Duke Публикувано: 2 март, 2017 Сподели Публикувано: 2 март, 2017 Периодично във форума се повдига темата за разликите между нискотарифни и традиционни авиокомпании. Една от често дискутираните тези е за наличието на кетъринг при традиционните и неговата липса при нискотарифните. И двата варианта имат своите почитатели, но чак днес си дадох сметка защо предпочитам да летя с традиционни авиокомпании конкретно от тази гледна точка. Абстрахирам се от останалите фактори - чекиран багаж, възможност за премаршрутиране при необходимост, удобни часове за полет и т.н. Разсъждавам само върху опцията храна на борда... Летя откакто се помня. Първият ми полет е на 4 годишна възраст между София и Бургас. До седмата си годишнина летях почти всеки месец тази отсечка и/или София - Варна, като два пъти съм бил в пилотската кабина на Ан-24. Помня и полет с Ил-14, заради квадратните илюминатори. Както и да е, да не се отклонявам от темата. В онези години на полетите между София и Бургас/Варна се раздаваха лукчета и мокри кърпички "Балкан". Като невръстно дете въобще не харесвах лукчетата, на бях свикнал с този ритуал и го възприемах като част от процедурата. По-късно започнах да летя и на по-големи машини. Не закъсняха и международните полети между София и Алжир, където работеше баща ми през 80-те. Тогава за първи път разбрах какво означава кетъринг. Помня че на борда на "Балкан" беше по-вкусно отколкото на борда на Air Algerie. Освен всичко друго нашите поднасяха и алкохол - коняк, уиски и др. напитки. В самолетите се пушеше, беше широко и удобно... Сигурно покрай тези полети съм възпитал в себе си на подсъзнателно ниво някакво специфично отношение към летенето със самолет, което продължавам да свързвам с всички тези неща, включително храна и напитки на борда. Въобще не мисля, че ще ми стане нещо ако не ям на борда и през последните години достатъчно често летя с нискотарифни, но усещането продължава да е друго. Нещо от тайнството на летене си е отишло или поне аз усещам нещата по този начин... Интересно ми е дали само аз възприемам разликата между нискотарифни и традиционни авиокомпании по този начин, затова разказвайте вашите спомени и субективни усещания. Давам си сметка, че в днешно време летенето със самолет е един от начините за придвижване от точка А до точка Б и далеч не е онова тайнствено и в известна степен недостъпно приключение, което беше някога, но все пак... 14 Връзка към коментар
Георги Публикувано: 2 март, 2017 Сподели Публикувано: 2 март, 2017 А нещо пречи ли ти просто да си купиш кетъринга, там където го няма безплатен или това ще развали магията според теб? Ще я има ли магията, ако използваш превозвачи като Air Asia, в които има тарифи без кетъринг и такива с включен кетъринг като си купиш от вторите? Иначе тези времена отминават безвъзвратно, скоро ми казаха, че и Бритиш, които съвсем до скоро имаха топла храна между София и Лондон вече са само с платен кетъринг. А за да сме до край изчерпателни може би да споделиш и на какви цени се е летяло тогава и на какви сега. Като нищо ще се окаже, че трейд-офа не е в полза на отминалите времена. 8 Връзка към коментар
Oshko Публикувано: 2 март, 2017 Сподели Публикувано: 2 март, 2017 И аз изпитвам подобни чувства. Ето, след няколко часа ще се качвам на Bulgariа Air и Aegean и някакси ми е по-приятно, отколкото aко очaквах полет с Wizz. 9 Връзка към коментар
T.E.Lawrence Публикувано: 2 март, 2017 Сподели Публикувано: 2 март, 2017 В Азия има нискотрифни с нелоша храна, която може да си купиш отделно. Точно като се връщах с катарците наскоро, които се водят от топ компаниите по кетърниг уж и нищо от избора им на основно ястие не ставаше, си мислих как няма една опцийка като на Air Asia да си купя по-свястна храна за три евро. Понятието за нискотрифни и традиционни авиокомпании се размива все повече. 5 Връзка към коментар
