Прескочи до съдържание

Едно дълго четиво за личните данни, телеметрията и изборите човешки


Препоръчани мнения

Здравейте Магеланци,

 

Статията: The Data That Turned The World Upside Down

 

http://motherboard.vice.com/read/big-data-cambridge-analytica-brexit-trump

 

ми попадна онзи ден и след дълго четене, многото от информацията,

която вече съществуваше в главата ми, се опресни с още по-нова

такава, която за съжаление, не ме изненада никак.

 

Ако някога сте чували за Биг Дата, Океан, бази данни, телеметрия,

значи просто ще си допълните познанията с последния писък на модата

в сферата на човешката психология, проследяването на потребителските

навици и манипулацията на човешките избори, използувайки тясно и

прецизно таргетиране, с точности, непознати до момента в човешката

история.

 

Напълно съм наясно, че много от  тези похвати са описани дори в

условията на ползуване на Магеланци.ком и все пак, реших че е добре

да се покаже най-новата светлина в технологиите, за да може хората

да са наясно, да се образоват и да имат възможността да задават въпросите

си когато това се наложи.

 

Познавам хора, които отговарят с обичайното - аз нямам какво да крия, но

реално не опира до това дали сте скрили нещо или не, а как реагирате в

нормалните ролеви ситуации. Наличието на широк спектър от данни,

намиращи се на нечий сървър, дава възможността на този, който ги ползува

да ви "предоставя" специално модифицирани рекламни съобщения, които

са строго индивидуално моделирани за вас, с цел промяна или подтикване на

действие или вземане на решение.

 

Ако мога да кажа така - за жалост, ние - професионалните фотографи и снимащи видео такива, сме основен играч и имаме важна роля в това таргетиране тъй като основният начин за

"комуникация" с хипотетичния потребител е точно визуалното съдържание.

 

Дали ще избера точен цвят или музика, вид шрифт или емоционален момент във видео или

фотография, ще даде на мозъка (в повечето случаи) точното съобщение и евентуално последващо

действие.

 

Лично аз, съм абсолютен фен на новите технологии като съм работил в

тясно сътрудничество в продължение на няколко години с фирми като Нокия

и Сони по техните флагмани при мобилните телефони.

 

В момента в който, дигиталните гиганти влязоха на пълна скорост в личното

ни пространство, променяйки се от доставчици на безплатен до едно ниво

софтуер/хардуер в пълна месомелачница на лични данни в услуга на всеки един,

който има бюджета да си плати за информация, нещата станаха една идея

по-сложни.

 

В момента, телеметрията и психопрофилирането са основният стимул и водещата

услуга за продан на всяка една от познатите ви световно известни фирми.

Борбата е, най-простичко казано, за човешките животи и банковите акаунти.

Аз ви давам програма, услуга, апликация и независимо дали ще си платите

за повече опции, ще трябва да се подпишете под условията за ползуване,

с които АЗ като юридическо лице, ще имам правото да използувам всичко,

което правите през моята апликация (и ето тук е вече юридическият трик)

с цел "подобряването на услугите и задоволяването на потребителските

изисквания" на най-високо ниво.

 

Зад последното се крият най-силните карти на гигантите, защото както се оказва

за пореден път, който играе с големите, той получава и най-много от тортата. В

този случай, това се оказва фирмичка, базирана в Лондон, която се хвали за

успеха на Тръмп, като за целта е използувала огромна база данни и алгоритъм

за индивидуално таргетиране с цел промяна на поведението на гласоподавателите.

 

Доколко това е вярно или не, фактите говорят достатъчно, но основната ми цел

беше да споделя тази статия, за да сте наясно какво се случва днес и сега в

онлайн пространството, мобилните ви телефони, лаптопи, банкови сметки и тн

информация, която доброволно (след подписване) предаваме с цел по-бързи и

по-добри услуги.

 

Плоскостта се измества от продажба на продукт или услуга, към получаване на

максимално пълна информация за потребителското ви поведение,  желания,

покупвателни споспобности, приятелска мрежа, лични контакти, спортна активност

и тн и тн. Списъкът най-вероятно съдържа абсолютно всичко, което съществува

като вид активност в човешкото поведение и се изчислява от "изкуствен интелект",

като степен на вероятност Да/Не за конкретна ситуация.

 

И предвид това, че всички тук сме се събрали, за да споделяме красивите места,

които посещаваме и приятните емоции от преживените моменти, просто ви съветвам

да сте внимателни с информацията, която споделяте и къде и с кого я споделяте.

