Bambyfacesss

В Прага по Коледа

Всяко мое пътешествие или екскурзия си имат предистория.Така беше и с посещението в Прага по Коледа. Дали,защото миналата година Коледния базар във Виена се провали поради затварянето на страната точно преди Коледа,дали защото беше дошло времето да посетя този забележителен  град.
    Чехия беше и моята 55 посетена страна,макар че бях само в Прага и не мога да кажа,че съм бродила по цялата територия на страната.Но и малкото ,което видях в Прага ме кара да мечтая за още и още.
    Но да започна със сегашното ни приключение.
    Наистина започна като приключение от самото начало!
    Пътувахме от София до Прага през Франкфурт, където щяхме да сменим самолетите.Но още в София полета ни беше забавен и излетяхме с час и половина закъснение.Щом кацнахме на франкфуртското летище видях на таблото,че остават около двадесет минути до излитането на нашия самолет , развих шеметна скорост , поставих няколко рекорда за бързо ходене за непрофесионалисти, а може би някой и друг рекорд за професионалисти и стигнахме на гейта само трима човека от групата ни, а бяхме общо осемнадесет . Минахме проверката, дадоха ни нови места, че бяха пуснали по-голям самолет и в същото време ни казаха,че затварят гейта-самолета всеки момент щял да излети. Що молби ударих , що тръшкания- немците са си точна нация и действат само по правилата. От ръкава , откъм самолета , връхлетя една немкиня горе-долу метър и деветдесет и със строг глас ме попита ще влизам ли в тоя самолет или ще остана на летището.Аз продължих с молбите да позабавят още малко излитането, като през това време групата взе да се появява.Но едрата отиде и сложи резето и затвори изхода , а за мен нямаше нещо по-нормално от това да ударя папката с документите в земята със силен трясък, при което и двете служителки се втрещиха.В тоя момент Галя ( момиче от групата) си подаде билета и по-дребната  го провери и и подаде билетчето за новото и място .И всичко това при затворен изход към самолета. Използвайки стъписването на двете немкини успяхме да се качим в самолета, така че на моя колан с постижения вече имам и един стопиран самолет!
    Пристигнахме, дойдоха да ни трансферират с два микробуса-мерцедесчета и една спортна Ламборджини.Не беше зле-нашия човек  си беше състезател и ни показа няколко особености в градското шофиране със супер бързия си ,а и мощен ( 500 коня или поне така го разбрах)автомобил.
    Настанихме се и изприпкахме да търсим коледни базари и на първия ни изпречил ни се, спряхме, купихме си вкусни наденики с хлебче  и пихме греяно вино и медовина. Така приключи този вълнуващ ден.
    За другия ден имахме обиколка на забележителностите с екскурзовод ,а вечерта решихме да вечеряме на корабче, което да ни и разходи по Вълтава.
    Екскурзоводът ни беше супер запозната с историята на Чехия,дипломиран историк и много сладка дама - Стела Давидова, която я препоръчвам горещо на всеки,който ще посети Прага.
    Като истинска енциклопедия ,Стела ни показа  основните забележителности на града,подправени с много пикантни истории,които нямаше как да разберем ,ако бяхме без нея.
    Интерес за нас представляваше най-големия дворцов комплекс в света-Пражкия замък.Той включва множество дворци,храмове,църкви , манастир , президентската вила, манеж, оранжерия, кралската конюшна, обелиск, други постройки, градини, скулптури и пр. Катедралата „Свети Вит“ се издига към небето в готически стил и е най-голямата светиня на Прага. Карл IV е монархът провъзгласил Прага за столица не само на Бохемското кралство, но и столица на Свещената Римска империя.При посещение в Италия се среща с Нострадамус,който му препоръчва да развива културата и образованието в страната си. Така е създаден Карловия или Пражки Университет. Кралят се стреми да се грижи за образованието на жителите, така че да не им се налага тези „които са гладни за плодовете на науката, да просят милостиня в чужбина…“. Започва да събира произведения на изкуството и книги.Кани в Прага много художници. Прави река Вълтава до река Елба плавателна, построява „Новия град“ (Нове место), Храдчани и знаменития за Прага Карлов мост.Развива селското стопанство,винопроизводството и рибното стопанство.
