Прескочи до съдържание

Прекачвания когато полета е с 2 билета - как да преценим рисковете?


Препоръчани мнения

Доста от препоръките за самолетни билети тук включват прекачвания между нискотарифни авиокомпании, които се отличават с определени специфичности. По начало се стараем винаги да предупредим накратко за рисковете при подобни прекачвания, но в тази тема ще опиша проблема малко по-подробно. 

 

1. Къде е риска при прекачване, когато маршрута е на 2 билета?

 

Важно е да се отбележи, че проблема не е фиксиран до нискотарифните, а важи винаги когато се купуват отделни билети на отделни превозвачи. 

 

Имаме хипотетична ситуация да търсим полет от София до Лисабон. Намираме билет с традиционна авиокомпания София - Милано - Лисабон, намираме и два билета с нискотарифни или традиционни авиокомпании: София - Милано и Милано - Лисабон. Вторият е доста по-евтин и се спираме на него. 

 

На външен вид всичко изглежда еднакво, дори е възможно двата билета да са на абсолютно същите полети, като единия комбиниран, но разликата в гаранцията, която имате е огромна.

 

Накратко: когато полетите ви са на един билет, авиокомпанията се задължава да ви превози от София до Лисабон, ако полета София - Милано закъснее или бъде отменен, компанията ще се погрижи вие все пак да стигнете в Лисабон, може да ви предложи друго прекачване (да речем през Виена).

 

Ако пък сте на 2 билета и полета София - Милано закъснее или бъде отменен, авиокомпанията има задължения да ви превози само до Милано и до там. Как ще се оправяте от Милано до Лисабон си е ваша грижа, т.е. трябва да купувате билет в последния момент, който най-вероятно ще е много-много-много скъп. 

 

2. Колко голям е този риск?

 

Трудно може да се предвиди, и ако се надявате на някакво твърда цифра в проценти няма да я получите. Всеки сам си решава дали риска е допустим, тук ще изложа факторите, които оказват влияние.

 

2.1. Време между полетите

 

Препоръчва се: краен минимум 2 часа, а за да сте сигурни поне 4-5

 

Най-важният и най-сериозният фактор. Колкото повече буфер имате при прекачването е толкова по-малко вероятно да изпуснете втория полет. Дори първия да закъснее, с подходящ буфер който може да поеме закъснението всичко ще е наред. Колко трябва да е този буфер - опитните хора ще препоръчат краен минимум от 2 часа, който пак зависи от много фактори.

 

По начало, за да ви е мирна главата, може да оставите ден-два в междинното летище и да си направите мини екскурзия там. Стига да имате времето и желанието. 

 

2.2. Кой пореден полет е на съответния самолет

 

Препоръчва се: първият ви полет да е първи за деня на съответния самолет

 

Всеки един полет може да бъде забавен по ред причини. Ако вашият полет е рано сутрин, вероятно е първи полет на машината и най-вероятно няма да има закъснения. Ако е късно вечер, е възможно някой от предишните полети на самолета да е закъснял, което закъснение ще се прехвърли на вас, тъй като графика е много стриктен и в него няма буфери за евентуални закъснения. 

 

Лесно може да разберете дали даден полет е първи за съответната машина. Ако е рано сутрин със сигурност е първи. Ако е по-късно може или да е втори или да е връщането от първи полет на друг самолет и т.н. 

 

2.3. Кой сезон от годината е?

 

Препоръчва се: пролет или есен

 

Фактор номер 1 при отменени и закъснели полети е лошото време. За това, ако времето е хубаво шанса да отменят полета пада драстично. За полети отменени поради лошо време авиокомпаниите не дължат компенсации, така че ако се случи нещо такова сте напълно беззащитни. 

 

Изключил съм лятото от препоръките по друга причина. От една страна лятото цените са високи, което рядко прави прекачванията с отделни билети рентабилни. От друга страна през лятото и в пиков сезон графика на авиокомпаниите а най-натоварен, преди години easyjet например имаха остър недостиг на персонал и масово отменяха или им закъсняваха полети цяло лято, точно в най-натоварения сезон. Същото се случи и зимата с България Ер. 

 

2.4 На кое междинно летище се извършва прекачването?

 

Препоръчва се: колкото по-малко летището, толкова по-добре

 

Няма някаква скрита наука тук. Колкото е по-малко летището, толкова по-рядко има закъснения. Самолетите обикновено се обработват бързо, багажите пристигат почти моментално, няма опашка на проверката за сигурност и няма няколко километра ходене от един терминал до друг. 

 

При някои летища, ако нямате куфар и полетите са от Шенген и двата, може дори да се прехвърлите от единия изход на другия и трансфера буквално да стане за минути. 

 

2.5. Носите ли куфар или не?

