Прескочи до съдържание

Аляска от край до край


Rumiana

Препоръчани мнения

Публикувано:

Wow, останах без дъх! Страхотно начало и още по-страхотни снимки, нямам търпение за продължението!

  • Харесвам 8
Публикувано:

Ех тази Аляска, много е красива. И вие сте ходили в най-хубавото време! В муея на леда в Chena Hot Springs не влезнахте ли? Май и The North Pole (village) и Santa's House сте пропуснали...

Интересен факт - UAF (University of Alaska Fairbanks) изучава  Aurora Borealis и се опитват да започнат да произвеждат електроенергия от нея (Aurora), което надали ще стане. Това, че кампусът е над града, им помага с изучаването - има по-малко светлина, която да им пречи.

Може би сте пропуснали и "българската кръчма" във Феърбенкс (http://www.bg-voice.com/articles/view/bulgarski_katmi_izkushavat_amerikancite_v_alyaska/4566/)

Очаквах да видя снимки на препарираните мечки, вълци и рисове на летището, както и снегоходките, кутиите с ловно оръжие и самолетчето, но може би ще е друг път :)

Влакът до Денали и Анкъридж е много интересен, но няма да спойлвам, а ще очаквам следващата част с нетърпение.

  • Харесвам 10
Публикувано:

В муея на леда в Chena Hot Springs не влезнахте ли? Май и The North Pole (village) и Santa's House сте пропуснали...

Може би сте пропуснали и "българската кръчма" във Феърбенкс...

 

Е, нека остане нещо и за следващия път, де ;) !

А, препарирана мечка имам:

 

gallery_2078_1400_258108.jpg

  • Харесвам 7
Публикувано:

Продължаваме:

 

25 юли, Феърбанкс-Денали, Denali Star train

 

Рано сутринта бусчето на хотела ни откарва до гарата във Феърбанкс.  Когато се уговарям с чичото на рецепцията да ни откарат до гарата, обяснявам с кой влак ще пътуваме и закъде.  Съвсем излишно – оказва се, че друг няма.  Лъскаво синьо-жълто влакче ни чака отвън на перона.  Потегляме.  В един от вагоните има специална висока платформа с големи прозорци, от която гледките наоколо се виждат чудесно.

 

gallery_2078_1401_159490.jpg

 

 

gallery_2078_1401_201089.jpg

 

Първо пътуваме покрай река Танана, после – покрай притока ѝ Ненана. 

 

gallery_2078_1401_163908.jpg

 

Междувременно времето решава да напомни, че тук не всичко е цветя и рози, и когато пристигаме в Денали по обед, вали сериозно.  Бусчето на бунгалата, в които ще нощуваме (Salmon Bake & Cabins), идва да ни прибере от гарата. 

В късния следобед имаме резервация за рафтинг по река Ненана.  Обаждам се по телефона да проверя дали рафтингът ще се състои предвид дъжда – отговарят ми:  да, разбира се!  Ясно – мокър от дъжд се не бои, пък и нали сме тръгнали за приключения!  Докато чакаме да ни настанят в бунгалата, успяваме да се уверим, че сьомгата в Salmon Bake няма грешка!  Гарантирам за рибената чорба! 

 

gallery_2078_1401_194156.jpg

 

gallery_2078_1401_166475.jpg

 

gallery_2078_1401_33446.jpg

 

Междувременно дъждът е спрял и е изгряло чудно слънчице!  Понеже до рафтинга има още време, решавам да пообиколя наоколо.  Ехаа, чудно!  Окъпани от дъжда, дърветата и тревите светят на слънцето!  Покрай хотел Princess, през река Ненана, през гората, до Wilderness Access Center-а и обратно – връщам се тъкмо навреме за рафтинга. 

 

gallery_2078_1401_341775.jpg

 

След инструктаж какво да правим, ако изпаднем от лодката, ни раздават водонепроницаеми костюми, в които изглеждаме досущ като космонавти, и ни откарват далеч-далеч нагоре по реката.  Натоварваме се на лодката и потегляме, ехееей!  През бързеите по реката се носим, въртим, подскачаме нагоре-надолу... а гледките наоколо са – ум да ти зайде!  Приключението продължава към 3 часа, до... щях да кажа до мръкнало, ама то тук не се мръква, въпреки че часът е почти 10 вечерта.  Със съжаление смъкваме космонавтските костюми...

 

gallery_2078_1401_60476.jpg

 

 

 

 

26 юли, Денали

 

Днешният ден е посветен на дълъг тур из дивата природа на Денали – Wilderness Tour – от 6:30 сутринта до 7:30 вечерта. 

Денали е един от най-старите и най-известни национални паркове в Щатите.  В него се намира най-високият връх в Северна Америка – връх МакКинли/Денали.  Влизането в парка със собствен автомобил е разрешено само за първите 15 мили.  Оттам нататък се влиза само с тур-автобусите и совалките на парка (или пеша).  Целта е да се запази дивата природа.  По същата причина и пътят през парка не е асфалтиран, а обикновен черен път, през всичките си 92 мили.

