Прескочи до съдържание

Далечните полети на Балкан


Kaloyan89

Препоръчани мнения

Имам някакви спомени за връщане от Лондон със 154 за 2.30 часа. Възможно ли е или бъркам?

Може би е възможно. А320 го взема за малко над 3 часа, идва там някъде. Аз съм сравнявал 737 и 154 на отсечката Мадрид - София и 154-ката спести половин час, вече съм забравил точната продължителност на полетите. Колко гориво гълта вече е отделен въпрос... :)

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Може би е възможно. А320 го взема за малко над 3 часа, идва там някъде. Аз съм сравнявал 737 и 154 на отсечката Мадрид - София и 154-ката спести половин час, вече съм забравил точната продължителност на полетите. Колко гориво гълта вече е отделен въпрос... :)

 

 

Един 154 онзи ден на Бургас. :biggrin:  Нямат ли забрана до ЕС? ?

Редактирано от Hollywood
Връзка към коментар

Приятели, темата за приватизацията е дъвкана много и според мен, ако се развие в тая посока е много по-вероятно темата да отиде към ключ, от колкото да извлечем някаква полезна информация от дискусията. 

 

На мен например би ми било интересно да чуя повече детайли за обслужването например в полет към Мозамбик. Малко подробности за графика, колко често до кое летище се е летяло, с какъв самолет, каква храна са сервирали. Нещо такова. 

По спомени повечето далечни полети бяха веднъж до 2 пъти седмично, съдя по това, че се говореше, че екипажите стоят по една седмица 'ваканцийка' като се доредят за такава дестинация, което е било супер трудно. Имаше едни книжки с разписанието, но не успявам да открия такава. За обслужването, то по това време ни бяха малко изкривени представите за любезно и нелюбезно. Аз помня добро обслужване, пиене на малки шишенца уиски, такива глезотии. Не съм пътувал до Африка, само до Берлин и по-късно до Ню Йорк.

  • Харесвам 4
Връзка към коментар

На мен например би ми било интересно да чуя повече детайли за обслужването например в полет към Мозамбик. Малко подробности за графика, колко често до кое летище се е летяло, с какъв самолет, каква храна са сервирали. Нещо такова. 

 

А за Йоханесбург не може ли?

Летях с Балкан като турист да посрещна с приятели там новата 1998-ма. Имаха полет веднъж седмично с 767.

И в двете посоки беше претъпкан, но на връщане - малко повече.

Тоест - на отиване стюардесата успя да намери място на сина си тийнейджър, когото беше вкарала без редовен билет (може да и се е полагало по някаква ведомствена политика), На връщане следващата седмица със същия екипаж място нямаше и тя го държа "скрит" без седалка в кухнята през цялото време, включително при излитане и кацане. Това не съм го виждал в друга авиокомпания. Сред пътниците на отиване имаше стабилно руско моряческо присъствие, което след вечерята мирно се нареди на дълга опашка за доливане на чашките. На връщане един южноафриканец ми дуднеше през цялото време, че бил избрал Балкан, че било по-евтино, но пък обслужването не му отговаряло на стандартите. Аз тогава нямах база за сравнение. Бяха ми първите трансконтинентални полети в живота. Дадоха ядене и пиене, пуснаха някакъв филм на общите монитори. Единствено се учудих, че никой не ни поздрави с прекосяването на екватора. Впоследствие, прелитайки трицифрен брой пъти през екватора, ми стана ясно, че би било пълна глупост някой изобщо да го спомене.

