Прескочи до съдържание

Исландия - четвърти епизод, този път само Западни Фиорди


Георги

Препоръчани мнения

Започнах да пооформям малко маршрута. Понеже не ви предоставям финален вариант, силно е възможно да претърпи драстични промени при неизбежните итерации. Правя го с цел, ако на някой му е интересно да погледне в болтчетата и гайките на планирането, не съм описвал по подобен начин май до сега. Но се надявам да не се налагат много промени и утре да може да пристъпим към резервация на местата за спане. Някак ми е фикс идея навсякъде, където ще замръкваме да има гьолче или басейнче за плоькване с по кенче бира в ръка, но ще видим. Други изисквания за спането ще са общата кухня за да можем да правим по някоя мързелива паста, вече глезотии ще са разни гледки към фиорд и т.н. Но за това по-късно. 

 

Маршрутът е общо взето това:

 

image.png

 

Грубо да го кажем 25-30 часа шофиране (включвам препоръчания буфер към калкулираното от гугъл мапс), за почти цели 5 пълни дни означава по около 5.5. часа на ден. Ще гледам да ги разделя сравнително равномерно за да няма дни, които са смачкващи от шофиране и други, в които да си броим палците. Мястото изглежда го предразполага, защото няма конкретна отсечка, която да изисква по-дълги и наситени спирания, целият маршрут от тази гледна точка е равномерен. Като цяло това е и основния път, който минава през фиордите, освен епизодично отклонение от него тук-там, няма други отбивки, които могат да се минат с нормален автомобил. Нещо като мини версия на път 1, който обикаля цяла Исландия - щеш не щеш, караш по него. 

 

За оформянето на маршрута трябва да вземем предвид и екстремните точки, до които искаме да стигнем:

 

-  На запад това е скалата Latrabjarg, която е дом на тонове птици и е задължителна е програмата. А дори и да се опитаме, при обиколка на цялото полуостровче трябва едва ли не специални усилия да положим за да я избегнем.

- На север е Исафьордур. Задължително ми се ще едната нощувка да е тук, хем за да заредим провизии, хем да видим и малко хора. Тези отдалечени градчета си имат особен чар, който трябва да се изпита. 

- На изток е басейнът Krossnesslaug. Отсечката Holmavik - Krossneslaug при това положение ще трябва да се направи и в двете посоки, което винаги ми създава вътрешен дискомфорт, че не съм оптимизирал всичко както трябва. Но всички твърдят, че това е едва ли не най-хубавата част от фиордите и не трябва да се пропуска на всяка цена. Ще видим. 

- Още по на север, маркирано с жълто е резерватът Hornstrandir. Това е защитена зона с много ограничен (респективно скъп) достъп и макар и да не ми се щеше да пропускам подобни диаманти, то нито имаме времето, нито финансите да стигнем до там. 

 

Дилемите са общо взето следните:

 

- Дали по часовниковата или обратно на часовниковата стрелка да завъртим маршрута. Зависи дали попадаме на удобно място за спане в този 5.5 часов диапазон, който споменах - на първо четене има доста приятни хотелчета напръскани тук-там, но в никакъв случай не е да се прескачат и да ги има, където на теб ти е кеф. Друг фактор за това решение е работното време на малкото музейчета и магазини, защото ние хубаво си правим сметка, че е светло денонощно, но някои от нещата които искаме да видим нямат такова работно време. 

- Дали да вземем Baldur ферито маркирано с червено на картата. Изглежда, че макар и да спестява шофиране, не спестява време, а струва около 80 евро по-скъпо (ако приспадна цената на спестения бензин по груба сметка). Не бих имал против да си почина от шофирането на борда на кротко и спокойно корабче, но ако морето е неспокойно и слезнем тъмнозелени от морска болест също не е гот. Не съм сигурен и дали гледките от ферито ще са по-добри от тези от пропуснатия път. 

 

Като почна да описвам дните по-детайлно, ще пускам и по някоя любопитна връзка изровена от сайтове и блогове, която е провокирала интереса ми конкретно към дадените места. 

  • Харесвам 5
Връзка към коментар
преди 22 минути , Георги каза:

 

- На изток е басейнът Krossnesslaug. Отсечката Holmavik - Krossneslaug при това положение ще трябва да се направи и в двете посоки, което винаги ми създава вътрешен дискомфорт, че не съм оптимизирал всичко както трябва. Но всички твърдят, че това е едва ли не най-хубавата част от фиордите и не трябва да се пропуска на всяка цена. Ще видим. 

