Прескочи до съдържание

Постобработката или още известно като фотошопване, "За" или "Против"?


Препоръчани мнения

Публикувано:

Твърдо ЗА, когато е с мярка. 

 

Противниците на постобработката често казват, че искат снимките им да изглеждат натурално и че всякакви промени на контраст, наситеност и т.н. изкривяват изображението, но това е погрешно впечатление. Всъщност за да се стигне от кадъра до JPG файла вашата камера прави постобработка по някакви зададени в нейния софтуер алгоритми. Най-грубо да речем може алгоритъма да е контраст + 10, яркост +5. Примерно. 

 

Друг много характерен пример е баланса на бялото. Това е параметър, който определя цялостната "топлина" на кадъра и реалистичността на цветовете. Това е тази настройка, която и най-простите апарати имат: облачно, слънчево, на сянка, флуоресцентно и т.н. По традиция голям процент от камерите, включително от високия клас, на автоматичен режим трудно улавят правилния баланс на бялото на силно снежни пейзажи. 

 

Ето как изглежда кадъра излезнал директно от камерата:

P1000852-2.jpg

 

Снега и колата вместо да са бели, всъщност доста синеят. Не това е "натуралния" изглед, към който се стремим. Докато корекция за части от секундата в Adobe Lightroom (това е, което аз ползвам, може да се направи и във всеки друг елементарен редактор на фотографии) прави кадъра да изглежда далеч по-реалистично:

 

P1000852.jpg

 

Така че, постобработката не е мръсна дума, а много често е наложителна. По-сериозните любители и професионалистите не снимат във формат JPG, а в RAW. Това е формат, който на файлов размер е много по-голям и позволява по-големи корекции на снимката. Ако направим аналогия с филмовата фотография RAW файла е аналога на непромития филм. В процеса на промиване минаваме от RAW към JPG. Ако оставите тая конверсия да я направи камерата ви, често има проблеми като изобразения отгоре - в камерите компютърното процесорче е малко и възможностите са ограничени. Докато работния ви компютър е доста по-мощен и може да се справи с по-тежки задачи. 

 

Естествено, има я и другата крайност, когато снимката може да се манипулира по начин, който няма нищо общо с действителността. Тук всичко вече е въпрос на вкус - как фотографа си спомня въпросния кадър, как на него му харесва, как иска да го представи пред останалите. Както доста неща във фотографията постобработката също не е точна наука.

 

Ето пример със снимка на северното сияние, от моя опит това са кадрите, които най-лесно могат да се "преобработят" така да се каже. 

 

Първия кадър е как е излезнала снимката от камерата. 

P1000713-2.jpg

 

Сиянието беше доста по-ярко в действителност, в което няма нищо изненадващо, нормално снимката да е доста тъмна, ако съм използвал много кратка експонация. В случая това, което правя на компютъра в последствие е да увелича осветеността (вижте колко още звезди изведнъж се появяват), да засиля контраста за да се открои по-сериозно сиянието. Допълнително съм редуцирал шума (с което само компютър може да се справи да направи читаво, а със сигурност в реалния живот не виждате вечер на червени точици) и да убия черните тонове допълнително за да се намали шума още повече. Горе-долу така си го спомнях, така го направих на компютъра. 

 

P1000713.jpg

 

Но не е никакъв проблем да си поиграя повече със цветовете и да излезне нещо такова, което няма нищо общо с видяното онази вечер. Синьото северно сияние е много рядко да се види. Обикновено е зелено, ако е по-силно има червеникави отенъци, синьото е изключителна рядкост.

 

P1000713-3.jpg

 

Извода е, че постобработката е много полезен инструмент, стига да се използва в разумни граници. Колко са тези разумни граници е въпрос на лична интерпретация. Много хора съзнават, че прекаляват с постобработката, но за тях това е част от изкуството - те искат да направят най-красивия или въздействащ кадър, а не най-реалистичния. 

