Прескочи до съдържание

Съвети за по-хубави снимки


Препоръчани мнения

преди 35 минути , bobole4e каза:

tracking focus  е при Sony. Изважда се много лесно,не се влиза в подменюта ( сега обаче не се сещам къде точно се натискаше-ако си със Сони , довечера ще пиша къде  е точно), даже аз почти непрекъснато  го активирам , ама  нямам представа как да го ползвам и все го махам.

Не се мъчи - с panasonic tz-100 съм.

 

btw, допълнителна причина да повдигна подобна тема е точно тоя фотоапарат. Несъмнено хубава камера, но с неинтуитивно управление и "идиотско" ръководство от стотици страници - лошо подредено, зле написано, изобщо много трудно за четене, камо ли за разбиране. (за мен, де :) )

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Преди година бях попаднала в една затворена група във Фейсбук. Там професионален фотограф се опитваше да налее на нас аматьорите малко знания как се снима готварска фотография. Оказа се доста по-сложно, отколкото предполагах. Но едно нещо ми остана запечатано в съзнанието. Няма по-хубаво нещо от критиката. Бяхме подтиквани да пускаме снимки, кой каквото направил, а другите участници коментират и изкават мнение какво не им харесва и може да се промени. Оценяването и критиката амбицира да се коригираме. А и практиката е най-добрият учител. Както беше споменато в клипчето по-горе: "Practice makes perfect". :)

@ven62 , пускай размазаните снимки, ние ще ударим малко критика, ти ще се амбицираш още повече и така ще го докараш перфектно.

Аз съм "ЗА" да си имаме наша малка аматьорска тема и да си пускаме експериментите. :)

  • Харесвам 7
  • Смея се 1
Връзка към коментар

Споделям едно видео, което според мен е страхотно за начинаещи. Поредицата описва както позиционирането и самите настромки при заснемането, така и последващата обработка.

 

 

Първият епизод, е качен в youtube безплатно, останалите могат да се закупят... или пък да се пиратства (длъжен съм да спомена, че не стимулирам интернет пиратството! :) )

 

В тази статия са описани и основните понятия:

 

https://improvephotography.com/photography-basics/ 

Редактирано от П.Кръстев
  • Харесвам 4
Връзка към коментар
преди 5 часа, Rumiana каза:

Става дума за предпечатна подготовка на снимки.  Много рядко печатам - гледам снимки предимно на монитора си (затова и сигурно не съм се научила), но имам лош опит - снимки, които на монитора изглеждат добре, след отпечатване губят колорита си и изглеждат някак безцветни и убити.  Много бих благодарила, ако някой даде някакви елементарни съвети как да подготвям снимките си за печатане.

Темата е обширна и всеки има неговата правилна точка за предпечата и обработката на снимки.

 

Зависи за какво искаш да подготвиш файловете за печат - печат на снимки до А3 размер във фотостудио, да си подготвиш фотокнига за печат, печат на големи снимки над А3, печат на фотохартия, на канаваца...

 

Започваме с калибриран монитор, без него няма предвидимост в отпечатъка. Няма да се впускам в подробности за цветовите пространства. Аз, лично използвам Adobe RGB, когато снимам. За мен това цветово пространство, при конвертиране към CMYK или CcMmYK, е с най-малко загуби на цветове и нюанси. От студиото, в което ще печатам искам техните цветови профили за машината им, за да настроя цветовете на снимката, според моя вкус или каквото искам да внуша с тази снимка. Ако файловете ще се печатат на различни машини, тогава използвам универсални цветови профили - Fogra 39 или Fogra 27.

 

Това е в общи линии :)

 

  • Харесвам 6
  • Благодаря 1
Връзка към коментар
преди 7 часа, ven62 каза:

Има някои снимки (тук във форума) които ми се иска да знам как се правят.

