Прескочи до съдържание

Препоръчани мнения

 

преди 15 часа, домосед каза:

Големия чикагски пожар от 1871 (на който пожар после са си кръстили отбора по европейски футбол; дълга история за друга тема!) .

На въпрос на любопитния читател: историята не е чак толкова дълга. Може да се разкаже и с едно изречение: Взех си билет за първия си мач на живо в Америка по американски футбол (football, амер.) на чудото на спортната архитектура - стадион Солджър фийлд - и ...

 

2023080171chicago.jpg.dd6de51fa984b308a2c128ec2f210342.jpg

 

... чак като се качих на трибуните, осъзнах, че мачът ще е по европейски футбол (soccer, амер.)

 

2023080176chicago.jpg.d4c5b240c66f26c5aaee2479ad00dd79.jpg

 

преди 15 часа, домосед каза:

архитектурата на Франк Лойд Райт (1867-1959) от първата половина на XX век

 

Продължавам по темата за Франк Лойд Райт. От Чикаго се прехвърлям в Ню Йорк (през Бъфало и Нови Орлеан за по-интересно) да видя какво е създал през втората половина на XX век. ЮНЕСКО-колекцията покрива цялото столетие. 

 

2023080601newYork.jpg.66a4c2420b0e76f8c0d6be92163db5ca.jpg

 

Музеят Гугенхайм (1956) е шедьовърът на най-зрелите му години. Няма вече безбрежни прерии, прави линии, остри ръбове и тежки столове.

 

USA2023_NewYorkCity(themuseumview).jpg.a40479a5cad01c75e2668cd40fa87667.jpg

 

Магеланският фаул е, че успях да вляза по най-неизгодния възможен начин. В събота след 17:00 цената е колкото дадеш (може и $1), но нямаше такива билети онлайн и си взех за 16:30 на стандартна цена $30. И го разглеждах с най-голямата за седмицата тълпа, нахлула половин час след мене. С цената на кратко чакане на опашка. Не било задължително онлайн.

 

Пак добре, че се случи изложбата да е на Гего, Гертруд-Луиза Голдшмит, немско-венецуелска художничка от XX век, която половината век се е занимавала да плете дву- и триизмерни геометрични пластики от телчета.

 

USA2023_NewYorkCity(themuseumview)1.jpg.f07f7b3aa9e5074ba581a2531cc4581d.jpg

USA2023_NewYorkCity(themuseumview)2.jpg.f33dd683ef475cb8c147fce6f48a5ae3.jpg

 

До средата на франк-лойд-райтовата спирала си се наситил и бягаш при Пикасо в една от страничните зали да се разнообразиш.

 

USA2023_NewYorkCity(themuseumview)3.jpg.15c61360f95a287b72deb7064aee08c2.jpg

 

Презареждаш и продължаваш по спиралата нагоре до най-подробно пресъздадения хаос на Сара Зи.

 

USA2023_NewYorkCity(themuseumview)4.jpg.346b606f1723f6a79ddc0512f080a3ae.jpg

 

И вече изпълнил ЮНЕСКО дълга си, прекосяваш градската градина и сядаш да си полафите с Теди Рузвелт в неговия си музей.

Оня - от филмите за нощния живот на музейните експонати!

 

 2023080685newYork.jpg.4644781e040e905e8302e84585bd1229.jpg

 

Албумите:

 

USA 2023: New York City (the museum view)

https://photos.app.goo.gl/4i9v5n5tnz5rPTfk8

 

USA 2023: New York City (the city view)

https://photos.app.goo.gl/q6RMJJpxpAWFkLNG8

 

Куиз: да се открие още едно ЮНЕСКО в горния албум

Жокер: споменавал съм в го в темата

 

 

Още албуми от споменати места по пътя между Чикаго и Ню Йорк.