Duke Публикувано: 2 март, 2017 Автор Сподели Публикувано: 2 март, 2017 (редактирано) А нещо пречи ли ти просто да си купиш кетъринга, там където го няма безплатен или това ще развали магията според теб? Ще я има ли магията, ако използваш превозвачи като Air Asia, в които има тарифи без кетъринг и такива с включен кетъринг като си купиш от вторите? Абсолютно нищо не ми пречи и точно на полет с Air Asia го направих по отсечката между Банкок и Сием Рийп. Това се оказа безсмислено начинание, защото става дума за полет от около 40 минути, в който успоредно с всичко друго попълваш имиграционни карти. Ядох набързо и спокойно можех да си го спестя. Защо обаче не го направих? Иначе тези времена отминават безвъзвратно, скоро ми казаха, че и Бритиш, които съвсем до скоро имаха топла храна между София и Лондон вече са само с платен кетъринг. А за да сме до край изчерпателни може би да споделиш и на какви цени се е летяло тогава и на какви сега. Като нищо ще се окаже, че трейд-офа не е в полза на отминалите времена. Наясно съм, че схващането ми е ретроградно и въобще не се гордея с него! Чувствам се като типичен традиционалист от Острова, който гледа намръщено и възприема всичко ново с недоверие. Цените бяха космически за международните полети, вътрешните бяха изключително евтини дори и според тогавашния стандарт. Ама, нали това казвам - летенето със самолет беше обгърнато с тайнства преживяване, като всеки полет беше тема за отделен разказ... Редактирано 2 март, 2017 от Duke Връзка към коментар
Георги Публикувано: 2 март, 2017 Сподели Публикувано: 2 март, 2017 И сега може да е така...в бизнес/първа класа. Някой ден със сигурност ще отделя пари да изпитам и това усещане. 3 Връзка към коментар
Duke Публикувано: 2 март, 2017 Автор Сподели Публикувано: 2 март, 2017 Само веднъж съм летял в бизнес и беше страхотно, ама аз съм си глезльо... 1 Връзка към коментар
Mary Публикувано: 2 март, 2017 Сподели Публикувано: 2 март, 2017 ... Нещо от тайнството на летене си е отишло или поне аз усещам нещата по този начин... ... Точно това си мислех наскоро и аз... Аз също летя от малка, но тогава не съм знаела с какви самолети летя. Също предпочитам традиционните авиокомпании, но не заради дребните екстри при повечето от тях. Доста често цената(посоката) предопределя използването на нискотарифни компании, където се стремя да пътувам комфортно. Та последните години много повече летя с нискотарифни. С другите неща съм свикнала, но с част от пътуващите в определени дестинации ... не мога да свикна. Бритиш наистина махнаха яденето и в знак на протест не си купувам нищо на борда. Разлика в цената няма... Тях също ги разбирам, защото с очите си съм виждала за какво наливане става дума в някои полети... 4 Връзка към коментар
Duke Публикувано: 2 март, 2017 Автор Сподели Публикувано: 2 март, 2017 Явно един от признаците на одъртяването е предпочитанието да летиш с традиционни вместо с нискотарифни на база пожълтели и отдавна невалидни стереотипи... 6 Връзка към коментар
Lyubina Публикувано: 2 март, 2017 Сподели Публикувано: 2 март, 2017 Заставам изцяло зад мненията ви по отношение на усещането да летиш с "нормална" и ниско-тарифна АК. Имала съм шанса (по стечение на обстоятелствата и малка доза късмет) да ме настанят в бизнес-класата. Ами глезотия си е. Не винаги съм убедена, че ниско-тарифните действително са ниско-тарифни: като добавиш разходи за транспорт :от-до и обратно" ниско-тарифното летище, багаж (има случаи в които не можеш да го елиминираш като разход), избор на места (колкото и да е кратък полета, предпочитам да не съм на средна седалка или на последната редичка в самолета)... и накрая като сумираш всички дребни на вид разходи, току се окаже че полет с "нормална" АК не излиза кой знае колко по-скъп. Изключвам тарифи като на Райън от по 5-10 евро в посока, когато пътуването ми е за един (макар и по-дълъг) уикенд, за разходка и разнообразие. 6 Връзка към коментар
