Прескочи до съдържание

50 години Queen of the skies


akair

Препоръчани мнения

Публикувано:

Относно първоначалната разработка на 747 доколкото знам започва като транспортен самолет за американската армия , конкурса се печели от Локхийд с C5 Galaxy , а Боинг продължава с разработката и прави пътнически самолет. Разработката се финансира от правителството на САЩ докато трае конкурса.

По слухове Боинг разбира сравнително рано че поръчката ще бъде дадена на Локхийд и продължава разработката с мисълта да се ползва като пътнически самолет.Първоначалната идея е се отваря носа на самолета за да се товарят големи товари.

  • Харесвам 1
Публикувано:
преди 13 минути , Климент каза:

Първоначалната идея е се отваря носа на самолета за да се товарят големи товари.

Винаги се е отварял носа на 747 при карго вариантите. Това му е силата и според мен ще продължи да лети като такъв и след като спрат да го използват за превоз на пътници.

  • Харесвам 1
Публикувано: (редактирано)
преди 1 час, AlexandraKo каза:

Не  е същото, да отвориш Гуглето и да четеш.:(

 

Въобще не е същото :wink: - с Гуглето, например, може да стигнеш до Уикито и там да прочетеш разни небивалици като тези, че Wizz оперира A340 , или даже че Wizz прелитат атлантическия океан :prankster: (а дано, някой ден :smile3:

image.png.ff2d221f43ff098e066c3999b4a09cae.png

Редактирано от Фичо
  • Харесвам 2
  • Шок 1
  • Смея се 1
Публикувано:

Да вярно е, че четиримоторниците са по - скъпи за поддръжка и вече не са предпочитани... За мен 747 - 8 си остава неуспешен, поради факта, че първоначалния разход на гориво не е постигнат и машината разходва повече. Има слухове, че при всеки полет на Луфтханза с този модел от Boeing плащат нещо като неустойки. Също така немците още при получаването на първия 747 - 8 съобщиха, че 2022 г. ще започнат да ги извеждат от експлоатация.

 

преди 13 часа, FlyTraveler каза:

За 777 Х, трябва да се изчака, не се знае още.

Ами няма за кога да се чака... Обикновено масово валят поръчки, когато се обяви новия модел. 777Х вече се сглобява и скоро ще го представят официално. Поръчките не са мръднали от повече от година. Според мен няма да надхвърлят общо 450 - 500 машини.

  • Харесвам 5
Публикувано:

747-8 е като цяло мислен за товарен самолет, пътническата опция е нещо като добавка с цел да отвлече някоя и друга поръчка от А380. Не мисля, че дори и в Боинг са имали някакви свръх оптимистични прогнози за него.

 

Иначе аз имам опит от полет в предната част на кабината на първия етаж - самолетите на Corsair бяха фул икономи и естествено гледах да запазя най-предното възможно място. При повечето компании там е само първа класа. Останах разочарован от гледката, кривината отвън изглежда по-сериозна, а аз почти си представях как имам 180 градуса гледка напред като пилотите. 

 

 

  • Харесвам 3
  • 1 година по-късно ...
Публикувано:

Заводът за производство на фюзелажи за 747 затваря врати и ще бъде разпродаден. Остава им да произведат 18 фюзелажа за поръчки на UPS. По всичко личи, че програмата върви към своя край и the Queen of the Skies is an old dame:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-11-20/boeing-747-nears-end-of-line-as-triumph-shutters-storied-factory

  • Харесвам 2
  • 5 месеца по-късно ...
Публикувано:

Boeing 747 с пет двигателя!

 

 

От SimpleFlying ни припомнят една любопитна история от 2016, за която писаха вестниците в Южна Африка. 

Boeing 747 на QANTAS кара резервен двигател на закъсал в Йоханесбург събрат

 

https://simpleflying.com/qantas-747-5-engines/

 

 

  • Харесвам 5
  • 2 месеца по-късно ...
Публикувано:

Спира производството на легендарния „Боинг 747”
:sad:
“Боинг” спира производството на легендарния и популярен сред пасажерите модел самолет „Боинг 747-8”, въпреки че решението не е официално, предаде агенция „Блумбърг”, позовавайки се на източници, запознати със ситуацията.

“Последните 747-8 ще напуснат фабриката край Сиатъл след около две години – решение, което все още не е официално обявено, а срокът може да бъде променен от незначителни промени във финансовите отчети”, пише агенцията.

Последната версия на този самолет не постигна търговски успех, защото авиокомпаниите преминаха към модели с два двигателя за дългите маршрути, се казва в материала. Икономическият спад заради коронавируса сега допълнително усложнява продажбата на самолети, посочва агенцията.

