Прескочи до съдържание

Черни облаци над А380


stanimir

Препоръчани мнения

Публикувано:

От това, което видях, всички поръчани пътнически самолети 747-8 за търговски полети са доставени. Правителството на Саудитска Арабия има поръчан 1 пътнически и 4 товарни - от общо 5  е доставен 1 - неясно какъв. И се очаква ВВС на САЩ да поръчат 2 специални доработки - да подменят сегашните модифицирани 747-200. Но те тези си се водят официално различен модел.

Публикувано:
преди 4 часа, Topfly каза:

Ще трябва да дебнем A380 и Boing747, като някакви реликви, които скоро ще изчезнат....

И А340...

Публикувано:
7 hours ago, randi said:

Saudia имат един 747 - 8F.

Поръчката изглеждаше като да е за правителството, а не за а/к - разбирам го като ВИП самолет, а не самолет за редовни търговски полети.

Публикувано:

Рапортувам смесени чувства по повода. Когато го проектираха, бях много ентусиазиран. Следях всички новини. А после много се зарадвах на привилегията домашното ми летище Йоханесбург да бъде избрано за първа A380 дестинация на три от основните европейски превозвачи - Air France, Lufthansa и British Airways. Първите два съм ги ползвал няколко пъти по маршрута, British A380 тепърва ще го сефтосвам.

 

Разчитах, че ще завладеят далекоизточния пазар. В Япония ползват B747 по вътрешни линии, китайците са милиард и половина. Струваше ми се логично да им трябват дебели самолети. Съмненията дойдоха точно с возенето на A380. Изпитвам някакъв дискомфорт да летя с такова тежко тяло. Вътрешният ми глас подсказва, че някакъв природен баланс се нарушава. С B747 не изпитвам такова. Тоест - психологическата граница е някъде между двете. Отделно - летищното преживяване и при влизане, и при излизане на 500+ човека от 1 самолет не е за златен медал. На борда е ОК. Вторият етаж на Air France в туристическа класа е най-доброто от двата свята - уютно по размер помещение за малко хора на 10+ часов полет.

 

Жалко, че се оказа бял слон, който не излиза на печалба за самостроителя. Явно пазарният закон през XXI век е, че в никаква индустрия не можеш да си позволиш да проектираш нещо с дългосрочна визия. Било то ап за пазаруване на самолетни билети под Android или двуетажен пътнически самолет. За да изкараш някакъв доход, бачкаш "аджайлно" и пускаш дребни, недообмислени и недовършени нетрайни продукти, с които да удържиш на конкуренцията за период от една седмица до година и една седмица

  • Харесвам 12
Публикувано:

Предизвестена смърт, която за мене лично поражда само негативни емоции, защото (доста наивно) се надявах, че ще се размине и защото отдавна си го избрах за втори дом в облаците. Често умишлено съм избирал по-дълги или по-неудобни полети с прекачване, за да се впиша в стратегията на Airbus за превозване с големи самолети между хъбове, която в последствие отстъпи на явно по-практичната алтернативата на Boing за средни самолети от точка то точка.

 

Иначе разбира се… мястото до прозореца на последния ред на втория етаж (на снимката 98А на Луфти), с разтегната седалка без да пречиш на никого, шкафчето за лаптопа и каквото друго се сетиш, круизния тип усещане при разходките по двата етажа за приказки и т.н. 

98А.jpg

  • Харесвам 8
Публикувано:

Добрата новина е, че поне още 10-ина година ще можем да се возим на А380, докато ги пенсионират.

И аз дълго размишлявах над стратегиите на Airbus и Boeing, като @домосед, но не съм на 100% сигурен дали този продукт изпревари времето си или се случи нещо не толкова неочаквано. Големите световни летища оперират близо до / на ръба на капацитета си. А казаха, че решението е трънкови маршрути, което обяснява А380. Б казаха развитие на директни връзки до по-малки летища. Засега изглежда като Б да са го предвидили по-точно. Но с разстежа на трафика не е изключено в един момент да се озовем в ситуацията, в която решението на А ще бъде приложено.

Личните ми впечатления от А380 са прекрасни. Един ден се чудех как успяхне да се борднем в пълен А380 за 15 минути, а бордването в скромен А319 отне 30...

  • Харесвам 6
Публикувано:

Проблемът вероятно е, че пазарът който А380 е трябвало да обслужва въобще не е съществувал, но вероятно Airbus са смятали, че могат да го създадат. Все пак е имало и идея за joint venture между Airbus и Boeing за създаване на такъв самолет, както и общо проучване, така че вероятно и на двете компании им е било пределно ясно какво може да се очаква от пазара особено предвид опита на Boeing с 747. След което освен чисто икономическите показатели вероятно са се намесили и не съвсем рационални фактори (политика, его, битка на континентите и каквито други емоции са бушували в главите на взимащите тогава решенията), които винаги съпътстват мегаломанските проекти и често ги обричат на провал. 