Да започна, например, с тези:

 

DSC_9218-1-c1_thumb_jpg_04f2fa8d6b17988b0bb7a33fddd28b98.jpg.7da2233c77c84ab210d4ebd2cff36cc1.jpgDSC_9415-c1_thumb_jpg_2a53b2a748ed515b028e6892af297aa9.jpg.ad67f4a047b62e3dfa71852b317468e2.jpg

 

т.е. снимки на движещи се обекти, които са на фокус, а фона е леко размазан.

 

Горните снимки са на @alienad от темата "Амстердам с дъх на лалета"

 

Тези снимки са снимани на скорости от 1/40..1/60s, при които позволява проследяване на обекта, като се запазва сравнително добър фокус на снимания обект. Скоростта на снимане зависи от скоростта на движение на обекта. При по-скоростни обекти може да се снима и на по-високи скорости 1/100.... При правенето на тези снимки има и доста "брак".

Редактирано от alienad
  • Харесвам 2
  • Благодаря 1
Връзка към коментар

По повод дискусията за откриване на теми, подфоруми и т.н. - никой не е ограничавал пускане на теми за фотография, било то да поиска съвет или да сподели опит. В този раздел има и други теми за съвети за снимане, които частично се припокриват с тази. Ако се появят доста такива теми, ще ги отделим в подфорум, най-лесното е това, но мисълта ми е - не чакайте някой да отвори специална тема или дори да седите и да чакате на нисък старт да се появи такава тема и такъв форум за да зададете въпрос. Ако имате такъв, направо питайте :)

 

По темата, писал съм и друг път, но намирам тези туториали за изключително полезни за разбирането на техническата част на фотографията: http://www.cambridgeincolour.com/tutorials.htm Статиите са кратки и на лесен език ще ви запознаят с основните концепции във фотографията, така че не само да наизустите как работят нещата, а да разберете и защо работят по този начин. 

 

Ето и една тема от мен, в която се опитах на български да напиша основните неща: 

 

 

 

  • Харесвам 6
Връзка към коментар

Радвам се, че толкова много хора се включиха с компетентно мнение.

Понасъбрах материали и за четене.

Имам още неща за питане, но едно по едно.

...

Благодаря.

--------------------------------

преди 16 часа, iliana_t каза:

...

@ven62 , пускай размазаните снимки, ние ще ударим малко критика, ти ще се амбицираш още повече и така ще го докараш перфектно.

...

A-a-a, нещо си се объркала. ;)

Първо, моите снимки не са размазани, а са на фокус (ама всичко им е на фокус) а аз искам някои части да са размазани. :)

Второ, и то е главното. Аз съм от мъжете, дето обичат само да ги хвалят. Така, че, много моля, никакви критики. :lol::lol:

  • Смея се 5
Връзка към коментар
преди 58 минути , ven62 каза:

а аз искам някои части да са размазани.

Тогава забравяш за режим Р на Panasonic-a и включваш на A (Aperture priority mode или иначе казано приоритет на блендата) :) Колкото по-малко число е блендата ти (в твоя случай виждам, че е 2.8), толкова по-отворена е блендата, съответно има по-малка дълбочина на полето (depth of field или DОF) и много по-малка част от снимката е на фокус. За да се получи хубаво "замазване", трябва да има по-голямо разстояние между снимания обект, който ще е на фокус и background-a

 

П.С. Не съм се ровила на дълбоко... Виж дали наистина А е Aperture priority mode при теб... Да не се окаже, че е Auto :)

 

П.С.2 Проверих - А си е Aperture priority mode. :)

Редактирано от chandni
  • Харесвам 3
  • Благодаря 1
Връзка към коментар
преди 3 минути , chandni каза:

Тогава забравяш за режим Р на Panasonic-a и включваш на A (Aperture priority mode или иначе казано приоритет на блендата) :) Колкото по-малко число е блендата ти (в твоя случай виждам, че е 2.8), толкова по-отворена е блендата, съответно има по-малка дълбочина на полето (depth of field или DОF) и много по-малка част от снимката е на фокус. За да се получи хубаво "замазване", трябва да има по-голямо разстояние между снимания обект, който ще е на фокус и background-a

