Прескочи до съдържание

GSM телефония... или възможна ли е употребата на мобилни телефони в полет


Ilian359

Препоръчани мнения

На 6.05.2019 г. в 12:29, FlyTraveler каза:

Чудя се в такива случаи дали не може да се избере някой от диспечерите по обикновен мобилен телефон ако предварително има предвидени такива телефонни номера, които няма да дават заето или нещо от сорта на "Виваком (какъвто е там оператора) ще предаде на абоната за обаждането ви"  

 

Не се предполага мобилните телефони да работят при такава скорост. Доколкото си спомням, стандартът е за 120Km/h.

Що се отнася до снимането на инциденти: факт, че често е резултат от идиотизъм, но много помага при последващо разследване. При военните дори е задължително - военният фотограф е длъжен да снима и да не се намесва по никакъв начин ако това ще му попречи да документира.

  • Харесвам 1
Връзка към мнение
4 hours ago, iMari said:

Когато има жертви ситуацията коренно се променя.Може аз да имам несъвместими с времето,в което живеем разбирания,но приемам за форма на идиотизъм заснемането на какъвто и да било род трагични инциденти.В кризисна ситуация,в която цялото ти същество трябва да е ориентирано да спасиш собственият си живот,живота на близките си и не на последно място,този на дори непознатите  около теб,да извадиш телефон и да започнеш да снимаш,докато всички пищят от ужас,с идеята да се похвалиш,че си бил толкова близо до трагедията......не знам.В случая всяка секунда е коствала човешки живот.Ок,да приемем,че си се правил на оператор,като не си очаквал да загинат хора,но ми се губи чисто моралната страна да пуснеш това клипче,след като вече ти е известен размера на трагедията.

Не ме разбирай погрешно - няма багаж или видео, което да е ценно дори и на 1/1000 колкото човешки живот. Но живеем в такава реалност, че очевидно има хора, които приоритизират вещите си (и упражняването в снимането) пред собствения си и на другите живота.  По-притеснителното е, че тази особеност е и на други места - не беше толкова отдавна друг инцидент със самолет, пълен с азиатци, които също излизаха с куфарите си и снимаха. Случаят беше с Аsiana в SFO, ако правилно помня.

 

2 hours ago, FlyTraveler said:

Чудя се в такива случаи дали не може да се избере някой от диспечерите по обикновен мобилен телефон ако предварително има предвидени такива телефонни номера, които няма да дават заето или нещо от сорта на "Виваком (какъвто е там оператора) ще предаде на абоната за обаждането ви"

Антените са обърнати надолу - към повърхността. Обхватът се губи на максимум 100-ина метра. Самолетът ще кацне преди телефонът да позвъни в кулата

45 minutes ago, Ilian359 said:

Не се предполага мобилните телефони да работят при такава скорост. Доколкото си спомням, стандартът е за 120Km/h.

При различните поколения мрежи е различно. При някои е и по-малко - 75-80 км/ч за хендоувър

 

Редактирано от akair
  • Харесвам 3
Връзка към мнение
1 hour ago, akair said:

Антените са обърнати надолу - към повърхността. Обхватът се губи на максимум 100-ина метра. Самолетът ще кацне преди телефонът да позвъни в кулата

При различните поколения мрежи е различно. При някои е и по-малко - 75-80 км/ч за хендоувър

На теория е точно така, но по време на това полетче миналата година, когато ми се зави свят от въртенето на самолета, не знам с каква скорост правеше завоите над Провадия, но на една дама до мен, на достолепна възраст (и телефона и беше май на такава 😉 ) телефона и постоянно звънеше и обясняваше как се въртим и не се знае кога ще кацнем ... е от време на време се губеше и нейната връзка, за да съм все пак обективен ....

