Прескочи до съдържание
  • Добре дошли!

    Magelanci.com е общество на хора, завладени от магията на пътешествията. От първоначалната тръпка до самолетния билет, планирането и самото пътуване – ние сме тук да си помагаме, споделяме и съпреживяваме. 

  • Емика
    Емика

    Рим и Бернини

      Описание: Това не е пътепис, това е бегъл поглед, без претенции, за живота и творбите на един човек. Казах си: - Като не пътувам сега, поне да взема да попиша, да свърша нещо, за който се интересува.

    Тя е в екстаз.

    Главата й е отметната назад, устните са открехнати. Натежалите клепачи са полуразтворени.

    Ангелска ръка деликатно разгръща дрехата на гърдите й.

     

    Трябва да погледнете.

    Но, не знаете накъде.

    ekstaz-svyatoj-terezi-bernini-vershina-tvorchestva-mastera_6.jpg.85562f42f96064c21c18196b895b8f27.jpgBernini_Ekstaz_Terezi_fragment.jpg.b6cd7de0b84e126e3617b5bef6495a02.jpg

    83681192.jpg.78d59bc8e29481f499ba1345bd9d7b03.jpg

     

     

    И така, какво е изобразено тук?

     

    Със сигурност не и еротичен транс, не и от ръцете на най-набожния скулптур в Рим.

     

    Никой, толкова близък с Папата-стожерът на католическата институция, не би искал да видим монахиня в прегръдките на оргазма. Или грешим?

     

    Gian Lorenzo Bernini

    Napoli 1598 - Roma 1680

     

    DSC06385.thumb.JPG.306df087ade9c550217e92ada0efd63b.JPG

     

    Бернини знаел всичко за страстта. Цялото му изкуство е нейно отражение. Никой преди него не успял да придаде на мрамора такова чувство.

     

    816054529_.jpg.e972d4b37385d1e6acf30b397ba7c40d.jpg

     

    Подобно на алхимик той можел да превръща един материал в друг: мраморът в дърво, листа и разбира се в плът.

     

    DSC06294.thumb.JPG.f03dc7a110cb9cf09749d787267bfb6d.JPG

     

    Бернини поставя началото в барока със значителни промени в изкуството на скулптурата. 

    Статуите на ренесансовите майстори са строго фронтални, диктувайки на зрителя да ги вижда от едната страна и само от едната страна. 

    Работата на Бернини е триизмерна, нуждае се от пространство около нея и предизвиква зрителя да се разхожда около нея, за да обмисли променящата се природа в зависимост от ъгъла, от който се вижда.

    Класическите скулптури по онова време целят човекът да не прилича на себе си, да придадат на смъртната плът тежката заобленост на безсмъртието.  

    Но, ето че идва Бернини, и изведнъж дори "Давид" на Микеланджело изглежда вдървен на фона на извиващите се като в торнадо скултури на Бернини.

     

    Давид на Микеланджело

     2134404453_.jpg.64dc242a0de252171f2dc5545ad8c4c4.jpg

     

    Давид на Бернини

    Бернини изобразява библейския герой Давид в мига преди да хвърли  камъка срещу Голиат. Скулптурата е завършена за 7 месеца.

     

    2047768453_1.thumb.JPG.96d1d0925402a5513504d8e454a1c294.JPG

    1357549225_2.thumb.JPG.9f066718e5bd735e037d62a1ab56ef16.JPG

     

    Бернини не приел идеята скулптурите му да излъчват тежест.

    Неговите фигури сякаш се откъсват от пиедестала, политайки.

     

    Откакто го помнели, Джовани Лоренцо Бернини изненадвал хората.

     

    Когато бил само на 8 години го довели при папата, пред когото той набързо скицирал главата на Св. Павел, което накарало удивения папа да го обяви за следващия Микеланджело.

    Баща му, Пиетро, бил скулптур от Флоренция. Рядко проявявал компетентност, по-често дори му липсвала. Но, успял да види бъдещия талант в сина си.

    "Внимавайте, сеньор Бернини" - казал поразено един кардинал. "Това момче ще надмине учителя си".

     

    Бернини (17 г.) - "Козата Амалтея и Юпитер" 1615 г.

