Прескочи до съдържание

Цикладите – началото на Септември 2016


Гост

Препоръчани мнения

И аз давам моя глас за Наксос(Наксо). Най-голям е от малките Циклади,има страхотни плажове(и от двете страни), главния град - Тира не е лош и има хубава храна,близо до него е Портара - портата на Аполон се води - нещо като местната атракция.На Наксо има страхотно съчетаване на море-планина. Най-високия връх се казва Севс и е  близо 1000 метра. Ходил съм на гръцка вечер в едно планинско селце - Аспирантос май се казваше(цялото в жели къщи накацали по един склон,свързани с малки тесни улички) и си изкарах страхотно - пиеш Митос с калмари и се наслаждаваш на гледката от високо към морето. Има многобройни малки градини със маслини,портокали, малки семейни мандрички и изби за зехтин. Най-добре можеш да усетиш атмосферата ако наемеш михханаки(малко моторче) и просто тръгнеш нагоре из острова. На плажа Плака имаше една хубава таверна, масата на която най-често сядах беше под едно дърво с лампи в короната,вечер беше много красиво. Водата е студена и солена,да знаеш:)

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Чета и си мисля - защо не се концентрираш върху Наксос и Парос (с един Антипарос)? Хем ще усетиш автентични Циклади, хем и на истиснки плажове ще се наслаждаваш. Санторини и Миконос - безумен комерс. Да, две места, които трябва да се видят поне веднъж в живота, но с днешния акъл бих ги минал с едни наситени дневни турове (ден-два) и с облекчение и радост бих ги напуснал в посока Парос, Наксос, Аморгос, Иос, Фолегандрос и т.н. бягайки далече от безумните орди туристи, които не знаят за какво са там, но гордо размахват еднометрови селф стикове.

 

Защото може би и аз съм като тях :) Но признавам, нямам селф стик и рядко правя селфита :) 

 

Извън усмивката - просто защото така съм си го представяла скитането... Дали ще направя добре - Божа работа.

 

Благодаря ти!

Аз пък ще изкажа различно мнение от това на Двуцветко. :) Въпреки ордите от туристи Санторини е уникално място и не бих го изпуснала, ако ще обикалям Цикладите. Наистина в началото на септември все още ще има доста туристи, но би могла така да извъртиш програмата, че да не ти пречат много, много. Аз ставах преди изгрев и ходих до Имеровигли покрай калдерата. Нямаше почти никой. На места зад оградите ме лаеха кучета, но беше пусто. Тук-таме се засичах с някой самотник като мен, но пък нямаше кой да ми пречи да се любувам на гледките. Същото би могла да направиш и с Оя. И като съвет не оставяй разглеждането на острова само откъм вулкана. От другата страна има нормални възвишения, а не вулканични и също можеш да видиш невероятни гледки. Ако си осигуриш собствен превоз се забии в Мегалохори за половин ден. Ще можеш да усетиш повече автентичност. И задължително пробвай от сладките десертни вина. Там гроздето расте на земята, в дървесината на лозите, която се оплита като венец.

 

Издирих хотела в който аз бях http://www.haroulahotel.gr/. Местоположението му е добро, че е на 5 минути от калдерата. Няма гледки, но има басейн. Обаче бях преди 5-6 год. и не знам към момента в какво състояние е. Гледам, че го има и в трипа, та там може да разузнаеш за него.

 

Много ти благодаря! 

И аз давам моя глас за Наксос(Наксо).

 

Най-добре можеш да усетиш атмосферата ако наемеш михханаки(малко моторче) и просто тръгнеш нагоре из острова. На плажа Плака имаше една хубава таверна, масата на която най-често сядах беше под едно дърво с лампи в короната,вечер беше много красиво.

 

Водата е студена и солена,да знаеш :)

 

Някога може би... Дано! С водата нещата няма да ме изкефят обаче ;) Благодаря ти.

Връзка към коментар

1.  Въпрос: Някой спал ли е на аерогара Атина или дали има евентуално информация кое, какво и защо? Пет часа като нищо ще ги изкарам там, само дано няма някакви рестрикции - и дано има узо в магазините :)

 

Узото не ми е летищното питие, бирата е, та знам по-добре.

Но където е тя, не може да го няма и то (древна ахейска поговорка)

Има точно едно място на летището, където се продава бирата на бакалски цени (около 1 евро) за разлика от навсякъде другаде, където е около 4 - бакалницата в северния край на етажа за посрещачите.

Тук: Παντοπωλείο (Finest Greek Products)

 

  • Харесвам 4
Връзка към коментар

Узото не ми е летищното питие, бирата е, та знам по-добре.