Вероятно си има обяснение, но ефакт, че не беше и до прозореца - аз бях там естествено 🙂 

image.png.53c2453f12de275b70bb30f30bfe2425.png

Редактирано от Гост 23*6
Връзка към мнение
2 hours ago, akair said:

Антените са обърнати надолу - към повърхността. Обхватът се губи на максимум 100-ина метра. Самолетът ще кацне преди телефонът да позвъни в кулата

 

Аз имам GSM от 1994-та година и може би до около 2000-та година никой не забраняваше ползването на телефони на борда на самолета. Доста пъти съм провеждал разговор на на висоина 1000-2000 метра, като дори на 10 000 метра съм хващал мрежа на земята. Възможно е естество тогава настройките на антените да са били различни. На 11-ти септември 2001-ва година имаше случай пътници на борда на отвлечените самолети да се обадят на своите близки...

59332286_2206941066048648_52780055653966

 

59286184_2206941072715314_58815053830962

Връзка към мнение
6 minutes ago, Topfly said:

Аз имам GSM от 1994-та година и може би до около 2000-та година никой не забраняваше ползването на телефони на борда на самолета. Доста пъти съм провеждал разговор на на висоина 1000-2000 метра, като дори на 10 000 метра съм хващал мрежа на земята. Възможно е естество тогава настройките на антените да са били различни. На 11-ти септември 2001-ва година имаше случай пътници на борда на отвлечените самолети да се обадят на своите близки...

59332286_2206941066048648_52780055653966

 

59286184_2206941072715314_58815053830962

Това просто не е сериозно... На 11 септември пътниците се обаждаха от телефоните в самолетите - имаше романтичен период, когато на всяка седалка имаше слушалка с клавиатура и четец за КК. Не съм сугурен дали телефоните работеха със сателитна връзка (по-вероятно) или с наземна мрежа (по-малко вероятно, подобно на по-старите мрежи за интернет на борда на самолетите).

  • Харесвам 1
Връзка към мнение
преди 15 минути , Topfly каза:

Аз имам GSM от 1994-та година и може би до около 2000-та година никой не забраняваше ползването на телефони на борда на самолета. Доста пъти съм провеждал разговор на на висоина 1000-2000 метра, като дори на 10 000 метра съм хващал мрежа на земята. Възможно е естество тогава настройките на антените да са били различни. На 11-ти септември 2001-ва година имаше случай пътници на борда на отвлечените самолети да се обадят на своите близки...

Проблемите с връзката към земята са едно, че антените са насочени надолу, второ че отгоре "виждаш" много антени, като постоянно изчезват едни и се добавят други. Даже съм чел че проблемът със забраната е основно да не претоварваш много клетки едновременно със заявки от телефона отгоре. Предполагам най-голям шанс имаш при въртене в малък радиус и ниска скорост до някое летище, по-лесно ще можеш да се закачиш към конкретна клетка. При всички положения не е рентабилна връзка и нещо, на което можеш да разчиташ. 

Връзка към мнение
15 minutes ago, akair said:

Това просто не е сериозно... На 11 септември пътниците се обаждаха от телефоните в самолетите - имаше романтичен период, когато на всяка седалка имаше слушалка с клавиатура и четец за КК. Не съм сугурен дали телефоните работеха със сателитна връзка (по-вероятно) или с наземна мрежа (по-малко вероятно, подобно на по-старите мрежи за интернет на борда на самолетите).

Ето ти една сцена от филм за 11 септември. Човекът държи GSM в ръката и след това провежда разговор от него... Прав си обаче, че в много самолети имаше и вграден телефон в седалката.

 

image.png.a627426c32037693b06c56716ae1fb60.png

Връзка към мнение
27 minutes ago, Topfly said:

Ето ти една сцена от филм за 11 септември. Човекът държи GSM в ръката и след това провежда разговор от него... Прав си обаче, че в много самолети имаше и вграден телефон в седалката.

 

image.png.a627426c32037693b06c56716ae1fb60.png

 Холивудски филм e абсолютно legit източник на информация 😉😁

 

41 minutes ago, Георги said:

Проблемите с връзката към земята са едно, че антените са насочени надолу, второ че отгоре "виждаш" много антени, като постоянно изчезват едни и се добавят други. Даже съм чел че проблемът със забраната е основно да не претоварваш много клетки едновременно със заявки от телефона отгоре. Предполагам най-голям шанс имаш при въртене в малък радиус и ниска скорост до някое летище, по-лесно ще можеш да се закачиш към конкретна клетка. При всички положения не е рентабилна връзка и нещо, на което можеш да разчиташ. 