Без ЮНЕСКО 

 

USA 2023: Niagara Falls

https://photos.app.goo.gl/1mnCKf6DxomVt6U57

 

Canada 2023: (Chutes [Niagara) Falls]

https://photos.app.goo.gl/hqewiRCBWsdSj46P7

 

USA 2023: New Orleans (by day)

https://photos.app.goo.gl/HwHsG5uF4qH9Th7S8

 

USA 2023: New Orleans (by night)

https://photos.app.goo.gl/FTGxteSx76vf7May6

 

USA 2023: New Orleans (by museum)

https://photos.app.goo.gl/9zsESwBozD2GRj6RA

  • Харесвам 13
Връзка към коментар
преди 2 часа, домосед каза:

да се открие още едно ЮНЕСКО в горния албум

Другите ги мързи да пишат, затова ще ги улесня :biggrin:: жената с факела.

  • Харесвам 1
  • Браво 1
Връзка към коментар

Тази година посетих към 10-15 обекта, като повечето са „случайни“, т.е. стари централни части на разни европейски градове плюс Стоун Таун. Но за тях няма да пиша – всички сте били или ще отидете.

Обаче два обекта с природна насоченост ме развълнуваха и ще пиша нещичко за тях. Плюс още един, него ще добавя заради териториалната принадлежност.

 

Мавриций има два обекта на ЮНЕСКО:

1. Le Mourne – най-разпознаваемият изобщо обект на острова. Върхът от картичковите снимки с подводния „водопад“.

 

1326786-le-morne-mauritius.jpg.3a9b3e3a0b8ae45ad84533b008cb3708.jpg

(Снимка: нет)

Несъмнено повече от приятен за окото, но причината за вписването му е друга.

Някога холандците докарали на необитаемия първоначално Мавриций роби от Мадагаскар и Източна Африка за работа на плантациите със захарна тръстика. С течение на времето владетелите се сменяли, но всички докарвали още роби. Животът на робите по плантациите не бил лек и някои бягали и се криели из по-отдалечените места из острова. На Le Mourne е имало много избягали роби („maroons“ или марони, имаше една любима моя детска книга за тях на Майн Рид, но там действието се развиваше на Ямайка). Та робите се заселвали в разни пещери и по-скътани местенца около върха и никой не ги закачал. Има легенда, че при отмяната на робството през 1835-та на Le Mourne се е качил полицейски отряд, за да каже, че всички беглеци вече са свободни. Но робите не разбрали или не повярвали и някои се хвърлили от скалите, за да не бъдат заловени.

Като разбрах, че на Le Mourne има пътека, знаех, че трябва да ме има там. Най-малкото за лов на гледки, че за самолетче над лагуната не можах да се вредя (шест седмици по-рано няма места!!!), а и в моите дни беше ветровито и не видях ни един самолет.

Пътеката е с контролиран достъп някъде до 14-14.30, а в 16.00 затварят портата. Вероятно има неофициални входове, но не ги знам. На входа се записваш в тетрадка с имена и телефон, а на излизане се отписваш. Засега входът е безплатен.

 

20240521_142019.jpg.5359d197503700bc855e6505dd4451d9.jpg

 

Отидох в Мавриций през май заради идеалните за обикаляне навън температури (+25), които са недотам идеални за плаж според повечето хора.

Из нета има разни препоръки да ходиш на Le Mourne по изгрев, че и с гид, ама няма кой да ги слуша. Като не си по време на тамошното лято (ноември-април), можеш да отидеш по-късно. Примерно, малко преди обяд, като спре пороят. Таксито ме остави на шосето, на километър и нещо от входа. Заради дъждовете пътеката в гората е покрита с рядка кал, но напоследък все така ми се случва.

 

20240521_120632.jpg.f3f1935993d5b50d4f95e93fcd06be2b.jpg

(коловози има само на два завоя)

 

Гората е приятна, на места поваля за кратко, но заради огромната влага въобще не се забелязва. След гората започват гледките. И вятърът!

 

20240521_134626.jpg.d0fd96d27e593a2e4dcbc814a940d276.jpg

 

20240521_134623.jpg.66b7d0b8c7d202c8ffa7f28ad716c3f7.jpg

 

20240521_132616.jpg.43c3dfdfc860102ef734a0a68b7b012d.jpg

 

На открито кал няма и започва голям наклон с камъни.