 

Особено внимание бих обърнал на притежателите на Айфон/Епъл устройства и на

ползуващите Уиндоус 10 операционни системи. И в двата случая, личната ви информация

се споделя почти на 100% от устройствата ви до "клауд базираните" сървъри на фирмите

отново с цел "подобряване и тн глупости", нямащи нищо общо с реалността или почти 99% нищо общо.

 

Аз лично, не помня да съм молил нито една от компаниите да подобрява каквото и да е било никога и никога за сметка на личните ми данни, телефонни контакти, приятлска мрежа, банкови сметки и тн. Но както казват в Англия - Business As Usual, and no hard feelings.

 

Желая на всички безаварийно и уникално магеланстване!

 

Горещи поздрави от Кот дВоар,

Павзо

 

ПП Сигурен съм, че в този форум има много и интелигентни ИТ специалисти, та нека да помогнем по темата с каквото можем. Аз съм готов да предложа доста информация и видео по

въпроса как да минимализирате вмешателството и изтичането на данните ви, особено при Уиндоус потребителите.

Редактирано от PAVZO
  • Харесвам 10
Връзка към коментар

И предвид това, че всички тук сме се събрали, за да споделяме красивите места,

които посещаваме и приятните емоции от преживените моменти, просто ви съветвам

да сте внимателни с информацията, която споделяте и къде и с кого я споделяте.

Павзо, но ние тук предимно информация споделяме! Не разбирам....как да сме внимателни?

Връзка към коментар

Павзо, но ние тук предимно информация споделяме! Не разбирам....как да сме внимателни?

Човекът има предвид споделянето на личните данни или  изтичането им в мрежата.

Връзка към коментар

Аз ще започна с нещо над което си струва да се замислим:

 

 

Technology is nothing. What’s important is that you have a faith in people, that they’re basically good and smart, and if you give them tools, they’ll do wonderful things with them.

 

Технологията сама по себе си не може да бъде обвинявана за едно или друго събитие. Тя е просто инструмент. Кой и как ползва технологията е разковничето. Една агенция, която финансира иновации за военни цели, дава на света технологията за Интернет. Ето я дуалността на технологията - може да се ползва за военни и цивилни цели, може да се ползва за нещо ужасно, но и за нещо чудесно - за превръщането на света в глобално село.

Що се отнся до големите данни (Big Data) - учените се занимават с тях от 30+ години. Само името и размера се сменя - от килобайти и мегабайти до гига-, пета- и екзобайти. Технологията, когато говорим за Big Data, включва алгоритми. За какво ще бъдат ползвани зависи от хората. Ако технологията ще се използва за mining (майнинг) на туитовете на вашите приятели, който майнинг да установи. че са депресирани и така вие получите шанс да им помогнете преди да е станало късно, вярвам мнозина ще се радват да  имат възможност да я ползват. Но тя може и да бъде ползвана за устанояване на политическите ви пристрастия и (евентуално) преследване(в някои страни).

Тук е мястото да отбележа, че всички по-големи технологични компании се опитват да подобрят преживяването на своите клиенти и майнва активността им - от Нетфликс и препоръчването на филми, през Амазон и препоръчването на стоки до Гугъл, Фейсбук, Майкрософт и Туитър с таргетиранитв реклами. Не мисля, че Епъл са по-лоши от Гугъл или Гугъл са по-лоши от Епъл.

Истината е, както казва един професор, че винаги има trade-off - трябва да дадете, за да получите. Или ползвате умен телефон и му споделяте част от личните си данни (вкл. дактилоскопски данни), но не се налага да ходите до банката, магазина или до вашите приятели, за да ги видите. Или се отказвате от тези удобства и отделяте необходимите ресурси на всяка задача :)

 

My favorite things in life don’t cost any money. It’s really clear that the most precious resource we all have is time.

 

  • Харесвам 7
Връзка към коментар

Човекът има предвид споделянето на личните данни или  изтичането им в мрежата.

Личните ми данни са:

- във всички сайтове, от които купувам самолетни билети + номера на банкови карти

- във всички сайтове за резервация на хотели + номера на банкови карти

- личната ми карта е сканирана в обслужващата ме банка, всички клонове на тази банка в света я виждат

- предпочитанията ми се виждат от социалните мрежи в нета

- в You Tube един клип да изгледам, след това ме заливат с предложения за 10 подобни на него

- с ай пи-то ми доставчикът на интернет знае кога и къде влизам в нета, електронната поща- с кого контактувам

- в АПИС са ЕГН-тата на хората, с каква дейност се занимават, колко фирми имат, кои са им съдружници, адреси, телефони

 и т.н. да не изреждам повече.

