Прескочи до съдържание

Моята Сокотра


Svetulche

Препоръчани мнения

Публикувано: (редактирано)

Ден 3 – Hoq cave – Rosh Marine Protected Area

 

Започвам да влизам в крак с времето и правя първи опит да видя изгрева, който е къмто 5.30 ч., час, обичайно невъзможен за мен. Тук, обаче е нужно просто да отворя очи и да погледна към морето. Правя го, а слънцето вече е няколко пръста над морето. Много бързо се разсънвам, грабвам фотоапарата (то на този остров и до тоалетната не отивам без него 🙂) и изминавам няколкото крачки до плажа, а там стотици рачета се къпят в прибоя и посрещат новия ден. Ама от далеч усещат, че приближавам и бягат бързо. Правя протяяяяжна разходка по плажа, мога дълго да наблюдавам танца на рачетата.....

 

DSC_8817.JPG.6404523e9c39489b405b3f332422ad2b.JPG

 

DSC_8815.JPG.3de905e8ff06ba6ddfc920607e37dff0.JPG

 

DSC_8818.JPG.f2a543a43d4a367424907f76808e8125.JPG

 

DSC_8833.JPG.503109c6e223d59cbbe5ecb9b28e5103.JPG

 

DSC_8834.JPG.5c8169010b5c6b9601d403343f05644a.JPG

 

DSC_8846.JPG.4292af05960613e76e709b90635ffec3.JPG

 

DSC_8853.JPG.5fd57f3896f380af429776190481eb9c.JPG

 

DSC_8870.JPG.ea80dc510d63002e6c99b4956d7b4d91.JPG

От далеч виждам, че нашите хора също са станали и се молят. Значи ще има кафе съвсем скоро.

Бързо ни схванаха навиците и чаят и кафето винаги първи бяха на масата сутрин. Появиха се и моите дружки и се инсталирахме на удобните столчета да се насладим на гледката и кафето преди слънцето да е напекло. Всички други групи бяха с платсмасови столчета, пък ние – с удобни къмпингарски – още една червена точка за Lonely Socotra. Малките радости 😊

Днес ще се изкатерим до пещерата Hoq, която е най-голямата на острова и крие археологически находки от миналото на Сокотра. Дълбока е 3,2 км, на само първия километър е достъпен за туристите. По план трябваше по-раничко да тръгнем, ама нашите хора са толкова деликатни, че не смеят да ни подканят, пък ние кафето можем и до обяд да го пием. Все пак, някак си успяваме да стартираме и след кратък трансфер джипът ни стоварва до едно село на брега. Там вече има доста други джипове, хората са вече по трасето. Днес нашият гид ще си почива някъде в сенките, а до пещерата ще ни съпровожда местно момче с тениска, на гърба на която пише Benzema. Взимаме по една бутилка вода (голяма грешка, крайно недостатъчно!) и потегляме.

 

DSC_8878.JPG.06337c0751f3d27e7c111d6eab68b38d.JPG

Изкачването би следвало да е 1,30 ч., слизането – горе-долу пак толкова. Пещерата се намира на 350 м.н.в. Слънцето вече се е вдигнало и си е жега, а сенки почти няма. Момчето бодро крачи напред, но все се оглежда назад – идваме ли. Движим се и ние бодро, ама то на всяка крачка – я, цъфнало бутилково дърво....., я - нещо друго хваща погледа, какво да се прави..... спира се за снимка. Ако срещнем някоя рехава сянка – пак спирка.

DSC_8880.JPG.410cb92e6347a5cbc01a408a81477221.JPG

 

DSC_8882.JPG.1185ea77e6d89e51a101904a39919a88.JPG

 

DSC_8887.JPG.e0041069e8de9c43bc2acfdd5c87b627.JPG

 

DSC_8907.JPG.0b445e7a178a0bcd3a425e5949d962a7.JPG

 

IMG_8974.JPG.8c8ea43af8238991a09d8242b207d773.JPG

Мноооого ми беше тегав този преход, на път бях да се откажа по едно време. Много жега, не се издържаше направо. Викам си, аз не съм много по пещерите, я да си остана до някое бутилково дърво. Сестра ми – и тя даде на заден. Ама другата приятелка – со кротце, со благо, успя да ни мотивира и бавно, бавно, но все пак в рамките на определения час и половина се изкатерихме. Едни 350 метра изкачване, ама в тая жега, направо не се търпеше. Но пък гледките от входа на пещерата назад към изумруденото море и нацъфтелите дървета заличиха всичката жега и мъка.

DSC_8922.JPG.9fe687f50a68b2b07606f1a10ab081ff.JPG

 

DSC_8926.JPG.7ace71dc66ed00058eb59686c003cd59.JPG

 

DSC_8933.JPG.17821e59c7ec1c30e581058987975788.JPG

 

DSC_8934.JPG.866f32fc37fe9f903e83d08e4b2e9d4c.JPG

 

DSC_8942.JPG.be6810beb0961ffc9bb1fd5a7aa15068.JPG

А самата пещера също е страшно красива – с много образувания, приличащи по-скоро на корали, отколкото на сталактити и сталагмити, абе..... много е красива и напълно си заслужава да се качи човек до там.

IMG_9018.JPG.32cbba2bb84e3f734ad484089190b0dd.JPG

 

IMG_9022.JPG.d7e016a31897da09943a278ef9489410.JPG

 

IMG_9040.JPG.e670dd5fc76fc68d8068bdf244887f08.JPG

Доста време прекарахме в пещерата и после поехме по обратния път.