Е ти дето ще ходиш до там, иди няколко километра по-насевер, то се вижда от брега дори - най-голямата забележителност - деветте зъбера на Drangaskörð

Връзка към коментар
преди 3 минути , Добри каза:

Е ти дето ще ходиш до там, иди няколко километра по-насевер, то се вижда от брега дори - най-голямата забележителност - деветте зъбера на Drangaskörð

Еми ще караме до където има път. Басейнът е просто като маркер 🙂

 

Редакция: Ооо, до там май няма път и не виждам как ще стигнем. Ако трекът е 1-2 часа може да помислим, ама ми изглежда повече на картата. 

Връзка към коментар

Хаха, в другата тема ми разправяше че 350км са бая на ден, ама като гледам и на теб няма да ти се получат по по-малко 😄 Мдаа, трудно е за предвиждане колко точно бавно ще се кара там, без да си го изпробвал... Ще кажеш след 3 седмици, макар че до тогава аз ще трябва да съм букнал нощувките 🙂 Аз мисля че ще направя само западния ръкав до скалата Latrabjarg.

Връзка към коментар
Публикувано: (редактирано)
преди 22 минути , digitalpr каза:

Хаха, в другата тема ми разправяше че 350км са бая на ден, ама като гледам и на теб няма да ти се получат по по-малко 😄 Мдаа, трудно е за предвиждане колко точно бавно ще се кара там, без да си го изпробвал... Ще кажеш след 3 седмици, макар че до тогава аз ще трябва да съм букнал нощувките 🙂 Аз мисля че ще направя само западния ръкав до скалата Latrabjarg.

Ами в наша полза много играе безкрайния ден, ти няма да имаш този лукс 🙂 Голяма част от нашия километраж е и дистанцията от/до летището, където се кара по-бързо. Из самите фиорди имаме към 4 пълни дни и 800км. 

Редактирано от Георги
  • Харесвам 2
Връзка към коментар
преди 22 минути , Георги каза:

Еми ще караме до където има път. Басейнът е просто като маркер 🙂

 

Редакция: Ооо, до там май няма път и не виждам как ще стигнем. Ако трекът е 1-2 часа може да помислим, ама ми изглежда повече на картата. 

Е то е за по-дълъг трек там, лятото, стига с тая кола. Малко истински туризъм. Тва е мега непознат и екзотичен район на Исландия, ама пусто му, нямате време, повече часове е, да, иначе си буквално в рая.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
10 hours ago, Добри said:

Спирането на пътя до светлоотразителите без отбивка е забранено. Банкета понякога поддава. Така се обърна сумати народ при предоверяване на непослана с асфалт зона извън платното в канавката.

Моето уважение, но това звучи крайно. Ясно е, че е забранено и просташко да правиш кръгчета в полето, но да е опасно да се спре в банкета и че именно затова там няма направена отбивка е пресилено. За да си обърнеш колата в канавка трябва да имаш силно лоша преценка за ситуацията и геометрията на пространството около теб, че да се твърди, че е опасно да спираш на 2 метра встрани от асфалта. Лично мнение.

  • Замислям се 1
Връзка към коментар
преди 11 часа, Avo каза:

Моето уважение, но това звучи крайно. Ясно е, че е забранено и просташко да правиш кръгчета в полето, но да е опасно да се спре в банкета и че именно затова там няма направена отбивка е пресилено. За да си обърнеш колата в канавка трябва да имаш силно лоша преценка за ситуацията и геометрията на пространството около теб, че да се твърди, че е опасно да спираш на 2 метра встрани от асфалта. Лично мнение.

Чудесно, давайте тогава както си знаете!

Връзка към коментар
преди 23 часа, Добри каза:

Спирането на пътя до светлоотразителите без отбивка е забранено. Банкета понякога поддава. Така се обърна сумати народ при предоверяване на непослана с асфалт зона извън платното в канавката. Оставено е малко и на ваш разсъдък и преценка къде са границите на разумното. Естествено, турисът ги вижда по-надалеч. На всеки от нас му е различно мястото. В повечето случаи важи златното правило - за да нарушиш даден закон лекичко така като старо куче с доза непукизъм, трябва много добре да го познаваш, най-вече в частта с отговорностите и последствията, които би понесъл ти самия в случай на проблем.  Има и нещо друго. Там, където не е направена отбивка, има защо. Помислено е. Това че незнаете причината и го обяснявате с пречка за туристите, не означава, че някога, някъде, цял куп мъдри хора не са мислели за живота, здравето и безопасността ви в доста непредвидима на много места Исландия и то за неща за които дори не може да ви хрумне.

