Прескочи до съдържание

Оставяте ли бакшиши и как определяте какъв да е размерът им?


Препоръчани мнения

мислех че тук обсъждаме как ни изглежда на нас отстрани като туристи, предполагам, че местните са си свикнали със собствените им привички и знаят къде да ядат без бакшиши, ако не им се плащат? то дори и заради грубо отношение надали някой би повторил на подобно място, а собственикът на бизнеса бързо ще усети отлив, ако е така

  • Харесвам 1
Връзка към мнение
преди 19 минути , antea каза:

не се сещам за нито една причина като турист в САЩ да посещаваш един и същ ресторант два пъти, честно 🙂 и назад съм го писала - и в най-затънтеното гръцко село имаш избор от няколко места, в американска провинция също, какво остава пък за Ню Йорк

Това нали не означава, че когато реши да даде по-нисък бакшиш или не даде такъв, следва да вдига или да му вдигат скандал. След като закон не е установил задължителен бакшиш, то откъде произтича задължението му!? И ако реално няма такова законово задължение, то не може ли да се приеме за противозаконно отношението на келнера, като се държи по този невъзможен начин. Това отношение на келнера е най-малкото неморално, агресивно, уронващо доброто име на клиента и несъвместимо с нормалното отношение, което човек трябва да получи в заведенията за обществено хранене🤭, а и навсякъде.

  • Харесвам 7
Връзка към мнение

разбира се, че не означава - Александър е дал пример на очевидно грубо и неприемливо поведение от страна на сервитьорката; точно по същия начин не се приема за противозаконно, ако клиент се държи грубо с обслужващ персонал - но има и такива хора, нали?

 

наскоро гледах готин филм  - Boiling Point, в него има точно от всичко, което се случва в един ресторант в рамките на една вечер - и гадни клиенти, и немарливост на персонал, поучително е

  • Харесвам 3
Връзка към мнение

Американците не само тази система са извратили, но поне другите не ни касаят в качеството ни на туристи.

Здравеопазването им е типичен пример - линейка ( за да дойде) 2-3000$, гипсиране на ръка 8000$ и т.н. 

Хубавото е, че имаме опция - като не ни изнася системата им - не ходим на туризъм там. 

  • Харесвам 6
  • Шок 1
Връзка към мнение
преди 14 минути , antea каза:

разбира се, че не означава - Александър е дал пример на очевидно грубо и неприемливо поведение от страна на сервитьорката; точно по същия начин не се приема за противозаконно, ако клиент се държи грубо с обслужващ персонал - но има и такива хора, нали?

 

наскоро гледах готин филм  - Boiling Point, в него има точно от всичко, което се случва в един ресторант в рамките на една вечер - и гадни клиенти, и немарливост на персонал, поучително е

Тук говорехме за бакшишите, а не изобщо за лошото отношение на хората. Един келнер е лицето на бизнеса, а този ресторант обслужва вероятно хиляди хора. Тоест - този келнер обслужва поне стотици от тях. Не е сравнимо отношението на клиента с това на келнера. И докато лошото отношение на клиент вероятно ще възмути останалите (възпитани) клиенти, то скандалът на келнера, че не му е даден достатъчен бакшиш, сякаш ще се приеме за признак, че клиентът е стиснат. Е, хайде холам! Щом парите са най-важни, то нека шиб...я келнер да си затваря устата, че в противен случай може да остане без работа, като ресторантът затвори заради недоволни от отношението клиенти. Остава без работа и ако на шефа му е важен бизнесът.

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

Забравих да напиша, че в същата кръчма/парник имаше висяща табела, която гласеше нещо от рода:

 

"Клиентът винаги има право, но ние решаваме кой е клиент."

  • Харесвам 1
  • Шок 2
  • Смея се 7
  • Замислям се 1
Връзка към мнение
35 minutes ago, funny said:

Американците не само тази система са извратили, но поне другите не ни касаят в качеството ни на туристи.

Здравеопазването им е типичен пример - линейка ( за да дойде) 2-3000$, гипсиране на ръка 8000$ и т.н. 

Хубавото е, че имаме опция - като не ни изнася системата им - не ходим на туризъм там. 

