Alexander Публикувано: 15 май, 2016 Сподели Публикувано: 15 май, 2016 Не съм си мислил, че един малък и неизвестен остров има какво толкова да покаже, че дори и дневник да се пише за него. От друга страна острова е интерес и се уверих , че заслужава посещение, в нета има доста малко писано за него. Струва ми се, че до сега магеланец не го беше посещавал. Ел Иеро е най-малкият и отдалечен остров от веригата (като не броя Ла грасиоса, която принадлежи на Лансароте). Като размер (270кв.км) е малко по-малък от Малта, но на Ел Иеро живеят само 10000 души. Въпреки това, се поддържат локално летище, пристанище, има селца, банки, мандри, няколко бензиностанции, доктори, малки супермаркети и т.н., общо взето почти всичко необходимо. Наскоро дори се отделиха от националната енергийна система, понеже сами си произвеждат необходимия ток. Целия остров е под защитата на Юнеско. При второто си пътуване Колумб е чакал добър вятър 17 дни на този остров. Острова е вулканичен, но за разлика от другите, които са се създали след изригване на вулкан/и, при него сегашната му форма най-вече в северната му по-населена част, се дължи от пропадане и отмиване на земна маса, следствие на изригване на подводен вулкан в близост и създаване на огромни вълни. Долината на север е като отсечена от планината. Директни полети на Binter canarias има от Тенерифе и Г.Канария по 2 до 3 пъти на ден, а от другите е необходимо прикачване. Още от самото кацане се усеща, че сте на някакво много различно място. След напускането на малкото летище се потапяте в пълна тишина и спокойствие, все едно сте на края на света. По пътищата рядко ще се разминете с коли. Първият ден настигнах 3 коли и се разминах с не повече от 20-30 бр за целия ден като минах 120-130км. Където и да ходихме бяхме сами или засичахме 2-3 човека, по-малко хора има дори от Сао Мигел, където все пак имаше туристи, а тук са единици. Острова е посещаван често от хора, които искат да учат, да пишат дисертации и т.н., търсещи абсолютно спокойствие и усамотение. Най-много мотелчета и апарт-хотели има в зоната Frontera(ние бяхме там), няма нито един истински хотел на острова. Започнах разходката с едно къпане в "Синята локва-Charco azul", един от многото естествени басейни, но този е и с покрив и два входа. След това посетихме "Саксията - La maceta", която представлява отново естествени басейни. Под сламения навес има каменни маси, столове, вода и масивни барбекюта, като в левия край на зоната има още едно подобно място с барбекюта. Пътя в средата на северната част. Това вече е на юг, пейзажа е коренно различен. Playa Tacoron, до който са направили 7км асфалтиран път(видях една табела, че е на стойност от 3 и нещо милиона евро), който се отделя от по-главният преди La Restinga. Самият плаж е естествен басейн и има заравнени скали. Долу има единствено един малък паркинг и едно заведение тип навес, което е на генератор, обхват на ГСМ-а нямаше, както и на много места извън селцата. Имаше 4-5 човека. Зоната Ел Пинар е в централната и южната част, така се казва и едно от двете села в тази зона, а другото е Ла Рестинга. Двете села са с 1800 души население. Ла Рестинга, най-южното и единствено село, има пристанище, половин дузина кръчми основно предлагащи морски и рибни продукти, както и няколко фирми, които предлагат различни видове пакети за дневно и нощно гмуркане, шнорхелинг, курсове, както и нощувки. Знам, че има доста фенове на този спорт и пускам видео и отзиви за мястото. Следват снимки от планината, следващите две са точно от 1000м надморска височина. Следва северозападната част, където се оказа, че има опасност от свлачище и пътя беше затворен. Така не успяхме да видим червеникавия плаж La Verodal и трябваше да се върна до средата на острова, да се качим нагоре в планината и да стигнем до западния край. Заслужаваше си голямата обиколка, пейзажите бяха запомнящи се, там живеят и тези странни дървета, символ на острова. Виновника за тези им форми е вятъра, макар, че когато ние бяхме там нямаше такъв. Разбира се, отново бяхме абсолютно сами! Този храм е Santuario de Nuestra Señora de los Reyes от 1577год, намира се в близост до тези дървета, а наоколо няма никакво населено място. Доста известен е, но беше