 

20240521_132431.jpg.e859eeaaffb247fb601de8563951d389.jpg

 

20240521_132121.jpg.635a935c8b127ba43e15c2ff2bd83b7c.jpg

 

20240521_130715.jpg.6c3bb445a768ec151c1d4e3e3867f109.jpg

 

20240521_130448.jpg.a1a4f775602e3cdb6c761c7d8c2ff6d3.jpg

 

Заради това, че бях сама, плюс разни изцепки в миналото и факта, че може би вече поумнявам :smile:, се отказах да лазя по скалите накрая, че слизането щеше да ми е проблемно. Но това, за което отидох, си го получих, че и отгоре.

 

20240521_131940.jpg.2f06977de382db53f876b62858edffa8.jpg

 

На връщане огледах репликата на някогашното селце Trou Chenille до КПП-то. Отдалечено селце със сламени колибки, разрушено от ураган през 1945-та.

 

20240521_142221.jpg.d724b5711da4956a89a331bae872423e.jpg

 

20240521_142333.jpg.b49218d1f810613b0a94bf3542fda131.jpg

 

20240521_142341.jpg.7d58604c0d1c8dccf6c19ef8ab621626.jpg

 

(местните танци sega)

 

20240521_142403.jpg.d2e14353b853a82efa2e89cdafd20bc3.jpg

 

(мини солници от крайбрежието)

 

20240521_142418.jpg.7da4ad0b7fe2ccd1e7eda543c87704b2.jpg

 

После отидох до един от топ 10 спотовете за кайтсърф в света (пак Le Mourne).

 

20240521_145438.jpg.6f54a52d4304c82043244ab983ab82d6.jpg

 

Най-силните и подходящи за кайт южни ветрове духат през зимата от юни до септември и сезонът тъкмо започваше. Дърветата са с постоянно огъната форма.

 

20240521_145135.jpg.7423d8a96bc479eb334c0af60fa53322.jpg

 

По черен кален път (но пък с камиони) излязох на западния бряг на полуострова, където се намира един от най-хубавите плажове (отново Le Mourne).

 

20240521_150617.jpg.09f3f305463557f3063d2d5757ff34af.jpg

 

20240521_150100.jpg.cb7c5286582522cfbec7167edf6a438f.jpg

 

20240521_151313.jpg.3bc4fdcd0df0ed79402f7446726a5899.jpg

 

Оттам полека с кратък стоп за окъснял обяд обиколих полуострова по целия периметър до главното шосе, защото в тази част автобуси няма, а такситата самоволно спират по пътя и ти предлагат двойни-тройни цени със заплахата „има цели пет километра до спирката“. Пет километра не са много, но в Мавриций никой не ходи пеша – не е приятно заради липсата на тротоари дори в населените места или хората ги мързи, не зная.

 

20240521_164620.jpg.52f4991afa0be053e8b731b212f2fdcd.jpg

 

И колкото ветровит, а в късния следобед направо студен се оказа Le Mourne (ветровка разгъвах), толкова спокоен и умиротворен е северният бряг при Cap Malheureux.

 

20240525_113400.jpg.e979d59e45f8496b06e8050c5e41819c.jpg

 

20240525_114245.jpg.1e2773af53cba25e4eacf2a8b4796fc2.jpg

 

Този остров ми излезе съвсем по мярка.

 

==============================

2. Aapravasi Ghat

Намира се в столицата. Вход свободен.

 

20240524_124546.jpg.e169976979fc6467dd69d7e4937b9f87.jpg

 

След отмяната на робството възникнал въпросът кой да работи на тръстиката. И британското правителство провело т.нар. The Great Experiment, по време на който (1849 – 1923) в Мавриций пристигат към половин милион наемни работници предимно от Индия (97%), но и от Китай, Мадагаскар, Мозамбик, ЮИ Азия... Две трети от тях остават на Мавриций, другите се връщат у дома или емигрират. Към 70% от жителите на Мавриций са потомци на тези работници.

С годините потокът на емигрантите нараствал и се появил имиграционният център Aapravasi Ghat. Пътят от Индия до Мавриций отнемал от пет до осем седмици, а след време – от три до пет. Aapravasi Ghat е било първото сигурно място след безумно дългото време на кораб.