 

Със сигурност обаче, ако оставите процеса по обработка на снимката изцяло в ръцете на камерата няма да получите по-реалистичен и натурален кадър, а такъв пак обработен, но с ограничения инструментариум на камерата ви. А днешните компютри са изключително мощни и е грях да не ги използваме. 

Публикувано:

Аз лично съм приверженик на по-реалните кадри т.е. с мярка да се доукрасява. Интересна тема, както и доколко фотографията е изкуство. Макар че в епохата, която живеем почти всяка дейност се обявява за арт, за мен фотографията не е равносилна на класическите седем форми на изкуство. Една от причините е прекалената технологичност. С добър фотоапарат, украсителните програми и малко усет за заснемане може да се правят чудесни снимки. 

  • Харесвам 4
Публикувано:

И аз съм за "с мярка" и с цел "оправяне на ненатуралното пресъздаване от самата камера" :) Иначе понякога и аз обичам да си играя екстремно с Фотошопа, но мисля че резултатите са видни, че са обработвани и няма измама.

Публикувано:

Пост обработка е имало и винаги ще има. Преди се е ползвала тъмната стаичка за целта, сега фотошоп и да, това прави фотографията по-достъпна в днешно време. Художествената фотография със сигурност е изкуство, друг е въпроса каква част влиза в графата художествена. Както и Жоро е отбелязал основната цел на постобработката е да се покаже по-реалистичен кадър. За жалост динамичния обхват на апарата не е така съвършен като очите ни и за да пресъздадем това, което виждаме в действителност е нужно използването на обработващи програми. Хората, които ги отричат в общия случай не умеят да работят с тях или не са достатъчно навътре във фотографията и не разбират за какво става въпрос. Лично аз снимам в RAW формат и без обработка не мога да покажа кадър, най-малкото трябва да го конвертирам. Като цяло смешна е тази дискусия за и против и тя се води само от любители, професионалистите са наясно, че без обработка няма кадър. Тук изключение може би правят само репортажните фотографи, които търсят максимална достоверност на визията.

  • Харесвам 3
Публикувано: (редактирано)

Аз лично съм приверженик на по-реалните кадри т.е. с мярка да се доукрасява. Интересна тема, както и доколко фотографията е изкуство. Макар че в епохата, която живеем почти всяка дейност се обявява за арт, за мен фотографията не е равносилна на класическите седем форми на изкуство. Една от причините е прекалената технологичност. С добър фотоапарат, украсителните програми и малко усет за заснемане може да се правят чудесни снимки. 

Изобщо не съм съгласна. Ако в една въздействаща театрална постановка е използвана мулти медия, т.е. техника значи ли това че не е изкуство. А булевардната литература, в която няма технологии за написването значи ли, че е изкуство. Истината е, че техниката и новите технологии нямат нищо общо. Изкуство има там, където има идея, мисъл, вложено чувство, емоция, показани по начин, който въздейства. Изразните средства нямат значение.

А фотографията е голяма сила, когато в нея е вложен истински талант. Давам и пример, малко известен факт е, че този кадър на горящо от напалм малко виетнамско момиче е сложил началото на големите протести пред Белия дом, довели в крайна сметка до края на войната във Виетнам. Една най-обикновена, необикновена снимка. 

http://newsimg.bbc.co.uk/media/images/47842000/jpg/_47842123_nickutphotograph466.jpg

Редактирано от Tedy
  • Харесвам 4
Публикувано: (редактирано)

Както съм се изразил по-горе, аз не твърдя, че фотографията не е изкуство. То е в някои случаи, но за мен не е на нивото на живописта, например. Един художник даже да притежава най-скъпите бои на света, няма да му помогне ако си е посредствен. Един поет даже да притежава най-скъпия молив на света, няма да го направи по-добър.

Един скулптор да притежава най-скъпия мраморен блок на света, няма да му помогне да създаде новия Давид.

Един фотограф обаче със скъп фотоапарат в общия случай ще прави по-добри снимки от друг любител с апарат тип "сапунерка". Защо? Защото има техника. 

