Прескочи до съдържание

Оставяте ли бакшиши и как определяте какъв да е размерът им?


Препоръчани мнения

Публикувано:
6 hours ago, Alexander said:

Да, на 8,80 примерно ще даде 9, но не всеки.  Както казах испанци и италианци най-вече не дава и 20цента.  В сметката няма начислени нищо, освен това ДДС е малко и като цяло е евтино.

Българите  дават ужасно много за стандарта си реално, включително когато са в чужбина.

Руснаците също дават, но при тях обикновен човек не може да стигне много далеч, просто повечето пътуващи са си богати.

Има една голяма разлика, никой не го интересува какво щял да си помисли сервитьра, хората от съседната маса и т.н. Който дава ще даде колкото иска и това е, камо да тръгне да смята  10-15-25% и разни подобни.

Това е шокиращо за мен! Явно аз живея на някакъв друг свят, но в Европа при сметка 8,80 винаги бих дал 10 евро...

  • Харесвам 6
Публикувано: (редактирано)
преди 2 часа, luba_rizova каза:

Домосед е категоричен, че ще оставя хората гладни,

Не съм твърдял нищо за глад. В кухнята все ще му завият нещо за вкъщи. Но децата му ще останат без подаръци ;)

 

Това, в което е категоричен @домосед, е, че не е редно да се пести от бакшишите в САЩ*, само защото само от бакшишите може да се пести безнаказано.  

 

Нека да прегледаме аритметиката на приоритетите:

 

Ако в американска кръчма се е очаквало да платиш 50 лв бакшиш при ставка 20%, значи сметката е била 250 лв. Отделно върху сметката се плаща и данък, който да предположим, че е също 20%, така че 300 лв си заминават задължително.  Предполагаме също, че сервитьорът си е свършил работата прилично. Ти преценяваш да му оставиш 10 лв.

 

Излиза, че според твоите приоритети, е ОК да се изхарчат 300 лв за едно ядене, а 40-те лв за подарък за детето да се спестят от заплатата на сервитьора.

Така ли е?

Няма ли да е по-добре просто да се вечеря някъде по-евтино или - в място без обслужване - и с чиста съвест да се спестят 140, че даже 240 лв за подаръци?

А ако попаднеш в друга държава с подобен стандарт на цените (Япония, Норвегия, Швейцария, ...), в която обаче заплатата на сервитьора е включена в сметката и сметката е 350 лв, откъде ще спестиш 40 лв за подарък?

 

(* @Topfly коментарите в тоя клон  на дискусията между мене и @luba_rizova се отнасят изключително до първоначалната тема за бакшишите в САЩ. За бакшиши по кораби нито мога, нито искам да вземам отношение)

Редактирано от домосед
  • Харесвам 8
Публикувано:
преди 21 минути , Topfly каза:

Това е шокиращо за мен! Явно аз живея на някакъв друг свят, но в Европа при сметка 8,80 винаги бих дал 10 евро...

Шокиращо или не, това са факти казах къде. Вчера се видяхме с хора-испанци бивши колеги на жена ми от персонала и го потвърдиха отново, за това и реших да пиша.

Редовно се броят центовете при плащане.

 

Понеже стана дума за заплати в Мелия, но и в други по-сериозно хотели по Канарските острови и като цяло в Испания сервитьорите взимат чисто 900-940 евро. С дребен бакшиш стигат 1000 евро. 

Разбира се има много намазани хотели където може да се взима по 20-30-40 евро бакшиш на ден.

  • Харесвам 1
Публикувано:
преди 6 часа, Светославов каза:

Ето къде бил скрит ключът от бараката.

Не, не е скрит там и е нередно да се търси там.

 

  • Харесвам 1
Публикувано: (редактирано)
На 13.01.2018 г. в 14:02, Topfly каза:

Ивинявай, но не бих се съгласил изобщо с теб за “българския манталитет“ . Българите и славяните като цяло са може би най-ларж хората в цял свят, когато става дума да почерпят някого или да дадат бакшиш. Западняците много по често цепят стотинката и се пазарят за неща за които мен ме е срам.

 

Плащането за добро обслужване, няма нищо общо с очакването да осигуря заплата за персонала, въпреки че вече веднъж съм платил за тази услуга! Плащането за добро обслужване трябва да е бонуса, а не заплатата!