 

В 6:30 се товарим на автобуса и потегляме.  Шофьор и екскурзовод ни е Криста, а автобусът се казва Мо (!). 

 

gallery_2078_1401_395778.jpg

 

gallery_2078_1401_406449.jpg

 

gallery_2078_1401_278926.jpg

 

Мо кръшно криволичи по многото завои, а Криста е много забавен и знаещ екскурзовод.  ...А природата наоколо е прекрасна.  От вчерашните дъждовни облаци няма и помен, слънчево и топло е. 

 

gallery_2078_1401_24124.jpg

 

gallery_2078_1401_356348.jpg

 

gallery_2078_1401_137765.jpg

 

gallery_2078_1401_520780.jpg

 

"Зоопаркът" Денали отваря врати:  първи екземпляр – баба Меца – гризли-блондинка, по-нататък – червенокоса лисица, карибу препуска през поляните, земна катерица позира за снимка, диви кози се катерят високо по скалите, лос е нагазил и си пийва водица от чудно красиво езеро, още едно карибу, а накрая – за десерт – цели три мецани – майка с два тийнейджъра-мечета, похапват боровинки съвсем близо до автобуса. 

 

gallery_2078_1401_332572.jpg

 

gallery_2078_1401_189754.jpg

 

gallery_2078_1401_172420.jpg

 

gallery_2078_1401_272875.jpg

 

gallery_2078_1401_83964.jpg

 

gallery_2078_1401_191937.jpg

 

gallery_2078_1401_414625.jpg

 

gallery_2078_1401_283605.jpg

 

gallery_2078_1401_712857.jpg

 

gallery_2078_1401_382317.jpg

 

Спираме при река Тетланика, при река Токлат, при Многоцветната планина (Polychrome Mountain) – възхитителна гледка!  

От туристическия център Ейелсон пък се открива друга чудна гледка – към връх МакКинли/Денали – обвит в бели слоести (лентикулярни) облаци.  

 

gallery_2078_1401_217139.jpg

 

gallery_2078_1401_470923.jpg

 

gallery_2078_1401_240830.jpg

 

gallery_2078_1401_440064.jpg

 

gallery_2078_1401_330335.jpg

 

 

Върхът е първенец в Северна Америка, 6194 м.  Оригиналното му име си е Денали ("високият" на езика на местните инуити).  През 1896 на някой от ентусиазираните поддръжници на тогавашния кандидат-президент на САЩ Уилям МакКинли (нямащ нищо общо с Аляска!) му хрумнало да кръсти върха на него, МакКинли станал президент, след което започнали дългогодишни дебати за връщането на оригиналното име, но някакъв амбициозен конгресмен от Охайо (родния щат на МакКинли) се е запънал и въпросът дълго време бил висящ.  Едва миналата година върхът си върна изначалното име.  Така или иначе, за местните винаги си е бил Денали.

 

А каква красота е наоколо!  Зелени поляни, цветя във всички цветове, върхове със снежни шапки, бели облаци, реки, рекички и поточета – прелест!

 

gallery_2078_1401_156253.jpg

 

gallery_2078_1401_255875.jpg

 

gallery_2078_1401_517837.jpg

 

gallery_2078_1401_137310.jpg

 

gallery_2078_1401_420406.jpg

 

gallery_2078_1401_81903.jpg

 

gallery_2078_1401_397422.jpg

 

Крайната точка на пътуването (а и краят на пътя) е Кантишна – било е миньорско селище, впоследствие присъединено в границите на парка.  В хижата в Кантишна чухме интересен разказ за кучетата, теглещи шейни, и за прочутото състезание с шейни Айдитарод (Iditarod) – по трейл с дължина около 1800 км, от Анкъридж до Ном, в началото на март – често всред снежни виелици и температури много под нулата, в продължение на повече от 10 дни; за Либи Ридълс – първата жена, спечелила Айдитарод през 1985 г., и Сюзан Бътчър, спечелила първата от четирите си поредни победи през 1986 г., когато излязла на мода фланелката с надпис: "Аляска – където мъжете са мъже, а жените печелят Айдитарод!".   Състезанието се организира в чест на водачите на шейни, доставили ваксина от Анкъридж в Ном по време на епидемията от дифтерит през 1927 г.   Всеки от по-известните състезатели сам създава, отглежда и тренира собствена марка кучета – подбрана кръстоска от няколко породи.  Симпатягата, който изнесе чудесната забавна и образователна беседа – Emmitt Peters Jr., син на многократен победител в Айдитарод, ни запозна с кучетата, които тренира, и даже ни демонстрира суха тренировка с теглене на ATV (вседеход).  И още един любопитен факт:  женските кучета са много по-добри водачи на впрягове от мъжките.  ...Та като стана дума за кучета-водачи, се сещам за весел надпис по фланелки и чаши:  "Освен ако не си кучето-водач, пейзажът си е все същият в Аляска".