Ако застана на някое кръстовище и започна да рецитирам личните си данни, едва ли някой ще се възползва от тях, най-много да си каже "поредната луда".

За удобството интернет "плащаме" с личните си данни.

Предимствата- бърз и лесен достъп до информация, възможност за комуникация на далечни разстояния, възможност за извършване на услуги.

Вредата- злоупотреба с лични данни и информация.

За това се говори откакто е създаден интернет.

  • Харесвам 8
Връзка към коментар

Аз мисля, че трябва да има баланс между предпазливост и доверие. Имам приятели в IT сектора, които не инсталират последните версии на Уиндоус, защото някой, някъде и не знайно защо, щял да разбере, че теглят гей-порно. На разни събирания обменят опит за криптиране на мрежи и всевъзможни непонятни за мен неща. Аз такъв живот не искам! Ръководя се единствено от вродени инстинкти при пазаруване в интернет и разчитам най-вече на късмет. Защото знам, че 100% сигурност за каквото и да е било в този живот няма...

  • Харесвам 10
Връзка към коментар

Аз мисля, че трябва да има баланс между предпазливост и доверие. Имам приятели в IT сектора, които не инсталират последните версии на Уиндоус, защото някой, някъде и не знайно защо, щял да разбере, че теглят гей-порно. На разни събирания обменят опит за криптиране на мрежи и всевъзможни непонятни за мен неща. Аз такъв живот не искам! Ръководя се единствено от вродени инстинкти при пазаруване в интернет и разчитам най-вече на късмет. Защото знам, че 100% сигурност за каквото и да е било в този живот няма...

Между другото, точно такива хора обикновено стават жертва на кражба на данни или някаква злоупотреба със същите. И аз имам такива приятели и ако в началото се опитвах да им обясня, че напъните им за свръх-сигурност са напълно безполезни, напоследък се наслаждавам на момента в който някоя криптираща програма всъщност се оказва с един куп дупки и уязвимости, за които до тоя момент малко хора са знаели, някой си криптира данните и след това си изгубва токена за декриптиране или си чупи хардуерния ключ, докато си отваря бирата с ключодържателя или просто си забравя master паролата и всичките му чудесно криптирани данни стават абсолютно неизползваеми. Колкото и да напредват технологиите, хората си оставаме винаги хора и докато има информация изобщо, ще тече тази дискусия.

  • Харесвам 4
Връзка към коментар

Не е добре да се изпада в крайности. Аз например съм супер скептичен към прочетената статия, макар и да е написана доста завладяващо. Липсва ми желание да проучвам до дъно научните методи, но просто вътрешния ми скептометър е активиран, когато видя някой от 50 фейсбук лайка да ме определя за кой бих гласувал и да ме маркира с червена точка на локацията ми. Малко ми прилича на един случай от преди години, където едни юнаци показваха как се хаква самолет с мобилен телефон и бяха направили приложение с което си избираш кой самолет да свалиш и голям бутон - "Crash airplane". Много ефектно в презентации, особено за фирма, която има бизнес в сферите на сигурността, но на практика нямаме днес падащи самолети свалени с мобилни телефони. 

 

С което въобще не искам да омаловажам проблема. Ако не беше толкова ценно това, което споделяме нямаше толкова много фирми да се надпреварват да ни предлагат безплатни услуги, които хич не са безплатни, просто са платени с личната ни информация. Вече всеки ще си прецени до колко това го притеснява, моята лична оценка, е че ползите които получавам от тези услуги (Google Maps например) надвишава евентуалните вреди. Може и да съм наивен, но аз нямам проблем да ме профилират по някакви показатели. Ако гугъл профилира хората на такива непредпочитащи организирани екскурзии и вдигне нашия форум в резултатите им, ще съм безкрайно доволен :)

 

Иначе, понеже в мнението бяха намесени и нашите условия. Съмнявам се, че Павзо сравнява този сайт с щатската NSA, руските хакери и т.н., но все пак да си кажа :) Информацията, която се събира е абсолютно стандартна и дори да съм най-злия гений не мога да си представя как може да се злоупотреби с нея. Целия номер е в следното - аз не се интересувам дали Пешо има резолюция 1920х1080 и ползва Хром, интересува ме дали Х% от посетителите имат такава резолюция и еди какъв си браузер, по този начин данните на Пешо са тотално анонимизирани. Така например виждам, че мобилните посещения растат главоломно, което ме кара да обръщам внимание на мобилната версия при евентуални ъпгрейди. Без подобна информация ще стрелям на сляпо, което обезателно ще повлияе на качеството на форума като цяло. Болшинството интернет услуги са от този по-невинен тип, лошото е че нашите условия не се различават особено от условията на тези, които използват информацията за активно профилиране, което ме вкарва и мен в едно изречение с всичките злосторници :)

