Прескочи до съдържание

Ела komşu седни, погледай как расте нара...


giafil

Препоръчани мнения

Стоях и гледах към планината, толкова красива, облечена във вечерна мараня.

 

1.1.jpg.25208da2b65d3c54d90ac4b3137a5758.jpg

 

Слънцето беше на път да се окъпи за последен път този ден и да се прибере да спи, някъде

отвъд хоризонта... Морето беше станало тъмносиньо, мирно и спокойно.

 

1.png.d0622ae8c5f0d10ca75c4d7ba0490102.png

 

4.png.19f21a8150ee363367559eacb7c84e5e.png

 

Тъкмо излизахме от археологическия музей на Анталия, душата ми трептеше щастлива, стоях загледана

и се усмихвах…Бях изпаднала в онова състояние на блаженство когато имаш усещането, че летиш…

Музея беше събрал толкова много красота, че беше станало трудно  възприемането и, и аз само стоях и се хилех.

Бяхме прекарали около четири часа между експонатите, преминавайки през места и епохи, несъществуващи вече градове, наслаждавайки се на древните творци и ако не затваряше сигурно и повече щяхме да останем.

 

Археологическият музей на Анталия е нямало да бъде това което е сега ако не е бил Сюлейман Фикри Ертен

известен като Сюлейман Фикри Бей.

 

2.jpg.c1a687c19f1f122a8c8a2f7214c827f6.jpg

 

Роден в района на Брчко Тузла, Босна и Херцоговина. Заминава да учи в Истанбул, става учител и неволята и безпаричието го пращат да преподава по Анадола. В последствие попада в Анталия, издига се до заместник-директор на гимназията в града. Преподава в гръцкото училище и в училище Имам Хатип”. Учител по персийски, турски, математика, ботаника и изобщо където е имало нужда от него.

 

2.1.jpg.361b9173e935677f120c0ae6de3c3c71.jpg

 

/Анталия по негово време, снимка от Археологическия Музей/

 

Много ерудиран човек с невероятен усет към красивото. През 1919 г. според Севърския мирен договор района Анталия – Мугла е италианска окупационна зона. Естествено италианците не са много ентусиазирани да правят окупация, не са враждебни и отиват с малко на брой офицери и войници по-скоро да спазят договора. Явно археологическите артефакти са били пръснати навсякъде по това време и не е било трудно откриването им,

защото те много скоро започват да копаят и изнасят. Това сериозно възмущава елита на града в резултат на което  Сулейман Фикри Бей подава молба до губернаторството в Анталия и иска да бъде назначен за почетен офицер на провинция Асар-Атика. С назначението си той гарантира, че древните артефакти ще бъдат събирани и съхранявани в музей. Така той опазва много археологически обекти и поставя началото на археологическият музей в Анталия. Негов директор е до пенсионирането си през 1941 г. Първоначално експонатите са се събирали в джамията Аладин (Alaaddin Mosque) после в Yivli Minare Mosque докато 1972 г е построена сегашната сграда.

 

3.1.png.7a1115a92f216cb43667cac98c10e650.png

 

3.jpg.77eb212bcafbefcd9176bd7778df9c9e.jpg

 

/на снимката над жената вляво/

 

Билета беше 40 TL, но зимния период е 20 TL.

 

Ние стигнахме с трамвая от паметника на Атал и часовниковата кула в подножието на стария град. Последна спирка на линията е, и само се пресича улицата. От същото място започва залива под скалите или прочутият плаж Konyaaltı. Единственото лошо е, че трамвая е на някакъв интервал от 20-30 мин. защото е една линията по която се движат мотрисите и в двете посоки и явно се изчакват някъде.

 

13 изложбени зали с хиляди артефакти, прекрасна градина с пауни,

 

5.1.jpg.f303ccfc46e89a6878a37bf6e5e8050e.jpg

 

6.png.bf0f1e5a975018944d852a8094f19b3d.png

 

5.png.122405362b532952d0b2be72b323b6f7.png

 

петли  и кокошки,

 

7.png.af9653e79a8eb3f61f2541569ca41e70.png

 

някоя задрямала котка, детски кът и кафене. Честно казано не очаквах да е толкова голям и толкова красив.

Има няколко музея по света които са спечелили сърцето ми и този се присъедини към тях.

Горещо го препоръчвам. Зная, че доста хора почиват и обичат да ходят в Анталия, това място е едно бижу което си струва да се види. За мен лично един много прекрасен музей и нещо повече човешко великолепие в израза и възприятието на света…

 

Ще се спра на няколко неща които привлякоха нашето внимание и няма да разказвам целия музей защото е ненужно. В първата зала  са експонати на керамика и артефакти от пещерата Караин (Karain cave). 

 

8.1.jpg.5eb92fd1f957fcc31f1bf869fceb60f7.jpg

 

8.jpg.afd4f16abe59c17dc23f59ddc562b7d9.jpg

 

Открити са свидетелства за човешко присъствие от ранния палеолит 150 000 – 200 000 г. пр. н. е .

 

9.jpg.b800c7c66f2a982beae6f34d54405d32.jpg  Документирано е

 

обитаване на тази пещера непрекъснато повече от 25 000 г. 25 в. като си помисли човек,

че само от новата ера са 21 века и какво човешко развитие, а тогава… радост, че можеш да запалиш огън и че си оцелял един пореден ден, дали си ял е друг въпрос…

 

Ние научихме за тази пещера от Музея и не сме е посещавали, оказа се че е UNESCO обект, качвам няколко снимки от интернет защото това място си струва да се види.

 

10.jpg.7f325ca1efac45a7ceb94544e53b19bc.jpg

 

11.jpg.27895e4d3aca6fc283e9f6524b13022f.jpg

 

12.jpg.336e503452e556c6e15eee6aa2da5eb5.jpg

 

Нишите където са живеели, предпазвайки се от природните стихии, начина по който са приспособили средата е зашеметяващ…Ето карта на мястото

 

8.png.738103360d0529955966e3ed667f4071.png

 

намира си в планината Sam Dağı Mountain не далеч от Анталия на около 35 км. близо до село Yağca.

 Дивяхме се на сечивата които са използвали,

 

13.1.jpg.c0a4875a15aebf966ff7bd5dd5bf0c62.jpg

 

13.jpg.6ea71bd1eefba398da1bba5b2796c87c.jpg

 

на керамиката

 

14.1.png.ce0a788671525ee8f10c7984f50bbe68.png

 

15.png.9e1dbd58ded39c68fec54ef8117ea8f8.png

 

и на тези експонати от древни смокини и пшеница открити там…

 

16.jpg.9caf2174c67551fcaf6f2b1d4bbe9aca.jpg

 

Залата на Фригийците.

Фригийците или фригите или както Хердот ги нарича бриги. Обитават първоначално южните части на балкански полуостров, долината на Струма, родствени на траките.

 

17.jpg.6c9e86d3eb2c6d00dfbd7c5b777b5252.jpg

 

Много спорови има около тях за това няма да задълбавам. В някакъв период най-вероятно след Троянската война се преселват в Мала Азия. В музея в Анталия имаше изложени фригийски съдове намерени при разкопки в селището Baiyndir. Това което се вижда на пръв поглед и силно ни впечатли е:

 

18.JPG.fc78c59dd5155538a69ec390e3aaaded.JPG

 

19.png.d78007e354631ae4459fe0c29f87f287.png

 

/Снимка на фригийски съдове в Археологически музей Анталия./

 

20.png.f821d0f3f59f8e55164019d1217d96cd.png

 

/Снимка на съдове от разкопки в с. Радювене Ловешко./

 

21.png.061a621b2fcf5a27c0bb1263c2335c21.png

 

/Снимка на черпак (Kyathos) в Археологически музей Анталия/

 

22.png.49c1c159e61cf994b6e5640afb33e228.png

 

Снимка на черпак (Kyathos) от с. Ресилово Дупнишко . 

 

Не искам да правя заключения дали някой е ходил на обмяна опит или копирал матрицата, но е факт близостта на предметите и изкуството на детайла. 

 

19.1.JPG.6a375e7c885e2ce989316b6d135ff258.JPG

 

17.1.png.9f613bde83f930269859776a60327424.png

 

23.png.1b2b976b31f52f675b0c371c1876a7ff.png

 

24.png.a23346b1ab1a74813c8ada629b5c16fb.png

 

Този колан не мога да го подмина защото таланта и майсторството на човека който го е правил е поразителен.

