Прескочи до съдържание

Автоматизация и изкуствен интелект - ще изместят ли машините хората?


Препоръчани мнения

За момент се замислих защо Дойче Бан няма никаква свършена работа по темата - все пак те са голяма компания, с много влакове, ... - за тях има смисъл да имат интерес. Оказа се, че имат поне нещо свършено:

https://www.deutschebahn.com/en/sustainability/profitable_quality_leader/group_programs-1213320

  • Харесвам 1
Връзка към мнение
преди 1 минута , akair каза:

За момент се замислих защо Дойче Бан няма никаква свършена работа по темата - все пак те са голяма компания, с много влакове, ...

Чакат да видят БДЖ какво ще разработи и да купят know-how-то наготово :wink:

  • Смея се 4
Връзка към мнение
2 minutes ago, Goal & Boss said:

Чакат да видят БДЖ какво ще разработи и да купят know-how-то наготово :wink:

 They are not there yet. Както стана ясно от другата тема, БДЖ още в процес на учене следва ли една влакова композиция да има първи вагон или не следва...

  • Харесвам 1
  • Смея се 1
Връзка към мнение
В момента, akair каза:

 They are not there yet. Както стана ясно от другата тема, БДЖ още в процес на учене следва ли една влакова композиция да има първи вагон или не следва...

Случвало ми се е да намирам първи вагон закачен най-отзад в композицията. Изглежда AI-то на БДЖ засега е excessively erratic :grin:

  • Смея се 1
Връзка към мнение
1 minute ago, Goal & Boss said:

Случвало ми се е да намирам първи вагон закачен най-отзад в композицията. Изглежда AI-то на БДЖ засега е excessively erratic :grin:

Тук не мога да се съглася - просто в БДЖ мислят и работят в разширеното евклидово пространство, където неща, които на нас ни изглежда erratic, са закономерни и имат смисъл 😄

image.png.103b836e40e3b907f8bc776bb5e21194.png

  • Харесвам 1
  • Смея се 3
Връзка към мнение
1 hour ago, akair said:

Кога (и дали) ще се случи това при самолетите, предстои да видим. В Китай вече има конвертирани карго самолети, които летят без пилоти на борда, но още тестват системата. За автономните коли и камиони мисля има достатъчно информация.

Може ли да ми дадеш някакъв линк, че ми стана интересно?

  • Харесвам 1
Връзка към мнение
2 minutes ago, Topfly said:

Може ли да ми дадеш някакъв линк, че ми стана интересно?

За коли и камиони или за самолети?

argoAI

UberATC

Aurora

...

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

Китайска фирма е купила един PAC P-750 XSTOL пътнически самолет, произвеждан в Нова Заландия, конверитрала го е в товарен - ясно се вижда къде са били пътническите прозорци и допълнително го е направила автономен. Да, машината е Unmanned Aerial Vehicle (UAV) и лети без пилоти. Ако искаш да го наречеш дрон, наречи го дрон.

Ако след време видим товарен 757, изпълняващ полети за DHL или товарен 767, изпълняващ полети за Amazon, те дронове ли ще бъдат или не? 🙂

  • Харесвам 3
Връзка към мнение
2 hours ago, akair said:

Ако след време видим товарен 757, изпълняващ полети за DHL или товарен 767, изпълняващ полети за Amazon, те дронове ли ще бъдат или не? 🙂

От гледна точка на преминаване към дроновете има огромно значение. Едно е карго фирмите да трябва да инвестират в чисто нови дронове за 100-150 милиона долара, а съвсем друго е ако може старите карго самолети да се превърнат в дронове. Ако вторият вариант е възможен, преминването към ерата на карго дроновете ще е бързо и евтино. Чисто технически също е интересен въпроса, защото дизайна на старите самолети е мислен и правен с идеята да се управлява от хора.

  • Харесвам 1
Връзка към мнение
15 minutes ago, Topfly said:

От гледна точка на преминаване към дроновете има огромно значение. Едно е карго фирмите да трябва да инвестират в чисто нови дронове за 100-150 милиона долара, а съвсем друго е ако може старите карго самолети да се превърнат в дронове. Ако вторият вариант е възможен, преминването към ерата на карго дроновете ще е бързо и евтино. Чисто технически също е интересен въпроса, защото дизайна на старите самолети е мислен и правен с идеята да се управлява от хора.

