Kaloyan89 Публикувано: 10 май, 2016 Публикувано: 10 май, 2016 (редактирано) В хотела в който работя имаме договори с най-различни крюта - частни, лични и на редовни компании, от които две големи европейски. В едната от тях днес пристигна изцяло дамски екипаж: и капитанът и копилота бяха дами, а също и кабинният екипаж. Чекирах ги, после няколко колеги ме попитаха "А къде е пилотът?". На мен самия се усетих, че ми стана странно да казвам Madame La commandant (познава се по четирите златни ивици на ръкавите). Усетих огромен респект към тази дама, на средна възраст. Ясно е, че всеки с по-високо IQ може да придобие нужните качества и умения да управлява самолет, кораб, влак. В същото време пилотската професия изисква лични жертви, и предполагам ежедневна борба с мачистки и сексистки коментари и предразсъдъци, което още повече задълбочава уважението ми към двете дами пилоти. Дори етимологията на думата кокпит идва от "място за бой на петли"!Хванах се да се запитвам дали бих бил спокоен в самолет с изцяло дамски екипаж, бидейки като цяло либерален и прогресистки настроен човек. Явно са ни много набити стереотипите и предразсъдъците относно "женските" и "мъжките" професии, относно жените и науката, техниката и т.н. Всички сме чували за "жените-шофьори", които не могат да карат или паркират, или хилядите вицове за блондинки, които не могат да завъртят електрическата крушка. Във форума често се чуват оплаквания за мъжете стюарди (които според мен са нужни на борда, най-малко за да обоздаят попийнали или буйстващи пътници, или да повдигнат припаднал пътник с наднормено тегло). Но не се е дискутирала досега феминизацията на пилотите май. Има ли такъв тренд или е само изключениe? Бихте ли се чувствали сигурни на 100 процента в самолет, управляван само от дами? Чували ли сте за жени-пилоти в български компании например? Ще се радвам да споделите мнение. ПС. След проверка се оказа, че в Ер Франс от 4000 пилота има 300 жени, в Бритиш Еруейз от 3500 са 200, 125 от 2500 в Изиджет. Редактирано 10 май, 2016 от Kaloyan89 8
Topfly Публикувано: 10 май, 2016 Публикувано: 10 май, 2016 Аз лично се чувствам по сигурно с жена пилот или шофьор. Жените винаги карат по спокойно и не поемат ненужни рискове. Мъжете се орентират по добре, но компенсират това си качество с поемането на по висок риск. Тежките катастрофи рядко се предизвикват от жени. 6
schnappsyy Публикувано: 10 май, 2016 Публикувано: 10 май, 2016 (редактирано) Познавам няколко жени пилоти. Старанието, което знам, че положиха, за да се докажат в професията си е огромно. Борбата да бъдат оценени в един по-скоро мъжки свят е също огромна. Не смятам, че отстъпват по нещо на колегите си мъже. Самите те са разказвали разни ситуации, в които пътници са правили коментари - от това, че не желаят да се качат на самолет, управляван от жена, та до комплименти и признания. Саможертвата относно личния живот - безспорно е трудно да упражняваш професия с подобен график и натоварване, но това се отнася и за колегите им мъже. П.С. Въпросните жени са пилоти в български авиокомпании. Редактирано 10 май, 2016 от schnappsyy 8
Yavor Публикувано: 10 май, 2016 Публикувано: 10 май, 2016 Аз пък много се възхищавам на жени пилоти и ще се чувствам напълно комфортно те да пилотират. 2
Duke Публикувано: 10 май, 2016 Публикувано: 10 май, 2016 Като се замисля, както не деля хората по някакъв антропологичен признак, така не деля хората на мъже и жени в професионален план. За мен е по-важно да знам, че съм доверил живота си на професионалист, който знае какво прави в кокпита. Така или иначе нямам никаква представа от тази професия, следователно няма значение дали на мястото на пилота стои мъж или жена... 6
maybe Публикувано: 10 май, 2016 Публикувано: 10 май, 2016 На мен ми много ми хареса, че самолетът ни при полета Токио - Истанбул на Турските авиолинии беше управляван от жена пилот. 2
captain_oveur Публикувано: 10 май, 2016 Публикувано: 10 май, 2016 (редактирано) На мен ми много ми хареса, че самолетът ни при полета Токио - Истанбул на Турските авиолинии беше управляван от жена пилот. Е що не отиде да ѝ кажеш едно „мараба бе, мойто момиче“? http://www.capital.bg/vestnikut/capital/k2014/hora/2013/12/30/2207874_oblacite_na_koito_prinadleja/ Или тази Редактирано 10 май, 2016 от captain_oveur 1
Гост Публикувано: 10 май, 2016 Публикувано: 10 май, 2016 Първият път, когато се возих при пилот жена, беше при полет на английска нискотарифна компания от Лондон до Барселона. Англичанка, познах я по акцента. Признавам, в началото се стреснах и си казах: Е що сега... И се засрамих от това. Все едно бях като арабите, мои клиенти, които ми казват индиректно - а понякога и директно: Е как пък жена ще ми управлява безценния проект... След това започвам да завиждам. Преди години бях стигнала до Добри Джуров, но така и не ме пусна до Долна Митрополия. Накрая се задейства това мнение, което изцяло ме припокрива => Аз лично се чувствам по сигурно с жена пилот или шофьор. Жените винаги карат по спокойно и не поемат ненужни рискове. Мъжете се орентират по добре, но компенсират това си качество с поемането на по висок риск. Тежките катастрофи рядко се предизвикват от жени. Просто им се кефя и съм спокойна.