 

На връщане имаше известни премеждия. Бях забравил да се обадя да препотвърдя 72 часа по-рано и на обаждането ми 24 по-рано ми заявиха, че резервацията ми е анулирана. Да съм пробвал на стенд-бай на летището. Ако не се явели достатъчно пътници с потвърдени резервации, щели да ме качат. Ако не - следващата седмица, евентуално. Точно, колкото да си просроча визата. Залогът беше $1000, които седяха на трупчета в консулството в София. Гаранция. Плюс глобата за на изходното КПП. На летището пред гишетата за регистрация заварих тълпа, поне колкото за два самолета. Коледното прибиране от отпуски! За тяхна чест заради overbooking-а Балкан наистина бяха пратили два самолета. Но вторият беше Ту-154. Който не може да вземе цялото разстояние наведнъж. Тълпата освен масова беше и нервна, защото гишетата не отваряха вече поне час след редовното време. Оказа се, че сървърът в Израел (!) бил down и системата не работела. Точно каквото ми трябваше! Накрая не им издържаха нервите и почнаха да дават бордните карти само срещу билет (добрите стари хартиени билети). Та анулираната ми резервация не пролича. А понеже по метода "със нахалство към прогрес" бях предредил половината тълпа намерих нясто в боинга, който пристигна толкова навреме на другата сутрин в София, че се явих на работа без шефа и да разбере, че изобщо съм отсъствал. Имаше някакъв проблем в това отношение. Ту-154-то кацало в Лагос и в Кайро и пристигна ден по-късно :)  

  • Харесвам 27
  • Смея се 2
Връзка към коментар

 че екипажите стоят по една седмица 'ваканцийка' 

 

Абсолютно. В Хараре братовчедите ми разправяха как цяла седмица балканджиите купонясвали във фирмената квартира, след което ги сменял следващият екипаж и купоните продължавали в непрекъснат технологичен процес. За ужас на съседите. Съседката зимбабвийка, като звъняла да им се кара нощем за надутата музика, почвала разговора не с "Hallo" ами с "Don't tell me ebby si maikata!"

Редактирано от домосед
  • Харесвам 21
  • Смея се 11
Връзка към коментар

Имайте предвид, че пионерите на далечните презокеански линии в България не са Балкан, ами Jes Air. Те летяха редовно до Канада, САЩ и Австралия в началото на 90-те и бяха първата българска а/к с модерни за времето си широкофюзелажни самолети (А310). Фалираха май през 1993, по принцип компанията си беше пералня за пари.

 

Екипажите оставаха в Отава по 4-5 дни и правехме луди купони в къщи, още си поддържам връзка с един от пилотите, който сега е капитан на А380 на Emirates (единственният българин на такава позиция до момента).  Само един път летях с тях от Отава до София и обратно без междинни кацания през 1992 г. и си спомням, че не беше лошо, не че съм имал много база за сравнение и аз по това време.

 

Със 767 на Балкан съм летял два пъти - 1996 и 1997 от Торонто до София и обратно. Не бяха по-зле от презокеанските полети на Иберия примерно. Малко дръпнати и прекалено гримирани стюардесите, но в момента, в който се раздадеше Загорка това спираше да ми прави впечатление. Излишно е да споменавам, че и в двете авиокомпании се пушеше (салона за пушачи беше в задната част на самолета и беше отделен от другият салон с перденца). Не е имало случай да не срещна поне трима - четирима познати при тези полети, а в някои случаи и по 7-8 и 10-11 часа минаваха неусетно в сладки приказки, бира и цигари, с други думи българският купон започваше още в самолета. Малко атмосфера ала селският автобус, но беше забавно, като си спомня никога не съм опирал до гледане на филми от скука.

  • Харесвам 16
  • Смея се 1
Връзка към коментар
  • 7 месеца по-късно ...

Много ми е любипитно кога са провеждан полети до Бангкок и Джакарта и с какъв самолет.

В кой период и за колко време?

 

Тук пише нещо по въпроса: http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/1995/02/06/1180251_aviokompaniia_balkan_iska_67_mln_dolara_kredit_ot_dfrr/

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Никой не ми субсидира полетите с Qatar , Air Farnce или Iberia например.

 

За Qatar, Emirates и т.н. ЕС и САЩ не са на същото мнение ;) Според тях въпросните авиокомпании са яко субсидирани.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Много ми е любипитно кога са провеждан полети до Бангкок и Джакарта и с какъв самолет.

В кой период и за колко време?

1998, когато летях до Ню Йорк с тях, едни познати бяха летяли до Бангкок миналата или по-миналата година, значи 1996-1997.