Credit Suisse изчислява, че през последния месец 91% от „Боинг 747” не летят, а 97% от европейския еквивалент на лайнера – A380 също са временно приземени.

Първият полет на „Боинг 747” се осъществява през 1969 г., а от 1970 г. той влиза в редовна експлоатация. Общо са произведени повече от 1500 самолета с различни модификации. /БГНЕС

  • Харесвам 1
  • Замислям се 1
  • 3 години по-късно ...
Публикувано: (редактирано)

 

 

И аз имам слабост към Тях. :smile:  "Галено" не им ли казваха "Jumbo Jet"? Не подозирах, че са станали юбиляри.

 

Все не можех да си спомня кога точно съм летяла с двуетажния Боинг 747, сега от постовете ви в темата разбрах, че е бил легендарен и Кралицата е радвала не само мен в годините. Но добре помня, че много му се възхищавах - беше ми първият сериозен полет (след детска разходка с витлово Ан(че)-24 до Г. Оряховица, за да се запозная с прабаба ми в едно великотърновско село..)

Машината тогава, спрямо мен, беше мноого голяма!

Та по време на полета едва се удЪржах, по-скоро ме удържаха спътничките ми, улегнали роднини, да погледна и на горния етаж; (сега се разхождам навсякъде из самолетите и флиртувам наред 🙃) В по-зрели години отново поне още веднъж съм била на борда на Queen of the Skies, но продължавам да не си спомням кога и закъде - тогава типът на машината не мевълнуваше особено и бързо го забравях; залагам все пак на SOF-ORY-SOF и SOF-LHR-SOF през 80-те  :dntknw:

 

 

 

 😎  Ретро снимката е от лятото на 1970 г., след обратния полет от Западен Берлин, Tegel (TXL), до DUS. Като се вгледах в изображението и съзрях Jet върху корпуса, ми светна за коя точно иде реч. Излиза, че кадрото е малко историческо.. И провокира направо солидна ретроспекция в годините и историята.. Дано извините забежките на мисълта, но ми се прииска да (си) нарисувам по-цялостна картина..

 

 

1658517565991.jpg

 

 

 

, но пък ми харесва да е било, както си мисля, че си спомням... Нали е се е случило във време онò, когато детските ми очи са били още по-големи, а Приказката всеки си я пише сам 🙃Ето Я как елегантно полита the Queen:

 

 

 

 

 

Тогава до Западен Берлин, който на шега или жаргон (западно)германците наричаха "острова" - заобиколен отвсякъде от червеното ГДР-ейско море, откъснат със строг двустранен визов режим, разположен като анклав насред съветската окупационна зона, - можеше да се стигне само по въздух, при това единствено с PanAm и до Tegel. Това ми разказваха тогава намясто, видях го, преживях и осмислих във времето. Пъзълът човек си реди цял живот 😎

 

BlnInsel.png

 

 

 

 В ерата на "студената война" (1948–1990) гражданските полети до и от Westberlin се обслужваха от едно единствено летище, Berlin-Tegel, кв. Райникендорф - едно от първите в германската столица (от 1948 г., с военна предистория още от времето на Прусия).

А съгласно 4-странното споразумение за Западен Берлин след ВСВ от 1964 г. до откриването на новото летище през 1974 г. гражданската авиация се обслужва изключително от Pan American World Airways (синьобялата PanAm), технен Боинг 747-100 каца там при откриването през 1974 г. и до 1990 г.

Цялата история на Berlin-Tegel намерих тук: https://www.airporthistory.org/berlin-tegel-photo-special-841994.html

🤔  Откъдето може да се заключи, че като тогава може и да не съм летяла на борда на  Queen of the skies..., а на някакъв друг Jet, може би такъв Boeing 707. Отново се взирам в чернобялата фотография. Останалите аналогови он онези полети все още не са в моя дом за каквито и да било уточнения.. Но на корпуса на боинга разчитам Jet. Той и сега ми се вижда голям...

 

Boeing_707-321B_Pan_Am_Freer.jpg

 

 

 

По време на Берлинската блокада, наложена от страна на тогавашния СССР (продължила 462 дни - от 24.6.1948 до 12.5.1949) Berlin-Tegel е едно от 3-те западноберлински летища (от началото на декември 1948 г.); то попада във френския сектор, което наред с Gatow и Tempelhof обслужва снабдяването на жителите на града с провизии и жизненоважни продукти, вкл. брикети за отопление, доставяни от различни западногермански градове.. 

