Прескочи до съдържание

При командировка полага ли ми се куфар


Препоръчани мнения

Предстои ми командировка в чужбина. Въпросът е дали ми се полага куфар (съгласно писано някъде правило - било в наредба или друг документ) или работодателят може да си го спести?

Връзка към коментар

Работодателят с ниско тарифна авиокомпания ли те праща? Или плаща въз основа на представяне на отчетен документ?  Никъде май не е разписано, но мисля, че твърдо се предполага. Може да погледнеш тук: http://lex.bg/laws/ldoc/-552856063

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

По-добре чети "Наредба за Служебните Командировки и Специализации в Чужбина"

Служебният багаж е на техни разноски, личният не се споменава. Също така, освен в особени случаи, винаги трябва да те пратят с най-евтиния билет, общо взето.

  • Харесвам 4
Връзка към коментар

Релевантен нормативен акт към този казус е Наредбата за служебните командировки и специализации в чужбина. На командированото лице се полагат пари за пътни, дневни, квартирни и други разходи. Относно пътните разходи е записано, че в случай на пътуване със самолет, командированото лице има право на билет икономична класа. За съжаление наредбата не прави разлика между традиционна и нискотарифна авиокомпания, или казано по друг начин, работодателят може да командирова лицето с нискотарифна без заплащане на допълнителен багаж...


Писали сме едновременно с macflan...

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Благодаря ви за отговорите! И стандартните АК имат тарифа без куфар, но не е там въпроса.

Проблемът е, че са ме пращали на същото място и е било с куфар. Другите командировани колеги също са били с куфар, а сега точно за мен нещо се мръщят.

Аз вече си доплатих приоритетно качване на борда (заради втория ръчен багаж) и избор на място (до прозореца). Явно видяха, че съм склонна да доплащам и... не искам да правя изводи нататък.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

А може да те командирова и с Австрийски авиолинии или Луфтханза пак без багаж на най - ниската тарифа. Това с багажа е общо взето договорка м/у теб и работодателя, и също така не е без значение заеманата от теб позиция. :) Просто си питай.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Доколкото схванах, билет вече има, нискотарифен. Последната законова възможност за теб е, ако трябва да носиш нещо служебно - лаптоп, папка с документи, флаери...  - " и разходи за служебен багаж...." (чл. 5 ал.2 т.6 от Наредбата за команд.в чужбина)

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Покупката на приорити е по същата причина, нали? Налага се да изясниш на НищоНеразбиращитеНачалници, че няма как да се побереш в безумните размери на ръчния. Ако имаш време - вземи една още по-малка раничка, занеси я и демонстрирай... Ндам.. деликатна е ситуацията ... 
Късмет ти желая!

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Не знам дали проблемът е в "НищоНеразбиращитеНачалници" или в счетоводството, където се опасяват, че данъчните няма да признаят извършен разход за допълнителни услуги, в случая приорити и багаж...

Връзка към коментар

Със сигурност не е в данъчните. Счетоводството са обикновени изпълнители, когато не са фрилансери. (да, страхуват се, защото една заповед не могат да напишат като хората) Началниците трябва да са уведомени, някой друг пише заповедта обикновено и затова цитирах точния член за багажа :) Приорити-то също е обвързано със служебния лаптоп преди всичко и няма причина за отказ. Емилия може да помогне, като си напише сама заповедта.

Връзка към коментар

Може да кажеш на началниците, че поради липсата на възможност за багаж ще отидеш с една пола и 3 тениски, и че не носиш отговорност, ако командировката се е провалила поради липсата на подходящо облекло :lol:

  • Харесвам 6
Връзка към коментар

Не знам дали проблемът е в "НищоНеразбиращитеНачалници" или в счетоводството, където се опасяват, че данъчните няма да признаят извършен разход за допълнителни услуги, в случая приорити и багаж...

Няма как, тези неща си ги платих сама.

Връзка към коментар

Ако не мога да пътувам без багаж, т.е. багажа се изисква заради работата (примерно е за повече време, трябва да нося лаптоп и други неща), аз бих обяснил как стоят нещата и поискал багаж. Примерно - представете си, че отивам в командировка без лаптопа или с дрехите от пътуването... Ако пак не увират, може и да го направиш  :)

Щото като омекнеш веднъж и отиде коня у ряката. Скоро ще те карат и билета да си платиш, защото обичаш да летиш, примерно.

 

ПП Всякакви ъпгрейди с лични средства, като приорити, повече място, ъпгрейд до бизнес май е по-добре да стават без знанието на работодателите.

Редактирано от neuromancer
  • Харесвам 6
Връзка към коментар

ПП Всякакви ъпгрейди с лични средства, като приорити, повече място, ъпгрейд до бизнес май е по-добре да стават без знанието на работодателите.

Единственият вариант да не знаят е да ги купя на летището, а там са мнооого по-скъпи :(

Може би трябваше да изчакам с купуването им, но не бях сигурна, че мога да добавя каквото и да било по резервация, платена от друг.

Връзка към коментар

Единственият вариант да не знаят е да ги купя на летището, а там са мнооого по-скъпи :(

Може би трябваше да изчакам с купуването им, но не бях сигурна, че мога да добавя каквото и да било по резервация, платена от друг.Mno

Трябва да си много внимателна с някои работодатели,следващия път може да те накарат да си платиш и хотела. ;)

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Не ми стана ясно защо не е добавен багаж още по време на покупката на билета? Тогава нямаше да съществува подобен проблем. Добавянето постфактум се приема като плащане на допълнителна услуга и продължавам да мисля, че проблемът е по-скоро счетоводен. В смисъл, счетоводството се притеснява как да осчетоводи две фактури с едно общо основание, макар и с различни услуги вписани в тях...