DSC_8944.JPG.6704faa18e6bf2bd18c661914c990c56.JPG

 

DSC_8956.JPG.e455dbd622c28d7048078247dce14c97.JPG

С Benzema дума не си продумахме, дали не говореше английски, дали не искаше да говори – не разбрахме. Съчувствахме му, че трябва в тази жега с нас да се занимава без да може глътчица вода да пийне..... То и ние вече нямахме вода и едвам се добрахме до колата. Там Абдул Азис щастливо ми подаде една ледена вода, аз обаче исках топла. Впечатли ме как един друг шофьор веднага донесе три бутилки вода от неговата кола и ни ги подаде.

В малките сенки, хвърляни от къщите в селото се криеха деца и ни гледаха с любопитство, но се срамуваха да ни доближат. И ние не настояхме. Потеглихме, беше време за обяд. Пак.

 

DSC_8959.JPG.1660014bf9085291aade9af9af2045fa.JPG

 

DSC_4413.jpg.5c17bec3855cc18bcc4a0d440790697e.jpg

Съвсем наблизо до пещерата се намира защитената морска зона Rosh – място с коралов риф и цветни риби. Отклонихме се от пътя и намерихме каменен заслон, под който разпънахме постелките и Абдул Азис започна да принася храната. Беше сготвил страшно вкусна риба, ориз и нещо като зеленчукова яхния. Имаше и задължителната салата – домати, краставици, лук и моркови, все зеленчуци, които не виреят на острова и пътуват до тук 2 дни с кораб от континентален Йемен. Но всеки ден ги имаше на трапезата ни. Похапнахме вкусно в компанията на две кози и множество лешояди и едни черни птички с червени крила (Socotra starling). Много тъпо, че нашите хора не можеха да споделят трапезата с нас. Направо не знам как издържаха......

DSC_4341.jpg.228e486ac85dee23e365f4524f82f08a.jpg

 

DSC_8960.JPG.3ef7760790bd2d0c9dc0470a6e725ecf.JPG

Толкова беше топло, че след обилния обяд, взехме че си подремнахме в сянката. После малко бутилкови фотосесии и после – шнорхелинг в топлото Арабско море. Пак много цветни риби, някои вече бяхме виждали на Dihamri, други бяха нови за нас. Чудно си изкарахме тук. Други туристи нямаше и Халифе се престраши и той да влезе в морето, но далече от нас и без да ни поглежда. Много беше деликатен и ненатрапчив.

 

DSC_8963.JPG.c622cfbddd1d9511ecfff6ddd338242e.JPG

 

DSC_8965.JPG.088a71836cefe9716b91b60d5f1fa89e.JPG

 

DSC_8972.JPG.cf37fc5d8d55ae03ecec505288c069b0.JPG

 

DSC_8976.JPG.b688bcdd0256ac11b5b655c4e799601f.JPG

 

DSC_8980.JPG.64468431a3c167847aa9505679e72b80.JPG

 

DSC_8982.JPG.1cb0e807b5ef7fff4b29c6eac3a5233f.JPG

 

DSC_8989.JPG.445caae7dcbd8f8373b9e183c17b814c.JPG

Отново потеглихме към плажа Archer, където вече имаше достатъчно свободно място за нас, не че бяхме единствените туристи, но не беше като вчера.

DSC_8998.JPG.1166c68a94b9f7222a47c1f52bf697ee.JPG

 

DSC_9000.JPG.0874d7df433bae4c3a6b4e0a78f824c7.JPG

 

DSC_9003.JPG.31efeca7e600bac3ef0a2247a7866bce.JPG

 

IMG_9141.JPG.e00c07971d82bac6073b31d1ff602d8c.JPG

Спряхме обаче на мястото, на което нощувахме предната вечер, за да се изкъпем в хубавата баня с топла слънчева вода. Много ни угаждаха нашият гид и шофьор.

DSC_4369.jpg.9736b85a8160527d2098ee4506374c2d.jpg

Белите пясъчни дюни на плажа Archer са огромни и много впечатляващи. Образували са се от силните сезонни ветрове, които през лятото духат на острова. Понякога те са толкова силни, че откъсват Сокотра от света с дни – нито кораб може да я достигне, нито самолет. В подножието на дюните тече извор със сладка вода, който обичайно се ползва за баня и за пране. Направихме една бърза разходка напред-назад, ама той залеза е в 17.30 ч. и бързо се стъмни. Та се заехме с обичайната си дейност – по едно малко питие под звездите и сладки приказки докато Абдул Азис готви на челник.

 

DSC_9030.JPG.08f19671ef1d0422aca2e4529303ba71.JPG

 

DSC_9022.JPG.c8656a246c22abc4d431edb3904f8d34.JPG

 

следва.....

 

Редактирано от Svetulche
грешка
  • Харесвам 32
  • Благодаря 3
  • Браво 13
Публикувано:

Ден 4 – Momi Plateau – Wadi Kallisan – Zahak Sand Dunes – Aomak Beach

 

Днес ни очаква дълъг ден – от плажа Archer на северния бряг, до края на деня ще се озовем на южния браг, на Индийския океан.

 

Вече всички сме в крак с времето и сме се измъкнали от палатките преди изгрева. Но никой няма желанието, дори и аз, да се катери до върха на дюните.

DSC_9043.JPG.2cf9e6ec252126b22d54c4ae9583040a.JPG

 

DSC_9039.JPG.d0d453d38077e379d482d44aa65efe8f.JPG

 

DSC_9049.JPG.e68acf677c81839c1df49bd3aef0b3fc.JPG

 

DSC_9051.JPG.bda5a4d11a8600bd15398ad1f72ae7f1.JPG

Лежерно се поразходихме по сатенения им пясък, изпихме си бавно кафето, натоварихме катуна и потеглихме към платото Momi. Пътьом спряхме до малък музей, в който бяха изложени интересни предмети от бита на хората от преди години, както и много стари снимки. Интересни ми бяха едни кози мехове, в които навремето съхранявали фурми и според гида ни, издържали в тях до 3 години. И днес едно от малкото неща, отглеждани на острова, са фурмите. Изненадващо, но тук успяхме да си купим книга за Сокотра. Колкото до сувенири - йок, нищооооо....