    DSC06357.thumb.JPG.eaac3b7419829a6a1c61e9907cb7c22a.JPG

    Кое прави тези фигури различни от скучноватия им митологичен образ?

    Сигурно горещия дъх на живота, енергичната пакостливост на децата.

    DSC06359.thumb.JPG.63ebb95d466c132a6efcea8f50b5f786.JPG

    DSC06362.thumb.JPG.1dff13782749bcaff423f1f746c2bcc7.JPG

     

    Бернини дошъл в Рим през 1605 год., на 7 години.

     

    Точно по времето, когато уличните драми в платната на Караваджо изправят на нокти Църквата. Светците не били вече далечни образи. Вместо това в картините на Караваджо - шокиращ театър от земни страсти.

     

    Караваджо - срамът и гордостта на Ватикана

    1865486340_.jpg.dccd0d8943d610c1b4da50416dad97b6.jpg

     

    Как тогава човек може да надмине Караваджо?

    Отговорът е - не може, освен чрез скултура.

     

    San Lorenzo sulla graticola  -  Сан Лоренцо на скара

    Това е Свети Лоренцо, изгорял жив заради християнската си вяра.

     

    Бернини бил на 16 год., когато направил тази скултура.

    Опитал се да хване онзи миг на силна болка, когато, ако се вярва на легендата, Св. Лоренцо се обръща към палачите

    и казва в изблик на черен хумор: "Добре, момчета, обърнете ме. От тази страна съм готов."

    Нищо чудно, че в последствие той става покровител на готвачите.

    1172440208_.jpg.4e0afbd33eaa4832543cdc211a63ca12.jpg

    1212582926_-1.jpg.44e2312f166f203e338802613c855f49.jpg

     

    Бернини обичал да си играе с огъня. И не можел да спре.

     

    Ето го, изобразил себе си, като покълната душа.

    2084123195_-.jpg.049d0b9a46f9e96ea2102c2fdb1bbdb0.jpg

    Бернини сам изгаря ръката си в огъня, крещейки срещу огледалото, за да улови точното изражение.

    Изключително краен в изкуството си, и едновременно с това човек, способен на импулсивна жестокост.

    =====

     

    Достатъчно било да хванеш една голяма клечка в обществото - кардинал Сципион Боргезе - племенник на Папа Павел V, пожелал да вземе Бернини под свое лично покровителство.

    cclxvi.jpg.6afe523f79b18340690b87192bd545de.jpg

     

    Искал някой, който да превърне новата му вила на хълма Пинчо в място, пълно с произведения на изкуството. Искал останалите кардинали да скърцат със зъби от завист.

     

    Рим - свещения метрополис, гъмжащ от светски амбиции. За църковната аристокрация имали значение не само парите, а и изкуството, което притежаваш. Художници, скулптури, архитекти се мъчели да се сдобият с покровители, а меценатите по онова време - папите и кардиналите, разигравали на хазарт наградите си - гениите на изкуството.

     

    Бернини, разбира се, притежавал необходимото, за да успее.

    Той бил умен, очарователен, имал изключително добри връзки, бил плашещо образован и притежавал желязна дисциплина, винаги бил готов навреме с поръчките и не пиел.

    С други думи - пълна противоположност на Караваджо.

    Откъде се знае всичко това?

    Имало човек, който отбелязвал всяко движение на Бернини. Това бил Филипо Балдинучи, малко известен художник и критик. Самият той не бил толкова важен, но събирал всичко възможно от хората, които познавали Бернини, превръщайки събрания материал в първата му истинска биография.

     

    Похищението на Прозерпина  1621 г.–1622 г.

    Похищението на Прозерпина е голяма мраморна структура, завършена през 1622 година, когато Бернини е само на 24 години!

     

    DSC06272.thumb.JPG.829bce9894042caa345241655d570fe4.JPG

    Похищението на Прозерпина от Бога на подземния свят - Плутон. Мускулите се напрягат, за да подкрепят тялото, ръцете на Плутон потъват в плътта й. Абсолютно овладяване на техниката, усъвършенствана така, че да докосне физическите граници на мрамора.