 

П.С. Не съм се ровила на дълбоко... Виж дали наистина А е Aperture priority mode при теб... Да не се окаже, че е Auto :)

Х-м-м, като че ли става въпрос за два напълно противоположни подхода. Единния на @Rumiana с максимално затворена бленда и движещ се фотоапарат (следващ обекта) и другия с максимално отворена бленда, така че да се разчита на невъзможността на фотоапарата да фокусира всичкото, което е в кадъра.

Правилно ли разбирам?

 

 

--------------

А как се цитира мнение от предишна страница и от текущата по еднакъв начин, така и не разбрах.

Връзка към коментар
преди 21 минути , ven62 каза:

Х-м-м, като че ли става въпрос за два напълно противоположни подхода. Единния на @Rumiana с максимално затворена бленда и движещ се фотоапарат (следващ обекта) и другия с максимално отворена бленда, така че да се разчита на невъзможността на фотоапарата да фокусира всичкото, което е в кадъра.

Правилно ли разбирам?

С макс. отворена бленда ще замажеш фона и на статичните снимки. Но това не върши много работа при малките матрици (компактни апарати). 

Със затворена бленда намаляваш скоростта, така че да успееш да замажеш точно движението. Абе пробвай няколко пъти, нищо не губиш.

Може с двата подхода, т.е. когато е по-сумрачно (ниска скорост) с отворена бленда, така е най-лесно. Или с филтър да затъмниш...

 

това ми е от първите такива снимки, на филм

neuromancer_1071234600_Knight.jpg

 

  • Харесвам 4
Връзка към коментар
преди 9 минути , neuromancer каза:

С макс. отворена бленда ще замажеш фона и на статичните снимки

Именно. :) Затворена бленда -> влиза много по-малко светлина към матрицата -> блендата стои по-дълго отворена, съответно обектът, който следиш е на фокус, а останалите се размазват заради движението.  За размазване на фона на статична снимка, трябва широко отворена бленда (малко число).

 

преди 11 минути , neuromancer каза:

Но това не върши много работа при малките матрици (компактни апарати).

А, а... Кажи му го! :P Като си купуваше апарата, мислеше за собствения си коНфорт :lol: да му се побира в джоба и да не му тежи, а сега иска да размазва снимки.... :lol:

  • Харесвам 1
  • Смея се 4
Връзка към коментар

 

Преди 1 час, ven62 каза:

А как се цитира мнение от предишна страница и от текущата по еднакъв начин, така и не разбрах.

Вариант 1: Маркираш частта от текста на предишна страница, която искаш да цитира и избираш излелзия в черно попъп "Цитирай това"

1.png.d96ac396ae57e71b85fc82a675e5ba1c.png

..и така няколко пъти, докато цитираш всички мнения, които искаш.

 

Вариант 2: Ако искаш да цитираш няколко мнения, натискаш "+"-чето (Мултицитат) под всяко мнение, което искаш да цитираш и накрая натискаш бутон "Цитирай Х мнения" в долния десен ъгъл :)

 

multi.png.297e46bd80a4f96d3625e1c472d244eb.png

Редактирано от chandni
  • Благодаря 1
Връзка към коментар
преди 1 час, neuromancer каза:

...   Но това не върши много работа при малките матрици (компактни апарати). 

...

neuromancer_1071234600_Knight.jpg

 

 

Преди 1 час, chandni каза:

...