Връзка към коментар
  • 6 месеца по-късно ...
На мен например би ми било интересно да чуя повече детайли за обслужването например в полет към Мозамбик. Малко подробности за графика, колко често до кое летище се е летяло, с какъв самолет, каква храна са сервирали. Нещо такова. 

Ровейки из вехториите за нещо забравено в една семейна къща, подготвена за събаряне, открих интересна брошурка :)

 

Не е "Балкан", но пак е нещо родно и с любопитни дестинации - веднага си харесах Джеда за излежаване по безкрайните плажове, ако на това точно там изобщо се гледа с добро око :)брошура Булеър.PDF

  • Харесвам 13
Връзка към коментар

Ровейки из вехториите за нещо забравено в една семейна къща, подготвена за събаряне, открих интересна брошурка :)

 

Не е "Балкан", но пак е нещо родно и с любопитни дестинации - веднага си харесах Джеда за излежаване по безкрайните плажове, ако на това точно там изобщо се гледа с добро око :)attachicon.gifброшура Булеър.PDF

 

Страхотно попадение :) Аз си харесах Сантяго!

Връзка към коментар

 

 Единствено се учудих, че никой не ни поздрави с прекосяването на екватора. Впоследствие, прелитайки трицифрен брой пъти през екватора, ми стана ясно, че би било пълна глупост някой изобщо да го спомене.

 

 

Защо да е глупост? Като малък много обичах да слушам как пилота обясняваше над кой град ще минем или в  момента къде прелитаме, но за съжаление в последно време все по рядко го правят :( Вярно е, че при трансконтиненталните полети, когато всеки си има монитор, може да гледаш постоянно къде се намираш, но и тогава има възможност да ти обърне внимание към интересен обект, който се вижда. и т.н. Веднъж когато летяхме близо до Хималаите пилотът специално ни обърна внимание, че на ляво от самолета се вижда Еверест. Бях му изключително благодарен! Той сигурно минава често по този маршрут, но за мен си беше емоция да снимам Еверест.

  • Харесвам 7
  • Браво 1
Връзка към коментар
  • 2 години по-късно ...

В един романтичен период Балкан са лийзнали 2 броя А320 - LZ-ABA и LZ-ABB, носещи гордо имената  "Плиска" и "Преслав". Та към не толкова славния край на Балкан явно са трябвали $$$, защото архивите пазят снимка на един от тези А320 с надписи ПЕГАСУС, изпълнявайки чартърни полети за тогава младата турска а/к:

image.thumb.png.de9c9dbf2bfb85ea8a5f20d2ac083c0c.png

 

Източник: http://www.airliners.net/photo/Pegasus-Airlines-Balkan-Bulgarian-Airlines/Airbus-A320-231/2711701/L

 

Днес Балкан е само мил спомен, а Пегасус - солидна а/к с 80-ина самолета...

 

  • Харесвам 5
Връзка към коментар

Балкан първи вкарват модел А320 в България:
LZ-ABA Vitosha

LZ-ABB Rila

LZ-ABC Rhodope

LZ-ABD Pirin

А320 през последните двйсетина години А320 в България имаха/имат  Air VIA, VIA Airways, Bulgaria Air, Bulgarian Air Charter, BH Air, Electra Airways.

 

Легендарните Боинги 767-200ER бяха наети от Ер Франс и за това през цялото време носеха френски регистрации:
F-GHGD Pliska, със сив, металик корем
F-GHGE Preslav, в стандартната цветова схема на Балкан- с бял корем

 

Редактирано от mitkobiker
  • Харесвам 5
  • Браво 2
Връзка към коментар

Малко късно намерих тази тема, но се надявам да ви е интересен моя input 🙂

През 80те далечните полети на Балкан обхващат основно Африка и Близкия Изток. По причини, които са ясни се лети до Хараре през Триполи и Лагос, до Хартум през Кайро и Атина. Има редовни полети до Алжир, Тунис, Багдад, Бейрут, Дамаск, Ларнака, Анкара, Кувейт.

