Прескочи до съдържание

Ю. Африка 2015 - Йоханесбург и Претория


FlyTraveler

Препоръчани мнения

Октомври 02, 2015. Трансфер от частния резерват Ентабени в провинция Лимпопо до Йоханесбург.

Тук малко изпреварвам хронологията на събитията, тъй като едва съм започнал фото дневника за резервата Мадикве, след който следва резервата Ентабени и чак после идва Йоханесбург (който за по-кратко наричат Джобърг), но ако чакам да свърша фотодневник от някое мое сафари, може да минат и няколко месеца.

Така или иначе бях решил да разделям това пътешествие в Ю. Африка на няколко части (сафари, градска част, планинска част и Кралство Лесото), та реших, че не пречи да започна разказа си за Джобърг сега.

Трансфера ни от частния резерват Ентабени, Waterberg Biosphere, провинция Лимпопо до Йоханесбург беше изпълнен от Дерик, един от собствениците на Mr. Shuttle. Беше някак си странно да видим чисто новия Мерцедес Бенц (седан) в лагер, където обикновено се виждат само сафари возила.

Дерик беше много, даже прекалено разговорлив млад африканер с голяма брада. Най-ниските цени за трансфери, които съм намирал в Южна Африка, абсолютна точност и чисто нови возила.

По-голямата част от пътя не ми беше особено интересна. Започнах да снимам чак когато наближихме Йоханесбург. Самото влизане в града много ми заприлича на такова в голям северноамерикански метрополис, примерно Ню-Йорк, Монтреал или Торонто. Сега като се замисля, в западна Европа май никога не съм влизал в град с кола или автобус, винаги със самолет или влак, та не мога да правя сравенение с там. 


Многолентови магистрали с табели отгоре за изходите към определени места, различни офиси на глобални компании от двете страни на пътя:

Изход 134 към R21 за Кемптън Парк и международното летище Оливър Р. Тамбо:

 

post-794-0-74166600-1448195522_thumb.jpg

 

 

post-794-0-45823900-1448195601_thumb.jpg

 

 

post-794-0-79577400-1448195674_thumb.jpg

 

 

 Това в отсрещното платно ми изглежда като радари за засичане на скорост с автоматични камери:

 

post-794-0-65855400-1448195754_thumb.jpg

 

 

Рекламите по билбордовете са съобразени с въжделенията на болшинството от населението в урбанизираните райони - "Защо да си невидим?" като разбира се можеш да станеш "много видим" (да се разбира значим) като си купиш новия модел на Форд:

 

post-794-0-19276900-1448195942_thumb.jpg

 

 

Голямо количество глобални компании имат офиси/заводи около Джобърг:

post-794-0-82512900-1448196033_thumb.jpg

 

 

post-794-0-93220000-1448196074_thumb.jpg

 

 

Трафика все пак си течеше нормално без задръствания (поне по това време на денонощието):

 

post-794-0-44338300-1448196192_thumb.jpg

 

 

 

Повече снимки от този ден може да видите в моя блог за фотография и пътешествия тук

All images are copyrighted. Please, do not publish without a written permission!
 

  • Харесвам 13
Връзка към коментар

Октомври 02, 2015. Трансфер от частния резерват Ентабени в провинция Лимпопо до Йоханесбург.

Продължавам с навлизането в Джобърг.

 

Законите явно са доста либерални, когато става дума за печалби - проверих този уебсайт, директно се предлагат секс услуги (The Queen of BJ и подобни заглавия на профили), а не само продажба на секс играчки, както си помислих като видях тези рекламни пана край магистралата.

 

post-794-0-27534200-1448217292_thumb.jpg

 

 

Имаше и билборд с реклама на Джобъргския Театър:

post-794-0-50463600-1448217330_thumb.jpg

 

 

Реклмират се също международни и локални събития, срещи на високо ниво, конгреси и пр.

 

post-794-0-26021700-1448217411_thumb.jpg

 

 

Тази никак не-малка джамия предполагам, че е построена и се ползва от мюсюлманската част на индийската общност в града:

 

post-794-0-92252800-1448217473_thumb.jpg

 

 

Определено покрай платната на магистралата има много за четене, тук даже са сложили едно изречение на две последователни пана (трябва да се увеличи снимката за да се видят):

 

post-794-0-40065100-1448217563_thumb.jpg

 

 

Черното правителство все пак е проявило толерантност, като е оставило авеню на името на Jan Smuts. Името да не се бърка с Ian Smith - създателя на "бяла Южна Родезия" - днешно Зимбабве, на негово име определено не биха оставили даже и квартална уличка:

 

post-794-0-98514900-1448217618_thumb.jpg

 

 

Южноафриканския клон на KPMG - глобална фирма за счетоводство, одитинг и други финансови услуги:

 

post-794-0-48284100-1448217662_thumb.jpg

 

 

Университета  Witwatersrand (Wits University) в Йоханесбург:

 

post-794-0-30463300-1448217717_thumb.jpg

 

 

Централния бизнес район (CBD). След края на апартейда района тотално запада, като повечето фирми се местят в Сандтън и други места из града. В момента има известно подобрение, но не е каквото е било преди 1994 г.

 

post-794-0-05838600-1448217776_thumb.jpg

 

 

Повече снимки от този ден може да видите в моя блог за фотография и пътешествия тук

All images are copyrighted. Please, do not publish without a written permission!
 

Редактирано от FlyTraveler
  • Харесвам 11
Връзка към коментар

 

> Това в отсрещното платно ми изглежда като радари за засичане на скорост с автоматични камери:
 
А на втори опит за познаване ?  :)
Учудвам се, че с "разговорливия" Дерик не сте го обсъдили точно какво е. 
 
> Голямо количество глобални компании имат офиси/заводи около Джобърг:
> 12219548_10206514166306874_6319671743873515817_n.jpg
> 12241682_10206514196707634_3796180238294821185_n.jpg
 
Е, това на втората снимка е фитнес.
 
> Тази никак не-малка джамия предполагам,
> че е построена и се ползва от мюсюлманската част на индийската общност в града:
 
Мюсюлмани има най-различни - индийци, калъри, черни, чужденци. На тази нова (2009) джамия по-интересното ѝ е, че е първата, построена в традиционно елитарен квартал - Хаутън, където богати мюсюлмани търкат рамене с богати евреи, християни и всякакви. И къщата на Мандела е в тоя квартал.
 