 

Препоръчва се: да не носите куфар :)

 

Тъй като сте купили два отделни билета, то куфара ви няма да бъде прехвърлен от авиокомпаниите, а е необходимо вие да отидете до колана, да си го вземете и да го чекирате за новия полет. Гишетата за чекиране на куфари често затварят един час преди излитане, докато 

ако нямате куфар може да стигнете на изхода броени минути преди излитане. Ако пък куфара ви се загуби при първия полет (напр. Милано), дори да сте навреме, авиокомпанията може да не иска да ви го изпраща в Лисабон, а или ще го върне в София или ще попита къде в Милано да го остави... общо взето куфара носи доста главоболия. 

 

Не на последно място, при нискотарифните авиокомпании куфара се заплаща около 20 евро средно. За един двупосочен полет, всеки от тях на по 2 билета, сумата става поне 80 евро и обикновено изяжда голям процент от спестеното спрямо традиционна авиокомпания. 

 

2.6. Имате ли резервен вариант?

 

Препоръчва се: да имате резервен вариант :)

 

Под резервен вариант имам предвид например приятели, които да ви приютят за ден-два, ако стане фал. Или прекачването да го правите на място, където често има полети от и до крайната ви дестинация. В краен случай дори да можете да се приберете с автобус. 

 

Италия например е идеален пример за такова място. Ако изпуснете полет Италия - София заради закъсняла първа връзка, то има често автобуси, които няма да ви скъсат главата с цени, има и доста други полети на всякакви авиокомпания. 

 

Сигурно има и други неща, ако нещо ще добавям.

=================================================

Дано не ви стресирам излишно. Много от нас редовно летят по тоя начин и в почти винаги всичко е ок и проблеми няма. Но все пак е важно да сте наясно какво означава да си купите два отделни билета, спрямо един. 

  • Харесвам 18
Връзка към коментар

Напълно подкрепям написаното от Георги по-горе. Лично аз, когато ползвам услугите на нискобюджетните компании за транзит, предпочитам да остана на междинното място една нощ. Така имам възможността за още една разходка из Европа :). Дори и когато позвам редовните аеролинии за далечни дестинации, ако имат няколко полета в деня от София, както са Австрийците, отивам сутрин рано във Виена, разходка там и вечерта потеглям на дългия път :P

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Напълно подкрепям написаното от Георги по-горе. Лично аз, когато ползвам услугите на нискобюджетните компании за транзит, предпочитам да остана на междинното място една нощ. Така имам възможността за още една разходка из Европа :). Дори и когато позвам редовните аеролинии за далечни дестинации, ако имат няколко полета в деня от София, както са Австрийците, отивам сутрин рано във Виена, разходка там и вечерта потеглям на дългия път :P

 

Еххх, прекачванията във Виена. 5 пъти съм бил там сигурно и никога не съм оставал повече от 5-6 часа. Само веднъж, когато ме прехвърлиха за сутрешния полет, и на мен точно там са ми любими дългите прекачвания :)

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
  • 2 месеца по-късно ...
  • 1 месец по-късно ...

Сега да взема да се гръмна ли...???

Или да сменя полета с по-ранен, че да има повече от 5 часа между двата полета...???

 

Става дума за Бритиш, 19 декември: 10:30 EDI - LHR 12:00, трети за деня, има 5 часа до излитането на Bulgaria Air от друг терминал. Т.е. време има, ако не падне 2 см сняг, при който транспорта в UK дава фира.

Никакъв резервен вариант за придвижване до Лондон не е мислен

 

Ама защо намирам/чета такава тема при купени билети :swoon:

Връзка към коментар

С 5 часа между двата полета не мисля, че ще има проблем. На мен този филм ми се е случвал веднъж само с кацане на Орли от Реюнион и излитане от Шарл де Гол за София, 5 часа между двата. Имах време и да си взема багажа, да сменя летищата на двата противоположни края на Париж, да се чекирам отново на България Ер, да пия кафе след 11 часовия полет, да обиколя 3 пъти дюти фрий шоповете, и да се чудя какво да правя през останалите два часа.. Така че не мисля, че ще има проблем, дори и да сменяш терминал. Трудно може полет от Единбург до Лондон да закъснее с 5 часа, а ако случайно бъде отменен ще знаеш поне от предишния ден, за да се придвижиш до Лондон по друг начин (влак?). Без паника. :-)

Връзка към коментар

Е, то ако падне сняг и Bulgaria Air ще има закъснения...майтапът настрана, откакто преди няколко години имаше проблеми с 2 cm сняг, летищата в UK инвестираха доста в снегопочистващи машини и т.н. и сега са по-подготвени. Винаги има различни рискове, не се притеснявай предварително, 5 часа е добър буфер дори за LHR, а 19 декември все още не е най-големия наплив.