Застраховките се грижат за тези неща.Интересното е че след оспорване сумата в крайната сметка може да падне в пъти.

 

Ако някой е съвсем изпаднал ,прочети за Портлънд на предната страница ,но за хора с квалифициран труд това рядко е проблем стига да работят.Това пък ги държи под напрежение и ги кара да работят здраво и да не се отпускат.Ти знаеш де.

Ако има американец, който не мечтае за петседмичния платен отпуск на французина, безплатно здравеопазване и образование бих искал да го видя.

 

Отчитай и непрекъснатата угроза от съдебни дела и огромни обезщетения ,които болници и лекари понякога плащат ( за което пък си плащат прескъпи професионални застраховки и скъпо платени юристи).

Навсякъде по билбордове , автобуси и прочие виждаш реклами на усмихнати адвокати и кантори предлагащи помощ при ПТП ,лекарска небрежност и т.н.

 

А иначе, както като туристи тук се възмущаваме на просията  или наглите търговци в Египет да кажем , защо да не правим същото за САЩ или която да била друга държава ?

В крайна сметка навсякъде е борба за живот.

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

Наскоро случка в Никозия, в турската част:

Хапваме си на ресторант, носят сметката и долу пише крайна сума в турски лири и в евро. Смятам я аз, в евро излиза към 10 лева повече от това в лири. Викам в евро е по-висока цената. Пича вика: ем да, защото там е включен бакшиш 😄 

Аз очаквах, че ще ме изгърбят с курса, а той ме изненада...бакшиш било 😄 

Викам аз бакшиша ще го оставя отделно, дай сега да платим с карта в турски лири 😉 

  • Харесвам 2
  • Браво 1
  • Смея се 2
Връзка към мнение

Много интересна тема, ето и моята гледна точка.

По принцип винаги оставям бакшиш освен ако не съм разочарован от обслужването (което се случва понякога).

Тази година бях за първи път в САЩ и моето наблюдение е от 3 различни американски града и различни ресторанти и кафенета. Като цяло обслужването бе на много ниско ниво - забравени и забавени поръчки, голямо чакане (както за яденето, така и после busser-a да отсервира), незаинтересовани сервитьори. В този ред на мисли не мога да разбера защо някои се превъзнасят по американското обслужване. Все пак намирам логично обяснение - след Ковид кризата в САЩ има остра липса на подобен персонал, съответно заведенията работят с по-малко от нужния личен състав.

Намирам американската практика да ми носят сметка с вписан задължителен бакшиш от 20% за неадекватна и неприятна, особено предвид некадърното обслужване. Държа да отбележа също така, че бях свидетел на изключение - в един много приятен семеен ресторант в Ню Йорк собветникът лично дойде да си поговори с мен, а после сервитьорката ми върна ресто до последния цент, въпреки че изрично й казах да си хване бакшиш. Наложи се да я гоня за да й дам бакшиша (който сам определих, без да бъда "натискан").

За Италия - не е прието да се оставя бакшиш, но в повечето заведения се плаща coperto. Това не е бакшиш, а такса "ползване" на заведението. Идва от средновековието когато андрешковците са се изхитрявали да сядат в крайпътните ханове, но без да поръчват нищо понеже си носят храна от вкъщи. Заради такива образи ханджийте въвеждат таксата, която си остава и до днес (за всички). Все пак напоследък намирам и туристически заведения, които са оставили графа "бакшиш" в сметката, съответно можеш да напишеш какъв бакшиш искаш да оставиш (по твой избор). В тези заведения ако си чужденец и не оставиш бакшиш келнерите те гледат като отровени, но не казват нищо.  

В България съм имал случаи при оставен бакшиш от 20-30% (което според мен е добре за българските стандарти) изтръпналата сервитьорка дори да не се сети да ми каже "мерси". Разни хора, разни идеали. 🙂

 

  • Харесвам 4
Връзка към мнение

Никога няма да забравя първия път като седнахме в ресторант в Италия. Естествено, че не обърнахме внимание на копертото, което си беше указано в менюто и после разговорът със сервитьора беше толкова конфузен, че не искам да си го спомням😂

А по темата- ние оставяме около 10% бакшиш обикновено. Всъщност сега като се замисля, на по-малките сметки излиза, че оставяме доста повече от 10%, по-скоро 20%.