 

Продължавайки по залите имаше много артефакти от различните ликийски градове които бяхме видели и за нас така картината стана още по цялостна.

 

Има доста предмети от елинския период, но най-впечатляващото е приставянето на римското наследство.

 

24.1.JPG.8f0da699010aa9e83a8f455e343f3cf1.JPG

 

Ето така изглеждат мраморните блокове,

 

25.jpg.004bb2e75616fa4b1d34e9863e449f6f.jpg

 

26.JPG.086f2344b06b6b8ae60ae54e94e92113.JPG

 

27.JPG.ec71c7db934999695ce708702027f579.JPG

 

това са инструментите,

 

28.JPG.6b4f2f3fcb45ec92ded24c6e378a0461.JPG

 

глава на начален етап

 

29.png.3d2f6b68d4f5a83b3374302e02ed1d1d.png

 

и цялата прелест на творчеството.

Както казва Микеланджело: Много  е лесно просто трябва да отстраниш ненужното….

Тази красота спира дъха. Няма значение колко човек се интересува от изкуство или история, красотата се усеща със сърцето, а тук древните майстори бяха вкарали душа и сърце в направата на тези шедьоври.

 

Дрехите нагънати

 

30.png.d3ea4e580f8a74813fc1b5b3d5b54380.png

 

31.JPG.f54c9a088798b15474a285c99d2b4e52.JPG

 

и с орнаменти,

 

32.JPG.f982c552c52cb2ba42eb6487b1916c78.JPG

 

33.JPG.19907ed0ad99c23d6f73e23efe45b647.JPG

 

34.JPG.ef9a06f1941518b39675d0d901a62cc1.JPG

 

35.JPG.16db508536b51946664018db46bf1fea.JPG

 

жената танцува,

 

36.JPG.25e4f7d556a940644205ae0dea584e2d.JPG

 

37.JPG.bc918a2f68cb2e31f74cd977ff01fab7.JPG

 

косите къдрави дори с венец

 

38.png.93c5f7165789bd9a119c3868438e5fd6.png

 

39.png.ebf99c6c9c61003d1519d2afb92a5e65.png

 

40.png.5d423741160db3a8a28916c63b11383c.png

 

или с прическа, трите грации …

 

40.1.jpg.f0b72764a4e5e47101614c5036aa4802.jpg

 

Ах трите грации, не не са Рубенсови,

 

42.jpg.05cb296779711a0939b74cbb02230364.jpg макар че и неговите не са лоши.

 

Трите грации тук са както ги е нарекъл Хезиод в поемата си Теогония (“Произход на боговете”) Aglaie-Сияйна, олицетворение на целомъдрието, нравствената чистота и безкористността на латински Castitas

Euphrosyana-Ефросина-грация на физическата красота, на латински Pulchritudo.

Thaleia – Цветуща, олицетворява любовта, на латински Amor.

 

41.png.43c5ee85c56c30bb60241ffb4bf6dcad.png

 

Според изгубен гръцкия оригинал, Аглая и Талия са винаги с лице към зрителя, а Ефросина в центъра с гръб. Сплитането на ръцете им е символ на единството на трите добродетели и съставни части на истинската красота.

Прелест, изящество, привлекателност, благодарност….

 

И едни други три грации на Сандро Ботичели - картината  Пролет (Primavera)  шедьовър който се намира в Uffizi във Флоренция.

 

1403490680_42(2).jpg.82a11f5a23038c0d420b2b8bf6fb1a5b.jpg

  • Харесвам 12
  • Благодаря 3
  • Браво 2
  • Смея се 1
Връзка към коментар

Археологическият Музей в Анталия бих го нарекла музея на спечелените каузи.

Защо?

Статуята умореният Херулес.

 

1.jpg.ce692ca10f9097e3626c6fef2aed0a5e.jpg

 

Горната част от нея прекарва близо 30 г. в колекцията на музея в Бостън.

 

2.jpg.21ef3bbfe48675cbcbe15f6028931c49.jpg

 

Изкопана от Перге и контрабандирана, незнайно как до САЩ, тя привлича случайно вниманието на

турския журналист  Özgen Özer, завърта се цялата машина, защото краката са открити от  проф. Jale İnan

още през 1980 г. и стоят в музея. Преговори, разправии, уговорки, кандърми и накрая Херкулес си получава краката.

2011 г. статията е върната, реставрирана и изложена в музея.

Замислен и уморен, но мускулест  Херкулес, облегнал се на тоягата си  покрита с лъвска кожа, току-що изпълнил и последният от дванадесетте подвига. Скръбен, интровертен образ, но прекрасен. Едно от най-красивите копия на скулптурата на гръцкия творец Лизип (Lysippos).

 

Тази се предполага, че е най-близка до оригинал на Лизип който се е загубил през вековете. Тя се намира в Метрополитън музей в Ню Йорк.

 

3.jpg.e37a5cd8fa5853411ef39873a8ae9e30.jpg

 

И другата станала известна с името Фарнезе Херкулес. Открита в баните на Каракала в Рим, тя става част от

колекцията на кардинал Алесандро Фарнезе.

 

4.jpg.ea500461bdc7224cd6622112ee691ca2.jpg

 

По-късно преместена в Неапол и в момента е в Националния Археологически музей в Неапол. И тук имаме драма с някои части, при откриването и са липсвали двата прасеца. Гуилермо дела Порта един от учениците на Микеланджело възстановява частите, впоследствие в кладенец в Траставере са открити оригиналните крака, първоначално решават да не ги сменят, но впоследствие през 18 в. си променят мнението  и детайлите на Гуилермо дела Порта сега могат да се видят зад скулптурата.

 

5.jpg.7ba5c1ea61438cdfc7ec8c726dedc963.jpg

 

Много красив Херкулес, много мощен…В ръката  държи трите златни ябълките ябълки от градината на Хасперидите.

 

6.jpg.db473925cc420a25150801a907568d9c.jpg

 

Статуята в Анталия е със счупени ръце така, че ги няма ябълките.

 

6.1.jpg.46d075b89fed5922c4deb5ce0cc371ee.jpg

 

Имало е прекрасно копие от бронз в Константинопол, рицарите тамплиери го претопяват при плячкосването на града 1204 г.…трябвало им е желязо…

Няколко различни интерпретации на един шедьовър загубен във времето, но смея да кажа с най-хармоничното копие в музея на Анталия.

 

Друг интересен обект е този зодиакален диск.

 

7.png.2b97b5edf8ac6665f69c615232395060.png

 

Открит при разкопки в Перге, датиран около 2 в. от н.е. Изработен от мрамор, вижда се образ на Артемида от

Перге-закрилницата на града, зодиакалните знаци в края. В средата са изобразени част от ритуал на Артемида, за съжаление е доста увреден. Предполага се, че римляните приемат астрологията въз основа на концепции наследени от елинистичната астрономия, те пък от своя страна от вавилонската представа за звездите.

 

Един такъв бог опитвайки се да обедини различни вярвания е Серапис. Той почти винаги върви с Изида.

 

8.png.7d2b8fe962e126efe39f4588855a0731.png

 

(Скулптори от археологическият музей в Ираклион Крит)

 

Гръцки богове, но с египетски атрибути. За нас откриването им тук в музея на Анталия беше доста

интересно и за това искам да ги спомена.

Серапис съчетава в себе си много култове и символизира изобилие и възкресение.

 

9.jpg.6f63af2e8cd9b9c36b0146e16ebcc47b.jpg

 

Гръко-египетски бог, обединил Озирис и Апис (Озирапис   или Серапис), но всъщност май предисторията е вавилонския бог Еа или Енки,

 

10.jpg.1b925cd13cca87e6c40c7f0dcf2bf994.jpg  наречен Шар Апси ( Šar Apsi) или бог на Апсу, богът на дълбоката вода.

 

От тук и гърците го отъждествяват с Посейдон и го поставят на носовата част на корабите.

Той е смятан за покровител на плодородието и за това винаги е изобразен с корона,

 

11.jpg.be2bebce1079a4d1c89d9e4121f6a9f3.jpg

 

или вид цилиндрична шапка наречена модиус (modius е римската мярка за суха единица) т.е това символизира плодовитостта, модиуса е символ и на египетския бог Мут-богинята майка. Понякога на шапката на Серапис има изобразени житни класове или маслинови клонки.

Облечен в хитон, седящ на трон, в лявата ръка държи скиптър, а дясната се е облегнала на главата на страшното куче Цербер. За съжаление статуята в музея на Анталия е силно повредена, от кучето само лапичките му се забелязват.

