Прескочи до съдържание

Препоръчани мнения

2 minutes ago, Венелин said:

 

Сигурно са си направили сметката, че годишната такса е примерно 50% от потенциалната печалба на летището 🙂

Не знам какви сметки са си правили, но от гледна точка на българските данъкоплатци сделката изглежда супер... Явно доста се е крадяло до сега на летището или мениджмънтът го е управлявало супер неефективно...

 

При толкова голяма конкуренция не вярвам да е останало голям пай, но ще видим от отчетите през следващите години...Поради ниските лихви в света последните години инвеститорите се задоволяват с доста по скромни доходности и са склонни да дават по висока цена за активи осигуряващи позитивна доходност...

 

Дългът с отрицателна доходност стигна космическите 12.5 трлн. щ. долара

http://www.banker.bg/pari-i-pazari/read/dulgut-s-otricatelna-dohodnost-stigna-kosmicheskite-125-trln-sht-dolara

  • Харесвам 3
Връзка към коментар
Преди 1 час, adreno каза:

Нали имате предвид, че зад всеки консорциум всъщност седят добре известни български "бизнесмени", а международния оператор  е основно за цвят?

Някакви доказателства за това твърдение 🙂 

DLedRTOX0AE2mgy.jpg

  • Смея се 3
Връзка към коментар

Изчислили са и паричните потоци по източването на държавното летище от всякакви "избрани" доставчици .

Изчислили са темповете на напускане на държавата от българите и възможността след като са извън България и могат да си го позволят - да пътуват по-често до родината. Не са изчислили обаче че роднините в БГ остаряват и ... намаляват ...

Връзка към коментар
преди 15 минути , georgebg каза:

Не са изчислили обаче че роднините в БГ остаряват и ... намаляват ...

Така е, но България е свръх централизирана държава и това означава, че София още доста време ще продължава макар и с малко да расте, доубивайки останалата част от страната.

Връзка към коментар

И консеция като концесия " при разваляне на договора по вина на концесионера държавата да се задължи да изплати всички дългове и разходи, направени от концесионера". Честито на печелившите. :scratch_one-s_head:

Връзка към коментар
42 minutes ago, stanislavpp said:

Съмнителен е избора на концесионера според експерт:

 

https://m.dir.bg/business/kompanii/ekspert-izborat-na-sof-konekt-za-letishte-sofiya-e-mnogo-samnitelen

Не съм сравнявал офертите на кандидатите, но ако са верни заключенията на “експерта“, това може би е една от най-добрите оферти, която прави баланс между приходите на държавата от концесия и очаквания пътникопоток.

 

По думите му единственото, което е по-добро в сравнение с всички останали оферти, е ръстът на пътниците, който при "Соф Конект" е 23%, като концесионерът предвижда до 2022 година пътниците да нараснат от 7 млн. до 8,8 млн., след това има едно забавяне, за да стигнат 14 млн. около 2035 година. “

 

"Терминал три няма да има ръкави, а пътниците ще ходят сами от летището до самите стоянки, които ще бъдат 11 спрямо 36 на Терминал 2 и седем ръкава. Това било изискване на нискотарифни компании. Това означава, че не можем да чакаме големи такси от заможни пътници и приходите няма да дойдат от голяма част от пътниците, а от търговска дейност, тъй като за разлика от други оферти, "Соф Кънект" предвижда да се изградят търговски площи на площ от 2000 кв. метра, тоест тук ще има повече "идвам, купувам и си заминавам", допълни Трифонов в предаването "Преди всички".

 

Общо взето заключенията са, че държавата не се е поблазнила да вземе най-високата сума сега, голяма тежест в решението е имало очаквания пътникопоток и абсолютно реалистично са приели предложението, което иска да заложи на привличането на НТА. За пътниците това ще означава по ниски летищни такси и по евтини самолетни билети, а за икономиката на София и България повече туристи и бизнесмени и повече косвени приходи за бюджета.