Продължихме пътя си покрай лазурното Арабско море, преминавайки покрай малки, спретнати села. В сенките се крият и играят деца. Мяркат се и доста оградени терени, на които няма нищо – нито къща, нито се отглежда нещо. Гидът обясни, че всеки, който има земя, е задължен да я огради, дори на нея да няма нищо.

 

DSC_9060.JPG.42b0fe02c926023d3ab85a20f2b82324.JPG

 

 

DSC_9061.JPG.a1b579fb846390e0f8c38229bee0dc89.JPG

 

DSC_8874.JPG.4d00a33e9f5982fe93642acea816fc14.JPG

 

DSC_4210.jpg.a512558577b51014a2f77e82d5ba85ad.jpg

DSC_4627.jpg.11d54b10b39d691600efdb1100adb354.jpg

Не след дълго напускаме морето и започваме да се изкачваме към планините навътре в острова. Скоро напускаме и асфалта, но пътят е все още добър.

Платото Momi е обсипано с бутилкови дървета, които точно сега цъфтят и го правят да розовее. Това беше и причината да го искам в програмата ни. Следват много спирки за снимки. Влизахме в двора на приятел на гида, за да си откъснем плодове, непознати за нас, но малко наподобяваха гуава. Купихме си папая от деца, които продаваха край пътя.

Странното е, че колкото и да е топло и безводно в момента на нашето пътешествие, а теренът – каменист, зеленинка има навсякъде – или палмова горичка, или някакви дребни храстчета, или големи изумрудено зелени дървета в дворовете на къщите (оказаха се бадеми, много разлинчи от тези у нас). Това внасяше много свежест и приятно усещане.

Бутилковите дървета също имат листа, но когато тръгнат цветните пъпки, листата опадат и биват заменени от прекрасните розови цветчета.

 

DSC_9087.JPG.2bcdbf0f1959de592d106c38b7bc3dae.JPG

 

DSC_9099.JPG.29c5b9d6253beb4bd18cb6d9d70ca425.JPG

 

DSC_9101.JPG.874f5bf88179d6672f5b8c7aef6e6e33.JPG

 

DSC_9105.JPG.0859eb74977328dfc0a69ef3e5adf7dd.JPG

 

DSC_9122.JPG.5d6a27f714f03c65e4a9a86263ce18f5.JPG

 

DSC_9131.JPG.3e4f5a6b0b231c64f46fc12e78ed0a1a.JPG

Малко преди обяд достигнахме първата си цел за деня – Wadi Kallisan – голям каньон с бели скали и изумрудени води в него (програмата ни не го предвиждаше, както и платото Momi, но по мое искане го включиха без какъвто и да е коментар). Каньонът се спуска от платото към брега на Индийския океан и в каньона, по думите на гида, винаги има вода, дори в сухия сезон. Паркирахме джипа до едни фургони, оставени от строителите на пътя (то пък един път.....), станали на дантела под напора на стихиите и се подготвихме да повървим половин час до дъното на каньона в жегата. Ама нали предстои къпане, понася се.

DSC_9138.JPG.08102fb749e44310125215cfbb285a52.JPG

А пък Абдул Азис веднага разположи рогозките в сянката и се подготви за почивка 😊

 

 

IMG_9327.JPG.f97922a0797366a19cdf4802781782a4.JPG

Каньонът наистина си заслужава офроуда – огромен е, водата е прекрасна и красиво контрастира с белите скали, по дължината му има няколко малки водопадчета и „джакузита“. Имахме късмета да сме сами и доста време останахме във водата, а пък като знаехме, че обратния път е катерене в жегата, съвсем не ни се излизаше, ама няма как – тръгнахме най-накрая. По баира нагоре се разминахме с много голяма група, която тепърва слизаше, добре че не се засякохме долу.....

IMG_9350.JPG.9a15eba5c97d4a7c527d1bbdbae1435c.JPG

 

DSC_9156.JPG.b92273ce532bb6b354ddf4cf80b3c37c.JPG

 

DSC_9159.JPG.9a421874b6b3eff7c9f6dbeb40e40664.JPG

В разбридания фургон ни очакваше обяда и шофьорите на джиповете на голямата група, които се бяха натъркаляли в сянката. Хапнахме, починахме и потеглихме, защото ни очакваха 3 часа до брега на Индийския океан, а и залез гонехме.

 

IMG_9359.JPG.dbb8fef702df24f5653571fc13c0a830.JPG

Пътьом ни прихванаха едни деца с хамелеони

DSC_9209.JPG.d3ac44ebc194afcc58afde030787cf66.JPG

 

DSC_9207.JPG.88148167f333205f9f36c112f99f4a1b.JPG

Трите часа път до южния бряг на острова бяха брутален офроуд, при който масажирахме всички части на телата си. Спокойствието и доброто настроение на нашия шофьор, обаче бяха изумителни. Пейзажите – извънземни: планинския пейзаж с горичките от нацъфтяли бутилкови дървета; формата и цвета на скалите - като от праисторията. Не смеех да помоля за фото спирка, защото ясно си давах сметка, че ще създам главоболия на Абдул Азис, така че – отпечатих всичко в главата си.