 

13.jpg.ba752b68142372b3250dd16ecd9ba13c.jpg

 

 У нас в Хераклеа-Синтика до Рупите също е открита статуя на Серпис, макар и малка.

 

14.jpg.f3e34b4e899962b7849a1353f1dbb4df.jpg

 

Другата статуя е на Изет (Isis) Изида – универсалната богиня, при египтяните – вселенската майка, при гърците – богиня на живота, идеалната съпруга, защитник на плодородието, при римляните – богиня на женските божествени сили. Богиня на природата и мистериите, свещената сексуалност, господарка на магиите и херметичната мъдрост.

 

15.jpg.901ccb7ac10a24505b860821625a72c7.jpg

 

Изобразявана с рога на крава и слънчев диск на главата, понякога държаща папирус.

Често в скута си държи своя син Хор и го кърми.

 

16.png.38d416936afa2dab65ed8828594b4c4f.png

 

И тук е по-интересно, че тя успява да прескочи в християнството в майчинския образ на дева Мария

с младенеца на ръце.

 

17.jpg.f682e950b9190b37f268dab190190956.jpg

 

18.jpg.ccc59f48052f81285ddc6b1ac1c36f97.jpg

 

Откриваме я и в пред ислямските вярвания там е Al-Uzza - най-могъщата богиня, най-младата от триадата богини на Манат, споменати в корана като трите дъщери на Алах, според някои учени тя дори е божеството покровител на Мека… (и работа стана една…. ),

 

19.jpg.15f8e2a529bedac901952ab48237d6e6.jpg

 

при набатейците в Петра много силно почитана, свързвана и с култа към Афродита, поставена централно.

 

20.jpeg.75c100dc1a471dfae798d770c262ee99.jpeg

 

21.jpg.5639198c984f63df2fb9d9a846685629.jpg

 

И тук имам макар вече заличени от ерозията роговете и житните класове.

 

22.png.c628afd01e2fbc37a6335a444b684e24.png

 

Тази статуя е открита в Перге, тялото при разкопки на улицата с колоните през 1955 г., а главата в Нимфеума през 1968 г. На главата има дупки където е бил закрепван типичният символ рога и диск. Торса е в типична поза, седнала с хитон, едната гърда на показ и най-вероятно статуя на Хор в ръцете и, само едно краче е останало.

 

23.jpg.31a38cda660ece38fb8524a422d91375.jpg

 

Няма да се спирам на отделните статуи защото ще има да пиша още една година, но минавайки през релефите от театъра в Перге

 

24.jpg.8b73974b0d5d83e46edf6330e3b6eb73.jpg

 

26.JPG.64be5dfe1bbc67013431155e608bc306.JPG

 

26.1.jpg.bf4bb979df7a700851432ca5e7494e40.jpg

 

попаднахме в залата на саркофазите и тук вече съм почти без думи от красота, изящество,

форми, митове и не зная как да го определя… човешко  знание, талант и съвършенство.

 

Първият и може би не толкова забележим като орнаменти, но за това пък като постижения саркофаг

е този на  шампиона Теронид Невероятният.

 

27.jpg.9d9ba342e21c6dbc1775cdb726b4256a.jpg

 

Имаме саркофаг дълъг 2 м., широк 80 см и висок 90 см. Намерен в Патара, в него е погребан

Луций Септимий Теронид, Невероятният, починал 2 в. след н.е.

 

ΟΛΥΜΠΙΑ - ΠΥΘΙΑ - ΚΑΠΙΤΩΛΙΑ - ΑΚΤΙΑ - ΚΟΙΝΑ ΑΣΙΑΣ

Олимпийски-Питийски-Капитолийски-Актиански-Общоазиатски игри

 

Кой е той?

Шампион, спортист, участвайки в дългата традиция от атлетически състезания.  Наградите изобразени посмъртно:

1. Олимпийските игри провеждани в Пелопонес 776 г.

2. Питийските игри – провеждани в Делфи.

3. Капитолийските игри-провеждани в Рим.

4. Актианските игри – създадени в Мала Азия.

5. Адрианските игри- провеждани в Епир.

6. Азиатските игри-създадени в Мала Азия.

7. Неназивано съзтезание в Кесария, Кападокия.

Освен всичко това има един счупен капак на саркофаг който изобразява по-незначителни конкурси, като Didymian игри, Commodian игри, Bithynian игри и неназовано състезание в Сиде.

Седем грандиозни победи, двадесет славни участия….абсолютният атлет…

За съжаление няма информация каква е дисциплината в която се е състезавал, но най-вероятно е бил доста универсален атлет-боец. Борба, бокс, бягане, конни надбягвания и още нещо състезание с оръжие ако се съди от мозайка за олимпийските игри намерена в музея в Патра.

 

29.1.jpg.75e3cff49d75294aa5e69c4daf1a13ca.jpg

 

Надписа на саркофага: "Луций Септимий Теронид Невероятния който е печелил два пъти в един ден. Който е определил, че под наказание глоба 1000 денария, платима на градския съвет (герусията), не трябва да се поставя никой друг (в този гроб), докато дойде времето на децата ми (да го използват като свой гроб)".

Саркофага е бил оцветен и се предполага, че може би е изглеждал така,

 

28.png.8618917d2285a4ad1dea79e7462c75ba.png

 

тъй като все още е имал следи от боя при откриването му. Тези съдове са най-вероятно тип кошници, са за съхранение на наградите от състезанията. “Stefanos”- венец, позната ни награда от векове и “brabeion”- материална или парична награда.

 

И тук отново се връщам на това което казах, че археологическият музей в Анталия е музей на спечелените каузи.

Саркофага на Херкулес.

2010 в митнически склад в Женева се намира едно невероятно произведение на изкуството Саркофага на Херкулес.

 

33.1.JPG.4d17d70f6d94f211ec4bb202f0d416a5.JPG

 

Към този момент то е собственост на фамилия Aboutaams - семейство от ливански произход, които се опитват да го продадат на фондация Гандур. Жан Клод Гандур-известен меценат, ценител на изкуството и колекционер на антики иска да купи саркофага по негови думи за да бъде дарен на Музея на изкуството и историята в Женева

(Musée d'Art et d'Histoire). Директора на музея и ръководителя на археологическият музей отиват да прегледат документите и самия обект, който е завит с одеяло и много бързо става ясно, че нещо не е както трябва.

Назначена е експертиза на мрамора и се оказва, че той е от Докимеон-древните кариери до днешния Ишехисар (Iscehisar). Уведомени са турските колеги, и се почва дълго разследване, стига се до нелегални разкопки в Перге и след близо седем годишни процедури, саркофага е върнат и изложен в археологическият музей в Анталия.

 

30.jpg.64ba042c8c94f9f29cffdb7e4d8bcd8b.jpg

 

Тук трябва да се отбележи че той е близо 2.35 м  дълъг, близо 1.12 м висок и тежи над 3 т. доста сериозна

логистика ще да е било да бъде контрабандиран.

Ето снимки от завръщането му след близо 50 г. по складове, радостта е голяма…

 

31.jpg.eb78f220f29405dc67f97a11c99ffe83.jpg

 

32.png.d33e0ec608a397ac4faffd64f364b93e.png

/снимките са на Анадолската агенция/

 

Трудно е да се обрисува колко е красив и изящен. За мен остава абсолютна загадка как древните майстори са успели толкова тридименсионално да го изсичат.

 

33.2.JPG.25eb65a7402614264efc680f59d6bd2b.JPG

 

33.3.JPG.003c1370ac9b78b88e7649a69c3e5e75.JPG

 

33.jpg.4ae1a25c6753486344b50445997379e1.jpg

 

Самия саркофаг представлява Херкулес с неговите дванадесет подвига.

1.    убива Немейския лъв

2.    убива Лернейската хидра

3.    улавя Керинейската кошута

4.    улавя Еримантския глиган

5.    изчиства Авгиевите обори

6.    избива стимфалийските птици

7.    укротява критския бик

8.    побеждава тракийския цар Диомед и улавя кобилите му

9.    взима колана на царицата на амазонките Хиполита

10. отвлича кравите на великана Герион

11. отнася златните ябълки от градината на Хесперидите

12. улавя и извежда от подземното царство Цербер

 

34.jpg.84e133d485be81fe9e9ff52a5ca851d2.jpg

 

Близо до този саркофаг е разположен още един с 12 подвига на Херкулес, явно този герой е бил силно на почит

в Перге и древните майстори са се надпреварвали да покажат таланта си.

