Прескочи до съдържание

Препоръчани мнения

Покрай "офертата" от събота за Панама, обсъждаме във ФБ какво има да се види там и заслужава ли си човек да ходи до там, ако има други по-спешни дестинации. Ще потърся илюстрации от интернет. А ако някой от 12мата магеланци, посетили страната, имат желание да препоръчат нещо са добре дошли. Помня напр., че Fly беше публокувал снимка на Kuna Yala.

 

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Нашето откритие в Панама беше едно малко градче El Valle de Anton, разположено в кратера на изгаснал вулкан. На около 2 часа и половина от Панама сити е. Има спретната ботаническа градина с орхидеи, където дават две стаи под наем и ние си наехме срещу 15 долара за двамата. Иначе си високо в планината, пълно спокойствие е, местните са много дружелюбни и спокойно може да изкараш 2 дни в трекинг из околните гори.

Иначе старият квартал Каско Виехо в Панама сити е приятен, може да загубиш половин ден там. В новата част няма нищо, което да те впечатли, освен бизнес сгради и небостъргачи.

Bocas de Toro  е топ дестинацията, ама всички туристи ходят там и е станало много скъпо и пренаселено.

  • Харесвам 6
Връзка към коментар

Kuna Yala или Сан Блас са върха на самобитни тропически острови от тези, които съм виждал, съчетани с местна култура. Трябва обаче да се отиде някъде, където не ходят туристи от круизни кораби и по възможност където изобщо не ходят туристи. Така беше преди 18 години, сега не знам как е.

 

Панама сити като цяло не е безинтересно, но не бих отишъл специално заради това.

Панамския канал е второто по интерес място за мен след островите Сан Блас - то си е чудо на инжинерната мисъл и подвиг да се изпълни проекта по времето когато е копан.

Ходил съм и в Балбоа на западното крайбрежие - нищо особено интересно там.

Панама е най-добре да се комбинира с нещо наоколо, било то на север или на юг, освен ако не се стои дълго на островите Сан Блас.

  • Харесвам 6
Връзка към коментар

За Сан Блас беше писал Даръл, т.е. на мен това ми е привлякло вниманието. Иначе знам че има много резервати с наблюдение на птици.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

За Панама и района мога да препоръчам евтин и коректен гид, взимащ от летището и разкарващ наблизко и надалеч :)

Сити-то и старият град, задължително се виждат. Мирафлорес ..... само за да се похвалиш :)

Сан Блас и Бокас дел Торо - много силно препоръчително, яд ме е, че не ги видях.

Стигнеш ли до Бокас - там Коста Рика ти е на една плюнка, макар и в по-непопулярната си част.

Еър Панама имат прилични вътрешни полети (от градското летище в Сити-то), може да ги прегледаш.

  • Харесвам 6
Връзка към коментар

За Панама и района мога да препоръчам евтин и коректен гид, взимащ от летището и разкарващ наблизко и надалеч :)

Сити-то и старият град, задължително се виждат. Мирафлорес ..... само за да се похвалиш :)

Сан Блас и Бокас дел Торо - много силно препоръчително, яд ме е, че не ги видях.

Стигнеш ли до Бокас - там Коста Рика ти е на една плюнка, макар и в по-непопулярната си част.

Еър Панама имат прилични вътрешни полети (от градското летище в Сити-то), може да ги прегледаш.

А преди време ти ме пита за трансфер от летището  ;)

Т.к. "колекционирам" обекти на ЮНЕСКО, в плановете са:

 

Panama Casco Viejo

Portobelo

Darien NP

Coiba NP

La Amistad NP

  • Харесвам 4
Връзка към коментар
  • 3 месеца по-късно ...

Пътуването взе да наближава и е време да нахвърлим предварителна програма. Засега има този вид:

 

ден 1. Кацане в Панама Сити, 3 нощувкки в хостел Mamallena. От хостела организират турове.

ден 2. Casco Viejo, Получаване на разрешение за посещение на Дариен. Ако до този момент нямаме самолетен билет е крайно време да се снабдим.

ден 3. Панамският канал и Portobello

ден 4. Събота! полет до Sambù ( Darien ) - 3 нощувки

ден 7 - 10 посещение на племето Emberá

ден 8 - връщане в Панама Сити

ден 9 - 2 денонощия - посещение на Островите на перлите, организирано от Mamallena

ден 11 - Panama City - Boquette - еднодневен тур до Coiba - нощувка в Boquette/Coiba

ден13 продължаване към La Amistad - нощувка там

ден 15 връщане в Панама Сити

дни 16-18 Кuna Yala

ден 19 - връщане в Панама Сити

ден 20 - полет за Европа

  • Харесвам 12
Връзка към коментар
  • 3 седмици по-късно ...

