Прескочи до съдържание

Препоръчани мнения

Наскоро в друга тема стана дума за Формула 1 и рекох да открия нова, в която да си обсъждаме неща свързани с царицата на моторните спортове...

 

Навремето бях страхотен фен на Ф1. Всичко започна през 80-те, когато БНТ започна да излъчва пряко стартовете. По идеологически причини основно се наблягаше върху състезанието в Будапеща, но това е друга тема. На практика към Ф1 сериозно ме запали Найджъл Менсъл, въпреки, че помня и Лауда. Британския лъв, както го наричаха, наистина беше един от най-атрактивните пилоти в историята на формулата. Не харесвах Прост, главно заради голямото му съперничество с Менсъл и многото стратегия, която французина вкарваше в състезанието. Не станах фен и на Сена, въпреки, че той поемаше невероятни рискове на пистата. Бях ужасно впечатлен от появата на Хил, който като втори пилот на "Уилямс", само за няколко състезания стана любимец на публиката. Голямата му звезда изгря в три поредни състезания на СПА, Хокенхайм и Силвърстоун. Хил буквално засенчи всички на пистата с атрактивно каране, изпълнено с рисковани изпреварвания, което накара всички изведнъж да заговорят за него. После всичко е история, битките му в няколко поредни години с Шумахер са част от историята на Ф1. Тогава намразих германеца, мразя го и до днес!

 

Ако не се лъжа, някъде в края на 90-те започнаха и непрекъснатите промени в правилника. Първо въведоха тракшън контрол, после го премахнаха, за да го въведат отново. Въведоха ограничение на скоростта в бокса, след това имаше период в който отборите трябваше да карат единствено с определена марка и тип гуми, уж, за да бъдат намалени разликите между болидите. Не знам, но лично аз постепенно се отегчих от цялата тази компютърна игра, в която се превърнаха състезанията. Сега започва Силвърстоун и отново съм пред телевизора след толкова много години, а вие?


Забравих да кажа по няколко думи и за коментаторите. В началото много се забавлявахме с Ричърд Груев. Ричи коментираше много ентусиазирано и често изпадаше в комични ситуации. Някъде през 90-те към него се присъедини и инж. Тенчев, който определено вкара много професионализъм в студиото за огромно съжаление на Ричи. Забелязвам, че Иван Тенчев все още коментира. Този до него говори повече отколкото трябва, според мен, но явно това е част от днешното шоу...

  • Харесвам 7
Връзка към коментар

Браво за новата тема.

Аз не гледам чак толкова отдаван, смътно помня карането на Сена и Прост, вече след това Хил, Шумахер и другите ги гледах редовно.

Сена, че  е бил голяма работа е ясно, но е бил  луд.. Искал е не само да печеливинаги, а да унижи и смаже Прост всеки един момент.

Шумахер никога не ми е харесвал, а с времето ме дразнеше все повече и не можех да го гледам. Има си талант, но повече е имал късмет, подобно на Фетел, който също не харесвам.

Симпатизирал съм на Хил, Вилньов, Менсъл,  Монтоя, Алонсо, сега дори на Хамилтън, въпреки, че в началото ме дразнеше.

Ходил съм два пъти на живо, 2002 в Барселона, победи Шумахер и 2007 или 2008 във Валенсия.

Мерак ми е да видя някоя състезание на Спа, Силвърстоун или може би Монца.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

И аз мислех да повдигна Формула 1 тема, че аман от тоя футбол, ама се притесних, че ще си пиша сам в нея :)

Да започнем с най-важното: Шумахер е най-велик. За всички времена! И малко след това!

:)

 

Формулата влезе в омагьосания кръг на "ниска атракривност > гръмки обещания за промени > не-толкова-големи промени, за да не се накърнят големите интереси > ниска атрактивност". Все пак на мен ми е лично интересно да видя почти 1000 к.с., изкарани от 1.6 двигател, и всичкото това с ограничението от 100 килограма гориво на състезание. Битките на пистата не могат да се сравняват с тези от времената на Сена, Прост, Шумахер, Хакинен, Вилньов, Монтоя, но понякога стават доста добри дуели.