Връзка към коментар

И аз се чудя, полета ми от Брюксел до Куба е в 06.15 сутринта, а този на Бг еър от София е предната вечер, каца около 19.00. За мартбмесец са, така, че сняг едва ли ще има, обаче ако не излети по някаква причина този от София, няма как да стигна до сутринта до Брюксел. От друга страна хич не ми се ходи 2 дена напред. Какво бихте ме посъветвали?

Връзка към коментар

Провери ли цените за "аварийни" билети на Уиз? Само в онази посока? Все един от двата полета ще стигне :)

Връзка към коментар

Ами той полета на WIZZ е сутринта, а на Бг еър вечерта, ако стане фал с Бг еър...

 

Ако стане фал с Бг Ер ще имаш опции с някоя от другите компании, примерно с прекачване на австрийците. Може да не е евтино де. Зависи и фала какъв е де, колко време по-рано стане известен, ще го измислим. 

Връзка към коментар

Прав е Георги: австрийците имат полет с връзка за BRU в 18:45 и в 20:35. Ако стане известен проблем точно преди полета, самата Bulgaria Air би трябвало да предложи алтернатива (която да не е настаняване в хотел в твоя случай).

Връзка към коментар

Благодаря, значи мога да рискувам, трябва обаче да проверя в колко пристигат в BRU, т.е. колко престой имат във Виена.

Редактирано от slujitel
Връзка към коментар

Предстои ми полет средата на октомври. София-Бергамо Бергамо-Катаня.

Повечето препоръки съм ги спазила.

-да е есента

-да не сме с багаж освен ръчен

-имаме 4ч. м/у двата полета

-самолетът до Бергамо е първи за деня.

 

Надявам се всичко да е ок. :)

Връзка към коментар

Ти нали беше стюардеса или бъркам ?

Неприятности рядко се случват , но пък хората ги помнят и затова изглежда все едно е нещо почти регулярно.

При не повече от три или четири полета съм имал сериозни проблеми със закъснения или прекачвания от общо стотина , та процента е минимален.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Абе, то и един път да е, като ми се случи на мен и си изтърва цялото пътуване...Още повече, че имам една ужасна такава случка зад гърба си и знам какъв ужас беше.

Редактирано от slujitel
  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Е, то в едно пътешествие ако няма малко съспенс - къде е тръпката :P

Иначе конкретно по темата - това, което аз правя в такива случаи (не че имам кой знае какъв опит) е следното:

 - за посока на отиване - гледам по възможност да има максимално много време между двата полета, за да се намали вероятността от провал на екскурзията , най-добре първи полет сутрин, вторият - вечерта (това при пътуване в Европа, но когато вторият полет е презоекански, вероятно е по-сигурно и с преспиване). Така има възможност и за разходка в междинния град.

- за посока връщане - гледам да нямам някакви фатални задачи/ангажименти два-три дни след датата за връщане и предварително проверявам резервни/алтернативни варианти (план Б) за прибиране от междинния град, които, макар и естествено да излизат по-скъпо от планираното, да не ми отрежат главата до кръста ;)

Редактирано от Фичо
  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Аз в случая направих такъв план , че си комбинирам дългия полет с почти цели два дни в Барселона и ден и половина в Брюксел.

Барселона и Брюксел ми идват for free така да се каже , като разбира се плащам само нощувките  :)

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Аз в случая направих такъв план , че си комбинирам дългия полет с почти цели два дни в Барселона и ден и половина в Брюксел.

Барселона и Брюксел ми идват for free така да се каже , като разбира се плащам само нощувките  :)

Да, то е така, но на мен в Брюксел не ми се оставаше, а и отпуската ми се увеличава още с 1 ден, но се примирих, де. На отиване ще отида 2 дена напред, всъщност 1, защото полета каца вечерта и от летището направо в хотела, това е другата гадост, а на връщане оставям 5-6 часа. Ще проверя автобуси какви има, и ако полетите ми отрежат главата, отивам на автобуса. И застраховка, разбира се.

Връзка към коментар

Бррр автобус ... да не дърпаме дявола за опашката  :)

Има  доста нискотарифни полети до Букурещ и по-скоро бих летял дотам и от Букурещ към БГ с влака .

Гарантирам ти , че 90% от пътниците в тези автобуси са родни цигани заради багажа който пренасят,

Връзка към коментар

Бррр автобус ... да не дърпаме дявола за опашката  :)

Има  доста нискотарифни полети до Букурещ и по-скоро бих летял дотам и от Букурещ към БГ с влака .

Гарантирам ти , че 90% от пътниците в тези автобуси са родни цигани заради багажа който пренасят,

ха ха ха, след автобуса в Мианмар, това изобщо не ме плаши, само в най-краен случай де, защото полет от днес за утре...

Връзка към коментар

Ти нали беше стюардеса или бъркам ?

 

Стюардеса - не. Работила съм преди като чек ин агент на летище.

Но да, някои препоръки си ги знам. Просот не винаги се получава да се спазват. ;)

Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.