DSC_9212.JPG.d109cafbf6044dfda4f8fd2e54bbb9fa.JPG

 

DSC_9218.JPG.622e6fa03633314780f9f32785b04540.JPG

 

DSC_9239.JPG.1c772361c747559cd07a2c24be3209f2.JPG

 

DSC_9252.JPG.41da0696c427039771b684880a2fc50d.JPG

 

DSC_9226.JPG.dceb0b00152085c9fbc1610058477c38.JPG

 

DSC_9227.JPG.752b91adb64cc80351bc2f88a450b997.JPG

 

DSC_9229.JPG.c662502e54ca1055751f5d88ed7e1896.JPG

 

DSC_9214.JPG.3474d429f413e268f2e95b74cb45ca94.JPG

 

DSC_9233.JPG.da804074567bc0e8dc8fd407985602f1.JPG

 

DSC_9256.JPG.975377c2883358fe04fa04afc5f35be2.JPG

 

Последния 1 час от  офроуда бяха по коритото на широка река, сега суха, но ясно личеше каква стихия е текла и какво е влачила.

 

DSC_9263.JPG.cbbff5e26509c0c5c3ad9a6e9cc55c96.JPG

 

DSC_9264.JPG.9fc9f3fd159101b30c7026c4e8ddac69.JPG

Бях отписала залеза, викам си – само да стигнем живи и здрави до брега и колата да е все още цяла, пък залези – пак ще има. Но, нещеш ли – както си бяхме в коритото на реката и изведнъж пред нас се видя брега и океана и големи ..... дюни. Наближавахме селото Zahak и неговите дюни, навяти от сезонните ветрове. Слънцето доближаваше хоризонта, но имахме шанса да хванем малко светлина. В подножието на дюните доближихме множество паркирани джипове, а по дюните търчат жени в рокли, явно специално подготвени за целта, фотографите тичат след тях. Много смешно ни стана на всички, Абдул Азис веднага прецени, че не е нашето място това и подкара по-нататък, докато намери място, свободно от фотосесии и всякакви други туристи. Благодарна съм му, че успяхме да стигнем до дюните, не заради самия залез, а заради вида им миг преди слънцето да залезе, заради усещането да стъпваш по топлия бял пясък и пред теб, до където поглед стига да е само това пясъчно море с неговите гънки и кривки.

DSC_9269.JPG.0fcae7cc150ceb9874ec40276aa42d9f.JPG

 

DSC_9271.JPG.8e36d3e8984a039ecd858b49dffa1f30.JPG

 

DSC_9283.JPG.cbb67d0f5171e20873fb3642a04b54ef.JPG

 

DSC_9300.JPG.7932a3c8bcd908cbf8fb4d597d667cbb.JPG

 

DSC_9321.JPG.703964dccb4a689f98b51f1f1af5e740.JPG

 

DSC_9348.JPG.86b4f87adce150ea36279967a5ac000c.JPG

 

DSC_9350.JPG.d6d5f6c1af96ac0d916b62d669199d61.JPG

Почти по тъмно се спуснахме до джипа и след половин час пътуване в мрака се озовахме на плажа Aomak. В тъмнината много не видяхме, но беше ясно, че има доста села по този бряг и че са електрифицирани! На повечето места, особено във вътрешността на острова, ток няма и в най-добрия случай, осветлението е чрез някакъв солар, който захранва една крушка.

Минахме през едно село и се озовахме на плажа. До една палмова горичка, в края на плажа, разтоварихме катуна. Беше ми неудобно, че след това тежко шофиране Абдул Азис трябва да се заеме с готвенето, но той не пожела никаква помощ и ние решихме да не му се пречкаме. Още повече, беше практика да се събират с други шофьори, с които са си близки, да си помагат, да си бъбрят. Притрябвали сме им ние 😊

Освободени от всякакви ангажименти, решихме да проучим как стои въпросът с банята и тоалетната. Веднага ни упътиха. Без забележка, бяха много добре направени и душ имаше. Точно пред баните се беше разположила голямата китайска група, която до този момент имахме късмета да не сме срещнали очи в очи. Е, имахме челен сблъсък с тях по-късно вечерта, защото бяха насочили изключително силната си лампа точно към нашите палатки, което беше много дразнещо. Освен това, една заблудена китайка, се опита да влезе във всяка една от нашите палатки и не реагираше на никакви обяснения. Абе.....

До момента на толкова оживено място не бяхме нощували, започнахме да се засичаме и с групите, които се движеха в обратната на нас посока.

Изкъпахме се, водата беше топла, въпреки че доста народ беше минал преди нас, и се разположихме в очакване на вечерята, която отново беше изключително вкусна

IMG_9467.JPG.1e28f493811b1523f745ba44355a1802.JPG

 

IMG_9470.JPG.d459a08683c6e930107908a964f14dd9.JPG

 

следва....

 

 

 

  • Харесвам 27
  • Благодаря 3
  • Браво 11
  • 2 седмици по-късно ...
Публикувано: (редактирано)

Ден 5Dixam Plateau – Dirhur Canyon – Fermhin

 

Денят започва по изгрев на плажа Aomak с къпане в топлите води на океана.

 

 

DSC_9358.JPG.9adee23d3bcd7a2bfca22936cc19b422.JPG

 

 

IMG_9486.JPG.c41c47cdd890cd96f9b68e3052b5d374.JPG

 

Закуска и потегляме към платото Dixam за среща със символа на Сокотра – Dragon Blood Tree.

Преди това, обаче, се отбиваме в близката пещера Dagub. Джипа ни стоварва почти на входа й. Пещерата е доста плитка, в нея до сравнително до скоро са живяли хора. След това, което видяхме в пещерата Hoq, тази бледнее.

 

IMG_9512.JPG.f0817c0897638f84b8adcbf9bb97cc84.JPG

 

Преди да продължим пътя си към платото трябваше да заредим гориво. Ето как става това:

 

DSC_9373.JPG.1ba980307e706547d91d2e3e7b8497e2.JPG

 

Когато из острова виждахме някоя по-голяма постройка, то тя беше или училище, построено от Саудитска Арабия или от Емирствата или жилища за бездомни хора и деца без родители, построени пак от същите. Йемен е във война от доста години, разделен на северен и южен, с двама държавни глави, с два флага. Сокотра териториално принадлежи към южен Йемен, но на практика е територия, забравена от правителството и постепенно тук започват да печелят влияние други държави и бавно да изкупуват земята. Въпрос на време е да се появят курортни комплекси и какво ли още не....