Редактирано от Spqr
  • Харесвам 1
Публикувано: (редактирано)

Не искам да влизам в спорове за това до каква степен обработката е допустима. Но ако не "видиш" кадъра, преди да натиснеш бутона, все тая каква обработка има. Обработката може да има само допълваща функция, не и основна.  Основната функция се носи от ЗАУ-то.  :P

Редактирано от Zaro
  • Харесвам 3
Публикувано:

Както съм се изразил по-горе, аз не твърдя, че фотографията не е изкуство. То е в някои случаи, но за мен не е на нивото на живописта, например. Един художник даже да притежава най-скъпите бои на света, няма да му помогне ако си е посредствен. Един поет даже да притежава най-скъпия молив на света, няма да го направи по-добър.

Един скулптор да притежава най-скъпия мраморен блок на света, няма да му помогне да създаде новия Давид.

Един фотограф обаче със скъп фотоапарат в общия случай ще прави по-добри снимки от друг любител с апарат тип "сапунерка". Защо? Защото има техника. 

Всичко, което си изброил важи и за фотографията. Това, че някой има скъпа техника не значи, че е фотограф, още по-малко пък, че прави по-добри снимки. За добрата фотография техниката е най-маловажния компонент. 

  • Харесвам 1
Публикувано: (редактирано)

Всеки, явно, трябва да преболее фотографските си мераци и особено своите схващания, че фотографията е изкуство. Не е, не е била и никога не ще бъде, независимо дали държиш "Смяна 8М", "Никон" и проч.

 

Тук няма смисъл да влизаме в пресветлите води на Античността, за да докажем мнението си, нито ще каним Кант да ни обясни отново за спора между факултетите и за това кой е висш, кой-нисш, както и при изкуствата, но с удоволствие трябва да отбележим точността на тезата на SPQR и да го поздравим с мощно "Добре дошъл"! Да кажем "Salve". Между другото, блогът му е твърде добър и трябва да се знае за него. Лично аз събота и неделя пих няколко кафета в неговата словесна компания.

 

Роджър Уотърс - изкуство, Сикстинската капела... немеем, Омировият хекзаметър - просто мълчим, шевиците на нашите баби - ееееее, архитектурата в Лещен, Ковачевица, Пловдив, детските рисунки - изкуство, кунст, арте...

 

Що се отнася до т.нар. "фотошопване", това или е фотото на тоз мръсник, шопа, или някоя не съвсем морална услуга.

 

Гледахте ли вчера г-жа Бориславова и гушката й, леко сбърчена от времето. Къде е тук фотошопа, другари?

 

Когато си вземате жена, независимо дали е Пенка, Лаура, Беатриче, "фотошопната" ли я вземате?

Редактирано от maialearrosto
  • Харесвам 2
Публикувано:

Всеки, явно, трябва да преболее фотографските си мераци и особено своите схващания, че фотографията е изкуство. Не е, не е била и никога не ще бъде, независимо дали държиш "Смяна 8М", "Никон" и проч.

 

Ако имаш предвид мен, да поясня, че нищо не преболявам  :) , а напротив задълбавам, крайната цел е професионално да се занимавам с фотография. В спор за това що е фотографията и дали е изкуство също не мога да влизам, защото не знам доколко познаваш историята й, както и големите автори... пък и не виждам особен смисъл... :)  

Публикувано:

Фотографията определено е изкуство, аз съдя по това, че не разбирам защо конкретни снимки се продават за 4 милиона, както и не разбирам защо конкретни картини се продават за още повече :) Майтап. Донякъде. Никой не е станал майстор фотограф само със скъп апарат, и ако се надява само на това дълбоко ще съжалява. При подходящи атмосферни условия професионалист със сапунерка като нищо ще изкара по-читав кадър от аматьор с тежка базука.  Цялата тема е съвсем друга, и тя е до колко пипването на снимката разрушава реалистичността и.

