Alexander Публикувано: 23 април, 2016 Публикувано: 23 април, 2016 Аз също съм си мислел, че мекото кацане е "Голямата работа" и наистина 90% от хората мислят, че нашите пилоти са най-добри. . Преди няколко години, когато кацах в София с един Ба146 от Варна, пилота сигурно направи най-бавното и дълго кацане, което съм виждал. Бях писал в една група във фейса и там бяха споменали, че това не е добре и дори пилота може да получи глоба! Напоследък във форума, чета мнения за и против мекото кацане, но не ми е ясно защо точно правилата казват, че не е хубаво мекото кацане и защо след като не е хубаво, се прилага толкова често от българските пилоти? Надявам се, че знаещите ще кажат нещо повече по въпроса.
neuromancer Публикувано: 23 април, 2016 Публикувано: 23 април, 2016 Георги повече ще каже, ама мекото го гласят повече време, докато пистата изтича отдолу. Ако стане нещо непредвидено имаш по-малко време за реакция. За мен е повече фукане това. На един самолет на Ер Виа не му стигна пистата във Варна миналата година.
Alexander Публикувано: 23 април, 2016 Автор Публикувано: 23 април, 2016 Има логика, дано Георги каже нещо повече. Излиза, че пилотите ни са както добрите мотористи, които редовно карат на една гума, опасно и пр..
Zaro Публикувано: 23 април, 2016 Публикувано: 23 април, 2016 При твърдото кацане пилотът има повече писта пред самолета, ако случайно се обърка нещо - дали за спиране или повторно излитане. При мекото - по-малко. Съоветно опасността да излезе от пистата поради невъзможност да спре или неуспешен опит за излитане е по-голяма. двигателите работят с ниска мощност, а за достигането на висока мощност за излитане се иска време и ... писта. Не съм специалист, но са мен далеч по неприятно от твърдото кацане е змийване (змиевидно движение на самолета при приземяване) и козлене (самолетът се приземява рязно и подскача като коза, както си му и казваха на професионален жаргон). Козата съм я виждал многократно в казармата, но все пак говорим за малки самолети (МиГ-23) с висока маневреност. Има един пилотски майтап, че ако след кацане пътникът може да ходи, кацането е било добро, ако самолетът излети, значи е било отлично. Но си мисля, че ние като пътници не винаги сме в състояние да направим разлика между двете, а най-често си шечем езиците. 1
akair Публикувано: 23 април, 2016 Публикувано: 23 април, 2016 Аз все си мисля, че истината е в баланса. Да ви изсипят като "чувал с картофи" на "пианото" може да е много безопасно за пътниците, но не е приятно. Да кацнат меко на средата на пистата е ок за пътниците, но не е съвсем безопасно, ако нещо се обърка (и се наложи да правят тъч & го). Но има случаи (със сигурност се сещам за един в Япония), при които самолетът каца толкова твърдо на "пианото", че фюзелажът се огъва и/или се получава пукнатина в него, което пък не е добре за самолета . 2
Zaro Публикувано: 23 април, 2016 Публикувано: 23 април, 2016 Аз все си мисля, че истината е в баланса. Да ви изсипят като "чувал с картофи" на "пианото" може да е много безопасно за пътниците, но не е приятно. Да кацнат меко на средата на пистата е ок за пътниците, но не е съвсем безопасно, ако нещо се обърка (и се наложи да правят тъч & го). Но има случаи (със сигурност се сещам за един в Япония), при които самолетът каца толкова твърдо на "пианото", че фюзелажът се огъва Ами това си е класическа коза, а не просто твърдо кацане - вижда се че опира първо десен колесник, после подскача и допира преден, и накрая от немай-къде - ляв. 1
Еmilia Публикувано: 23 април, 2016 Публикувано: 23 април, 2016 (редактирано) Имаше такава статия в Аерохрониките. Сега ще я потърся. И не намирам, а си спомням, че имаше. Откривам само в коментарите: http://aerohroniki.com/2012/12/18/анатомия-на-самолетното-крило-част-1-д/ И тук: http://magelanci.com/topic/299-има-ли-идиот-в-самолета/?p=5098 Редактирано 23 април, 2016 от Еmilia