 

IMG_9517.JPG.9a84cbb8eb7450263e5763fc293d6927.JPG

 

 

IMG_9527.JPG.ee51f3bce51ab544936a14c29750b150.JPG

 

От морското ниво рязко започнахме да се изкачваме и ето ни на платото, отбихме от асфалта и потеглихме към грандиозен каньон. Появиха се и първите драконови дървета. Те са емблематични за острова. Наричат ги така, защото от кората им се добива червен прах, който местните използват като лек за какво ли не. Тези дървета са вид драцена и само тези, които растат на Сокотра формират гора, а не растат само като отделни дървета. Към тази гора сме се насочили днес – гората Fermhin.

 

DSC_9380.JPG.aa55f8e2d3ec0c31f51636dd88559a86.JPG

 

 

DSC_9389.JPG.2882b9be6aae8e2eb16acb9814ec97c5.JPG

 

Дърветата, които са стари имат характерна чадърообразна форма (дървото в дясно на снимката), а по-младите дървета са с формата на дървото в ляво на снимката:

DSC_9386.JPG.becc7ad6dd78b783ed13320c6bfc8934.JPG

 

За да стигнем до гората, обаче, се спускаме в каньона по брутален път, леко ми се изправи косата този път....

В каньона следва поредното потапяне в едно гьолче, обяд е, жегата е голяма и водата е спасение. То всъщност, основният проблем е, че няма сянка. Връщайки се обратно при джипа се разполагаме в рехавата сянка на едно дърво, за да обядваме, заобиколени от 10-тина лешояда. Добре, че все пак, бяха доста по-скромни от нашите гларуси и не се опитваха да крадат храна. По едно време така ни бяха обсадили, а пък сянката се местеше и вече не се издържаше, та се наложи да се катерим по дървото и да търсим къде са се скрили нашите хора, че да дойдат да си ни приберат 😊

DSC_9410.JPG.7e912233bcbf2e5259e536859f81fac8.JPG

 

 

DSC_9417.JPG.2f1fde37b59f9d266dfcbfcd26869e08.JPG

 

Започнахме поредното предизвикателно изкачване, а склоновете бяха изпълнени с бутилкови, краставични и драконови дървета.

DSC_9397.JPG.3e9b48bd3711adc1116e8ec09dc9ff4f.JPG

 

 

DSC_9439.JPG.2821f6f5f817890ea919faa61e8f31d3.JPG

 

 

DSC_9437.JPG.b614ac00f7c7fab786e7e25934eb9cf0.JPG

 

 

DSC_9426.JPG.2df9cab275cd4c167ed34b8dd2b8bf4a.JPG

 

Краставично дърво:

DSC_4981.jpg.14c55d4f0a7840993a1b54a4be507f49.jpg

 

След няколко фото спирки, най после достигнахме лагера за деня – насред гората Fermhin. Установихме се в един по-отдалечен ъгъл с надеждата да сме по-далече от китайците, които още не бяха пристигнали.

DSC_9455.JPG.b2e12ff3ec903ca66804da6e7baf8663.JPG

 

Днес беше един от малкото, ако не и единствения ден, в който имахме време за следобедно спокойно кафе и малко почивка. Разходихме се из гората. Дори не мога да си представя колко стари са тези дървета, при положение, че за да порастне до към 40-50 см.  на едно драковново дърво му трябват 20-25 г. А малките фиданки са вкусни за обитаващите острова кози и това е причината този растителен вид да е силно застрашен. Като се замисля, при цялата разходка не видяхме нито едно малко дръвче.

 

DSC_9460.JPG.e832c6a4ed0b7435de07fc0ef2c4899b.JPG

 

 

DSC_9456.JPG.765db7dda130ca6da23ac36d48df441e.JPG

 

 

DSC_9467.JPG.49ba5e17b34eaebe97916bd1d71f612f.JPG

 

 

DSC_9477.JPG.47d3ac2177e674c3170e9cd8d9f4b1b8.JPG

 

 

DSC_4921.jpg.610415c88f94e7576d50310cea4df3b8.jpg

 

 

DSC_9496.JPG.75afdfe4e8b0d7de5b6886038bd2d170.JPG

 

 

Върнахме се в лагера малко преди залеза, за да установим, че китайците са окупирали плаца, но за късмет – ние сме далечко от тях.

DSC_9500.JPG.7b747a4ace402e251069046423aabe88.JPG

 

За залеза Халифе ни заведе на място с красива гледка – впечатляваща е както гората, така и извисяващите се в далечината гранитни върхове. Там някъде е и най-високият връх на Сокотра – 1,503 м.н.в. От гората Fermhin може да се направи 2-3 дневен преход до скалистите планини във вътрешността на острова. Но не по това време на годината, много е топло. Януари е подходящото време, ако някой реши.

 

DSC_9504.JPG.b2f6182e4c370ed190c3c5cea1895ff0.JPG

 

 

DSC_9509.JPG.34ed63d4cf68af06cc6e206fd2644345.JPG

 

Залезът дойде и бързо изчезна, почти по тъмно се прибрахме в лагера, където ни очакваше лагерен огън, пуканки и вкусна вечеря.

Тази нощ беше доста хладна и за пръв път си спахме вътре в палатките. Абдул Азис каза, че е замръзвал от студ и бил спал в колата.

