Прескочи до съдържание

Uber върви към смяна на бизнес модела


Препоръчани мнения

Публикувано:

Някакси не си представям производител, който да иска да намали производството и продажбата... Това със споделянето не мисля, че ще се получи точно така.

И сега има огромни площи, заети с непродадени коли. които не са вече последен модел и никой не иска да ги купи, а явно е по-скъпо де се рециклират, и така си стоят, а производителите бълват нови и нови...

 

Който не се адтаптира към новите услови просто ще фалира!

Производителите в бъдеще е по вероятно да се превърнат във фирми предлагащи услуга за придвижване. UBER например предлагат предвижване с автономна кола от точка А в Б, но автомобилната компания извършва физически услугата, като и поддържа колите. Поради по оптимално използване на автомобилите ще има нужда от много по малък брой коли, но поради повечето изминати километри тези коли ще се амортизират много по бързо.

Публикувано:

Краткосрочно е по-вероятно всъщност да се увеличат продажбите - дори хората, които нямаш шофьорски книжки или не мога да имат, ще имат възможност да си купят кола и тя да ги превозва, където им е нужно. Не е изключено Форд да започват със споделените услуги по две причини - реклама и изчистване на "бебешките проблеми" на системата. Колите за споделено пътуване се движат през по-голямата част от денонощието, по различни маршрути и до различни дестинации - какъв по-добър начин за тестване на всички ъглови случаи и изчистване на евентуалните проблеми :)

Публикувано:

Автономните коли на Uber тръгват още този месец:

 

In an interview with Bloomberg, CEO Travis Kalanick revealed that the company is preparing to add self-driving cars to its fleet of active drivers in Pittsburgh as soon as this month.

 

Източник:  https://techcrunch.com/2016/08/18/ubers-first-self-driving-cars-will-start-picking-up-passengers-this-month/

 

Поне в началото ще има шофьор, който да поеме управлението при нужда. А пътуването няма да струва на доброволците нищо :)

  • Харесвам 1
Публикувано:

Колите на Uber могат да стан не са автономни, но и летящи ;)

 

Airbus представи концепция за летящи таксита

http://www.dnevnik.bg/tehnologii/2016/08/19/2813714_airbus_predstavi_koncepciia_za_letiashti_taksita/?ref=yellow_fp

 

Ако това се осъществи може да кажем чао на задръстванията и бавното придвижване в градовете :)

Публикувано:

Почвам да се притеснявам за катаджиите  :rolleyes:  ... с тия автономни автомобили, на кого ще казват  "И сега кво праим"  :biggrin:

 

 

Колите на Uber могат да стан не са автономни, но и летящи ;)

Ако това се осъществи може да кажем чао на задръстванията и бавното придвижване в градовете :)

и след време задръстванията от 2D ще станат 3D  ;) 

  • Харесвам 1
Публикувано: (редактирано)

Какво следва? Споделяне на домовете? Споделяне на мислите? Някой каза ли, споделяне на жените?

 

Споделяне на домовете Aibnb, Споделяне на мисли е Magelanci.com и по принцип интернет, споделяне на жените е хилядолетната история на изневярата, която се улеснява от Скайп, Фейсбук и различни сайтове за запознанства :)

 

и след време задръстванията от 2D ще станат 3D  ;)

 

Трудно ще стане, защотото във въздуха няма сгради и други препятствия, а нагоре трафикът може да се вдига до 10 000 метра :) Такъв въздушен трафик може да се осъществява обаче единствено от автономни летални средства, защото пуснем ли хората да управляват таксита във въдуха, ще стане страшно :)

Редактирано от Topfly
  • Харесвам 1
Публикувано: (редактирано)

При личните автомобили намаляването на цената ще дойде от споделянето на автомобилите. В момента всеки си купува собствен автомобил, който от 24 часа в денонощието, най-много 2 часа се ползва. Ако колите се споделяха между хората вероятно с няколколко пъти по малко автомобили би могло да се обслужи нуждата от хора за придвижване, като колите се ползват средно не 2 часа, а примерно 12 часа на ден.

Днес освен , че говорим за дигитална икономика, говорим и за споделена икономика.