Duke Публикувано: 2 март, 2017 Автор Сподели Публикувано: 2 март, 2017 Не винаги съм убедена, че ниско-тарифните действително са ниско-тарифни: като добавиш разходи за транспорт :от-до и обратно" ниско-тарифното летище, багаж (има случаи в които не можеш да го елиминираш като разход), избор на места (колкото и да е кратък полета, предпочитам да не съм на средна седалка или на последната редичка в самолета)... и накрая като сумираш всички дребни на вид разходи, току се окаже че полет с "нормална" АК не излиза кой знае колко по-скъп. Изключвам тарифи като на Райън от по 5-10 евро в посока, когато пътуването ми е за един (макар и по-дълъг) уикенд, за разходка и разнообразие. И аз това повтарям от години. Лошото е, че тенденцията се засилва. Вчера купувах поредните билети с нискотарифна за сина ми. Оказа се, че за багаж трябва да платя повече отколкото за самото летене. Това наложи нов разход, но излизаме от темата... 3 Връзка към коментар
naTpuoT Публикувано: 2 март, 2017 Сподели Публикувано: 2 март, 2017 Днес дори не мога да се представя (и слава Богу) какво е да се пуши в самолета. Навсякъде ли е било разрешено или в отделни сектори? Представям си 10-часов полет с пушач до мен 6 Връзка към коментар
Duke Публикувано: 2 март, 2017 Автор Сподели Публикувано: 2 март, 2017 Пушеше се навсякъде, но не помня да е било задимено. Иначе, след 20 години пушене ми дойде акъл в главата и вече дванадесета година не пуша. Днес също не бих си представил полет с пушач до мен... Връзка към коментар
Alexander Публикувано: 2 март, 2017 Сподели Публикувано: 2 март, 2017 Аз перфектно помня първия си полет Варна-София с АН-24, бях на около 10 години и пих чай. Не мога да разбера хората, които предпочитат да платят 100е отгоре, за да пиели загорка или да ядат един сандвич. Това със смяната на полета по мое желание не винаги става и с нормалните АК. Имал съм случай, когато смяната е била по-скъпа от самия билет(купен от сайта им, без някакви схеми) при полет София-Варна и си купих нов накрая. Няма да забравя най-скъпия полет през есента на 2001 година София-Мадрид-София с ЛОТ, купих си младежки билет с намаление и излезе 1000лв, помня цената понеже еврото влезе след 3 месеца и реалната цена беше 500евро. Поляците и чехите бяха най-евтините тогава от България, та не знам дали 600-700евро биха стигнали за стандартен билет по онова време. По принцип, когато се роди нова компания или възможност, гледам да я използвам и дори да ми предложат същата цена другите, които са ме драли преди, пак няма да отида при тях или в някакви крайни случаи.. За това и не понасям мтел, няма да забравя тарифите им по 2,40лв на минута+ месечна такса, никога няма да ги избера за оператор сега. 3 Връзка към коментар
tonica Публикувано: 2 март, 2017 Сподели Публикувано: 2 март, 2017 Имала съм шанса (по стечение на обстоятелствата и малка доза късмет) да ме настанят в бизнес-класата. Ами глезотия си е. И аз по стечение на обстоятелствата съм летяла Лондон - Ню Йорк с Virgin Atlantik в бизнес класа (поради гаф в полета на Bulgaria air до Лондон). Ами не ми е нужно на 10-12 км височина да се храня с тежки сребърни прибори, да си пия кафето в тежък порцелан (чашка, чинийка и пр.) и напитките в тежки кристални чаши, което ненужно качва разхода на гориво, издухано във въздуха. Eдинственото реално значение беше широкото място пред седалките - мъжът ми е 1,86 и за дълъг полет му е важно. PS иначе съм голям фен на Ричард Брансън 8 Връзка към коментар
Zaro Публикувано: 2 март, 2017 Сподели Публикувано: 2 март, 2017 не е онова тайнствено и в известна степен недостъпно приключение, което беше някога, но все пак... Да си дойдем на думата - страдаш по отминалото детство и младост 11 Връзка към коментар
neuromancer Публикувано: 2 март, 2017 Сподели Публикувано: 2 март, 2017 Аз не летя толкова отдавна и почти веднага почнах да ползвам и нискотарифни компании. За мен няма разлика в усещането (Въпреки, че вече доста години не съм летял с нискотарифни, тук при мен няма). Може би с нискотарифните е по-неприятно, защото трябва да обръщаш внимание на някои неща, като размера на багажа, дали ще ядеш на летището или в самолета, но иначе няма голяма разлика... Те и традиционните вече са с тарифи без багаж, храната се купува, ако и се осъществи идеята за полети с прекачване с нискотарифни както се говори разлика вече няма да има никаква, освен в представата за компанията в главата на пътника. Иначе съм летял в бизнес класа (хем с Бритиш, не с Емирейтс, т.е. не е върха на сладоледа), и случаен ъпгрейд, и сам съм си плащал билета. Разлика има голяма, малко като между квартална кръчма и изискан ресторант. Дали си струва всеки си преценява, но и финансите имат значение. Най-малкото има голяма разлика между легло за 12 часов полет или натъпкани в общо 10 на ред седалки. Естествено за дълъг полет, за късите бизнес класата служи само да не сложат платилите една шапка пари заедно с останалите 1 Връзка към коментар