    Има легенда, че когато през 1378 г. императорът и чешки крал Карл IV умира, преди смъртта му в камбанарията на катедралата“Свети Вит“ всички камбани започват да звънят от само себе си и към тях постепенно се присъединяват всички чешки камбани. Карл ги чува преди смъртта си и възкликна: „Ето, деца, бог е с вас завинаги!“
    След интересната беседа  излязохме от Пражкия замък и се спуснахме по Царския Път сега улица „Нерудова“, път който са изминавали чешките царе при коронацията им . Улицата носи името на чешкия писател Ян Неруда. Любопитно е , че чилийския писател Пабло Неруда  взема за фамилно име името Неруда в чест на чешкия поет.По улица“Нерудова“ си стоят символите на старинните къщи, които някога не са имали номера , а символи. Така например има къща „Трите малки цигулки“, принадлежала на семейство майстори на цигулки.Къщата на Златния Бокал пък е принадлежала на златар.Около средата на улицата „стърчи“ някак самотно зелена къща.Легендата разказва,че всеки петък в нея  вилнее обезглавен конник,който търси покой за душата си.Наистина странни истории,но сега къщите са превърнати в хотели,магазинчета и ресторанти.И ние седнахме да хапнем в ресторант“При мелничаря“( U Mlynáře).Поръчахме си  прочутото колено(джолан),пихме червена коледна бира ,смяхме се и след това продължихме разходката си с неуморната Стела.
    Постепенно стигнахме до знаменития Карлов мост. Строителството му започва по нареждане на Карл IV през 1357 г. на мястото на съборения от придошлите води мост Юдит и завършва през 1402 г. На най-стария средновековен мост в Прага всеки камък има своя история. Императорът на Римската империя и чешкият крал Карл IV избира датата на полагане на първия камък на Карловия мост по съвет на придворни астролози. Тържествената церемония по този повод се е състояла през 1357 г. на 9-ия ден от 7-ия месец в 5:31 часа. Така моментът на основаване на моста е палиндром. Ако погледнете датата на отметката, тогава тя ще се чете еднакво и в двете посоки, както отляво надясно, така и отдясно наляво.. На моста са разположени 30 скулптури. Карловият мост от 600 години свързва двата исторически бряга на река Вълтава, Старе Место и Малък град. Мостът предлага зашеметяваща гледка към двата бряга на река Вълтава, а лодките за развлечение плават напред-назад по реката. От страната на Malaya Strana се издигат две кули, носещи името Malostrana bridge towers. Една от кулите е по-ниска и по-мощна, а втората е по-висока и построена по-късно. По-късно между кулите са построени порти и сега - сводест проход в центъра на кулите. От другата страна на моста можете да видите третата и последна кула - Staromestskaya. Името идва от частта на града, където се намира кулата - Старе Место. На последния етаж на кулата има наблюдателна площадка, на която срещу 150 крони можете да се изкачите и да се насладите на гледката към Карловия мост, река Вълтава и двата бряга на стария град на Прага.
    Карловият мост е заобиколен от множество тайни и легенди. Най-популярната от които е благоприятната енергия на моста, изпълняваща желания. Има няколко места, където си пожелахме разни неща- кучета, светци, кръстове, всичките лесно се намират, защото са изтъркани до блясък.
    Желанията ,които си намислихме до барелефа на чешкия католически светец Йоан Непомук,хвърлен от това място,легендата гласи ,че се сбъдват. Но има определен начин ,за намислянето на желанията.Според „правилата“ дясната ръка трябва да бъде поставена върху кръста и с пръстите на лявата ръка да се разтрият Непомук и звездите над главата му два пъти, докато поставяме левия крак върху гвоздея отдолу върху паветата. В тази позиция си пожелайте и вие нещо. Дай Боже  всички намислени желания се сбъдват!