 

За Теди нещата са ясни, че постобработката е необходима не за да отдалечиш даден кадър от това, което си видял, а за да го приближиш. Но наистина от страшно много хора съм чувал, че и най-дребната редакция била манипулиране. Във фейсбук снимките си ги качвам през плъгина на Adobe Lightroom. И веднъж един приятел коментира "Супер снимка, ама това via Adobe Photoshop Lightroom го махни, че разваля впечатлението". Ей такива. 

Публикувано:

Преди години подобна дилема имаше за аналоговата и цифровата фотография.

По същество обаче фотографията, независимо от носителя си е визуално изкуство, като средствата за постигането му - четка, бои, фотоапарат или компютър са само средства. Важно е какво е казал автора :)

 

Подобна е дискусията за книгите. Едни казват, че им е важен текста, а други твърдят, че предпочитат на хартия да четат. Но това е само носителят на посланието. Поет не ставаш с компютър или листче и молив - съответно би могъл и с двете да се изразиш.

  • Харесвам 2
Публикувано:

Незнам изкуство ли е, или не, но аз не я приемам за изкуство и това за мен е достатъчно. Любител-фотограф или професионалист-фотограф е въпрос на личен избор, но това, че някой е достигнал нивото на професионализъм не означава, че професията му е изкуство.

 

Когато видя някоя хубава снимка, започвам да се чудя, аджеба, това, което виждам, истина ли е или професионална обработка. Като пример: някой беше видял Хайди Клум отблизо на състезание на Формула1 и констатацията му не беше никак в нейна полза. Та, какъв е смисълът? Поредната измама, облечена в  дефиницията за "изкуство".

 

И накрая да цитирам Oshko (по памет) от една друга тема:

 

любимо място: Ия-Санторини, защото и на живо е красиво колкото на картичка!

  • Харесвам 3
Публикувано:

Аз май разпалих пожара тук с думата изкуство. Имах предвид, че не е нещо, което може да дефинираш твърдо - в тая ситуация се прави така, а в оная онака, а че е въпрос на личен избор и не се следват твърди правила. Може би творчество беше по-точна дума от изкуство. 

 

Но ето например тази снимка струва 4.3 милиона:

 

Rhein_II.jpg

 

Аз не разбирам с какво ги е заслужила, но и по принцип не разбирам чудовищните суми, които се дават за картини (освен, ако не е един вид инвестиция, а не толкова че произведението ги заслужава парите). Но със сигурност не бих тръгнал да обяснявам на човека дал 4 милиона за снимката, че фотографията не е изкуство, както и да обяснявам на хората даващи ги за картини колко са зле. Просто е област, в която не съм компетентен...

Публикувано:

Да се включа и аз, като непрофесионалист, снимащ със сапунерка.

И аз, като всички гледам да снимам красива гледка, без да хвана препълненото кошче за буклук, което пак си е вид лека измама.

Но, 'измамите' в тази област придобиват страховити размери и това мен лично ме дразни, защото ми пречи на преценката дали искам да посетя съответното място.

  • Харесвам 3
Публикувано:

Аз не разбирам с какво ги е заслужила, но и по принцип не разбирам чудовищните суми, които се дават за картини (освен, ако не е един вид инвестиция, а не толкова че произведението ги заслужава парите).

като картините на Джаксън Полак, например, ето за тази някой е дал $140 милиона :O

 

No.-5-1948-by-Jackson-Pollock.jpg

 

на мен лично ми прилича повече на нещо като ... детенце си е играло с няколко кутии различни бои, но хората му викат абстрактен експресионизъм и го оценяват на милиони ... :rolleyes:

Публикувано:

като картините на Джаксън Полак, например, ето за тази някой е дал $140 милиона :O

 

 

на мен лично ми прилича повече на нещо като ... детенце си е играло с няколко кутии различни бои, но хората му викат абстрактен експресионизъм и го оценяват на милиони ... :rolleyes:

 

Нищо не разбираш. То и това е целта, да не се разбора. 

 

Сещам се за вица, в който двама модерни поети разговарят, и единият се оплаква на другия: 

- Претърпях творчески неуспех, Написах поема и всички я разбраха. 