Фил Публикувано: 2 март, 2017 Сподели Публикувано: 2 март, 2017 (редактирано) Пушеше се навсякъде, но не помня да е било задимено. Иначе, след 20 години пушене ми дойде акъл в главата и вече дванадесета година не пуша. Днес също не бих си представил полет с пушач до мен... Ако не ме лъже паметта - в някакъв момент имаше определен сектор в задната част на самолета за пушачи, отделен със завески, обаче беше доста отдавна и може и да бъркам Иначе по основната тема - естествено че, както се казва в оная приказка - "По-добре здрав и богат, отколкото болен и беден". Предполагам почти всеки би предпочел да се вози на Бентли Континентал, вместо на Дачия Логан . И аз бих предпочел да карам Nissan GTR вместо моя Nissan Note И съответно всеки би предпочел да лети в някакъв луксозен private jet, вместо с авикомпания, макар и първа класа; в първа класа, вместо в бизнескласа; в бизнескласа вместо в икономична; в икономична, вместо с нискотарифна АК. Въпросът е кой какво/колко може да си позволи и как предпочита да използва наличния ресурс, например - дали да направи два полета годишно и да се изкефи в бизнес класа, или 30 полета на тесните седалки в нискотарифката, или пък някаква комбинация от двете. Защото е съвсем очевидно, че при цена на билет от 20лв. няма как в това да са включени храна, питиета и широки седалки. На мен лично най-много ми харесва това, че сега има избор и всеки може да се възползва от опцията, която най-добре го устройва - ако иска да пътува по- икономично - да ползва нискотарифните, ако предпочита повече комфорт - да се насочи към традиционните, ако обича лукса и може да си го позволи - да избере бизнес и първа класа. И най-важното - възможността да се пътува достъпно! Ами всеки ако си направи едно сравнение колко са пътували родителите му, аз съм сигурен, че преобладаващо съвременното поколение пътува много (вероятно в пъти) повече от предишното. А това хич не е маловажно! А иначе разбирам много добре романтичната носталгия на Дюк - и аз имам подобни усещания и то далеч не само за летенето със самолет, а и а за много други неща. Ако се върна пак на автомобилите - определено изпитвам носталгия по дизайна на колите от миналия век, с онази елегантност, характер и най-вече индивидуалност на всяка марка и модел, за разлика от съвременните масови автомобили, повечето изплюти като по калъп от изпитанията в аеродинамичните тунели. Или пък удоволствието от шофирането на един, да го кажа така - класически "аналогов" автомобил, сравнено с управлението на съвременните коли, с всичките им електроники, сервоусилватели, ABS-и, ATC-та, DDS-и, DRM-и, ТCS-и, EBD-та, ЕSP-та, FCA-та, USS-и, HSA-та, IPA-та и пр. А за жените с естествен чар и сексапил vs силиконово-ботоксовите "убавици" да не отварям дума, че може да се отплеснем Но, светът се променя - къде аз добро, къде не толкова ... И нещо любопитно - AWESOME VINTAGE AIRLINE LOUNGES ON AIRPLANES Редактирано 2 март, 2017 от Фичо 24 Връзка към коментар
funny Публикувано: 2 март, 2017 Сподели Публикувано: 2 март, 2017 (редактирано) Само веднъж съм летял в бизнес и беше страхотно, ама аз съм си глезльо... И аз се самоопределих като глезла след новогодишното пътуване с бизнес класата на Катарците от София до Бали. ( Билетите бяха купени с промоцията им 2 за 1 ) Определено си заслужава глезотията за дългия полет и пак бих го направила, ако и Катарците пуснат подобна промоция де ( билета излезе около 950 евро) . За нормалните цени в бизнес класа категорично не бих дала толкова пари . Колкото до пушенето в самолета - последния полет на който съм пушела беше на Малев ( 2001г) , Франкфурт - Букурещ и пушачите бяхме на последните 3-4 реда, отделени със завеска Редактирано 2 март, 2017 от funny 1 Връзка към коментар