    Продължихме обиколката си в центъра на Прага,разглеждайки Коледните базари,уличките и старинните сгради.Стела ни показа най-малкия хотел в Прага „Clementin“-старинна къща,с широчина на фасадата само 3.28 м .В близост до този хотел се намира  Klementinum-огромен комплекс,приютил най-красивата барокова библиотека в света,която решихме да посетим на следващия ден. Има няколко интересни религиозни обекта. Там се намира църквата Св. Климент, която е била църква на йезуитския колеж. Построена е между 1711 и 1715 г. Вътре в църквата има красиви статуи на Matyáš Bernard Braun. Църквата има перфектна акустика и посещението при богослужение или концерт тук е незабравимо преживяване.
    Постепенно стигнахме до стария градски площад,където имахме среща с групата от Пловдив,за да се качим на корабче по Вълтава за круиз с вечеря. Там е имало важен пазар още през десети век. Площадът е заобиколен от много исторически сгради. Тук се намира и прочутото Кметство на Стария градски площад със световноизвестния астрономически часовник, построен през 1410 г. Искахме да се качим с асансьора до кулата на Кметството, откъдето щяхме да имаме прекрасна гледка към целия площад,но и това го оставихме за другия ден. Останахме срещу часовника за да проследим парада на Апостолите.Кметството е създадено през 1338 г. Дванадесет апостоли се появяват в прозорците на астрономическата кула на всеки час. Има и табло с календар с всички зодии.А имаше и огромна тълпа,която се събира на всеки кръгъл час.Така,че ако решите да изгледате шоуто на Апостолите трябва да се разположите на добно място пред часовника малко по-рано.
    За да се качим на корабчето минахме по улица“Парижка“,която ми стана любима уличка.Тя се намира в еврейския квартал на Прага.Смята се ,че евреите са се заселили Прага още през X век.
    Тук има множество исторически и архитектурни паметници:
    Родното място на Франц Кафка;
    Висока синагога (Vysoká synagoga): синагога от 16-ти век.
    Еврейско кметство (Židovská radnice): кметство в стил рококо от 18-ти век .
    Синагога Клаузен (Klausová synagoga): барокова синагога от 16-ти век.
    Синагога Майзел (Maiselova synagoga): синагога от 16-ти век, унищожена от пожар, сега се използва като музей.
    Синагогата на Пинкас (Pinkasova synagoga): Синагогата от 16-ти век, сега паметник на жертвите на Холокоста.
    Испанска синагога (Španělská synagoga): синагога от 19-ти век с мавритански интериор.
    Старо еврейско гробище (Starý židovský hřbitov): гробище от 15-ти до 18-ти век. Най-старото оцеляло еврейско гробище в Европа.
    Стара нова синагога (Staronová synagoga): готическа синагога от 13-ти век.
    Церемониална зала на Пражкото еврейско погребално дружество (Obřadní síň): неоренесансова зала от 20-ти век.
    Постепенно стигнахме до Чешки мост(Čechův most)-десетия мост по течението на река Вълтава. Мостът е построен между 1905 и 1908 г. и заслужава вниманието заради артистичната си украса. Четири бронзови статуи на гении  от Антонин Попо стоят върху остъклените железни фенери на върха на колоните  . На капителите на стълбовете срещу водата стоят бронзови статуи на светлоносци с факли, а през водата са бронзови шестглави хидри със символите на Прага. Стълбовете са били украсени с бронзови и гранитни гирлянди.