 

 

  • Харесвам 3
  • Браво 2
  • Смея се 1
  • Замислям се 1
Връзка към коментар
23 minutes ago, darinamarinova said:

И консеция като концесия " при разваляне на договора по вина на концесионера държавата да се задължи да изплати всички дългове и разходи, направени от концесионера". Честито на печелившите. :scratch_one-s_head:

Какво лошо виждаш в това условие? Нарушаването на концесията много често става по обективни условия. Например идва криза и се оказва, че икономически по изгодно е третият терминал да бъде построен не след 10, а след 15 години. Явява се обаче един политик и казва: - Независимо има или няма икономически смисъл, вие сте поели ангажимент да построите терминала до 10 години. След като не сте го направили сте в нарушение и ще ви отнема концесията! В такъв случай е нормално все пак да върнем на концесионера парите за направените до тогава инвестиции в останалите терминали. От това няма да стане по бедна държавата, но концесионера ще има правна сигурност и защита на направените до тогава инвестиции. Ако има подобна защита по лесно ще даде и по висока концесионна такса, защото рискът му ще е по малък.

Връзка към коментар

ОК. Но при некоректен концесионер (такива ги има у нас колкото щеш), означава, че могат да ти извиват ръцете и винаги са на печалба. Само времето ще покаже, де. Дано да е за добро. 🙂

А защо ни е този трети терминал (не е казано със сарказъм, а с очудване) и какъв ли ще бъде транспортът до там? 🙂

Връзка към коментар

Така и не разбрах защо цялата държава изпадна в истерия около концесията на въпросната аерогара. Нито е стратегическа, нито е важна, нито ще спре живота в страната без нея. Кацат 20 самолета и какво от това?

Разхождат се някакви надути лелки и чичковци, и напомпани нискообразовани момченца, които ми се правят на охранители и смятат, че сме им длъжни за всичко.

Който и да вземе въпросната концесия, ще промени тази пародия на летище. И се радвам, че се случи това поне поради няколко причини от пътническа гледна точка:

- най-накрая разни роднини, които те гледат с насмешка ще бъдат поставени на място, надявам се и уволнени

- крайно време е разтакаващи се по летището служители да бъдат изгонени, защото правят лошо впечатление - нагримирани, надути, с елементарни обноски, че и те заплашват, вместо да помагат...та такива мутреещи се елементи, щото си лягат с някого или са на някоя/някого човек - да бъдат с един зашлевен шамар по отношение на поведение и обноски

- ще се промени обликът на дупката Т1, както и ще се развият и усвоят празните пространства на Т2

- ще се превърне в удобно за ползване летище

- вероятно ще се изчистят тоалетните най-накрая

- ще има достатъчно конкурентни търговски обекти, които няма да ни искат по 6 лв за вода

- надявам се да сложат и вендинг машини, за да можем да ги ползваме както по цял свят

- ще се преоборудват салоните за хората

- ще има пушилня за пушещите /непушач съм 😄 /

- дано отворят терасите на летището, да има открито кафене, да се гледат самолетите

- надявам се да бъде регулиран и потока на фалшиви и дерящи ни таксита

- надявам се да се промени и паркирането и смехотворно завишените цени за паркинг на летището, който не стига че е скъп, ами ти обясняват как бил и неохраняем, че и вътре пада и се кърти настилката - пълна мизерия

- дано си оправят и неработещите асансьори

- колкото до таксите, да са каквито искат, сега като сложиха еко-такса във Франция, не виждам някой да е спрял да лети до там, да не търсим оправдание с това, че нямало да идват пътници..., все пак никой не лети до това летище, щото в България съществува единствено и само София, в която не виждам какво може да прави един турист повече от 2 дни максимум

- така че, нека има концесия, дали ще я обжалват останалите - вероятно, дали може да има нов избор - ами също е вероятно, но поне няма да е държавно разграбване и безхаберие.  🙂🙂 

  • Харесвам 4
  • Смея се 1
Връзка към коментар
54 minutes ago, darinamarinova said:

ОК. Но при некоректен концесионер (такива ги има у нас колкото щеш), означава, че могат да ти извиват ръцете и винаги са на печалба. Само времето ще покаже, де. Дано да е за добро. 🙂

А защо ни е този трети терминал (не е казано със сарказъм, а с очудване) и какъв ли ще бъде транспортът до там? 🙂

Пише го в предложението - трети терминал на 800м. от метростанцията  и връзката ще е пешеходна 🙂 . И ще се строи като се увеличи пътникопотока, след което ще се разшири за сметка на терминал 1, който ще стане карго ...

А извиванто на ръце, не е толкова лесно, нали никой не си мисли, че ако се прекратява концесията, държавата ей така на доверие ще подпише фактурата за разходи/инвестиции ...

Офертата както каза и @Topfly,  е добра, защото ще донесе повече косвени приходи и респ. развиване на бизнеса, което май за първи път се случва в нашата държава, някой да мисли .... различно 🙂 

Връзка към коментар

И за мен настоящият вариант е най-балансиран. Не мога да го нарека "избор", защото тези решения са геополитически, а не търговски. ББ се надява Фолксваген да инвестира у нас (което почти окончателно няма да стане) и се подмазва на немската икономика. Отделно БДЖ има борчове към немски банки, а обещаната простотия е парите от концесията да се налеят в бездънната железничарска яма. Така в крайна сметка може да се окаже, че някоя немска банка ще си премести един борч от единия джоб в другия.

Като цяло дано последствията са положителни, защото побългарената немска фирма няма нищо общо с немската фирма майка. Казвам го като бивш служител на 170-годишна велика немска фирма.

И много се надявам поне 1/3 от очакванията на Диана да се сбъднат.

  • Харесвам 1
  • Браво 1
Връзка към коментар
преди 4 часа, Ilian359 каза:

Като цяло дано последствията са положителни, защото побългарената немска фирма няма нищо общо с немската фирма майка. Казвам го като бивш служител на 170-годишна велика немска фирма.

 

Виж как само на 60% немската Фрапорт добре си върши работата по морето, с малката подробност, че шефът, който отговаря пред борда на директорите е германец 😉 

Иначе да видим кой ще е официалният победител. При отдаването на Варна и Бургас под концесия, класираният на първо място беше отстранен от съда 🙂  

Но за последните 3-4 години печалбата на летището е "колосалните" 10-тина милиона, така че по-зле от това не може да стане. Най-малко ще внасят 40-50 милиона на година и ще оправят тоалетните, които сега са по-скоро ке***и

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
6 hours ago, georgebg said:

Пише го в предложението - трети терминал на 800м. от метростанцията  и връзката ще е пешеходна 🙂 .

Не си разбрал правилно!

 

на нов - трети терминал. Той ще бъде разположен на около 800 метра от станцията на метрото и ще има 11 местостоянки. Разстоянието от летището до самолета ще се минава пеш от пътниците, а не по-ръкав, заради предпочитанията на нискобюджетните авиокомпании. “

http://www.banker.bg/upravlenie-i-biznes/read/frensko-germanski-konsorcium-pecheli-koncesiiata-na-letishte-sofiia

 

Идеята е пеша да отиваш до самолета, защото това е най-евтиния и бърз начин. През ръкав се ползва само първата врата на самолета, което значително увеличава времето за слизане и качване на пътниците. До спирката на метрото вероятно ще има автоматично влакче или друг транспорт. Не вярвам да те карат да бъхтиш пеша 800 метра...

