Прескочи до съдържание

Ново развитие с компенсациите при закъснели полети, техническа повреда вече не е оправдание


Препоръчани мнения

В дългата епопея на компенсациите, които авиокомпаниите дължат при закъснели и отменели полети тази седмица имаме ново развитие. 

 

Ситуацията накратко до момента е следната - авиокомпаниите може да не плащат обезщетения, ако закъснението се дължи на "изключително обстоятелство извън техния контрол". Ползвайки тази клауза, фирмите избягват да плащат обезщетение за почти всичко. На практика единствения избор на пътника е да стигне до съд, като чак там да се определи дали дадена техническа повреда наистина е била непредвидима и извън контрол или не. Повечето хора не го правят и при първи отказ от авиокомпанията се отказват да ръчкат по-нататък. 

 

Тази седмица обаче английски съд е излязъл с решение, че болшинството технически проблеми не могат да се считат за изключителни и авиокомпаниите дължат обезщетение. Ето малко информация: http://www.travelweekly.co.uk/Articles/2014/06/12/48297/caa+warning+after+flight+delay+compensation+ruling.html

 

Логиката, е че ако например даден датчик откаже да работи, това не е изключително обстоятелство, а такива неща се случват в нормалния процес на работа и са рутинни. Т.е. авиокомпанията не може да се позове на тази клауза в регулацията. По този начин отпадат много от техническите причини използвани за оправдание от компаниите, остават наистина трудно предвидими като стачки, лошо време и т.н.

 

Jet2 ще обжалва, така че не всичко е приключено. 

 

Аз честно казано съм раздвоен леко, но единственото което ми се ще е регулацията да стане кристално ясна и да се знае от воле кога се плаща и кога не. Изглежда, че това решение на съда е стъпка в правилната посока. Защото в момента авиокомпаниите цитират технически причини на кило, независимо дали са били могли да бъдат предотвратени или не. Правилното категоризиране на това, кои причини са изключителни и кои не ще направят нещата по-лесни за всички нас. 

 

 

  • Харесвам 5
Връзка към коментар

Само да отбележа, че решение на английски съд по конкретно дело, не води след себе си автоматично прилагане на постановеното по отношение на възникнал подобен казус в цял свят. Поради спецификата на правото на прецедента обаче,  въпросното решение ще бъде приложимо по отношение на всеки подобен казус, възникнал в Англия след датата на влизането му в сила. Във всички случаи ще е необходимо последващо реципиране на решението в международноправните актове регламентиращи материята, за да се превърне постановеното в писано правило за авиокомпаниите...

  • Харесвам 5
Връзка към коментар

Георги,благодаря ти, че споделяш тази новина.

 

Преди няколко години на мен ми се случи  полета от Порто до Валенсия на ryanair да закъснее с 3,5 часа,заради което изпуснах полета си на Wizz до София.На който не му се е случвало не знае  в каква ситуация те вкарва това и за какъв преразход става въпрос.Единствената положителна мисъл която ти минава е ,че все пак си в Европа,а не на друг континент.

След серия гневни писма от моя страна към ryanair(отмъстително ги пиша с малка буква :) ) с цел компенсиране на поне част от преразхода ми,отговорът беше същият-отстранявали технически проблем "изключително обстоятелство извън техния контрол".

Нека юристите ме поправят, но доколкото знам такова обстоятелство е "непреодолима божия сила"-земетресения,наводнения,изригване на вулкани и т.н. Техническия проблем не може ли да се предвиди и предотварати (в повечето случаи) и в какви случаи това е" извън техния контрол"?

Надявам се ,че решението на този съд ще има резултати в бъдеще.

Редактирано от Мари Николова
  • Харесвам 3
Връзка към коментар

От началото на годината водя битка с едни калпазани, които ми развалиха почивката на Карибите ..

Разбираш ли, понеже имало ураган на другия край на света, а те имат 3 самолета на кръст, та целият им график се премести напред с половин ден.. барабар с моя полет, 1 седмица след урагана...

Разбира се, минаха с номера "поради метеорологични условия", но не им се получи, и сега с подкрепата на ecc.bg и френските им колеги ги тормозя двойно.

  • Харесвам 4
Връзка към коментар

Само да отбележа, че решение на английски съд по конкретно дело, не води след себе си автоматично прилагане на постановеното по отношение на възникнал подобен казус в цял свят. Поради спецификата на правото на прецедента обаче,  въпросното решение ще бъде приложимо по отношение на всеки подобен казус, възникнал в Англия след датата на влизането му в сила. Във всички случаи ще е необходимо последващо реципиране на решението в международноправните актове регламентиращи материята, за да се превърне постановеното в писано правило за авиокомпаниите...