 

На 25 юни 1948 се изгражда Въздушният мост до Западен БерлинЗа прелитане над съветската окупационна зона, възникналата наскоро след това ГДР, били определени отделни въздушни коридори, към които пилотите на Съюзниците стриктно трябвало да се придържат.

 

На терена на летище Tegel на площ, дотогава използвана само като тренировъчен войскови плац, 6 седмици след началото на блокадата на Западен Берлин започва строежът на най-дългата дотогава писта за излитане и приземяване в Европа. На него денонощно се трудят 19000 предимно германски работници  (около половината от тях са жени) и за рекордния срок от 90 дни са изградени и най-необходимите сгради и съоръжения. На 16 декември 1948 г. френските военни части взривяват двете ретранслационни кули, намиращи се под контрола на съветската военна администрация, и ползвания от Берлинското радио предавател Tegel, понеже препятстват въздушното движение.

 

Три са изградените въздушни коридори - в посоки Хамбург, Хановер и Франкфурт. Снабдяването на населението се поема от Съюзниците, основно американци и британци. По-късно се включват пилоти от Франция, Австралия, Нова Зеландия, Канада и Южна Африка. ВВС на Франция от своя страна са ангажирани с Индокитайската война и се ограничават в снабдяването само на собствените гарнизони. В замяна на това французите изграждат в своя сектор на Западен Берлин новото летище Tegel, (наименовано през 1988 г. на Berlin-Tegel „Otto Lilienthal“).

 

 

800px-BerlinerBlockadeLuftwege.png

 

 

Интересна е статистиката на транспортираните продукти по време на Въздушния мост към Западен Берлин: 

 

Тогава в западните сектори на града живеят около 2,2 млн. жители. Към тях се добавят около 9000 американски, 7600 британски и 6100 френски войници на Съюзниците с техните семейства. Като милионен град Берлин е трябвало да се снабдява буквално с всичко от  съседните области, дотогава това е ставало 75 % от внос от трите западни зони. Към началото на Блокадата в западните сектори е имало запаси за съответни периоди, както следва:

 

Храни - 36 дни

Медикаменти - 6 месеца

Бензин - 4–5 месеца

Моторни масла - 3–4 месеца

Дизел - 7–8 седмициВъглища за отопление и готвене - 35 дни

За помпите на ВЕЦ за питейни и отпадни води - 35 дни

За електроцентралите при строги дажби за потребление електричество - 3 седмици

Кокс - 49 дни

Кафяви въглища-брикети - 25 дни

 

При това разчетите почиват на изключително свити дневни дажби. Ако среднодневната потребност от енергия от храна при жени е 2400, а при мъже 3100 kcal, срещу купоните си за храна тогавашните "нормални потребители" получавали около 1500 kcal. Вярно, по преценка на окупационните власти, на село тези стойности е могло да се увеличат със собствено поизводство с 200–500 kcal, но не и в един милионен град като Берлин.

И докато например в Южна Великобритания за предстоящата зима били отредени около 1730 кг въглища, а за жителите на Хамбург - около 890 кг на домакинство, в своя сектор на Берлин британците могли да разпределят за всяко домакинство дори под оптималния минимум само 152 кг за целия зимен сезон. За Берлин като самопомощ оставало единствено отсичане на улични дървета, в частни и обществени паркове като Tiergarten, доколкото е било достъпно за граждани - в Grunewald.

 

 

Разтоварване на летище Темпелхоф

 

C-47s_at_Tempelhof_Airport_Berlin_1948.jpg

 

 

Кадрите са от Федералния архив.

 

C-54landingattemplehofLB.jpg

 

Войници товарят мляко за Берлинското население.

 

Berlin_Blockade_MilkSoldatenMilch.jpg

 

 

 

Rosinenbomber (в САЩ известни като Candy bomber или Raisin bomber) е разговорното наименование за самолетите на Съюзниците по времето на  Берлинския въздушен мост, те сякаш са най-знакови за периода. За времето на Блокадата от тях са изхвърлени над 20 хил. тона бонбони и лакомства над западната част на града и подслаждат живота на берлинските деца. Спомени разказва пилотът от Юта Gail Halvorsen: 

https://www.geo.de/geolino/mensch/6210-rtkl-rosinenbomber-interview-mit-pilot-gail-halvorsen

 

Rosinenbomber_36495560.original.large-4-3-800-77-0-2905-2121.jpg

 

 

А децата в Германия възпроизвеждат в игрите си Въздушния мост над Берлин.