 

gallery_2078_1401_367086.jpg

 

gallery_2078_1401_558672.jpg

 

gallery_2078_1401_303646.jpg

 

На връщане щастието ни се усмихва – облаците по Денали се разчистват и върхът се изправя пред нас с цялата си бяла прелест!

 

 

 

 

27 юли, Денали

 

След пътешествията с лодка и автобус, днес е ден за разходки пеша из красотите на Денали.  Рано сутринта тръгваме по баирите – първо до туристическия център, оттам по трейл до Horseshoe Lake – приказно красиво езеро, сред високи смърчове.  Гледката, която се открива от високото към езерото ти спира дъха!  Мястото явно е обиталище на бобри – видяхме бентове, построени от тях, но самите бобри не ни се представиха.

 

gallery_2078_1401_70823.jpg

 

gallery_2078_1401_208853.jpg

 

gallery_2078_1401_253730.jpg

 

gallery_2078_1401_606345.jpg

 

gallery_2078_1401_383844.jpg

 

gallery_2078_1401_755152.jpg

 

След обед сме на поход, тоя път с водач.  Три-четири часа обикаляме сред съвсем диви гори и баири, сред смърчове, трепетлики и върби, покрай боровинки и цветя, през потоци и мъхове.  Поглед от баира – под нас цялата долина на река Ненана е на длан.  Вземаме си сбогом с Денали от високото!

 

gallery_2078_1401_202884.jpg

 

gallery_2078_1401_496080.jpg

 

gallery_2078_1401_569974.jpg

 

gallery_2078_1401_355090.jpg

 

Вечерта отново пробваме сьомгите в Salmon Bake.  На стената – пътен знак "Salmon Xing".  Отново clam chowder – рибена чорба.  Няма друга такава!

 

gallery_2078_1401_131360.jpg

 

gallery_2078_1401_267785.jpg

 

 

 

 

28 юли, Денали-Анкъридж, Denali Star train

 

Днес си тръгваме от Денали.  Влакът ни е по обед.  Момичето от Salmon Bake & Cabins ни откарва на гарата.  Тя живее във Феърбанкс през зимата.  В апартамента ѝ няма течаща вода.  Пълни разни контейнери и с тях се обслужва – била се специализирала да мие чинии с минимум вода.  Къпе се на градските душове.   Не ще да има течаща вода – съседката ѝ имала, и миналата зима заминала някъде за две седмици, междувременно тръбите се спукали от студа и като се върнала, заварила апартамента си покрит с една педя лед. 

 

Оставяме багажа си на гарата и прекарваме останалото време в туристическия център, където рейнджърка изнася интересна беседа за животинския свят в парка: Brainy Birds and Brilliant Bears: The Clever Animals of Denali.  Много интересни неща разказа, за хитроумните врани, тарикатите-мечки и пр., само че аз не си бях взела тефтерчето и ето че забравих какви точно бяха историите...

 

gallery_2078_1401_515456.jpg

 

По обед се товарим на веселото синьо-жълто влакче.  Този път си намирам ново място за снимки – платформите между вагоните, където е открито, няма стъкла и отблясъци.  Вятър в косите и прочее.  Следващите 7-8 часа прекарвам основно там, на лов за гледки!  Пък то гледки – ум да ти зайде!   По едно време даже Маунт Денали се представи отново в цялото си великолепие, та даже говорителката по уредбата във влака ахна и временно загуби ума и дума!  Белоснежен връх на фона на синьо-синьо небе – неизбежна асоциация с швейцарски шоколад!

 

gallery_2078_1401_295261.jpg

 

gallery_2078_1401_23670.jpg

 

gallery_2078_1401_284106.jpg

 

gallery_2078_1401_212448.jpg

 

gallery_2078_1401_176970.jpg

 

gallery_2078_1401_362129.jpg

 

gallery_2078_1401_123049.jpg

 

gallery_2078_1401_37587.jpg

 

gallery_2078_1401_51323.jpg

 

gallery_2078_1401_299283.jpg

 

gallery_2078_1401_471469.jpg

 

gallery_2078_1401_50369.jpg

 

gallery_2078_1401_356360.jpg

 

gallery_2078_1401_344759.jpg

 

 

Пристигаме в Анкъридж по времето, когато на други места вече е мръкнало.

 

gallery_2078_1403_492161.jpg

 

 

 

Следва...

 

  • Харесвам 39
Публикувано: (редактирано)

Супер снимки,Руми!!!

 

Направи ми впечатление,на една от снимките,че има доста туристи.Аляска май си е доста популярна като туристическа дестинация сред американците а и не само?

Редактирано от krasen_denev
  • Харесвам 2
Публикувано: (редактирано)

Общо 18 дни бяхме в Аляска.  Да, доста популярно място за туристите е през лятото.  И има защо - вълшебно красиво място е!