А, а... Кажи му го! :P Като си купуваше апарата, мислеше за собствения си коНфорт :lol: да му се побира в джоба и да не му тежи, а сега иска да размазва снимки.... :lol:

 

1 инч малко ли е?!  :)

 

И освен това като си купувах фотоапарата ... нищо не каза.:)  Виж тук:

 

А ако трябва да обобщим ... @Георги е "виновен" да си купя точно този фотоапарат.;)

Редактирано от ven62
Връзка към коментар
преди 44 минути , ven62 каза:

1 инч малко ли е?!  :)

 

И освен това като си купувах фотоапарата ... нищо не каза.:)  Виж тук:

Малко е.:) А нищо не съм казал, защото ти не си писал какво искаш да правиш, а голямата матрица си противоречи и с трите изисквания, които си поставил там, така че няма смисъл... :)

На 21/03/2017 в 11:58, ven62 каза:

- да има над 30 оптичен зум;

- цена до 600-700 лв.

- да е компактен

Ама става и така, най-вече с движението.

  • Харесвам 2
  • Замислям се 1
Връзка към коментар
преди 2 часа, ven62 каза:

Х-м-м, като че ли става въпрос за два напълно противоположни подхода. Единния на @Rumiana с максимално затворена бленда и движещ се фотоапарат (следващ обекта) и другия с максимално отворена бленда, така че да се разчита на невъзможността на фотоапарата да фокусира всичкото, което е в кадъра.

Правилно ли разбирам?

Виж сега, става дума за различни неща.  По същество и двата подхода ще ти дадат (евентуално) обект на фокус срещу размазан фон (казвам евентуално, щото при отворена бленда това ще работи само ако фонът ти е далечко от обекта - ако има минувачи близо до велосипедиста, те няма да са особено размазани).  Но!  при отворена бленда (с цел да намалиш дълбочината на фокус), увеличаваш скоростта, така че снимката ще е доста статична - кажи-речи същата, ако велосипедистът е спрял - губиш усещането за движение.  Обратно, ако затвориш блендата и "панираш" ;), т.е. движиш апарата заедно с обекта, фонът се размазва в посоката на движение (поради ниската скорост) и получаваш усещане за динамика, за движение.  Е, нищо не пречи да се пробва и по двата начина, разбира се - при различни условия резултатите могат да са доста различни.  Откак, слава богу, има големи карти памет - можем да си щракаме на воля ;).

  • Харесвам 4
  • Благодаря 1
Връзка към коментар
преди 53 минути , ven62 каза:

И освен това като си купувах фотоапарата ... нищо не каза.:) 

Нямах какво да кажа... Ти ме "банна" от участие в онази тема в момента, в който написа

На 3/21/2017 в 16:58, ven62 каза:

- да е компактен

 

:lol:

Редактирано от chandni
  • Смея се 3
Връзка към коментар

Личният ми съвет за по-хубави снимки да си купите смартфон с прилична камера и да се научите да снимате с него...Другият вариант е добра DSLR или безогледална система, но сумите са високи и мъкненето на стъкла бързо писва...'Сапунерките' на боклука 

Връзка към коментар
преди 17 минути , neuromancer каза:

Малко е.:) А нищо не съм казал, защото ти не си писал какво искаш да правиш, а голямата матрица си противоречи и с трите изисквания, които си поставил там, така че няма смисъл... :)

Ама става и така, най-вече с движението.

@neuromancer, закачката беше към @chandni.   :) Благодаря че се включваш със съвети. :ok:

 

преди 9 минути , chandni каза:

Нямах какво да кажа... Ти ме "банна" от участие в онази тема в момента, в който написа

:lol:

В крайна сметка направих компромис и с цената (tz-100 ми струваше малко над 1100 лв.) и с компактността. Може и да се води компактен, ама си тежи и не влиза във всеки джоб. :)   Така, че сега искам да "изстискам" всичко от тази "пудовка" :) 

Връзка към коментар

 

 

преди 39 минути , chandni каза:

Ти ме "банна" от участие в онази тема в момента, в който написа

На 21.03.2017 г. в 16:58, ven62 каза:

- да е компактен

:lol:

ven62, жени, какво да ги правиш ... , щом като разберат, че не е голям - веднага отказват участие и само се хилят ... :unsure:

 

Редактирано от Фичо
  • Шок 1
  • Браво 2
  • Смея се 4
  • Замислям се 2
Връзка към коментар
преди 5 минути , Фичо каза:

жени, какво да ги правиш

Фичо, от теб не го очаквах! :cry::banned:

Редактирано от chandni
  • Смея се 2
Връзка към коментар
  • 2 седмици по-късно ...
На 5.12.2017 г. в 13:24, ven62 каза:

Има някои снимки (тук във форума) които ми се иска да знам как се правят.