затворен и не можахме да го видим. Последва вечеря в едно много интересно място, подобно съм виждал в Крит. Всичко се прави на момента в стари пещи с дърва, снабдяват се с продукти 2 пъти на ден, казаха ми, да кажа на собственика да ми направи каквото той намери за добре. Собственика и жена му, които го работят са каталунци, но от 16 години са на острова. Останахме много доволни, пробвахме запечените зеленчуци с много подправки, две ястия с миди със страхотни сосове с настъргани бадеми, много подправки и някакви секрети, които готвача не каза и накрая десерт суфле с бял и черен шоколад и сладко от лимони. Всичко идваше в големи тигани, в които по принцип се прави паея, разбира се, всичко беше полято с местно вино. Докато съм на вълна ядене, пробвахме и купихме много хубави твърди-узрели местни кашкавали смес от коза, овца и крава. Дори до Тенерифе стигат само някои от тях, явно по-твърдите и хубавите не се изнасят от острова защото са малко. Друго интересно нещо са higos pasados, рецептата на които е още от аборигените. Това са сушени смокини, но по някаква по-различна технология, редуват се сушене на слънце и след това престой на сянка. В резултат на което смокинята вътре остава доста по-сочна и крехка от нормалните сушени, които съм пробвал. Местните кеседии са много интересни и вкусни. Правят се само на острова и на опаковката гордо пише hecho en El Hierro. Съставките са сирене-кашкавал, брашно, захар, яйца, анасон, канела и др. Има пекарни от преди над 100 години, но всичките, които пробвах са еднакво хубави. Тези кеседии ги има в големите магазини и по другите острови, ако някой иска да ги пробва. Това е столицата, ако може да се нарече такава, в събота в 10 сутринта, нямаше жив човек, едвам намерихме едно отворено кафене. За сметка на това видяхме няколко отворени сервиза за коли. Просто времето е спряло. В последните часове преди да тръгнем почти на късмет попаднахме на mirador La Peña. Mirador се казва на място от където има гледка, обикновено има и паркинг за 2-3 или повече коли, такива има много в Испания, само на този остров има 20, а може би и повече. Само, че се оказа, че този мирадор не е обикновен, а най-известния на острова и е дело на великия архитект от Лансароте-Cesar Manrique. (Почти всичко най-известно и посещавано в Лансароте е дело на този човек, та се оказа, че и тук има нещо от него, дори щяхме да го пропуснем. Известен е, че може да съчетава по перфектен начин природата със своите произведение- къщи, комплекси или каквото и да е.) Не знам защо не бях видял и прочел нищо за него. Щеше да е голям пропуск. Ето го и вкопания в земята ресторант мирадор, няма платен вход, както в Лансароте, на паркинга имаше дори място за паркиране и зареждане на електромобили, каквито се съмнявам да има на острова. Разбира се бяхме отново сами на паркинга, по пътеките на комплекса и в ресторанта, където пихме по един чай и се любувахме на гледката, както и на разговора ни с персонала. Комплекса се намира на ръба на скала на 600 и няколко метра височина, като се вижда почти цялата долина и брегова ивица в северната част. Под "мирадора" се намира най-малкия хотел в света, поне така го обявяват, със сигурност ще е интересно преживяване спането там. http://www.hotelpuntagrande.org/ Следват две селца, които са от двете страни на летището El Tamaduste и La Caleta и с това приключвам. 40 3 Връзка към коментар
Ushakal Публикувано: 15 май, 2016 Сподели Публикувано: 15 май, 2016 Много интересно! Никога не съм чувала за този остров. Как се стига до него? Кола под наем ли взехте на място? Връзка към коментар
Alexander Публикувано: 15 май, 2016 Автор Сподели Публикувано: 15 май, 2016 (редактирано) Със самолет от другите Канарски осторови или ферибот, но с последния пътя е 2-3 часа в посока.Колата е задължителна, аз не видях обществен транспорт. Сега усетих и проверих,че има обществен транспорт, но е много оскъден. Има две линии, от столицата Valverde до Frontera и втората от Valverde до El Pinar. Видяхме едни 7-8 местни бусове, явно това са автобусите. Редактирано 16 май, 2016 от Alexander 1 Връзка към коментар