Билети за полетите Панама Сити - Самбу (Дариен) и обратно се продават само на място. Вероятно, за да имат предимство местите пред туристите.

Пиша на фирма, която според уеб страницата си предлага закупуване на билети.

Отоговор:

"we charge a $100 planning fee for helping you organize any of these services, in addition to a $50 per hour consulting fee (time we spend corresponding with you via email or phone, making your bookings, etc). "

 

мдам, ако искаш....

Връзка към коментар

Това ясно, но кой налага ограничението?

Питай ги по мейл. Сряда и събота са полетите.

Сега не намирам къде четох, че са спрели да продават онлайн билети до Самбу.

Пробвах да купя онлайн (точно за събота и сряда търся), но дава, че няма полети.

Прав си, ще им пиша на AirPanama, да видим какво ще отговорят, мерси!

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Имам отговор от отдела за продажби на AirPanama;

 

Please call or write customer service.

They may have a better idea for you.
 
We can’t help you with this request.
 
Thank you

 

Има само телефонен номер  :mellow:

Връзка към коментар
  • 3 месеца по-късно ...

Започвам с дневника на пътуването

 

1. Панама Сити

9-10.12.2015

 

Всичко започва почти 8 месеца по-рано, когато виждам във ФБ билети на Луфтханза до Панама. Отдавна си мечтая да си празнувам рождения ден в чужбина, но за нещастие съм родена малко преди Коледа, а това означава тълпи от туристи и високи цени. Панама не е мечтаната дестинация за повечето и обикновено се свързва само с Панамския канал, което донякъде е вярно, защото Панама е отцепена от Колумбия и провъзгласена за самостоятелна държава с намеса от САЩ, за да могат необезпокоявано да построят канала и после да го експлоатират. Е, уж преди това имало движение за независимост, а те са го подпомогнали и само се възползвали. Нашите очаквания са да посетим най-модерната страна в Централна Америка, която разполага с най-голямото биоразнообразие в района. Моята лична амбиция пък е да видя отблизо всяка испаноезична страна в Америките с главен интерес към културите преди испанската колонизация и техните наследници днес.

 

Луфтханза не постигат очаквания пътникопоток и отлагат полетите си до Панама с 5 месеца. Твърдо решени да не заменим Панама с друга дестинация, приемаме прекачвания в Богота на отиване и в Лисабон на връщане с партьори на Луфтханза. Във Франкфурт имаме 5:30ч престой. Има пеещи ангели, сдобиваме се с коледни шапки, ползваме безплатния, на моменти никакъв  интернет. Отвеждането към самолета е с 20-минутно закъснение. Посочена причина - закъснение при security check на самия самолет (предполагам, че си има друг термин). Според капитана ще го наваксаме. Да, ама не! Неявен пътник. Още 20 минути за сваляне на багажа му. А-ха да тръгнем и ... друг пътник се сеща, че е оставил животоспасяващите си лекарства в чекирания багаж. Обявените нови 20 минути минават и заминават. В крайна сметка излитаме с 2 часа закъснение, което според пилота при кацане ще бъде сведено до час и 15 минути. По разписание имаме 2:35ч престой в Богота, през което време трябва да си вземем бордните карти, защото Луфтханза нямали споразумение с Авианка за издаване на въпросните карти. Успокояват ни, че "колегите в Богота" ни имат предвид и ще се погрижат за нас, но напрежението остава. Едва изглеждам филм с Мерил Стрийп. Храната е ужасна. За да сме на двойна седалка, съм избрала билети на крилото, а самолетът е Боинг и почти нищо не виждам от люка. Очаквам, че при кацането на ръкава ще ни чакат "колегите" с напътствия кой къде да ходи, но уви няма никого. Полетът все още липсва на таблото. Търсим гише на Авианка - неуспешно. Тичаме до единия край на терминала, където са ни упътили, но там разбираме, че трябва да прекосим целия терминал, за да стигнем до другия край. Междувременно полетът се появява на мониторите. Бордни карти ни издават на самия изход. Самолетът е почти празен.