Редактирано от Rumiana
  • Харесвам 13
Публикувано:

Благодаря, Руми, за прекрасния разказ! Уникални снимки, невероятно красиво пътешествие! На няколко пъти се улавях с отворена от захлас уста :)

  • Харесвам 4
Публикувано:

Алякса е изключително притегателна най-вече за хората..., натрупали много житейски опит. Забавна история - във фоайето на хотел Принцес (няма нищо общо със софийския Принцес) във Феърбенкс има газова камина - от тези, които се палят с копче и не правят боклук. На стената над камината (беш)е изписано "Виж Алякса и умри!"

Двете най-големи туристически компании, опериращи в Аляска, са Принцес  и Холанд Америка Лайн. И 2-те са собственост на Карнивал. Те предлагат екскурзия тип тръгване от "the lower 48) със самолет до Феърбенкс, разходка до околните атракции - дреджа за злато, УАФ, къщата на Санта. Следва разходка с влак до Денали - те си имат собствени вагони, които се виждат на една от снимките на Румяна. Вагоните на Холанд Америка Лайн са с подредба като в самолет на горния етаж. Има вита стълба и асансьор за инвалиди до долния етаж, на който са ресторанта, гифтшопа и откритата платформа, за която споменава и Румяна. Вагоните на Принцес са много сходни, но седалките са наредени на 4-ки, с масичка в средата. Стъкленият покрив на вагоните и на 2-те фирми го мият и подсушават всяка вечер, за да няма отблясъци и петна по снимките на пасажерите. Следва 2-3 дни преспиване в Денали и разглеждане на природата там. После със същия влак до Анкъридж. Там се качват на крузъри и 1 седмица обикалят надолу, чак до ЛА или СФ. Има и обратната опция - тръгване от ЛА или СФ с кораб, после атракциите в обратен ред и от Феърбенкс се качват самолет за вкъщи.

Перонът на гарата във Феърбенкс е новост. Преди 10+ години изживяването беше още по-интересно - до всеки вагон заставаше един служител от бригадата на влака, разпъваше малка стълбичка и подаваше ръка на всеки пътник, за да се качи. В Денали упражнението вървеше и в 2-те посоки - за слизане и качване. :)

Надявам се Румяна да няма против моите включвания :). Аляска ми е отколешна страст :)

  • Харесвам 18
Публикувано:
Надявам се Румяна да няма против моите включвания :). Аляска ми е отколешна страст :)

 

Напротив, напротив - радвам се и благодаря за всякакви допълнения!  :)  И аз оставих част от сърцето си в Аляска!  :)

  • Харесвам 2
Публикувано:
Преди 10+ години изживяването беше още по-интересно - до всеки вагон заставаше един служител от бригадата на влака, разпъваше малка стълбичка и подаваше ръка на всеки пътник, за да се качи. В Денали упражнението вървеше и в 2-те посоки - за слизане и качване. :)

Надявам се Румяна да няма против моите включвания :). Аляска ми е отколешна страст :)

 

Подаването на ръка на всеки пътник си го има и до сега - ето този чичко го изпълняваше на гарата в Денали:

 

gallery_2078_1401_1557726.jpg

 

 

А така изглежда вторият етаж на остъклените вагони:

 

gallery_2078_1401_1810151.jpg

  • Харесвам 18
  • Шок 1
Публикувано:

След такава красота, показана ни от Румяна, не вярвам някой да остане безразличен и да не му се приходи към Аляска...

  • Харесвам 13
Публикувано:

Вагоните на ХАЛ са най-големите пътнически вагони, произвеждани някога - 18 фута и 2 инча височина, 89 фута дължина. Произведени са специално за ХАЛ във Fort Lupton, Колорадо. Всеки от 10-та вагона е кръстен на река в Аляска -  Kenai, Knik, Chena, Kobuk, Chulitna, Nenana, Eklutna, Talkeetna, Kashwitna и Teklanika. Вътре доста приличат на показаното от Румяна:

7383448372_41f57d8c8d_b.jpg

 

Ето я откритата платформа, където са и стълбите за слизане и качване:

IMAG14711-800x500.jpg

 

mckinley-explorer-inside.jpg

 

mex-denali-anchorage.jpg

 