Благодаря за това мнение - за мен беше новост. Не знаех, че нямам право да спирам на банкета - но ние когато бяхме, банкет нямаше, а само лед 😄
Сега се разрових във форумите и видях милион предупреждения. Има ли някаква законова рамка това изискване и съответните глоби?
 

преди 23 часа, Добри каза:

Разумен баланс и очите на четири. Това е формулата. Нито да се психирате защо не може да се спира без отбивка, следвайки абсолютната буква на закона и да изпуснете жестоки кадри за някаква си минута, нито да вършите смелчашки своеволия в момент на настръхналост на цялата страна по въпроса и нон стоп следящи органи за това. 

Това много ми хареса - такива са и моите действия. Спирала съм на пътя и сме правили фантастични снимки, без кьорав друг участник в движението. Когато са 5 коли на един час при права отсечка с километри видимост, не виждам защо да се държа като най-големия светия - какъвто не съм. 

Връзка към коментар
Публикувано: (редактирано)

Планът вече е що-годе готов.


Смених колата от малка (клас hyundai i20 или подобен) към горе-долу същия размер, но вдигната на малки кокили (сиреч малък SUV, Toyota C-HR или подобен). Причината е заради тъпите застраховки. Дълга история, но в крайна сметка се оказа, че или трябва да взема малката и ниска кола с 0 самоучастие или по-високата с 600 евро самоучастие. Избрах второто, защото ще имаме и малко отбивки по не чак толкова читави пътища.

 

image.png

 

Не, че нещо такова е чак толкова проблем за малката кола, но се случва тези пътища да са малко изровени и да станат вълнообразни. 

Просто избрах допълнителния комфорт, пренебрегвайки допълнителния стрес от самоучастието.  

 

Сега, за програмата по дни. По-горе писах, че се стремим да имаме горе-долу по 5 часа в колата дневно. Това не се оказа чак толкова лесна задача с оглед на това, че Западните Фиорди не са един шпалир от постоянно удобни и влизащи в бюджета места за нощувка. И се оказва, че в определени дни трябва да се разтегнеш повече от нужното, а в други да си с една идея по-мързелив. Клиничното разделяне на маршрута на равни отсечки щеше да ни донесе половин ден, в който се чудим какво да правим за сметка на доста натоварено начало. А начинът по който го разделих ни води първи 2 по-мързеливи дни, един който е малко енигма на този етап и един по-натоварен. Как точно ще се реализира ще видим в последствие...

 

В следващите постове почвам описване на дните.

Редактирано от Георги
  • Харесвам 4
Връзка към коментар

Ден 1. Летище - Холмавик. Спане в Холмавик. 

 

image.png

 

Общо взето позициониращ ден за следващия преход по крайбрежието на Strandir (за него по-долу). Чудех се дали да не се изгърчим с крайбрежието още от началото, но дори ценово ако щете щеше да дойде доста натоварващо. А и за ранния полет към Исландия трябва да ставаме към 5-6 сутринта, а и това крайбрежие е нещо, на което залагам много и просто не ми се щеше да го претупваме. 

 

Вероятно ще спрем пътьом в Рейкявик, най-малкото за обяд и почивка. 

 

Малко ме е яд, че туровете за наблюдение на китове започват в Холмавик от 01.06, а ние ще сме броени дни по-рано, но какво да се прави. Не че съм супер ентусиазиран за китовете, но разходка с корабче из много спокоен и тих фиорд (така поне казват, бил закътан и почти нямало вълнение) си е удоволствие и без китовете. 

 

Ще посетим и музея не вещерството: https://guidetoiceland.is/connect-with-locals/regina/the-museum-of-icelandic-witchcraft-and-sorcery-at-holmavik

 

За вечерта (относнително понятие при положение, че май няма да се стъмва хич, но за да не се обяснявам всек път, като говоря за вечер просто бройте след 18-19 часа), макар и да минаваме през същото място на другия ден, сякаш ми се ще да се метнем до Drangsnes да пробваме трите джакузита на брега на фиорда. Близичко е до Холмавик и мисля че можем да си направим едно двупосочно трипче. https://www.atlasobscura.com/places/drangsnes-hot-tubs

 

image.png

 

Ако не стане, в Холмавик също има геотермален басейн, макар и да му липсва wow фактора на джакузитата: https://www.westfjords.is/en/what-to-see-and-do/services/holmavik-swimming-pool

 

image.png

 

Това е за този ден. 