Сигнализацията не е проблем - нали тези телефони работят и на земята - при включване на летището, мрежата там успява да поеме натоварването.

При скорост от 0.78mach и разстояние от поне 8 км от повърхността, няма как да имате мобилна връзка.

Не е сложна сметка как изглежда покритието на секторна антена, как самолетът пресича това покритие, колко време седи един самолет в обхвата на една клетка, ако изобщо допуснем, че стигне сигнал на 35 000 фута и колко време има апаратът за атач / ЛА ъпдейт или някаква друга процедура...

  • Харесвам 3
Връзка към мнение
преди 2 минути , akair каза:

Сигнализацията не е проблем - нали тези телефони работят и на земята - при включване на летището, мрежата там успява да поеме натоварването.

 

Имам предвид, че докато на летището ти виждаш 1-2 клетки в твоя обхват, от високо виждаш много повече, на практика си на върха на пирамида, в чиято основа има много клетки, до които на теория имаш възможност да изпратиш запитване и да ти връщат отговор. 200 човека в самолет, 20 самолета в района на летището и ето ти 4000 човека, които постоянно пускат запитвания към всички видими клетки. Всички сме били на голямо събитие, когато има твърде много хора и телефоните губят сигнал - стадиони, концерти и т.н. (в интерес на истината в последно време сякаш проблемът го няма, може би по-модерните клетки не страдат от такъв проблем).

 

Сметката е бакалска естествено, а и това само го препредавам като информация, не съм навътре в телекомуникациите за да говоря от първо лице. 

Връзка към мнение
1 minute ago, Георги said:

Имам предвид, че докато на летището ти виждаш 1-2 клетки в твоя обхват, от високо виждаш много повече, на практика си на върха на пирамида, в чиято основа има много клетки, до които на теория имаш възможност да изпратиш запитване и да ти връщат отговор. 200 човека в самолет, 20 самолета в района на летището и ето ти 4000 човека, които постоянно пускат запитвания към всички видими клетки. Всички сме били на голямо събитие, когато има твърде много хора и телефоните губят сигнал - стадиони, концерти и т.н. (в интерес на истината в последно време сякаш проблемът го няма, може би по-модерните клетки не страдат от такъв проблем).

 

Сметката е бакалска естествено, а и това само го препредавам като информация, не съм навътре в телекомуникациите за да говоря от първо лице. 

С тази особеност, че далеч не всички клетки имат обхват от 8 или 10 км. 2Г на 800 МХц може и евентуално да прати сигнал на такава височина, но е малко вероятно - антената трябва да е обърната нагоре. На Копитото се наблюдава подобен феномен, но е доста различен - разстоянията са доста по-малки и сигналите, които стигат на Копитото от града се заглушават един друг. Но това е различно.

А на стадиони и концерти проблемът го няма вече, защото операторите купиха "крави" (cell-on-wheels = cow) и като има събитие разпъват походната базова станция до веню-то, увеличават bandwidth-a на трасмисията в района и така мрежата поема допълнителното натоварване. За места с постоянен висок трафик просто мрежата е оптимизирана да го поема - летища, жп гари, автогари, ...

  • Харесвам 4
Връзка към мнение

Със свито сърце пускам връзка към сайт, който има 911 в заглавието си, повечето такива трябва да ги приближаваш много отговорно, но в случая е най-лесното като резултат, което намирам, а и цитатите са от официални лица и релевантни към дискусията: http://www.911myths.com/html/mobiles_at_altitude.html

 

Общо взето аз ей това интерпретирах:

 

Цитат

An FCC study in 2000 found that cell-phone use aboard aircraft increases the number of blocked or dropped calls on the ground. That's because at high altitude, cellular signals are spread across several base stations, preventing other callers within range of those base stations from using the same frequencies. 

