Прескочи до съдържание

Далечните полети на Балкан


Kaloyan89

Препоръчани мнения

Оф топик: Сега виждам че в началото на 90-те сме имали директни полети до САЩ с Балкан, както и други интересни директни извън европейски дестинации, особено преди промените. Жалко че са я приватизирали и погребали по този начин. Но кой ли е летял до там, интересно, или до дестинации като Хараре, Адис Абеба, Лусака и Луанда, че да поддържат редовни линии по оня години?

Редактирано от Kaloyan89
Връзка към коментар

Mного от нашенците в САЩ още въздишат по директните полети на "Балкан"  :) . Аз също ги помня.

Ако не я бяха приватизирали със сигурност щеше да последва съдбата на куп национални превозвачи , но държавата щеше да е наляла стотици милиони ако не и милиарди грешни пари да я крепи над водата.

Погледни какво стана с Malev  ... "Балкан" не е Alitalia та да има частен инвеститор да я спасява.

Щеше да стане същото като с "Кремиковци" и много други държавни начинания.

Навреме се отървахме от това бреме.

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Но кой ли е летял до там, интересно, или до дестинации като Хараре, Адис Абеба, Лусака и Луанда, че да поддържат редовни линии по оня години?

 

 

Аз съм летял няколко пъти Торонто - София и обратно (директен полет с Балкан - 767), преди това съм летял директно Отава - София и обратно с Jes Air (българска а/к с А310). Всеки път самолетите бяха претъпкани и то не само с българи. И двете а/к поддържаха и Ню Йорк, като Джес имаше редовни линии и до Австралия, а Балкан до Банкгкок след като Джес фалираха. Това през първата половина на 90-те. Полетите до африканските дестинации май бяха по-рано - още по бай Тошово време със 154-ки.

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Досега четох историята на "Балкан" и чак ми стана малко тъжно. Доста солидна авиокомпания си е била с много интересни дестинации.

На който му е интересно: http://en.wikipedia.org/wiki/Balkan_Bulgarian_Airlines

 

Сори за офтопика :)

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

И БДЖ беше солидна компания, но и тя не можа да се приспособи към променената икономическа обстановка. За съжаление все още е бездънна каца за държавни пари.

  • Харесвам 6
Връзка към коментар

Хараре, Адис Абеба, Лусака и Луанда - братски африкански режими със социалистическа ориентация, където сме помагали за някакво икономическо развитие и политически престиж в борбата срещу империализма. Извън сарказма по икономическата логика, подкрепата срещу апартейда в ЮАР и тяхното вмешателство във вътрешните работи на новоосвободените африкански страни все пак си е било прогресивна и хуманна кауза като цяло, но пак с условностите наложени от позицията ни по време на студената война.

 

Износ на стоки, внос на студенти, обмяна на опит. Когато политическите проекти са се сгромолясали, е лъснала икономическата нецелесъобразност на такива полети.

 

Прочетете "Империята на задграничните фирми" на Христо Христов - там има интересни факти, базирани на документи.

 

А иначе днес - до Адис Абаба и Хараре съм стигал с Египетските аеролинии от Истанбул. От София може и с катарците. Аз по - скоро бих модифицирал заглавието от Далечните в... Директните полети на Балкан. Пестяло се е време.

  • Харесвам 4
Връзка към коментар

Досега четох историята на "Балкан" и чак ми стана малко тъжно. Доста солидна авиокомпания си е била с много интересни дестинации.

 

На който му е интересно: http://en.wikipedia.org/wiki/Balkan_Bulgarian_Airlines

 

Сори за офтопика :)

 

В тази статия имаше странни имена - Русчук, Филипополис, Гор Орякховица... Наложи се да я коригирам.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Хараре, Адис Абеба, Лусака и Луанда - братски африкански режими със социалистическа ориентация, където сме помагали за някакво икономическо развитие и политически престиж в борбата срещу империализма.

 

Да не забравяме и Алжир. Полетите бяха веднъж или два пъти седмично с Ту-154. Самолетът винаги беше пълен и това при положение, че алжирците също обслужваха линията, но с В-727. Беше хубав полет, два пъти храна и напитки плюс опцията пушене в салона. Не помня точно кой, май нашите, но отсечката Алже - София се взимаше с междинно кацане в Атина. Тогава имаше възможност да се слезе на летището и това се използваше за пазаруване в тамошния фришоп. Спомени...

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

......

Ако не я бяха приватизирали със сигурност щеше да последва съдбата на куп национални превозвачи , но държавата щеше да е наляла стотици милиони ако не и милиарди грешни пари да я крепи над водата.

....

Щеше да стане същото като с "Кремиковци" и много други държавни начинания.

Навреме се отървахме от това бреме.

Така е, това си беше бездънна каца, в която ежегодно потъват милиони държавна пара ....