 

Това до колко този въпрос не е еднозначен показва и различната политика на различните компании:

 

- когато отидете на ол инклузив хотел аз не съм чувал някъде по света да начисляват допълнителна такса за обслужване. Максимум камериерката може да има някакво очакване за дребен бакшиш. (В тези хотели, сервитьорите, готвачите и т.н. демотивирани ли са?)

- ако ол инклузив хотелът обаче е на вода под формата на круизен кораб изведнъж почват най-различни схеми:

    - бакшишите и таксата обслужване може да са в цената на круиза.

    - Може да има задължителна такса облужване, която не може да се променя.

    - на един и същи кораб може да има хора с включен в цената бакшиш и такива на които им начисляват бакшиш всеки ден.

    - бакшишът може да се начислява, но да не е задължителен с възможност да се коригира до нула.

 

При толкова много опции е трудно да се каже, че има някаква много ясна практиктика и очаквания към пътника. Аз лично съм изпробвал всичките горни варианти и не съм видял сериозна разлика в мотивацията на круизния персонал.

 

Ако сумите за бакшишите не бяха сериозни не мисля, че би си струвало толкова много писане и обсъждане. Сумите обаче са сериозни и забележими дори за жителите и на най-богатите държави. Много ми е интересно как бихте оценили поведението ми при последния 4 седмичен круиз:

 

- Цена на круиза за 4 седмици за двама възрастни и две деца беше общо 1800 евро (Това е ласт минит цена много под нормалната, но и аз съм се жертвал в последния момент да си променя плановете. Ако не бяхме ние е доста вероятно каютата да беше останала празна)

- Бакшишът за който предварително знаехме беше 10 евро на възрастен и 5 евро на дете на ден или общо 30 евро на ден. За 28 дни това правеше 840 евро. Ако бяхме четирима възрастни щяха да ни начислят по 40 евро на ден или общо 1120 евро бакшиш.

- В английската версия на сайта на немската туристическата агенция през която резервирах пишеше, че препоръчителен бакшиш от 10 евро на ден ще бъде удържан, но без повече подробности. В немския сайт на агенцията обаче подробно е описано, че по желание този бакшиш може да бъде премахнат напълно или променен на рецепцията по желание на клиента цък

- За да стане объркването още по голямо в американската версия на MSC cruises за същите такси пише, че не подлежат на промяна цък

- В ежедневния бюлетин на борда обаче коментираха, че бакшиша на сметката е за да може да предоставят идеална услуга, но без да споменават евентуална възможност за промяна на тази сума.

 

Оказа се, че за един и същи круиз бакшишът може и да е задължителен, но може и да не е задължителен в зависимост от къде резервира човек, но ако не е задължителен не рекламират много тази опция...За мен лично подобен подход не изглежда много коректен...

 

Какво направих аз?

 

Предварително не бях прочел подробно различните опции за бакшиша и си мислех, че е задължителен. Едни български момчета на борда обаче ме светнаха, че бакшишът не е задължителен и според тях немците масово го сваляли на нула. Питах на рецепцията и от там ми потвърдиха, че мога да променя както си искам бакшиша без да има нужда да давам някакви обяснения за решението си.

 

След малко мислене реших да редуцирам бакшиша с 50% от 840 евро на 420 евро, като аргументите ми за себе си бяха следните:

- 840 евро се равняват на 47% бакшиш върху цената която платих. 47% бакшиш по всякакви стандарти е много.

- 420 евро са 23% процента бакшиш, което пак е много спрямо 15% процента сервиз, които начисляваха на кораба ако купиш коктейл, сладолед и т.н. и спрямо 10% които съм свикнал да плащам.

- на кораба на 4 пътника се падаше средно по един служител и ако разделят по равно бакшиша ние реално плащахме бакшиша на един човек. 840 евро на месец или 1120 евро при 4 възрастни по моите стандарти са много човек да ги получава само като бакшиш над заплатата. Голяма част от служителите на кораба идваха от държави, където годишната заплата не е толкова, колкото искаха от нас да платим за един месец бакшиш.

- Освен горният бакшиш на камериерите дадох по около 1 евро на ден или общо около 30 евро допълнително в кеш.