 

35.jpg.8295732f95c9825d2b9c9ffbcee68247.jpg

 

37.JPG.01c6cbddb420d93ad2269f6020ceca09.JPG

 

36.jpg.d04a2691e0643ad971c21db440bdec09.jpg

 

  • Харесвам 13
Връзка към коментар

Отделих малко повече внимание на музея в Анталия, но истината е, че гледайки снимките отново се потапям

в красота, талант, изящество…дори думите не стигат да се опишат тези шедьоври.

Прекрасни саркофази при вида на които се питаш, как е направено и колко време е отнело.

Какви са били хората които са поръчали такива надгробни паметници още приживе.

Колко е струвало…(сравнявайки с действителността днес…)

 

Саркофага на  Domitias Julianus and Domita Philiska

 

1.JPG.66a7b9ce2cc4f949a940e50753684120.JPG

 

2.jpg.9cc52c1514d2142be61a6e3e89d57945.jpg

 

гледаш го и си мислиш, до каква степен тези хора са били естети и почитатели на изкуството,

че да поръчат такъв саркофаг.

 

3.jpg.e593034bbf0740d52b1b78ee4673772d.jpg

 

Почти няма информация за Julianus и жена му Philiska има интерпретации за хората изобразени на саркофага със свитъците в ръце от където се съди, че те се били хора умни и занимаващи се със градски дела най-вероятно. Жертвоприношение на Хадес от късата страна, но всъщност и без разяснения се вижда невероятния талант на майсторите сътворили такъв шедьовър.

 

4.JPG.3d4a5fb8448268107c2eb80a31425771.JPG

 

5.JPG.1e6bd60e38284641ef94236dcccb660b.JPG

 

Другият саркофаг от поредицата успешно върнати от друг музей е този с гирляндите.

 

6.JPG.9989bca14d4bdd8d60bf64731c488e44.JPG

 

7.JPG.dd5832306bfdac3f153d005e80682e54.JPG Нелегално изкопан от Перге и

 

по някакъв начин стигнал Бруклинският музей (Brooklyn Museum) в Ню Йорк след десетгодишни преговори е прибран 1994 г. в Археологическия музей на Анталия.

 

8.JPG.41e1aaa3fdb65c17744cc3029534332b.JPG

 

Гирлянди около главата на Медуза…ероси…красота…

 

Другият много красив саркофаг е този на Дионис…

 

9.JPG.9386571d4c809b6599b66891493fc7b5.JPG

 

10.jpg.fa81ce80a0712dd022f75553baa69f88.jpg

 

11.JPG.76d1046575a7e7bac0ab43bb50114d28.JPG

 

Виждаш пиршество и възраждане на природата, грозде, вино и красота…

 

9.3.jpg.90814bb7dd6a2ae6cc6c66f7e03669f9.jpg

 

Саркофага на  Aurelia Botiane and Demetria , главата на мъжа е няма…

 

14.JPG.c010447683af6f7c8420d2fabb8824bd.JPG

 

15.JPG.cd8520657b28f666bff063ce10b21583.JPG

 

още не е изсечена, което кара археолозите да мислят, че той е умрял преждевременно…Саркофага не е бил още готов….

Той също е бил нелегално разкопан…

 

16.JPG.215d099235733df7f23ed69e12577726.JPG

 

И в тоя ред на мисли, за културното богатство на България и как се изкопава от иманяри…навсякъде по-света е едно и също, големите музей купуват и се правят, че ги е грижа…не, не е така… не ги е грижа просто борбата е за експонати които ще привличат посетители…а това са пари…

Влагаш 500 000 хил. получаваш 5 милиона от билети…уви  факт…и после ходи вярвай в каквото си искаш…

От тая гледна точка абсолютно възхищение и адмирации за турските археолози, борба до умиране за всеки експонат нелегално изнесен….  

В Музея в Анталия видяхме саркофази на деца така наречените Оstothek (костни кули),

 

17.JPG.5c08e2f652b6e712f8be8ff6b578ad93.JPG

 

но още по впечатляващото е саркофаг на кученце…

 

18.JPG.cd06203303664e75d8b9dd846083f5b2.JPG  Да дори и тогава домашните любимци са били на почит.

 

Това е съд за миене на ръцете отрит при разкопки в Ксантос (Xanthos) . Датиран около 550 г. пр. н. е

 

19.jpg.d27eaa55106127380228d4a003c3d035.jpg

 

Друг обект който заслужава внимание е тази статуя на архангел Габриел.

 

20.1.png.ee2741afd69e0ddad7d6fff408e2410e.png

 

21.jpg.ef400ec9cefa2149bb684fbc533ab41a.jpg

 

Мраморна статуя датирана около 6 в. изобразяваща архангел Габриел, има надписи на гръцки над главата и огромен кръст на гърба. В ръката си държи медальон на който пише на арабски  LILLĀHI – “за Господ” към обяснението

на статуята пише, че най-вероятно е написано ALLĀH,

 

20.jpg.be56ee0ccc51564ac6c6e06eaafc2973.jpg

 

но тъй като самият артефакт много ни заинтригува говорихме с една жена от музея, която беше от отдела ислямски артефакти и тя обясни, че надписа е добавен някъде през 13 в. и най-вероятно не е пълен и се е

имало предвид  “Alhamdu lillāhi” което значи “принадлежи на Господ”.

Кой е архангел Габриел?

Името идва от асирийски и означава божи човек , сила или крепост, на иврит – Бог е моята сила. Описан първо в еврейската библия той е най-добрият известител на божествените откровения. На него е възложено да обясни виденията на  Данаил, които той не разбира, да съобщи на Захария и Елисавета за предстоящото раждане на Йоан Кръстител, на дева Мария зачеването на Христос. В исляма той е Джибрил и диктува на Мохамед оригиналното слово на бог - Корана. Известен с името “пазител на светостта”.

Много изобразяван, особено през Ренесанса. Благовещение е ключова тема в християнството.  Това е картината Annunciation на Леонардо да Винчи.

 

22.jpg.46c2c66fcb690e8772af327e5adf74c2.jpg

 

Изложена е във Флоренция в Uffici. Архангел Гавраил носи цвят от лилия (Lilium) символ на непорочността.

 

Ето го и в ислямска миниатюра.

 

23.jpg.91b7d7e1e7168e96bfaed91b816be14e.jpg   И в персийска.24.jpg.e7bb9a2ce51083c099b1244d778ea0fc.jpg

 

 

На втория етаж на музея има огромна сбирка от монети,  

 

24.1.png.22d07d6a3580c02e4eee390f8c7c9a91.png  24.2.jpg.618472cde79d370902e8fb352367eaa0.jpg

 

ислямски артефакти, номадска палатка-Яйла

 

25.png.cde343b0ed7a95969dc716539e17de16.png  

 

и килими.

 

26.png.473248a9405e5b760ae0055c9e51d692.png

 

Килимите привлякоха вниманието ми, имам слабост към тях защото баба ми, ме е учила да тъча и имам представа за какъв труд става въпрос. И колко неща можеш да разкажеш с един килим.

 

27.png.f65d327f59f52f53bab763dd2c0f9101.png

 

Килимите тук бяха от областта Dosemealti.

 

25.1.png.29f0f8bb8786e33f217f6a1218cec2a2.png

 

Това е район на север от Анталия до южните склонове на подножието на планината Таурус. Малък град с това име и около 23 села които и до ден днешен се занимават с тъкане на килими. Хората които живея там са уседнали вече номади от племето юрук.

 

25.2.jpg.6903ab519ac87b12f83aa30e81165506.jpg Оказа се, че техни потомци се

 

намират и в България. Те идват от Мала Азия още с първите нашествия на османските турци и се заселват основно в Тракия, Родопите, Делиормана. Изобщо не знаех за юруците и от това което прочетох ги оприличавам на по-познатите ми каракачани. Юруците са в по-голямата си част мюсюлмани-сунити. Като имаше информация,че фамилията Юруков идва от там, тук не съм сигурна дали е така. Думата Yörük се свърза с ходене, някъде четох, че така се появява  думата “юруш” на български. Интересното е да се отбележи, че в това племе мъжете помагат на жените в процеса на предене, абсолютно необичайно за други номадски племена.

 

За килимите се използва козя или овча вълна и естествени растителни багрила. Има характерни цветове като червено, бяло, синьо, жълто. Мотивите са основно: дървото на живота, камили и скорпиони, дракони, змии, човешко око. Като тъкачите още от най-дълбока древност са смятали, че имитирането на опасно животно или част от него, например вълчи крак или скорпион ще доведе да защита от него и това са били килимите предназначени главно за под.