Имахме късмета да се насладим на поредния красив изгрев, а и бяхме едни от малкото, които бяха станали толкова рано и цареше пълно спокойствие, нарушавано само от петлите от близкото село

DSC_9541.JPG.ce58c6f2b7fa18cf6de81245593a3944.JPG

 

 

DSC_9549.JPG.ebad66066753d805ecebd96f61016499.JPG

 

 

DSC_9556.JPG.4d738d2cd18e7c0b54212581345dda31.JPG

 

 

DSC_9565.JPG.f48a75d4a50b246d40c51fd4c57e9dfa.JPG

 

 

DSC_9566.JPG.535853aaec49138e86d6f8c33fab7863.JPG

 

 

DSC_9567.JPG.5dd717887d9ecaa3c6fcda0f0647965c.JPG

 

 

DSC_9571.JPG.37ead37321353ccd414bfaddadd5cefd.JPG

 

 

DSC_9576.JPG.5e9fdd3d2affdeb23d514cbffe55e92b.JPG

 

 

DSC_9588.JPG.cefa973dbbff25f7358191810d344b0b.JPG

 

Великден е! Връщаме се в лагера, а там ни очакват и нашите великденски яйца 🙂

DSC_9591.JPG.f3dc27ce4d400ebcbc0171f3f6b9dac4.JPG

Преборваме се с тях под любопитните погледи на Абдул Азис и Халифе, закусваме с вкусен сокотренски мед и потегляме към новата си цел за деня. По обратния път от вчера - пак по изровения път слизаме в каньона и се изкатерваме обратно на платото. Очаква ни черешката на тортата.....

следва....

 

Редактирано от Svetulche
  • Харесвам 30
  • Благодаря 3
  • Браво 13
Публикувано:

То бива, бива красота, но тази която ти си запечатала на снимки, си е направо красотище.

Браво за точния мерник и благодарности, че споделяш това изумително място с нас!

 

  • Харесвам 11
  • Благодаря 1
Публикувано:
преди 12 часа, Kalina Ivanova каза:

То бива, бива красота,

Да, много, много красив е този остров и "изумителен" е много точно казано. Това е една обетована земя, откъсната от реалността, едно пътуване назад във времето на нашата планета. Не случайно наричат Сокотра "Галапагос на Индийския океан"

  • Харесвам 9
  • 2 седмици по-късно ...
Публикувано:

Ден 6 - Dixam Plateau Detwah Lagoon

 

 

С дълъг трансфер през платото Dixam се отправяме към западната част на острова и градчето Qalansiyah – вторият по големина град на острова.

Пътьом минаваме покрай три съветски танка, закотвени на вечна вахта на брега и насочени към морето. Някога на острова е имало съветска военна база, та са останали от онези времена. И сега на острова най-полпулярната професия е тази на войника. За щастие, днес войниците нямат занимание и просто получават заплата.

Щракнахме по една протоколна снимка и продължихме към крайната си цел.

 

DSC_9630.JPG.c77f67770105390cd68e51b25ce0dc38.JPG

 

DSC_9622.JPG.1629eb321b70d8ca2c8a3f027a24b2bc.JPG

В градчето не влязохме, а от покрайнините му джипът потегли към едно възвишение. Халифе помоли да си затворим очите и да не гледаме, докато не ни каже. Послушахме го и когато най-после каза да погледнем – пред нас се разкри чудната красота на лагуната Detwah. Приказно красив пейзаж...... Абдул Азис потегли към лагера, а ние се изкатерихме на възможно най-високото обзорно място и залепнахме за гледката. Беше точно обяд, отливът беше започнал и цветовете бяха пастелни и красиви. След толкова видяна красота в последните дни, не очаквахме, че има още нещо още по-красиво в края на пътешествието.

 

 

DSC_9635.JPG.5f34c8b7dd286d993e39fa135d3759b0.JPG

 

 

DSC_9638.JPG.19244dc9457e9a79771b9bf2c36b70b7.JPG

 

 

DSC_9640.JPG.4563d2a6b8f7f62deca7434759fb7222.JPG

 

 

DSC_9643.JPG.f4ff8e96b1f331abfe7bb688990b8e01.JPG

С мъка се отлепихме от гледката, тъй като ни очакваше срещата с пещерния човек Абдула и искахме да избегнем срещата с друга група при него. Тръгнахме надолу към лагуната, от където до лагера са към 20 мин. Но нашият грижовен шофьор беше тръгнал да ни издирва и ни пресрещна, та спестихме ходенето под палещите лъчи на слънцето точно по обяд.

DSC_9663.JPG.c43817f3822a6da682adf5271061da62.JPG

Лагерът беше разположен в единия край на лагуната, имаше достатъчно изградени заслони, баня и тоалетна. Място – бол..... Бързо се пооправихме и потеглихме към пещерата на Абдула. Крачехме през лагуната в почти горещата вода (беше много плитко, след отлива и се беше доста стоплила) и се молехме за сянка.

DSC_9667.JPG.6277b817d5f04f3b73f20db3ef5af83c.JPG

 

DSC_9673.JPG.a7f9f605b660b847667cf03baeed4b8c.JPG

Абдула е роден в пещерата при лагуната и макар сега да живее със семейството си в Qalansiyah, голяма част от времето си прекарва в лагуната и в родната си пещера. Противно на очакването ми, посещението при него нямаше комерсиален привкус. Почувствахме се като на гости на непознат човек, който с отворени обятия ни е приел и споделя с нас съвсем непринудено времето и трапезата си. Беше ни приготвил вкусен обяд и животоспасяващ чай. Поговорихме си, отморихме в сянката на пещерата, след което се разходихме в лагуната, за да ни покаже част от обитателите й. Имахме и мила среща с брат му и двамата му племеници.