Djgeorgie Публикувано: 10 май, 2016 Публикувано: 10 май, 2016 Като се замисля, както не деля хората по някакъв антропологичен признак, така не деля хората на мъже и жени в професионален план. За мен е по-важно да знам, че съм доверил живота си на професионалист, който знае какво прави в кокпита. Така или иначе нямам никаква представа от тази професия, следователно няма значение дали на мястото на пилота стои мъж или жена... Чак тая тема ме накара да се замисля. То това със стереотипите в професиите ми се струва толкова седемдесетарско, че няма докъде просто. Возил съм се много пъти в самолети управлявани от жени, в коли управлявани от жени, във влакове управлявани от жени, в метро-влакове управлявани от жени и т.н. и нямам ама никакви проблеми с това, даже напротив! А и емпирично е доказано, че в групова работа или при психологически натоварвания, жените са по-издръжливи и оправни от мъжете обикновено, така, че това си е и допълнителен бонус. 3
vencide Публикувано: 11 май, 2016 Публикувано: 11 май, 2016 Много интересна тема. Аз лично не се бях замислял за жените пилоти. Замислял съм се дали има жени капитани на кораб и мисля, че няма, но не съм се задълбавал в темата. И аз като Duke не деля хората по професии. Просто знам, че има някои по-типични за мъжете и някои по-типични за жените
macf1an Публикувано: 14 май, 2016 Публикувано: 14 май, 2016 Преди години летях за Букурещ с най-ранния полет. Екипажът нещо беше закъснял и се появиха малко преди да трябва да ни качват на автобусите. Две доста атрактивни дами и двама господа, спретнати с костюми и т.н. Признавам, не обърнах внимание кой какъв беше, защото беше тъмно и още спях .. Качихме се и какво да видя - кабината се обслужваше от двамата мъже, а дамите бяха в кокпита Като изключим много твърдото кацане (беше мокро и хлъзгаво на Отопени), никакви забележки към каквото и да е от полета. Добре, че не трябва да се паркира 5
Гост Публикувано: 14 май, 2016 Публикувано: 14 май, 2016 Добре, че не трябва да се паркира Калпазанин...
akair Публикувано: 14 май, 2016 Публикувано: 14 май, 2016 Преди много години летях JFK-AMS(-SOF). Бях на гейта доста рано, самолетът (747 на KLM) вече беше там. Не след дълго се появиха мъж и жена. Той - с вид на пилот. Аз, тогава бидейки млад и зелен, реших, че тя е главната стюардеса... И, следвайки стереотипа, предположих, че "имат работа" в самолета... След има-няма 45 минути се появиха, очевидно, стюардесите - много на брой, в еднакви сини униформи и ходещи в синхрон, като рекламата на Върджин Атлантик. Борднахме се, мина филмчето за коланите и женски глас започна да обяснява нещо на холандски. Същото обяснение на английски гласеше, че говори капитанът. Обясни как сме 10-11-ти на опашката за излитане. Ще рулираме до пистата на 3 двигателя и преди излитане ще запалим четвъртия, защото засега нещо не палел и да не губим време. Най-интересното е как незнаейки важността на наличието на всички двигатели за излитане, бързо "сметнах", че 3 от 4 работещи не е толкова страшно... За щастие последният двигател запали преди излитане и полетът мина гладко. AF правят ПР акции с екипажи, съставени само от жени: http://corporate.airfrance.com/en/press/news/article/item/an-air-france-all-female-crew/ 5
Ilian359 Публикувано: 14 май, 2016 Публикувано: 14 май, 2016 Като изключим много твърдото кацане (беше мокро и хлъзгаво на Отопени)... Те румънците така си кацат по принцип - като чувал с картофи.