 

Как ще оцените поведението ми? Много ще съм благодарен @FlyTraveler @Таньо и всички останали с опит или без опит в круизите си дадат мнението.

Ако някой не иска да го напише нека избере от следните опции:

 

1) Topfly е пълен балкански скръндза, който взима от залъка на бедните индийски, индинезийски, кубински и т.н. деца и заслужава трима индийци да си заврат четката му за зъби в задните си части! :)

2) Topfly е супер ларж човек, защото за един месец е дал повече бакшиш от колкото е годишната заплата на един кубинец. :)

3) В конкретната ситуация Topfly е подходил коректно и заслужава да бъде обслужен добре без гадни наказания от служителите :)

 

 

 

 

Темата е за бакшишите като цяло и когато пътувам се информирам за общоприетото за конкретното място. Не искам да обидя никого и се съобразявам , а ако нещо не ми харесва търся алтернатива, за да не изпълнявам неписани правила , защото са задължителни, но пък да се чувствам недобре.

При круизите е по-различно. Бакшишът е част от цената и стойността му е определена предварително. Чувал съм, че до персонала бакшиша идва като допълнителна сума, по решение на мениждърите - иначе казано, не е персонален и от тук нататък за мен това не бакшиш, а скрита такса или скрита цена на услугата - може би заради данъци или гъвкавост при разпределяне на премиите ...

Лично аз предпочитам цената да е крайна и да да оставям персонален бакшиш, на когото реша като спазвам отново общоприетите правилата за размера му.

Относно отказване от бакшиши. Зная, че има два начина, даже и изрично да е описано, че същите са задължителни. В началото на круиза като се представи основателна причина за това. В края на круиза, но тогава основателната причина е недоволство от работата на конкретни хора или недобро качество/липса на обявени екстри към пакета, извънредни обстоятелства и вина на компанията.

 

П.П. Круизните кораби стават все повече и повече в световен мащаб и услугата става все по-достъпна. Логично е да има ценова "битка" и такси скрити под различна форма. Почти непрекъснато излизат оферти за круизи на цена до 50 евро с включени бакшиши и пристанищни такси. Може би не на място, но ще си позволя аналогия с хотели на нашето черноморие, за които 50 евро на ден е ниска цена и плащат на работниците си заплати, които започват от 600 и рядко минават 1000 лева. Чии разходи са по-високи и чий продукт е по-добър?! :)

 

Редактирано от Таньо
  • Харесвам 3
Публикувано: (редактирано)
1 hour ago, Таньо said:

П.П. Круизните кораби стават все повече и повече в световен мащаб и услугата става все по-достъпна. Логично е да има ценова "битка" и такси скрити под различна форма. Почти непрекъснато излизат оферти за круизи на цена до 50 евро с включени бакшиши и пристанищни такси. Може би не на място, но ще си позволя аналогия с хотели на нашето черноморие, за които 50 евро на ден е ниска цена и плащат на работниците си заплати, които започват от 600 и рядко минават 1000 лева. Чии разходи са по-високи и чий продукт е по-добър?!

Не мисля че е коректно да обсъждаме бакшишите от тази гледна точка. НТА доказаха, че предлагането на определен контингент от местата на екстремно ниска цена не само че не е проблем за дадена компания, а може да бъде основа за много успешен бизнес модел. При НТА постоянно има оферти по 5-10 евро с включени летищни такси и т.н., но това не означава, че ако пътуваме за 10 евро с Уиз ер или Ryanair трябва да дадем бакшиш на стюардесета или да съжаляваме авиокомпанията или служителите.

При круизите има промоционални оферти от 50 евро на ден, но определено не това е средната цена на която продават. По мои нерепрезентативни наблюдения дори и при по евтините круизни компании средната цена на каюта е минимум 200-250 евро на ден. Като върху тази сума се сложи бакшиша и доходите от свръхпечелившата продажба на алкохол, хазарт и бордни екскурзии, средният приход от каюта може да скочи над 300-350 евро на ден.

Сравнението с хотелите също не е коректно, защото докато хотелите плащат ДДС, данък печалба, осигуровки, акцизи и т.н. при круизите тези разходи може да са близки до нулата.