Но където е тя, не може да го няма и то (древна ахейска поговорка)

Има точно едно място на летището, където се продава бирата на бакалски цени (около 1 евро) за разлика от навсякъде другаде, където е около 4 - бакалницата в северния край на етажа за посрещачите.

Тук: Παντοπωλείο (Finest Greek Products)

 

 

А като си тръгнал на препоръки, да рекнеш на Миконос къде да отседна - с конкретни идеи, моля :)

Връзка към коментар
 
Като каза таверни и коктейли - и на мен това ми е част от идеята. Въпросът е - че съм чувала - точно таверните с гледки на залеза са били изключително скъпи. Аз не съм скръндза - боя се съм точно наобратното :) - но ми се иска да направя списъче с готините места в Санторини за ядене и пиене, които не ти дерат кожата. Така и така се заговорихме за това, идеи да предложите?

 

От таверните или по-скоро тези в Ия и Фира можеш да очакваш подобно нещо. Интерес голям, места малко :)

 

Аз бих те посъветвал да не пропускаш:

Винарната "на върха" - Santo Wines Winery . Намира се тук. Препоръчвам комбото от осемнадесет вида местна продукция :)

Снимка и меню:

IMG_5919.jpg

IMG_5921.jpg

 

Също така за залеза има хубав отворен бар с басейн. Достъпен лесно с автомобил и с безплатен паркинг тук. Пласираш се ок. 18ч.

 

За Камари, ако ще ходиш на черния плаж таверната на Нико и Фоти (Boathouse).

IMG_5825.jpg

  • Харесвам 6
Връзка към коментар

Не разгледах програмата много внимателно, че ми се спи.

Без да правя промени по Миконос и Санторини, бих преместила двете нощувки от Парос на Наксос.

То, и 6 часа има как да ги уплътниш, постът, който задава въпроса "какво ще правиш 6 часа на Наксос" беше малко на мокър пясък.

Това не ти е летище на 50 км от града, пристанището е в центъра на Хора-та, с пряка гледка към Портара, градът се разглежда идеално за няколко часа с качване до венецианската крепост. Има и съвсем добър плаж, много плитък, в самия град - Агиос Георгиос.

 

Ако решите да останете два дни, дори и без кола ще можете да видите някои от най-хубавите плажове, тъй като южно от столицата са практически над 10 км почти непрекъсната плажна ивица. Автобуси ходят на всеки половин час до Агиос Прокопиос, Агия Анна и Плака (последният е най-добър и е дълъг 4 км, с много свободни зона, така че усамотение винаги ще се намери). И достатъчно заведения.

При наемане на кола могат да се видят планинските селца и плажовете от източната, далеч по-дива част на острова - Муцуна, Аполон, Итонас.

 

Миконос е за нощен живот и купон. Ценичките са съответно високи. Да, той е образец на класическа цикладска архитектура и наистина има хубави плажове, но баровете си остават основното. За плажове ненадминати са Малките Циклади - най-хубавият плаж е на Куфонисия. 

Те са пет островЕта по пътя Наксос-Аморгос, фериботите спират на повечето от тях.

 

Самият Аморгос..  е отделна бира, но не ти е по маршрута.

 

В Санторини никаква Периса, най-добре. Ако искаш да усетиш специалното и атмосферата на острова - отсяда се горе на ръба на вулкана - с гледка към калдерата е скъпо (но най-яко), ала има и настаняване на много добри цени, което гледа към острова. А иначе алеята с парапета по ръба на калдерата ти е на 100 крачки. Заведенията в Иа са наистина адски скъпи, там с гледка към залеза пий кафе, максимум.

Някой беше споменал преди мен Фиростефани. Това е и моето предложение. Слято с Тира, малко, не прекалено туристическо, симпатични ресторантчета, гледки. Извън Иа, Санторини е чувствително по-евтин от Миконос.

 

Снимки по темите:

Наксос - https://www.flickr.com/photos/78710182@N06/albums/72157658112741860

Миконос - https://www.flickr.com/photos/78710182@N06/albums/72157641408667783

Сирос, за който видях, че стана дума по-назад - Ермуполи е наистина много специален град! А и плажовете не са лоши (макар да не съм снимала нито един) https://www.flickr.com/photos/78710182@N06/albums/72157635611686103

Микрес Кикладес - https://www.flickr.com/photos/78710182@N06/albums/72157656203136873

И моята наистина любов Аморгос, на която също не съм снимала плажове. Но има. https://www.flickr.com/photos/78710182@N06/albums/72157658532637081

 

Сега виждам, че нямам качен албум от Санторини, но снимките оттам са навсякъде, та не е голяма загуба :D


Забравих да кажа за мелтема. 