 

20240524_124648.jpg.9df02f96ae1e6b0c847ce3a5479a647d.jpg

 

В Aapravasi Ghat няма кой знае какво да се гледа – експозицията включва предимно снимки и информационни табла, но мястото е ценно заради историята на острова.

 

20240524_124853.jpg.1832f0ed68c7882713cbf13dd77015a8.jpg

 

(отзиви от потомци на някогашните емигранти)

 

20240524_125443.jpg.b774cffdbf98c165efbcce745d884e26.jpg

 

20240524_125755.jpg.7e66f7def3089c044e75c5b8daec3373.jpg

 

20240524_125548.jpg.48e84d3c6f8410f28ec14a91091ed0d7.jpg

 

20240524_125933.jpg.95bbe76b33ff2de6796f08bf703c0887.jpg

 

20240524_130226.jpg.a6b347e2be55b9ed2302fdf40695d233.jpg

 

20240524_130236.jpg.6c1999105ad89eba51147e24046f12b2.jpg

 

20240524_130540.jpg.307f7d284f351e1ac3c03d0948fb3e7a.jpg

 

20240524_130837.jpg.688232f9e1f2b14c5d6d93ef751b381c.jpg

 

20240524_131120.jpg.4abe4545c7e96bd304ea61af2a3c735a.jpg

 

А за мен остава въпросът (засега без отговор) коя е силата, накарала хиндустанските потомци да се цивилизоват, да си хвърлят боклука в кошчето и да създават страна, която спокойно може да мине за член на ЕС, макар от по-шантавите и бедните.

 

 

======================
 

Близо до Aapravasi Ghat се намира музеят на робството, където не отидох поради нежелание. В района е и пощенският музей, където ако си купите билет, под стъкло насред умрели паяци и при почти никаква охрана можете да видите сгрешени местни марки, оценявани на няколко млн. € или $.

 

20240524_132705.jpg.d379c2c21b5c596658f4e86ac7be9479.jpg

 

20240524_133429.jpg.e3a7947b28140a850c61d10f7568bb9f.jpg

 

 

 

  • Харесвам 16
  • Благодаря 2
  • Браво 2
Връзка към коментар

Вторият ми топ природен обект.

Куршската коса

 

16.jpg.3ef4e0a85bb336b84dd1ae6af94bd091.jpg

 

Това чудо на чудесата се появява преди около 50 века, когато балтийските ветрове и течения започват да трупат пясък върху ледникови морени. После вятърът довява семена и с времето пясъците се покриват с гори и храсталаци. Из косата заживяват викинги и германски племена, но още преди три века развитието на животновъдството и изсичането на горите нарушава баланса, а пясъчните дюни започват да се разхождат и погребват цели села. Тогава умните човечета от правителството на Прусия провеждат сериозно залесяване и сега към 70% от косата са покрити с гори. А освен тях тук са и най-високите движещи се дюни в Европа.

 

За логистиката си пиша три минус. Нощувките в Клайпеда, губивремето за мен в Каунас и разтакаването по разни автогари и спирки беше пълна тъпотия. Просто трябваше да хвана първия автобус от Вилнюс за Нида (най-южното литовско градче на косата, малко преди затворената в момента граница с РФ) и след почти шест часа тормоз, но без разправии с ферита и дремане по спирки, да кацна в Нида по обяд. Там, където ми е баш мястото. Но другия път ще ми се получи по-добре и ако може, ще дойда от Паланга.

 

 

Клайпеда е била срината през ВСВ, дори си нямат стара катедрала, но пък е останала малка фахверкова махаличка.

 

1.jpg.68dc24a255d589c97355baad70552a57.jpg

 

2.jpg.d75062507bf2e53257abca293c733050.jpg

 

3.jpg.dd1f510321c23a7be8af49f595ebc351.jpg

 

И голямо германско влияние. Уж германците били прогонени през 1945-та, но разни клайпедски кварталчета ми напомнят за Германия, из града е пълно с немски коли, а точно заради топ способностите за ранно планиране на германските граждани за моите дати нямаше ни едно местенце за настаняване в Нида.

 

За пешеходци има малък ферибот за косата от центъра на Клайпеда, а пътят до другия бряг отнема към 4-5 минути.