Краят на петролопровода, както писа и Румяна, се намира във Валдиз (Valdez). Това е малко рибарско селище, намиращо се в най-вътрешната част на залива Prince William Sound, на брега на Тихия океан. След 10-12 дни пътуване през 800-те мили на петролопровода, петролът стига във Валдиз, където го товарят на танкери за the lower 48. Екскурзоводът преди твърдеше, че петролът не се преработва, а се складира в огромни резервоари с цел да бъде ползван, когато световните залежи свършат. Не знам доколко е достоверна тази информация. Резервоарите на петролното пристанище са достатъчни, за да съберат всичкия петрол, който е в тръбопровода от единия до другия му край. При пускането на петролопровода в експлоатация, танкерите са навлизали на собствен ход в пристанището. Пак така са и излизали. До 1989, когато на излизане от пристанището един танкер  на Exxon задира в плитчина на залива. Това води до огромен разлив на суров петрол (10.8 млн барела), който е пагубен за флората и фауната в залива. В заличаването на последиците се включват огромен брой еколози, които на ръка мият и чистят всяка птичка и всеки морски обитател, който успяват да хванат жив. Документалните кадри са впечатляващи. Тогава тотално сменят концепцията - танкерите се движат на собствен ход само до входа на залива. Там ги посрещат малки, но доста мощни "бутачи" (tug boat) (екскурзоводът говореше за 10к конски сили - вече не си спомням с точност), които ги прекарват през залива до терминала и после ги изкарват обратно извън залива.

Самият залив е доста голям - туристическата лодка пътува около 5-6 часа от градското пристанище до края му (общо екскурзията е 12 часа). Днес могат да се видят много интересни птички и животинки - от червеноклюния пъфин, черни мечета по островите, белоглав орел - символ на САЩ, морски лъвове, тюлени, едни, които приличат на бобъри и плуват по гръб,... В океана можете да попаднете на косатки, плуващи парчета лед - най-чистите естествени парчета лед, които съм виждал - без мехурчета въздух и абсолютно прозрачни. От залива се виждат и гледчери, части от които постоянно падат във водата - гледката те оставя без дъх...

  • Харесвам 19
Публикувано:

Руми, половината от снимките ти и вече имаме два календара за догодина!

 

Четох с удоволствие! То е ясно, че до Аляска няма да стигна в този живот, но поне се насладих на красотите, които ни показа. Благодаря!

  • Харесвам 3
Публикувано: (редактирано)

Страхотно, върна ме в спомените от преди 10 години! Бях на бригада в Денали 3 поредни лета 2005-2007, едно от най-хубавите неща, които съм направил в живота ми..след сина ми хаха.

А в Салмън Бейк бяха най-запомнящите се БГ партита, досещайте се какъв жанр беше музиката в по-голямата част. Ама на такова разстояние от България и Софи Маринова ти е мила като сестра :D

Аз живеех в долината под Шале, бачках там и в Принцес :)

Редактирано от Worldismine
  • Харесвам 6
Публикувано:

Продължаваме нататък:

 

 

29 юли, Анкъридж – Сюард

 

gallery_2078_1402_378649.jpg

 

     Отново смяна на превозното средство – пак червеничък Нисан, ама не камионче, а обикновена кола.  Посока – юг.  Всъщност, отначало – почти изток, покрай дълбокия залив Turnagain Arm, в Cook Inlet.  Безкраен низ от сини планини около залива, цветовете се преливат от тъмно- към светло-синьо, морето блести на слънцето. 

 

gallery_2078_1403_61200.jpg

 

     Между шосето (Seward Hwy) и водата е железопътната линия – толкоз близо до водата, че се чудиш как влака не се цамбурва.  ...Ами не – ето го, току-що мина – същото синьо-жълто влакче, на което вече се возихме.

 

     За разлика от Dalton Hwy, Seward Hwy е асфалтирано и доста по-цивилизовано шосе.  Е, не е като магистралите в "долните 48", но и няма нужда – шосето с две платна е напълно достатъчно да поеме не твърде обилния трафик.

 

     При Портидж се отбиваме от шосето, за да отидем до градчето Уитиър и глетчера Портидж.  До Уитиър се стига през тунел дълъг 2.5 мили.  Тунелът е с едно платно, което е същевременно и ж.п. линия – колите минават ту в едната, ту в другата посока, а като дойде време, се дава път на влака.   До неотдавна влакът е бил единственият сухопътен превоз до Уитиър.  Едва преди няколко години тунелът бил преустроен и за автомобили.

 

gallery_2078_1403_23935.jpg

 

gallery_2078_1403_93915.jpg

 

     Уитиър е на брега на пролива Принц Уилям.  Любопитна подробност – по-голямата част от населението на градчето живеее в една 14-етажна сграда, останала в наследство от военните, от времето, когато Уитиър е бил важна военна база.  "Град под един покрив".  Вълшебно красиво място, впрочем!  Те тук май са все такива – как да не се повтаря човек... Ти да видиш оттук нататък! 

 

     Заливът е пълен с лодки и яхти от всякакъв калибър, плюс един голям круизен кораб, водата е с невероятен изумруден цвят, абе – красиво!  Някой някъде бил чувал, че имало някаква пътека, дето водела към някакъв водопад – даже и в Milepost-а го пише!  Ами айде да отидем да го видим!  Тук пътека-там пътека – лутаме се известно време, после хващаме някаква, катерим се нагоре-нагоре-нагоре по баира, докато стигаме до края на пътеката... е, водопад няма, но пък гледката, която се открива към залива долу, е... нямам думи!