Редактирано от Topfly
  • Харесвам 3
Публикувано: (редактирано)
преди 50 минути , Topfly каза:

Не мисля че е коректно да обсъждаме бакшишите от тази гледна точка. НТА доказаха, че предлагането на определен контингент от местата на екстремно ниска цена не само че не е проблем за дадена компания, а може да бъде основа за много успешен бизнес модел. При НТА постоянно има оферти по 5-10 евро с вклюени летищни такси и т.н., но това не означава, че ако пътуваме за 10 евро с Уиз ер или Ryanair трябва да дадем бакшиш на стюардесета или да съжаляваме авиокомпанията или служителите.

При круизите има промоционални оферти от 50 евро на ден, но определено не това е средната цена на която продават. По мои нерепрезентативни наблюдения дори и при по евтините круизни компании средната цена на каюта е минимум 200-250 евро на ден. Като върху тази сума се сложи бакшиша и доходите от свръхпечелившата продажба на алкохол, хазарт и бордни екскурзии, средният приход от каюта може да скочи над 300-350 евро на ден.

Сравнението с хотелите също не е коректно, защото докато хотелите плащат ДДС, данък печалба, осигуровки, акцизи и т.н. при круизите тези разходи може да са близки до нулата.

Беше ме цитирал и дадох мнението си.

Не би ми се  искало отговора ми да е предмет за спор и оценка за коректност.  :)

 

Аналогията с хотел беше шега, но и не бих се сетил да сравнявам 9% ДДС с цената на задължителния годишен преглед на круизен кораб в док. :O

 

Редактирано от Таньо
  • Харесвам 2
Публикувано:
11 minutes ago, Таньо said:

Беше ме цитирал и дадох мнението си.

Не би ми се  искало отговора ми да е предмет за спор и оценка за коректност.  :)

 

Аналогията с хотел беше шега, но и не бих се сетил да сравнявам 9% ДДС с цената на задължителния годишен преглед на круизен кораб в док. :lol:

 

Сори, не го приемай лично! Като цяло съм съгласен с мнението ти, но само ползването на аргумента който цитирах не смятам че е на място в тази дискусия.

 

Годишният технически преглед на самолетите на Ryanair и Wizz air сигурно също не са евтини, но това не пречи да предлагат билети по 5-10 евро ;) Въпрос на бизнес модел е как си събираш парите. Безспорно събиране на пари през сервизни такси също е някакъв бизнес модел, но тяхната задължителност или незадължителност е нещото което поставя пътниците и служителите пред некоректен избор.

 

  • Харесвам 1
Публикувано:
преди 2 часа, Таньо каза:

Лично аз предпочитам цената да е крайна и да да оставям персонален бакшиш, на когото реша като спазвам отново общоприетите правилата за размера му.

:)

 

Съображението против персоналния бакшиш е, че голяма част от персонала остава скрита за пътниците и заради това няма как да получи персонален бакшиш, а те евентуално също си гледат добре работата.

Публикувано:

Темата може да се разисква много, но поне аз мисля, че всеки е свободен да даде, колко и каквото иска или да не даде нищо, не ме кефи да ми слагат рамки, % и пр, понеже така било прието еди къде си.

Аз лично така и правя, и в САЩ да отида, няма да дам 20 или 25% особено на сметки от 100-150 долара примерно, понеже сервитьора бил без заплата, по тази логика, утре и готвача може да е без заплата и чистача и да искат 50 или 60% отгоре.

 

Малко офф :)

 

tabela3.jpg

  • Харесвам 9
  • Смея се 3
Публикувано: (редактирано)
преди 40 минути , Rumiana каза:

Съображението против персоналния бакшиш е, че голяма част от персонала остава скрита за пътниците и заради това няма как да получи персонален бакшиш, а те евентуално също си гледат добре работата.

Лично аз предпочитам цената да е крайна - като модел за предлагане към пазара /с включени за всички бакшиши/ и да да оставям персонален бакшиш, на когото реша като спазвам отново общоприетите правилата за размера му.

Да се вменява идеята, че всички по веригата ще получат по-добри бакшиши /а как ще получат по-добри/високи, след като те са обявени по 10 евро на човек на ден, т.е сумата е крайна .../ като се стараят повече и работят по-добре е добра според правилата на манипулираната мотивация, но не и от гледната ми точка на клиент, защото по презумция се съгласявам да бъда част от нея ...