 

4.jpg.cf14c76b31f46235556e2a7bab2cea37.jpg

 

5.jpg.fca1875e31c3a035afc90febb84c634a.jpg

 

Да обикалям из района на Смилтине ми идва ограничаващо и решавам да се пробвам да стигна до Нида. Желаещите да пътуват с автобуси по трасето Смилтине-Нида са повече от местата и все някой оставаше тъжен да чака час до следващия автобус, като бяха забелязани и няколко зараждащи се семейни скандала. Пътят минава през гори, които дори сутрин са мрачни като по здрач. Допускам известна вероятност, че тук нощем от криви дънери, храсталаци и мочурища изпълзяват кикимори и незнайни местни вещици. :smile:

Автобусът пътьом влиза в Юодкранте и Первалка и ме обзема неописуема радост от гледките там. В Нида дори е още по-хубаво! Гледам приказните цветни къщурки и започва да ми се реве от собствената ми тъпотия и неосъществено ранно планиране. :girl_cray:

 

Интериора на къщичките огледах после в нета – повечето са съвсем нови и много уютни. :sad:

 

6.jpg.efa5de9cebad36b184abd05bd6ce1511.jpg

 

11.jpg.315bbbf618caf02003d0d50530711d05.jpg

 

10.jpg.4a546ada2a5b7b995ec2f05ae34519ff.jpg

 

7.jpg.bab91cd3f7b48f6fea7507cbebc85ab3.jpg

 

9.jpg.13d271344b069ac6bc7ecdc362adb5c8.jpg

 

12.jpg.d85a770d00bb28e0ca0f21e1e3142563.jpg

 

13.jpg.a1ddf475afa8384f70f4f679a9d8c4f0.jpg

 

14.jpg.e53ae71d6e31fc7de1d2d8d06c60ea99.jpg

(Последната снимка е от Юодкранте)

 

 

Селцата по косата са накацали от страната на лагуната, скрити от морските ветрове. За забавление се предлагат разходки с платноходки в лагуната, водни колела, риболов и скандинавско ходене за немски пенсионери. Не забелязах някой да се къпе тук.

 

15.jpg.78e51c311634ea637c90a9718d572da0.jpg

 

17.jpg.986b2d44eefdbaa0339b8ce19540c269.jpg

 

18.1.jpg.2b14ef611f59d407c3cd6fd7f01b9ea2.jpg

 

18.jpg.291eb976073723c9b1e01587175a4f15.jpg

 

Има много местенца за птицелюбители, а по време на миграция косата е доста натоварено място.

 

18.2.jpg.85d4f7f77e1694016fd2faef071b55d0.jpg

 

По цялата дължина на литовската част на косата минава 50 км веломаршрут (дават под наем какви ли не транспортни средства), а някои междуградски автобуси от столицата превозват велосипеди.

 

19.1.jpg.c904b970f74b7e7aeb2910d108fbdb5d.jpg

 

Има безброй пешеходни маршрути, музейчета, къща на Томас Ман, а на западния бряг се е разпрострял стокилометров плаж само за ценители. Човек все ще намери какво да прави.

 

19.2.jpg.908e52a339b573aa0f442093f85daa96.jpg

 

19.jpg.f72bbd60ba362c9ff250d8270fd120d7.jpg

 

Този път съм дошла за малко пясък. Близо до Нида се намира най-голямото поле от дюни, а най-високата сред тях е Парнидис. Най-високата дюна на косата е Vecekrug, но ще я оставя за друг път.

 

20.1.jpg.276216b7f6644bbfcced71dfef9a1ec5.jpg

 

Парнидис, за разлика от Vecekrug, е жива дюна и лекичко се помества насам-натам. В долната си част е залесена с борови дървета.

По пешеходния маршрут от Нида към върха на Парнидис има дървена стълба – вече четвъртата по ред след 1975-та заради движението на дюната.

Масовото ходене по пясъка е вредно за целостта на дюната – пясъкът се размества и вятърът го отвява към лагуната. Ако косата не се пази – не е залесена, строи се на поразия и се пуснат тълпите да пасат на свобода, след векове морският вятър ще издуха целия пясък от косата в лагуната на Неман, където пък ще се появи нова суша.