Покрай вноса на виетнамски работници се извършват продължителни чартърни вериги до Виетнам. Лети се с Ту-154 до Куба и Луанда с български специалисти.

В началото на 90те Балкан започва да търси нови пазари и да обновява самолетния парк със западни самолети- първо идват три Боинг 737-500, след това и Ербъс А320. В същото време започва разпада на Югославия, икономически трудности и санкции, които водят почти до прекратяване на дейността на югославската авиокомпания JAT. Остава празна много сериозна пазарна ниша за трансфериране на пътници от Европа към Близкия Изток, Азия, Австралия, Африка и от Балканите към Америка. Балкан взима първите и единствените в историята си широкофюзелажни машини- Боинг 767-200 и започва ударно откриване на линии: Найроби, Йоханесбург, Акра, Казабланка, Бахрейн, Абу Даби, Дубай, Мускат, Коломбо, Мале, Карачи, Калкута, Банкок, Сингапур, Куала Лумпур, Джакарта, Тайпе.

Откриват се редовни полети към Ню Йорк, Торонто и Детройт.

Някои от тези линии се обслужват само за по няколко месеца, други по "стратегически" съображения се крепят с години, въпреки че носят сериозни загуби.

Например за "запълването" на полетите до Ню Йорк се правят трансфери от Тирана, Солун, Охрид, Скопие. Сключени са договори с други авиокомпании, които возят пътници от Ереван, Кишинев, Киев. Дори няколко години имаше договор с Ер Малта и по тази причина в някои дни машината правеше междинно кацане в Малта на път към Щатите.

Цялата тази трескава дейност се крепи на персонал и ръководни кадри, школувани през социализма и заемащи съответните длъжности по силата на връзки, а не на умения. Как завърши всичко това... спомняте си 🙂

Редактирано от mitkobiker
  • Харесвам 15
  • Браво 1
Връзка към коментар

Аз съм пътувал с Балкан на редовен полет София-Ню Йорк през 1997 януари. В София имаше мъгла и ни превозиха с автобус от гейта директно до стълбичката на самолета на летище Пловдив. В целия самолет бяхме 6 (шест) човека 🙂

А пък моя билет беше “студентски” с 50% намаление (както при БДЖ)

  • Харесвам 4
  • Смея се 3
  • Замислям се 1
Връзка към коментар
преди 9 минути , so'90 каза:

плюс бобетата: 

LZ-BOA- Sofia
LZ-BOB- Plovdiv
LZ-BOC - Varna
после ерата на Гад:
LZ-BOD - Burgas
LZ-BOE- Rouse
LZ-BOF - Vidin

АТR  -имаха ли имена?
 

ATR-ите май бяха Кирил и Методий 👬

При Зееви за кратко имаше редовни полети до Одеса и Аман.

Редактирано от mitkobiker
  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Аз съм доста млад, за да имам преки спомени от международните линии на Балкан (пътувал съм само веднъж от родния Видин до София и май ми е най-яркият спомен от двегодишна възраст заедно с катастрофа с автомобил).
Но това което съм чел е, че международните линии са излизали много изгодни за чужденците, които са пътували на далечно разстояние с неудобна рискова смяна или престой в София. Все пак... полети изпълнявани 1-2 пъти в седмицата могат да се възприемат като древния вариант на прекачването от Уизеър на Райънеър в Бергамо 🙂 Същевременно са били заплащани в твърда валута, а не в измислени цени в левове.
Отделно... през комунизма официалният обмен на долари в левове е бил чиста печалба за държавата и престояващите пътници са си "доплащали" тарифата. Всъщност някой има ли информация какъв е бил визовият режим за тези транзитни пътници и дали са влизали в града или са киснели по половин-един ден на летището?
Също така... според Уикипедия Балкан и предшественикът му ТАБСО имат над 10 катастрофи с 540 загинали. Нямам добра база за сравнение, но май е сериозно число, може би доста голямо за обема на дейността на компанията (в цели страни като Германия и Италия загиналите след войната, изглежда, се въртят около 1000). Когато летяхте, рискът от катастрофи
беше ли нещо осъзнато като проблем сред пътниците?

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.