randi Публикувано: 23 април, 2016 Публикувано: 23 април, 2016 Ер Виа по - скоро е било изхвърляне и надценяване от страна на пилотиращия. Там ситуацията е съвсем друга и няма нищо общо с мекото кацане! Силен гръбен вятър и мокра писта, абсолютна пилотска грешка. А кой ви каза, че когато кацането е меко машината опира в средата на пистата? Това не е задължително, може да кацнеш меко и да си на touchdown зоната, но може и да докосне по - далеч, зависи от уменията на пилота. Аз по цял ден съм киснел на порта и съм гледал кацания и опират почти на едно и също място, но мекотата не винаги е еднаква, което зависи и от вертикалната скорост. При мокра/снежна писта или силни странични ветрове се предпочита по твърдо кацане за да може колесника да направи контакт с пистата и да се задействат спойлерите(въздушните спирачки), които хидравлично са вързани за колесника и не се отварят, ако той не е стъпил твърдо на земята. При ветрове също може да стане твърдо кацане, като те люшне в последния момент, там примери за твърди кацания има доста. Също, когато машината е голяма създава по - голяма въздушна възглавница и се очаква по - меко кацане. 3
Георги Публикувано: 24 април, 2016 Публикувано: 24 април, 2016 Нямам какво да добавям, то всичко е казано вече. Просто мекото кацане е излишен лукс, за мен. Важното е пилота да приземи самолета на точното място, по средата на пистата, с точната скорост, без да го претовари. Както и Zaro е споменал хората в кабината не усещат много дали кацането е меко или твърдо, а повече се усеща "лашкането". В този смисъл на мен продължава да ми е любопитно откъде идва тази легенда за българските пилоти, защото се съмнявам някой да може да направи подобно обосновано заключение без няколко стотин полета на всякакви самолети, авиокомпании, летища и метеорологични условия и при това да има изключително развито усещане за минимални разлики в g-то. Като браузвах пилотски форуми навремето (pprune) съм срещал, че не е голямо майсторство да направиш меко кацане, ако имаш дълга писта пред себе си и подходящ самолет, всеки може да го нагласи. Номера е да кацнеш на точното място, без да го претоварваш. 2
Duke Публикувано: 24 април, 2016 Публикувано: 24 април, 2016 (редактирано) Нека опростим нещата. Добър пилот е този, който излита и каца без произшествие. Естествено, това е базовата рамка, моля не се хващай буквално за думите! Имайки тази рамка, започва надграждането. Субективно и обективно. Обективно е това на тестовете и теоретичната подготовка. Там думата е твоя. Аз безропотно ще се съглася ако напишеш, че българските пилоти не струват защото издишат при определени тестове. Ще ти повярвам и ще приема твърдението за абсолютна даденост, без да имам възможност да го проверя в действителност. Субективно е това на лаиците като мен. За мен е по-приятно мекото от твърдото кацане, защото усещането е за демонстрация на перфекционизъм. Аз обичам когато някой се стреми към перфекционизъм в работата си и винаги поощрявам подобна демонстрация. Ясно, това не е най-правилното кацане според учебниците, но говорим за субективни усещания. Най-важното обаче е, че говорим за сравнение между едно и също действие с един и същи резултат, което е извършено по различен начин. Тоест, ние сравняваме самите начините за постигане на крайния резултат, който по презумпция е еднакъв. Това ме кара да причисля родните пилоти към най-добрите в бранша... Не бих твърдял, за която и да е група пилоти, че е слаба или много добра, без да имам пълен достъп до статистиката им, резултати от симулатори и т.