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

В смисъл, счетоводството се притеснява как да осчетоводи две фактури с едно общо основание, макар и с различни услуги вписани в тях...

 

Интересно, че счетоводството вероятно не се притеснява как и къде да впише новия джип на шефа.

 

Емилия може да създаде опасен прецедент във фирмата, в която работи, който да даде основание на началниците от този момент нататък да изискват всички техни служители да си плащат за багажа и за другите глезотии сами :( 

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Не ми стана ясно защо не е добавен багаж още по време на покупката на билета? Тогава нямаше да съществува подобен проблем. Добавянето постфактум се приема като плащане на допълнителна услуга и продължавам да мисля, че проблемът е по-скоро счетоводен. В смисъл, счетоводството се притеснява как да осчетоводи две фактури с едно общо основание, макар и с различни услуги вписани в тях...

Въпросът не е ли главно полага ли се или не и каква е дефиницията на 'служебен багаж'. Как ще ги осчетоводят не е неин проблем. Ако например се наложи промяна в билета (по каквито и да е причнини) и това се таксува като допълнителна услуга 'промяна на билет' какво ще направят?

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Въпросът не е ли главно полага ли се или не и каква е дефиницията на 'служебен багаж'. Как ще ги осчетоводят не е неин проблем. Ако например се наложи промяна в билета (по каквито и да е причнини) и това се таксува като допълнителна услуга 'промяна на билет' какво ще направят?

 

Да, разбира се, най-важно е какво се полага. Аз по-горе написах, но нека отново. Съгласно чл.12 от цитираната по-горе Наредба "командированите лица имат право на пътни пари съгласно заповедта за командировка в размер на действително извършените разходи по най-краткия или икономически най-изгодния маршрут." Съдържанието на заповедта е посочено в чл.5, ал.2, като действително в т.6 е казано, че заповедта съдържа "финансови условия на командировката или специализацията - пътни, дневни и квартирни пари, паспортни, визови и други такси и разходи за служебен багаж и начина за тяхното уреждане." Надявам се няма нужда да обяснявам, че ако тръгнем да тълкуваме двата текста, с предимство има този на чл.12 и съвсем спокойно работодателят няма да включи всички онези разходи, които счете за извършени над лимита с мотива, че излизат извън понятието "разходи по най-краткия или икономически най-изгодния маршрут". Затова моята препоръка е разходът за пътни да се извършва наведнъж, тоест едновременно с покупката на самолетен билет да се добавя багаж, приорити и избор на място...

Относно промяна на билет, там драма няма, защото така или иначе се заплаща отново за услуга пряко свързана с извършен разход за самолетен билет и във фактурата ясно ще бъде отразен този факт. Допълнителните услуги обаче нямат документална връзка със самолетния билет. За другата връзка е ясно, че съществува...

Все пак, аз не съм нито счетоводител, нито ТРЗ или личен състав, които обикновено боравят с тези нормативни документи и разсъждавам от теоретична гледна точка...

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Според мен този, който е направил резервацията на билета, изобщо не е обърнал внимание, че цената не включва багаж. Просто са гледали най-еФтиното и са го букнали. Оттам нататък колежката да се оправя. Изобщо за мен този случай е някакъв нонсенс :mad: Да се молиш и да спориш с шефа си, за да може да си вземеш малко личен багаж, и то за командировка, на която той те праща???? Доста унизително и неприятно :angry:

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Май накрая ще взема да си купя куфар за ръчен багаж :lol:

Проблемът изобщо не е в работодателя, нито пък се осчетоводява в България. Според мен някой е направил грешка с купуването на голям ръчен, мислейки, че е чекиран и сега не иска да я признае и съответно - поправи (до последно ми твърдяха, че са ми купили ВТОРИ ръчен, а всъщност е просто голям, но не и втори. Вторият го купих аз с приоритито). Ще ги чакам до петък, в края на работния ден. Между нас казано, струва ми се, че и те ще ме чакат до тогава - ако не ми издържат нервите и си го платя. В събота или най-късно неделя (деня на полета) трябва да реша и да се чекирам.

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Ситуацията се разплете. На място доказах (чрез сайта на Уиз), че големият салонен багаж не означава два ръчни багажа (особено пък два големи ръчни багажа, тип куфарче с колелца). Оказа се, че човекът, който купува билети, е съвсем нов и не е наясно (!!!), това е първият билет, закупен от въпросната персона. Обясних за неудобствата от липса на куфар и че съветът да си купя течностите след проверката е безсмислен, защото НЯМА аптека на летището в София (нито на други летища, доколкото ми е известно). Получих хиляда извинения, може би защото споменах думите "лекарства" и особено "фраксипарин" - инжекции (леко попресилих нещата с последното, но наистина го купих и го ползвах; имам генетично заболяване и при полети се препоръчва да се внимава и да се ползва нещо такова, макар и не задължително да е инжекторно). Търси се вариант да ми върнат парите и обещаха да не се случва повече това нито с мен, нито с друг колега, който пътува по същата работа.

 

Развръзката ме удовлетворява, дори и да не ми върнат парите.

 

Предлагам да лобираме (някак си, не знам точно как) да се включи текст в наребдата за командировки, че когато пътуването е служебно, самолетният билет трябва да включва и чекиран багаж. Тя е писана доста преди да се появят нискотарифни АК (както и стандартните да пуснат билети без чекиран багаж) и това не е било взето предвид по обясними причини.

  • Харесвам 7
Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.