 

 

DSC_9714.JPG.160c73f5edcc58bf3a0d92268b72c219.JPG

 

 

IMG_9882.JPG.39c64bf71eb6ef1ca7429b953d0d0f91.JPG

 

 

DSC_9682.JPG.e98ba92650ef458543453698ebeea5ad.JPG

 

 

DSC_9679.JPG.4d69701fcf972e013f55f26e2ac2d9e8.JPG

 

 

DSC_9690.JPG.12007cba2b4797a2a5455996a388befe.JPG

 

 

DSC_9693.JPG.074b26f3f0be7dd6b0bded2367657fed.JPG

 

Морска краставица:

DSC_9698.JPG.273173c86839456b0872874fb34e22f4.JPG

 

IMG_9918.JPG.61b8e1dad2969b8fef08ccd8bb9f8580.JPG

 

Да похапнем пресни стриди:

DSC_9712.JPG.8c8b1a4682168776d3a7707981f261f3.JPG

 

Абдула е на близо 60 години, но те никак не му личат. И той си има своите грижи, голяма част от децата му са починали, животът му със сигурност не е бил и не е лек, но въпреки това - изглежда по начин, който ясно показва как животът близко и в синхрон с природата се отразяват на човека. Да е жив и здрав още дълги години и да споделя своето богатство с другите.

 

Обратно в лагера бързо се приготвихме за плаж, но водата се беше отдръпнала толкова навътре, че трябваше да отидем в другия край на лагуната, където това беше възможно. Най-вече за да спестим време, че стоя залез в 17.30 ч. все сме под натиск, се възползвахме от предложението на Абдул Азис да ни закара до там. В свое оправдание трябва да кажа, че отказахме поканата да ни закара с джипа до тоалетната, която беше на минута пеш от палатките ни 😊

IMG_9952.JPG.398483d922cc7c5119022218b4fffdd3.JPG

 

DSC_9804.JPG.1a65f65feb959bc190db4bf0eb07f0e2.JPG

 

Остатъка от следобеда прекарахме в топлите води на лагуната, наблюдавайки контраста на цветовете.

DSC_9729.JPG.238a83b6244286e7bd13316f865a8310.JPG

 

 

DSC_9734.JPG.b901f4b55bf0bbe9f5d576f154144e88.JPG

 

 

DSC_9737.JPG.7b386ae888f047e23daff9b3aebf526e.JPG

 

 

DSC_9747.JPG.80baf30d0fb44f6522a3e601c4405802.JPG

 

 

DSC_9758.JPG.750240bd0a7a90dacdd35b4fa5f37511.JPG

 

 

DSC_9771.JPG.4ea7dd6bc426e72ac69af7bac3c2dc24.JPG

 

Малко преди залеза, нашите хора ни забраха от плажа и директно ни качиха на едно високо място за поредните феноменални гледки към лагуната, лагера в подножието, пещерата на Абдула и залеза.

 

DSC_9793.JPG.6dc648312fa3847ddcfe0ee015551d71.JPG

 

 

DSC_9776.JPG.8a0b94f8bf32350e5fdfce0d943795f7.JPG

 

 

DSC_9799.JPG.002907a7d5890fd72b80a57c4f0e8db3.JPG

 

 

IMG_0010.JPG.502d0825cf5ab36276a26c3f5670c412.JPG

 

 

DSC_9800.JPG.9a076d7dcea7438b74abf041d0d5b901.JPG

 

Тази нощ спахме без шума на вълните, тъй като морето беше изчезнало някъде навътре, но звездното небе беше все така при нас.

 

Следва....

 

  • Харесвам 24
  • Шок 1
  • Благодаря 1
  • Браво 13
Публикувано:

Ден 7 – Shuab Beach – Hadibo

 

След закуска се отправяме към Qalansiyah, за да вземем лодка до плажа Shuab

Бях споделила с Халифе дни по-рано, че децата на Сокотра са много срамежливи, а той ми каза – почакай да видиш тези в Qalansiyah. Прав беше. Само докато слезем от колата на пристанището и бяхме обсадени. Като малки птичета – цвърчат край нас, говорят нещо, искат нещо.... Доста бях ошашавена от сценката. Добре, че Халифе бързаше да ни натовари на лодката и не бяхме много време в тази обсада.

 

DSC_9816.JPG.addcccd1ae06f63bc942443e02c813d6.JPG

 

 

DSC_9811.JPG.0a89cf5f8817159f2992d05ea34d57d9.JPG

 

DSC_98071.JPG.0ebb00ebf5320d6bb9f41c7b7e48719c.JPG

 

DSC_9820.JPG.0bb8bacb958c0465862b51f6afc4e17f.JPG

Плажът Shuab е скрито съкровище, но и самоото достигане до него по вода е не по-малко красиво и впечатляващо. Лодката се движеше покрай брега, наслаждавахме се на невероятния цвят на водата, на цветовете и формата на скалите, на цъфналите бутилкови дървете високо някъде горе по скалистия бряг. Предполагаше се да срещнем делфини, но не, не ни беше ден за тези красиви животни.

DSC_9822.JPG.f1c237b018d6ca0b004fdbd00122a6b8.JPG

 

DSC_9834.JPG.703397db9b5ea05bc7ae3caa149523d9.JPG

 

DSC_9929.JPG.e5b1d425d382fffd5becac96540a9f98.JPG

На плажа вече бяха пристигнали други туристи, но той е толкова голям, че за всеки има местенце,  така че да се чувства все едно е сам.