 

 

Погледни какво стана с Malev  ... "Балкан" не е Alitalia та да има частен инвеститор да я спасява.

А и не само Malev, горе-долу по същото време, когато фалира Балкан, фалира не коя да е авиокомпания, а националният превозвач на Швейцария - Swissair като при това завлече и белгийския национален превозвач - Sabena

 

А ето и една статия за Балкан, малко преди приватизацията ѝ :

post-139-0-33058900-1407829362_thumb.jpg

 

Редактирано от Фичо
  • Харесвам 5
Връзка към коментар

Политика или не... но хич нямаше да е лошо ако от София все още имаше директни полети до Abu Dhabi, Accra, Addis Ababa, Algiers, Bahrain, Bangkok, Cairo, Casablanca, Chisinau, Colombo, Copenhagen, Helsinki, Kuwait, Lagos, Luanda, Male, Stockholm, Tehran, Tripoli.

 

Веднага бих се метнал на някой полет до Казабланка, Мале или Коломбо, например, и окото не би ми мигнало :)

 

Подсмрък (в минало време)  :resent:

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Аз съм летяла и до Хараре, през Лагос, а също и до Коломбо:( Вече съм писала, че бях "балканско чадо", та се възползвахме:) Полетите бяха пълни, а темата за съсипията в Балкан ми е доста болна, още повече, че съм била малко или много навътре в темата... А още повече, че в последствие, ние данакоплатците плащаме немалко на Гад, за това, че наш "политик" му подари уникална авиокомпания, със страхотни слотове, с активи за милиони... за жълти стотинки.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

То именно политиката се взимала предвид тогава, въпреки икономическата логика. Много са факторите, които следва да се преценяват, включително и политиката на политиците дали е зад компанията...  а при такива държавни компании и теглото на данъкоплатците.

 

Ето, тези месеци Уиз летят пълни до Малта. За Кипър, Дубай и Малмьо не знам, не съм свидетел... Ако са си напрвили добре сметката с цените и клиентите, ще продължат да летят и без политика.

Връзка към коментар

А още повече, че в последствие, ние данакоплатците плащаме немалко на Гад, за това

а преди приватизацията, ние данъкоплатците плащахме още повече за това, че авиокомпанията генерираше милиони загуби, покривани от държавата. ;)

 

уникална авиокомпания, със страхотни слотове, с активи за милиони

Само че  предприятията/компаниите освен активи, имат и пасиви. :rolleyes:

А слотове ..., предполагам Swissair е имала още по-страхотни слотове :rolleyes:

Редактирано от Фичо
  • Харесвам 6
Връзка към коментар

И данъкоплатците плащаха за да може определни хора да летят  директно до Лагос , Адис Абеба и прочие ... не, мерси !

И сега всеки може да стигне докъдето си поиска па макар и с леки неудобства.


Никой не ми субсидира полетите с Qatar , Air Farnce или Iberia например.

  • Харесвам 9
Връзка към коментар

Да не се забравя обезценения лев. През кризите в 90-те преди да го фиксират за дойче марката явно доста е бутнал икономическите показатели на Балкан.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

То се вижда колко са били рентабилни Африканските полети на Балкан в днешно време. Преди е имало и директен полет до Мозамбик, но май е бил прекратен още през 90-те, когато спират и повечето Африкански линии.

Интересно ми е друго. По Африканските линии малко или много е имало смисъл да се лети, тъй-като е имало доста гастарбайтери в Африка и доста Африкански студенти в България, обаче не ми е ясно защо изобщо е имало линии като Manchester Ringway, Copenhagen, Stockholm, и въобще сума Европейски полети. Едва ли пък е имало чак толкова привилегировани, та да запълват самолетите до такива упадъчни, империалистически, анти-хуманни и анти-човешки дестинации. :) Явно са ги пускали само за престиж.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

По Бай Тошово време е имало икономическа логика , защото имахме хиляди работници , лекари , инжинери из тия държави , ако щете евтин керосин , самолети и подръжка срещу консерви и политическо подчинение ;)

След това обаче беше безмислено да се събсидират подобни дестинации.

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

И данъкоплатците плащаха за да може определни хора да летят  директно до Лагос , Адис Абеба и прочие ... не, мерси !

И сега всеки може да стигне докъдето си поиска па макар и с леки неудобства.

Никой не ми субсидира полетите с Qatar , Air Farnce или Iberia например.

 

Никой не коментира дали или не трябва да се плаща за директни полети на "определени хора", въпреки че това са нормални стимули, които ги е имало и ЩЕ ги има във всеки бизнес (и ако за семейството на майка ми са били самолетни билети, то за друг са били безплатни карти за почивка...) При всички положения, ако работеше за Qatar, Air France или Iberia, например, полетите ти с тези компании щяха да са ти субсидирани:)

 

Става въпрос, за това, че се продаде на безценица, нещо което струваше милиони, а и на всичкото отгоре- се продаде нескопосано, така че И ни осъдиха.