 

Just because you're paranoid ... doesn't mean they're not after you. От една група, дето Duke хич не я разбира :)

  • Харесвам 4
Връзка към коментар

Безопасността е само и единствено анализ на риска. Ако не вярвате, питайте специалистите защо хванаха онова "специално" картофено пюре от латам преди години. По същия начин някой прави анализ на риска за данните, които банкоматите си обменят със системите на банките и преценява, че е хубаво всичко да е криптирано, защото информацията е доста чувствителна. И аз се радвам, че някой отделя ресурси, за да изгради за този случай защитена комуникация.

Дано на ентусиасите не им се наложи да обясняват защо всичко винаги е криптирано и ходи към "странни" места - anomaly detection is a thing. По-просто казано, всички знаят, че информацията към и от услугите на Гугъл (ютюб, търсене, карти, ...) върви криптирана, но и всички знаят къде "живеят" тези услуги - това е ок. Също един нормален потребител посещава сайтове като Магеланци, комуникацията с които е в явен текст. Но ако всичко върви криптирано, към никому непознати адреси, това е подозрително :)

Що се отнася до 50-те лайка - това не е като хакването на самолет през ИФЕ-то. Една добре тренирана невронна мрежа като нищо ще извади висока точност, дори и за 50 лайка. ;)

Ето тук има пример, в който дълбокоучеща мрежа се конкурира с хора:

https://youtu.be/VrMHA3yX_QI?t=7m30s

 

Това е от лекция на професор от МИТ. Мрежата "разглежда" снимки и казва какво се вижда на тях. Сравняват резултатите с резултатите от това какво са казали хора, видели същите снимки. Само в 15% от случаите мрежата не е дала отговор, който да е в топ 5 на дадените от хора отговори. А в 63% от случаите е дала топ отговор. Интересното е, че топ отговорите на някои снимки са странни - напр. червената кола - топ отговорът е хромирана решетка...

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Добре де, аз съм от хората, дето нищичко не разбират от ай ти.:(((

Да, оправям се с компютрите и телефона, до степен да са ми полезни, без да върша всичко през тях. Нямам профил в нито една социална мрежа,интернет банкиране упорито отказвам и не ползвам, тичам си до банката всеки път.Единствено купувам самолетни билети и хотели през Мрежата.Даже пазаруванията съм ги спряла отдавна,освен, ако има опция за наложен платеж.

И пак, миналата година два пъти, в разстояние на 5 месеца ми източиха едната кредитна ката.

Сега моля, да ми отговорите дали правилно съм разбрала.

В крайна сметка какво излиза - и да си ай ти -специалист, и да си като мен - все тая - веднъж само да попаднат данните ти в Мрежата, няма спасение.Винаги ще има някой, който при желание да те употреби, ако има ресурса, ще го направи.И ти няма как да се защитиш.:((

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Що се отнася до 50-те лайка - това не е като хакването на самолет през ИФЕ-то. Една добре тренирана невронна мрежа като нищо ще извади висока точност, дори и за 50 лайка. ;)

Ето тук има пример, в който дълбокоучеща мрежа се конкурира с хора:

https://youtu.be/VrMHA3yX_QI?t=7m30s

 

Това е от лекция на професор от МИТ. Мрежата "разглежда" снимки и казва какво се вижда на тях. Сравняват резултатите с резултатите от това какво са казали хора, видели същите снимки. Само в 15% от случаите мрежата не е дала отговор, който да е в топ 5 на дадените от хора отговори. А в 63% от случаите е дала топ отговор. Интересното е, че топ отговорите на някои снимки са странни - напр. червената кола - топ отговорът е хромирана решетка...