> Черното правителство все пак е проявило толерантност,
> като е оставило авеню на името на Jan Smuts.
 
Че какво му е на Ян Смутс, че да не му го оставят? Ако не броим Мандела, той е еднозначно най-големият държавник в историята на Южна Африка.
 
> Името да не се бърка с Ian Smith - създателя на "бяла Южна Родезия"
> - днешно Зимбабве, на негово име определено не биха оставили даже и квартална уличка:
 
Вярно, на Иън Смит улици в Южна Африка няма. Не защото не са оставени, а защото умря чак 2007-ма, пропускайки си шанса за овековечаване с улица от приятелски режим. Любопитното е, че в Южна Африка все още има улици, и то - големи, на Хендрик Фервурд, който им заема първото място в списка на най-лошите лоши, въвели отречения режим на апартейд. Все едно в Германия да има улица Хитлер. Това не е толкова от толерантност, колкото от мудност и/или политическа предпазливост и тактика. Преименования на улици се правят, но минават през най-различни експертни и консенсусни нива на обсъждания и одобрения. А го има и моментът, че пазят хубави улици за активните борци в напреднала възраст.
 
  • Харесвам 6
Връзка към коментар

На нашето посолство улицата се казваше Church streat като бях там, след това я прекръстиха на Stanza Bopape str. Пооафриканчването на улиците е напълно нормално. Все едно у нас турските улици едно време да ги прекръстят на Васил Левски или Христо Ботев :-) съвсем естествено е.

Редактирано от Kaloyan89
Връзка към коментар

 

> Това в отсрещното платно ми изглежда като радари за засичане на скорост с автоматични камери:
 
А на втори опит за познаване ?  :)
Учудвам се, че с "разговорливия" Дерик не сте го обсъдили точно какво е. 
 
> Голямо количество глобални компании имат офиси/заводи около Джобърг:
> 12219548_10206514166306874_6319671743873515817_n.jpg
> 12241682_10206514196707634_3796180238294821185_n.jpg
 
Е, това на втората снимка е фитнес.
 
> Тази никак не-малка джамия предполагам,
> че е построена и се ползва от мюсюлманската част на индийската общност в града:
 

> Черното правителство все пак е проявило толерантност,
> като е оставило авеню на името на Jan Smuts.
 
Че какво му е на Ян Смутс, че да не му го оставят? Ако не броим Мандела, той е еднозначно най-големият държавник в историята на Южна Африка.
 

 

"А на втори опит за познаване ?  :)
Учудвам се, че с "разговорливия" Дерик не сте го обсъдили точно какво е."

 

Първо, че беше трудно да го прекъсне човек за да попита нещо, второ - замислих се какво ли е чак после като гледах снимката. Ако ще пишеш какво е, пиши, да знаем.

 

 

************************************************************************
 
"> 12219548_10206514166306874_6319671743873515817_n.jpg
> 12241682_10206514196707634_3796180238294821185_n.jpg"
 
Е, това на втората снимка е фитнес."

 

Фитнес, ама пак глобална компания - Virgin Active.

 

************************************************************************************************

 

Бях останал с впечатление, че след 1994 г. в РЮА поголовно се преименуват улици, летища, площади и каквото и да било изцяло на чернокожи личности, но отговора ти е много интересен и информативен.

 

 

В тази тема (Йоханесбург / Претория) ще има сигурно доста да ме поправяш и допълваш - от една страна аз съм много слабо подготвен, от друга на теб ти е "у дома", та ножицата съсвем се разтваря. После тъкмо ще си вкарам поправките и допълненията ти в блога. :)

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

 

"А на втори опит за познаване ?  :)
Учудвам се, че с "разговорливия" Дерик не сте го обсъдили точно какво е."

 

Първо, че беше трудно да го прекъсне човек за да попита нещо, второ - замислих се какво ли е чак после като гледах снимката. Ако ще пишеш какво е, пиши, да знаем.

 

Бях останал с впечатление, че след 1994 г. в РЮА поголовно се преименуват улици, летища, площади и каквото и да било изцяло на чернокожи личности, но отговора ти е много интересен и информативен.

 

 

Това са станциите за автоматично събиране на магистралната такса между Претория и Йоханесбург. Откакто ги въведоха преди около три години, да се поддържа разговор с коментари за тях (тоест - да се ругаят) е културна норма, точно колкото и да се говори за времето. Много удобна тема за пред непознати, защото е и расово неутрална. Всички (с малки изключения като мене) ги мразят. Критиките са, че първо, пътните данъци и без друго са достатъчно високи, че да има нужда и от такси, и второ, че системата е прекалено скъпа и 70% от таксите отиват да се поддържа. Спори се, че за държава като Южна Африка с огромно предлагане на човешки ресурси е по-изгодно да назначиш касиери на щат и с осигуровки да събират таксата, нежели да поддържаш хардуер и софтуер и да разпращаш сметки в .pdf формат или по пощата на тези, които не са се регистрирали (повечето)

 

Да, улици се преименуват. Не бих казал, че е поголовно, въпреки че африканерите пропищяха света, че било. В Претория, където ужким беше най-поголовно (след Дърбан), преименуваха 27 централни улици и то след многогодишен внимателен процес на претегляне, премерване и преосмисляне. Ето го списъкът, за който се интересува. На английски.

http://showme.co.za/pretoria/tourism/pretorias-new-street-names/

Сред новите имена има и бели, и калъри, а освен това на някои от главните централни улици (примерно Преториус) нарочно бяха оставени имената без промяна като жест на добра воля.

Преименуването точно на Church Street, където е нашето посолство, даде повод за саркастични забележки, разбира се. Вярно, че на улицата няма църква (поне не и таква, която да прилича на църква), но пък нямаше и нищо политически некоректно в старото име.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Октомври 02, 2015. Тематичен увеселителен парк Gold Reef City в Йоханесбург.

 

 

Тук може би е мястото да спомена, че нито Йоханесбург, нито Претория бяха планирани като даже и средно интензивни посещения по отношение на разглеждане на забележителности.

Предната година (2014) с жена ми бяхме преспали една вечер в доста кичозен, но много удобен (близо до летището с безплатен шатъл) казино комолекс (Emperor's Palace), като се бяхме поразходили из мола, където тавана беше изрисуван като небе с облаци, а различни кътчета от Италия пресъздадени в различните му части - "Пиаца Навона", статуята на Давид на Микеланджело във Флоренция и пр. Снимки от този престой могат да се видят в съответния фотодневник тук. Това не го смятам много за посещение на града, затова сега исках да отидем няколко стъпки по-навътре в разглеждането, само няколко обаче.