 

Да, мерси за уточнението, представям си в БГ ер например как се смеят, ако им цитирам дело на Jet2 :). Поне малко от малко мътилката се чисти и вече на всеки чиновник трябва да му е ясно, че регулацията е написана супер некадърно и колкото и приложения за мобилни телефони да направят и листовки по летищата да раздадат ще си остане така. 

Връзка към коментар

Георги,благодаря ти, че споделяш тази новина.

 

Преди няколко години на мен ми се случи  полета от Порто до Валенсия на ryanair да закъснее с 3,5 часа,заради което изпуснах полета си на Wizz до София.На който не му се е случвало не знае  в каква ситуация те вкарва това и за какъв преразход става въпрос.Единствената положителна мисъл която ти минава е ,че все пак си в Европа,а не на друг континент.

След серия гневни писма от моя страна към ryanair(отмъстително ги пиша с малка буква :) ) с цел компенсиране на поне част от преразхода ми,отговорът беше същият-отстранявали технически проблем "изключително обстоятелство извън техния контрол".

Нека юристите ме поправят, но доколкото знам такова обстоятелство е "непреодолима божия сила"-земетресения,наводнения,изригване на вулкани и т.н. Техническия проблем не може ли да се предвиди и предотварати (в повечето случаи) и в какви случаи това е" извън техния контрол"?

Надявам се ,че решението на този съд ще има резултати в бъдеще.

Абе то дори и да се приеме, че при закъснял полет авиокомпанията ще те обезщетява с някаква минимална сума, специално в случаят с две различни компании, на два различни билета, това няма да помогне. В случаят, чисто законно, Ryan не са виновни, че си си изпуснала полета с Wizz и дори да можеше да те обезщетят по някакъв закон, те пак щяха да те обезщетят за закъснението, а не за изпуснатият полет, което пак ще те остави с големи разходи за хотел, чисто нов полет до крайната дестинация на вероятно безумно висока цена и т.н., които разходи ще са си за твоя сметка при всички случаи.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

По този повод миналата есен една приятелка пътува от Германия / не помня кое летище точно/ до Букурещ с Blue Air . Полета излита с около 4 - 5 часа закъснение. Изпращат образеца за обещетение съгласно европейския регламент и след няколко месеца всички са получили по 250 евро обезщетение, а билетите са им стрували около 100 евро. Ние имахме закъснение със 7 час с Wizz , изпратихме аналогични писма и формуляри и отговора беше изпратете фактури за разходите които сте направили. Все пак не за всичко може да има фактура, как да докажа че е трябвало да бъда на работа в този ден и имам пропуснати ангажименти и t.н

Редактирано от aneliya
  • Харесвам 4
Връзка към коментар

Абе то дори и да се приеме, че при закъснял полет авиокомпанията ще те обезщетява с някаква минимална сума, специално в случаят с две различни компании, на два различни билета, това няма да помогне. В случаят, чисто законно, Ryan не са виновни, че си си изпуснала полета с Wizz и дори да можеше да те обезщетят по някакъв закон, те пак щяха да те обезщетят за закъснението, а не за изпуснатият полет, което пак ще те остави с големи разходи за хотел, чисто нов полет до крайната дестинация на вероятно безумно висока цена и т.н., които разходи ще са си за твоя сметка при всички случаи.

А не би трябвало да е така.

 

Нали в правото има"пропуснати ползи" и "нанесени щети".

 

Както и да е,свикнала съм  че света е несправедлив,а авиокомпаниите съвсем :) .

P.S.Дори не ни дадоха ваучери за храна и напитки докато чакахме.След втория ми мейл предложиха да възстановят разходите по касови бележки направени на летището в този времеви интервал.Оттогава знам ,че тези неща се пазят.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

А не би трябвало да е така.

 

Нали в правото има"пропуснати ползи" и "нанесени щети".

 

Както и да е,свикнала съм  че света е несправедлив,а авиокомпаниите съвсем :) .

P.S.Дори не ни дадоха ваучери за храна и напитки докато чакахме.След втория ми мейл предложиха да възстановят разходите по касови бележки направени на летището в този времеви интервал.Оттогава знам ,че тези неща се пазят.

Съгласен съм и симпатизирам, обаче това е положението за съжаление. Duke може да даде повече инфо по правните въпроси със пропуснатите ползи и нанесените вреди, аз не съм адвокат. И да, всички бележки се пазят при закъснение, поне, докато авиокомпанията не си изплати каквото е обещала. Същото важи и за събирането на мили с бордните карти.

Връзка към коментар

Само , че последните изрично са записали в общите условия , че как не носят отговорност за изпуснати полети и пропуснати ползи. При покупката на полета слагаш чавка , че си запознат с това.