 

Berlin_Children_Playing_Luftbrucke_Game.jpg

 

 

 

По време на функционирането на Въздушния мост не минава без инциденти - отчасти във въздуха, но и на земята, с дадени човешки жертви - най-малко 101 след частично възстановени архивни списъци на екипажи, пасажери и наземен персонал. От страна на СССР не е минало без конфронтации и саботажи, с възпрепятстване на полети във въздушното пространство на съветската окупационна зона (ГДР) - в резултат на въздушни маневри на изтребители за сплашване и заслепяване на съюзническите пилоти са отбелязани 733 инцидента. Тогава за първи път се е стига до конфронтация на западните съюзници със съветски MiG-15,

 

а през 1967 г., насред ерата на Студената война, на Tegel каца MiG-21, стига до хале за обработка на билети и багажи и успява да избяга, преди пътят му да бъде блокиран.. За случая:

https://vpk.name/en/579627_got-it-wrong-soviet-mig-21pfm-escaped-from-a-nato-airfield-55-years-ago.html

 

 

 

Възпоменателна плоча на летище Tempelhof. Подобни напомнящи знаци са поставени за дадени жертви от австралийската и др. мисии в Любек, Хамбург и др. градове по време на Берлинската блокада. Германците умеят да помнят..

 

Tafel_12159_Berlin_Handjerystr.2.jpg

 

 

Die Luftbrücke, мемориален паметник на летище Темпелхоф

 

Berlin_Tempelhof_Luftbrueckendenkmal.jpg

 

 

Тук се е пробудил филателистът в мен - пощенсиа марки, издадени за 10-тата и 50-тата годишнина от края на Берлинската блокада.

 

DBPB_1959_188_Berlin_BlockadeBriefmarke.jpg

 

1989-beendigung-der-blockade-von-berlin-luftbruecke.jpg

 

 

 

Първите редовни полети по разписание до и от Tegel  започва да изпълнява Air France от 2 януари 1960. Това слага началото на гражданското въздухоплаване на летище Tegel. Преди това го е обслужвало летище Tempelhof; но при него проблематична става относително късата писта, непригодна за задаващите се джетове.

На 14 септември 1961 – в една силно обострена фаза на Студената война - в резултат на издигнатата месец по-рано Берлинска Стена  – двама пилоти на F-84F Thunderstreak от Изтребително-бомбардировъчна ескадра 32 на Бундесвера, губят ориентация и се отклоняват от курса от Южна Германия и се озовават във въздушното пространство на Берлин, прелитайки над територията на ГДР, и кацат на летище Tegel.

 

И до днес неизясненият случай, а и други инциденти със самолети на двата лагера в условията на Студената война, е описан тук 50 години по-късно:
https://www.zeit.de/wissen/geschichte/2011-09/tegel-jaeger/komplettansicht

 

 

През май 1964 г. като втора авиокомпания започва редовни полети, първоначално 3пъти седмично, до нюйоркското John F. Kennedy. Оперира с Boeing 707 и Douglas DC-8 , които не могат да изпълняват трансатлантически рейсове от Tempelhof заради твърде късата му писта. Линията е пресутановена през октомври 1971 г. 

Екипажите на полетите до и от Берлин в началото можело да се състоят също изключително от граждани на тези държави. Във всеки случай едва от средата на 60-те авиокомпаниите започнали да назначават и местен персонал, но ограничен само до стюард/есИ.

 

 

От 1975 г. Tegel, вече разширено и осъвременено между 1965-1974 г. на стойност 430 млн. DM, продължава да се развива като най-значимото гражданско летище в Берлин.

Така трябва да е изглеждала основната сграда при моето пристигане в Западен Берлин с Boeing на PanAm от DUS.

 

BERLIN_TEGEL_1974.jpg

 

 

По повод откриването на новото съвременно летище Тегел

 

1974-flughafen-berlin-tegel.jpg

 

 

Трафикът само на излитащите машини в един ден, 2016 г.

 

Tegel_Flugspuren_Abflüge_Ost,_Montag_17.10.2016Lärmminderungsrouten.png

 

 

Едва след Обединението на Германия през 1990 г., на моя РД, отпадат специалните права на Съюзниците, вдигат се всички рестрикции и Берлинското въздухоплаване вече може да се осъществява от германски авиокомпании. Lufthansa започва редовни полети през октомври 1990 г. с първоначално 12 полета/дневно. За тази цел Lufthansa купува Internal German Services (IGS) на PanAm за 150 млн. щ.д. - сделката обхваща всички транспортни права на PanAm, както и нейните гейтове и слотове на летище Tegel.