 

Мога да пиша часове за круизите, мога да споделя мнеието на мой близък, който е работил 20 години като обслуждащ персонал на круизни кораби,  но темата е друга , а и както казах - споделих лично мнение като отговор на конкретен въпрос.

 

Мнението ми по темата е , че размера на бакшиша определям срямо правилата за него в дестинацията и личното си удовлетворение като опитвам спазването на правила  да не ме води до дискомфорт.

Редактирано от Таньо
  • Харесвам 6
Публикувано:

Когато съм доволна от обслужването и храната  в заведенията оставям 10% бакшиш, ако не съм доволна не оставям нищо. В такситата - закръглям, но ако нещо ме подразнят не оставям нищо.

 

  • Харесвам 1
  • Браво 1
Публикувано:
На 1/13/2018 в 20:41, Topfly каза:

Преди малко говорих с един приятел, който преди 15 години е работил за Celebrity Cruises и реших, че е по добре да си изхвърля в боклука четката за зъби

Четох постовете за круизите, но не намерих отговор на един прост въпрос: ако бакшишите се дават централно и минават през мениджмънта, конкретният работник от персонала кога разбира кой конктретен пътник колко бакшиш е дал или не е дал?

  • Харесвам 1
Публикувано: (редактирано)
преди 1 час, домосед каза:

Четох постовете за круизите, но не намерих отговор на един прост въпрос: ако бакшишите се дават централно и минават през мениджмънта, конкретният работник от персонала кога разбира кой конктретен пътник колко бакшиш е дал или не е дал?

А. Не разбират

Б. Някой им "помага" да разберат за клиент, който предварително е отказал да даде.

В. Обикновено повечето хора дават дребни банкноти на камериер, сервитьор, барман т.н. и ако някой не дава, се разчува ...

/Лично мене това ме натоварва емоционално, защото освен че това са персонални бакшиши на добра воля, заради това че ако не даваш ставаш мишена./

Г. Има "наблюдатели" на кутиите с бакшиши. / На много места е написано, че не е  препоръчително да се дават персонални бакшиши./

 

Това зная. Може да има още нюанси.

Редактирано от Таньо
  • Харесвам 2
Публикувано:
преди 9 минути , Таньо каза:

ако не даваш ставаш мишена

Някой по-напред в темата беше споделил, че който не оставя бакшиши, е добре да си пази четката за зъби.

Публикувано: (редактирано)
преди 6 минути , vorbis каза:

Някой по-напред в темата беше споделил, че който не оставя бакшиши, е добре да си пази четката за зъби.

Това според мен малко се преекпонира в контекста с бакшишите, защото това , че даваш не означава, че тя ще бъде предпазена от посегателство.

И защо само четката ...

Редактирано от Таньо
  • Харесвам 2
  • Смея се 1
Публикувано: (редактирано)
4 hours ago, Таньо said:

Относно отказване от бакшиши. Зная, че има два начина, даже и изрично да е описано, че същите са задължителни. В началото на круиза като се представи основателна причина за това. В края на круиза, но тогава основателната причина е недоволство от работата на конкретни хора или недобро качество/липса на обявени екстри към пакета, извънредни обстоятелства и вина на компанията.

Като цяло вероятно си абсолютно прав, но при моят конкретен случай с круиз резервиран през германска агенция с MSC cruses ситуацията беше следната:

 

- в описанието на бакшиште от агенцията пишеше, че без никакви обяснения бакшишът може да бъде премахнат или променен цък

- когато питах на рецепцията могат могат ли да се променят таксите и трябва ли да мотивирам решението си, те ми отговориха: -Размерът на таксата зависи изцяло от вашето решение. Ако искате може да я премахнете, аки искате може да я намалите и не трябва да давате обяснение за решението си..

-На първият круиз сервизната такса я редуцирах с 50% в края на круиза и дори самата рецепциониста се изненада колко е висока, като каза: -Уау 630 евро такса имате да плащате! На колко да променим сумата? Друг въпрос не ми зададе.

- На вторият круиз по средата на круиза намалих с 50% сервизната такса и отново не ми зададоха никакви допълнителни въпроси.