Като цяло исках преспиванията да са на сигурно място. Хотелите около летището са такива, освен това спестяват време и пари от дълъг трансфер (с каквото и да било) преди излитане. Една от идеите беше да се отседне някъде там в района и да се взема Хаутрейн (градския влак) за разглеждане на града. Основната цел беше посветена на 6 годишната ми дъщеря - увеселителния тематичен парк Gold Reef City. След кратка консултация с човек, живеещ в Претория и познаващ много добре Джобърг и малко размишления взех обаче друго и много удачно за нашите нужди при това посещение решение - да се отседне в хотела вътре в тематичниа парк (Gold Reef City Theme Park Hotel). По този начин с един куршум се удряха 3 заека:

- бяхме на сигурно, изключително добре охранявано място (трудно може да се намери по-сигурно в Йоханесбург според мен)

- бяхме вътре в увеселителния парк, което си беше и основната цел на тези 3 вечери/4 дни

- там е и една от двете основни спирки на двуетажните хоп-он, хоп-оф автобуси, за които бях решил, че са най-удобното и сигурно средство за разглеждане на града (в нашата конфигурация)

Към тези "три заека" би трябвало да прибавя още един, за който даже не знаех предварително - на гостите на хотела се дава като бонус безплатно и пълен достъп до всички атракции в парка, което като се имат предвид и никак не-скъпите за такова място цени за преспиване правеше пакета доста изгоден финансово.

Друг фактор, който също беше плюс за нас - ние не пристигахме на летището, ами с трансфер от частния сафари резерват Ентабени, та на отиване нямаше нужда и да плащаме трансфер или такси от летището до хотела, шофьора ни остави направо там, а за обратния трансфер ни предложи цена по-ниска от тази на такси - 420 ранда.

Трябва да отбележа, че всичко в този тематичен парк е много добре организирано. При пристигане на портала се показва резервацията за хотела, обаждат се, проверяват и веднага изпращат една от "количките им за голф", с която вземат гостите и ги закарват до хотела. Самия хотел си е направен в съответствие със стила на парка - напомня това, което е бил Йоханесбург при създаването си - миньорски град по време на "златна треска" в края на XIX и началото на XX век. Ако трябва да приравним сюжета към нещо по-познато на мен и ако не гледаме останалите истински златодобивни минни шахти, мястото приличаше на градче от дивия Американски Запад и би могло да бъде успешно използвано като декор за заснемане на уестърн.

Обслужване без никакви забележки (както навсякъде в РЮА до този момент), имаше си и безплатен Wi Fi, на рецепцията ми отпечатаха без никакъв проблем .pdf файла за онлайн чек ин за следващия ни полет до Дърбан, при всяко излизане/влизане от портала ни вземаше "количка за голф", превъзходна закуска в ресторанта на хотела. Както споменах и по-горе, още с пристигането ни сложиха едни гривни на ръката, с които получихме пълен достъп до всички атракции на парка. Какво повече би могъл да иска човек, да не говорим за едно шест годишно дете.

След пристигането ни в сравнително ранния следобед и бързото настаняване, бях пришпорен да се отправяме към различните атракциони, щяхме да ядем по-късно. Както може и да се предположи, парка е пълен с народ, но всичко е добре измислено и организирано. Чакат се опашки за различните rides, но нормално дълго като за такъв тип места.

 

По практични съображения докато се мотахме из парка носех само един фотоапарат Сони тип сапунерка, който дублираше и като видеокамера. Хем леко, хем при качване на някои атракции просто го пъхам в някой джоб с цип. Предполагам, че следващата стъпка е да започна да снимам с телефон (не, че не правя и това понякога).

Ето тук една истинска минна шахта, останала от времето на златодобива:

 

post-794-0-34284800-1448695781_thumb.jpg

 

 

Ето и една друга такава, превърната в атракция, вдигаща доста адреналина - The Tower of Terror:

 

post-794-0-33131000-1448695839_thumb.jpg

 

Първото нещо, което аз лично държах да опитаме беше голямото виенско колело (The Giant Wheel), тъй като следобяд слънцето е най-подходящо за снимки от него към централната част на Йоханесбург. Колелото, разбира се не е толкова гигантско като London Eye или Singapore Flyer, но предлага една доста добра гледка наоколо.

Тук съм снимал Central Business District (CBD), вижда се и Hillbrow Tower (първоначално наречена JG Strijdom Tower, на името на южноафрикански премиер). Тази кула след завършването си през 1971 година 40 години е държала първенството на най-високата конструкция в Африка (269 м.), а до 1978 г. и в южното полукълбо:

 

post-794-0-79926000-1448695876_thumb.jpg

 

 

 Един по-общ поглед на парка и CBD в далечината:

 

post-794-0-57946900-1448695928_thumb.jpg

 

 

Тук освен миньорската шахта се вижда и една купчина пръст/почва изровена при златодобива:

post-794-0-26068900-1448695986_thumb.jpg

 

 

"Кулата на терора":

 

post-794-0-41461800-1448696103_thumb.jpg

 

 

Част от казно комплекса на парка (закъде без казино):

post-794-0-87885800-1448696173_thumb.jpg

 

 

Още един общ изгледа на парка, една магистрала и CBD:

 

post-794-0-03419600-1448696315_thumb.jpg

 

 

Както може да се предположи се мотахме из парка до затварянето му (май беше в 17:00 или 17:30). После хапнахме в ресторанта на хотела, където ядох най-евтиното (и едно от най-вкусните) къри със скариди в Ю. Африка - 45 ранда, таква цена не съм виждал никъде, даже и на take out food джойнт-ове. Не, че е толова важно, но обикновено си представяме, че "режат глави" на такива места. Тук вече не бяхме на сафари и отдадох дължимото на най-популярната локална (имам предвид държавата) бира Castle, която особено наливна ми харесва много. Впоследствие, се сетих, че съм пил такава (само, че бутилирана) и преди - в Замбия.

Чуден ден - сутрешен гейм драйв в частния сафари парк Ентабени в провинция Лимпопо и следобедно мотане из Gold Reef City Theme Park в Йоханесбург. От детска гледна точка, направо мечта. Да не говорим, че при по-дългите трансфери с кола правих и изключения от принципа си да не позволявам на дъщеря си да играе електронни игри, даже специално бях свалил няколко такива на телефона, та радоста беше пълна.