 

gallery_2078_1403_446935.jpg

 

gallery_2078_1403_63300.jpg

 

gallery_2078_1403_527905.jpg

 

gallery_2078_1403_110810.jpg

 

gallery_2078_1403_547482.jpg

 

gallery_2078_1403_4671.jpg

 

 

     По пътя обратно от Уитиър спираме при глетчера Портидж.  Този май е първият, който попада в полезрението ни тук, в Аляска.  Съвсем не и последният!  И все прекрасни!

 

 

gallery_2078_1403_36304.jpg

 

 

     Връщаме се на шосето Seward Hwy и продължаваме на юг, все покрай реки, езера и снежни планини.  Малко преди да стигнем Сюард, се отбиваме до друг глетчер – Exit Glacier.   Катерим се нагоре по туристическа пътека и стигаме съвсем близо до леда – почти с ръка да го пипнеш!  Ледът е синкав и свети с отблясъците на слънцето в късния следобед.

 

 

gallery_2078_1403_241663.jpg

 

 

     Нощувката ни е в Сюард, в малко хостелче с няколко стаи, спретнато и подредено като кукленска къщичка, със знак "Backpackers Xing"! 

 

 

gallery_2078_1403_302960.jpg

 

gallery_2078_1403_147769.jpg

 

gallery_2078_1403_150.jpg

 

gallery_2078_1403_234807.jpg

 

 

     Градчето носи името на държавния секретар Сюард, уредил покупката на Аляска от Русия през 1867 г.  Покупката била коментирана по онова време като "щуротията на Сюард" (Seward's Folly) – много хора не били убедени в смисъла да се дават пари за замръзнала земя без стойност.  ...А после започнала златната треска.  ...А още по-после намерили петрола и построили петролопровода.

 

     Средощна (ама по светло!) обиколка из градчето – и то спретнато, с рисунки по стените и голям къмпинг край брега на залива.   Край караваните в къмпинга (някои с размерите на двустаен апартамент) са запалени барбекюта – хората са насядали наоколо – кефят се!

 

gallery_2078_1403_375220.jpg

 

gallery_2078_1403_64149.jpg

 

gallery_2078_1403_489666.jpg

 

gallery_2078_1403_269618.jpg

 

gallery_2078_1402_788307.jpg

 

gallery_2078_1402_3910386.jpg

 

 

 

 

 

 

 

30 юли, Сюард, Kenai fjords

 

 

gallery_2078_1402_187872.jpg

 

 

     Днешният ден е за фиордите около полуостров Кенай.   Имаме резревация за еднодневен круиз с малко корабче.  Марѝната на Сюард е пълна с яхти-чудесници!  Плътна бяла мъгла се стеле ниско над водата.  Товарим се на нашето корабче "Alaskan Explorer" и се измъкваме от пристанището.  Големи ята чайки ни изпращат. 

 

 

gallery_2078_1402_79311.jpg

 

gallery_2078_1402_29738.jpg

 

gallery_2078_1402_317563.jpg

 

gallery_2078_1402_326333.jpg

 

gallery_2078_1402_426542.jpg

 

gallery_2078_1402_200952.jpg

 

gallery_2078_1402_423485.jpg

 

 

 

     Първи ни приветстват две морски видри (sea otters).  Плуват си по гръб във водата и излъчват ведро спокойствие и безметежност!   Няма начин да не се усмихнеш, като им видиш мустакатите муцуни.   :)

 

 

gallery_2078_1402_122934.jpg

 

 

 

     Промъкваме се между остри скали, които изглеждат призрачни, изплувайки от гъстата мъгла.  Приличат на омагьосани кораби.  Сигурно някъде наблизо е краят на света. 

 

 

gallery_2078_1402_3468.jpg

 

gallery_2078_1402_157237.jpg

 

gallery_2078_1402_177106.jpg

 

gallery_2078_1402_508193.jpg

 

 

 

     Следва среща с морски тюлени – дебелаци, налягали лениво по скалите наоколо.  Птичият свят е представен от разни видове чайки, патки, кайри, включително онези много смешни бузести кайри – puffins.  Стадо делфини минава край корабчето, подскачат и се гмуркат наоколо.

 

 

gallery_2078_1402_330036.jpg

 

gallery_2078_1402_507218.jpg

 

gallery_2078_1402_368943.jpg

 

gallery_2078_1402_259064.jpg

 

gallery_2078_1402_515966.jpg

 

gallery_2078_1402_391656.jpg

 

gallery_2078_1402_16916.jpg

 

gallery_2078_1402_221125.jpg

 

 

 

     Навлизаме в Харис Бей, в Северозападния фиорд.  Мъглата се е вдигнала и грее слънчице!  Във водата наоколо плуват късове лед, всред тях – ентусиасти с канута и каяци!  