Добри Публикувано: 15 май, 2016 Сподели Публикувано: 15 май, 2016 Чудно местенце! Браво! Чак се успокоява и размечтава човек! А за дневника и споделянето на трипа - поздравления! Тези дървета ги има и на Brute Slope Point в Нова Зеландия - там са цяла гора, отвята настрани - пияната гора. Явно са характерни за много места по света, където има силни ветрове. 1 Връзка към коментар
Topfly Публикувано: 16 май, 2016 Сподели Публикувано: 16 май, 2016 Ел Иеро е най-малкият и отдалечен остров от веригата (като не броя Ла грасиоса, която принадлежи на Лансароте). Като размер (270кв.км) е малко по-малък от Малта, но на Ел Иеро живеят само 10000 души. Въпреки това, се поддържат локално летище, пристанище, има селца, банки, мандри, няколко бензиностанции, доктори, малки супермаркети и т.н., общо взето почти всичко необходимо. Наскоро дори се отделиха от националната енергийна система, понеже сами си произвеждат необходимия ток. Целия остров е под защитата на Юнеско. Мерси за подробния пътепис. Този остров ми остана единственият, който не съм посетил, но се надявам скоро да попълня пропускa За енергийната им система съм чел, че не просто са се отделили от националната енергийна система, а това ще бъде първият остров, където 100% от електроенергията ще се произвежда от ВЕИ (вятър и слънце), като стабилносттта на системата ще се гарантира от един ПАВЕЦ (Помпено-акумулираща водноелектрическа централа). Освен това ще забранят колите с двигател с вътрешно горене и ще купят 6000 електрически коли за нуждите на острова, като намалят емисиите си до 0. Желанието ми да посетя El Hierro дойде за първи път, когато взех в ръцете си компакт диска на Браян Мей Another world https://www.youtube.com/watch?v=rqmCq8dpVJ0 Тогава още не знаех къде е това място, но след проучване разбрах че е на остров El Hierro. За съжаление отдалечеността на острова и скъпият транспорт до сега ме отказваше да осъществя плановете си. Имаш ли идея как е най-бюджетният начин да се стигне до острова? За един ден колко процента от интересните места посетихте? 5 Връзка към коментар
Alexander Публикувано: 16 май, 2016 Автор Сподели Публикувано: 16 май, 2016 Правилно си чел за ВЕИ и ПАВЕЦ, но преди 2 месеца писаха навсякъде, че вече са се отделили или най-малкото не черпят ток от другаде и си произвеждат всичко сами. Може би, кабела за ток си седи, не са го отрязали. Най-евтино е със самолет от Тенерифе, билетите са от 36-40 евро в посока и нагоре. През румбо цените падат с 22-23евро за двупосочен или минимума ще ти е около 60евро на човек. От Г.Канария са по-скъпи. С ферибот, който тръгва само от Тенерифе няма смисъл, хем е по-скъпо, хем много по-бавно. За един ден без преспиване ще е много тегаво, защото нямат късен връщащ полет, най-късния е следобед и няма да видиш многоо, но малко е по-добре от нищо. Ако отидеш сутринта и се върнеш следобед, ще видите едни 50% от нещата, няма да ходите до южната част и готово. Понеже и ти ходи скоро в Ла Палма, мога да ти кажа, че тук ще видите много повече като %, а и е много по-интересен острова, действай смело. 1 Връзка към коментар
Topfly Публикувано: 16 май, 2016 Сподели Публикувано: 16 май, 2016 Пробно направих няколко търсения с Бинтер Канария за 4 души и не намерих промоционални билети за следващия 1-2 месеца. Как си струват да се търсят подобни билети? За още по далечни дати ли да търся или за последния момент? С ферибот не излиза ли по евтино ако пътуваш без кола? В главата ми се върти някакъв план за El Hierro и La Palma за общо около 1 седмица, но се чудя как е най-изгодно да го направя. До Гран Канария за сега намирам по евтини опции за летене, но Тенерифе е също опция. Проблемът на Тенерифе е, че самолетите от Европа пристигат на южното летище, а Бинтер Канария лети от северното и ще е нужен и дълъг трансфер. Някъде четох, че имало и директни полети от El Hierro до La Palma, но в сайта на Бинтер Канария не намерих тази опция. Връзка към коментар