  • Харесвам 5
Връзка към коментар

Сега гледам Силвърстоун и за пореден път се убеждавам, че не случайно съм спрял да гледам Ф1 преди петнадесетина години. Пълна скука! Все едно гледам Гран При на Монако. Няколко изпреварвания за цялото състезание, липса на каквито и да е било рисковани маневри, решения от бокса, тактика, тактика и пак тактика! Навремето Силвърстоун беше любимото ми състезание от календара, наред със СПА и Хокенхайм. Обичам бързите писти, но днес очевидно на всички писти се случват едни и същи неща!

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Е в този дъжд Силвърстоун нямаше как да си покаже рогата, излезнеш ли от идеалната крива и си в мокрото, чак накрая като поизсъхна навсякъде се поотвори пистата. Иначе това беше средностатистичско състезание по стандартите на днешната формула. 

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Със споменаването на едно име Дюк ми припомни класически диалог от онова време:

 

- Ричард, ама Груев!

- Груев, ама Ричард!

- Ричард, ама Груев!

- Груев, ама Ричард!

 

И така се цикли...

 

А ти, др. Дюк, гледай състезанията на пистата „Heathrow“ - достатъчно интересни са :)

 

 

Пилотът на автобуса... Повтарям, пилотът на автобуса!!! е абсолютен гений!

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Не знам за СПА и Хокенхайм, но за мен образец за бърза писта беше Монца - дълги, идеални прави и големи завои. И се получаваха хубави състезания. А Шуми и Кончетата имаха тактика, която не беше nuclear science, но им даваше достатъчно, за да печелят - напр. да започне състезанието почти без гориво, да натрупа 30 секунди преднина и после да кара спокойно до края. Уви, хората от ФИА бяха алчни за пари и това не им се нравеше, затова и наложиха по-тежки регулации и отрязаха тази опция. И май вървим към "subsidize it" (по МОЛ и Рейгън):

https://youtu.be/p4HYSsrlcq8?t=3m14s

 

Все още за мен си остава загадка как другите не прилагаха тази толкова прозаична тактика...

Връзка към коментар

Не знам за СПА и Хокенхайм, но за мен образец за бърза писта беше Монца - дълги, идеални прави и големи завои. И се получаваха хубави състезания. А Шуми и Кончетата имаха тактика, която не беше nuclear science, но им даваше достатъчно, за да печелят - напр. да започне състезанието почти без гориво, да натрупа 30 секунди преднина и после да кара спокойно до края. Уви, хората от ФИА бяха алчни за пари и това не им се нравеше, затова и наложиха по-тежки регулации и отрязаха тази опция. И май вървим към "subsidize it" (по МОЛ и Рейгън):

https://youtu.be/p4HYSsrlcq8?t=3m14s

 

Все още за мен си остава загадка как другите не прилагаха тази толкова прозаична тактика...

 

Не говори в минало време, Монца още си я има и още стават интересни състезания там :) Колкото до стратегията на Ферари от ония времена, не е чак толкова лесно. Всъщност и натрупването на тази преднина не е лесно, защото трябва да караш като за квалификация тези първоначални обиколки - една грешка и стратегията отива в киреча. На мен ми харесваше допълнителния стратегически елемент с горивото, ама го забраниха - от съображния за безопасност пък и нещо много сложно ставаше за драгия зрител. 

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

 И аз помня първото излъчване. Беше 86 август, някъде скоро след 13 ти. Запомнил съм го защото тогава се роди малката дъщеря и още си бях пиян. Но Менсъл беше главният актьор и за мен тогава. Симпатиите ми спечели след това Сена заради наистина нечовешкият контрол. Хем бразилски темперамент, хем не прави грешки. А тогава шанса да не завършиш беше над 50% помня че на финал имаше половината, че и по-малко болиди.

Хил фен станах после, даже го видях в България: у Самоков както се казва. Тогава той направи една среща и ме изненада с едно изказване, че те всъщност карат супер сигурни автомобили, а истинският риск бил за нас по пътищата. Замислих се и установих, че е съвсем прав. В този момент много мразех Шуми, щото беше най-агресивният, но като влезе във Ферари ме спечели завинаги.  

Сега темата е за формулата, но някак сравнението се набива и тук. Снощи два отбора, някога, представители на латинския футбол и финес ни демонстрираха "Модерен" - всъщност брутален и силов футбол. За съжаление всичко спортно здраво свързано с бизнес рано или късно се превръща доминация на пари и власт и се подчинява на хищнически правила. Та така и формулата.