  • Замислям се 1
Връзка към коментар
6 minutes ago, tch said:

Както си отидъш до самолета, така ще отидеш и до метрото 😉  

Ходенето до самолета си има логистичното предимство, докато разходките между терминалите ти губят ценно време, което може да вложиш в покупки в магазините на терминала 😉 Умният концесионер, няма да си позволи такава грешка 😉

Връзка към коментар
преди 2 минути , Topfly каза:

Ходенето до самолета си има логистичното предимство, докато разходките между терминалите ти губят ценно време, което може да вложиш в покупки в магазините на терминала 😉 Умният концесионер, няма да си позволи такава грешка 😉

Тия 800 метра са до метрото, не до терминала. Не схващам логиката 😉 

Връзка към коментар
Just now, tch said:

Тия 800 метра са до метрото, не до терминала. Не схващам логиката 😉 

800 метра са от метрото до терминала и от терминала до метрото 🙂Концесионерът има сметка да ти продеде възможно най-много услуги. Ако ходиш пеша от метрото до терминала си губиш време и нищо не може да ти продаде.

Връзка към коментар
преди 12 минути , Topfly каза:

800 метра са от метрото до терминала и от терминала до метрото 🙂Концесионерът има сметка да ти продеде възможно най-много услуги. Ако ходиш пеша от метрото до терминала си губиш време и нищо не може да ти продаде.

За да си струва транспорта, разстоянието трябва да е по-голямо 🙂 Или да има голям пътнико-поток. И двете липсват. Това разстояние дори с куфарите е макс. 10 мин. Като трябва да чакаш влакчето поне 5 мин. ( дори на летища като Франкфурт се движат през 3-5 минути) се губи логиката.

 

Единствено би имало логика, ако се свържат някак метрото и трите терминала, но дали има такава логистична възможност се съмнявам.  

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
23 minutes ago, tch said:

За да си струва транспорта, разстоянието трябва да е по-голямо 🙂 Или да има голям пътнико-поток. И двете липсват. Това разстояние дори с куфарите е макс. 10 мин. Като трябва да чакаш влакчето поне 5 мин. ( дори на летища като Франкфурт се движат през 3-5 минути) се губи логиката.

 

Единствено би имало логика, ако се свържат някак метрото и трите терминала, но дали има такава логистична възможност се съмнявам.  

Защо си мисли, че трябва да чакаш непременно влакче? Има и много по гъвкави системи за превоз на пътници между терминалите при които няма чакане, като в Лондон..Третият терминал ще бъде изграден, когато летището има около 12 милиона пътници, което означава, че между двата терминала пътникопотока може да е и 6 милиона пътника годишно...

 

 

Връзка към коментар

Алтернативата е ясна - тунел с магазини от 2-те страни - нещо като подлеза на НДК, но на летището 🙂 Срещи малка таксичка - ползване на подвижна пътека 🙂

 

 

  • Смея се 4
Връзка към коментар
преди 1 час, Topfly каза:

До спирката на метрото вероятно ще има автоматично влакче или друг транспорт. Не вярвам да те карат да бъхтиш пеша 800 метра...

Това по-скоро зависи от това дали немската или българската половина на концесионера надделее по този въпрос 🙂

Връзка към коментар
преди 37 минути , Topfly каза:

? Има и много по гъвкави системи за превоз на пътници между терминалите при които няма чакане, като в Лондон..Третият терминал ще бъде изграден, когато летището има около 12 милиона пътници, което означава, че между двата терминала пътникопотока може да е и 6 милиона пътника годишно...

Нерде Истанбул/Хийтроу с 10-12 пъти по-голям трафик, нерде Ямбиол/София 😉 Колко такива системи има на летища до 15млн.

преди 21 минути , neuromancer каза:

Това по-скоро зависи от това дали немската или българската половина на концесионера надделее по този въпрос 🙂

Къде е българската?

Връзка към коментар
1 hour ago, Topfly said:

Защо си мисли, че трябва да чакаш непременно влакче? Има и много по гъвкави системи за превоз на пътници между терминалите при които няма чакане, като в Лондон..Третият терминал ще бъде изграден, когато летището има около 12 милиона пътници, което означава, че между двата терминала пътникопотока може да е и 6 милиона пътника годишно...

 

 

То това е по-скъпо от нова метроспирка и трасе, особено ако го направи държавата "доброволно" 😉 

Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.