Септември въобще не е тежък месец откъм ветрове. Дори приятно разхлажда, когато е много горещо (а тогава най-често все още е).

На големите острови като Наксос и Парос, които имат плажове от всички страни и закътани заливи, не е никакъв проблем.

Водата през септември изобщо не е студена. За солена - солена е :)

Редактирано от Параход
  • Харесвам 8
Връзка към коментар

Девойки, спрятайте и гръцко парти, ако искате - узото от мен  :lol: Само ми давайте опции и за нощувки, моля! Миконос, Санторини, Наксос...

 

Благодарност на всички, които досега споделиха! Две от предложенията за Санторини ми харесаха, но едното е с изключително лоши отзиви (а уникални гледки), а другото - уж добри отзиви (гледки йок), а мейлите им са едни - думи нямам. И не уточняват нищо за канселиране. Та съм в шах. За другите острови съм хептен валат... хах... 

 

Баси цените... Аз не искам да купувам островите, само да си наема хубава стая с гледка към морето  :blush:

Връзка към коментар

Значи аз тази година ще ходя на Наксос и Аморгос и не мога да дам препоръки, но ще ти кажа как резервирам от години в Гърция. 

 

Гърците от не много отдавна опознаха booking и сродните системи. Това естествено не важи за големите мастодонти хотели. Те са си там от години.

Гръцкия туризъм се основава на малки семейни къщи със студиа под наем(в един голям процент задължително с кухненски бокс). Та тези хора все още предпочитат да се резервира по мейл при тях. Така се върти пазарлъка и може на сайта на къщата да видиш една цена, която по мейл да спадне с 5/10 евро. Но пък си искат предплата като минимум 30%. По този начин аз резервирам когато съм абсолютно сигурна, че пътуването няма да ми се провали и искам на всяка цена да спя на това място. И съм сигурна в качествата на мястото (препоръка на някой познат). Общо взето така се докарват най-добри цени.

 

В booking резервирам за Гърция когато пътувам тип екскурзионно летуване (местене от място на място за по 2/3 дни) и винаги с опция за отмяна. В последните години собствениците качиха доста къщи в системата и вече не е толкова проблемен избора като преди. Но като цяло цените по този начин са по-високи. Примерно когато пътувахме из Пелопонес имах голям проблем с избора в Пилос. Мислех, че има 3 места на кръст за нощуване там и че е забутано село. Истината не е такава и има страшно много хотелчета, но не бяха качени никъде по големите резервационни системи за продажба. 

Редактирано от Bliss
  • Харесвам 2
Връзка към коментар

От хотела в Наксос съм очарована, на Плака е. Новичък, откриха го преди 2 г. Аз както не обичам настаняване на плажа... щерката се размаза. http://annioplakanaxos.com/

 

В Аморгос също не беше лошо и на стратегическо място между Хора-та и пристанището (на нас ни беше удобно пристанище Катапола, щото те са 2 - Катапола и Егиали). http://www.castelopetra.gr/en_GB/c/areaen

И двете места ги има в букинг, но специално на Аморгос го договорих по мейл, човекът отговаря бързо на сносен английски (живял и работил е в Канада) и организира трансфери от пристанището, ако си без кола. Но там без кола няма много да видиш.

 

Иначе за по-дълъг престой и/или малко по-широк джоб топнастаняванията на острова се очертаха тези (и двете ги няма в букинг)

http://amorgos-levrossos.com/- на плаж Левросос, до Егиали

http://emprostiada.gr/- в Хора, която както може би сте видели, е спираща дъха красота.

 

Малките Циклади са... малки. Живеят по 200-300 души, на Куфонисия са най-напреднали с туризма, въпреки че до 80-те години са нямали електроснабдяване. Но то с тоя пясък и синьо на водата просто... Не съм отсядала там, но и от водата се виждат прекрасните плажове и че на Куфонисия развиват здрав туризъм за размерите на острова. От външен поглед най-много ми хареса Ираклия, той е малко по-големичък. Леко встрани остава Донуса, най-див, приятелка ми го посочи с пръст, ама не стигнах до него :)

 

За Сирос, Санторини и Миконос няма смисъл да цитирам настаняване, защото съм била отдавна и по ергенски, изискванията ми са се променили. На Санторини във Фиростефани обаче бяхме точно в такова студио горе на вулканичния ръб, без да гледа към калдерата и отговаряше напълно на изискванията ни по онова време (обикаляхме по острова с автобус). Предложи ни го чичо на пристанището в 4 сутринта. Ах, младост :)

 