 

DSC08798.JPG

 

Заради прекачването в Богота кацаме в Панама Сити след полунощ, а не както е било първоначално в ранния следобед. Снимка и снемане на отпечатъци от 10те пръста. Единствен въпрос " - Колко време ще останете в Панама?" Скромен печат в паспорта.

 

Отправяме се към такситата. Такситата в Панама нямат броячи. Пазариш се преди качване. Ако сте двама или повече, уточняваш, че цената е за всички, а не на човек. Практика е да качат друг докато те возят, не може да разчиташ, че като си взел такси, то си е "твое". Пазаренето не е по моята част. Nomad е непреклонен - "Виж какво, пич. Знам, че нормалната цена е 20$". "Елате да Ви покажа ценоразписа. 30$...25$... Добре, 20$." Преценява, че при качени вече двама, по-добре да вземе и нас. След като оставя другите, ни обяснява, че районът на хотела ни, макар и много близо до стария град - на 4 пресечки - не е безопасен. Препоръчва ни друг хотел, но ние сме с резервация. В хотела са малко изненадани, че пристигаме толкова късно. За първата нощувка ни таксуват само 10$ за това, че сме пристигнали след 1ч през нощта.

 

Стаята гледа към площадчето. Вижда се, че има хора по пейките - кой спи, кой седи. Постоянно минават хора, повечето по Авенида Сентрал, отиваща към Casco Viejo, Шумът от коли понамалява за около 2 часа през нощта. Често се чуват сирени. Виждам полицаи в Pio Pio - широкоразпространена конкуренция на KFC.

 

Заради географското разположение на Панама, денят е с продължителност 12ч - от около 6 до около 18ч.Това и високата престъпност, особено по тъмно, налага да сме ранобудни, активни през светлата част на денонощието, а вечер, ако се налага да сме навън, да ползваме такси.

 

Първи гледки от терасата на хотела:

 

DSC08799.JPG

 

DSC08800.JPG

 

DSC08802.JPG

 

 

Най-важната задача за деня е получаване на разрешение за посещаване на провинция Дариен, простираща се  до границата с Колумбия нарочно. Води се опасно заради трафикантите на дрога и евентуално на хора. Вземаме такси до Senafront - граничната полиция на Панама.  Много са любезни, но ни казват, че нямаме нужда от разрешение. Информацията в интернет е явно, за да не се ограничат посетителите. На няколко пъти наблягат, че ни е необходим водач за парка.

 

Отправяме се към Casco Viejo. Първоначално градът е бил там, където сега e Panama Viejo. След като бива разрушен от Captain Morgan, градът е преместен е сегашното Casco Viejo. И Panama Viejo, и Casco Viejo са е границите на днешния Панама Сити, на испански Ciudad de Panamá. Включени са като обект в списъка на ЮНЕСКО за световно културно наследство.

 

Casco Viejo е с колониална архитектура. Обикаляме малко хаотично. Жегата и влагата са непоносими. По улиците е пусто. Тук-таме има заблуден турист или някой  местен, опитващ се да заработи прехраната си. Сдобивам се с възможно най-евтиния вариант на панамска шапка, уж правена на ръка (сигурно китайска) от единствените сергии, които виждаме. Истинска панамска шапка ще си купя, живот, здраве и пари (в Панама тази от най-високо качество струва 150$, с приемливо качество са 40$), от Еквадор, където всъщност е родината й.

 

DSC08804.JPG

 

DSC08805.JPG

 

DSC08806.JPG

 

DSC08807.JPG

 

DSC08808.JPG

 

DSC08809.JPG

 

DSC08810.JPG

 

DSC08811.JPG

 

DSC08812.JPG

 

DSC08814.JPG

  (Местните обичат да казват, че Панама Сити прилича на Маями, местните го произнасят Миями.)

 

DSC08816.JPG

 

DSC08817.JPG

 

DSC08818.JPG

 

DSC08819.JPG

 

DSC08820.JPG

 

DSC08821.JPG

 (Балбоа си остава любимата ни марка бира от панамските.)