 

Връзка към мнение
20 minutes ago, tonik said:

Много интересна тема, ето и моята гледна точка.

По принцип винаги оставям бакшиш освен ако не съм разочарован от обслужването (което се случва понякога).

Тази година бях за първи път в САЩ и моето наблюдение е от 3 различни американски града и различни ресторанти и кафенета. Като цяло обслужването бе на много ниско ниво - забравени и забавени поръчки, голямо чакане (както за яденето, така и после busser-a да отсервира), незаинтересовани сервитьори. В този ред на мисли не мога да разбера защо някои се превъзнасят по американското обслужване. Все пак намирам логично обяснение - след Ковид кризата в САЩ има остра липса на подобен персонал, съответно заведенията работят с по-малко от нужния личен състав.

Намирам американската практика да ми носят сметка с вписан задължителен бакшиш от 20% за неадекватна и неприятна, особено предвид некадърното обслужване. Държа да отбележа също така, че бях свидетел на изключение - в един много приятен семеен ресторант в Ню Йорк собветникът лично дойде да си поговори с мен, а после сервитьорката ми върна ресто до последния цент, въпреки че изрично й казах да си хване бакшиш. Наложи се да я гоня за да й дам бакшиша (който сам определих, без да бъда "натискан").

За Италия - не е прието да се оставя бакшиш, но в повечето заведения се плаща coperto. Това не е бакшиш, а такса "ползване" на заведението. Идва от средновековието когато андрешковците са се изхитрявали да сядат в крайпътните ханове, но без да поръчват нищо понеже си носят храна от вкъщи. Заради такива образи ханджийте въвеждат таксата, която си остава и до днес (за всички). Все пак напоследък намирам и туристически заведения, които са оставили графа "бакшиш" в сметката, съответно можеш да напишеш какъв бакшиш искаш да оставиш (по твой избор). В тези заведения ако си чужденец и не оставиш бакшиш келнерите те гледат като отровени, но не казват нищо.  

В България съм имал случаи при оставен бакшиш от 20-30% (което според мен е добре за българските стандарти) изтръпналата сервитьорка дори да не се сети да ми каже "мерси". Разни хора, разни идеали. 🙂

 

Явно доброто обслужване касае по-висока категория ресторанти ,където не толкова много хора тук имат опит и вероятно затова ние  оставаме с такива впечатления.

Само че тази категория заведения обикновенно по цял свят са с по-високо ниво на обслужване, иначе бързо биха изгубили отбраните си клиенти.

Ако гледам от моята камбанария не намирам нищо чак толкова за превъзнасяне в сървиса в сравнение с много други държави.

Връзка към мнение

Интересно е какво се има предвид под добро обслужване и висока категория.

Мисля си, че масово това се бърка с учтивост, вежливост и други подобни.

 

Връзка към мнение

В Сайгон, където изведнъж отчетливо се сблъскаха Изток и Запад, в момента много ясно си личат различните класове заведения. Аз условно съм ги разделил на три вида: 

- евтини квартални, където освен местни ходят и хора искащи да видят по-автентичния Виетнам  и бюджетни пътешестващи.

- среден  и висок клас качествени - топ обслужване с ясни цени. Плащаш 3-5 пъти повече от кварталните, но виждаш всеки лев повече къде е . Топ класа сервитьори и мениджъри, готови да решат всеки проблем за секунди. Ако купиш бутилка - вип сепарета, лични хостеси т.н. 

- висок клас комплексарски, където отиват просто едни хора без покритие да хвърлят пари и да се показват колко са повече от другите. Съответно най-големите измамници надписващи сметки работят там. Комплексарчетата си мълчат и плащат завишените сметки, иначе ще му падне реномето, сакън някой да не помисли ,че не може да плати, голям резил. Цените почват от високия клас на предишния тип заведения и освен надписани сметки получаваш и официална сървис и бакшиш надценка, коят оя пише някъде с дребен шрифт. Ако платиш "само това" ти обясяняват как трябва да оставиш и още нещо отгоре.