 

 

Повече снимки от този ден може да видите в моя блог за фотография и пътешествия тук

All images are copyrighted. Please, do not publish without a written permission!
 

Редактирано от FlyTraveler
  • Харесвам 10
Връзка към коментар

Октомври 03, 2015. Тематичен увеселителен парк Gold Reef City в Йоханесбург.

 

 

От моя гледна точка тематичния парк беше най-приятен извън работно време - няма никой освен гостите и персонала на хотела, пълно спокойствие докато закусваш на масите на открито пред ресторанта:

 

post-794-0-83474800-1448711518_thumb.jpg

 

 

4D киното, където гледахме филм по-късно като го отвориха. По време на първата сутрешна прожекция бяхме само 4 човека в салона. Доста странно беше да виждаш как повечето редове седалки се клатят насам-натам абсолютно празни.

 

post-794-0-72131200-1448711593_thumb.jpg

 

 

post-794-0-43101000-1448711613_thumb.jpg

 

 

Направили са и параклис. Бизнеса със сватбите трябва и той да върви, да не вземете да си помислите, че просто хората влизат да се помолят между атракциите:

 

post-794-0-39571600-1448711653_thumb.jpg

 

 

 "Отмъщението на миньора" - една от най-страшните атракции:

 

post-794-0-05488900-1448712050_thumb.jpg

 

 

"Анакондата" е най-големия ролър коустър в парка:

 

post-794-0-23300300-1448712106_thumb.jpg

 

 

 Миньорски шахти и стари парни машини:

 

post-794-0-09410200-1448712149_thumb.jpg

 

 

post-794-0-73275700-1448712166_thumb.jpg

 

 

Музея на влаковете:

 

post-794-0-83190500-1448712206_thumb.jpg

 

 

 "Кулата на терора" и "Гигантското колело":

 

post-794-0-21467900-1448712242_thumb.jpg

 

 

 "Гигантското колело" и така наречения градски площад:

 

post-794-0-71168600-1448712292_thumb.jpg

 

 

 Още веднъж се качихме на колелото, отново снимка отгоре на казино комплекса:

post-794-0-51303400-1448712362_thumb.jpg
 

 

 Телевизионната кула Sentech първоначално наречена Brixton Tower или Albert Hertzog Tower (1962 г. 237 м.):

 

post-794-0-64155200-1448712399_thumb.jpg

 

 

Това ми изглежда да е джамия извън парка:

 

post-794-0-06152800-1448712421_thumb.jpg

 

 

 

По някое време трябваше да обядваме и да се освежим, защото ни чакаше частен (в смисъл, само ние с шофьор) следобеден тур на Претория.

 

 

Повече снимки от този ден може да видите в моя блог за фотография и пътешествия тук

All images are copyrighted. Please, do not publish without a written permission!

Редактирано от FlyTraveler
  • Харесвам 7
Връзка към коментар

Няма такова къри със скариди  :huh:

 

Съжалявам, че не снимах менюто... Моите южноафрикански приятели също не ми вярват. Беше някакъв special.

Връзка към коментар

Октомври 03, 2015. Следобеден тур до Претория, Хаутенг.

 

 

Този следобеден частен (само за нас) тур до Претория от Йоханесбург го бях резервирал около месец преди тръгването за Ю. Африка. Бях се свързал с няколко тур агенции в Йоханесбург, които съответно ми изпратих оферти. Както и можеше да се очаква, цените бяха сходни, та избрах тези, които ми "звучаха най-добре". Тура го бяха разписали в подробности, даже сменихме времето за провждане от предиобеден на следобеден тур и специално се бяхме уговорили да оставим Union Buildings за накрая, та да стане към 17:00-17:30 ч. когато слънцето е много по-благоприятно за фотография. Уговорката ни беше гида да ни чака във фоайето на Gold Reef City Theme Park Hotel в 13:00 ч.

Обещах на агенцията никъде да не споменавам името и, срещу което ми възстановиха напълно платената сума за тура, затова я оставяме анонимна.

В 12:55 се появяваме във фоайето на хотела, където седи и чака доста възрастен чернокож мъж. Видя ме, че се оглеждам и ме попита дали чакам за тур. Кимвам и питам той кого чака. Показва ми документа за тура, където обаче за клиент беше изписано някакво немско име. Обяснявам му, че това не съм аз и не чакаме него. Той обаче пита закъде ни е тура и като му казах Претория, каза, че сме били ние. Накарах го да се обади на шефа си и се оказа, че наистина е станала грешка. В края на разговора обаче ми се стори, че каза "...ще гледам да върна колата в Avis към 17:00 ч." Английския му на човека не беше от най-добрите и си помислих, че ми се е причуло нещо.

Качваме си ние в колата - Toyota Corolla. Бях чел в сайта на агенцията, че използват миниванове, но си казвам да не им придирям чак толкова, ОК си е Тойотата за двама човека + шофьор само. Гледам го аз гида, един размъкнат такъв, ризата му излязла от панталоните отзад, ама си казвам, че и на човека не бива много да му придирям. Някаква катастрофа по магистралата, та голямо задръстване. Междувремено си говорим, той ми обяснява, че е на 71 години, аз му правя комплимент, че е в много добра форма и прочее small talk.

Решавам да използвам доста уникалния случай да разговарям с чернокож, който е живял в Южна Африка преди, по и след времето на апартейда, до момента точно такъв не бях срещал, та го разпитвам за тези неща. Е, бил е малък през 1948 г. но пък е дочувал това-онова от родителите си. Това малко като да намериш някой в България, който е живял преди по и след времето на социализма. Та генерално, от негова гледна точка най-добре е било преди 1948 г. (когато официално се налага системата на апартейд). Ако трябва да сравнява сега и времето на апартейда, каза, че малко предпочитал сега, но не много. Хубаво било, че няма сегрегация (официална), но пък икономическата обстановка според него не била по-добра. Оплю сериозно нелегалните емигранти, идващи от други африкански страни, били мързеливи и само с далавери се занимавали, като ги коментираше държава по държава... Лошо няма, аз никакво лично отношение нямам по тези въпроси, беше ми интересно да чуя неговото мнение.

Най-после трафика се пооправи и нашия човек настъпи педала към Претория. Той там и живеел.