На Сирос съм спала в центъра на града. (Тогава Ермуполи беше основна ни цел. Бяхме го видели предишната година при плаване до Санторини и се заклехме да се върнем, толкова впечатляващо изтглеждаше от ферибота с неокласическите си фасади). Избирах го да е между две улици-стълби, за да не ми бръмчат мотористи на главата. В Нафплио го правих същия номер наскоро и продължавам да смятам, че работи :)

Ермуполи по принцип си е яко баир и стъпала, не е за слаби сърца. От сегашната камбанария мога да кажа, че има много хубаво (и тънко) настаняване по плажовете. Има автобуси, що-годе редовни, но обикалят само южната част на острова, където се развива туризъм. Съответно северната не я познавам :)

 

Наксос и Аморгос ми е най-прясно и мога да дам още подробности при нужда ;)

Редактирано от Параход
  • Харесвам 3
Връзка към коментар

От хотела в Наксос съм очарована, на Плака е. Новичък, откриха го преди 2 г. Аз както не обичам настаняване на плажа... щерката се размаза. http://annioplakanaxos.com/

 

 

 

Ъф, това много хубаво, бе! Много благодаря! А залезчета има ли там... хахахахахаха... пиша го и се смея :) Благодаря ти наистина. 

Връзка към коментар

Залезите изикват по-драматичен релеф :) Наксос е много хубав остров с чудни плажове, оживен град и разнообразна природа и селца. 

Обаче, ако трябваше само там да прекарам цяла почивка... щях да я считам за пропиляна :)

В Гърция чукар не качиш ли и вятърът да те надуха, все едно не си ходил.То Наксос си има чукари, но някак не са същественото.

 

Ей това е истински гръцки релеф и път :D (от пристанището до Фира на Санторини, ама и на Аморгос е същото, па и на други места ;) сега ако някой ми каже и как да контролирам размера на снимките, да не са таквиз чаршафи...

10690300_10152863715394354_3782637478093

Редактирано от Параход
  • Харесвам 5
Връзка към коментар

Залезите изикват по-драматичен релеф :) Наксос е много хубав остров с чудни плажове, оживен град и разнообразна природа и селца. 

Обаче, ако трябваше само там да прекарам цяла почивка... щях да я считам за пропиляна :)

В Гърция чукар не качиш ли и вятърът да те надуха, все едно не си ходил.То Наксос си има чукари, но някак не са същественото.

 

Ей това е истински гръцки релеф и път :D (от пристанището до Фира на Санторини, ама и на Аморгос е същото, па и на други места ;) сега ако някой ми каже и как да контролирам размера на снимките, да не са таквиз чаршафи...

10690300_10152863715394354_3782637478093

 

Боя се, че компютърът ми не отваря тази картинка  :huh: Ако можеш дададеш някакъв линк ще е чудно - без Фейсбук, моля те, че имам рестрикции на лаптопа. Благодаря ти за чудесните идеи! Парос ще бъде заменен с Наксос :) За останалото мисля... кхххх

Връзка към коментар

А като си тръгнал на препоръки, да рекнеш на Миконос къде да отседна - с конкретни идеи, моля :)

 

Нямам конкретни препоръки, освен да е в градчето или на пешеходно разстияние от него. Аз си избрах по цена/разположение една къща за гости, която беше OK като място за спане (чисто, тихо) и обслужване (безплатни трансфери до летище/пристанище по избор), но не блестеше с кой знае какво в категорията си, че чак да я препоръчвам специално. 

Връзка към коментар

Рейни, може би не я отваряш именно защото е от фейсбук, за съжаление нямам качена другаде.

 

Следва пътепис за Аморгос от миналото лято :wub:  

 

  