 

Но, преди година-две четох теза на американец-футурист, че в бъдеще поради поскъпване на металите, цените на автомобилите ще растат и в един момент ще бъде невъзможно обикновения човек(физическо лице) да си купи автомобил.Той пишеше за цени от порядъка на 100000 за автомобил. От друга страна за производителите на автомобили става все по-неизгодна досегашната форма на търговия, тъй като от всеки продаден автомобил те получават еднократна печалба от дилъра.Това ,че в последствие дадена кола ще се продаде на вторичния пазар няколко пъти, не носи никакви допълнителни доходи за производителя. Затова бъдещата, по-изгодната стратегия за производителите е да не продават СОБСТВЕНОСТ, а ПРАВОТО НА УПРАВЛЕНИЕ(ПОЛЗВАНЕ) на автомобила.Т.е. човек няма да дава накуп средства за собственост (много често взети назаем от банка) а ще си купува право да управлява автомобил, подобно на ваучерите за предплатена Сим карта. Така например, излизайки от вкъщи човек се качва на свободен автомобил пред дома си, с който ще отиде до офиса. След като го паркира и отиде на работното си място, някой друг ще се качи в същия автомобил и ще си свърши работата. При тази схема без собственост отпада задължението за минаване на технически преглед, сключване на засраховка(цената й ще бъде включена в правото за управление) Що се касае техническото състояние на автомобилите, производителите, запазвайки собствеността си ще могат да ги рециклират на 95% и отново да ги пуснат за ползване.

Редактирано от epetkov
  • Харесвам 1
Публикувано:

Днес освен , че говорим за дигитална икономика, говорим и за споделена икономика.

 

Но, преди година-две четох теза на американец-футурист, че в бъдеще поради поскъпване на металите, цените на автомобилите ще растат и в един момент ще бъде невъзможно обикновения човек(физическо лице) да си купи автомобил.Той пишеше за цени от порядъка на 100000 за автомобил. От друга страна за производителите на автомобили става все по-неизгодна досегашната форма на търговия, тъй като от всеки продаден автомобил те получават еднократна печалба от дилъра.Това ,че в последствие дадена кола ще се продаде на вторичния пазар няколко пъти, не носи никакви допълнителни доходи за производителя. Затова бъдещата, по-изгодната стратегия за производителите е да не продават СОБСТВЕНОСТ, а ПРАВОТО НА УПРАВЛЕНИЕ(ПОЛЗВАНЕ) на автомобила.Т.е. човек няма да дава накуп средства за собственост (много често взети назаем от банка) а ще си купува право да управлява автомобил, подобно на ваучерите за предплатена Сим карта. Така например, излизайки от вкъщи човек се качва на свободен автомобил пред дома си, с който ще отиде до офиса. След като го паркира и отиде на работното си място, някой друг ще се качи в същия автомобил и ще си свърши работата. При тази схема без собственост отпада задължението за минаване на технически преглед, сключване на засраховка(цената й ще бъде включена в правото за управление) Що се касае техническото състояние на автомобилите, производителите, запазвайки собствеността си ще могат да ги рециклират на 95% и отново да ги пуснат за ползване.

 

Всичко това звучи чудесно и логически обосновано, но ми липсва онзи момент с отговорността. Кой ще поеме отговорност при ПТП и доказана техническа неизправност на превозното средство?

Публикувано:

Що се касае техническото състояние на автомобилите, производителите, запазвайки собствеността си ще могат да ги рециклират на 95% и отново да ги пуснат за ползване.

 

В развитите държави и сега близо 100% от автомобилите се рециклират без автомобилните компании да имат собственост. Напълно съм съгласен, че след време притежанието на автомобил ще бъде един вид хоби за богати маняци, болшинството от хората ще се придвижват с автоматизирани коли за временно ползване. Възможно е обаче да изчезне и градския транспорт във формата която го познаваме днес, защото автоматизираните коли ще са по ефективни.

 

Що се отнася до поскъпването на металите не вярвам това да стане. С развитието на технологиите рудодобива ще става все по евтин, като ООН до колкото знам вече даде няколко разрешения за научни проучвания за рудодобив на дъното на океана, което ще отвори възможност за добив на руда в още 2/3 от земното кълбо. Да не говорим, че с все по доброто рециклиране на отпадъците, ще се намали значително нуждата от добив на нови ресурси.

Всичко това звучи чудесно и логически обосновано, но ми липсва онзи момент с отговорността. Кой ще поеме отговорност при ПТП и доказана техническа неизправност на превозното средство?

 

Кой носи отговорност според теб при техническа неизправност и смъртен случай при ползване на автономно превозно средство наречено асансьор?