Ама да минем на съвременната, така и така нея ще гледаме. Много ми е агресивен тоя Луис, ама много. Надявам се да го издухат от там младоците.

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Забравих да спомена, че вчера като гледах Силвърстоун, установих нещо интересно. Навремето шоуто беше в самото състезание - рисковани изпреварвания, тактика при смяната на гуми, работа в бокса. Днес, изглежда, че шоуто е след състезанието - остроумни реплики между пилотите и екипа, шоу за публиката след завършване на самото състезание, интервюта на подиума. Да, очевидно остарявам, но това категорично не е моята Ф1. Иначе съм фен на Хамилтън, определено е много добър пилот и стратег, който усеща болида от техническа гледна точка, с което пък леко ми напомня на младия Шуми от добрите му години в Бенетон...

Връзка към коментар

Забравих да спомена, че вчера като гледах Силвърстоун, установих нещо интересно. Навремето шоуто беше в самото състезание - рисковани изпреварвания, тактика при смяната на гуми, работа в бокса. Днес, изглежда, че шоуто е след състезанието - остроумни реплики между пилотите и екипа, шоу за публиката след завършване на самото състезание, интервюта на подиума. Да, очевидно остарявам, но това категорично не е моята Ф1. Иначе съм фен на Хамилтън, определено е много добър пилот и стратег, който усеща болида от техническа гледна точка, с което пък леко ми напомня на младия Шуми от добрите му години в Бенетон...

 

Това са доста от положителните промени, които изброи :) Идват от НАСКАР част от тях, но специално в стаичката преди награждаването се случват доста интересни сеирджийски неща. Ето пример след състезание, където пак имаше неразбирателство между Хамилтън и Розберг:

 

 

Не, че това добавя към състезателния аспект, но е нещо като подправка да видиш естествените емоции извън ПР съобщенията :)

 

А това също ми е много любимо, не съм сигурен дали е на пресконференцията преди следващото състезание, пак двамата се бяха ударили и Фетел ги бъзикаше. Личат си протоколните отговори на двамата, ама като има някой зевзек може да разчупи атмосферата: 

 

 

Въобще, Ф1 е вселена, не е само случващото се на пистата. Без да си сериозно ангажиран с всички аспекти - от технически, до сеирджийски съм сигурен, че трудно може да бъде оценена. Самото състезание е просто проекция на всички тези аспекти. 

Връзка към коментар

 Самото състезание е просто проекция на всички тези аспекти. 

 

Ето, това изречение изчерпва темата за мен! На практика Ф1 се превърна в проекция на интернет-обществото, в което живеем през последните години. Човешките емоции днес сякаш са част от брифинги, селфита и изпуснати реплики в движение. Със сигурност звуча ретроградно, но действително се питам ако всичко изброено от теб по-горе изведнъж изчезне и остане самото състезание, за теб Ф1 ще продължава ли да предизвиква същите емоции? Защото имам усещане, че понастоящем всичко се свежда до виртуална реалност. В смисъл, нововъведенията и съвременните технологии имат за цел да превърнат зрителя в участник и да му създадат измамна среда на съпричастност. Аз предпочитам да бъда единствено зрител и да ръководя емоциите си към един или друг пилот единствено воден от субективните си усещания, дори и формирани на база липса на достатъчно "вътрешна" информация за самия пилот. Дано стана ясно какво се опитвам да кажа, но наистина твоето мнение сякаш отговори на голяма част от моите вътрешни терзания...

Връзка към коментар

Е, ти сега се хвана за селфитата и закачките. Ф1 далеч не е само това, не ги следя състезанията само за да видя накрая дали ще се заядат в стаичката и с какви дрехи ще е Еди Джордан като излезе за пресконференцията на стълбичката, това е просто минимален щрих към всичко останало :)

 

А иначе не съм способен да коментирам на толкова дълбоко ниво, като посоченото от теб, просто казвам че за да оцениш Ф1 в днешния и вид, трябва да си доста по-ангажиран от сядането за два часа пред тв в неделя.  

Връзка към коментар

Средата мина, точките им ги изравниха от стаята, па оне нека се пенят на писта. Успешно редят и режисират сергията с момченцата послушковци. :lol:  Очакваме и трети кандидат да включат.