1. Хенри Милър казва, че е по-важно да откриеш някаква църква в непознат град, за която никой нищо не е чувал, отколкото да идеш в Рим и да се чувстваш длъжен да посетиш Сикстинската капела заедно с още двеста хиляди туристи, които крещят в ушите ти. В Аморгос, малък, обветрен къс земя в Средиземно море, на девет часа плаване от континента, откритията са на всяка крачка. Над 40 са само църквите в столицата Хора - градче високо над морето, с население 400 души извън туристическия сезон. По една на всеки десет жители. През лятото приблизително същият е броят на кръчмите: паритет между земното и възвишеното, между нуждите на душата и тялото. 
Административно Аморгос е един от Цикладските острови (чието име означава "подредени в кръг" - около светилището на Аполон Делос) заедно с прочутите Санторини и Миконос, с големите, плодородни и туристически Наксос и Парос и др. Той обаче остава встрани от кръга, далеч на изток. Поради малките му размери и силно насечения релеф, няма и никога няма да има самолетна писта. Което означава, че туристическите потоци винаги ще го отминават и че е достъпен само за смелчаците, които не се плашат от морска болест. Единственият начин да се стигне до Аморгос е с ферибот. Линията на Blue Star, която тръгва от Пирея, пътува 9 часа. Най-близкият от големите, облагородени острови е Наксос. Трасето между Наксос и Аморгос минава през т. нар. "Малки Циклади" - пет малки острова, на които живеят шепа хора, но плажовете им изглеждат като картичка от Карибите.  
Продължителност на пътуването между Наксос и Аморгос: три часа. Билети за ферибота на "Блу стар": под 50 евро за кола и трима души. Маршрут: Ираклия, Схинуса, Куфонисия (Донуса остава встрани от маршрута) . Фамозна синева. Точно си мислиш, че по-синьо няма как да стане, и следващият нюанс ти отрязва главата. Синьото на Куфонисия е номер 1. Но има и много туристи. Твърде много за 6 септември и със сигурност прекалено много за размерите на островчето.
------------
2. Септември 2015. Имаме резервация на Наксос и още една седмица след това, която да уплътним, както дойде. Не бяхме сигурни нито къде, нито колко. Можеше пък островът да ни хареса и да поостанем.
Тръгнахме за Наксос, защото последните година-две все не уцелвахме време и място да се наплажуваме на кило. Не че сме по излежаването целодневно на шезлонга. Но дъщеря ми обича плажа. Пък и на мен ми се щеше малко по-"пясъчна" почивка. Но Наксос, макар да ни хареса (локацията, хотелът и плажът пред него бяха не десетка, а чиста 11-ка), беше прекалено цивилизован, облагороден, спокоен, туристически. Не че нямаше тесни селски сокаци, ужасни завои, планински чукари и неоткрити места. Имаше. Просто... не беше достатъчно див и чепат за нас. 
(ПО-КЪСНО ЩЕ ПУСНА И МАЛКО ПЪТНИ БЕЛЕЖКИ ЗА НАКСОС)
И така, тръгнахме за Аморгос. Остров-мечта, за който не знам нищо, освен видяното в "Голямото синьо" на Люк Бесон. Колкото и да чета, не мога да открия какъв е той ,какъв е духът му, кои са атракциите му. Пише, че няма атрактивни плажове. Окей - ние това го отметнахме вече. Пише, че е див и планински. Корабите спират в Егиали и Катапола. Защо тясната ивица земя в Егейско море, дълга само 30 км, има две големи пристанища? 
Защото доскоро единственият транспорт през острова е бил по вода. Шосето Катапола-Хора-Егиали е построено през 80-те години. Което означава, че на Аморгос няма особено много коли (необичайна гледка за Гърция), асфалтът е гладък като стъкло, сякаш е положен вчера, а стръмните 180-градусови серпентини са старателно обезопасени с маркировка и мантинели. Е, разбира се, съществуват и регионални пътища с разбит асфалт или макадам: неизбежна част от всяко приключение. 
-------
3. Акостираме на Катапола - през септември оживена само в часовете на пристигане и отплаване на ферибота. Тя е пристанището на столицата Хора. Егиали обслужва селцата на север. Около тези две места се е развил лек туризъм - предимно французи и гмуркачи - след премиерата на филма. 
През 1988 г. Люк Бесон, чиито родители били инструктори по гмуркане (бъдещият режисьор израства на плажа, включително в българския курорт "Русалка"), снима острова в "Голямото синьо" - Le Grand Bleu. Жан Рено и Жан-Марк Бар изиграват приятелството и съперничеството между двама от най-големите фрий дайвъри на XX век - Енцо Майорка и Жак Майол. Le Grand Bleu рязко поставя Аморгос на картата. Голям процент от посетителите на драматично сините му води и днес са французи или любители на гмуркането; или и двете.