Да започна, например, с тези:

DSC_9218-1-c1_thumb_jpg_04f2fa8d6b17988b0bb7a33fddd28b98.jpg.7da2233c77c84ab210d4ebd2cff36cc1.jpgDSC_9415-c1_thumb_jpg_2a53b2a748ed515b028e6892af297aa9.jpg.ad67f4a047b62e3dfa71852b317468e2.jpg

т.е. снимки на движещи се обекти, които са на фокус, а фона е леко размазан.

Мисля, че знаещите вече ти разказаха основните неща за скоростта и блендата и как да постигнеш този ефект.
От мен - още една идейка, ако искаш да експериментираш - подобен ефект може да получиш и ако ти самият се намираш на движещ се обект и снимаш друг обект, който се движи (приблизително) със същата скорост и, разбира се, в (приблизително) същата посока.
(нали се сещаш за уроците по физика за отправните системи,  за абсолютна, относителна и преносна скорост ;) ) 
Така  елиминараш нуждата ти да движиш фотоапарата, следвайки обекта, което по принцип не е много лесно за улучване и изисква поредица от опити, от които някой да излезе сполучлив.
Например качваш се в Лондон на втория етаж на някой дабълдекер и сядаш на първите седалки (ако имаш късмет и не са окупирани от представители на великия китайски народ :biggrin: )  и снимаш движещо се отпред такси: 

DSC03059_V1.jpg.f53ce6fbc81720b00bb612b77ec75805.jpg
f/2.8   0.8sec
 

Е, за съжаление в случая тоя блек каб не се движеше с точно същата скорост като автобуса ми, пък и не съм улучил най-подходящото съотношение на скорост и бленда, а и автобусът малко или много подрусва, та таксито не е на фокус и също мърда, но предполагам разбираш какво имам предвид. :smile3:

 

Редактирано от Фичо
  • Харесвам 1
  • Браво 4
Връзка към коментар
преди 10 минути , Фичо каза:

Мисля, че знаещите вече ти разказаха основните неща за скоростта и блендата и как да постигнеш този ефект.
От мен - още една идейка, ако искаш да експериментираш - подобен ефект може да получиш и ако ти самият се намираш на движещ се обект и снимаш друг обект, който се движи (приблизително) със същата скорост и, разбира се, в (приблизително) същата посока.
(нали се сещаш за уроците по физика за отправните системи,  за абсолютна, относителна и преносна скорост ;) ) 
Така  елиминараш нуждата ти да движиш фотоапарата, следвайки обекта, което по принцип не е много лесно за улучване и изисква поредица от опити, от които някой да излезе сполучлив.
Например качваш се на втория етаж на някой дабълдекер и сядаш на първите седалки (ако имаш късмет и не са окупирани от китайски туристи :biggrin: )  и снимаш движещо се отпред такси: 

DSC03059_V1.jpg.f53ce6fbc81720b00bb612b77ec75805.jpg
f/2.8   0.8sec
 

Е, за съжаление в случая тоя блек каб не се движеше с точно същата скорост като автобуса ми, пък и не съм улучил най-подходящото съотношение на скорост и бленда, та таксито не е на фокус и също мърда, но смятам разбираш какво имам предвид. :smile3:

 

А, що, готино се е получило.

Като че ли хвърчите със 150 км/ч. А и няма следи от мръсен прозорец (което генерално ме отказва да снимам в такива случаи)

Има ли някаква постобработка или директно от фотоапарата е.

Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.