Съгласен съм , че Райън имат отвратително отношение към клиента в такива ситуации , но заради цената съм се примирил.

От години избягвам всякакви лоу кост връзки под 4-5 часа ... това като абсолютен минимум.

  • Харесвам 4
Връзка към коментар

По този повод миналата есен една приятелка пътува от Германия / не помня кое летище точно/ до Букурещ с Blue Air . Полета излита с около 4 - 5 часа закъснение. Изпращат образеца за обещетение съгласно европейския регламент и след няколко месеца всички са получили по 250 евро обезщетение, а билетите са им стрували около 100 евро. Ние имахме закъснение със 7 час с Wizz , изпратихме аналогични писма и формуляри и отговора беше изпратете фактури за разходите които сте направили. Все пак не за всичко може да има фактура, как да докажа че е трябвало да бъда на работа в този ден и имам пропуснати ангажименти и t.н

 

Има малко разлика тук. В единия случай е обезщетение от 250 евро, което авиокомпанията дава само ако закъснението е по нейна вина. Във втория случай е просто покриване на нощувка, храна и т.н., което авиокомпанията е длъжна да даде при всички положения. Т.е. Уиз чисто и просто не са били съгласни, че закъснението е по тяхна вина. 

 

А не би трябвало да е така.

 

Нали в правото има"пропуснати ползи" и "нанесени щети".

 

Както и да е,свикнала съм  че света е несправедлив,а авиокомпаниите съвсем :) .

P.S.Дори не ни дадоха ваучери за храна и напитки докато чакахме.След втория ми мейл предложиха да възстановят разходите по касови бележки направени на летището в този времеви интервал.Оттогава знам ,че тези неща се пазят.

 

Това, че не са дали ваучери и напитки си е грубо нарушение, и да, касовите бележки се пазят в тия случаи. Няма никакво извинение за компанията тук и никакви уловки в регулацията - има ли закъснение, ако ще камъни да падат, храна и хотел трябва да се предоставят. Иначе да, авиокомпанията не може да е отговорна за прекачвания каквито правиш на своя глава после, то и за това размера на компенсацията е фиксиран, дали ще ти покрие разходите вече е отделен въпрос. Може би някоя пътническа застраховка да ти свърши работа в тоя случай, но не съм безкрайно убеден, че някоя клауза не изключва точно прекачвания с нискотарифни.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Къде е най-добре да направя такава застравовка и колко струва?

 

Нямам идея, срещал съм такива, но не съм се зачитал супер детайлно в полиците и съм далеч от мисълта да препоръчвам :) А и пак казвам не съм сигурен дали някой застраховател ще покрие това конкретно неудобство. 

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Независимо от правната система (континентална или англо-саксонска) най-трудно в правото се доказват "пропуснати ползи". Не съветвам никого да опитва да доказва "пропуснати ползи", освен ако не става дума за наистина сериозен по размер иск с достатъчно убедителни доказателства в негова подкрепа. Когато става дума за "причинени вреди", нещата са относително ясни. Нанесените "материални щети" са сравнително лесно оценими в пари. Казвам относително ясни, защото от друга страна "нематериалните вреди" са принципно още по-трудно доказуеми от "пропуснатите ползи". В родната съдебна практика, например, обикновено става дума за причинени "болки и жалейки" или пък за "възникнали депресивни състояния" вследствие на настъпило обстоятелство. Сами разбирате за какво иде реч...

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Това, че не са дали ваучери и напитки си е грубо нарушение, и да, касовите бележки се пазят в тия случаи. Няма никакво извинение за компанията тук и никакви уловки в регулацията - има ли закъснение, ако ще камъни да падат, храна и хотел трябва да се предоставят. Иначе да, авиокомпанията не може да е отговорна за прекачвания каквито правиш на своя глава после, то и за това размера на компенсацията е фиксиран, дали ще ти покрие разходите вече е отделен въпрос. Може би някоя пътническа застраховка да ти свърши работа в тоя случай, но не съм безкрайно убеден, че някоя клауза не изключва точно прекачвания с нискотарифни.

 

Има едно "но". Даже две :) Настаняване, транспорт от-до и комуникация (мисля, че беше няколко телефонни обаджания, е-майл и факс) авиокомпанията е длъжна да обезпечи (чрез свой представител на място!) ако закъснението е преместило полет за следващия ден (т.е. има "нощувка"). И тук има една "врътка" .. ако организацията на въпросното настаняване и транспорт би довело до трудности, възпрепятстващи допълнително излитането - авиокомпанията може да откаже да го направи, но по този начин се задължава да възстанови разходите, направени от пътника. Те се доказват изрично с бележки, фактури и пр. Липсата на представител на авиокомпанията се води допълнително нарушение, както и неизвестяването на пътниците за правата ми на компенсация, когато настъпи такова обстоятелство.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
  • 4 седмици по-късно ...