  • Харесвам 4
  • Браво 1
Връзка към коментар

Ден 2. По брега на Strandir. Спане в Холмавик.

 

image.png

 

В този ден ще ходим на север по брега на Strandir, стигаме до като свърши пътя и даваме обратно. Ето тази отсечка ми е най-големият хазартен залог, първо защото инвестираме цял ден в нея, второ защото е встрани от основния маршрут. Но пък на няколко места срещам, че това е най-живописната част от фиордите, в същото време е и доста изолирана, а и има тук-там разни разнообразни неща за наблюдаване извън природата.

 

Малко информация: https://guidetoiceland.is/connect-with-locals/regina/the-remote-strandir-in-the-westfjords-of-iceland

 

На първо място, интересна е изоставената фабрика за херинга. Сигурно не само на мен са ми интересни места и сгради, в които времето сякаш е спряло 70 години назад. Горе-долу по това време херингата изчезва от залива и огромната за исландските стандарти фабрика лека полека угасва. В днешно време се предлагат турове на що-годе приемлива цена, мисля да се целим за този в 14:00 часа: https://www.atlasobscura.com/places/abandoned-djupavik-herring-factory

 

Друга забележителност (има си хас!) са топлите басейнчета и локвички. Споменах вече за трите джакузита в Drangsness. Близо до края на пътя е и може би най-известният басейн Krossneslaug:

 

image.png

 

Малко по-закътани са басейнът и топлото гьолче до хотел Laugarholl, както и съвсем недостъпен басейн, до който не можело да се стигне с кола. Някакъв парадокс е, че колкото е по-зачукано мястото, толкова по-приятен и добре поддържан басейн има! Ето един списък: https://grapevine.is/travel/travel-featured/2015/07/02/swimming-on-the-edge-of-nowhere-swimming-pools-in-strandir-2/

 

Много ми се ще в този ден да успеем да направим и разходка с корабче из фиорда или до остров Grimsey, ама изглежда кауза пердута - тръгват в средата на юни. Иначе този остров се казва Grimsey, точно както и един на север, който е известен с това, че е единствената земна точка на Исландия, която навлиза в полярния кръг. Дублирането на имена не е прецедент за Исландия, но се сблъсквам с него за първи път при планирането на това пътуване. Въобще...трябва да се внимава, че имаше случай с един турист, който си пуснал в GPS-а хотела си на централната улица в Рейкявик, а се оказал чак в Siglofiordur на север, защото добавил една буквичка повече в името и просто сляпо си карал по навигацията и въобще не обърнал внимание къде отива. Но да се върна на Grimsey - изглежда истински джакпот за наблюдаване на птици, може би ако се съберем 5-6 човека желаещи може и да ни импровизират някакво турче до там, само 10 мин било с лодка...не знам, надявам се. 

 

С храната през деня ще е леко проблемно. Изглежда има едно кафе в края на пътя, което работи само лятото, ама мисля да сме запасени с домашни сандвичи...

  • Харесвам 6
Връзка към коментар
преди 3 минути , digitalpr каза:

Имаш ли идея колко струва да се цопнеш в подобни отдалечени басейнчета?

Повечето са абсолютно безплатни, тези които не са са на символични цени и обикновено има нещо като пощенска кутия за доброволно плащане. Каса и билетчета няма да видиш. 

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
преди 14 минути , digitalpr каза:

Имаш ли идея колко струва да се цопнеш в подобни отдалечени басейнчета?

Този на снимката е (бил) 7$ , линк за басейните https://icelandictimes.com/results/?_sft_search_cat=swimming-pools,geothermal-baths,hot-springs

Връзка към коментар
преди 6 минути , digitalpr каза:

От какво печелят, че да ги поддържат в добър вид? Само от пощенската кутия?

Да. Имай предвид, че основния разход на един басейн - отоплението, тук го няма. Останалото е въпрос предполагам на общинска инициатива, а съм срещал и мнения, че не всички места са перфектно поддържани, случва се да има тиня, на места и съблекалните не били в перфектно състояние. Трябва да се внимава и с натуралните басейни, че някои от тях не се отичат лесно, съответно водата вътре не е съвсем чиста. Но тези, които се отичат като цяло би трябвало да са добре.

 

Не мисля, че има нещо притеснително, но ще докладвам като се върна.  