Редактирано от Hollywood
Връзка към коментар

Ами честито! Хаирлия да е!

 

https://news.bg/int-economics/apple-mozhe-da-kupi-formula-1.html

 

 

Американската корпорация Apple може да купи Формула 1, съобщава RNS, която се позвоава на Apple insider.

 

При това положение какво им остава на нормалните любители... Да се преориентират към това:

 

Връзка към коментар

Може би тук е момента да уточним, че за Ф1 новини е добре да се четат Autosport и Pitpass, че има много жълтини тук-там, особено в края на лятото като се почнат спекулациите кой с кой щял да преподписва :)

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

 Защото имам усещане, че понастоящем всичко се свежда до виртуална реалност. В смисъл, нововъведенията и съвременните технологии имат за цел да превърнат зрителя в участник и да му създадат измамна среда на съпричастност.

 

Парадокс? Колкото повече информация "от кухнята" (да, съгласен съм, че голяма част е ПР-дивотия, ама човек като е обигран и види някакво видео, ще си направи сам изводите), толкова повече е "виртуална" реалността? Да, и на мен ми е едно мило и носталгично като гледам записи от 90те (дори и с различния графичен стил на класирането) и грубите тресящи се образи от камерата на борда, които не могат да се сравняват със сегашните HD-кадри от поне няколко камери, ама гледам на тях така както бих гледал на черно-бели кадри от световните войни - с интерес, ама без да се вкопчвам в "доброто старо време" :)

 

Съгласен съм тук с Георги: ти, известно време откъснат от спорта, сядаш и очакваш някакво универсално зрелище във всеки старт, от друга страна, аз, отделяйки известно време между състезанията да чета за отбори, пилоти, шасита, двигатели и един куп други подробности (за които преди не е оставало време от бесния ми шумахеризъм!), също очаквам повече изпреварвания и обрати, ама ако не се получи така не ми е някаква драма. Т.е. явно се е получило и са ми дали някаква съпричастност, измамна или не.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Лек офтопик с лирично отклонение:

Аз съвсем наскоро изгледах кръга в Баку. Понеже се шматкахме по тези улици с Матеев, Makler и Wilks и ми беше любопитно да следя нещата, развиващи се на по-висока скорост.

Иначе специален интерес към F1 не проявявам, ама нали са бързи автомобили. Отплесвам се по ТВ екрана понякога :)

Виж пистите в Монако и Валенсия, понеже са градски, мога да се похваля, че съм ги карал с личната кола. По тази в Сингапур само се разхождах. На Маранело също. Но винаги ми става едно мило като зърна кадри от там.

  • Харесвам 4
Връзка към коментар

Пикет срещу Сена - 1986та :)giphy.gif

Еха-а-а! Това беше първото състезание на "Хунгароринг"! Далечната 1986-та - тогава за пръв път успях да видя що е то Формула 1 /на телевизор, естествено - ама поне цветен!/. Ти още ми е пред очите как се бяха захапали двамата - битка за сантиметри, каскади от изпреварвания и ловки затваряния на завои. От този момент Сена ми стана кумир /въпреки, че тогава Пикет го би с малко/. Последва незабавно неколкократно изчитане на книгата "Световни автомобилни пилоти" на Йордан Топлодолски и загуба на акъл по болидите в следващите 20-тина години. Статистики, прогнози, ставане по нощите, безкрайни спорове кой е по- и най-... Изведнъж нещо се счупи в душата на онзи черен Великден - 1.5.94-та... Последва явната омраза съм личността, носеща фамилията на най-добрия вратар от 80-те, особено след като въпросният шофер явно изблъска Хил и си осигури титлата по безкрайно неспортсменски начин същата година. След като Хил успя да се пребори за титлата два сезона по-късно, а моя милост стана студент, постепенно угасна тръпката - най-вече заради купищата електроника, с които натъпкаха колите... Сегашните момчета даже не ги знам по име - някак не ме влече... Одъртях май... Или съм само пораснал...

  • Харесвам 3
Връзка към коментар
Гледах квалификацията на GP2 и времената им са по-бързи от тези в F1 ,когато правеха състезателни симулации с пълен резервоар... трагедия

 

. Закривай ! ! ! :lol:

Редактирано от Hollywood
Връзка към коментар
  • 1 месец по-късно ...

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.