В Аморгос ни посрещат много мило. След като в Букинг не можах да намеря това, което търся, писах на две къщи - и двете ми отговориха до час. Добре, че грабнах първата - Castelopetra. Втората се оказа на самото пристанище и въпреки чудесните отзиви в трипа, нямаше да е по нашия вкус. Та, човекът от хотела имаше желание да ни посрещне (повечето хора тук идват без коли, от съседните острови, защото на Аморгос няма и никога няма да има летище).
Студиа "Кастелопетра" са старички, но безупречно чисти, с огромни стаи и гледка за милиони. Намират се на средата между пристанището и Хората на върха, на 2-3 км и от двете. Пътят е уау - вие се стръмно нагоре със 180-градусови завои и чистак нов асфалт.
Кратка следобедна дрямка с гледка към залива - и щурмуваме Хора. 
-------
4. Аморгос следва традиционния архитектурен план на егейските острови, при който главното селище - "хора", се строи във високото, а не долу, на морския бряг. Тук то отстои само на 5 км от брега в Катапола, но се издига на 600 метра над морското равнище - представете си пътя до там като зиг-заг, изправен вертикално. Краткото, но инфарктно пътуване към градчето е възнаградено с умопомрачителна красота. Очите заболяват от белотата на варосаните къщи. Бели като в картинките от туристическите брошури, където всичко е боядисано в цветовете на гръцкия флаг. Но вратите и прозорците тук са не само сини, а всякакви - зелени, червени, лилави... На хълма - вятърни мелници, които отдавна не мелят брашно. Навсякъде по тесните павирани улички, толкова тесни, че са недостъпни за автомобили - котки, абсолютните господарки на града. И опадали розови цветове от бугенвилия, все едно някой ги е настлал нарочно за тържествена процесия.
И църкви, много църкви. Снежнобели. Сред къщите има и стари, необитавани, неизмазани. Но църквите блестят от белота. Аморгос, както ще се убедим и в следващите дни, не прилича на нито един от другите острови, на които сме били (от Цикладите - Наксос, Сирос, Миконос, Санторини). Тясна ивица земя, захвърлена в морето. Сурова и безмилостна, неплодородна земя, брулена от егейския вятър.
На такова място нямаш кой знае какъв избор, освен да се уповаваш в бога. Тук е един от най-важните религиозни обекти на гръцките острови - заедно с манастира "Св. Йоан Кръстител" на Патмос и "Богородицата от Тинос" на едноименния остров. Манастирът "Панагия Хозовиотиса" е построен в началото на XI век на брутална скала над залива Агия Анна (там има и малък параклис със същото име) - същият, където Люк Бесон снима гмуркачите от филма си. Обителта е отворена за посетители само сутрин и привечер, защото в обедните жеги е практически недостижима - отстои на 40-минутно стръмно изкачване пеша от паркинга, а освен това посещението изисква прилично облекло, никакви къси гащи и потници. Когато ние отиваме към Хозовиотиса, вятърът заплашва да ни събори още на паркинга в подстъпите на скалата. По същото време на плажовете е тиха слънчева идилия... 
----
5. Плажовете
Да, изненадващо Аморгос има плажове и то прекрасни, макар и не толкова популярни и експлоатирани. Най-хубавият, казаха местните, е на островчето Грамвуса - в най-югозападната част на Аморгос, срещу плажа Калотаритиса. Ходи се с лодка. Ние стигнахме само до Калотаритиса, която представлява всъщност нос, заобиколен от три-четири залива с различна форма и настилка. Там, където е пясък и завет, са направили малък бар от няколко чадъра, пластмасови маси и подвижна кантина.Наблизо е потъналият кораб "Олимпия", ударил брега през февруари 1980 г. Той също присъства в "Голямото синьо", а и днес останките му ръждясват край Калотаритиса. 
Водата е кристалносиня и най-топлата, която срещаме по време на това пътуване из Цикладите. Но когато не духа, жегата е адска. Не мога да си представя какво е тук безветрие през август.
Отбиваме се пътем и на плажа Парадисия, но той е бурен и дълбок, макар и китен залив, който не ни е съвсем по вкуса.
Самата Катапола няма особено хубави плажове, но пак с лодка се отива до разкошния Малтези. Той де факто не е на островче, но по суша до него може да се стигне с дълъг преход пеша. Изобщо острова много го препоръчват за хайкинг. В тая жега и/или вятър - не мога да си го представя. Грамвуса и Малтези не са единствените плажове, до които не може да се стигне по шосе.
Изобщо на Аморгос има само едно шосе и то криволичи по цялата дължина на острова (около 30 км), като настилката е гладка като стъкло, а гледките - зашеметяващи. И кози, сума ти кози :)
На другия ден се отбиваме на плажа Агиос Павлос, който е малка коса, врязана в морето срещу о-в Никурия. Оказва се не пясъчна, а чакълена. От нея също тръгват лодки, които водят туристите в закътано заливче отсреща на Никурия. Не ходихме, тъй като не ни грабва отдалеч.