Щастливеца Публикувано: 2 март, 2017 Сподели Публикувано: 2 март, 2017 Това с пушенето на борда ми изглежда много гнусно. 2 Връзка към коментар
Георги Матеев Публикувано: 2 март, 2017 Сподели Публикувано: 2 март, 2017 Според мен не опира толкова до кетъринг или дребни глезотийки, които все по-често липсват и при традиционните авиокомпаниите. Разковничето е повече в самия бизнес модел и най-вече в начина на ценообразуване. При лоу-костовете често се налага да дебнеш със седмици или дори месеци цената на даден полет, която хаотично играе надолу-нагоре. Което е уморително и времеемко. После следва тревожното усещане да не изникне някоя непредвидена таксичка по време на резервация или в последствие някоя друга промяна. Самите те се рекламират като "лоу-кост" - един вид "плащате евтино, но не очаквайте чудеса от нас, особено ако изникне нещо непредвидено с вашия полет". Реално с лоу-костовете никога нямаш пълно спокойствие, а и почти винаги оставаш с впечатление, че за нещо си се прецакал - дори да летиш с билет за 20 лв. При традиционните авиокомпании цените са много по-устойчиви, вдигат се постепенно и в повечето случаи съвсем логично. Там си знаеш - купуваш по-рано и имаш по-ниска цена, рядко се случва да се минеш. И някак подсъзнателно мислиш, че можеш да разчиташ повече на тях най-малкото защото си платил повече (макар че както всички знаем това далеч не е вярно). За мен именно моментът със спокойствието дава и по-хубавото крайно усещане за летене, въпреки че на практика разликите между двата вида авиокомпании са вече незначителни. 12 Връзка към коментар
П.Кръстев Публикувано: 2 март, 2017 Сподели Публикувано: 2 март, 2017 Аз лично подсъзнателно свързвам летенето с нормални АК с по-хубави и по-екзотични изживявания извън Европа, т.к. нискотарифните все още не предлагат презокеански полети. Когато съм летял с нискотарифни, то винаги е било Европа. Не че не ми е приятно, но знаете, че усещането на далечните пътувания е друго 6 Връзка към коментар
akair Публикувано: 2 март, 2017 Сподели Публикувано: 2 март, 2017 Личното ми мнение е, че преживяването в първа класа не е чак толкова невероятно, колкото мнозина си мислят. Приятно е да се поглезиш с черен хайвер, синьо Джони и истинско капучино; изключително ценно е пространството, което всеки пътник има - комфортен стол, който става на легло. Но с това предимствата се изчерпват. Може би е въпрос на светоглед - едни имат необходимост да получат достъп до нещо "ексклузивно", което е ограничено за "широката публика" по някакъв начин - от цена или достъп, други подхождат по-рационално - обяд и вечеря с черен хайвер и месо от раци дори да отиде до 1000 евро + 10 000 евро за бизнес класа пак не прави 20-те хиляди евро за първа класа Не държа стюардесата да се обръща към мен със "сър" и фамилно име Що се отнася до НТА - и преди съм писал, че ако всички НТА са като Азул и Джетблу, първи ще си изхвърля картите от Луфтханзва, Бритиш и Ер Франс - широко междуредие, чисти самолети, ИФЕ, кетъринг и багаж на много прилични цени. Нискотарифните вече почнаха и презокеански полети - WOW, AirAsia (ще ги подновят скоро), Norwegian, Westjet. Трябва да бъдат тествани как се представят на тези полети 8 Връзка към коментар
theo Публикувано: 2 март, 2017 Сподели Публикувано: 2 март, 2017 Усещането да летиш със самолет... ...ли ? -Все едно съм в едно голямо Виенско колело ... особенно когато излита ! ---- и ха ,това да те наричат ,,сър,, + фамилията = кефи по принцип 1 Връзка към коментар
домосед Публикувано: 15 март, 2017 Сподели Публикувано: 15 март, 2017 "сър" и фамилно име "сър" и фамилно име е забранена комбинация във всички възможни класи 1 Връзка към коментар
Препоръчани мнения
Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш
Трябва да си член за да оставиш коментар.
Създай профил
Регистрирай се при нас. Лесно е!
Регистрирай сеВлез
Имаш профил? Влез от тук.
Влез сега