Публикувано: (редактирано)

 

Що се отнася до поскъпването на металите не вярвам това да стане. С развитието на технологиите рудодобива ще става все по евтин, като ООН до колкото знам вече даде няколко разрешения за научни проучвания за рудодобив на дъното на океана, което ще отвори възможност за добив на руда в още 2/3 от земното кълбо. Да не говорим, че с все по доброто рециклиране на отпадъците, ще се намали значително нуждата от добив на нови ресурси.

 

 

Абсолютно съм съгласен с теб за цената на металите.Статията я четох когато петролът беше около 110 долара.

Редактирано от epetkov
Публикувано:

 

 

Кой носи отговорност според теб при техническа неизправност и смъртен случай при ползване на автономно превозно средство наречено асансьор?

 

 

А кой поема отговорност при доказана техническа неизправност когато човек ползва услугата Рент а кар? Разбира се, че от собственика на автомобила , а не от ползвателя. А кой поема отговорност при самолетните катастрофи ?

 

Само да подскажа и на двамата, че наказателната отговорност е лична и се носи от физическо лице...

 

Според мен, за да се стигне до този момент с ползване на автономни коли чужда собственост от всеки преди това е необходимо да се помисли и за законодателни промени с оглед защита интересите на всички страни. Не казвам, че е невъзможно, но на този етап е трудно да бъде реализирано на практика от гледна точка на действащите регулации...

Публикувано:

Не казвам, че е невъзможно, но на този етап е трудно да бъде реализирано на практика от гледна точка на действащите регулации...

Самата статия си беше футуристична, най-малко с цените на автомобилите по 100000. Просто днес, когато всички говорят за споделена икономика, нещата се виждат по-близо.....а утре може би още по-близо.

  • Харесвам 1
Публикувано: (редактирано)

Само да подскажа и на двамата, че наказателната отговорност е лична и се носи от физическо лице...

 

Според мен, за да се стигне до този момент с ползване на автономни коли чужда собственост от всеки преди това е необходимо да се помисли и за законодателни промени с оглед защита интересите на всички страни. Не казвам, че е невъзможно, но на този етап е трудно да бъде реализирано на практика от гледна точка на действащите регулации...

 

Има регулация, която регулира кои физически лица са отговорни за поддръжката на автономните превозни средства наречени асансьори. Какво пречи принципите на тази регулация да са валидни и за поддръжката на други автономни превозни средства, които се движат по улицата? Съгласен съм, че трябва да има различни технически изисквания, но принципът трябва да е един и същ.

Редактирано от Topfly
  • Харесвам 1
Публикувано:

Добре е, че отдавна имаме алтернативи за повечето елементи на автомобилите и не ги правим само от метал :)

 

Споделени коли и в момента има - от по-старите Avis, Budget и Enterprise, до по-новите ЗипКар.

Принципът на асансьора е една опция. Другата е относително проста - наемащият носи отговорност. Ако не му харесва - да ползва автобус или да наеме legacy автомобил, който да управлява, срещу много по-висока застраховка, поради значително по-високия риск.

Публикувано:

Всъщност в големите градове, като Лондон, отдавна съществува такава схема за споделяне на коли, естествено колите не са на физически лица, а на фирми, които извършват съответната поддръжка. Сега, кой носи наказателна отговорност в описания от Дюк частен случай не знам. Иначе си се ползват масово от хората, живеещи в центъра, които избягват проблеми с паркиране, цени на гаражи, такса за достъп и прочие.

Между другото има и подобна схема за споделяне на места за паркиране. Примерно имаш две места пред вас, но само една кола, или пътуваш и по подобие на Airbnb си даваш паркомястото на нуждаещи се. Ползват я и хотели до летището, при наличие на излишни места.

Публикувано:

Принципът на асансьора е една опция. Другата е относително проста - наемащият носи отговорност.

 

Отговорност по принцип може да се носи само за нещо, което зависи от теб! Няма как да поемеш отговорност за грешките на някой друг, освен ако този някой друг не ти е платил за да отговаряш финансово вместо него (принципът на застраховката). Наказателната отговорност обаче не може да се прехвърля и с договор!

Публикувано: (редактирано)

 

Трудно ще стане, защотото във въздуха няма сгради и други препятствия, а нагоре трафикът може да се вдига до 10 000 метра :)

Е, доколкото говорим за градски транспорт (в смисъл на транспорт в рамките на града) , то явно ще се осъществява на по-малка височина, а вече има и градове с доста небостъргачи, да не забравяме, че дроновете също навлизат страшно бързо и вероятно все повече ще се ползват за различни куриерски и карго функции, а защо не и за разни полицейски и други контролни нужди.