Alexander Публикувано: 16 май, 2016 Автор Сподели Публикувано: 16 май, 2016 (редактирано) За юли има за по 36 евро евро на човек в посока или 288 за двупосочени за 4-ма. Това е минимума, общо взето. Даже се учудвам, че има такива ниски цени за юли! Там цените скачат последните дни, до 1-2 седмици, иначе държат идентични цени, без да броя празниции, август може би и т.н. С ферибот дори без кола, пак е по-скъпо от самолет! По-евтината фирма иска 99 евро на човек за двупосочен, което е повече от самолета, да не говорим, че пътя е 3 часа в посока..никакъв смисъл няма. Ферибот има само от Тенерифе, а самолетити само от Тенерифе и от Г.Канария , като от втория са по-скъпи, най-добртата опция е самолет от Тенерифе. Ако искаш да летиш от Ла Палма, трябва да се върнеш до Тенерифе, няма друг начин. Ако използваш ферибот, ще си спестиш трансфера до северното летище, понеже той тръгва от южната част. Като цена ще ти излезе еднакво(2+2 деца бяхте нали), защото с ферибота има намелние за деца до 12 год(при бинтер няма за ниските тарифи намаление за деца), за двама възрастни и две деца до 12 години пак е 290евро. Извод, ако кацаш на южното летише и няма да бързаш за по един ден на остров, спокойно би могъл да вземеш ферибота на Навиера. В твоя случай май най-добре е да вземеш ферибота, 3 дни на Ел Иеро и 3 на Ла Палма, като единия ден ще е път между тях и ето ги 7 дни. Редактирано 16 май, 2016 от Alexander 1 Връзка към коментар
Topfly Публикувано: 17 май, 2016 Сподели Публикувано: 17 май, 2016 Ето малко информация за зелената революция на острова Зелена светлина – 29 юли 2014: Енергийната революция на Ел Йероhttp://bnt.bg/predavanyia/zelena-svetlina/zelena-svetlina-29-yuli-2014-energijnata-revolyutsiya-na-el-jero Wind and water power are just the beginning. The island has partnered with the Renault-Nissan alliance with the goal of running its 6,000 vehicles entirely on electricity by 2020. http://www.outsideonline.com/1803261/first-energy-self-sufficient-island На мен от доста време ми е мерак да взема под наем електрическа кола, но до сега никой не ми е предлагал такава опция Един малък остров е идеално място за разпространение на електрическите коли, защото човек дори да иска не може да навърти много километри, а основният проблем на електрическите коли за сега е малкотото километри които могат да изминат с едно зареждане и бавното зареждане на акумулаторите. Хубава визия и мен със сигурност ще ме спечелят като турист, ако я осъществят Връзка към коментар
Alexander Публикувано: 17 май, 2016 Автор Сподели Публикувано: 17 май, 2016 Това за колите не го знаех! Много ми е интересно как ще стане, като една ел. кола е доста по-скъпа от друга не, а по островите като цяло автопарка е по-стар от този в България. Освен да ги дотират както със самолетните, фериботните билети и разни други. Хората от острова имат допълнителни привилегии, на много места има една нормална цена, втора цена за живущи на Канарските и трета за живущи на Ел Иеро. Примерно за ферибот канарците плащат 50% от цената, ,а местните от Ел Иеро само 25%! Оствова не е толкова малък и има както другите ужасни баири, та не знам колко ще има сила един обикновен ел.автомобил там. (Тесла е друга бира!) Въпреки това, ще се радвам да успеят в начинанието. С радост ще се върна отново някой ден. Може да стане някой еко-остров и да започне да се заселва по-сериозно. Връзка към коментар
Topfly Публикувано: 17 май, 2016 Сподели Публикувано: 17 май, 2016 (редактирано) Може би не случайно са избрали 2020 като дата. Цените на електрическите коли всяка година падат и повечето анализатори твърдят, че около 2022 година ще станат по евтини от колите с двигатели с вътрешно горене. Без да съм запознат подробно с програмата според мен може да има поне две рационални причини да го направят. От една страна испанското правителство може да си направи един полигон за изледвания на ефектитите от преминаване изцяло към електромобилите, а от друга страна най-малко известният и посещаван остров на Канарските острови може да си направи страхотен PR. Много туристи вероятно биха дали дори някаква надценка за да може да кажат, че са прекарали почивката си на един истински еко остров. Добър ПР би било и за Рено и Нисан.. Не съм карал, но съм чел доста за електромобилите и не мисля, че баирите биха били проблем, дори електромобилът би имал предимства. С кола с двигател с вътрешно горене е проблем да тръгнеш срещу баира, когато си паркирал, защото моторът може да ти изгасне (На Гран Канария имах такива проблеми с едно маломощно фиатче). При електромобилите няма такъв проблем, защото от първата секунда моторът дава пълна мощност. Друго предимство е, че когато се спускаш по наклона може да зарежда, което да направи колата много по ефективна от гледна точка на харчене на “гориво“ (електричество). Редактирано 17 май, 2016 от Topfly 2 Връзка към коментар