Последния плажен ден отделяме на източната част. За разлика от Катапола, Егиали има много хубав плаж. Ние обаче сме намеркали друг - Левросос. Голям, пясъчен, с естествена сянка от иглолистни дървета и дървена таверна, от която сам си взимаш фрапе и портокалов фреш в стъклени чаши. Едноименното хотелче на Левросос беше един от първоначалните ми избори :) но пристанище Катапола ни беше по-удобно за транспорт, а и щяхме да сме на много километри криволичещ път от Хора. 
А всяка вечер сме там. Не мога да откъсна очи от този град. Но и другите селца си струват. Над Егиали са Толария и Лангада, и те бели и кацнали на върха, но с отчетливо различен архитектурен стил от Хора. И църквите им различни. В Толария е една, но огромна и помпозна.
-----
6. Кръчмите и храната.
С храната в Аморгос е малко особено. Навсякъде хората бяха много мили, попаднахме само на един туристически капан (ако някой тръгне натам, ще предупредя, че е с висока оценка в трипа, а беше ужасно разочарование), но някак го няма изобилието, огъващите се маси и разнообразието от други места в Гърция. Личи си, че местната реколта е оскъдна и всичко се кара с кораб от другаде. Яде се фава, нахут, козе с картофи, наденица. 
Гръцката салата не е с фета (освен за туристи), а с местното меко сирене ксиномизитра. Кюфтетата не са големите "бифтеки" от другите части на Гърция, а малки, най-често пържени "кефтедес". Няма и изобилие от морски дарове, което е странно за остров. Е, ядохме чудесни спагети с октопод. Веднъж. Местният доставчик на хранителни стоки - "Капитанът", чийто склад на едро беше точно до нашето студио, поддържа винаги количества замразени октоподи :)
Сладкарниците обаче са фамозни, нашата - "Калисто", беше най-добра, но далеч не единствената. Като любим ресторант в Хора се очерта мъничкият "Транзистораки" - декориран е със стари транзистори и менюто е с дизайн на транзистор.
Задължителна част от вечерята е не анасоновото узо, а ракията с билки и мед, която може да се намери под две имена - "псимени раки" и "ракомело", и в десетки вкусови разновидности. Дават я след хранене като комплимент от заведението и дижестив. Детето протестира, че няма десерт-бонус...
----
7. Сбогом, Аморгос, и други приключения
В последните ден-два задуха мелтемът. За щастие нашата панорамна тераса бе на завет, както и на по-закътаните плажове в ниското, но на паркинга пред града (самата Хора е пешеходна) и горе пред Хозовиотиса беше страшно. Той малко разхлади. 
Фериботът, с който си отиваме, е в 6 сутринта. Тъкмо няма време да ни е тъжно. Лудница е този Аморгос, някой ден бих го видяла пак. Билетът Аморгос-Пирея струваше по-евтино, отколкото Пирея-Наксос, въпреки че пътят е с 3 ч. по-дълъг.
Постепенно фериботът, който е тръгнал почти празен, събира все повече и повече гърци, прибиращи се в Атина. След Наксос и Парос става нетърпимо. Мнозина стоят по пода или са правостоящи. На връщане нещо му щукна на моя мъж да минаваме през Евия, та набързо бях букнала една нощувка там, на плажа Ахлади. 
Бавно се измъкваме през задръстването в Пирея и цепим към Евия. Там, за разлика от останалата Гърция, явно не са чували за туристи - няма грам табели и малко, които има, са на гръцки. Първото ни загубване е още на Халкида, където зареждаме нафта - вместо по новия мост минаваме през стария и през целия град. После бавно се понасяме към Ахлади, но липсата на табели ни запраща на 30 км от верния път, в някакво село към планината Дирфис, където слизам да питам чичо в една будка. Той не говори английски, аз не говоря гръцки, рисува ми индианска карта на листче и се оправяме някак, пътят през "гръбнака" на острова минава през 1000+-метрова планина с гъсти борови гори и когато наближаваме Ахлади, вече е пълен мрак и пет пъти се обаждаме на хазаите, за да питаме къде точно е мястото и няма ли най-сетне да свърши тая планина и да слезем до морето. А мъжът ми вече отчаян врънка да хващаме към Истия или Лутра Едипсу, къде сме щели да го търсим тоя хотел в дивотията.
И накрая го намираме и дори намираме отворена кръчма. Ура. На сутринта дъщеря ми се размазва да плува в басейна и поемаме към България. Ахлади е величествен пясъчен плаж с огромни вълни (оставам с впечатление, че на външната страна на Евия винаги така духа), а сезонът свършва на 12-13 септември, нашият хотел затваряше в същата неделя. Юли и август си ходят гърци, чат-пат някой сърбин или румънец. Българи не открихме да са срещали на този бряг, както и на Аморгос. 
Иначе на Наксос имаше един-двама, и двамата не туристи, а заети в обслужващата сфера. Единият продаваше сувенири на Портара, а другият бе възрастен мъж с неясна длъжност в едно от заведенията на затънтеното източно градче Аполон. 