 

Уточнявам, че резервацията ми беше направена през германски сайт, защотото както по горе споменах в американският сайт на MSC cruises пишеше нещо съвсем друго, че сервизната такса която удържат не подлежи на промяна! цък

 

В icruise.com, които са американски сайт сега намирам следното за бакшишите при MSC cruises цък

 

"The daily amounts have been calculated with this in mind and cannot be modified. However, should you wish to remove any of the daily Hotel Service Charge in the unlikely event that you do not receive satisfactory service, you may do so by contacting the Guest Relations Manager on board. "

 

Аз със сигурност не съм се свързвал с Guest Relations Manager да се оплаквам и т.н., а минах по германското описание, че без въпроси имам право да определя сумата, която смятам за коректна.

 

Явно една и съща круизна компания може да има съвсем различна политика спрямо бакшишите в зависимост от това на кой пазар е продаден дадения круиз. Идея си нямам това променя ли и заплащането на служителите, защотото вероятно съвсем различни суми събират на пазар, където бакшишите са задължителни и само след скандал за лоша услуга може да промениш бакшиша, спрямо пазар където даването на бакшиш е абсолютно доброволен акт от страна на пасажерите...

 

 

Редактирано от Topfly
  • Харесвам 2
Публикувано:
26 minutes ago, Таньо said:

Това според мен малко се преекпонира в контекста с бакшишите, защото това , че даваш не означава, че тя ще бъде предпазена от посегателство.

И защо само четката ...

Не давай още примери, че съвсем ще откажем хората от круизите :lol:

  • Харесвам 1
  • Смея се 2
Публикувано:
преди 46 минути , Topfly каза:

Не давай още примери, че съвсем ще откажем хората от круизите :lol:

Хе-хе-хе, само не разбрах защо тая практика да се ограничава само до круизите?  Какво пречи да се практикува и от хотелските камериери, ако не им дадеш бакшиш?  А пък ако си развихрим въображението...  Така де, като ще си говорим гадории... ^_^

  • Харесвам 3
Публикувано:
Преди 1 час, Rumiana каза:

Хе-хе-хе, само не разбрах защо тая практика да се ограничава само до круизите?  Какво пречи да се практикува и от хотелските камериери, ако не им дадеш бакшиш?  А пък ако си развихрим въображението...  Така де, като ще си говорим гадории... ^_^

А ние знаем ли какво се случва, когато не сме в стаята си?

Винаги съм имала усщането, че зад фалшивата любезност, сервилност, се таи омраза към белия човек почти навсякъде в Южна Азия. За повечето от тях бял човек значи богат човек.

И ми е трудно да повярвам колко искрени, мили и сърдечни са масата от тези бедни хора. Вероятно има и изключения.

Ще се радвам да не съм права!

  • Харесвам 1
Публикувано:
преди 27 минути , Dani Magelan каза:

А ние знаем ли какво се случва, когато не сме в стаята си?

Винаги съм имала усщането, че зад фалшивата любезност, сервилност, се таи омраза към белия човек почти навсякъде в Южна Азия. За повечето от тях бял човек значи богат човек.

И ми е трудно да повярвам колко искрени, мили и сърдечни са масата от тези бедни хора. Вероятно има и изключения.

Ще се радвам да не съм права!

Аз пък точно в Азия никога не съм изпитвала чувство че сърдечността е фалшива. Виж в САЩ - ежедневно .

  • Харесвам 3
Публикувано:
Преди 1 час, funny каза:

Аз пък точно в Азия никога не съм изпитвала чувство че сърдечността е фалшива. Виж в САЩ - ежедневно .

В САЩ мазната усмивка, предизвиканата от желанието за по-голям бакшиш е нещо стандардно. (лично мнение)

  • Харесвам 3
Публикувано:
7 hours ago, Rumiana said:

Съображението против персоналния бакшиш е, че голяма част от персонала остава скрита за пътниците и заради това няма как да получи персонален бакшиш, а те евентуално също си гледат добре работата.

По принцип е така, но все пак има и една здрава логика зад персоналния бакшиш. Хората които работят без контакт с клиента за създаване на стоки и услуги могат да се контролират от качествения контрол на фирмата която ги е наела и да не се допусне лоша услуга или стока до клиента. В конкретния случай главният готвач може да контролира качествoто на храната готвена от помощник готвача и да не допусне лошо качество до клиента. Сервитьорът обаче няма кой да го контролира, защото няма никой между него и клиента.