mitkot Публикувано: 14 май, 2016 Публикувано: 14 май, 2016 Жена пилот има и в България аир! А съм летял с нея до Мадрид. На всичкото отгоре е и доста симпатична. За съжалени не се се сещам за името... 1
Lirea Публикувано: 15 май, 2016 Публикувано: 15 май, 2016 Скоро ще имаме (след дългогодишно прекъсване) и жени пилоти на изтребители. http://novinar.bg/news/nebesnite-supermomicheta-na-balgariia_NTM0MTsyNQ==.html?qstr=Йордан%20йорданов 5
Фил Публикувано: 7 юни, 2016 Публикувано: 7 юни, 2016 Вече две или три пъти на полети на Wizz ко-пилот е жена - бях питал стюардесите как се казва и ако не ме лъже паметта е Симона Радкова. (всъщност как е правилно да се нарича пилота до капитана - ко-пилот, първи офицер или втори пилот? ) 1
Hollywood Публикувано: 7 юни, 2016 Публикувано: 7 юни, 2016 (редактирано) (всъщност как е правилно да се нарича пилота до капитана - ко-пилот, първи офицер или втори пилот? ) навигатор Редактирано 7 юни, 2016 от Hollywood
desislavna Публикувано: 25 юли, 2017 Публикувано: 25 юли, 2017 На 6/7/2016 в 17:36, Фичо каза: Вече две или три пъти на полети на Wizz ко-пилот е жена - бях питал стюардесите как се казва и ако не ме лъже паметта е Симона Радкова. (всъщност как е правилно да се нарича пилота до капитана - ко-пилот, първи офицер или втори пилот? ) Дамата вече е капитан. Вчера летях от Бергамо с уиз и тя беше пилотът на А321. 2
Ивайла Публикувано: 25 юли, 2017 Публикувано: 25 юли, 2017 Тези дами са от Bulgaria Air: http://www.bgonair.bg/avioshou/2017-03-27/avioshou-zhenite-v-kokpita 1
SLX Публикувано: 25 юли, 2017 Публикувано: 25 юли, 2017 На 7.06.2016 г. в 17:36, Фичо каза: Вече две или три пъти на полети на Wizz ко-пилот е жена - бях питал стюардесите как се казва и ако не ме лъже паметта е Симона Радкова. (всъщност как е правилно да се нарича пилота до капитана - ко-пилот, първи офицер или втори пилот? ) Втори пилот се нарича на български, което е чудесен илюстративен пример за балканската езикова норма Иначе на езика на авиацията се нарича first officer, което е далеч по-секси от втори пилот. На двудвигателните реактивни самолети винаги единият от двамата пилоти управлява самолета, а другият следи уреди и изпълнява команди. Противно на очакванията не винаги капитанът управлява самолета. 3
Фил Публикувано: 25 юли, 2017 Публикувано: 25 юли, 2017 преди 24 минути , SLX каза: На двудвигателните реактивни самолети винаги единият от двамата пилоти управлява самолета, а другият следи уреди и изпълнява команди. А как е при четиридвигателните или при витловите?
FlyTraveler Публикувано: 28 юли, 2017 Публикувано: 28 юли, 2017 (редактирано) On 25.07.2017 г. at 11:03 AM, SLX said: Иначе е при едномоторните. Независимо колко-моторни са самолетите, ако са двама пилоти, имаме Pilot Flying и Pilot Monitoring, като както капитана, така и First Officer биха могли да изпълняват която и да е от двете функции. При по-големите едномоторни може да има един или двама пилоти, в зависимост от авиокомпанията. Ето един пример с Cessna 208 Grand Caravan. На първата снимка полета е с един пилот, на втората - с двама. Редактирано 28 юли, 2017 от FlyTraveler 1
FlyTraveler Публикувано: 28 юли, 2017 Публикувано: 28 юли, 2017 (редактирано) И понеже темата е за жени пилоти - летял съм с жена капитан на витлов Сааб от Отава, Канада до летище Ла Гуардия в Ню Йорк. Приземи самолета в снежна буря. Ето и една мацка First Officer на AirKenya Express DHC-6 Twin Otter: Редактирано 28 юли, 2017 от FlyTraveler 11
Препоръчани мнения
Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш
Трябва да си член за да оставиш коментар.
Създай профил
Регистрирай се при нас. Лесно е!
Регистрирай сеВлез
Имаш профил? Влез от тук.
Влез сега