Прескочи до съдържание

Обществен транспорт и пътувания с автомобил в Белгия


Lyubina

Препоръчани мнения

Публикувано: (редактирано)

Обществен транспорт в Белгия

 

От/до летище Шарлероа

От/до летище Шарлероа:

С автобус: www.flibco.com Пътуват до Брюксел, Лиеж, Брюж, Гент, Лил, Люксембург

С влак, от всяка жп гара и после с автобус до летището.

 

От/до международното летище Брюксел

 с влак

С автобус до/от Брюксел: бърз автобус линия 12 в делнични дни, цена на еднопосочен билет 4 евро. Тръгва от площад Люксембург, евентуално от Шуман и пристига за около 15 минути. Не разчитайте на това, трафикът в града става все по-тежък, заделете си повече време. В  почивни дни и извън работно време автобус № 21 от същите спирки.

Автобуси на De Lijn от Gare Du Nord, номера 272 и 471

De Lijn от околните градове Мехелен (681, 682 и 683), Leuven (616, 651 & 652), Vilvoorde (282, 621, 683,820 & 821), Merchtem (821), Jette (820), Brussels Expo (820), Diegem (272, 282, 620 & 621), Haacht (660), Roodebeek (359) и Groenendaal (830). 

 

Пътуване в страната:

 

С влак:

ЖП транспорта на Белгия е много добре уреден, връзките между отделните градове и региони са удобни. Влаковете пътуват на сравнително малки интервали от време. Билети се продават както на билетни автомати по всички гари (с монети или банкови карти), така и на каса (внимание с езиковите различия в произнасянето на градовете), и on-line. Няма съществено значение дали ще пътувате с бърз или „пътнически“ влак, цената обикновено е една и съща и на билетите няма фиксиран час на тръгване, нито номер на влака, с който трябва да пътувате. Единствено класата. Кондукторите във Фламандската част на страната говорят английски и при проблем или неяснота винаги ще ви помогнат. Във Валония, по традиция нещата са малко по-различни. Във влака върви информация за следващата спирка/гара. Отваряйте си очите и ушите, защото покрай двуезичието на страната и необичайното произношение/изписване на някои от градовете е възможно да пропуснете гарата си.

 

Сайт на белгийските железници

 

Сайтът предлага жп екскурзии в страната и посещение на определени забележителности или паркове. Търсете B-excursions:

 

Двупосочни билети: в рамките на един ден, цената е с 30% по-ниска от тази, за еднопосочно пътуване.

 

Тази информация вече не е актуална (юни 2018 - правя този коментар благодарение на @a6olq, която ми обърна внимание, че двупосочния билет на сайта на SNCB вече е равен на цената на два еднопосочни).

 

Weekend билети: важат от петък следобяд до неделя през нощта, както и за всички официални празнични дни, за пътувания на територията на страната. Двупосочни билети, на които цената е на 50% по-ниска от обичайната тарифа. Могат да бъдат закупени от касата на всяка жх гара, от билетен автомат или on-line.

 

Go-pass: за хора на възраст до 26 години без 1 ден. На цената от 50€, включват 10 пътувания в която и да е посока, могат да бъдат споделени, т.е. не са персонализирани, нямат ограничения във времето за валидност, освен по възраст. Единственото условие е, да си напишете името на латиница, по паспорт върху билета. Съществува възможност да си закупите такива и от най-близките до границата с Белгия градове, за пътуване до Брюксел. Например, билет с go-pass от Аахен до Брюксел е на цена 7€. Продават се също на касите, билетните автомати (Внимание! Само монети и картови разплащания на автоматите) и on-line. За закупуването им не се изисква представяне на какъвто и документ, удостоверяващ възрастта ви, но при проверка по време на пътуването ви, същията е задължителен.

 

Пътувания до околните държави:

 

Международните влакове са Eurostar до Лондон и Thalys до Амстердам, Кьолн, Париж .... Билетите могат да бъдат закупени on-line, като при предварителна покупка имате множество възможности да спестите от цената. Цените на тези пътувания са като самолетните – трудно можеш да предвидиш кога има приемливи цени, освен да дебнеш. Поне аз, досега не съм открила някаква закономерност, освен обичайната – по празници и през уикендите са доста по-високи, както и ако си ги купите на място, от каса на гарата. Тогава могат да са направо убийствени.