  • Харесвам 6
  • Благодаря 1
Връзка към мнение
4 hours ago, T.E.Lawrence said:

В Сайгон, където изведнъж отчетливо се сблъскаха Изток и Запад, в момента много ясно си личат различните класове заведения. Аз условно съм ги разделил на три вида: 

- евтини квартални, където освен местни ходят и хора искащи да видят по-автентичния Виетнам  и бюджетни пътешестващи.

- среден  и висок клас качествени - топ обслужване с ясни цени. Плащаш 3-5 пъти повече от кварталните, но виждаш всеки лев повече къде е . Топ класа сервитьори и мениджъри, готови да решат всеки проблем за секунди. Ако купиш бутилка - вип сепарета, лични хостеси т.н. 

- висок клас комплексарски, където отиват просто едни хора без покритие да хвърлят пари и да се показват колко са повече от другите. Съответно най-големите измамници надписващи сметки работят там. Комплексарчетата си мълчат и плащат завишените сметки, иначе ще му падне реномето, сакън някой да не помисли ,че не може да плати, голям резил. Цените почват от високия клас на предишния тип заведения и освен надписани сметки получаваш и официална сървис и бакшиш надценка, коят оя пише някъде с дребен шрифт. Ако платиш "само това" ти обясяняват как трябва да оставиш и още нещо отгоре.

Предполагам по цял свят има хора които държат да се покажат и някой който да им предостави възможност да го направят. Отчаяно искат да ги приемат за висока класа , а дали се получава друг въпрос , но за пред хората от около тях вероятно се получава.Сещам се за новогодишните оферти по родните зимни курорти.

 

4 hours ago, Alexander said:

Интересно е какво се има предвид под добро обслужване и висока категория.

Мисля си, че масово това се бърка с учтивост, вежливост и други подобни.

 

Със сигурност нямам предвид просто учтивост ,каквато наистина може да получиш и в най-обикновена закусвалня , дори и в България.Навякъде има любезни хора и такива които са по-малко или  пък откровено нелюбезни. Няма как да е другояче при толкова различни характери , хората не са създадени по калъп.

Логично е последните да не могат да се впишат в по-висококатегорийните места и да не ги срещаш.

 

  • Харесвам 3
Връзка към мнение

Абе не знам, на всеки опита е различен...

Аз повечето пъти в Щатите (понеже бях за по-дълго) наблягах на по-народни места за ядене, примерно където си обядват хората, в повечето случаи си поръчваш, плащаш и си взимаш на масата. Има опция да оставиш на пос-терминала, ама никой нищо не ти казва, дали оставяш, дали не. Така е и за сладоледи, кафе от тези големите чаши, които ги разнасят, всичко. Някакси чак просия или натрапчивост не съм усещал.

По-висок клас ресторанти си слагаха предварително изчислен примерно 18% (де да знам дали щото си личеше, че сме чужденци и да не би да пропуснем бакшиша, или така е винаги). Ама не е било някакси натрапващо, просто като сървис фий, какъвто си плащам винаги в Бразилия. То може и да не ядеш в такива заведения, ако не си се засилил по гурме, а просто искаш да се наядеш....

За Убер също можеш да оставиш, може и да не оставиш, то и без това е след превоза, когато вече си си тръгнал. Ако шофьора ми е помагал с багаж или съвети как се стига донякъде и подобни, или е готин съм давал. Доколкото съм чел те едва изкарват минимална заплата, ако няма бакшиш, затова няма да те чакат да се натуткаш например...

  • Харесвам 4
Връзка към мнение

Тя това е казала и на Александър - да си вземе за вкъщи. Дали е за вкъщи ,или на място където сам си взимаш и сядаш няма голяма разлика.Обикновено има кутия за тип ,но никой не гледа оставяш ли , не оставяш ли. Със сигурност обаче там им се плаща на минималната заплата , а не по тази посочена в линка от предната страница.

Макдоналд'с , КФС ,Бъргър Кинг , Five Guys и подобни си получават минималното на час и не чакат на бакшиш.Ако оставиш ок , ако не твоя си работа.Шофьор на Убер ми разказа нещо подобно на това което си чел , доколко може да му вярвам не знам ,но във всеки случай разказваше доста убедително.

  • Харесвам 1
Връзка към мнение
преди 13 минути , neuromancer каза:

Някакси чак просия или натрапчивост не съм усещал.