Не съм сигурен какво точно "е искал да каже автора".

Самолетът на китайците е произведен да бъде пилотиран от хора. И те са го преправяли след това да може да лети автономно.

  • Харесвам 2
Връзка към мнение

Автоматизацията крие огромен риск, защото постепенно хората ще станат излишни. Да, удобно е много неща да стават автоматизирано, да не зависиш от този или онзи. Обаче това не просто ще разпредели благата несправедливо, а направо ще остави хора без препитание. Последиците могат да бъдат катастрофални в световен мащаб.

Ледът е много тънък и не е ясно кога ще се пропука. Вярно е, че мързливият гений винаги върви една стъпка пред работягата и той дърпа света напред, но ... човек не е способен на чак такава еволюция, че да оцелее в такава среда без революция. Не и в обозримо бъдеще. А съм човек с десни убеждения. :cool:

 

Проблемите на човечеството са започнали с усядането. Докато хората са били ловци и събирачи, всичко е било ОК.

  • Харесвам 2
Връзка към мнение
преди 4 часа, Zaro каза:

Проблемите на човечеството са започнали с усядането. Докато хората са били ловци и събирачи, всичко е било ОК.

Да, и оттогава насам промените са такива, че връщане назад няма. И ми се струва, че щом нещо е възможно, то задължително ще се случи, защото все някой ще го направи... Така че е добре да се приготвим 

  • Харесвам 1
  • Замислям се 1
Връзка към мнение
9 hours ago, Zaro said:

Автоматизацията крие огромен риск, защото постепенно хората ще станат излишни. Да, удобно е много неща да стават автоматизирано, да не зависиш от този или онзи. Обаче това не просто ще разпредели благата несправедливо, а направо ще остави хора без препитание. Последиците могат да бъдат катастрофални в световен мащаб.

Ледът е много тънък и не е ясно кога ще се пропука. Вярно е, че мързливият гений винаги върви една стъпка пред работягата и той дърпа света напред, но ... човек не е способен на чак такава еволюция, че да оцелее в такава среда без революция. Не и в обозримо бъдеще. А съм човек с десни убеждения. :cool:

 

Проблемите на човечеството са започнали с усядането. Докато хората са били ловци и събирачи, всичко е било ОК.

В момента сме на прага на четвъртата индустриална революция. Всяка предишна индустриална революция е носела социални напрежения, които много често са прераствали в кризи, войни, преврати и т.н., но в крайна сметка нещата са се нормализирали при един нов баланс и много по висок жизнен стандарт за всички.

 

Само преди 200-250 години 50-60% от населението е било пряко заето в селското стопанство. Сега този дял в някои държави е достигнал до 1-2%.

 

laborforce.JPG.c80a39dd10a6af73866953c84ca41820.JPG

 

Можем да плачем за обезлюдюването на селата, но високата автоматизация в този сектор просто не оставя работа за хората. В момента 2-3% от населението на развитите индустриални държави изхранват цялото население на държавите си плюс произвеждат за експорт и хранителни помощи за по бедните райони на света...

 

След много революции, войни и социални конфликти значителна част от населението си намери работа в новите заводи, сферата на услугите и т.н., но все по голяма част от населението стана зависима от държавните трансфери.

 

Ако през средновековието не повече от 10% от населението е зависело от държавните трансфери, то днес този дял е между 30 и 40 процента от населението. В Османската империя например основният данък е бил десятъка, като не е имало ДДС, акцизи и т.н. Ако предположим, че част от населението и в Османската империя си е криело доходите, а друга част изобщо не е плащала данъци, може да предположим, че ефективната данъчна тежест не е била повече от 5-6%. От тези 5-6% султана е трябвало да издържа войската, държавната администрация, строителите на палатите му, хората на изкуството, които са го забавлявали и т.н.

 

Днешно време обаче благодарение на излишъците които създавава автоматизацията е възможно по голямо преразпределение, като все по голяма процент от населението получава пари от държавата без работа или срещу работа, чийто пазарен ефект не е точно измерим.

Армия от пенсионери, безработни,военни, полицаи, учители, държавни администратори, спортисти, артисти, учени и т.н. получават доста щедри държавни трансфери. Ако не бяха тези държавни трансфери голяма част от тези хора нямаше да имат доходи..Мислиме, че пенсионерите са си заслужили пенсиите, но това не е точно така. В традиционните пенсионни ситеми няколко активни хора издържат един пенсионер, което позволява пенсионера чрез държавни трансфери да получава по висока пенсия от колкото ако сам си беше спестявал за пенсия...Да не говорим, че пенсионера така получава и дял от по голямата производителност на труда, спрямо производителността на труда, която той е имал по времето, когато е бил активен.