    От другата страна на моста се намира и Пражкия метроном.В миналото тук е се е намирала най-голямата статуя на Сталин в света. След разрушаването на статуята е изграден метронома, с което жителите на Прага искали да кажат,че времето е безмилостно както към обикновените хора,така и към тираните. Метрономът показваше  няколко  числа-от едната страна 6222,което означавало,по данни на еко-активисти( за мен еко-терористи),че след 6222 дни ни очаква огромна еко-катастрофа.А от другата страна бяха сменящите се цифри на денонощието.
    Като пресечете мост ,веднага по стъпалата вдясно се намира кея за корабите,където може да си направите панорамна разходка с лодка или кораб, с обяд ,вечеря или само за час, по река Вълтава.Ние бяхме избрали опцията с вечеря,така че се насладихме на вкусната храна,придружена с беседата на Стела,която цял ден не спря да ни говори с любов за този прекрасен град и ни накара да го заобичаме от сърце. Така приключи този ден в Прага.
    За следващия си бяхме оставили посещението в Klementinum ,както и посещението на Кулата на стария градски площад.
    Klementinum е огромен комплекс от сгради, вторият по големина в Прага (Пражкият замък е първият), който винаги е бил център на образованието и културата. Повече от двеста години е седалище на Националната библиотека. Той съхранява най-ценните ръкописи и всички книги, които са били публикувани в Бохемия от 1807 г. насам. Най-важните части на Klementinum са Часовниковата кула и Астрономическата кула, която е висока шестдесет и осем метра. Куполът на върха му е украсен от статуята на Атлант, който носи земното кълбо в ръцете си. От 1775 г. в кулата се помещава метеорологична обсерватория, която измерва и записва климатичните промени в Прага. Поради факта, че тези измервания са извършвани повече от двеста години, обсерваторията в Прага печели  много световни първенства. В резултат на астрономически наблюдения през 1750 г. на кулата са монтирани астрономически машини. Друго съкровище, скрито от стените на Клементинум, е уникалната колекция от исторически глобуси в залата на математиката. Други забележителности включват Огледалния параклис или бароковата библиотека. Има тринадесет слънчеви часовника. В момента Klementinum е седалището на Националната библиотека, където можете да се  намерят много уникални книги и публикации.Броя на книгите в Клементинум е 20 милиона! Наистина много рядка сбирка !
    Входът е 300 крони, но си заслужава дори и само заради разкриващата се гледка над покривите.Беше валял и малко сняг, което пък направи гледката още по-хубава.
    След като излязохме от сградата на библиотеката се отправихме към Карлов мост, насладихме се на гледката, която се разкрива към Пражкия замък, припомнихме си разказаните от Стела истории за Аничка, за необяснимото наводнение , както гласи легендата за Свети Йоан Непомук и пламъчето, което никога не изгасва, послушахме уличните музиканти и се отправихме към една църква,която сбъдвала всички желания. Църквата се нарича Kostel Panny Marie Vítězné a Pražské Jezulátko или Пражкия младенец- църква в бароков/ренесансов стил, завършена през 1613 г., в която се намира 47-сантиметрова статуя на малкия Исус.
    И тук има легенда, която разказва, че ако се помолиш пред статуята на малкия Исус и си намислиш желание, то се сбъдва.Помолихме се за здравето на нашите близки и приятели, намислихме си и желания и се върнахме към центъра на града към часовниковата кула, за да се качим  и снимаме, но преди това седнахме да обядваме в един препоръчан от Стела ресторант „Staromáček“-препоръчвам го и аз.Аз си поръчах гулаш в питка , много ми хареса.
    След  това се качихме на Часовниковата кула,откъдето направихме няколко красиви снимки.Какви ти няколко?! Озовеш ли се отгоре не може да спреш да снимаш!
    Поразходихме се из тоя невероятен град, влюбени в неговата  архитектура, забележителен дух и красиви хора. Пихме заедно с тях греяно вино и бира, ядохме траделник  и колено, слушахме коледните песни.
    Мечтая отново да се върна в Прага и мисля, че скоро ще осъществя тази мечта!