 

post-794-0-15514400-1448801343_thumb.jpg

 

 

Моста на Хаутрейн (градския влак) над магистралата:

 

post-794-0-90011700-1448801386_thumb.jpg

 

 

Малко преди да стигнем Претория, видях радарните съоражения на това военно поделение край пътя. Високото нещо вдясно е радио-висотомер. Като бях в казармата имахме подобен в поделението, казвахме му "Слона" понеже не се върти като другите радиолокационни станции, ами се кандилка нагоре-надолу:

 

post-794-0-15482400-1448801423_thumb.jpg

 

 

Тук вдясно от магистралата се вижда кампуса на UNISA - Университета на Южна Африка (да не се бърка с University of Pretoria):

post-794-0-08261800-1448801504_thumb.jpg

 

 

В най-общи линии за Претория - една от трите столици на страната, където е седалището на изпълнителната власт на правителството, другите две бидейки Кейп Таун, който е парламентарната столица и Блумфонтейн, където е седалището на съдебната власт. Претория е и централната част на метро-района Тсуане, който включва още Сентурион и Сошангуве (последното не съм на 100% сигурен дали се произнася така). Известен е и като града на джакарандите, които тъкмо бяха започнали да цъфтят в началото на Октомври. Впоследствие разбрах две неща - че джакаранди в Ю. Африка има не само в Претория (в Дърбан също има много такива дървета) и, че този вид дървета са привнесени в Южна Африка. Не знам точно откъде, но по принцип ги има в Южна и Централна Америка и Карибския басейн. Много цъфнали джакаранди бях виждал в Буенос Айрес.

Претория е основана през 1855 г. от Мартинус Преториус, който го кръщава на баща си - Андриес Преториус, предводителя на фортрекерите. Населението е грубо около 750,000 души, като белите са най-многобойната етническа група - около 52%.  Претория до голяма степен ми напомня столицата на Канада - Отава, като все пак Отава е далеч по-красива и уредена.

Тази кратка информация я взех от Уикипедия, тъй като нашия гид не спомена абсолютно нищо за града. Първата забележителност, където спряхме беше известния монумент на фортрекерите (Voortrekker Monument). Така са се наричали пионерите африканери, които през периода 1835-1854 г. правят серия от походи от Cape Colony на север към вътрешноста на каквото е сега държавата Южна Африка и които основават Южноафриканската Република.

Пред този монумент се намира и Стената на възпоменанието на падналите в битка войници от Южноафриканската армия между 1961 г. и 1994 г. Тогава армията се е казвала SA Defense Force и войната се е водила на територията на Намибия срещу анголските военни формирования, финансирани и въоражавни по онова време от СССР. Знам, че в Ангола е имало и кубински войници, които са се сражавали на страната на Народното движение за освобождение на Ангола. Южноафриканската армия пък е поддържала обратната страна - Националния освободителен фронт на Ангола.

SA Defense Force Wall of Remembrance:

 

post-794-0-99705800-1448801569_thumb.jpg

 

 

До възпоменателната стена се намира и Дървото на честта, което на 25-ти Май е било официално провъзгласено в Бъфало, ивицата Каприви (днешна Намибия) за мемориал на загиналите бойци от 32-ри батальон съставен от доброволци под южноафриканско командване. През 2009 г. дървото (което е оловно дърво - Leadwood tree) e преместено на сегашното му място в Претория.

 

post-794-0-90451100-1448801598_thumb.jpg

 

 

post-794-0-46283900-1448801610_thumb.jpg

 

 

post-794-0-55455900-1448801623_thumb.jpg

 

 

Ето го и самия монумент на фортрекерите (Voortrekker Monument), официално открит на 16-ти Декември, 1949 г. от тогавашния премиер Д. Ф. Малан. Това е огромна структура построена изцяло от гранит. Тук отпред се вижда колекционерски Шевроле:

 

post-794-0-19307800-1448801700_thumb.jpg

 

 

 

Повече снимки от този ден може да видите в моя блог за фотография и пътешествия тук

 

All images are copyrighted. Please, do not publish without a written permission!

Редактирано от FlyTraveler
  • Харесвам 8
Връзка към коментар

WTF ???

 

(excuse my French  :O )

 

Няма проблем с френския, но Уикипедия така разправя (данни от 2011) или аз нещо не съм прочел правилно таблицата:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Pretoria

 

 

Иначе и на мен ми направи впечталение, че като отидохме на Church Square бяхме единствените бели хора там, а народ имаше много...

Редактирано от FlyTraveler
Връзка към коментар

Няма проблем с френския, но Уикипедия така разправя (данни от 2011) или аз нещо не съм прочел правилно таблицата:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Pretoria

 

 

Иначе и на мен ми направи впечталение, че като отидохме на Church Square бяхме единствените бели хора там, а народ имаше много...

 

Ами мене мама ме учила да не вярвам на всичко, което пише в интернет  :) 

Особено на сайтове, които се списват от произволни потребители, особено по политически заредени теми.

Ако данните не противоречаха крещящо на личните ми наблюдения (и здравия разум), може би щях да ги отмина, но сега погледнах цитирания източник на информация.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pretoria#cite_note-11http://census2001.adrianfrith.com/place/77612

Оказва се личен блог на 20+ годишен любител на данни и статистики от Кейптаун, асоцииращ се с една от опозиционните партии. http://blog.adrianfrith.com/.

Фразата "pretoria main place" връща в гугъл освен неговия само още един друг сайт, също - с предполагаемо любителско профил.

Ето тук нещо малко по-официално:

http://www.statssa.gov.za/?page_id=1021&id=city-of-tshwane-municipality

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

 

Ако данните не противоречаха крещящо на личните ми наблюдения (и здравия разум), може би щях да ги отмина, но сега погледнах цитирания източник на информация.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pretoria#cite_note-11http://census2001.adrianfrith.com/place/77612

Оказва се личен блог на 20+ годишен любител на данни и статистики от Кейптаун, асоцииращ се с една от опозиционните партии. http://blog.adrianfrith.com/.

Фразата "pretoria main place" връща в гугъл освен неговия само още един друг сайт, също - с предполагаемо любителско профил.

Ето тук нещо малко по-официално:

http://www.statssa.gov.za/?page_id=1021&id=city-of-tshwane-municipality

 

Да де, то Уикипедия се пише от потребители, но обикновено за такъв тип неща хората се стараят да са точни. Тук не мога да си поправя поста (то не, че не стана ясно де), но ще си поправя блога, мерси.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Октомври 03, 2015. Следобеден тур до Претория, Хаутенг.