 

20.jpg.6323f60f3c218f7a5af1648af699a448.jpg

 

22.jpg.e51492dff78452b6a3f3d39302c97abe.jpg

(„Капани“ за дюни на Парнидис)

 

21.jpg.872113452368e6ae3b5691c8f8194b5e.jpg
(Пустиня накрай света, тук нямаше и хора)

 

На 52 м височина има слънчев часовник с календар – най-високата точка на дюната през 1995-та.

 

24.jpg.68ca34832f9f33273dfa9e107c332283.jpg

 

Новият връх вече е леко изместен на юг и е на 55 м с панорамна гледка към дюненото поле.

 

23.jpg.04cfc54a93777cc9824febaf5b7ad28e.jpg

 

Преди няколко века дюните се разхождали съвсем свободно из Косата и поглъщали цели села. Когато някоя дюна покривала село, получавала неговото име.

Но Парнидис е по-специална – името ѝ означава „преминала през цялата Нида“.

Някогашната Нида се намирала южно от сегашната. Преди три века дюна наближила селото и хората преместили Нида там, където е в момента. Но досадната дюна дошла и в новото село и само залесяването с планински бор я озаптило. За почти два века дюната е преминала през старата Нида от край до край и над пясъка вече се показало старото селско гробище.

Докато дюните са живи, те не изчезват, а просто пътуват насам-натам. Обрастат ли с повече от необходимата растителност, спират и преминават в друга категория.

Из дюненото поле има пътечка за разходка до Долината на смъртта, където през Първата световна е имало лагер за френски военнопленници. Но съм с малко време и много задачи, някои – много важни! :wink:

 

27.jpg.1ed5e1b886637ca10fcb9aba04b9249c.jpg

 

След кулинарния туризъм обикалям из Нида и Неринга и успявам да се класирам за автобуса за Смилтине в неравна битка с цял скаутски лагер от Залцбург.

 

Бях си казала, че ако не вали, ще се изкъпя в Балтийско море. Идва време за изпълнение на обещанието. :rolleyes:

Автобусът те оставя до ферито за Клайпеда, а оттам плажът на Смилтине е на километър през ухайна борова гора.

 

32.jpg.cdc11269eb9d8ce88d6009ed9c453742.jpg

 

33.jpg.7f5ceef8ea685d9c2ea8f3fad4fb20be.jpg

С оградени мравуняци.

 

21 градуса на слънце тук са си приятна лятна температура. Немски баби се мажат с 50 фактора слънцезащита – ама че странни хора. После виждам неколцина изгорели. :shok: А на другия ден и порозовялата си муцуна в огледалото. :smile:

 

36.jpg.447726b6820f178c66ec7c5785950329.jpg

 

Това, което прави плажа само за ценители, е 18-градусовата зеленикава вода. Тук няма време за размисъл, влиза се с вопли и потапяне с главата от раз. Има жълто-червено знаме, пускат само до кръста заради вълни и викат нещо с високоговорител на странния им език.

 

35.jpg.f0679c3f1f8493c7354e11acd4562edc.jpg

 

34.jpg.9f4e4fa4791875deb4ba3bc845d95e96.jpg

 

На раздяла с този чуден плаж кикиморите успяват да ми отмъкнат любимо сребърно бижу, което завинаги остава из пясъците на косата.

Съвсем нищожна цена за ден щастие.

  • Харесвам 12
  • Благодаря 1
  • Браво 4
Връзка към коментар
  • 3 седмици по-късно ...
преди 44 минути , домосед каза:

#вМоментаСъм

Много ще се радвам да видя нещо извънградско от Тайван. Навремето се позамислях за натам, основно заради националните им паркове (примерно Alishan, разни каменни гъби на плаж и непомняощекои), че големите градове с високи кутийки не ми носят особена радост. Все пак са наричали острова Формоза, значи трябва да я видя тази формоза непременно. :smile: В близките години. 

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
На 20.09.2024 г. в 18:35, Argentique каза:

Много ще се радвам да видя нещо извънградско от Тайван

Готово! Ама не от тоя път 🤪 

За да не спамим тая тема, отговорих в моята

 

 

  • Харесвам 3
  • Благодаря 1
Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.