н. Не отричам, че пилотите на България Ер може да са от най-добрите, просто не мога да го твърдя със сигурност, както не го твърдя и за която и да е била друга група пилоти. Тази информация имат изключително малко хора, а това за добрите български пилоти е нещо като градска легенда, едва ли не всеизвестен факт, наистина ми е любопитно откъде идва. Може би да продължим разговора в другата тема. Георги, наясно съм, че няма да се съгласиш. Забелязал съм, че имаш проблем с различното мнение. Не е важно това. Идеята ми беше съвсем друга. Исках да обърна внимание на различното отношение при боравене с категориите обективно и субективно. Опитах се да те провокирам да погледнеш на ситуацията не като човек имащ пряко отношение към материята обективно, а субективно в качеството си на обикновен редови пътник. В този смисъл усещането за меко кацане не е ли по-добро от усещането предизвикано от твърдо кацане, да не говорим за някой от горните примери? След като изясниш сам със себе си този аспект, тогава опитай да "класираш" мислено българските пилоти на база субективни усещания. При подобна класация, същите няма ли да попаднат в графата "едни от най-добрите в бранша"? Мързи ме в горния пример да замествам неутрална професия, например зъболекар, който ти слага местна упойка и нищо не разбираш докато ти прави зъб, но в дебелите книги пише, че този метод не е препоръчителен, тъй като се притъпяват инстинктите на зъболекаря, който няма възможност да следи реакциите на пациента. Този зъболекар няма ли да ти стане любим и съвсем убедено да твърдиш, че е един от най-добрите в бранша, защото докато си лежал на стола в кабинета не си усетил нищо? Редактирано 24 април, 2016 от Duke 1
Topfly Публикувано: 24 април, 2016 Публикувано: 24 април, 2016 Обичам твърдите кацания за да гледам шашнатите погледи на пътниците около мен 1
neuromancer Публикувано: 24 април, 2016 Публикувано: 24 април, 2016 Абе толкова ли е важно това меко кацане, дори като субективно усещане? То е едно друсване. При положение, че после следват стотици друсания по пътя от летище София... 6
Duke Публикувано: 24 април, 2016 Публикувано: 24 април, 2016 Разбира се, че не е важно! Както казах, на мен ми харесва единствено заради усещането за перфекционизъм. Напълно субективно усещане, което няма нищо общо с дебелите книги...
Мрън Публикувано: 24 април, 2016 Публикувано: 24 април, 2016 Аз обичам да се опитвам да познавам какво ще бъде кацането по някакви параметри (базирано на това, което съм чела и някакви мои непредставителни наблюдения). Един вид се обзалагам със себе си. 1
Георги Публикувано: 24 април, 2016 Публикувано: 24 април, 2016 Георги, наясно съм, че няма да се съгласиш. Забелязал съм, че имаш проблем с различното мнение. Не е важно това. Идеята ми беше съвсем друга. Исках да обърна внимание на различното отношение при боравене с категориите обективно и субективно. Опитах се да те провокирам да погледнеш на ситуацията не като човек имащ пряко отношение към материята обективно, а субективно в качеството си на обикновен редови пътник. В този смисъл усещането за меко кацане не е ли по-добро от усещането предизвикано от твърдо кацане, да не говорим за някой от горните примери? След като изясниш сам със себе си този аспект, тогава опитай да "класираш" мислено българските пилоти на база субективни усещания. При подобна класация, същите няма ли да попаднат в графата "едни от най-добрите в бранша"? Мързи ме в горния пример да замествам неутрална професия, например зъболекар, който ти слага местна упойка и нищо не разбираш докато ти прави зъб, но в дебелите книги пише, че този метод не е препоръчителен, тъй като се притъпяват инстинктите на зъболекаря, който няма възможност да следи реакциите на пациента. Този зъболекар няма ли да ти стане любим и съвсем убедено да твърдиш, че е един от най-добрите в бранша, защото докато си лежал на стола в кабинета не си усетил нищо? Нямам намерение да дискутирам кой може да приема чужда гледна точка