 

28.jpg.df8cc13bcff4ffbc98169bb09f25cb1e.jpg  29.jpg.198ab5f0f73a18ac21bcaa5c46c5f4e7.jpg

 

Драконовия мотив винаги е бил за да очертае килима, стилизиран с крила и лъвски крака като свещеното животно което дава сила и мощ. Символизира силата на морето, небето, планините и горите.

 

30.jpg.001bddd05a7f9f0a9a1dbc66e78a8983.jpg  31.jpg.fa72756ceda2d6ab93bdd1acc80abccb.jpg

 

 

Има мотив зли очи „nazarlık“. Той се втъкава в килима за да служи като амулет и да предпазва основно бебета, домашни животни, имущество от зли очи. Има формата на триъгълник и носи свещен стих.

 

32.jpg.ce62d0ccaad387a5e5d0c0277265c2ac.jpg 33.1.jpg.32e354a53f2a824866bbff1ee85920f2.jpg

 

 

Много са интересни символите.

 

Дървото на живота и символа за дълголетие, вселената и непрекъсната промяна. Символа на нар.

 

34.jpg.ca971da3ceae569ff691cde6261126f9.jpg  35.jpg.93cd65cbcece823e0f75c4254316918d.jpg

 

Традицията е запазена и до днес и ако някого сте виждали на снимка поле цялото покрито с килими,

 

35.1.png.e472a3b60cdba857ee50283a0498d79a.png

 

36.1.png.734a5ef385958aed0f2a0cb69999f21e.png

 

36.png.0c45696c7c04c1f490d14386450c3081.png

 

/снимките са от интернет/

 

това са тези килими. Заради киселинността на почвата, влажността на вятъра и мекотата на слънцето от цяла Турция се изпращат килими в района на Dösemealti те престояват около 3 месеца там като периодически по няколко пъти на ден ги обръщат, за да може цветовете да станат по меки и по-пастелни.

 

37.png.d9dbd1b21b2fc8446c34f3e959f3cf14.png Поставят се след

 

прибирането на пшеницата и се внимава много да не завали дъжд.

Прекрасни килими…мястото е станало туристическа атракция.

Има доста интересни предмети представители на ислямското изкуство.

 

37.1.png.3d5fcbf7277b5b3c3e217239b9426869.png

 

Тази врата цялата е с арабска калиграфия

 

38.png.3c6e43aa11fc2188cd62a091dafb0ec5.png

 

от 13 в. селджукския период на Анталия била е част от разрушена кула в северната част на града.

 

39.jpg.452651cff292a8539a390e98a8296bd2.jpg  Предполага се, че е дело на сирийски майстор.

 

Тук са и частици от мощите на св. Николай - поне така са представени.

 

40.png.32e5435c730dafe22cf27f96df8c7cd3.png

 

Посещението в музея е настина  красиво преживяване и горещо го препоръчвам.

 

44.png.d96b164a10411a21b365ced8a3467fdb.png

 

43.jpg.f5b56c46916ed1b0816dde96a2567e46.jpg  Градината е много приятна и дори сега като

 

пиша тези редове изпитвам огромно удоволствие от спомена за прекарания следобед.

 

45.JPG.bfceefeb68b45457cb498a1f2fd6218b.JPG

 

46.JPG.90c8b00a028a554bee58b79b6b93dd86.JPG

 

  • Харесвам 13
Връзка към коментар

След няколко дена мързелуване по плажовете на Анталия, ядене и нищо не правене, решихме, че можем да се размърдаме до Аспендос.

Града се намира на около 50 км от Анталия, близо до Serik. Ние пак хванахме трамвая до Аксу и от там повървяхме около 300 м до бензиностанция която се намира на главната магистрала в посока Сиде, Манавгат, Алания. Бензиностанцията е накрая на надлеза и обикновено се знае като спирка за автобуси в посока Алания, макар да не е официална. Имаше още едно момче което пътуваше за Сиде и говореше английски, та имахме късмет и той обясни на шофьора къде да ни спре за да хванем друга маршрутка за Аспендос. За съжаление не си спомням колко платихме за билет, но явно са били някакви дребни пари. От Серик хванахме местна маршрутка и шофьора буквално ни спря пред входа на археологическия обект, макар че ние искахме да слезем по рано, защото се виждаше акведукта.

 

Историята на Аспендос почти като всички градове от Памфилия. Най-вероятно основан след Троянската война, гръцко и персийски влияние, докато не идва Александър Македонски и не помита всичко. После идват римляните и започват да строят. Областта е била известна с конете си и със солта от езерото, производство на зехтин и вълна поради това града е бил доста богат и развит. Река Евримедон, днешна Köprüçay е била плавателна и това още повече спомогнало за благоденствието на района. Името най-вероятно идва от хетите според информация от сечените монети. Първоначално се е казвал Estwediya , произлиза от името на хетския цар Аситавада споменат в йероглифни надписи намерени в Каратепе близо до Адана. Символите на града са двама голи борци.

 

1.jpg.011b2f6b4d2b6d5187b79bd69b5a27d7.jpg

 

Най-известният театър се намира тук. Казват, че и най-запазеният от древността на територията на Турция.

 

2.jpg.ea808043f498105d31c63c8491013a03.jpg

 

За нас лично той беше доста голямо разочарование. Така бяха го възстановили и реконструирали,

че изглеждаше абсолютно бутафорен.

 

3.JPG.54b7eee6fbbdc918e0c4e5867b45baf3.JPG

 

Историята е ,че е станало по заповед  на Ататюрк за да може да се ползва като открита сцена за представления и да носи пари.

 

4.JPG.de574de18de0a1cc146a0275b9a3675f.JPG

 

Театъра е бил построен през  втори век, по времето на император Марк Аврелий, въз основа на проект на

Зенон-гръцки архитект роден в Аспендос. Двама братя Курций Криспин и Курций Авспикат са финансирали строежа и са го посветили на на боговете на тази страна и на императорския дом .

Характеристики на гръцки театър, форма на подкова за аудиторията. Прекрасна акустика,

побирал е около 8 000 зрители.

 

7.JPG.16c16b897acbd463eb31811ca274e78c.JPG

 

Турците на едно представление са преброили 20 000 продадени билети…как са ги побрали толкова хора не зная…

 

5.JPG.bee8a2c2b98d3e506a0941efc24cd202.JPG

 

Още стоят дупките 58 на брой за сенниците.

 

6.JPG.092cc1238ca1cd84a5aabac72729d067.JPG

 

Сценичната сграда е била двуетажна украсена и запазила първоначалната си височина.

 

8.JPG.02cd57275ef5b28e56823d88210094c6.JPG

 

10.JPG.f3f5b4b83e6c5e8eb113953816e26ba6.JPG

 

10.2.jpg.2b127001531de1a82a30c1567b54f025.jpg

 

Ето проект как е изглеждал.

/Снимка от интернет/

 

От външната страна има 17 прозореца и визуално разделение на две нива, направено през селджукския период.

 

10.1.jpg.45cec5a0850a90c28478302759f4373a.jpg

 

Интересно е, че сградата е била използвана като лятна резиденция на султаните през този период.

 

Разгледахме го и се отправихме към останките на акведукта.

 

11.JPG.de75cec2b179764fb3c7d2746fba4522.JPG

 

Водата се е доставяла от 17 км. чрез сложна система от канали, мостове и тунели от два водоизточника Gökçepinar  и Pinarbas. Построен е някъде втората половина на III в. имал е активен живот около 150 г.

Причина за изоставянето му е най-вероятно земетресение. От открит надпис става ясно, че човек на име Тиберий Клавдий Италик е похарчил 2 милиона денарий за изграждането му.

 

12.JPG.35b7ad1f30e931b9896842836e7c11a1.JPG

 

Уникалността е в използването на така наречените обратни сифони в последните два км до града. Имаме изградени три моста с дължина 592 м. 924 м. и 154 м. разделени от 2 кули където водата се е издигала и спускала и от които днес се виждат 30 м. останки.

 

11.1.jpg.6f68bf391a491e146063f2855188f954.jpg

Арките които са останали са 15 м високи и в горната си част са 5.5 м широки това кара някои учени да смятат, че най-вероятно са били използвани за път когато местността е била залята или заблатена.

 

16.JPG.b04890740003bb774ab94afe08d3cb4c.JPG

 

Всяка от кулите известни като северна и южна лежат на завой в обърнатия сифон.