 

Иначе въпреки, че самолетът вероятно е предпочитан от повечето пътници, практичността винаги надделява и хората по-често летят макар и на не толкова комфортните средно големи самолети, но в най-удобното за тях време и от най-близкото летище вместо да се съобразяват с единия полет на ден на супер джъмбо-то от хъба. Дори аз извърших немислимото при последния ми презокеански полет преди няколко месеца, за да си спечеля половин ден повече и за което сега се чувствам виновен…

 

При силно фрагментиран пазар (Китай, Индия, САЩ) в резултат от конкуренцията А380 просто не е кон на който можеш заложиш, не случайно единствено на Emirates им излизаха сметки с този самолет, но при пазар на практика създаден и в повечето случаи изцяло контролиран от тях, но явно и те решиха, че по-малките самолети са по-рентабилни. Запълването на 500 места дори и често срещу доста ниски цени се оказа трудно за всички останали, често на последните редове на първия етаж съм виждал нещо наподобяващо руски плацкартен вагон, с тая разлика, че хората лежаха на по четири седалки, а в малката икономична класа на вторият етаж при последния ми полет имаше девет свободни места, стюардесата дори ме попита дали не искам да си лежа на празните седалки в средата… 

 

Друг допълнителен фактор вероятно е, че първата класа, луксозните апартаменти, барът, спа-то и т.н., които също са се очаквали да бъдат източник на големи приходи или поне да компенсират незапълнената икономична класа също не са намерили очаквания пазар. Лично аз, след първото ми качване на А380 (много наивно) вече виждах времето на круизния тип дълги полети, даже и различни екстри си представях…

 

За съжаление обаче това време така и не дойде, а А380 вероятно ще се окаже не просто самолет, който е изпреварил времето си, а такъв за който времето никога (нарочно използвам тази дума) няма да дойде. Трудно ми е да си представя как някой отново би се захванал с нещо подобно, особено в днешните времена, когато всичко се подчинява изцяло на строгата икономическата логика и възможностите за фантазия в такива мащаби са силно ограничени, а въобще не съм убеден, че точния пазар за този тип самолети някога ще се появи, но и нямам нищо против да бъда опроверган.
 

  • Харесвам 6
  • Браво 2
Публикувано:
21 hours ago, домосед said:

Жалко, че се оказа бял слон, който не излиза на печалба за самостроителя. Явно пазарният закон през XXI век е, че в никаква индустрия не можеш да си позволиш да проектираш нещо с дългосрочна визия. Било то ап за пазаруване на самолетни билети под Android или двуетажен пътнически самолет. За да изкараш някакъв доход, бачкаш "аджайлно" и пускаш дребни, недообмислени и недовършени нетрайни продукти, с които да удържиш на конкуренцията за период от една седмица до година и една седмица

Защо смяташ, че А380 представлява някаква дългосрочна визия?  Проблемът е, че пазара и технологиите се промениха много по бързо от колкото Airbus очакваше. В миналото типичният пътник летеше с прекачване през хъбове. Днешно време обаче на пазара се появяват малки и много по ефективни двумоторни самолети, които могат да летят на дълги разтояния, а пътниците предпочитат да летят директно и с по гъвкаво разписание. Капацитетът на големите хъбове вече не представлява толкова голям проблем, защото все повече второстепенни летища се вклюват в играта с директни полети.

  • 3 седмици по-късно ...
Публикувано:

Докато преглеждах дискусията, се сетих за едно филмче, което видях че @П.Кръстев вече е споделил:

 

Филмчето е доста старо (от преди две и половина години) и като че ли "предсказва" това, което вече се случи.

Моделът с хъбовете (големи летища, между които летят големи самолети) явно не е ефективен. Хората просто не обичат прекачването (:shok:).

Допълнително, Боинг 787 и Еърбъс А350 са доста по-ефективни, чисто икономически. А и са по-приятни за пасажерите, доколкото четох, заради по-добрата компресия в кабината. Това, последното, намалявало чувството на умора след полет (не съм имал възможността да го проверя лично, все още).

 

Тъжно е, защото А380 си е забележително инженерно постижение.

Но от друга страна, в наш интерес е, най-ефективните идеи да се налагат.

  • Харесвам 1
Публикувано:
13 minutes ago, Стефан said:

Допълнително, Боинг 787 и Еърбъс А350 са доста по-ефективни, чисто икономически.

Недей, че ще се отвори една дискусия за CASM, RASM, yields, ... и ще стане страшно 🙂

14 minutes ago, Стефан said:

заради по-добрата компресия в кабината

За наше щастие повечето самолети, на които летим, си имат добра компресия 🙂 . По-скоро 787 и 350 поддържат (атмосферно) налягане (в пътническия салон) по-близко до морското равнище. Също поддържат по-висока влажност.

  • Харесвам 2
  • 3 седмици по-късно ...
Публикувано:

ANA е последният (15-ти) нов оператор на А380. Ще получат общо 3 самолета, които ще летят по линията Токио Нарита - Хонолулу и ше бъдат оцветени в специална ливерия, представляваща хавайската зелена морска костенурка, като първият е в синьо, вторият ще бъде в зелено, а третият - в оранжево.

download-1_crop.jpg

  • Харесвам 16
Публикувано: (редактирано)
преди 10 часа, chandni каза:

ANA ... ще летят по линията Токио Нарита - Хонолулу ...

download-1_crop.jpg

Японците исторически си имат интерес към тази дестинация... 😉 🙂  Сега могат даже да излитат и от Токио... 🙂 

Редактирано от FlyTraveler
  • Смея се 4
  • 4 седмици по-късно ...
  • 3 седмици по-късно ...
Публикувано: (редактирано)

Първите два въведени в редовна експлоатация Airbus A-380 направиха последния си полет, кацайки на летището Тарб Лурд във Франция, където ще бъдат разглобени за резервни части и скрап

ЦЪК

 

D5wqheUWwAAzFZ0.jpg

Гледам, че са на по-малко от 12 години - това не е ли много малко време на експлоатация, още повече, че това са самолети, които летят предимно по дълги маршрути и съответно би трябвало да са навъртели по-малко цикли от по-малките самолети за подобен период време. А нали за живота на един самолет най-критични са броя цикли на херметизация, а не толкова изминатите километри?

Друго, което не мога да си обясня на първо четене е защо някой е дал пари да се боядисат бели? :scratch_one-s_head:
"The planes were flown to France in an all-white livery."

Редактирано от Фичо
  • Харесвам 1

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.