    DSC06273.thumb.JPG.e92ba79af727c8f5460d56e41a5b98f5.JPG

     

    DSC06275.thumb.JPG.30b36045e9512a2f11d231d04dc6646e.JPG

    268482770_.jpg.cee0cdb3d87d932d72c5e025d725161f.jpg

     

    Когато представил творението си Бернини казал: Аз победих мрамора и го моделирах като восък"!

    DSC06282.thumb.JPG.f050e0d79f6de711b4826f5bcf4723c9.JPG

     

    Пръстите на Плутон, изваяни от мрамор, а сякаш потъващи в меката плът на Прозерпина.

    DSC06274.thumb.JPG.89320a837f9ea2660b1794c6a6a3407c.JPG

    DSC06286.thumb.JPG.c0f756f02397f7f09cb81c197d1f11df.JPG

     

    DSC06285.thumb.JPG.a5c958deafe7130f2f7d859ca9b22bfc.JPG

     

     

    Веднага щом завършва "Похищението на Прозерпина", Бернини създава "Аполон и Дафне"  1622 г.–1625 г.

     

    DSC06296.JPG.fa4689a1ecd3f43757e31cfb912f2b44.JPG

     

    Аполон и Дафне. В една история за преследването на страстта.

    Аполон иска нимфата Дафне. Изобразен е епизодът от древногръцката митология, в който богът на танците, музиката и поезията Аполон преследва прекрасната нимфа Дафне.

    Когато Дафне вижда, че Аполон я настига, тя моли за помощ боговете и те я превръщат в лаврово дърво.

     

    Скулптурата представя точно мига, в който Аполон настига бегълката, но пръстите на ръката на Дафне вече се превръщат в клонки, а краката ѝ в корените на дървото.

     

    Тя определено не го желае.

    DSC06290.thumb.JPG.e49f0751e802a55fde824ced6084625b.JPG

     

    Скулптура - апотеоз на движението.

    DSC06298.JPG.4ceae152f115657f71613f525953fe6f.JPGDSC06299.JPG.ad2881b359021cbca6f27fa2767e59ad.JPG

     

    Аполон е хванат в момента, в който спира своя задъхан бяг, а косите му все още се развяват от вятъра.

    DSC06295.thumb.JPG.497c610ac53193d77f9792f8d1e40b84.JPG

     

    Вече застигната Дафне не е прикрепена към пиедестала, освен онази част от нея, превърната в дърво и сякаш се издига във въздуха, устните й - широко отворени в писък.

    В цялата тази драма изпъква и копринената голота, която Бернини ни поднася в мига, в който тя изчезва в защитната обвивка на дървото.

    DSC06303.JPG.84494dd3534d9d05a3fb333f2f6077e0.JPG

    Косата и пръстите й вече се превръщат в разлистени клони.

    DSC06301.JPG.1f1cdce4d0d8de8012b88319c8406547.JPGDSC06293.thumb.JPG.211ceda671727577e34de3e63cffbff2.JPG

    DSC06292.thumb.JPG.12a2e5068ffd75f0a4f70c238dd9d246.JPG

     

     

    Бернини кара двадесетте си години, а вече е звезда. Знатните и могъщи големци са в краката му.

     

    Той е едва на 24 години, когато Папа Григорий XV  го посвещава в рицарско звание и става кавалер на „Ордена на Христа“ - голяма чест за това време. Оттогава е известен и като Кавалерът Бернини.

     

    Следващият - папа Урбан VIII, го прави най-добрия си приятел.

     

    Бюстът и скулптурата, естествено са дело на Бернини.

    470376659_Gian_lorenzo_bernini_papa_urbano_VIII.jpg.c149c5c94dcbd8796bbd4265cba091b3.jpg1156187045_VIII-.jpg.12fce5051f5b8b7d83296bdd593bed83.jpg474145778_VIII.jpg.6c39a1fc1791bf40656592404b4b2331.jpg

     

    Урбан VIII, роден Мафео Барберини, е папа на Римокатолическата църква от 1623 до 1644, член на богатата фамилия Барберини. Едва стъпил на папския престол, Урбан VIII Барберини бърза да възнагради и издигне своя любимец, който покровителства още като кардинал. Именно своенравието на този амбициозен и темпераментен исторически персонаж, съчетани с таланта, амбицията и страстта на гения Джовани Лоренцо Бернини, превръщат Рим в „град на чудесата“ в „столица на света“.