Alexander Публикувано: 17 май, 2016 Автор Сподели Публикувано: 17 май, 2016 @Topfly, като каза, че обмисляш Ла Палма и Ел Иеро, реших да те питам дали си бил на Ла Гомера? Ако не, тя също е много добър вариант, аз ще я посетя през лятото предполагам. Освен това, логистиката между Тенерифе, Ла Гомера и Ел Иеро е много по-лесна и бърза, ако се комбинират, отколкото Ел Иеро и Ла Палма. Ел.мотора си има предимства, но не дава пълна мощност от първата секунда, няма такъв двигател. Връзка към коментар
Topfly Публикувано: 17 май, 2016 Сподели Публикувано: 17 май, 2016 @Topfly, като каза, че обмисляш Ла Палма и Ел Иеро, реших да те питам дали си бил на Ла Гомера? Ако не, тя също е много добър вариант, аз ще я посетя през лятото предполагам. Два пъти съм бил на Ла Гомера и мисля, че горе долу познавам целят остров, но вторият път посещението беше по скоро филм на ужасите от колкото туризъм В началото денят тръгна само с малко дъжд и мъгла, но след обед дъжда се превърна в порой и по планиските пътища почнаха да падат камъни с размер до един метър! Имахме огромен късмет, че не ни удари, нито една скала, но когато слязохме в столицата едвам се добрахме до ферибота, защото улиците бяха заляти с до 20-30 сантиметра вода. На следващият ден четох, че е имало и загинали хора.. Връзка към коментар
Topfly Публикувано: 17 май, 2016 Сподели Публикувано: 17 май, 2016 Ел.мотора си има предимства, но не дава пълна мощност от първата секунда, няма такъв двигател. Не съм специалист по темата, но това съм чел. Ако си се возил в тролей и автобус, сигурно си забелязал, колко бързо ускоряват тролеите, за разлика от автобусите. Връзка към коментар
Георги Матеев Публикувано: 11 октомври, 2021 Сподели Публикувано: 11 октомври, 2021 Декември мисля да посетя Ел Иеро, Ла Гомера и Ла Палма - трите ми останали острова от Канарския архипелаг. @Alexander, информацията ти за Ел Иеро е много полезна, благодаря. 5 Връзка към коментар
Lindt Публикувано: 11 октомври, 2021 Сподели Публикувано: 11 октомври, 2021 преди 17 минути , Георги Матеев каза: Декември мисля да посетя Ел Иеро, Ла Гомера и Ла Палма - трите ми останали острова от Канарския архипелаг. @Alexander, информацията ти за Ел Иеро е много полезна, благодаря. А вулканът още ли е активен и с червена лава или това няма значение и не си проверявал? Връзка към коментар
Alexander Публикувано: 11 октомври, 2021 Автор Сподели Публикувано: 11 октомври, 2021 преди 54 минути , Георги Матеев каза: Декември мисля да посетя Ел Иеро, Ла Гомера и Ла Палма - трите ми останали острова от Канарския архипелаг. @Alexander, информацията ти за Ел Иеро е много полезна, благодаря. По това време ще е още по-зелено и на трите, като времето ще е отлично за разходки. 1 Връзка към коментар
Георги Матеев Публикувано: 11 октомври, 2021 Сподели Публикувано: 11 октомври, 2021 преди 49 минути , Lindt каза: А вулканът още ли е активен и с червена лава или това няма значение и не си проверявал? И да проверявам сега няма значение, тъй като до декември нещата със сигурност ще се променят. Каквото уцеля като отида - това ще е. преди 13 минути , Alexander каза: По това време ще е още по-зелено и на трите, като времето ще е отлично за разходки. Чудесно! 🙂 Ами ще се поразходим стабилно значи. Мислим на всеки остров да взимаме кола. 5 Връзка към коментар
Alexander Публикувано: 11 октомври, 2021 Автор Сподели Публикувано: 11 октомври, 2021 Това е най-добрият вариант за мен. За Ла Палма, ако ще се качвате в парка при основния вулкан-не този който изригна сега, трябва да си изкарате предварително разрешително-безплатно, писал съм за него в темата за Ла Палма. В Ел Иеро има едни много специфични сушени смокини higos pasados, пробвай ги. Много по-сочни и меки са от стандартните сушени. 4 Връзка към коментар
Препоръчани мнения
Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш
Трябва да си член за да оставиш коментар.
Създай профил
Регистрирай се при нас. Лесно е!
Регистрирай сеВлез
Имаш профил? Влез от тук.
Влез сега