 

DSC08822.JPG

 

DSC08823.JPG

 

DSC08824.JPG

 

DSC08825.JPG

 

DSC08827.JPG

 

DSC08828.JPG

 

DSC08830.JPG

 

DSC08831.JPG

 

DSC08849.JPG

 

DSC08850.JPG

 

DSC08851.JPG

 

DSC08852.JPG

 

DSC08853.JPG

 

DSC08854.JPG

 

DSC08855.JPG

 

DSC08856.JPG

 

DSC08857.JPG

 

DSC08858.JPG

 

DSC08859.JPG

 

DSC08861.JPG

 

DSC08862.JPG

 

DSC08863.JPG

 

DSC08864.JPG

 

DSC08866.JPG

 

DSC08867.JPG

 

DSC08868.JPG

 

DSC08870.JPG

 

DSC08871.JPG

 

DSC08872.JPG

 

DSC08873.JPG

 

DSC08874.JPG

 

DSC08875.JPG

 

DSC08876.JPG

 

DSC08877.JPG

 

DSC08878.JPG

 

DSC08879.JPG

 

DSC08880.JPG

 

DSC08881.JPG

 

DSC08882.JPG

 

DSC08883.JPG

 

Прибираме се до хотела пеша въпреки предупрежденията на таксиджиите, че е опрасно, уж за кратка дрямка. Аз все още се надявам да се видим с Фреди, за когото носим бутилка червено вино, много "подходяща" напитка за тропиците. Кратката дрямка за наш срам продължава до другата сутрин, пропускаме залеза на Trump Tower, но пък се настройваме към локалната часова зона.

Редактирано от Childish
  • Харесвам 27
  • Благодаря 1
Връзка към коментар

2. Portobelo

 

11.12.2015
Вземаме такси от хотела до жп гарата на Panama Canal Railway. Няма смисъл да се пазарим, защото на тази гара отиват само туристи. (6$) Таксиджията решава да закара приятелка полицайка с нас. По този повод минаваме през El Chorrillo, един от мизерните и най-опасни квартали на Панама, който не е много далече от хотела ни. Там не се препоръчва турист да минава не само нощем, но и денем. Ето предупреждението в wikitravel/wilivoyage:

 

"Stay out of El Chorillo, Santa Ana, Curundu and San Miguel. It is very dangerous right now due to infighting between drug gangs. Tourists have been kidnapped right off the street. El Chorillo borders San Filipe so it is very easy to accidentally walk into it. When driving, car doors should be locked."

 

И наистина докато преминавахме оттам, някои от шофьорите заключваха вратите на автомобила, други - не. Но това е единственият начин да се види квартала, в който първоначално са живели работниците по строителството на канала.

Железопътната линия е успоредна на канала. Оригиналната е строена от американците, открита през 1855г. и сама за времето си също е била голямо техническо постижение с цената на 5-10 000 работници, намерили смъртта си. Наличието й е натежало за решението къде точно да бъде построен каналът. Използвана е за строежа на канала. Налага се част от жп линията да се построи наново, след потапяното на оригиналното трасе под водите на изкуственото езеро Gatún. Използва се и в днешно време за товарни превози. В работните дни железницата превозва и пътници - сутрин (7:15) от Панама Сити до Колон и следобед (17:15) в обратна посока. Билетът струва 25$ в посока, пътуването отнема около час.

 

На гарата сме рано-рано, трябва да почакаме да отворят. Ние сме сред първите, има пререждащи се, няма места, влизането е реда на закупуване на билет. Доколкото видях само първият вагон е панорамен, но може и да съм в грешка.  Сервират кафе и с това се изчерпва туристическата програма. nomad е проучил, че за снимки е по-добре човек да седне в лявата страна. Но прозорците не се отварят и първоначално са запотени заради влагата. Приятно е. И е добра възможност да видиш канала по цялата му дължина, ако пътуваш бюджетно. Прекосяването на канала с кораб струва 125$+.

 

Пристигаме в Колон (Colón) и макар жп гарата да е само на 4 пресечки до автогарата, не се препоръчва да се придвижваш пеша, особено, ако си турист, т.к. Колон има славата на един от най-опасните градове в Панама. Отново съветите на wikiravel/wikivoyage са недвусмислени:

 

"Colon is a very dangerous city, and rarely on the tourist itinerary due to the risks of becoming the next victim. Walking around is not advisable."

 

И наистина, таксито минава през абсолютно гето, изглеждащо по-зле и от Ел Чорийо.

 

Автогарата е голяма мизерия. Автобусите са като в Гватемала - chicken buses - бивши американски училищни автобуси, които веднага след внасянето си, се "фиксват" - отстранява се ограничението от 80 км/час. Шарени са, кой с Исус, кой с голи мацки - изрисувани или с колажи.