     

    Според една история, когато кардинал Барберини станал папа Урбан VIII, той извикал Бернини в покоите си и му казал : "Истински късмет е, че живееш по времето Барберини. Но още по-голям късмет е, че ти Бернини, живееш по времето на нашия понтификат (периодът на управление на папата)".

     

    Папата дал на Бернини свободен достъп до покоите си, за да влиза без предварително разрешение. Те водели дълги разговори до късно през нощта, папата  не спирал да убеждава Бернини да се ожени, за да има кой да се грижи за него, а той да се отдаде на изкуството си.

     

    Бернини вече е най-добрият виртуоз в Рим.

    Царят на всички изкуства, не само на скулптурата.

    Той е едновременно художник, майстор-архитект и писател.

    Той има всичко - харизма, добър външен вид, пари, статут и врагове.

     

    Франческо Боромини

    250px-Borromini.jpg.00c9e72e27005770062f557e492dc6e5.jpg

     

    Само с една година по-малък от Бернини. Мълчалив, невротичен, вглъбен и депресивен. Човек без никакви социални умения за общуване.

    За добро или за лошо Боромини изиграл ключова роля в живота на Бернини.

    Двамата се надпреварвали да постигнат амбициите си, нахъсвали се един срещу друг за изкачването на все по-високи върхове и поемането на все по-опасни рискове.

    Боромини бил брилянтен архитект!

    Той издигал стени и балиони, извивки и фризове там, където не можело. Тавани, които пеели и трептели.

    Ако двама души са отговорни за създаването на бароков Рим, такъв какъвто го познаваме, то тези двама са Боромини и Бернини.

    А те двамата се мразели.

    Отначало това било просто съревнование. Боромини ненавиждал популярността на Бернини, това, че е под светлината на прожекторите.

     

    И двамата били гении.

     

    Две църкви, намиращи се само на 180 м. една от друга в Рим.

    Едната е дело на Бернини, другата - на Боромини.

    Църквата Сан Карло але Куатро Фонтане (San Carlo alle Quattro Fontane) на Боромини и Сан Андрея ал Куиринале (Sant'Andrea al Quirinale) на Бернини.

     

    Това е църквата "Свети Карло при четирите фонтана" на Боромини.

    San Carlo alle Quattro Fontane

    San_Carlo_alle_Quattro_Fontane_282729-895x1024.jpg.03054c9a59c73a89a00b1954a12adea5.jpgDSC05331.thumb.JPG.d0f9a1d267f345f624e3c949bf0113e4.JPG

    DSC05330.thumb.JPG.2e07495f31cdd6daba02b1e1cf0af340.JPG

     

    Това е произведение на истински майстор на архитектурата, в изчистен стил.

    Само тухли и гола мазилка, никакви цветове или скултури.

    Единствено зашеметяваащия дизайн от математически точна геометрия.

    Божествен ред на форми и числа.

    1264839647_-1.jpg.a5d402fa299f2de7b17c260a02955500.jpg

    860688690_-2.thumb.jpg.baf75c06960b19875bcbefbdd72dc256.jpg

     

    А това е църквата на Бернини:

    Църквата „Св. Андрей на Квиринал" (Sant'Andrea al Quirinale)

    1265036996_SantAndreaBernini.thumb.JPG.fe681947d768c31b44b15576b4f52b65.JPG

    477716129_SantAndreaalQuirinale-.jpg.81f83942c8e0d9a5347846dc48a2e983.jpg

    В нея изобилства от цветове подобно на театрален декор.

    Този блясък привлича вниманието като магнит.

    Показен и интуитивен, точно като него.

    570898918_Santandrea_al_quirinale-.jpg.788d0cd46ae2e942db7fa12a479af029.jpg

    753221383_Santandrea_al_quirinale_-.jpg.cb380ab62e55ae6fbefb7825f36905e3.jpg

    Бернини издига в култ визуалния ефект, впечатлението, внушението чрез силата на илюзията. При него провокирането на вниманието, поразяващото визуално въздействие върху наблюдателя се превръщат в главна цел. По един поразително дързък, революционен за съществуващата архитектурна традиция начин смесва и използваните материали - мрамор, гранит, гипс, бронз, стъкло се забъркват в безброй неописуемо очарователни и поразително въздействащи, направо хипнотизиращи форми и образи.