 

Аз не се съмнявам, че на база на тези лайкове е възможно сериозно профилиране, съмнявам се че е чак толкова напреднало. Поне що се отнася за статията и начина, по който е написана. То не са костюмирани мъже в куфарчета, презентации със светещи червени и сини точки на картата на САЩ къде директно живеят потенциални избиратели и т.н. Ей това ми се видя съмнително и по-скоро ми се щеше да има повече информация за първоначалното изследване на първия пич с анкетите, от колкото разни визуални зашеметяващи неща. Ама както казах, не ме интересува до толкова, че да му търся доклада и да го чета в момента :)

 

Точно и от там сравнението ми с приложението за сваляне на самолети, много ефектно за публика, абсолютно неприложимо на практика. И го казвам, защото знам какво стои под опаковката :)

 

Добре де, аз съм от хората, дето нищичко не разбират от ай ти. :(((

Да, оправям се с компютрите и телефона, до степен да са ми полезни, без да върша всичко през тях. Нямам профил в нито една социална мрежа,интернет банкиране упорито отказвам и не ползвам, тичам си до банката всеки път.Единствено купувам самолетни билети и хотели през Мрежата.Даже пазаруванията съм ги спряла отдавна,освен, ако има опция за наложен платеж.

И пак, миналата година два пъти, в разстояние на 5 месеца ми източиха едната кредитна ката.

Сега моля, да ми отговорите дали правилно съм разбрала.

В крайна сметка какво излиза - и да си ай ти -специалист, и да си като мен - все тая - веднъж само да попаднат данните ти в Мрежата, няма спасение.Винаги ще има някой, който при желание да те употреби, ако има ресурса, ще го направи.И ти няма как да се защитиш. :((

 

Малко за различни неща говорим тук :) Социалните мрежи нямат нищо общо с кредитните ти карти, дори 10 профила да имаш и да пускаш постоянно. Като говориш, че не си в час с ай-ти нещата, силно бих препоръчал някой да ти погледне компютъра за вируси, защото два пъти за 6 месеца не е малко и като нищо може да има и трети път скоро. 

 

Но тук говорим за друго, говорим, че като си пускаш предпочитанията и мненията в интернет, то сървъра отзад хваща тази информация, профилира те и я продава на рекламодатели. Това е, което притеснява хората, защото се чувстват че някой им навлиза в личното пространство. Ето го в най-простия му вид, аз съм пускал песни на Пинк Флойд във фейсбук, пускал съм снимки като съм ходил на концерти и т.н. и ето какви реклами ми излизат:

 

chrome_2017-02-04_10-10-32.png

 

Друга често срещана е тениска с надпис как "Най-големите пичове са родени през март", "Как бащите с бебета дъщерички са страхотни", а дори веднъж мернах и едно за фенове на Пинк Флойд родени през март. Та това е днешната действителност, рекламата се цели да те таргетира максимално, не е като да речем по телевизора да облъчва на сляпо и където кацне. 

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

В интерес на истината лично аз нямам нищо против или по-скоро предпочитам точно този вид таргетирана реклама, вместо в профила ми в социалната мрежа да вървят реклами за дамски превръзки. Вярно е, че абсолютно никога не кликам върху тези линкове и просто скролвам надолу. Вярно е също така, че разновидност на горната реклама непрекъснато ми се появява като редува любимите ми групи. Дори е вярно, че въпреки използването на съответната функция, която уж ограничава/скрива повторната поява на същата обява същата продължава периодично да излиза. И въпреки всичко, поне от моя гледна точка, този вид реклама е допустима, макар и в моя конкретно случай да не води до никакви ползи за рекламодателите...

Връзка към коментар

Защото знам, че 100% сигурност за каквото и да е било в този живот няма...

Само едно нещо е 100 % сигурно - рано или късно всички ще гушнем босилека :) Това в сферата на шегата, иначе си напълно прав.

Редактирано от Asya Assenova
Връзка към коментар

И преди съм чел подобни статии и започвам да си мисля, че се таргетират едни особени хора, които лесно се притесняват, някаква форма на неолудити, но бруталната истина е, че личните данни и предпочитания на един човек от много време са все по-явни и на показ.

Честно казано - аз използвам интернет и устройства, които са свързани с интернет именно заради информацията, която мога да получа и в доста случаи съм окей да ставам обект на таргетирана реклама, съответно умишлено лайквам страници във фейсбук, следвам хора във фейсбук и се абонирам за канали в ютюб, използвайки ги като източник на информация, както и за отправна точка за свързана такава.

 

Това естествено не означава, че не се пази една интернет хигиена - в социалните мрежи се споделят определени неща, но не и всичко. Внимавам в какви сайтове влизам, държа няколко мейла за регистрации по сайтове, които да не ме заливат със спам, внимавам къде си давам банковите данни, но най-вече съм напълно наясно, че няма човек, който да е на 100% защитен, затова просто използвам малко common sense.

 

И да, лесният достъп до информация е двупосочен и явно не всички са готови да платят подобна цена или тя ги плаши. За мен възможността да комуникирам с хора, с които имам общи интереси и да обогатявам личното си познание е на първо място.

Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.