 

 

На последната снимка от предния пост показах монумента на фортрекерите, в следващите поне два поста ще става дума за него. Както вече споменах, този монумент изграден изцяло от гранит е посветен на големите походи на африканерите - фортрекери на север към вътрешноста на страната.

Ето още една снимка на колекционерския Шевроле на фона на монумента:

post-794-0-53464600-1449263986_thumb.jpg

 

 

Клетвата произнесена от мъжете фортрекери между 9-ти и 15-ти Декември, преди битката при Кървавата река на 16 Декември, 1838 г. По време на тази битка група от около 470 фортрекери побеждавата 10,000 зулуси, като фортрекерите имат трима ранени, а зулусите губят 3,000 войни.

 

post-794-0-36268400-1449264048_thumb.jpg

 

 

В основата на монумента е поставена бронзова статуя на жена с деца, символизираща героизма на жените фортрекери:

 

post-794-0-59015300-1449264082_thumb.jpg

 

 

В този ъгъл на монумента е статуята на Андриес Преториус. Гида ни не знаеше на кого е статуята и като го пипитах дали е на Преториус, трябваше да се приближи да прочете табелата. Гида изобщо не знаеше нищо. Аз не се бях готвил, защото знаех, че ще имаме гид, а се оказа, че от една много обща култура знам повече за историята на страната му от него. Пак си казах "хайде сега, няма да му придиряме толкова, после ще си прочета за мястото в Интернет".

 

post-794-0-05522400-1449264147_thumb.jpg

 

 

Поглед наобратно към входа към монумента, виждат се волските фургони, наредени в кръг, точно както са били по време на битката край Кървавата река през 1838 г.

 

post-794-0-34526000-1449264266_thumb.jpg

 

 

Сенотаф (празен гроб), който е поставен в центъра на монумента и символизира лобното място на героите африканери - фортрекери. Всяка година на 16-ти Декември (деня на битката при Кървавата река през 1838 г.) точно в 12:00 ч. на обяд, слънчев лъч преминава през дупка в купола и огрява сенотафа. Много добре измислено.

 

post-794-0-33258500-1449264374_thumb.jpg

 

 

post-794-0-19144000-1449264413_thumb.jpg

 

 

Ето го и купола на монумента, вижда се дупката, през която всяка година на 16 Декември минава слънчев лъч и озарява символичния гроб на героите от Големия поход:

 

post-794-0-54765600-1449264690_thumb.jpg

 

 

Повече снимки от този ден може да видите в моя блог за фотография и пътешествия тук

 

All images are copyrighted. Please, do not publish without a written permission!

 

  • Харесвам 10
Връзка към коментар

Октомври 03, 2015. Foortrekker Monument, Претория, Хаутенг.

 

 

Продължавам с монумента на африканерите-фортрекери, издигнат в памет на техните походи към вътрешноста на страната, които всъщност довеждат до създаването на Южноафриканската Република (Трансваал), която е официално разпозната като независима държава от Великобритания след подписването след споразумението при Sand River на 17 Януари, 1852 г. Първи премиер на републиката става Пол Крюгер (на когото е кръстен и най-значимия национален парк в РЮА и чиято къща ще видим по-нататък в този фото дневеник).

Републиката съществува като независима държава до 31 Май, 1902 г. когато след края на втората Англо-Бурска война е принудена да се предаде на англичаните, като територията и след този момент се е наричала Колонията Трансваал (Transvaal Colony).

 

Баралефи Стените на целия партерен етаж са изпълнени с барелефи, показващи сцени от големия поход, различни битки и важни исторически събития:
 

post-794-0-35743500-1449298440_thumb.jpg

 

 

post-794-0-96581300-1449298404_thumb.jpg

 

 

post-794-0-65770100-1449298496_thumb.jpg

 

 

 

Тук е представена сцената когато английските заселници представят библия на водача на фортрекерите Уис:

 

post-794-0-73074700-1449298540_thumb.jpg

 

 

Тук 15-годишния син на лидера на фортрекерите Уис се опитва да предази ранения си баща при битката при Италени:

 

post-794-0-64474400-1449298613_thumb.jpg

 

 

Тук е изобразено подписването на споразумение м-у предводителя на африканерите Питер Мориц Ретиф и зулуския крал Динган(е):

 

post-794-0-59675100-1449298705_thumb.jpg

 

 

Да не вземете да си помислите, че гида ни каза нещо във връзка с това, което гледахме. Мълчеше като партизанин на разпит. Оскъдната информация, която предлагам тук се дължи на факта, че съм се сетил да снимам и някои от табелите под различните ако мога да ги нарека експонати и после съм поровил в Интернет да разбера повече относно личности и събития.
 

Карта, показваща маршрутите и лидерите на различните походи към вътрешноста на каквото е сега Република Южна Африка:

 

post-794-0-29725400-1449299006_thumb.jpg

 

 

На последния етаж на монумента (до там има даже и асансьор) се намира открита тераса с хубави изгледи наоколо. В случая в центъра на кадъра се вижда кампуса на УНИСА - Университета на Южна Африка:

 

post-794-0-84687300-1449299058_thumb.jpg

 

 

 Тук в десния край на снимката се виждат Union Buildings:

 

post-794-0-47360700-1449299140_thumb.jpg

 

 

 

Повече снимки от този ден може да видите в моя блог за фотография и пътешествия тук

 

All images are copyrighted. Please, do not publish without a written permission!

Редактирано от FlyTraveler
  • Харесвам 8
Връзка към коментар

Октомври 03, 2015. Foortrekker Monument, Претория, Хаутенг.

 

 

Прoдължавам с още две снимки от терасата на последния етаж на монумента - входа и кръга от волски фургони, видяни от терасата на последния етаж:

post-794-0-33425600-1449341495_thumb.jpg

 

 

post-794-0-58449200-1449341562_thumb.jpg

 

 

Общ вид на целия монумент на излизане:

post-794-0-87778800-1449341647_thumb.jpg

 

 

На това пътуване бях видял за пръв път Блесбок антилопи в резервата Ентабени, тук си пасяха на една поляна съвсем близо до монумента на фортрекерите, почти вътре в града. Тъй като не бяхме на сафари, не си носех телеобектива:

 

post-794-0-83983000-1449341668_thumb.jpg

 

 

Следващия обект за посещение беше къщата-музей на Пол Крюгер, първия президент на Южноафриканската република (Трансваал), на който е кръстен и най-известния национален парк в РЮА. По пътя щракнах няколко снимки от колата.