и кой не, гледам да говоря по темата и да изкажа гледната си точка, докато ти се опитваш да я принизиш че просто се заяждам с теб за спорта. В цялата тема ти твърдеше, че българите са едни от най-добрите пилоти в света, което хич не ми звучи субективно и още повече, че не го чувам за първи път, а за пореден. После стана, че всичко опира само до кацането, и че е въпрос на лично усещане. И не, няма да поставя пилотите на България Ер или българските пилоти като цяло в категорията меки кацания, като изцяло се абстрахирам какво означава меко кацане. За всичките ми полети ми е много трудно да различа 1 кацане от друго. Имал съм 3-4 по-твърдички опирания, имал съм 3-4 по-мазни, останалите десетки са в златната среда и е абсурд да мога да ги позная с вързани очи пилот от каква националност ги е направил. Според мен цялото това нещо за меките кацания на българските пилоти е класически пример за Склонност за потвърждаване , но това е лично мнение, сложи го субективно ако искаш. Аз искам да видя конкретни данни от кацания на пилоти, спрямо тяхната националност. До тогава не казвам, че нашите кацат по-меко или по-твърдо, а че просто нямам достатъчно информация за да направя заключение.
Topfly Публикувано: 24 април, 2016 Публикувано: 24 април, 2016 Според мен цялото това нещо за меките кацания на българските пилоти е класически пример за Склонност за потвърждаване , но това е лично мнение, сложи го субективно ако искаш. Аз искам да видя конкретни данни от кацания на пилоти, спрямо тяхната националност. До тогава не казвам, че нашите кацат по-меко или по-твърдо, а че просто нямам достатъчно информация за да направя заключение. Аз мога да ти кажа само това https://www.youtube.com/watch?v=X5gJDmlUBtY 1
Фил Публикувано: 25 април, 2016 Публикувано: 25 април, 2016 Важното е пилота да приземи самолета на точното място, по средата на пистата Може би е добре да уточниш, че става дума са средата на пистата не в надлъжна, а в напречна посока. 2
captain_oveur Публикувано: 25 април, 2016 Публикувано: 25 април, 2016 (редактирано) Аз обичам да се опитвам да познавам какво ще бъде кацането по някакви параметри (базирано на това, което съм чела и някакви мои непредставителни наблюдения). Един вид се обзалагам със себе си. И? Печелиш ли облога? За мен като пътник твърдостта на кацането няма кой-знае какво значение, доколкото това опира до субективно усещане, а не е величина, която фигурира в SI. Ако не сляза от самолета с разбити зъби, счупени кокали или поне сцепена устна - значи всичко е наред. Като инженер обаче считам, че най-добро е онова кацане, което най-малко хаби самолета. Редактирано 25 април, 2016 от captain_oveur 5
Фил Публикувано: 25 април, 2016 Публикувано: 25 април, 2016 (редактирано) Във връзка и с някой актуални скандали около ГВА, но и не само, интересно ми е знаещите тук да споделят малко инфо за това как става придобиването на правоспособност (и периодичното ѝ потвърждаване) при пилотите и каквае валидността на такава правоспособност.Ако пилот е "взел книжка" в България, например, имали право да пилотира в Щатите?Или ако някой е получил правоспособност в, да кажем, Филипините - има ли право да пилотира в Европа? Също така какви "категории" пилотска правоспособност има? Например за капитаните на плавателни съдове е по бруто-регистър тонове, как е при пилотите? Каква е минималната възраст, има ли ограничения за възраст в другата посока, или просто трябва да се покриват определени медицински показатели? Има ли някакъв наднацинален контрол на тези процеси? Ей такива неща ... Редактирано 25 април, 2016 от Фичо 1
Препоръчани мнения
Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш
Трябва да си член за да оставиш коментар.
Създай профил
Регистрирай се при нас. Лесно е!
Регистрирай сеВлез
Имаш профил? Влез от тук.
Влез сега