 

Връзка към мнение
3 minutes ago, Георги said:

Със свито сърце пускам връзка към сайт, който има 911 в заглавието си, повечето такива трябва да ги приближаваш много отговорно, но в случая е най-лесното като резултат, което намирам, а и цитатите са от официални лица и релевантни към дискусията: http://www.911myths.com/html/mobiles_at_altitude.html

 

Общо взето аз ей това интерпретирах:

 

 

2000-та година и в NMT мрежа на 450 мегахерца сигурно е било вярно. Зачети се в сайта, който прати - самите АТТ обясняват, че това по-скоро не е възможно - говорят за секторни антени и накъде са обърнати...

  • Харесвам 1
Връзка към мнение
57 minutes ago, akair said:

 При скорост от 0.78mach и разстояние от поне 8 км от повърхността, няма как да имате мобилна връзка.

Не е сложна сметка как изглежда покритието на секторна антена, как самолетът пресича това покритие, колко време седи един самолет в обхвата на една клетка, ако изобщо допуснем, че стигне сигнал на 35 000 фута и колко време има апаратът за атач / ЛА ъпдейт или някаква друга процедура...

Явно моят телефон е правил невъзможни неща, защото в полет Будапеща - София на 10000 метра над земята съм хващал сръбска мрежа. Вярно е, че не можех да се обаждам, но изписа мрежата. Под 1000-2000 метра обаче без проблем си работеше...

По това време единствената информация, която имах е, че с полване във въздуха мога да объркам земните базови станции. Не съм чел обаче за нито един случай, когато GSM-ми във въздуха или на земята да са създали някакъв технически проблем. Когато забраниха GSM-те да се ползват на борда не беше поради някакъв конкретен инцидент, а от страх, че потенциално може да се случи такъв инцидент.

 

  • Харесвам 1
Връзка към мнение
4 minutes ago, Topfly said:

Явно моят телефон е правил невъзможни неща, защото в полет Будапеща - София на 10000 метра над земята съм хващал сръбска мрежа. Вярно е, че не можех да се обаждам, но изписа мрежата. Под 1000-2000 метра обаче без проблем си работеше...

По това време единствената информация, която имах е, че с полване във въздуха мога да объркам земните базови станции. Не съм чел обаче за нито един случай, когато GSM-ми във въздуха или на земята да са създали някакъв технически проблем. Когато забраниха GSM-те да се ползват на борда не беше поради някакъв конкретен инцидент, а от страх, че потенциално може да се случи такъв инцидент.

 

Сметката не е сложна - всеки може да я направи. Под 1000 метра, при скорост 1/3 или 1/4 от крайцерската, може и да работи. И аз не съм чувал за нито един случай мобилните телефони във въздуха или на земята да са създали технически проблем...

Връзка към мнение
1 hour ago, akair said:

 Холивудски филм e абсолютно legit източник на информация 😉😁

 

Ето ти Уикипедия ако не вярваш на филмите от Холивуд 🙂

 

Edward Felt dialed 9-1-1 from his cell phone from the rear lavatory of the aircraft seeking information at 09:58.[41] His call was answered by dispatcher John Shaw, and Felt was able to tell him about the hijacking before the call was disconnected.[69] Multiple news reports (originally based on a 9-1-1 supervisor's account after having overheard the call) asserted that Edward Felt reported hearing an explosion and seeing smoke from an undetermined location on the plane.[70][71] These reports were not corroborated by Shaw or Felt's wife, Sandra, who listened to the recording afterwards.[72]

CeeCee Lyles called her husband once more from a cell phone and told him the passengers were forcing their way into the cockpit.[27] Jarrah began to roll the airplane left and right to knock the passengers off balance. He told another hijacker in the cockpit at 09:58:57, seconds before the South Tower collapsed, "They want to get in here. Hold, hold from the inside. Hold from the inside. Hold."[47] Jarrah changed tactics at 09:59:52 and pitched the nose of the airplane up and down to disrupt the assault.[29]

https://en.wikipedia.org/wiki/United_Airlines_Flight_93

Връзка към мнение
1 hour ago, Topfly said:

Ето ти Уикипедия ако не вярваш на филмите от Холивуд 🙂

 