 

 

 

gallery_2078_1402_430759.jpg

 

gallery_2078_1402_453239.jpg

 

gallery_2078_1402_217052.jpg

 

gallery_2078_1402_5267.jpg

 

 

     Наближаваме Северозападния глетчер (Northwestern Glacier, наречен на Northwestern University в Чикаго, чиито учени са провеждали проучвания там).   Капитанът доближава корабчето съвсем близо – почти на една ръка разстояние.  Ледът блести синкав на слънцето!  Отвреме навреме едри парчета се откъртват и се сурват във водата.  Невероятно красиво е!  Капитанът говори с искрен възторг и възхищение, въпреки че за него това пътуване е ежедневие.   Наистина смайваща красота!  

 

 

gallery_2078_1402_299241.jpg

 

gallery_2078_1402_220940.jpg

 

gallery_2078_1402_274859.jpg

 

gallery_2078_1402_167006.jpg

 

gallery_2078_1402_385925.jpg

 

gallery_2078_1402_98282.jpg

 

gallery_2078_1402_134182.jpg

 

gallery_2078_1402_139458.jpg

 

 

 

     Топящият се лед и сняг образуват множество водопади по скалите.  И до тях се доближаваме толкоз, че усещаме пръските им. 

 

 

 

gallery_2078_1402_43633.jpg

 

gallery_2078_1402_688303.jpg

 

gallery_2078_1402_289257.jpg

 

gallery_2078_1402_583002.jpg

 

 

 

     Минаваме край "птичи" острови, на които гнездят безброй птици.  Отново дебелаци-тюлени. 

 

 

 

gallery_2078_1402_206781.jpg

 

gallery_2078_1402_48124.jpg

 

gallery_2078_1402_237446.jpg

 

gallery_2078_1402_138405.jpg

 

gallery_2078_1402_191294.jpg

 

gallery_2078_1402_288261.jpg

 

 

 

     Но гвоздея на програмата го забиват стадо китове, които в продължение на час и повече изпълняват сложни акробатични скокове в залива!  Наоколо се събират лодки и яхти да наблюдават шоуто.  Възникват подозрения, че китовете са всъщност назначени на щат към компанията, организираща круизите, и получават заплата...  ;)  Откъде иначе толкоз ентусиазъм ?!

 

 

 

gallery_2078_1402_25285.jpg

 

gallery_2078_1402_360353.jpg

 

gallery_2078_1402_162835.jpg

 

gallery_2078_1402_216878.jpg

 

gallery_2078_1402_179578.jpg

 

 

 

Връщаме се в Сюард, за да установим, че едната гума на колата ни е пукната...  Късно е, няма кой да я оправи по това време.  Утре...

 

 

 

Следва...

  • Харесвам 38
  • Шок 1
Публикувано: (редактирано)

А китовете сигурно ви се радват! ;) ;) ;)

Благодаря за чудесния разказ и за прекрасните снимки! Сняг, лед и тези красиви цветенца - просто невероятно! :wacko: :wacko:

Редактирано от AlexandraKo
  • Харесвам 4
Публикувано:

Ах Руми, Руми. Каква фото-разходка само! Благодаря ти, че споделяш с нас не само детайли от трипа ви, но и толкова много прекрасни снимки. Гледам и не вярвам на очите си. То красота, то чудо невиждано. Давай, чакаме продължението, залей ни с още снимки. :)

  • Харесвам 8
Публикувано:

Продължаваме:

 

 

 

31 юли, Seward-Soldotna-Homer-Moose Pass

 

 

gallery_2078_1403_23570.jpg

 

 

     Денят започва с лепене на гума.  Ами, не лепене, а направо смяна – оказва се, че е доста съдрана и не става за лепене...  Карай!  Нова гума – нов късмет.

 

     Планът е днес да отидем до югозападния край на полуостров Кенай – градчето Хоумър, и обратно, за да сме готови за утрешния поход на изток.  Караме на запад по шосето Sterling Hwy, покрай река Кенай.  Реката явно е рай за рибарите, щото е пълна с такива – нагазили до над коленете във водата – мятат въдици, та пушек се вдига! 

 

gallery_2078_1403_603558.jpg

 

gallery_2078_1403_424143.jpg

 

 

     Край Руската река (Russian River) – същата картинка, даже сьомгите се виждат да скачат в реката!  Изобщо наоколо – реки, езера – приказка!  Открива се чудна гледка към Скайлак Лейк и Хидън Лейк.

 

 

gallery_2078_1403_65384.jpg

 

gallery_2078_1403_82870.jpg

 

gallery_2078_1403_193816.jpg

 

gallery_2078_1403_238383.jpg

 

gallery_2078_1403_376269.jpg

 

 

     Спираме в градчето Солдотна за хапване, а и да погледаме рибарите от терасите покрай реката (fishwalk).  Оттук нататък пътят завива на юг ...и се почват едни гледки по за милион долара  - така пише в Milepost-a  (подробен указател за пътищата в Аляска – миля по миля, който се издава всяка година – много полезно пособие)!   Пътят върви покрай Cook Inlet – тесен дълъг залив, отвъд който, на запад, са планините от Аляскенския хребет, с цели четири вулкана:  Mount Iliamna, Mount Redoubt, Mount Augustine, и Mount Spur.  Mount Redoubt е изригвал последно през 1989 г., но през 2009 отново е напомнил за себе си с бурни изблици на пепел.  Тези вулкани са част от Тихоокеанския огнен кръг (Pacific ring of fire), включващ над 75% от вулканите в света!  ...А гледката наистина е за милиони!