 

 

 

Четвъртата индустриална револция за съжаление (или за щастие) ще отнеме работата на още повече хора. До сега имаше стратегия, че ако учиш, може да си от печелившите, но сега и това не е сигурно. Много високо образовани хора, като пилоти, банкери, адвокати, консултанти и т.н. също могат да си загубят работата. Въпрос за милиони е какво трябва да учиш за да си успешен в бъдеще?

 

Това което се вижда е, че работа с хора трудно ще се автоматизира, но вероятно няма да има вариант държавните трансфери да не се увеличат още повече. Не е случайно, че все повече държави експериментират в посока на безусловния базов доход.

 

Искаме или не искаме ролята на политиците и политиката чрез все по голямото преразпределение на доходите ще се увеличава. Това обаче няма да е единствената увеличена зависимост. Хората ще са по зависми от телнологиите създавани от ограничен брой хора. Мислиме, че уж има голяма конкуренция, но при PC-т нямаме голям избор. Можем да избираме между Windows и Windows, а при мобилните устройства между Андроид и IOS.  Теоритично може да иаме между 1000 социални мрежи, но реалния избор е между максимум 2-3. Може да има хиляда търсачки, но реално ползваме Гугъл. Търговията също все повече се монополизира от Амазон и т.н. При автономните автомобили също е доста вероятно да се наложи една или максимум две операцинно ситеми, които да ги управляват.

 

Бъдещето от една страна крие възможност за един много по висок стандарт на живот с по малко работа, но от друга страна зависимостта ни от малък брой политици и бизнесмени от ден на ден все повече се увеличава. Един жител на Османската империя например икономически е бил много по малко зависим от политиката на султана или на някакви външни икономически субекти, от колкото жителят на съвременна България.

 

  • Харесвам 2
Връзка към мнение

Все по вероятно е основната причина за загиването на около 40 души в Москва в инцидента със самолет на Аерофлот да е в следствие на човешка грешка. Това е и основната причина за повечето авиоинциденти в света. Дори и инцидентите при които пряката причина не е човешка грешка (например с двата паднали самолета 737 Max), косвено причината отново е в човешка грешка..

 

https://ria.ru/20190515/1553496111.html?fbclid=IwAR2kOF1X2Do25htUxFpkGddX8cCqdcYjJ2e-1eqlpQq_X4hiKd1UlKxeDjU

 

Автоматизацията не е само въпрос на отнемане на работата на хората, а замяната на по неефективни и слабо надежден човек с много по сигурните и надеждни машини...Тази замяна в авиацията, автомобилния трафик и т.н. може да се мери не само в печалба на пари, а и в печалба на човешки животи..

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

Ето една интересна графика колко са работещите сред активното население от 15-74 г. в ЕС

 

60271198_2362393337378920_75257329855810

 

Много важно важно е, че около 30-40% от “работещите“ са учители, военни, държавни администратори, полицаи и т.н., които си получават заплата от държавата. Реално около 100-120 милиона души от 500  милиона население в ЕС работят на позиции, които създават пазарно ориентирани стоки и услуги...

 

Преди 200 години значителна част от децата над 6 годни и пенсионерите също са работели, но автоматизацията е позволила те да не работят.

 

 

Връзка към мнение

В развитите страни и у нас дори тенденцията е да се махат хора работещи нискоквалифицирани професии, особено в производството.

Автоматизирани линии  навлизат за всичко.

Има една подробност, че най-сложните и скъпи автоматизации не стигат до България или са рядкост, защото като спре не винаги има кой да я оправи веднага, а производителят е далеч и не може да дойде за 2 часа. При тях важното е да не спират или ако спрат да са минимално време.

 

 

Връзка към мнение
преди 2 часа, Alexander каза:

В развитите страни и у нас дори тенденцията е да се махат хора работещи нискоквалифицирани професии, особено в производството.

Автоматизирани линии  навлизат за всичко.