Повече инфо и билети on-line: https://www.b-europe.com/Travel

 

 

Последните две години в Белгия зачестиха т.нар. Industrial actions, които в повечето случаи засягат и обществения транспорт, особено железопътния. В такива дни спира движението на влаковете в определена провинция или регион или в цялата страна, включително и международните влакове. Няма препоръка за спасително действие. Просто се надявате все някой от включените в разписанието влакове да се движи или просто да обединят няколко влака по дадено трасе в едно, но трябва да имате връзка със сайта на железниците, за да сте известени. Обикновено стачките се обявяват месец предварително, а в деня преди събитието на сайта на SNCB излиза информация къде и какво няма да се движи.

 

С автобус

Като изключим някои линии на TEC (Transport en Commun) и De Lijn (https://www.delijn.be/nl/ ) автобусният транспорт не е широко застъпен в Белгия. Цитираните компании оперират основно между общински (областен) център и околните градчета.

За Брюксел: STIB

За съжаление английската версия на сайта не е съвсем пълна.

 

Градски транспорт:

 

Цени на билети в градския транспорт: от юли 2015 отпаднаха хартиените билетите за множество пътувания. Цена на един билет, закупен предварително 2,10 €, закупен от шофьор/ватман 2,50€. Всички билети важат един час от момента на валидирането им на автомат в метрото или превозното средство.

За туристи създадоха две възможности: еднодневна карта на цена 7,50€, което за Брюксел си е добра опция.

Другата възможност е Event Pass, който обаче изисква задължително представяне на билета за даденото събитие.

 

Допълнително, има опция за закупуване/зареждане на пластиката за 10 пътувания, което е на цена 14€. Няма ограничения във времето за използването им. Допълнително, благодарение на друга магеланка открихме, че с една неперсонализирана карта MOBIB могат да пътуват няколко човека, като картата се валидира съответния брой пъти. Или поне така се твърди на сайта.

(актуализация на информацията - май 2018)

 

За съжаление Brussels Card,  не включва цената на градския транспорт.

Билети и карти се купуват от билетни автомати – само с монети или карти (дебитни и кредитни, но някои от дебитните карти от български банки не ги разпознават) и от гишета на метростанциите. Не на всяка метростанция има билетна каса, което би могло да бъде проблем. Има два вида: KIOSK и BOOTIK, обикновено по метростанциите в централната част. 

 

Алтернатива при по-продължителен престой в Брюксел са магнитните карти MOBIB, които може да са анонимни и персонализирани. За целите на туризма анонимните са ок. Цената на пластиката е 5€ и се закупуват от гишетата за продажба на билети (само). Може да се зарежда неограничен брой пъти на автомат и на гише. Намаленията при ползване на такава карта започват при зареждане на над 5 пътувания: напр. Цената на 5 пътувания е 8€, на 10 пътувания е 14€. Т.е. ако ви предстои по-дълъг престой или предвиждате повече пътувания с градски транспорт в Брюксел може и да си струва. Брюксел не е разделен на зони, така че билетите за градския транспорт са на една и съща цена, независимо от разстоянието и посоката, в която пътувате.

 

Велосипед:

В градски условия е ок, в метрото и влаковете има обособени вагони и часове, в които е допустимо да се транспортират велосипеди. Много хора живеят в провинцията или околните големи градове (Гент, Хазелт, и др.) и пътуват всеки ден до Брюксел за работа, като си пренасят и велосипедите. Цени за транспорт на велоситед по влак

В Брюксел има иградени множество станции за велосипеди под наем, които могат да се наемат срещу кредитна карта. Цената за ден е приблизително колкото цената на едно пътуване с градския транспорт.

http://en.villo.be/

 

 

Пътуване с автомобил:

 

Множество магистрали, настилките са в прилично състояние. Задръстванията са нещо обичайно.Статистиката показва, че Белгия е страната с най-големи задръствания в Европа и Северна Америка. Обикновено има светлинна сигнализация по магистралите, която ще ви предупреди да намалите преди задръстване. Информацията за трафика се обновява редовно на няколко сайта, един от които е: http://www.rtbf.be/services/mobilinfo

Спазвайте правилата за движение, ако не искате да отнесете глоби.

Ако сте на сравнително свободна магистрала сте задължени да карате в най-дясната свободна лента. Останалите ленти се ползват само при изпреварване.

 

Изходите и входовете на магистралите са добре означени, имат дълга лента за ускоряване, обикновено този който се движи в дясно и има свободно място, минава в лявата лента за да направи път на включващите се в магистралата. Изключения правят тежките камиони (както навсякъде и тук шофьорите на TIR са с особен манталитет).

 

Ремонтите по пътищата са често срещани. Сигнализирани са светлинно от доста голямо разстояние – понякога до 5 км предварително, така че да имате време да реагирате адекватно на ситуацията.