    Безспорен пионер на барока, Бернини превръща както фасадата, така и интериора в един огромен, поразителен театър на форми, пространства, светлини и сенки.

    356490409_chiesa-di-sant-andrea-.jpg.14ed84ec33537b7248170efc88c01370.jpg1961772856_SantAndrea-.jpg.20d2a495317dd63b775f5199d6497ec3.jpg

    1356609727_Santandrea_al_quirinale_interno_cupola_01-.jpg.781f7f43a91ddaff5ab018a4eb3cfbb3.jpg

    1754488107_SantAndreaBernini-.thumb.JPG.a032b55b87b505284a81364dd9bda047.JPG1578917659_SantAndrea-.thumb.JPG.cd490bca00c4ef15a70c8d7c572aad01.JPG

    202092741_SantAndrea.thumb.JPG.13b59eb2eb9229f9638bcfacd62f84c8.JPG

     

     

    Съперничеството между Бернини и Боромини започва в началото на 1624 год, когато се търсел нов архитект за църквата "Св. Петър", който да построи Балдахинът, огромният олтар над гроба Свети Петър, намиращ се точно под големия купол, изграден от Микеланджело.

    Бернини е на 26 години.

    Боромини  - на 25 години.

    Това била най-завидната и доходна поръчка в града.

    По отношение на нея, Боромини бил далеч по-опитен от Бернини. С образование на архитект, той бил по-подходящият за работата.

    Но кой я получава?

    Очарователния Джовани Лоренцо Бернини.

     

     "Какво? Дават най-голямата поръчка в Рим на него, само защото е най-добрият приятел на Папата? Сигурно е адски запознат с архитектурата?" Боромини е бил бесен от това.

     

    Балдахинът в Катедралата "Свети Петър"

    baldachin.jpg.6545ecfd19fce91bc49303e9f6351a1e.jpgDSC05513.thumb.JPG.b531d866c13a1eab8f92aa78d8cb80dd.JPG

     

    Инженерните проблеми, свързани с издигането на големия олтар, това извито бронзово чудовище, били сериозно предизвикателство за уменията на Бернини.

    Затова той мъдро потърсил помощ.

    Обърнал се към Боромини, който нямал друг избор, освен да помогне. Все пак, нали това било за доброто на Църквата.

    Всички скици на Балдахина са направени от Боромини!

    А той дали получава необходимото признание?

    Никак дори!

    И точно това Франческо Боромини никога не прощава и не забравя.

     

    Основни сгради на Боромини:

    1622 – Сант Андреа дела Вале (Sant’Andrea della Valle)

    1629 – 1631 – Палацо Барберини (Palazzo Barberini)

    1631 – 1633 – Катедралата Св.Петър (San Pietro) (Ватикан)

    1634 – 1637 – Сан Карло але Куатро Фонтане (San Carlo alle Quattro Fontane)

    1637 – Oratorio de San Felipe Neri

    1637 – 1638 – Chiesa di Santa Lucia in Selci

    1642 – 1660 – Сант'Иво ала Сапиенца

    1645 – 1650 – Дворец Памфили (Palazzo Pamphili)

    1646 – 1667 – Colegio de Propaganda Fide

    1647 – 1650 – Сан Джовани ин Латерано (San Giovanni in Laterano), (реконструкция)

    До 1655 – Chiesa di Santa Maria dei Sette Dolori

    1653 – 1657 – Сант Аниезе ин Агоне (Sant’Agnese in Agone)

    1653 – 1665 – Сант Андреа деле Фрате (Sant’Andrea delle Fratte)

    1667 – Сан Джовани деи Фиорентини (Chiesa di San Giovanni dei Fiorentini)

     

    Това инстинктивно желание на Бернини за обсебване на славата не било никак привлекателна черта.

    И то щяло да се върне като бумеранг към него.

    И не само Боромини мислел за това.

     

    Асистентът, който изваял тези елегантни листа върху Дафне

    DSC06301.JPG.1f1cdce4d0d8de8012b88319c8406547.JPG

    бил толкова ядосан, че не получил своя дял, че яростно се оттеглил от проекта.