 

15.JPG.3d7deb9bccec85c55754a473896bde8d.JPG Имат странични рампи които все още не е ясно защо са били

 

построени. Липсва и върха на кулите, предполага се че са били с обща височина 50м. Грандиозно съоръжение будещо възхищение за инженерната мисъл на римските строители.

 

13.JPG.a613b5ef9c532ddec5a73436c0175aeb.JPG

 

14.JPG.878624dbb7601b9e107b47769414ebeb.JPG

 

17.JPG.c51d80476d9ea12793aa0004398ef923.JPG

 

Водата е захранвала нимфеума, чрез сложна система от тръби. От него е оцеляла само една част

висока 15 м. и широка 32 м.

 

26.JPG.c8fafb1d9a3ead2bbac75ed012562716.JPG

 

Предполага се, че е бил двуетажен с йонийски колони, арки и ниши. Нимфите явно са изоставили това място защото сега гледката е не особено красива…

 

24.JPG.0dfc37e12b2a08da4a5913ad327c99e1.JPG

 

25.JPG.05eae30747eca5fb81df4e5b0f359ba3.JPG

 

В източната част е базиликата.

 

19.JPG.35866aff1d8ceaa45a3d60bfb6f258ab.JPG

 

18.JPG.68b611f8f7e333b126b235b8df751c10.JPG

 

23.JPG.cd118bba6a62f8da194403fbca0937d6.JPG

 

Била е една от най-важните обществени сгради използвана за обществено място и съд и по-късно превърната в християнски храм.

 

20.JPG.41bf84c2eb7ad8a3c19c018b47b5cbcf.JPG

 

Правоъгълна форма 20 на 25 м. с две широки врати от север и юг и три ниши вътре където са намерени статуите на император Адриан и жена му които сега са в археологическия музей в Анталия.

 

21.JPG.4ba8d03b26d98657292def540a98150f.JPG

 

22.JPG.104dad8b0a600c8bde93aefc2c0cd783.JPG

 

От стадиона почти нищо не е останало

 

27.JPG.86593310cd0d3cb28bae249f295a3c24.JPG има и още доста остатъци от сгради, вижда се, че не разкопано и

 

най-вероятно археолозите имат нужда от сериозно финансиране за да се приведе във вид цялото място.

 

26.1.jpg.40fd3ea2f9fcc230401377676c6a5913.jpg

 

/снимка на дрон от интернет/

 

Входа за археологическият обект струва 50 TL , постояхме малко, разгледахме каквото имаше и тръгнахме да видим моста който се намира на около 4 км.

 

Моста се намира на около 4 км . от руините на древния град.

28.jpg.432beeffc12e268489efc5a971aa8ce2.jpg

                                                                       /архивна снимка от интернет/

 

Първоначалния римски мост не е ясно кога е бил строен, но се предполага, че при земетресението 363 г. когато е разрушен акведукта е разрушен и моста.

 

29.jpg.a011446c29379662a7c6f8cc2308b26e.jpg

 

Смята се, че първоначално римляните са построите моста дълъг 259.50 м. и 9.44 м ширина.

Имал е девет полукръгли арки. Средните шест са били за реката, а трите крайни са били изградени за преливници ако реката прелее.

 

30.png.1e92003e8e571e89feb2e81da2e7d1d1.png

 

В нормално ниво, реката е преминавала само през трите средни арки. Височината на арките не е ясна, в източници се среща, че са били с 4 м. по високи от по-късния реконструиран мост от селджуците.

Установено е, че моста е пресичал реката под прав ъгъл.

Когато през началото на 13 в. селджуците окупират района на Пампфилия преминаването на реката е ставало с лодки. Султан Алаедин Кейкубад издава заповед за построяването на нов мост. Работниците използват останките на стария, стесняват го почти наполовина, така имат по стабилни основи, правят го и доста по-къс, има 7 арки.

 

34.jpg.de081d819549986164e46daaa7d2524d.jpg

 

Още могат да се видят основи не използвани от римския мост. Кейовете са частично преместени надолу по течението и моста се отличава с доста остра промяна на траекторията на пътя.

 

33.jpg.3ce002b2390464d823b79b56751ff367.jpg

 

35.jpg.c0816028252fb69ea2963afa9c0c32ed.jpg

 

Зигзагообразен ход, образуван от два последователни завоя под 90 градуса и заострените арки придават на моста доста различен вид от римския.

 

31.jpg.0162b9b80051900f2c2e44da0e79d358.jpg

 

Могат да се видят тези части до моста, явно някаква част са влезнали в строителството на моста през 13 в., а друга не е била нужна.

 

32.jpg.99399b252c3657c23f8f9522c76813c3.jpg

 

Полюбувахме се още малко на моста. Минахме от единия и от другия край, купихме си портокали и сок от нар от една баба и тръгнахме да се прибираме към Анталия.

Не съм много сигурна дали бих препоръчала Аспендос, въпреки многото реклама. Мисля, че има много по интересни места отколкото този бутафорно реконструиран театър особено ако човек не разполага с  много време и не се интересува от римски инженерни съоръжения. Аз в един момент помня, че измрънках…Сега вместо да си стоя на плажа и да чета книга, ги гледам тези картонени дивотии 

 

10.4.jpg

  • Харесвам 9
Връзка към коментар
  • 2 седмици по-късно ...

Беше минал около месец откакто бяхме тръгнали от България и аз почнах да усещам, че се изморявам повече от нормалното и сетивата ми са доста притъпени или не обръщам внимание на някои неща, а други просто ги игнорирам. Почнахме да се чудим и на къде да поемаме защото вече римските руини ни дойдоха в повече и аз бях сигурна, че ще пропуснем нещо интересно просто защото вече не гледаме с тия очи и тоя интерес както в началото.  Тръгнахме за Сиде, но идеята беше да поседим няколко дена на плажа

 

5.jpg.6ee8ab2273cebf66feab81f1b5060ddf.jpg

 

7.jpg.fcde82c57f49fc273376858181e5487f.jpg

 

и да решим евентуално дали да ходим към Коня и вътрешността или да продължаваме към Мерсин по крайбрежието. От Анталия до Сиде стигнахме с трамвая от спирка Murat Pasha в посока Expo и слезнахмe на любимото Аксу. От там на бензиностанцията и стопирахме автобус за Аланя който ни свали на една бензиностанция в началото на Сиде. От късата страна на бензиностанцията има спирка на маршрутка за автогарата на Сиде. Ние тръгнахме след обяд към Сиде и докато се намотаем и стана тъмно, все пак беше ноември месец. 

Мъжа ми ме остави в една градинка, за да не трамбоваме с всичкия багаж и отиде да търси хотел. В пясъчника и по тревата имаше сигурно повече от 200 котки, които в един момент вече ми се бяха качили на главата за галене и мъркане.

 

1.jpg.b3bf91b59100e9c357bcdc5eb31803a8.jpg

 

Периодически спираха коли на турци и изсипваха огромни торби със храна за тях и ме питаха дали всичко е наред и дали имам нужда от нещо. Тази грижа за бездомните котки и кучетата никъде другаде по света не съм е видяла в такъв огромен обем както в Турция.

По едно време мъжа ми се върна доста изморен и леко раздразнен защото беше обиколил доста хотели които макар и празни държаха неоправдано висока цена. Решихме да вземем един само за една нощ пък на другият ден да решим какво ще правим. Аз бях впечатлена от мащабите на Сиде.

Наистина много разлят курорт

 

01.JPG.8d3034a5f23d300695978887bd30ef2c.JPG

 

02.JPG.4e1abc36d4d230e92822c986e39e3b67.JPG

 

и ако не знаеш къде точно отиваш ще навъртиш доста километри.

 Настанихме се и имахме най-скъпата стая от пътуването ни и най-тясната. Аз по едно време усетих,

че ще изтрещя и ще отида да вдигна скандал на рецепцията, защото това беше хотел изцяло ориентиран към немска публика с всичките му All-inclusive и на вечеря им пускаха музика или имаше някой да свири на синтезатор, не видях точно, но беше точно под терасата ни до басейна.

 

4.jpg.3bbc0f9cda89e96fedcd7bd316a655a2.jpg

 

Не ни беше тук мястото. Мисля, че най-зверската българска чалга бих мога да изтрая, но тия немски мелодики ме изкараха яко вън от кожата. За това просто оставихме багажа и излезнахме навън. Сиде през нощта в някаква степен ми заприлича на Несебър.