Edward Felt dialed 9-1-1 from his cell phone from the rear lavatory of the aircraft seeking information at 09:58.[41] His call was answered by dispatcher John Shaw, and Felt was able to tell him about the hijacking before the call was disconnected.[69] Multiple news reports (originally based on a 9-1-1 supervisor's account after having overheard the call) asserted that Edward Felt reported hearing an explosion and seeing smoke from an undetermined location on the plane.[70][71] These reports were not corroborated by Shaw or Felt's wife, Sandra, who listened to the recording afterwards.[72]

CeeCee Lyles called her husband once more from a cell phone and told him the passengers were forcing their way into the cockpit.[27] Jarrah began to roll the airplane left and right to knock the passengers off balance. He told another hijacker in the cockpit at 09:58:57, seconds before the South Tower collapsed, "They want to get in here. Hold, hold from the inside. Hold from the inside. Hold."[47] Jarrah changed tactics at 09:59:52 and pitched the nose of the airplane up and down to disrupt the assault.[29]

https://en.wikipedia.org/wiki/United_Airlines_Flight_93

Друг доста надежден източник е Уикипедия... Но щом му вярваш, виж какво пише в същата статия - самолетът се е забил с над 900 км/ч в земята. Пожелавам ти успех в намерането на наземна мрежа, която да поддържа разговори при такава скорост.

  • Харесвам 2
Връзка към мнение
преди 7 часа, Ilian359 каза:

Не се предполага мобилните телефони да работят при такава скорост. Доколкото си спомням, стандартът е за 120Km/h.

Що се отнася до снимането на инциденти: факт, че често е резултат от идиотизъм, но много помага при последващо разследване. При военните дори е задължително - военният фотограф е длъжен да снима и да не се намесва по никакъв начин ако това ще му попречи да документира.

Спомням си, че при драмата на 9/11, от този последния самолет, който падна в Пенсилвания ли къде беше, имаше някакво обаждане от пътник по мобилен телефон, но наистина не разбирам от тези технологии, просто това ми е останало в съзнанието. Значи не работят мобилните телефони и във високоскоростни влакове или ако шофираш с над 120 км/ч?

Редактирано от FlyTraveler
  • Харесвам 1
Връзка към мнение
38 minutes ago, FlyTraveler said:

Значи не работят мобилните телефони и във високоскоростни влакове или ако шофираш с над 120 км/ч?

Това поне е лесно - тествайте ги мобилните телефони във високоскоростни влакове 🙂

 

  • Харесвам 1
Връзка към мнение
преди 3 минути , akair каза:

Това поне е лесно - тествайте ги мобилните телефони във високоскоростни влакове 🙂

 

В Япония при 300км/ч си работят телефоните

  • Харесвам 3
Връзка към мнение
1 minute ago, cybersimo said:

В Япония при 300км/ч си работят телефоните

Те и в самолетите си работят телефоните, ако ги пуснеш, но обхват дали имат е друга тема.

Ако трябва да съм сериозен - в ИЦЕ-то има безжичен Интернет. Но всеки, на който му е интересно, може да потърси какво е техническото решение, за да има безжичен Интернет на борда...

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

През 90-те години клетъчните телефони бяха лукс. Малко хора ги използваха. Операторите имаха малко базови станции и ги засилваха докрай, за да покрият по-големи територии.  За GSM 900MHz максималният обсег е 30km, а една честота обслужва максимум 16 разговора на half rate (ниско качество на звука) или до 8 разговора при нормално качество.

С течение на времето по-големият брой абонати изискваше по-голям капацитет, което налагаше пускане на нови и нови базови станции. Но честотният ресурс е ограничен. Честотите трябва да се преизползват. Затова вече мощността на базовите станции е много по-ниска от теоретично възможната. В населените места не е желателно сигналът да изминава повече от 1-2 километра, за да може честотата отново да се използва от друга станция в друг квартал. 

Така че, преди 20 години може да е било възможно да говориш от захождащ към градско летище самолет, но вече не е. 