 

Те това е голяма част от модерната наука - ако не ти разбират творенията, значи може да продаваш скъпо.  :lol:

  • Харесвам 1
Публикувано:

Аз не разбирам с какво ги е заслужила, но и по принцип не разбирам чудовищните суми, които се дават за картини (освен, ако не е един вид инвестиция, а не толкова че произведението ги заслужава парите).

 

Да се оценява изкуство е много мътна тема. Като цяло цените растат нагоре, не се амортизират активите т.е. спокойно може да се взема за инвестиция с цел препродажба след някакво време. В общи линии не се взима предвид толкова стойността, колкото името на автора. Горе-долу същото е и с музеите. Когато имаш Рафаело, пиеш мляко; когато в музея са локални творци, примерно български, не пиеш мляко. Така е вероятно и с тази снимка, която вероятно е снимана от известен фотограф, а не че има кой знае каква стойност.

 Ако с "Мона Лиза" не се беше шумяло покрай кражбата й, ако Лувъра не я беше рекламирал ударно и още няколко ако-та, нямаше да е най-известната картина в света. Между другото картината, както и Леонардо стават прекалено популярни последните два века с напредъка на науката, преди това Микеланджело и Рафаело са двата титана. Справка, Леонардо не успява да се наложи в двата центъра на изкуството по негово време: Флоренция и Рим и отива на север.

  • Харесвам 2
Публикувано:

Само да допълня горното: една от най-великите битки в изкуството се разгаря в началото на 16 в. в Салона на петстотинте между двама тосканци. Палацо Векио, Флоренция: Леонардо рисува "Битката при Ангиари", а Микеланджело "Битката при Кашина". Та като видим останките от тоз велик двубой, и после като разгледаме малко снимчици, как да сравним живописта с фотографията.

 

И после като скокнем до съседен Арецо да видим Пиеро дела Франческа... леле-мале... Фотография? Фотошоп? Фотографско вдъхновение?

 

Между другото, Тоскана предлага изумителни места за наслада: Капрезе Микеланджело, Ангиари (мамка му колко е красиво да се напиеш там с винсанто в каменна къщурка на 400 г.), Монтерки, Сан Сеполкро. Темата за съседен Урбино просто не я зачевам, че става страшно.

  • Харесвам 3
Публикувано: (редактирано)

Никога не съм използвал фотошоп,затова и не мога да дам обективна оценка за предимствата и недостатъците му.Много от снимките ми не струват и не изглеждат добре,но начина ми да се справя с този проблем е заснемането на огромен брой снимки.След като съм щракнал да речем 50 пъти даден обект под различни ъгли и с различни настройки(понякога за експеримент),все излизат няколко сполучливи кадъра задоволяващи напълно аматьорските ми изисквания.Дали обаче фотографията е изкуство мисля,че няма място за спорове и не откриваме сега топлата вода,а всичко се обобщава от следващите няколко реда.

"В по-общия смисъл на думата фотографията е изкуство за получаване на фотоснимки, където основният творчески процес се заключава в търсене и намиране на композиция, подходящо осветление и момент. Всичко това се определя от опита и уменията на фотографа, а също и от неговите предпочитания и вкус. "

Редактирано от krasen_denev
  • Харесвам 1
Публикувано:

В живописта рядко се пресъздават с точност цветове и форми. Т.е. и там се променя реалността според вижданията на автора с някаква цел. Съвременните фотообработващи програми са още един инструмент към основните необходими за да направим кадър: осветление и композиция.

Ако кадърът е репортерски: не следва да има обработка.

Ако ще говорим за естетика: ползвайте всичко на воля, важен е само крайният резултат

  • Харесвам 1
Публикувано:

Да дам и аз един пример,

ето на тази снимка

post-64-0-61533200-1385403877_thumb.jpg

цветовете не са пипани, аз за това и я направих, заради странната вода.

Обаче при толкова много пипнати снимки, всеки си вика, виж го тоя как нескопосано е променил цветовете.

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.