 

2.1.jpg.bbb9b54fceebf925edb326395e4e54c3.jpg

 

/Снимката е от интернет/

 

Имаше стар град, сергии навсякъде и археологически разкопки.

 

2.jpg.9a99313c0eee403defccf1a5798a828f.jpg 

 

Обиколихме доста, виждаше се празно.

 

3.jpg.21f74c77d7965e6f3f0cd12c22990b97.jpg Заради Ковид, но и вече беше края на сезона.

 

Не ми беше уютно и даже казах на мъжа ми айде утре да се махаме…не ми се стои тук.

Сутринта станах много рано оправих багажа и бях готова за тръгване. Отидохме да закусим и изненада на рецепцията работеше жена от Кърджали с дъщеря си родена в Измир и не знаеща български. Майката обаче беше толкова мила и толкова специална жена, че ние тотално сменихме тактиката и решихме да останем още един ден. Тази жена беше цялото олицетворение на доброта и внимание което за порен път ни доказа, че не сградите и инфраструктурата правят мястото, а хората.

 

8.JPG.f6ef10cb74b74ca272b981331540f257.JPG

 

9.1.JPG.e2095151d9508be2aa065fcfd0bc31e9.JPG

 

Сиде на сутринта беше друго място, красиво, спокойно и много приятно.

 

9.2.JPG.57e4db5ce52c0d8c0b2e38815e272bdf.JPG

 

9.3.JPG.0fccadc1496ef3958a3bc2ad4dba4425.JPG

 

Отидохме до туристическия офис откъдето взехме една торба проспекти и рекламни материали и поговорихме с момчетата. Защото беше може би едно момче което ръководеше офиса, но негови приятели бяха дошли на раздумка и естествено ни поканиха на чай.

 

9.JPG.23f9f8a9d99587321f6a869d105d80b4.JPG Тръгна един дълъг и приятен разговор и всеки се надпреварваше

 

да ни дава идеи къде да отидем и какво да видим. Почувствахме се толкова у дома си, че чак се зачудих защо предния ден бяхме толкова подозрителни и  негативни. Казаха ни къде можем да се нахраним прекрасно без да плащаме като за туристи.

 

10.jpg.821f331869828012b67ca268e7809dfb.jpg

 

11.jpg.34680906539f849a8b2e48f64bfdae78.jpg

 

Сиде е от ония градове в които пластовете са много и различни и всяка общност е оставила своя отпечатък.

За нас по-интересното тук беше не римското наследство, а гръцкото.

Преди да тръгнем от България един неделен мързелив следобед случайно по BTV попадаме някъде малко след започването на този филм- Народът на дядо ми ...има го в торентите

 

 

 

и естествено аз така зверската се разплаквам накрая, ( да плача на филми ;-)),

но това ме кара после да отворя интернет и да разбера за съдбата на едни хора който в страни от цялата политика отнасят негативите на политически решения в собствения си живот. И в случая не става въпрос за християни и мюсюлмани. Става въпрос за чисто човешки ценности. 

На 30 януари 1923 г. е подписана конвенция в Лозана Швейцария за обмена на гръцко и турско население. Това става по искане на гръцкия министър-председател Елефтерос-Ванизелос същия на който е кръстено летището в Атина. Близо два милиона човешки съдби от двете страни Гърция и Турция, плюс хора живеещи в България, Македония, Сърбия и всичките части на бивша Югославия, Албания. Историците определят този акт като легализирана форма на етническо прочистване. И като срещнеш хора потомци на това събитие и оставаш без думи. И както се казва като четеш цифрите са статистика, но когато те касае лично е човешка драма, която нищо не можеш да направиш и сълзите са единственият стойностен израз. Вървейки по централната улица на стария град Сиде се натъкваме на нещо което много заприличва на познатите гръцки къщи.

 

12.JPG.9fcf66b74a7a4998e95f95ea18614662.JPG

 

13.JPG.7cc643b6c3dd168b0d42a4d8af9abbfd.JPG

 

Отпред стои човек и виждайки интереса ни ни заговаря на английски, междувременно се появява една жена която говори с човека на немски явно е негова приятелка немкиня, и той е кани на чай, но явно ние му бяхме по-важни и интересни и някак си и ние се отзоваваме на масата за чай.

 

14.JPG.7da2000a76232ede4e64c382f32bcd5d.JPG Говорим на немски и става

 

един разговор в който разбираме много от фамилната история на човека. Потомък на критски турци.

 

15.JPG.e6d093805fbc0317f5901eabb378f714.JPG

 

16.JPG.20cdf5e5391c185c0795ce569be5bcaa.JPG

 

17.JPG.6d61af1acb7a0e0a96d257f14ae70d5f.JPG И именно по линията на тая спогодба дядо му с баща му който е

 

бебе тогава пристигат в Сиде.

 

19.JPG.29af6cafc99ec4d548278495ed715609.JPG

 

18.JPG.c57baf332c81a5e7847d33fcc89ebb12.JPG

 

Той се ражда тук, но никога не е усеща мястото като свое, и в памет на баща си и дядо си прави музей.

 

20.JPG.9261d75cb505d54003ee4a08c54a458d.JPG

 

21.JPG.080977ed92d99ff8b52f1c0c6b35c5d9.JPG

 

22.JPG.feed735d1e1952b0ac75cbf9bf5256f8.JPG Своеобразен паметник на хилядите, бих казала милиони

 

човешки същества които се явяват заложници на политиката.

 

23.JPG.85ba3656f1d03a230f6602a035acbb0f.JPG

 

27.JPG.da8d345943f7501a5e61ca93df61bcf7.JPG

 

Стояхме много при него и после няколкото дни когато ходихме в стария град минавахме да го видим. И ако пак имаме път към Сиде сигурно пак ще се отбием да го видим.

 

25.JPG.c82afe98b8baf9429aa3d51219749fa5.JPG

 

29.JPG.a51247a9b72b07b67e5459b88d9a88b4.JPG

 

30.JPG.f5a61f1041b96a65b566c3ee6dcba99a.JPG

 

31.JPG.94ec6b5827704ea84a1c7a44e13bb574.JPG

 

35.JPG.2d069740560a84f94071e38af336ff87.JPG

 

36.JPG.1360ecac6abb30fd54d9586a1653fdb2.JPG

 

33.JPG.0b0bbb28a4d57b8eb333b8a5b55ef680.JPG

  • Харесвам 10
  • Браво 4
Връзка към коментар

@giafil, благодаря за темата.

Само последното мнение прочетох. Останалото си го оставям за по-спокойни часове, за да изпитам по-голямо удовлетворение т.е. кеф.

:clapping:

  • Харесвам 1
  • Благодаря 1
Връзка към коментар

От три дена спрягахме глагола ходя. Като той влизаше в словосъчетания като искаш ли да отидем…хайде все пак да отидем…добре после ще отидем. В крайна сметка действията ни се свеждаха до обилна, дълга и вкусна закуска с раздумка с Еси жената от Кърджали и някой от колегите и. Надигане от масата къде 11 ч. и бавно и славно движение към плажа.

 

1.jpg.c11dfda3aa5f69c49c53a79ed38c9c8a.jpg

 

2.jpg.62c791c58d6485d770385c28bd063c47.jpg

 

3.jpg.5fbac54b60aee5bbd82d39cf71c58709.jpg

 

 трите снимки са от сайта на хотела, защото явно толкова ние мързяло,

че нямаме една снимка от това красиво място./

Четене и планиране на някакви неща, но по скоро мързелуване и излежаване на слънцето.

Ноември месец беше тих и много приятен, без страх да изгориш от слънцето, а вода в морето доста топла и отпускаща.

 

3.1.jpg.c47b02d828f7837e51b35019df2a5089.jpg

 

Плажа почти пуст, основно местни хора и тук там някой заблуден руснак който разпознавахме от бутилката водка и многото бири около шезлонга. Истината е, че цялото блаженство те караше така зверската да се напиеш, да изтрезнееш и пак да повториш с което много разбирах братушката в това начинание…. 😉

Замръквахме на плажа и все си казвахме, че ще отидем да разгледаме руините от антично Сиде по светло,

но нещо плажа и морето не ни пускаха да го свършим.

 

4.JPG.01605fbba7773d6b76c659d1483d3861.JPG

 

5.JPG.14d803d8a21b2aa326b9ad758253531c.JPG

 

Та на четвъртия ден променихме тактиката.

Сутринта след закуска и преди плаж отидохме.