Между другото- без да съм експерт, но мисля че Qatar, Emirates, Aeroflot.... са компании, (поне частично) финансирани от правителствата на съответните държави. 

Връзка към коментар

Когато едно нещо има активи примерно за 100 млн. и дългове за 120 млн. според теб 100 млн. ли ще струва , или кой колкото даде при положение , че се съгласи да поеме и дълговете ?

Гледай какво се случва с една Алиталия вече толкова години ,но за италианците е въпрос на национална чест. Раздут персонал , безумни разходи , мощни профсъюзи...

Ние не може да си позволим да сме чак толкова честолюбиви.

Вземи пример с една БНТ ако искаш която има пет пъти повече персонал от БТВ и виждаш в действие какво означава държавна собственост ;)

  • Харесвам 8
Връзка към коментар

Приятели, темата за приватизацията е дъвкана много и според мен, ако се развие в тая посока е много по-вероятно темата да отиде към ключ, от колкото да извлечем някаква полезна информация от дискусията. 

 

На мен например би ми било интересно да чуя повече детайли за обслужването например в полет към Мозамбик. Малко подробности за графика, колко често до кое летище се е летяло, с какъв самолет, каква храна са сервирали. Нещо такова. 

Връзка към коментар

На мен например би ми било интересно да чуя повече детайли за обслужването например в полет към Мозамбик. Малко подробности за графика, колко често до кое летище се е летяло, с какъв самолет, каква храна са сервирали. Нещо такова. 

На мен също ми е интересно, ще разпитам. До колкото помня от моят приятел, май са летели със съветски TU154, но полетите са спрели някъде в средата на 90-те защото след това, са летели най-вече през ЮАР и от там или през Цюрих, или през Виена. До Мозамбик в момента има директни полети от Европа само на TAP от Лисабон.

Връзка към коментар

На мен например би ми било интересно да чуя повече детайли за обслужването например в полет към Мозамбик. Малко подробности за графика, колко често до кое летище се е летяло, с какъв самолет, каква храна са сервирали. Нещо такова. 

Ако някой от някъде извади и някоя снимка ще е страхотно  :)

Връзка към коментар
  • 3 седмици по-късно ...

Балкан според мен имаха една от най-хубавите ливерии, която изглежда актуална дори и днес... Стои еднакво добре на всичко - от Ту-154, през А320, 737 та дори 767:

 

Balkan_Bulgarian_Airlines_Boeing_767-200Boeing_767-27E%28ER%29,_Balkan_Bulgarian

 

LZ-ABC-Balkan-Bulgarian-Airlines-Airbus-

24018m.jpg

 

Balkan_Bulgarian_Airlines_Tu-154B-2_LZ-B

 

4704864010_d568c44867_z.jpg

 

LZ-BTH-Balkan-Bulgarian-Airlines-Tupolev

 

 

LZ-BOA-Balkan-Bulgarian-Airlines-Boeing-

 

IF154003-BALKAN-TU154.jpg

 

6699904003_f84782d095_z.jpg

 

 

Tupolev_Tu-134,_Balkan_-_Bulgarian_Airli

 

lza.320.jpg

 

 

 

00013846.jpg

 

Yakovlev_Yak-40,_Balkan_-_Bulgarian_Airl

 

19910427lzbaeantonovan1.jpg

 

mmrSZfXz_TVwDlj1Xqz7JOw.jpg

 

m0jidlJXjimJHVUk3z3Ic3w.jpg

 

mEXrfzqv7ubFOjsTKDhbKGQ.jpg

 

225094_10150570245020578_1817296_n.jpg

 

А в това видео 767 каца на летището в София с футболистите от САЩ'94:

http://youtu.be/I6vrEiDXWd0?t=50m23s

  • Харесвам 10
  • Браво 2
Връзка към коментар

Ееех спомени, спомени... На всичките самолети на Балкан (модели) показани на снимките горе съм летял (без Ан-12 и А 320), но + Ан-24 и Ил-18. На 767 200 ER и на двата, които имаха... 154-ката ми беше любим, само 747 е бърз като нея (ако не смятаме Конкорд и Ту-144). При полет до/от Мадрид спестяваше половин час спрямо 737.

Мерси за постването на снимките.

Редактирано от FlyTraveler
  • Харесвам 1
Връзка към коментар

... 154-ката ми беше любим, само 747 е бърз като нея (ако не смятаме Конкорд и Ту-144). При полет до/от Мадрид спестяваше половин час спрямо 737.

Имам някакви спомени за връщане от Лондон със 154 за 2.30 часа. Възможно ли е или бъркам?

Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.