Има една подробност, че най-сложните и скъпи автоматизации не стигат до България или са рядкост, защото като спре не винаги има кой да я оправи веднага, а производителят е далеч и не може да дойде за 2 часа. При тях важното е да не спират или ако спрат да са минимално време.

 

 

Прав си, само едно допълнение от моя страна. По принцип на автоматизация се залага в страните където разходите за труд са високи. По този начин инвестицията в автоматизация се избива. В България разходите за труд са под средното  за ЕС, съответно няма и как да сме в челото на класацията за автоматизация.

  • Харесвам 2
Връзка към мнение

Да, не сме на челно, по-скоро на опашката, но навлиза навсякъде и за всичко.

Където работя цели цехове с работници изчезват и се появяват автоматизирани линии. Само се зареждат с материали и накрая се събират опаковани готовите продукти. 

 

Връзка към мнение

Докато за повечето от вас - адвокати, инженери и всякакъв вид менджъри - не е било въпрос дали ще бъдете заместени от различни типове роботи или изкуствен интелект, а на това с колко точно стотици или хиляди реда код ще се случи за всеки един от вас, то ние, хората на изкуството се смятахме за относително сигурни за един период от поне век-два напред 🙂

 

Но вече дори и аз, в качеството си на един от креативните гении на нашето време, се чувствам застрашен от главоломното развитие на технологиите , четейки новини като тази:

 

Nvidia’s latest AI software turns rough doodles into realistic landscapes

https://www.theverge.com/2019/3/19/18272602/ai-art-generation-gan-nvidia-doodle-landscapes

 

или тази:

ThisPersonDoesNotExist.com uses AI to generate endless fake faces

https://www.theverge.com/tldr/2019/2/15/18226005/ai-generated-fake-people-portraits-thispersondoesnotexist-stylegan

  • Харесвам 2
Връзка към мнение
преди 20 часа, Topfly каза:

Все по вероятно е основната причина за загиването на около 40 души в Москва в инцидента със самолет на Аерофлот да е в следствие на човешка грешка. Това е и основната причина за повечето авиоинциденти в света. Дори и инцидентите при които пряката причина не е човешка грешка (например с двата паднали самолета 737 Max), косвено причината отново е в човешка грешка..

 

https://ria.ru/20190515/1553496111.html?fbclid=IwAR2kOF1X2Do25htUxFpkGddX8cCqdcYjJ2e-1eqlpQq_X4hiKd1UlKxeDjU

 

Автоматизацията не е само въпрос на отнемане на работата на хората, а замяната на по неефективни и слабо надежден човек с много по сигурните и надеждни машини...Тази замяна в авиацията, автомобилния трафик и т.н. може да се мери не само в печалба на пари, а и в печалба на човешки животи..

Интерпретираш както ти изнася. Човешката грешка е настъпила след като "много по-сигурните и надеждни машини" са излезли от строя заради мълния.

  • Харесвам 1
Връзка към мнение
3 minutes ago, Ilian359 said:

Човешката грешка е настъпила след като "много по-сигурните и надеждни машини" са излезли от строя заради мълния.

.... a пилотите са "излезли от строя" ако не заради водката 😉 , то заради неспособността да се обърнат към бигдейта базите с опит (т.е. AI), да извлекат най-доброто от практиката в такива случаи, и да го приложат ... 

Връзка към мнение
преди 10 часа, Брани каза:

Докато за повечето от вас - адвокати, инженери и всякакъв вид менджъри - не е било въпрос дали ще бъдете заместени от различни типове роботи или изкуствен интелект, а на това с колко точно стотици или хиляди реда код ще се случи за всеки един от вас, то ние, хората на изкуството се смятахме за относително сигурни за един период от поне век-два напред 🙂

 

Но вече дори и аз, в качеството си на един от креативните гении на нашето време, се чувствам застрашен от главоломното развитие на технологиите , четейки новини като тази:

 

Nvidia’s latest AI software turns rough doodles into realistic landscapes

https://www.theverge.com/2019/3/19/18272602/ai-art-generation-gan-nvidia-doodle-landscapes

 

или тази:

ThisPersonDoesNotExist.com uses AI to generate endless fake faces

https://www.theverge.com/tldr/2019/2/15/18226005/ai-generated-fake-people-portraits-thispersondoesnotexist-stylegan

Като си такъв творец - подходи творчески: създай сайта ThisPersonDoesNotExistAnymore.com.

  • Смея се 1
Връзка към мнение

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.

×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.