Прескочи до съдържание

Карнавалската сводка


Препоръчани мнения

Публикувано:
spain20120169cadiz.JPG
From Spain 2012: Cadiz

Би било чисто разхищение да се прелети до Европа, пък да не се отметне някое неизследвано кътче. Моята задача около Заговезни беше да инспектирам охраната на британския суверенитет на Скалата, да чуя фламенко в Херес и да участвам в карнавал в Кадиз, маскиран като турист с фотоапарат. Това с фотоапарата за една бройка да се получи наистина да е маска, защото някакви конструктивни елементи в обектива се разтракаха, въртенето на шайбите за варио и фокус (да не се бърка с фикус,което е една от гордостите на Кадиз) ставаше все по-трудно и по-трудно и окончателно спря точно на гарата, преди да си хвана влака за Мадрид.

Гибралтар
(кацане: четвъртък следобед; напускане пеша: петък сутринта)

Най-куриозното нещо под Скалата е летището, през пистата на което движението на коли, пешеходци и велосипедисти се ограничава с бариери тип "жп прелез", само като се зададе самолет.

girbraltar20120007.JPG
From Gibraltar 2012

Населението е мешано англо-испано-арабско, като забелязах изяви на две форми на патриотизъм - гибралтарски, предимно сред арабите, испанците и генеричните средиземноморци, и английски, сред идентифициращите се за чистокръвни англичани. По акцентите ще ги разпознаете. Или направо по езика, защото на много места в отсъствието на чужденец наоколо се говореше някаква смесена форма на испано-арабско-еврейски, точно каквото цар Фернандо и царица Изабела са се опитали да изкоренят от полуострова преди да открият Америка. Гибралтарците живеят предимно в блокове, като най-омършавелите от липса на просперитет и поддръжка са разкрасени с най-много англо-патриотични графити и по прозорците им е прострян Union Jack. Представям си, че Шефилд е изглеждал по тоя начин след затваряне на мините, а Лондондери - преди поредния католически карнавал.

girbraltar20120028.JPG
From Gibraltar 2012

Атракциите включват хубава английска бира (Old Speckled Hen), риба с картофки и домашни пайове по пъбовете, разнообразни иберийски курабийки по кафенетата, тлъсти маймуни на върха на Скалата, множество магазини за предполагаемо евтини цигари (не се заинтересувах от цифрите), пещери с оцелели гори от образувания след неколкократни преосмисляния на залите от погреби през лазарети до концертни зали, тунели с амбразури за отблъскване на испанците. Отблъснали са ги.

girbraltar20120015.JPG
From Gibraltar 2012

Кадиз
(събота, пристигане и напускане с влак)

В Кадиз , освен голям колкото малка горичка фикус, имаше и карнавал и добре, че имаше, че иначе е сравнително скучно градче със сравнително интересно географско разположение (полуостров с плаж от юг, пристанище от север и тесен провлак към метрополията от изток) и тесни, но прави по конец улици.

spain20120101cadiz.JPG
From Spain 2012: Cadiz

Противно на законите на физиката и евклидовата геометрия, по тия улици успяват да се промъкнат и манифестират трактори, влачещи ремаркета с ... маскирани хорове. Отделно, че и голяма част от останалото народонаселение и гости на града се беше постарала да се дегизира и да се струпа на свободните от трактори площадчета пред Катедралата и църквата Св. Антонио, където даже и сцена за бичене на твърд рок бяха сковали.

spain20120161cadiz.JPG
From Spain 2012: Cadiz

spain20120183cadiz.JPG
From Spain 2012: Cadiz

spain20120173cadiz.JPG
From Spain 2012: Cadiz

spain20120192cadiz.JPG
From Spain 2012: Cadiz

Херес
(петък до неделя, пристигане с автобус, отпътуване с влак*)

Херес е на 45 мин от Кадиз и си го бях избрал ужким само за спане, а то се оказа по-правилното място за любуване на андалуски прелести. Едно, че уличките са също толкова тесни колкото в Кадиз, но същевременно и криви за по-голям уют, второ, че уличните дървета, които в София биха били кестени, в Казанлък - вишни, а в Претория - жакаранди, в Херес са мандарини и през февруари им е сезонът на съзряване (матура, лат.).

spain20120001jerez.JPG
From Spain 2012: Jerez

За съзравянето на напитката шери, която е гордостта на града, според леличката от бодега Традисион били нужни около 40 години.

spain20120068jerez.JPG
From Spain 2012: Jerez

Самата бодега е на около 10, но бъчвите и са пълни. Как се обяснява това аритметически, не става съвсем ясно. Но не е и нужно. В галерията сред бъчвите има и още по-стари изпълнения на Веласкес, Ел Греко и Гоя измежду цял отбор испански майстори. Вкл. Пикасо от предучилищния му период, когато бил рисувал тореадори в действие върху фаянсови плочки.

spain20120076jerez.JPG
From Spain 2012: Jerez

Февруарското време беше достатъчно топло да се вечеря с иберийска шунка** и прочие тапаси под чинарите на площадчето. Което щеше да е още по-приятно усещане, ако пиян чичка не си дереше неистово гърлото във вопли от масичка пред съседното кафене. След което съвсем трезво поиска бакшиш от Всеки на площада, че сме били слушали изпълнения на автентично фламенко. Ужасих се какво ме чака, защото за същата вечер вече си бях купил билет за представлението от годишния фламенко фестивал в театъра.

spain20120008jerez.JPG
From Spain 2012: Jerez

Пред театъра (стил испански сецесион от 20-те години) гърлото си деряха ... група стачкуващи полицаи в жълти протестни тениски, които бяха надушили присъствието на областния управител сред публиката и го освиркваха, че им свалял жизнения стандарт и ги принуждавал да емигрират. Къде ли?? На сцената вокалните изпълнения с акомпанимент на две китари, андалуска перкусия и токчета, се оказаха далеч по хармонични и приемливи за ухото от "автентичния" фолклор под чинарите, а танците - направо хипнотизиращи. Паралел с фламенко-изпълненията в "Зоро" на сцената на софийския музикален театър, с които се самоподготвях предишната седмица, е труден, но не съвсем немислим. Благодарение на менторката на състава Ивелина Балчева.

Д.'12

Илюстрациите:

Gibraltar2012.jpg
Gibraltar 2012

Spain2012Jerez.jpg
Spain 2012: Jerez

Spain2012Cadiz.jpg
Spain 2012: Cadiz


* За транспортния протокол:

spain20120116cadiz.JPG
From Spain 2012: Cadiz

Отметнах возене с влак тип TGV по маршрута Херес де ла Фронтера - Мадрид. На отиване се бях разминал с няколко часа с регламентираното стачково време във Франкфурт, обаче на връщане кацнахме (на автодиспечер ??) 5 минути след като стачката беше започнала и излетяхме по разписание в разгара и. В Райха стачките са толкова добре организирани, че докато диспечерите хайлячат и пият кафе, хуманитарният персонал подрежда стотици походни легла с чаршафи и възглавници в чакалнята, за пълен комфорт на закъсалите пътници. За сравнение - в Мадрид и с питане не можах да си намеря терминала (от 4 възможни), та се наложи да го търся по метода на пробите и грешките. Намерих го след три грешки.

** За кулинарния протокол:

Отядох си на jamon iberico:

spain20120119cadiz.JPG
From Spain 2012: Cadiz



Цялата статия

Гост
Тази тема е заключена за нови мнения.
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.