По-висок клас ресторанти си слагаха предварително изчислен примерно 18%. То може и да не ядеш в такива заведения.

И аз съм на същото мнение като от твоя цитат 🙂
 

Да не би да сте били по-голяма група от хора? Почти винаги ако сте 6 или 8 човека (различно е при различните ресторанти) има задължителен бакшиш, за който ти казват още като седнеш. 

Връзка към мнение

А какво е това с холандците, за което @Георги Матеев спомена? От къде идва? Преди десетина дни в Нидерландия оставих бакшиш в бар и келнерката ми ги върна. 🤔 Там не е прието ли, какво? 

Връзка към мнение

 

преди 42 минути , Травеолани каза:

Да не би да сте били по-голяма група от хора? Почти винаги ако сте 6 или 8 човека (различно е при различните ресторанти) има задължителен бакшиш, за който ти казват още като седнеш. 

Ами 4 възрастни и две деца, всъщност не помня нищо задължително да са ни казали, предположих, че защото сме явни чужденци и не може да се разчита че им познаваме системата, но може и да не е било така.

Между другото по стечение на обстоятелствата минах през болница, и на бюрото на дежурната сестра имаше кутия за tips, това вече ми е over the top...

 

Тук в Бразилия винаги има 10% сервиз (може и повече, но пише), всъщност предполагам може да го откажеш ако си бесен и вдигнеш скандал, знам ли...

И след пандемията установих, че в любимото ми заведение вече не е 10, а 18%...

  • Харесвам 1
Връзка към мнение
преди 3 часа, Pantelej Putnik каза:

А какво е това с холандците, за което @Георги Матеев спомена? От къде идва? Преди десетина дни в Нидерландия оставих бакшиш в бар и келнерката ми ги върна. 🤔 Там не е прието ли, какво? 

Холандците са “габровците” на Европа 😆

@neuromancer - сигурно защото сте  били 6 човека. Понякога го пише и на менютата и може за това да не са ви казали. Сигурна съм, че не е защото сте чужденци, то САЩ е предимно чужденци 😆. Някои живеят там по 20 години и дума на английски не могат да кажат :). 

  • Смея се 1
Връзка към мнение

Аз не вярвам да има много хора ,които примерно ще отидат на бар и няма да оставят бакшиш на бармана. Въпросът е в задължителността по презумция.

 

Предполагам и в Холандия оставят.Или ? 

Връзка към мнение
преди 6 часа, stanimir каза:

Предполагам и в Холандия оставят.Или ? 

В Нидерландия не очакват бакшиш. Всичко е калкулирано в цената, а тя не е ниска. Още повече, че в 99% от случаите се плаща са карта. Е може и кеш да се плати разбира се. На плащането с карта му казват "pinnen" от пин код идва, въпреки че последните години е безконтактно и не се налага да се вкарва пин код за сметки до 50 евро. Разбира се ако оставиш бакшиш, е добре дошъл. Ако някой реши да остави бакшиш, то той е нещо дребно. 

  • Харесвам 2
Връзка към мнение
преди 8 минути , stanimir каза:

Тя и в САЩ не е ниска ,но хората си очакват тяхното отгоре. Плащането с карта няма как да е пречка. 

 

Ако нямаха системата на бакшиши, щяха да са още по-високи цените в ресторантите. Може би резултатът би бил по-малко ресторанти. 

 

Иначе ходенето на ресторант си е скъпо занимание, особено в щатите. 

 

 

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

Аз винаги оставям бакшиш, когато обслужването е било добро, дори задоволително. На таксита, на доставчика на храна и в заведенията. На много места хората разчитат на тези пари. И както казваха в САЩ: "Ако не можеш да си позволиш да оставиш бакшиш, значи не може да си позволиш да ядеш в това заведение." Обслужването в Америка е прекрасно, точко поради тази причина. Винаги мили, усмихнати. Искаш ли това, онова, да започнем със салатка, апетайзери, предлагат ти различни напитки - знаят как да ти продадат нещата и се стараят. Плюс, че имат бъсъри и рънъри, не се чака с часове за поръчка. 

  • Харесвам 3
  • Замислям се 1
Връзка към мнение

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.

×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.