 
 
Добавям линк към Пътеписа за Аморгос, където има и снимки!
Редактирано от Mary
Добавен линк
  • Харесвам 4
Връзка към коментар

Започвам да чета, благодаря ти! :) Обаче съм на милимунда разстояние да тегля майната на всякакви гръцки острови. Те или искат майка си и баща си като цена, или висчко е non-refundable, или нямат онлайн платформа и искат банков превод - а не са в Азия, баси... Аман! Хубаво че имам сериозно търпение, ама като нищо мога да сменя дестинацията. Още малко нерви се намират де  :mad:  :)

Връзка към коментар

Започвам да чета, благодаря ти! :) Обаче съм на милимунда разстояние да тегля майната на всякакви гръцки острови. Те или искат майка си и баща си като цена, или висчко е non-refundable, или нямат онлайн платформа и искат банков превод - а не са в Азия, баси... Аман! Хубаво че имам сериозно търпение, ама като нищо мога да сменя дестинацията. Още малко нерви се намират де  :mad:  :)

 Прояви търпение. Ако си нашата кръвна група няма да съжаляваш и за секунда. За съжаление това са особеностите на Гърция. Всяка държава си има своите.

Връзка към коментар

 

2. Манастирът "Панагия Хозовиотиса" е построен в началото на XI век на брутална скала над залива Агия Анна (там има и малък параклис със същото име) - същият, където Люк Бесон снима гмуркачите от филма си. Обителта е отворена за посетители само сутрин и привечер, защото в обедните жеги е практически недостижима - отстои на 40-минутно стръмно изкачване пеша от паркинга, а освен това посещението изисква прилично облекло, никакви къси гащи и потници. 

 
6. Кръчмите и храната.
 Е, ядохме чудесни спагети с октопод.

 

 

Уникално описание на Аморгос, хвала вам! :)

 

Два коментара към 2. и 6.

 

2. Стигането/катереното до манастира е изпитание най-вече заради жегата/влажността. Стигнал горе вече разтекъл се от жегата човек трябва да сложи връхни дрехи дрехи да се покрие, което вдига температурата на тялото ти от 40 на 55 градуса. Но най-голямото изпитание тепърва предстои - има още катерене в самия манастир и най-горе те чака игумена с пълни чашки местна шльоковица. Удряш една и вече си зашеметен от жега и алкохолен градус. Не е пийте бързо, защото веднага се предлага втора чаша и няма измъкване.

 

6. На Аморгос съм ял най-великите лобстър спагети през живота си в едно невзрачно кръчме на пристанището в Катапола. След като се наядох исках да си изпраскам празната чиния в главата от кеф. Стоях до късно да се запозная с готвача, оказа се естествено майката на собственика на кръчмата ..

 

Ако трябва да опиша Аморгос с две думи - ЛюкБесоновско усещане от начало до край.

  • Харесвам 6
Връзка към коментар

Чета и си мисля - защо не се концентрираш върху Наксос и Парос (с един Антипарос)? Хем ще усетиш автентични Циклади, хем и на истиснки плажове ще се наслаждаваш. Санторини и Миконос - безумен комерс. Да, две места, които трябва да се видят поне веднъж в живота, но с днешния акъл бих ги минал с едни наситени дневни турове (ден-два) и с облекчение и радост бих ги напуснал в посока Парос, Наксос, Аморгос, Иос, Фолегандрос и т.н. бягайки далече от безумните орди туристи, които не знаят за какво са там, но гордо размахват еднометрови селф стикове.

 

Като гледам, или ще последвам съвета ти, или трябва да си сдъвча нервите на осем, докато успея да намеря нещото, което би ми харесало, без да се налага да се разоря. 

 

Апропо, Аморгос изглежда повече от очарователен... Благодаря за споделянията! 

Връзка към коментар

@Rainy, Имай малко търпение. До сега не бях се усетил, но ти май не си почивала в Гърция (не броим северна Гърция)

 

Отидеш ли веднъж по островите - Сигурен съм, че в следващите години Гърция винаги ще стои като една от възможностите ви за почивка.

 

Другото, което си мисля, дали пък с всичките ни коментари и препоръки, вместо да ти помогнем и избистрим програмата не те объркахме.  

Ако е така - подреди си нещата.

Разбирам,че акустираш на Mykonos, а си тръгваш от Санторини. Обичаш плажовете.

Значи - Миконос - 2 дни, Санторини - 2 или 3 дни

Остават ти 5-6 дена в средата на твоята почивка/екскурзия.

Избери си още един, най-много два острова,  които да са тихи, "плажни", възможно най-малко туристически и ...

:) Enjoy :)

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.