Обиколката ни в Перу включваше и град Пуно (накъде без Пуно и езерото Титикака или както ни учеше да го произнасяме един местен ТиитИикАка.) Пристигнахме рано–рано на автогарата в градчето и веднага бяхме „прилапани” от една госпожа, която ни предложи екскурзия до езерото.Ние се засуетихме нерешително(всичко това с цел да смъкнем цената) и тя ни предложи и бонус един трип до Sillustani ,което било древно гробище освен на инките, дори и от периода преди тях.Комбинирайки двете екскурзии цената стана повече от привлекателна и се уговорихме за след обяда .Бяхме решили да се разходим из Пуно, докато стане време за екскурзията ни в Sillustani.В това градче всеки продаваше нещо, има и голям пазар, на който една продавачка ме замери с някакъв плодо-зеленчук ,защото ме видя ,че я снимам. Разкряка се, ние се изнизахме ни лук яли, ни с лук ни „пребили”. Взехме си най-вкусните парчета ананас (по 50 ст.) и някакви мекици, които разбира се, се точеха и пържеха на място.Обядвахме на брега на езерото – пъстърва, уловена във водите на ТитикАка и която местните наричат за по-лесно-„Тrucha a la plancha”.
Дойде време за тура и ние се придвижихме до хотелчето за да не закъснеем.
Sillustani е гробница преди инките на брега на езерото Umayo, на около час път с кола от Пуно . Нашия гид ни разказа за древния обичай на инките да отдават почит към предците си.Почитането на мъртвите и родството са неразделна част от културата на Аймара, а огромните chullpas или "chupa" в Sillustani са построени, за да поберат елита на Аймара от непосредствения период преди инките и от периода на инките. За пръв път тази дума е използвана през 19 век и произлиза от речника на Лудовико Бертонио (1612 г.). Бертонио насочил внимание към кошмарно погребение на полуномадски скотовъдци като ги нарекъл "chulpas" или глупаци , но всъщност се отнасяло за каменните кули като "къщи на душата".Въпреки това, терминът"chullpa"остава използван до днес за кулите.Гробниците са построени с много символизъм. Вътрешността им е оформена като матката на жената. Древните хора в Перу са вярвали в майката Земя, която създава и регулира живота. Когато човек умирал, те мумифицирали тялото и го поставяли в ембрионална поза, в плетени кошове.В гробовете оставяли и храна,накити и всичко, което починалия е ползвал приживе. Отворите, през които влизали в тези гробници са отворени и гледат винаги на изток ,защото се смятало, че това е мястото, където Слънцето се ражда от майката Земя всеки ден. Кулите ,които са разположени на най-прекрасното място над залива на езерото Umayo.Тези,които се извисяват на най-високото място и са най-големи са били предназначени за най-заможните
Много от гробниците са били разбивани от търсачи на съкровища или просто разбойници, докато други са били недостроени .
В древното селище има следи от два храма-Храма на Слънцето и Храма на Луната.И в двата храма са извършвани жертвоприношения.В Храма на Слънцето са запазени трите стъпала,където са извършвани жертвоприношенията с хора и животни.Първото е на змията,която символизирала миналото.Второто е на пумата,символизираща настоящето и третото е на кондора, който е бил символ на бъдещето.
На връщане към Пуно екскурзията ни включваше и посещение във ферма, където домакините ни предложиха местни плодове и зеленчуци,приготвени така,както са били приготвяни векове назад.На тези хора, живеещи по начина, по който са живели предците им, правителството отпуска средства и помощи, само да поддържат този начин на живот.Там опитахме най-вкусните картофи,зърна и грудки - Oca, Quinoa, Cañihua, Kiwicha, Potato .Видяхме как се мели киноа- на един камък се стрива с нещо като точилка.Идеята беше да се потопим в автентичната обстановка и да научим повече за селския живот в Андите.
Ако отидете в Пуно непременно отделете време за Sillustani.
Препоръчани коментари
Няма текущи коментари
Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш
Трябва да си член за да оставиш коментар.
Създай профил
Регистрирай се при нас. Лесно е!
Регистрирай сеВлез
Имаш профил? Влез от тук.
Влез сега