В гръцката митология Орион е най-великият ловец на всички времена.

 

6.jpg.4e47b4fc0a91e280af57416e03cdbbe1.jpg

 

Посейдон му е дал силата да ходи по морето без да се удави. Първата жена на Орион е Сиде.

Толкова красива, че Хера е праща при Хадес от женска злоба, да не я засенчи с красотата си…

Сиде значи и нар на гръцки. Учените тълкуват, че предполагаемият брак на Сиде и Орион е митичен израз на узряването на плодовете на нара и това е сезона когато се вижда съзвездие Орион най-ясно на небосклона.

Нарът е символа на града. Има го изобразен на монети.

 

7.jpg.e808f926b6a0c5e9c6a23fcd3acb541a.jpg

Сребърна монета сечена в Сиде от 400-430 г от н.е от едната страна нар от другата закрилницата на града - Атина с коринтски шлем и маслиново дърво. Града е населяван още от времето на сирохетските царства.

Естествено защитено пристанище, близо до река Евримедон и наличие на питейна вода. Много бързо се превръща във важен търговски център. Гръцко влияние, персийско и най-вече римско.

И в един момент се прославя като основен център на търговията с роби.  Или всичко което се вижда днес като археологически останки е плод на разцвета на един град базиращ се именно на тази търговия с хора.

 

8.png.325546e54bfe702257ff38fa42373f06.png

 

Основна база на киликийските пирати. Рим в един момент решава да въведе ред в региона обаче самият той е потребител на тези роби. Истината е, че робите от войните не са достатъчни и те прибягват до доставката им от пиратство. Един доста често срещан прийом е бил пиратите да се представят за търговци, акостират в някое пристанище по крайбрежието и привличат възможно най-голям брой хора да се качи на кораба им и след това просто затварят и тръгват навътре в морето към робските пристанища.  100 % чиста печалба. Корабите са били типичната гръцка триера или трирема – три реда гребци (роби или екипаж) разположени шахматно един над друг.

 

9.jpg.0f38c8d936b8d232fe00296452294dbc.jpg

 

10.png.4f146eab1ae5e088e51928f16a4a2c65.png

 

/артефакт  “the Lenormant Relief”  намерен близо до  Erechtheion  / 

Самият кораб и бил много маневрен можел е да се завърти на 360 градуса само да 90 секунди и е имал впечатляващи темпове на ускорение и забавяне. Корабите са били построени от иглолистни дървета като бор, ела или кипарис за интериора и дъб за външните корпуси. Веслата от млада ела с дължина 4.5 метра. Като целта е била да бъде колкото се може по-лек за да е маневрен. Платно от лен или папирус. Отпред е имало нос таран с бронзова обвивка, често под формата на животни коза или овен с изрисувани очи, който е служил при морски битки да нанесе поражения на вражеския кораб.

 

11.jpg.d25053162b65e49f2aa129c74cfa17d9.jpg

 

/Мозайка от Тунис/

 

Недостатъка на тези кораби е била иглолистната дървесина и нейната висока абсорбция на вода. За това е било необходимо регулярно през нощта да бъдат изваждани на сушата с помощта на подложки.

Какво са преживявали тия хора инцидентно оказали се на такъв пиратки кораб не искам да си представям. Истината е, че всичките храмове и сгради в Сиде са построени с пари от търговията с роби. Колко е струвал един роб?

 

12.jpg.bb828fd0f5234eed2471b11eb6c6674c.jpg

 

/релеф намерен при разкопки в Измир/

 

Различно в зависимост от войните, инфлацията, способностите, образоваността  и състоянието му. Понякога малко повече от вол, а понякога за красиво момиче до 3 годишни заплати на центурион със среден ранг. Или както се казва според търсенето и предлагането.

 

13.jpg.670e729e646eb66d8db08f9c17ca3e94.jpg

 

Този скелет е намерен при разкопаване на римски некропол в Сант, район Нова Аквитания, Франция.

Робството е увековечено на монета от времето на Грациян.

 

13.1.png.c2f1ade254f36edf2b2a0d84e01e98f2.png

 

А това са фигурки с неясно предназначение защото имат дупки и най-вероятно са били използване за някакъв вид връзване. Намерени са в Андовър Хемпшир Великобритания.

 

14.jpg.a04b7c73dafbe15cff05bfeef5a01d2b.jpg

 

Отрити са пет храма свързвани с различните вярвания. Най-впечатляващ e този на Аполон. Бог на красотата, светлината, покровител на изкуствата и водач на музите.

Най-разпознаваемия храм, превърнал се в запазена марка на туристическите справочници за Сиде.

 

15.jpg.022deacabca9f3307dcce1422cd1c867.jpg

 

16.JPG.5ad7d2a54d07de8d0929ce7284825240.JPG

 

17.JPG.fc6ba640f2c22212ea4c78897ea6f207.JPG

 

С форма-периптерос (peripteros) шест колони отпред и отзад и единадесет понякога тринадесет и повече по дължина.

 

19.jpg.70adffb54ab9ab46f677b3b5c6b97de1.jpg

Приличал е на този в Ним.

 

20.jpg.9e8bbc7baa3e5db4993a4a357a2c5144.jpg

 

/снимка от интернет/

 

За съжаление археолозите са успели да реконструират само пет.

 

18.JPG.260e5d3f8f800b63ca0eb261d3a4b337.JPG

 

От храма на Атина покровителката на Сиде са останали само няколко натрошени колонии

 

21.JPG.c000f867130e56a45abe1fc715935fa7.JPG

 

22.JPG.c1b24323a02d7dca92d5b39709818733.JPG

 

23.JPG.fa1dc23af1d0b4604016209a53229c2e.JPG

 

и място маркирано с квадрати, зад тях са баните на пристанището.

 

25.JPG.e7ebf3b33f9dbfaf165b4d29fefa44fb.JPG

 

24.JPG.36a7203fd1767cbdc52614f56f6ddf69.JPG

 

За нас по-интересен беше Храма на Мъжа (Mēn).

 

26.JPG.fc60423dc33e9d19de8b2907d70f175c.JPG

 

27.JPG.638899a5a27250a2bda5e294a253e34e.JPG

 

Много малко се знае за този култ. От сградата е останал само фундамента. Предполага се, че идва от вътрешността на Анатолия. Представен е като мъжка фигура с полумесец за раменете и фригийска шапка на глава,

 

28.jpg.6c42b643f7e2fcad0b429d7fe6f838c9.jpg

 

в някой статуи се наблюдава и шишарка, но нейното значение не е точно изяснено.

 

29.jpg.70d67d067697094b1859d36bb9319d3b.jpg

 

Бог на луната и от тук връзката му с месопотамският бог Sin и шумерския Nannar.

 

31.jpg.734b2342081f1be80ba21327c7d05278.jpg

 

Като символично божество в Анатолия е имал различни роли като бог на изцелението, бог на плодородието и военните, защитник на гробници.  За нас по-важно беше появата на негов храм тук и другото нещо което прави впечатление е месеца и звездата.

 

30.jpg.6576c5b07de114225ba49ef702342219.jpg

 

Символика която откриваме много широко застъпена в исляма, знамената на много държави,

включително и на Турция.

 

depositphotos_171852568-stock-photo-the-top-of-the-golden.jpg.1ba5b3a73369c336c15256f79e73bd21.jpg

 

tk5op51qjcf21.png.b72194251926319df4f57b106dfbb2c6.png

  • Харесвам 6
  • Благодаря 2
  • Браво 2
Връзка към коментар
Преди 1 час, giafil каза:

От три дена спрягахме глагола ходя. Като той влизаше в словосъчетания като искаш ли да отидем…хайде все пак да отидем…добре после ще отидем. В крайна сметка действията ни се свеждаха до обилна, дълга и вкусна закуска с раздумка с Еси жената от Кърджали и някой от колегите и. Надигане от масата къде 11 ч. и бавно и славно движение към плажа.

 трите снимки са от сайта на хотела, защото явно толкова ние мързяло,

че нямаме една снимка от това красиво място./

 

tk5op51qjcf21.png.b72194251926319df4f57b106dfbb2c6.png

Може ли линк към хотела? 

Връзка към коментар
  • 1 година по-късно ...
На 27.01.2023 г. в 9:10, Lindt каза:

A в началото на май много ли ще е топло за Ликийския път? Анталия дали е добра отправна точка? 

Надникни тук. 

Има от всичко по много за Ликийския път

Връзка към коментар
  • 3 месеца по-късно ...

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.