 

И тук да кажа: избягвайте влизане в големите градове сутрин между 7 и 9,30. Трафикът на комютърите е ужасяващ. Същото важи за излизане в следобедните часове, до към 19-19,30. По околовръстните шосета можете да си стоите до час и да се придвижвате със скоростта на костенурка. В най-голяма степен това е валидно за Брюксел (R0), Антеврепен (R1 и R2) и Лиеж.

 

Максимално разрешена скорост (освен ако не е указана със знак):

120 км/ч по магистралите

90 км/ч по първокласните пътища (националните) и по второкласните пътища, освен ако няма друго означение.

50 км/ч в населените места, в жилищните квартали и около училища, детски градини и болници - 30 км/ч.

 

При пътен инцидент: обаждате се на полицията и не местите автомобила, докато не пристигнат. Същевременно слагате жилетка (от ония сигналните, които и при нас са задължителни), включвате аварийните светлини и слагате триъгълник на 30 метра зад колата.

 

Винетки и пътни такси: все още не се изискват. От 01 април 2016 се въвеждат винетки за автомобили с тегло над 3,5 тона.

 

Алкохол: допустимо ниво 0,5/1000, както и в България. Обикновено се организират акции за проверка, при която почти няма пропуск: затварят се улици, пътища, магистрали и се проверяват всички автомобили, които в момента са там.

 

В зимни условия: такива са казуистика в Белгия, но понякога се случват. Зимните гуми не са задължителни и за местните са проява на екзотика (и лош вкус ).

За сметка на това мъглите не са необичайно явление, особено по течението на реките и в северните части, близо до морето. Казвайки това трябва да уточня, пристанища имат и градове, разположени уж доста навътре в континента, като Genk например.

 

Шофиране на включени светлини през деня не е задължително и като цяло рядко се среща, освен при лоши метео-условия.

 

Шофиране в градски условия:

 

Лентите за движение в градовете са значително по-тесни от тези, с които сме свикнали в България.

По повечето улици обикновено има обособена бус-лента, която е само за автобуси, таксита и автомобилите със специален режим. Не си позволявайте да се движите в нея, глобата няма да ви се размине.

Пешеходци и велосипедисти са винаги, ама винаги с предимство!

 

Масово важи правилото на дясностоящия. Ако нямате изрично указано със знак, че сте на път с предимство, внимавайте на всяко кръстовище. Винаги може да ви изскочи някой, дори и да ви изглежда, че сте на главен път. Няма такова нещо. Те са си в правото. Тъй като отпадането на този принцип и определянето на „главни пътища и улици“ е сравнително от скоро, а навиците са втора природа на човешките същества, дори и да имате сигнализация че сте на път с предимство, пак се оглеждайте за дясно-стоящи. Възможно е този, който идва от дясно да не знае, да не е обърнал внимание, или просто да не мисли. Впечатлението ми е, че тукашните шофьори определено страдат от липса на въображение.

 

При шофиране в градовете си отваряйте очите на 10, особено в топлите месеци. Използването на двуколесни превозни средства е масово. Водачите им, подобно на България, а и не само, не са от най-дисциплинираните. Промушват се през всяка възможна и невъзможна пролука между автомобилите, движат се с висока скорост и настояват на правата си. Възможно е да оставят нежелана намеса върху автомобила ви – било случайно или съвсем целенасочено (ако решат, че сте им отнели предимството или са се почувствали застрашени от поведението ви на пътя), включително да останете без странично огледало.

 

Наблюдаван интересен феномен: автомобилът пред вас дава десен мигач. Тръгвате да го заобикаляте и в този момент той/тя (обикновено тя) завива на ляво. Често срещано.

Друго – местните никак не уважават мигачите като средство за сигнализация. Разчитайте на шестото си чувство, особено по кръгови кръстовища.

 

Паркиране в градовете:

 

В централните зони на градовете паркирането по улиците е платено, средно 2€ на час, като на доста места има ограничения за времето на престой до 2 часа. В такива случаи е необходимо поставяне на таблото на автомобила на диск с часовник. Плащането става на паркинг-автомати или с sms. Всички градове имат добри покрити паркинги в централната си част. Цените варират. Повечето паркинги са с над 100-150 паркоместа, пиемат плащане с карти, банкноти и имонети. Ако не ви се влиза в града с автомобил или искате да спестите от паркинг, на входовете на големите градове обикновено има Park-and-Ride, и връзка с метро или автобусни линии.

Редактирано от Lyubina
актуализиране на информацията за цени на билети
  • Харесвам 6

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.