 

 

 

 

пуснем ли хората да управляват таксита във въдуха, ще стане страшно 

 

определено  :biggrin:

Редактирано от Фичо
  • Харесвам 1
Публикувано:

Offnews по принцип внимават какво пишат, но тази статия е като старата история за компютрите и компотите...

Истината е доста по-прозаична - всеки ще помогне с това, в което е най-добър и заедно ще пуснат реални коли по улиците. Волво ще дадат автомобили, а Uber - технологията за автономно шофиране...

Да ме поправят юристите, но и в момента при наемане на кола, клиентът я взема "as is". Естествено наемодателят гарантира, че е оправил всички неизправности и дефекти, за които знае. Ако някоя система откаже в движение, а този отказ е нямало как да бъде предвиден или поправен предварително и това доведе до инцидент, кой носи отговорност? :) Финансовата може да се поеме от застрахователя. А наказателната?

Публикувано:

Да ме поправят юристите, но и в момента при наемане на кола, клиентът я взема "as is". Естествено наемодателят гарантира, че е оправил всички неизправности и дефекти, за които знае. Ако някоя система откаже в движение, а този отказ е нямало как да бъде предвиден или поправен предварително и това доведе до инцидент, кой носи отговорност? :) Финансовата може да се поеме от застрахователя. А наказателната?

 

Ако системата е одобрена от оторизираната за това служба и отговаря на одобрените стандарти, никой не не носи наказателна отговорност. Ако купиш автомобилна гума която отговаря на всички държави стандарти и тя се спука на пътя, кой носи наказателна отговорност? Никой! Естествено ако има много такива случаи службата отговаряща за стандартизацията на гумите може да бъде подложена на натиск да направи по строги критериите.

 

Няма техническа система към която обаче изискването да е да няма никакви жертви. Стремежът е естествено това, но конкретни изисквания са някакви технически параметри, които трябва да се покрият.

 

Автоматизирани транспортни системи, като асансьри, влакове или ескалатори има от доста време и от юридическа гледна точка автономните коли няма да са сложен казус. По сложното ще е да се определи някакъв технически стандарт, който трябва да покриват производителите и операторите на подобни системи.

Публикувано:

Именно - Форд, Убер или някой друг производител прекарва колата през сертификация, еквивалентна на  самолетния type certificate. Щом не трябва никой да носи (наказателна) отговорност - не носи. Ако наемателят целенасочено саботира превозното средство - той ще носи отговорност - напр отваряйки вратата в движение и удряйки някого с нея...

А за законодателните промени - бях дал няколко дни почивка на Duke, че си навлече беля на главата с футболната тема. :) Обикновено законодателството следва иновациите, а не обратното. Законите за движение по пътщата са се появили след автомобили, регулацията на банките - след банките и регулацията на асансьорите - след самите асансьори. Ще въведат законодателство и за автономните автомобили. Просто ще мине малко време - да се натрупат грешки и жертви, за да е ясно какво да регулират и как :) ФАА и ЕАСА още с едни дронове не могат да се оправят, хем мина доста време...

  • Харесвам 2
Публикувано:

Ето го airbnb за коли, явно вече има такива сайтове за споделяне и ще се раждат и нови.

https://ridelink.com/

 

Не съм чел подробно, но видях, че 30% от сумата се удържат от сайта, като те плащат застраховката на колата по време на наема. Почти всичко е копирано от airbnb, преапробация, коментар след като приключи всичко и т.н

 

Има най-различни коли, даже си харесах едно порше 911 от 96 година за 111 евро на ден. :)

  • Харесвам 1
Публикувано:

 

А за законодателните промени - бях дал няколко дни почивка на Duke, че си навлече беля на главата с футболната тема. :) Обикновено законодателството следва иновациите, а не обратното. Законите за движение по пътщата са се появили след автомобили, регулацията на банките - след банките и регулацията на асансьорите - след самите асансьори. Ще въведат законодателство и за автономните автомобили. Просто ще мине малко време - да се натрупат грешки и жертви, за да е ясно какво да регулират и как :) ФАА и ЕАСА още с едни дронове не могат да се оправят, хем мина доста време...