 

Kgosi Mampuru II Management Area... и после - correctional services... WTF? Това си е чисто и просто затвор:

 

post-794-0-11368400-1449341799_thumb.jpg

 

 

post-794-0-61232800-1449341827_thumb.jpg

 

 

Това тук ми прилича отново на мост на Хаутрейн или е някакъв друг железопътен мост:

 

post-794-0-77210100-1449341964_thumb.jpg

 

 

Тази реформаторска църква (Gereformeerde Kerk на африкаанс) се намира от другата страна на улицата точно срещу къщата-музей на Крюгер:
 
post-794-0-56457400-1449342008_thumb.jpg
 
 

Повече снимки от този ден може да видите в моя блог за фотография и пътешествия тук
 

All images are copyrighted. Please, do not publish without a written permission!

Редактирано от FlyTraveler
  • Харесвам 6
Връзка към коментар

Октомври 03, 2015. Къща-музей Пол Крюгер, Претория, Хаутенг.

 

 

Табелата, която показва, че тук е живял Пол (Стефанус Йоханес Паулус) Крюгер между 1884 и 1900 г.

 

post-794-0-11300900-1449396694_thumb.jpg

 

 

Нашия така наречен гид се заприказва с пазачите пред музея (нали си е от Претория и се знаят) и само ми махна да влизаме да разглеждаме сами. Той така или иначе не знаеше нищо, какво да прави с нас вътре? Да ми подпира...

Из интериора на къщата:

 

post-794-0-22148200-1449396879_thumb.jpg

 

 

post-794-0-00347500-1449396896_thumb.jpg

 

 

post-794-0-48897900-1449396910_thumb.jpg

 

 

post-794-0-83245800-1449396932_thumb.jpg

 

 

Тази снимка на Крюгер е правена през 1897 г.

 

post-794-0-07761100-1449396952_thumb.jpg

 

 

post-794-0-44315900-1449397003_thumb.jpg

 

 

Това определено е кухня:
 

post-794-0-31999100-1449397033_thumb.jpg

 

 

Президентската спалня:

post-794-0-99936900-1449397053_thumb.jpg

 

 

Работното му бюро:

post-794-0-59763900-1449397086_thumb.jpg

 

Имаше и малко дворче с малка къщичка с барелеф на стената:

post-794-0-97941100-1449397119_thumb.jpg

 

 

Къщата-музей отвън:

post-794-0-58905600-1449397166_thumb.jpg


Беше интересно да се види къде и как е живял първия президент на Южноафриканската република. Мястото си е една от най-важните исторически забележителности на Претория.

 

 

Повече снимки от този ден може да видите в моя блог за фотография и пътешествия тук
 

All images are copyrighted. Please, do not publish without a written permission!

 

 

  • Харесвам 7
Връзка към коментар

 

Беше интересно да се види къде и как е живял първия президент на Южноафриканската република. 

 

Защо реши, че е първи? Последен - де факто - да, но първи не е.

Преди него са и Мартинус Преториус, и Томас Бурхерс, и няколко "служебни" (ВРИД)

Връзка към коментар

Защо реши, че е първи? Последен - де факто - да, но първи не е.

Преди него са и Мартинус Преториус, и Томас Бурхерс, и няколко "служебни" (ВРИД)

 

Защото си мислех, че като е толкова известен и почитан е първия, а той всъщност е бил избран чак през 1883 и после преизбиран още три пъти.

Връзка към коментар

Kgosi Mampuru II Management Area... и после - correctional services... WTF? Това си е чисто и просто затвор:

 

Ако беше минал оттам няколко месеца по-рано или по-късно, можеше да се отбиеш на свиждане на Оскар Писториус.

 

Имаше и малко дворче с малка къщичка с барелеф на стената:

 

Къщичката с барелефчето е най-малко забележителният обект на снимката. По-интересени са сградите на заден план. Трите сгради отляво, които дават вид да са бъдещи жилищни блокове в груб строеж, всъщност са изтърбушени от държавата бивши жилищни блокове. Наричат се Schubart Park. Строени са през 80-те за субсидирани общински жилища за бяла работническа класа. Социализъм. След демографските промени и отпадането на порасовите зони за обитаване се населват, пренаселват и препренаселват с черна работническа и безработническа класа до степен, че се бяха превърнали в триизмерно неформално гето и хуманитарно бедтсвие само за себе си. И насилственото изселване и изтърбушване беше единственият практически изход от ситуацията без жертви. Ранени имаше. И протести, и бунтове, и запалени автомобилни гуми. Стандартно.

 

А двете по-плахо подаващи се от малко по-далеч сиви сгради над покрива на къщичката са офисите на телекомуникационната компания, където работих 14 години  B)

  • Харесвам 7
Връзка към коментар

Ако беше минал оттам няколко месеца по-рано или по-късно, можеше да се отбиеш на свиждане на Оскар Писториус.

 

 

Къщичката с барелефчето е най-малко забележителният обект на снимката. По-интересени са сградите на заден план. Трите сгради отляво, които дават вид да са бъдещи жилищни блокове в груб строеж, всъщност са изтърбушени от държавата бивши жилищни блокове. Наричат се Schubart Park. Строени са през 80-те за субсидирани общински жилища за бяла работническа класа. Социализъм. След демографските промени и отпадането на порасовите зони за обитаване се населват, пренаселват и препренаселват с черна работническа и безработническа класа до степен, че се бяха превърнали в триизмерно неформално гето и хуманитарно бедтсвие само за себе си. И насилственото изселване и изтърбушване беше единственият практически изход от ситуацията без жертви. Ранени имаше. И протести, и бунтове, и запалени автомобилни гуми. Стандартно.

 

А двете по-плахо подаващи се от малко по-далеч сиви сгради над покрива на къщичката са офисите на телекомуникационната компания, където работих 14 години  B)

 

Чак сега прочетох за Оскар Писториус, изключително интересна история, даже и да го нямаше убийството...

 

За тези блокове, щях да напиша "строежи" каквито и си мислех, че са - също много интересно... Абе друго си е да имаме insider във форума, въпреки, че ти знае много и за други места, където не живееш.

Връзка към коментар

Октомври 03, 2015. Претория, Хаутенг.