В северна Америка честотният план е различен, а в началото на века GSM беше някаква екзотика. Там се използваше CDMA стандарт, който повече наподобява някогашното ни NMT, отколкото GSM. Какъв е бил капацитетът и как са били настройвани антените не знам. Но не виждам защо да не е могло да се използват в самолет на ниска височина. Не забравяйте, че там има много повече високо строителство, отколкото в Европа и е логично основният им стандарт да е бил пригоден за стабилна връзка от по-високо.

  • Харесвам 1
Връзка към мнение
Преди 1 час, akair каза:

Те и в самолетите си работят телефоните, ако ги пуснеш, но обхват дали имат е друга тема.

Ако трябва да съм сериозен - в ИЦЕ-то има безжичен Интернет. Но всеки, на който му е интересно, може да потърси какво е техническото решение, за да има безжичен Интернет на борда...

Исках да кажа, че хората си говореха във влака, а не че си гледаха в дисплеите.

Аз съм виждал също и начислен роуминг за прелитане над Сърбия.

  • Харесвам 1
  • Шок 1
Връзка към мнение

За GSM технологията максималният обхват от 30 км е в пустинята при максимална мощност на предавателите и един куп ограничения за атмосферата, както и предавател на 800MHz. А CDMA в САЩ е на 1900 MHz и каквото и да е строителството, няма как да стигне 10 км покритие... (и CDMA няма нищо общо с NMT - едната технология е цифрова, а другата - аналогова, като абсолютен минимум)

2 hours ago, cybersimo said:

Исках да кажа, че хората си говореха във влака, а не че си гледаха в дисплеите.

Аз съм виждал също и начислен роуминг за прелитане над Сърбия.

А дали не са ползвали безжичен Интернет и апликации за ВоИП телефония? Както по-рано писах, в ИЦЕ-то също има Wi-Fi - Телеком го доставят. И разработиха специално решение за Дойче Бан, за да работи.

А начисленият роуминг в Сърбия не може да е само за атач - трябва или да си изпратил СМС, или да си направил/получил обаждане, или да си вдигнал ПДП за интернет, или да си изпратил ММС. По-вероятно е начисленият роуминг да е бил от ходене до Калотина. отколкото защото си хванал сигнал в самолета - най-малкото щеше да чуеш/усетиш телефона, ако нещо подобно се случва.

Връзка към мнение
10 hours ago, akair said:

Друг доста надежден източник е Уикипедия... Но щом му вярваш, виж какво пише в същата статия - самолетът се е забил с над 900 км/ч в земята. Пожелавам ти успех в намерането на наземна мрежа, която да поддържа разговори при такава скорост.

Ей, Тома Неверни! 🙂 Ето ти информация от разсекретен класифициран доклад по случая:

 

cellPhone.JPG.1e6b1a44848662ddd6a882464a97df98.JPG

 

В същия доклад се разграничават обажданията и когато са ползвани вградените телефони на борда (Air phone)

 

airphone.JPG.ad47bbecbb190cb1d6150999957e1923.JPG

https://web.archive.org/web/20110812073107/http://www.archives.gov/research/9-11/staff-report.pdf

 

Аз лично съм провеждал разговори от мобилен телефон 5-10 минути преди да кацнем, когато самолета самолета още се движи с поне 500-600 км/ч и е на няколко хиляди метра над земята... Разбира се аз също не съм достатъчно достоверен източник 😃

Връзка към мнение
преди 5 часа, akair каза:

За GSM технологията максималният обхват от 30 км е в пустинята при максимална мощност на предавателите и един куп ограничения за атмосферата, както и предавател на 800MHz. А CDMA в САЩ е на 1900 MHz и каквото и да е строителството, няма как да стигне 10 км покритие... (и CDMA няма нищо общо с NMT - едната технология е цифрова, а другата - аналогова, като абсолютен минимум)

В GSM разделянето на каналите е по време (TDMA). Ограничението там идва от закъснението - в рамките на един таймслот сигналът трябва да може да отиде до абоната и да се върне.

В CDMA се използва специфична честотна модулация - един честотен канал се дели на множество теснолентови. Това е общото с NMT. Тук ограничението за покритие идва единствено от мощността на крайното устройство. Разрових се по книжата и стигнах до допустими стойности "up to 45 miles", т.е около 70 километра.

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.

×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.