Spqr Публикувано: 3 април, 2016 Публикувано: 3 април, 2016 (редактирано) Велика забележителност... Заслужава отделна тема. Във всеки един град, където и да е, бих посетил подобен обект. Днес посетих некропола за трети път с организиран гид и беше полезно, признавам. Този път бях с фотоапарата, така че ще ви разходя. Твърди се, че София е единствената столица в света, която носи едно от имената на Христос. Ако е вярно, е повод за гордост. И то доста значима гордост. "Света София" е църква, посветена на "Премъдростта Божия" - божествената страна на Христос. А не на някаква мъченица. Би било необяснимо най-голямата християнска църква в света за едно хилядолетие да е наименова в чест на не особено значима мъченица? И разбира се, че не е. Средец се превръща в София именно заради красивото здание, доминирало пейзажа от най-високата точка на града в продължение на столетия. Общото между Константинопол и София е, че двете базилики са издигнати по времето на един от двамата най-значими християнски римски императори: Юстиниан I (профилната ми снимка). Известен и като "последния римлянин", защото прави опит за последно да приложи римските антични ценности в чиято основа е латинският език. Масово го представят като византиец. Писал съм и друг път, че не приемам това изкуствено, а донякъде обидно понятие. Юстиан I e римски импеартор, бил е с такова самосъзнание и затова "Света София" е римска църква, а не византийска. Вероятно знаете, че църквата няма камбанария. Камбаната е окачена на дървото пред входа. Проблемът, както днес, така и в минало, е в непросвететения властов елит. А най-страдащо е културното наследство. Както и обществото. Добре, че е имало изключения - личности като Богдан Филов. Българското общество му дължи признание. Защото "божидардимитровщината" е преобладаващата диагноза. Юстиниановата "Света София" е четвъртата църква изградена на това място. Останките от предните три са в некропола. При първото ми посещение, когато го отвориха некропола преди няколко години, бях останал приятно впечатлен от площта. По-голяма, отколкото очакваш. В тура днес доста се акцентира коя от трите църкви къде е. И ако не ти бъде показано, е трудно да се ориентираш. Все пак преобладават гробници. Може и да бъркам, но само една беше изписана. Доста впечатляващо. С абстрактни растителни мотиви, което е типична черта в римската живопис. Твърди се, че е езическа. Редактирано 3 април, 2016 от Spqr 25
Пътувко Публикувано: 3 април, 2016 Публикувано: 3 април, 2016 Аз също посетих некропола тази година и останах наистина впечатлен. Човек понякога има такива забележителности до него, но не винаги им обръща достатъчно внимание. 1
noshtna_ptica Публикувано: 3 април, 2016 Публикувано: 3 април, 2016 (редактирано) И аз бях скоро и направо онемях! Няах предства какво се крие на крачка от нас. Приятно съм изненадана от начина, по който е организиран "музеят". Единствената ми забележка е към материала от който са изработени табелите, който блестеше от осветлението и цяло геройство е да се разчете. Освен музея на София, това е второто място в града, което е направено с вкус и разбиране /за разлика от безумния Квадрат/ Spqr, а каква е историята с камбанарията? Някъде бях чела, че турците построили минаре, което се срутило от земетресение и убило сина на имама /или ходжата?/, но дали е вярно... Никога ли не е имало камбанария? Очаквам с нетърпение продължението... Редактирано 3 април, 2016 от noshtna_ptica
tonik Публикувано: 3 април, 2016 Публикувано: 3 април, 2016 И аз посетих некропола миналата година и останах много приятно изненадан. Добре са го устроили, за разлика от други антични забележителности в столицата.
Spqr Публикувано: 3 април, 2016 Автор Публикувано: 3 април, 2016 Spqr, а каква е историята с камбанарията? Някъде бях чела, че турците построили минаре, което се срутило от земетресение и убило сина на имама /или ходжата?/, но дали е вярно... Никога ли не е имало камбанария? Това е една от хипотезите. По-грубо казано, камбанарията в църквата е минарето в джамията. И след едно от земетресенията се срутва и това е. От там разни легенди и слухове. Но да не забравяме, че "Света София" е било руина по това време преди 100 години: склад, пожарна и какво ли още не. Тогавашните божидаровци са искали да я срутят. Не е била ценност за чугунените им глави. Може да се допусне, че при по-късните реставрации през XX век, примерно не са достигнали средства. И от там легендата за ходжата би вършило добра работа за "замазване на ситуацията". 2
Spqr Публикувано: 4 април, 2016 Автор Публикувано: 4 април, 2016 (редактирано) Продължавам с още 5 снимки. Вижда се ясно двата зида с табела кой от от кога е. Честно казано, има и по-вълнуващи гледки. Например, подовите мозайки. На снимката е репродукция, а оригиналът е в Археологическия музей. Представя темата за "Райската градина" и отново виждаме растителни мотиви. Пътешествията доста обогатяват човек, защото съумяваш да правиш асоциации. Като посетите най-старите мозайки в Равена в "Гала Плацидия", тематиката е същата: "Райската градина" с изобилие от животински и растителни елементи. Други паралели не бих правил, защото не са в полза на некропола. Но някак си ми стои познато. Автентичното мозаечно платно. Открито при първите по-сериозни проучвания от Богдан Филов. По-късно затрупано поради някаква причина: пари, липса на интерес и т.н. През 90-те години отново са разкрити мозайките. Но поради навлезлата влага, са частично унищожени. Това е положението. Изисква се и въображение какво виждаш. Най-представителната и впечатляваща гробница е на Хонорий. Онази под стъклената конструкция пред "Света София". Може би някой ден ще се съедини с некропола. Освен обичайните растителни мотиви се забелязват и латински кръстове. Явно датира от по-късни времена, защото се вижда християнска символика. Не се знае кой е Хонорий, вероятно църковен служител. Вътре в гробницата има огледало, в което като погледнете се вижда надписа: "Хонорий, раб Божи". Посетих и Музей на историята на София, но там ме попариха: такса 15 лева за разрешение да снимаш. Отделно е билетът. Опитах се да се досетя къде съм срещал такава гигантска тъпотия и не мога да се досетя. Това не беше ли практика от преди десетилетия? Разбира се, получих обичайното чиновническо обяснение, че "така били решили". Още вчера писах на директора на музея, да видим дали ще получа отговор. Не знам кое ме ядоса повече: чувството на дискриминация в родния ми град или че изискват тази сума, за да снимаш предмети от бита: бюра, столове, каляски, костюми. Редактирано 4 април, 2016 от Spqr 4
Препоръчани мнения
Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш
Трябва да си член за да оставиш коментар.
Създай профил
Регистрирай се при нас. Лесно е!
Регистрирай сеВлез
Имаш профил? Влез от тук.
Влез сега