 

 

След къщата-музей на Крюгер се качихме отново на Корола-та и поехме към следващия обект от програмата. Тук се вижда главния офис на DITSONG Museums of South Africa - организация на осем южноафрикански национални музея, седем в Тсуане и един в Йоханесбург:

 

post-794-0-19882300-1449843195_thumb.jpg

 

Тук караме по улица Мадиба в посока Нелсън Мандела Драйв:

post-794-0-03078100-1449843340_thumb.jpg

 

 

post-794-0-83772800-1449843401_thumb.jpg

 

 

Както и се забелязва на някои от снимките, джакарандите в Претория вече са започнали да цъфтят:

post-794-0-45712900-1449843457_thumb.jpg

 

 

Някаква джамия, която обаче под минарето си прилича на сграда на няколко етажа:

 

post-794-0-21187100-1449843530_thumb.jpg

 

 

Стигаме до Нелсън Мандела Драйв:

post-794-0-33341300-1449843613_thumb.jpg

 

 

За този монумент бих помолил за помощ @домосед (предполагам, че е свързан с апартейда):

post-794-0-65937400-1449843700_thumb.jpg

 

 

Още джакаранди:

post-794-0-13081300-1449843731_thumb.jpg

 

 

В този момент забелязах надписа за Union Buildings и си погледнах часовника. Показваше 15:30, а се бяхме уговорили предварително със собственика на агенцията (или който там водеше кореспонденцията) да оставим Union Buildings за края на тура - към 17:30 ч. за да може слънцето да е по-ниско на хоризонта и да имам по-добра светлина за снимане.

Попитах шофьора (избягвам да го наричам вече гид, защото той просто не беше такъв) за това и той ми каза "Да, това е края на тура". WTF!!! Ами то още е 15:30 ч., ами главния площад (Church Square), ами Мелроуз Хаус? Мелроуз Хаус била затворена по това време, а пък около централния площад течали ремонти и не можело да се ходи до там.

 

post-794-0-80012700-1449843779_thumb.jpg

 

 

 За втори път ми се случва чернокож африканец да се опитва да ме лъже по някакъв изключително наивен начин (другия път беше в Найроби, Кения), поне да беше измислил нещо малко по-завързано ако искаше да си отиде в къщи по-рано.

- Я, да се обадим по телефона във фирмата да им разкажем какво става, а междувремено карай към Church Square.

 

Телефонно обаждане естествено не последва, но пък сменихме посоката. Дъщеря ми усети, че нещо не е наред и че съм ядосан.

 

- Тате, спомняш ли си как един шофьор на такси се опита да ни излъже в Дубай и накрая ни вози безплатно?

- Спомням си миличка, и този хитрец в момента ни вози безплатно, само дето още не знае това.

Впоследствие срещнахме една южноафриканска двойка точно от Претория докато чакахме между полетите на летището в ... София, та като им разказах случката ми казаха, че ремонтните работи около Church Square са били привършени преди няколко месеца.

Важното е, че за момента осуетих плановете на човека да приключи скоропостижно тура ни и реших да измъкна възможния максимум за деня без да влизам в някаква голяма разправия.

 

post-794-0-10951800-1449844099_thumb.jpg

 

 

Това е O.R. TAMBO Building (същия на когото е кръстено и международното летище в Джобърг) - департамента за международни връзки и сътрудничество:

 

post-794-0-79231400-1449844133_thumb.jpg

 

 

post-794-0-59896300-1449844151_thumb.jpg

 

 

Някакъв много приятен квартал:

 

post-794-0-74839400-1449844190_thumb.jpg

 

 

 

Повече снимки от този ден може да видите в моя блог за фотография и пътешествия тук
 

All images are copyrighted. Please, do not publish without a written permission!

Редактирано от FlyTraveler
  • Харесвам 6
Връзка към коментар

Октомври 03, 2015. Претория, Хаутенг.

 

Сега поразгледах на картата на Гугъл районите през които сме минавали в Претория и разбрах, че квартала на последната снимка от предния пост е опрадвано хубав, тъй като си пада малко "дипломатически" - доста посолства се намират там.

 

Една красива къща в този квартал:

post-794-0-45513100-1449922952_thumb.jpg

 

 

Отново цъфнали джакаранди:

post-794-0-37189100-1449923051_thumb.jpg

 

 

Парка Венинг:

post-794-0-87445000-1449923129_thumb.jpg

 

 

Болницата Муелмед:

 

post-794-0-39587200-1449923184_thumb.jpg

 

 

Тук улица "Преториус" навлиза в някакъв по-бизнес район:

 

post-794-0-92523200-1449923241_thumb.jpg

 

 

post-794-0-23262900-1449923278_thumb.jpg

 

 

Наближихме Church Square и нашият човек за да си оправдае версията, че се извършват ремонтни работи около площада, взе, че спря на 3 пресечки от него. Показа ни в каква посока да вървим, а самия той остана да ни чака в колата. Аз така или иначе бях решил да се разправям със собственика на агенцията впоследствие, та този му начин на поведение само ми трупаше точки.

Първото нещо, което забелязах на този площад беше, че имаше доста хора, но ние бяхме абсолютно единствените бели (че и "цветни" нямаше даже). Това и факта, че доста ни заглеждаха ми създаде известен дискомфорт в смисъл, че трябваше да внимавам много докато снимам. Апарата няма как да не го извадя от раницата, но гледах докато не снимам да го прибирам, а и като цяло да "свърша работа" набързо и да се изтегляме от района. Твърде вероятно е опасенията ми да са били неоснователни, но това беше единствения път, когато  изпитах известен дискомфорт в РЮА след две посещения на страната и няколко града в нея.

Впоследствие след ровене из Интернет разбрах какви и кои са отделните сгради около площада, които снимах. Тази отдолу, например е Ou Raadsaal или старата държавна сграда, която всъщност е била парламент по времето на Трансваалската република:

 

post-794-0-10349800-1449923339_thumb.jpg

 

 

post-794-0-69012500-1449923366_thumb.jpg

 

 

В центъра на площада е статуята на Пол Крюгер, избиран четири пъти за президент на същата република. Статуите в основата на монумента са на незнайните бурски (африканерски) граждани-войници:

 

post-794-0-82126200-1449923480_thumb.jpg

 

 

post-794-0-23536400-1449923504_thumb.jpg

 

 

 

 

Повече снимки от този ден може да видите в моя блог за фотография и пътешествия тук
 

All images are copyrighted. Please, do not publish without a written permission!

Редактирано от FlyTraveler
  • Харесвам 5
Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.