     

    Но Бернини винаги умеел да постъпва  "по кавалерски" със своите асистенти.

    Той вземал това, от което имал нужда: технически умения, усърден труд, а от един от своите асистенти, Матео Буонарели, взел и неговата жена.

     

    Тя се казвала Констанца. През 1637 г. (Бернини е на 39 г.) е разгара на тяхната афера.

    Той не можел да й се насити.

    И от интензивността на цялото това преливащо желание се появява един нов вид европейска скулптура.

    Преди Констанца, бюстовете били доста порядъчни. И обикновено били извайвани за гробници.

     

    Констанца

    265124491_.jpg.330c2afdddba3c2c373d061cd1b48b1c.jpg

    Това е портрет на жена, чиято страст е изписана върху лицето и тялото. Това означава да бъде изваяна с любов.

    Открехнатата блуза е единствената толкова еротична покана в тогавашната европейска скулптура.

     

    Но в тази скулптура има и още нещо уникално.

    Тя изобразява един сприхав нрав. Констанца Буонарели, макар и жена на незначителен асистент-скулптур, произхождала от забележителната стара фамилия Пиколомини. Ето защо тя има волева брадичка, а подобните на цвете устни са уловени в миг, в който говори, вместо да са почтително притворени. Всичко характерно за жената: скромност и непорочна ведрост, при Констанца го няма. Тя е необуздана и скулптурът е привлечен от нейния темперамент.

     

    Но не темпераментът на Констанца опорочава живота на Бернини. А неговият собствен.

    Въпреки изтънчения си чар, Бернини е известен с избухливостта си. Под всичките му социални добродетели кипи кръвожадния нрав на неаполитански гангстер (да не забравяме, че е роден в Неапол).

    В един невероятно шокиращ момент той избухва.

     

    Всичко започва с един слух. Говорело се, че Констанца не е толкова постоянна.

    Изглежда тя си падала по мъже от рода Бернини, защото спяла не само с Джовани Лоренцо, но и с по-малкия му брат, Луиджи.

    Трудно е да се повярва, че и друг, освен г-н "Очарование" би се осмелил да посегне към нея. Но, дали все пак слухът не бил истина?

    Една вечер той заложил капан. Джовани Лоренцо подхвърлил, че на следващия ден ще ходи в провинцията и няма да бъде в града. Вместо това, рано на следващата сутрин се скрил в къщата на Констанца и зачакал. Появил се Луиджи. После и Констанца. Тази гръд, която Бернини изваял с любов, сега се притискала към Луиджи в страстна прегръдка.

    Бернини подгонил Луиджи по улиците, през площади и мостове и го застигнал в Катедралата "Свети Петър". Там се опитал да убие собствения си брат! Бернини сграбчил един железен прът и замахнал към Луиджи, смачквайки две от ребрата му. Не успява да убие брат си. Майка им моли папските стражи да ги разделят. "Той е бесен, без контрол. Влезе в църквата със сабя, без никакво уважение към Господ"- казала майката. Но, това не бил краят. Същият следобед Бернини изпратил слуга до къщата на Констанца. Не за да пререже гърлото й, а за да обезобрази красивото й лице. Човекът, изваял красотата от камъка, нарязал плътта, за да я унищожи.

    Busto-di-Costanza-Bonarelli-Gian-Lorenzo-Bernini-analisi.jpg.ce0353431e9f48d4c2a3ccdb5223a535.jpg

     

    Какво, мислите, било наказанието на Бернини за нанасяне на тежки телесни повреди и опит за убийство?

    Една наистина сурова глоба от 3000 скуди. Глоба, която приятелят му, Папата, забравил да събере.

    " Лошо момче", казал Папата. "Не искам това да се повтаря. Ето защо те осъждам да се ожениш. Между другото, тя е най-красивото момиче в Рим. Дано това те предпази от глупости", смигнал Папата и го смушил с лакът.

     

    Бернини се оженил за Катерина Тецио, дъщеря на римски адвокат.

    За участието си в сбиването, брат му Луиджи бил заточен в Болоня.

    Слугата, който обезобразил Констанца и самата тя, в добавка към раните й, били осъдени за разврат и прелюбодеяние.