 

TegelPredposlSn.png

 

 

 

Тъй както здравата се заплеснах в тази, минаваща може би за мъжка, но не знам още защо безкрайно интересна за мен тема, и цял ден летя с Кралицата със слонска глава на PanAm ✈️ между DUS и TXT, както неизброими пъти наяве до тези, още отпреди 101 години, най-любими ми градове в Германия, и не само..., Та неусетно стигнах чааак до края на ВСВ и ерата на Желязната завеса...

Oблитам в реминисценции и всички други Берлински летища, (само на актуалното и вече единствено не съм кацала досега, ама къде е Берлин, къде - Бранденбург, извън очертанията на столицата 😎.; да не говорим за Schönefeld.. ОК, пак му е време на Берлин, дето от малка добре ме познава първо западната му част, после и другата. От последния път минаха цели 12 години, затъжили сме се един за друг..)

 

И в един момент започнах да се съмнявам: на Тегел или на Темпелхоф ме е свалилa тогава Queen of the skies или друга боингова машина на PanAm и седмица по-късно върнала обратно в Милано-то на Германия, DUS..

И като намерих това архивно пролетно-лятно разписание до TXT от същото лято и от DUS, съвсем се успокоих..

 

TafelPlan.jpg

 

 

 

Сигурно съвсем "случайно" и първото (1970), и последното (2011) мое гостуване в Берлин е през летище Tegel. През настоящето хилядолетие ме посрещнаха и изпратиха до летището непосредствено след поредното му наложило се поради нараснал пътникопоток разширение, като се придвижихме до центъра Mitte по новопостроена отсечка на метрото до ЦГ, където се прекачихме на другата подземна линия. 

Такова съм го видяла за последно, само че на дневна светлина.

 

Flughafen_Tegel_Tower_und_Hauptgebäude.jpg

 

 

Така изглеждащо TXT не съм могла да видя/ползвам - 2019 г., скоро преди закриването му.

 

Berlin_tegel_airport_2019_4 (1).jpg

 

 

В резултат на гражданска инициатива от 2017 г. и допитване до населението, проведено с много семпла бюлетина, през 2021 то е цялостно закрито и вече е в историята.

Земята със 130 летищни сгради и съоръжения е върната на собственика й, федерална провинция Берлин, една от 16-те в Германия. 

 

Започнато тутакси след падането на Стената, през октомври 2020 е открито летище Berlin Brandenburg (BER), единственото сега, където ща не ща, ще кацам следващия път в Берлин, след Тегел и многократно на Шьонефелд, само че на него с машини на Туполев, предимно 154-ки. На едно от най-старите берлински летища Темпелхоф явно не съм кацала никога - закрили са го през 2008, а правих продължителна пауза в берлинските си разходки между 1988 и 2011 г.

 

Volksentscheid_2017_Weiterbetrieb_des_Flughafens_Berlin-Tegel_Stimmzettel.tiff.jpg

 

 

Отговаряща на Clipper, като неофициален Flag Carrier на САЩ културна икона на 20 век PanAm, широко известна със синьобялото си лого, е един от съучредителите на IATA, който отбелязва стадарти и правила в гражданската авиация - вече дълбоко в историята, но запомнена и обичана. 

 

Елегантната красавица в края на царуването си по световните летища.

 

ElegantnataKrasavicaVkrayaNaCaruvaneto.jpg

 

 

  OK, bin auch ein Berliner, а това бяха моите щедри чернобели 5 DM към темата, дрънчаща монета от миналия век, която и на ч/б снимка няма да приложа 🙃

 

На това място  John F. Kennedy е дръпнал Онази реч..

 

P1160356.JPG

 

Тази:

 

 

 

 

 П.П. 🤔 На това (носталгично или не) репортажче не му върви, сигурно e знак да не го публикувам.. - Като капак всички качени и наместени вече снимки изчезнаха след рестарт на лаптопа, а оставаше само да задействам сивия бутон вдясно.. Е, още по-зле би било, ако бях загубила текста. Та откара още половин ден, явно и за нов лаптоп трябва да заработя. Това се повтори и вчера. Та днес отначало.., добре, че този път предвидливо не бях изтрила всички снимки от харддиска.. Колко прави са германците, като казват: Alle gute Dinge sind 3.. - Третия път не може да не ми се получи.

 

Сега вече можете да ме схрускате за волността и критикувате наред ✈️  :smile:

 

 

 

-----------------------------------------------

"Едно от най-важните човешки права е правото да бъдеш крив", Волтер

 

Редактирано от Anna Kalinovska
  • Харесвам 2

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.