Разбира се голям въпрос е, повечето от клиентите как възприемат бакшиша и не правят ли през него оценка на цялата услуга, а не само на обслужващия ги.

  • Харесвам 1
Публикувано:
На 13.1.2018 в 18:43, MCC каза:

Случка отпреди по-малко от 2 седмици: 

 

Първо да уточня, че редовно оставям бакшиш, където и да е, освен ако не си тръгвам с горчив вкус (в буквален и/или преносен смисъл).

 

На 1ви януари вечерта, със съпруга ми (не българин, който за втори път идва в България) сме в  София преди полет следващия ден. Тъй като не познавам София и търсим лесно, удобно и непретенциозно заведение за вечеря, се озоваваме на Витошка, в заведение с име от 5-букви, с не много ниски цени като за България. 

 

От вратата ни поема и настанява госпожица с важно изражение и походка. Пристига сервитьор със съмнително чисти дънки и вълнен син пуловер. Обръща се към нас пасивно-агресивно, на висок тон, на диалект, за който само мога да гадая, че е от някое село около София. Поръчваме  бургери, салата ница и коктейли. 

 

След 15 мин носи поръчката. Коктейлите са добри. Салатата ница - не знаех, че освен риба тон й се слагат и синьо сирене и обилно количество сусамово олио. Това ще да е някакъв нов тип фюжън кухня, с който ресторантите в София са напред в играта. Бургерите - студени, ъгълчетата на тънкия резен сирене стърчат рязко изправени настрани. "Разглобявам" бургера - месото е още замразено. Отмествам го настрани и решавам, че ще ям хляба със студеното сирене. Оглеждам се - сервитьорът е на бара и спори за нещо с колегата си, който му отговаря на висок тон "Ми щот' си по-готин". 

 

В началото на вечерта мислехме да пием по повече от един коктейл, но не ни се седи повече там. Поисквам сметката от сервитьора, ще плащаме с карта. След 10 минути най-накрая идва с четеца. "Еми извиня'айте ама машинката се е развалила и докът' намеря една друга...". "Няма проблем", казвам. "Как ще оставите бакшиш, с карта или кеш"? Моля? Леко ме изненадва, но успявам да се окопитя и любезно отговарям, че всъщност не възнамеряваме да оставим бакшиш. "И защо?" Хм, досега не ми се е случвало да ме питат защо няма да оставя бакшиш, от 30+ държави, в които съм била. "Ами защото храната не беше добра", отговарям аз, без да споменавам впечатленията си относно обслужването. "Ами като не беше добра, защо чиниите ви са празни!", ми повишава тон сервитьора, при което аз вече почвам леко да вдигам кръвно, но решавам, че няма да му се дам. "Чиниите бяха празни, тъй като цял ден бяхме на път и не бяхме обядвали, а не защото храната беше добра", отговарям все така любезно но категорично аз. За моя изненада, и той не се отказва: "Ами като не ви харесва храната, що не ми кaзAхте, аз можеше да направя нещо!". "А вие минахте ли да попитате как е храната?". "Ъъъъ ми не, ама добре както и да е!", ми отговаря с яд той и замарширува към бара. 

 

Съпругът ми гледа с недоумение и ме пита какво става - въпреки, че не разбира български, познава жена си и усеща, че температурата се е покачила близо до "danger zone". "Нищо", отговарям, и му казвам да тръгваме. На улицата изпитвам 40% недоумение, 30% яд, и 30% неудобство от съпруга си поради току-що разигралата се ситуация, на която беше свидетел. 

 

 

Напълно те разбирам, имах подобна ситуация в Созопол, но това е България, очаква се. :lol:

 

Абсолютно същата ситуация със замразен бургер я преживях в Hard Rock Cafe-Hamburg. Сервитьорката по същия начин ми каза, ама защо не ми каза? Моят отговор беше „а ти защо не ме попита“?(В Германия сервитьорите са задължени да питат клиентите по време на яденето, дали всичко е наред). Във всеки случай се зарекох, че никога няма да ям там отново, наскоро някой беше писал, че вече не предлагат топла храна в Хамбург.

 

Но това са места, където минават предимно туристи и е рядкост да има добро обслужване.

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.