  • Харесвам 3
Връзка към коментар
Публикувано: (редактирано)

Ден 3. Холмавик - Судавик. Спане в Судавик

 

image.png

 

Бях писал, че имаме един ден който е енигма и това е общо взето този ден. Енигма е, защото ще се срещнем с една българка живееща в Судавик и оставям всичко в нейни ръце. За късмет, точно тогава е почивен ден в Исландия така че засега уговорката е целия следобед да сме заедно. За още по-голям късмет, този почивен ден вероятно няма да афектира центъра за полярни лисици, който също искаме да разгледаме. 

 

Като груб план, шофирането ни е най-малко днес, но това е само привидно. Стигайки Судавик ще се опитаме да разгледаме и няколко от ръкавчетата, маркирани с червено на картата ми и дано времето е с нас. Вижте например каква гледка има над Bolungarvik: https://www.westfjords.is/en/town/bolungarvik 

 

По пътя до Судавик ще спрем за кратко и в ей това кафе, освен вкусни гофрети, традиционна исландска къща като музей, имало и почти резидентна колония тюлени на брега: https://www.facebook.com/litlibaer/

 

И така, по идея мислих да спим в Исафьордур, но вероятно ще го използваме само за зареждане с провизии. Детайлен план за този ден нямам, оставям се почти изцяло в ръцете на нашата домакиня. Обещани са ни много гледки, водопадчета и всякакви красоти!

 

 

 

 

Редактирано от Георги
  • Харесвам 8
Връзка към коментар

Ден 4. Судавик - Bjarakholt. Спане в Guesthouse Bjarakholt.

 

image.png

 

Безспорно най-натовареният ден, който включва и трите...айде да не казвам символи, но да речем три от много известните забележителности този район на Исландия. 

 

Latrabjarg - най-западната точка на Исландия, но е по-известно с хилядите си, милиони птици. Ако не сме успяли предишните дни, тук най-много разчитам да видим пъфини/кайри. Доста трики е, защото скалите са отвесни, а птичките си намират някакви хралупки в тях и не висят по ливадата отгоре да ги видиш. Но въпреки всичко се надявам да не се наложи да си рискуваме живота заради единия пъфин и да са някак по-достъпни. Много духало в освен това, дори за исландските стандарти!

 

https://www.westfjords.is/en/what-to-see-and-do/places/nature/latrabjarg

 

image.png

 

Водопадът Dynjandi - https://guidetoiceland.is/connect-with-locals/regina/dynjandi-the-jewel-of-the-westfjords

 

Няма как исландски регион да няма поне един монументален водопад. А този изглежда като да има потенциала да е доста напред в класациите. Ще видим. Човечетата за мащаб много ме кефят на тази снимка. 

 

image.png

 

Плажът с червения пясък - Rauðisandur: https://www.westfjords.is/en/what-to-see-and-do/places/nature/raudisandur

 

 Тук подхождам с известен скепитицизъм относно цвета на пясъка, но ще се радвам да бъда опроверган. Мисля, че има голямо значение прилива и отлива, защото има както феноменални снимки, така и такива, на които мястото изглежда като блато. Обикновено в такива случаи реализма е на страната на вторите. Но ще видим!

 

image.png

 

Нощувка в един гестхаус по средата на нищото, но хубавото е, че има топъл извор/басейн от другата страна на улицата. Какво му трябва на човек. 

 

  • Харесвам 5
Връзка към коментар

Ден 5. Guesthouse Bjarakholt - летище.

 

image.png

 

Дългия път към дома. Може би пак ще спрем в Рейкявик, ако се движим добре и времето е хубаво дори може да се пошляеме из някои от градчетата, които не съм минавал при предишни посещения, например Grindavik. Полетът ни е от 21:00, така че имаме 4-5 часа за убиване извън колата. Reykholar, оная чупка в маршрута съвсем в началото сигурно ще изяде някаква част от буфера, но ще остане още и извън него. Малко ще го импровизираме този последен ден. Ако съвсем ни тресне съчмата може и да се качим до геотермалната зона на Hveragerdi, дето все ми убягва по разни причини. 

 

Ами общо взето това е грубия план, естествено другата седмица ще пиша как върви и кое сме спазили, и кое не.  

  • Харесвам 3
  • Браво 1
Връзка към коментар

Прогнозата за времето изглежда феноменална - не се прогнозира дъжд следващите 4 дни, в голяма част от тях и облаци няма да има. Естествено, прогнозите там за повече от следващия ден трябва да се приемат доста скептично, ама чак не мога да повярвам на късмета ни. Дано си остане така. Утре започваме!

  • Харесвам 8
Връзка към коментар
  • 2 седмици по-късно ...

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.