 

DSC_9869.JPG.f0e886a11b17ec734414671e2532f342.JPG

Отделихме едни два часа на плажа, пак си намерихме красиви цветни рибки в единия му край, отвисяхме си в топлата морска вода, че то без сянка на плажа не се стои повече от 5 минути, направихме стотина снимки на невероятните цветове на водата и пясъка, аз се опитах да се покатеря някъде по-височко, ама жегата и палещото слънце бързо ме отказаха и накрая, с голямо нежеление трябваше да потеглим наобратно

DSC_5231.jpg.3add243bf9eff116a674dfa83a6d9711.jpg

 

DSC_9876.JPG.123362b9cdbd21d1e173bb11910cd969.JPG

 

DSC_9879.JPG.c39eba2f14591d3e4ae6ab532e5ae1ca.JPG

 

DSC_9886.JPG.5e9c7c8e1d6941d81c492ccbf7ea5370.JPG

 

DSC_9863.JPG.12862b65104a60eb35ea4e81b4735fbf.JPG

 

DSC_9888.JPG.5abc6c362ab0fc758183c2926012b268.JPG

 

DSC_9901.JPG.cdf8823aea3311a452a2297ee8defb24.JPG

Qalansiyah:

DSC_9949.JPG.7ca024c77afec1b9354712e2f3bf7e1f.JPG

 

DSC_9952.JPG.a5bc44fcc176127aa8c84daaf9caa4ca.JPG

 

DSC_9958.JPG.fe3f8b7207634c240616c350cb5faf9a.JPG

Обратно на сушата поискахме за последно да видим лагуната от високо и отново отидохме на мястото, от където я идяхме само ден по-рано. Пак залепнахме за гледката

DSC_9965.JPG.44f738f642c62c76bb37100008a68974.JPG

 

DSC_9991.JPG.e7845e78b77ba97ac26ea9ba74d66b01.JPG

 

DSC_9966.JPG.1e0aa54e784e97cb1638e6df79011e1d.JPG

 

DSC_5305.jpg.35b746d98e145b31564f24729c05ada4.jpg

И хайде обратно към лагера - да съберем катуна, да обядваме и да потеглим към Hadibo. Как щяха да ни липсват лагуната, морето и звезното небе само няколко часа по-късно....

DSC_9995.JPG.94b6b3c77860b1808411d2964ec17dac.JPG

 

DSC_9996.JPG.6c7b4c8d9dd80eb01d0decce2c223a0b.JPG

следва.....

  • Харесвам 22
  • Благодаря 2
  • Браво 12
Публикувано:

Благодаря за споделеното преживяване от това пътуване...върна ме и към моето такова на острова 🥰

Би ли споделила колко ви излезна като цена това самоорганизирано посещение на острова...

  • Харесвам 7
Публикувано:

 

@Svetulche,много ти благодаря за положения труд да споделиш пътешествието си с нас.

Много ми харесаха бутилковите дървета.Както и разкошните плажове.

Радвам се,че видях през твоите очи Сокотра и че си изключително доволна.

Никога няма да отида там,тъй като дългите полети със самолет не са ми препоръчителни.Но мога да кажа,че се обогатих и се докоснах до това интересно кътче на планетата. 

Благодаря ти още веднъж и ти пожелавам много незабравими и мечтани пътешествия!

 

  • Харесвам 7
  • Благодаря 1
Публикувано:
преди 8 часа, wiliko каза:

Би ли споделила колко ви излезна като цена това самоорганизирано посещение на острова...

Твърдата сума за пътуването беше 1,860 долара/човек, което включва 900 долара за тура (при група от трима), 100 долара за виза и 860 долара за самолетния билет Абу Даби-Сокотра. Отделно - билетите от София до Абу Даби и престоя там с две нощувки. Мисля, че като край излезе към 4,100 лв.

 

  • Харесвам 18
вяра янакларска
Публикувано:

Благодаря за вдъхновяващия разказ.

Хайде , няма ли желаещи за  2024г да си направим група за Сокотра

  • Харесвам 3
  • Браво 1
Публикувано:
преди 13 часа, Marusinka каза:

възможно ли е да се нощува в хотел (😳)?

Възможно е, но не е препоръчително 😊

Хотелът, в който ние спахме последната нощ беше мръсен и душен. Хотели (няколко) има единствено в столицата Хадибо. Съмнявам се да са по-различни. А и отсядането на хотел означава всеки ден да се правят лъчове до различните места на острова, което предвид големината му, е напълно възможно. Знам, че има и такива турове. Но пък ще се загуби голяма част от очарованието на местата и цялостното преживяване – няма да ги има изгревите на брега на морето, топлите вечери на въздух край трапезата, звездните нощи и шума на вълните......

Скоро сигурно ще се появят и „звездни“ хотели, но вече няма да е  същото. Има не малки интереси към острова от страна на Емирствата и С.Арабия

  • Харесвам 9
  • Благодаря 1
Публикувано:
На 8.06.2023 г. в 22:15, Svetulche каза:

Сокотра - вълнуващо, цветно, безкрайно красиво и разнообразно и много различно

Такъв е и твоят разказ. Благодаря за споделеното. Вдъхновяващо разказваш.

  • Благодаря 1
Публикувано:
На 11.06.2023 г. в 19:15, вяра янакларска каза:

Благодаря за вдъхновяващия разказ.

Хайде , няма ли желаещи за  2024г да си направим група за Сокотра

Има.. :sun_bespectacled: Тръгвах през февруари м.г., когато 24 ч. преди отпътуването, на опашката за пср теста ме свари известието за отменен полет от Абу Даби.. Та има за наваксване..

Публикувано:
На 11.06.2023 г. в 19:15, вяра янакларска каза:

Благодаря за вдъхновяващия разказ.

Хайде , няма ли желаещи за  2024г да си направим група за Сокотра

И аз съм от желаещите. Но поради запълнена програма - он юни 2б24 нататък. 

  • Шок 1
  • Смея се 1
  • Замислям се 1
Публикувано:
преди 58 минути , Роми каза:

И аз съм от желаещите. Но поради запълнена програма - от юни 2б24 нататък. 

Казвам ти аз, че пътуваш много, а ти не, струва ти се...

  • Смея се 1
Публикувано:

Благодаря за споделените емоции и гледки!

Не знам дали някога ще стигна до там, но беше удоволствие да пропътувам с теб тези дни!

  • Благодаря 1

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.