 

Всичко е точно, коректно, нормално, както казваше един бивш ръководител на ЦСКА... :lol:

 

Вече казах, че за мен е необходима законодателна промяна ако ще се върви в тази посока. Примерът с асансьорите няма нищо общо, но не бих искал да влизам в суха теория. Основният проблем, който виждам е свързан с принципно безконтролното ползване на бъдещите споделени автомобили. Безконтролно не от гледна точка на правоспособност на водача (там ще се намери решение, убеден съм), а от гледна точка на безкрайно множество различни субекти с различен стил на шофиране, темперамент, моментно емоционално, физическо и психическо състояние и т.н. Ако приемем, че технологиите ще позволят създаването на датчици, които не позволяват на автомобила да бъде стартиран при каквато и да е било (дори незначителна) техническа повреда, остават открити въпроси свързани с личната отговорност при умишлено/непредпазливо причиняване на ПТП и евентуално настъпили неимуществени вреди - смърт или телесна повреда. Естествено ще има и случаи на ПТП поради техническа неизправност, въпреки датчиците или пък настъпила по време на експлоатация. Гражданската отговорност е ясна и тя се реализира по съдебен път, като общото правило още от римско време е, че всеки е длъжен да поправи вредите, които виновно е причинил на друг. Наказателната отговорност е по-сложна материя и там се търси причинно-следствена връзка, която обуславя виновно или непредпазливо извършено престъпление, от ясно определени субекти на наказателна отговорност. Това предопределя и ясно разграничаване на отговорността на субектите по веригата - собственик на превозното средство, който е ясен и не подлежи на установяване и водач на превозното средство по време на извършеното ПТП, който не е известен по дефиниция и следва да бъде персонално установен. По-горе се спомена рент-а-кар, но там случката е малко по-особена. В момента на подписване на договора, отговорността преминава върху ползвателя, който е ясно определен и не подлежи на доказване. Докато при положение, че се стигне до ежедневно масово бездокументално (и на практика безконтролно) ползване на превозни средства от огромен брой ползватели, тогава възможността да възникнат усложнени казуси е огромна. Нека да не забравяме и криминалния контингент, който е винаги една крачка напред...

Публикувано:

 

 Основният проблем, който виждам е свързан с принципно безконтролното ползване на бъдещите споделени автомобили. Безконтролно не от гледна точка на правоспособност на водача (там ще се намери решение, убеден съм), а от гледна точка на безкрайно множество различни субекти с различен стил на шофиране, темперамент, моментно емоционално, физическо и психическо състояние и т.н. Ако приемем, че технологиите ще позволят създаването на датчици, които не позволяват на автомобила да бъде стартиран при каквато и да е било (дори незначителна) техническа повреда, остават открити въпроси свързани с личната отговорност при умишлено/непредпазливо причиняване на ПТП и евентуално настъпили неимуществени вреди - смърт или телесна повреда.

 

Не мога да те разбера за какво умишлено/непредпазливо причиняване на ПТП говориш и за какви стилове на каране? Автономният автомобил не го караш ти, а той сам се кара! Ти му задаваш само къде да отиде, както задаваш на асансьора на кой етаж да спре!

Публикувано:

Добре, очевидно трябва да давам примери:

 

1. Умишлено или по непредпазливост причиняваш повреда по време на движение на автономния автомобил, която води до ПТП с жертва. Можеш да замениш думата "повреда" с безброй вариации - манипулация на навигацията, хакване на софтуера, механична повреда и т.н.

2. Някой умишлено причинява повреда по време на движение на автономния автомобил, но този път от дистанция докато друг управлява автомобила.

3. Софтуерен срив по време на движение на автономния автомобил, който причинява ПТП с жертви.

 

и т.н. и т.н.

 

Асансьорът не го наемаш, ползваш го напълно безплатно. Асансьорите са съоръжения в обществени сгради. Дори и в повечето блокове с частна етажна собственост, асансьорите са със свободен достъп. В случай на авария с причиняване на телесна повреда, наказателната отговорност се носи от физичките лица, които представляват дружеството осигуряващо абонаментна поддръжка, производител, агенция за контрол на съоръженията и т.н. Когато плащаш за ползване на определена вещ, правоотношението има коренно различен характер. Можем да теоретизираме до утре сутринта, но категорично законодателството не е готово за масово навлизане на автономен транспорт, който по своя характер ще има анонимен характер по отношение на ползвателите...

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.