     

    А какво се случило с бюста? Новата съпруга на Бернини не го искала в дома им. И Джовани Лоренцо не го искал. Спокойно е можело да го строши. Но, представител на Медичите бързо го изкупил. Ето защо можем днес да го видим в музея "Барджело" във Флоренция.

               

    Много хора могат да си помислят сега: "Не ме интересува колко добри са били скулптурите му. Не ме интересува колко важно е изкуството му. Бил е абсолютен простак. Вярвам, че не се е измъкнал безнаказано".

    Странно, но точно от момента в който причинил това на Констанца, нещата постепенно поели в посока надолу за Бернини-недосегаемия.

               

    Всичко се объркало точно от това, което значело най-много за Бернини, мястото, което издигало или погубвало художници и архитекти - Катедралата "Свети Петър".

     

    Следва...

     

     

     

    Обратна връзка

    Препоръчани коментари

    Браво, Еми! Научих много за Бернини и ме върна по любими мои места! Grazie mille!

    • Харесвам 1
    Връзка към коментар
    Сподели в други сайтове

    Прекрасно  поднесено,браво! От както един голям любител на Италия не пише вече в този форум наистина ми липсваше тази част на пътешествията-срещата с изкуствата. Би ли споделила къде могат да се видят творбите.

    • Харесвам 2
    Връзка към коментар
    Сподели в други сайтове

    Емика

    Публикувано: (редактирано)

    преди 2 часа, Crazy Horse каза:

    Научих много за Бернини

     

    преди 53 минути , Sara каза:

    къде могат да се видят творбите.

    Радвам се, че ви харесва написаното. Аз бях запленена от тази ръка, потънала в мрамора, и все още съм. Скулптури в галерия "Боргезе":

    „Аполон и Дафне“, „Давид“, „Похищението на Прозерпина“, "Еней, Анхис и Асканий",

    "Истината, разбулена от Времето",  "Козата Амалтея с малкия Юпитер и Фавн",

    Бюст на кардинал Сципионе Боргезе – първа версия (с дефект на челото),

    Бюст на кардинал Сципионе Боргезе – втора версия, Бюст на папа Павел V. Накрая на изложението ще сложа всички места.
     

     
    Редактирано от Емика
    • Харесвам 5
    Връзка към коментар
    Сподели в други сайтове

    Аз вчера късно вечерта прочетох прекрасното ти писание , отплеснах се и не оставих коментар. Днес цял ден си повтарям да не забравя да го направя. Бернини ми е голяма слабост, искам да ти благодаря за увлекателния разказ, изключително прецизния изказ и невероятната точност, с която си описала детайлите. Припомних си стари и научих нови неща за живота му. Чакам с нетърпение продължението...

    • Харесвам 2
    Връзка към коментар
    Сподели в други сайтове

    Светославов

    Публикувано:

    Чудесен материал, благодаря!

    В очакване на продължението.

    • Харесвам 3
    Връзка към коментар
    Сподели в други сайтове

    Прекрасно е! Върна ме сред красотите на Рим!

    • Харесвам 1
    Връзка към коментар
    Сподели в други сайтове

    И аз съм впечатлен и благодарен. Наистина ето един пример за многоликият Рим и как,  един различен и много вдъхновен,  поглед може отново да те запали по Италия. 

    Благодаря

    • Харесвам 1
    Връзка към коментар
    Сподели в други сайтове

    Уау!!! Моите искрени поздравленя. До момента няма пътепис подобен на твоя, а вече в сайта са сигурно 200. 

    Изказа ти е страхотен, а дълбочината на познаването на изкуството на Бернини е на професионално ниво.

     

    Връзка към коментар
    Сподели в други сайтове

    Благодаря ви ! Доставихте ми огромно удоволствие.

     

    Връзка към коментар
    Сподели в други сайтове

    И аз Ви благодаря!Повечето произведения на Бернини съм виждала!Вие да ме вдъхновихте да се насладя и на останалите!

    Връзка към коментар
    Сподели в други сайтове



    Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

    Трябва да си член за да оставиш коментар.

    Създай профил

    Регистрирай се при нас. Лесно е!

    Регистрирай се

    Влез

    Имаш профил? Влез от тук.

    Влез сега

×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.