От началото на годината водя битка с едни калпазани, които ми развалиха почивката на Карибите ..

Разбираш ли, понеже имало ураган на другия край на света, а те имат 3 самолета на кръст, та целият им график се премести напред с половин ден.. барабар с моя полет, 1 седмица след урагана...

 

 

Половин ден не е кой знае каква трагедия , позициониращите полети ли ти прецакаха ?

Връзка към коментар

..отпозициониращите, а и не беше половин ден, а цяла нощ :) Т.е. трябваше да си намирам спане там, спане в Париж, нови билети до София (около 24 часа преди да ги летя), и всичко това с помощта само на един мп3-плеър и един 10 годишен телефон..

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Е плеъра как ти помогна ? :)

Иначе то тия десетгодишни слушалки са невероятни. Аз имам една Нокия 3310 която търкалях близо 8 години и я зарязах ...три години по-късно реших да я заредя и още бачкаше пущината ;)

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Плеърът е с Андроид и вайфай.. той ми е връзката със света, когато пътувам.

Прекалено съм модерен да нямам поне едно нещо с IP адрес в мен :D

 

А иначе, и двете оборудвания ме предадоха там, временно .. и то почти в синхрон .. но това ще е част от пътеписите някой ден .. как ходя да ръгам кабели на хората в усб-тата да разбера дали зарядното ми е изгоряло или порта за зареждане .. и писането на СМС-и в 3 през нощта тукашно време да ми намерят какъв стар съвместим телефон да си купя, че да заредя батерията на мп3-то в него ..втори живот живее сега.

Редактирано от macf1an
  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Георги,благодаря ти, че споделяш тази новина.

 

Преди няколко години на мен ми се случи  полета от Порто до Валенсия на ryanair да закъснее с 3,5 часа,заради което изпуснах полета си на Wizz до София.На който не му се е случвало не знае  в каква ситуация те вкарва това и за какъв преразход става въпрос.Единствената положителна мисъл която ти минава е ,че все пак си в Европа,а не на друг континент.

След серия гневни писма от моя страна към ryanair(отмъстително ги пиша с малка буква :) ) с цел компенсиране на поне част от преразхода ми,отговорът беше същият-отстранявали технически проблем "изключително обстоятелство извън техния контрол".

Нека юристите ме поправят, но доколкото знам такова обстоятелство е "непреодолима божия сила"-земетресения,наводнения,изригване на вулкани и т.н. Техническия проблем не може ли да се предвиди и предотварати (в повечето случаи) и в какви случаи това е" извън техния контрол"?

Надявам се ,че решението на този съд ще има резултати в бъдеще.

 

Незнам дали тук е мястото, но в такива случаи когато ползваш няколко АК има един сайт http://www.worldnomads.com/ на който можеш да си направиш застраховка срещу такова закъснение. Аз не съм го ползвал, но съм чувал добри отзиви. 

Връзка към коментар

В частта "Връзки" са изброени сходни компании: Застраховки

 

Т.като форумът е регистриран за афилиейт на http://worldnomads.com, уместно ли е да се публикува личен афилиейт линк?

Редактирано от macf1an
Връзка към коментар

В частта "Връзки" са изброени сходни компании: Застраховки

 

Т.като форумът е регистриран за афилиейт на http://worldnomads.com, уместно ли е да се публикува личен афилиейт линк?

Даже незнам какво е това. Просто копирах това което ми беше в браузъра. Оправих го.

Връзка към коментар

Обсъждали сме ги номадите в няколкото теми за застраховките. Имат световна слава като на читава фирма с не малко доклади, че застраховката наистина работи. Което като цяло е големия проблем на застраховките, много хора препоръчват без да са стигнали до някакво събитие, където ясно се вижда дали фирмата си заслужава или не. Иначе всяка застраховка е перфектна, ако въобще не стигнеш до нея. За съжаление тази им популярност качва цените им, вече всеки сам си преценява дали си заслужава. 

 

В контекста на отменени и закъснели полети, мисля че някъде из тънкия шрифт ще пише, че ако се дължи компенсация от ЕС, те няма да изплатят. Не ми се рови сега в полицата, но обикновено логиката е, че човек не може да получи два пъти компенсация за едно и също нещо. А и като цяло темата е как да си знаем правата, да сме в час с тях и да се борим, а не да решаваме проблем като плащаме допълнителни пари на застрахователи. 

 

И да, чужди афилиейт линкове не са позволени. Обикновено се получава небрежно, човек е кликнал на друг афилиейт и пейства линка тук, аз се грижа да ги премахвам, редовно се случва с booking.com. 

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.