 

 

gallery_2078_1403_312756.jpg

 

gallery_2078_1403_162057.jpg

 

gallery_2078_1403_496623.jpg

 

gallery_2078_1403_123727.jpg

 

gallery_2078_1403_349915.jpg

 

gallery_2078_1403_73258.jpg

 

gallery_2078_1403_263698.jpg

 

gallery_2078_1403_213985.jpg

 

 

     В района изобилстват географски имена от руски произход – и неслучайно, допреди само 150 години мястото си е било руска територия (Царь плохой – Аляску продал, а Чукотку не продал!).  В градчето Нинилчик има действаща руска православна църквичка Преображение Господне.  Бабите там даже говореха на някакъв архаичен руски – заговорихме се, но името България явно им беше непознато.

 

 

gallery_2078_1403_136874.jpg

 

gallery_2078_1403_350121.jpg

 

gallery_2078_1403_625462.jpg

 

 

     Още няколко спирки за милион-доларовите огнени гледки, и стигаме до Хоумър – рибарската столица на камбалата (halibut), а и до "края на земята"!  От градчето на юг започва дълга към 7 км ивица земя (Homer spit), която се вдава навътре-навътре в залива, и... свършва – достигнали сме края на земята!   Така си и пише – Land's End!  Точка.  

 

 

gallery_2078_1403_507026.jpg

 

gallery_2078_1403_222242.jpg

 

gallery_2078_1403_422832.jpg

 

gallery_2078_1403_170493.jpg

 

 

     Магическо място, великолепно!  От тук тръгват, впрочем, фериботите за остров Кодиак и за Алеутските острови...  дано им се качим някой ден, дано!

 

 

gallery_2078_1403_214078.jpg

 

gallery_2078_1403_204379.jpg

 

 

     Тръгваме обратно, въпреки че хич не ни се ще, но... имаме още дълъг път.  Чули сме, че в Аляска правят и вино – от горски плодове – и се запасяваме с по бутилка!  Близо до Хоумър пък попадаме в гробище за лодки – много причудлива гледка – десетки лодки и яхти са завършили тук пътя си...

 

 

gallery_2078_1403_100370.jpg

 

gallery_2078_1403_399132.jpg

 

gallery_2078_1403_392338.jpg

 

 

 

     По пътя обратно се отбиваме до още една руска православна църква – Свети Николай, в градчето Николаевск. 

 

 

 

gallery_2078_1403_188752.jpg

 

gallery_2078_1403_12745.jpg

 

 

     Това градче обаче не е наследство от времето, когато Аляска е била руска.  Хората са староверци и имат интересна история.  Староверците се отделят от официалната руска черква още през 17-ти век, когато били направени някои реформи в руското православие, с които те не били съгласни – примерно, с колко пръста трябва да се кръсти човек.   Последвали преследвания срещу староверците, те забегнали първо в Сибир, а след 1917 г. се преселили в китайския град Харбин, в Манчурия.   Но когато комунизмът нагазил и в Китай, трябвало да си търсят нов дом – първо попаднали в Бразилия, оттам в Щатите – в Орегон.  Но там пък, под влияние на американската култура и училищата, усетили, че почват да губят влияние върху младото поколение, което ставало все по-малко религиозно.  И отново започнали да търсят ново място – по-изолирано, далеч от пагубни влияния.  И го намерили в Аляска.  Оказало се, че на полуостров Кенай се продава земя и така през 1968 г. възникнало градчето Николаевск – първоначалните му обитатели били десет възрастни, дванайсет деца, осем крави и четири телета.  Понастоящем има около 500 жители.  Жалко, че нямахме повече време да му отделим...

 

 

gallery_2078_1403_338193.jpg

 

gallery_2078_1403_9837.jpg

 

gallery_2078_1403_227064.jpg

 

gallery_2078_1403_203916.jpg

 

gallery_2078_1403_117159.jpg

 

gallery_2078_1403_79019.jpg

 

 

 

     Продължаваме пътя и пристигаме в Moose Pass малко преди полунощ – аха-аха да се мръкне!  Къпиновото вино беше чудесно!

 

 

 

Следва...

 

 

  • Харесвам 31
Публикувано:

Ндам... с това, че пишеш чудесно вече сме свикнали, обаче КАК ще избереш снимки за календара не знам:) Ще трябва да ти помогнем, може би с гласуване, когато си избереш 10 от тези. Нямам търпение за продълженията :)
 

  • Харесвам 2

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.