 

След близо час чакане потегляме. Над шофьора има монтиран вентилатор. Той е обещал да "лети" и да вземе разстоянието за час. Малко трудно постижимо, след като спира на всеки 200м за смяна на пътникопотока. Ние сме не само единствените туристи, но и единствените бели. Минаваме през селища без течаща вода. Виждам най-мършавите крави през живота си. От време на време много натрашчиво мирише на марихуана. На влизане в Портобело, нашата цел, мчрвам през прозореца единия форт (fuerte).Таксуват ни 4$, макар на таблото да има таблица за умножение - 1 билет 1.60$, 2 билета - 3.20$ и т.н. Плаща се на слизане. Оставят ни на прашен площад пред църква. Nomad невярващо пита дали това е централният площад и трудно преглъща отговора. Наблизо е едното укрепление, Fuerte de San Jeronimo. За да влезем, трябва да подскачаме по камъните, избягвайки заблатената вода.

 

Единствената двуетажна сграда е виждала по-добри времена. Но и аз недоумявам, разбирайки, че това е едновремешната митница (aduana).

 

Nomad е меко казано недоволен от избора ми на дестинация. Обявява Портобело за най-разочароващия обект на ЮНЕСКО, който бие предишния му "фаворит" Quiriguá и обвинява организацията в световен заговор да те закарат до най-изпадналите гета на планетата. Категорично отказва да ходим до другото укрепление, защото щяло да е същото (аз предполагам, че е по-сухо и по-фотогенично) и настоява да се прибираме в Панама Сити и да уплътним деня с нещо по-смислено.

 

Вземаме следващия автобус до Колон, от там друг - вече нормален,  не "пилешки", а човешки до Панама Сити. На "най-модерната автогара в Централна Америка" се сдобиваме с магнитна карта 3in1, която се използва за таксуване в метрото, автобусите, за излизане от автогарата, за тоалетната (обикновено таксата е 0.25$) и решаваме да я изпробваме, за да се приберем в хотела. Питаме шофьора на един от автобусите дали ходи до площад 5 de Mayo, той отвръща, че минава оттам, но не спира. Една от пътничките се обажда, че спира наблизо и ние се качваме. Nomad сяда до нея, говорят си и тя казала, че ще ни упъти. Слизаме на спирка на метрото Estación 5 de Mayo, минаваме през подлез, водени от жената, спира ни такси, защото знаела, кои са с нормални цени. За мое учудване се качва и тя. Шофьорът ни казва 3$ за двамата. Решавам, че и дамата е до площада и използва нашето такси. Но пристигайки, тя иска още 3$, за да я закарало таксито до дома й. Не, че сумата е голяма, но случката остава лош вкус в устата. Вината си е и наша, едно, че сме се доверили, втори, че не сме видели на картата, че въпросната станция на метрото е много близо до хотела.

 

Прибирането е отнело много време и няма закога да предприемаме каквото и да е друго за деня.

 

Чувстваме се много разочаровани от страната и хората й. Високата престъпност и мизерията - мръсотия, лоша миризма, която няма как да бъде предадена на снимките - на висока цена (100$ дневни за двамата и още около 50$ за хотел) ни идват в повече.

Гледаме цените на самолетните билети до близките страни. Харесваме цени до Madellin, но уви, те са само на първия екран на skyscanner. В крайна сметка вземаме решение да останем в Панама, но лека полека да тръгнем на север и ако продължава да не ни харесва, ще се прехвърлим в Коста Рика. Панама получава втори шанс.

 

Panama Canal Railway, Panama City:

 

DSC08885.JPG

 

DSC08886.JPG

 

DSC08888.JPG

 

Гледките от влака:

 

DSC08893.JPG

 

Първи вагон:

 

DSC08899.JPG

 

DSC08907.JPG

 

DSC08908.JPG

 

DSC08909.JPG

 

DSC08913.JPG

 

DSC08914.JPG

 

DSC08915.JPG

 

Автогарата в Колон и автобуса ни за Портобело:

DSC08917.JPG

 

DSC08920.JPG

 

DSC08922.JPG

 

DSC08925.JPG

 

 

Портобело:

 

DSC08932.JPG

 

DSC08953.JPG

 

DSC08930.JPG

 

DSC08931.JPG

 

Кучето е с язжи по тялото:

 

DSC08934.JPG

 

Fuerte de San Jeronimo:

 

DSC08936.JPG

 

DSC08937.JPG

 

DSC08938.JPG

 

 

 

DSC08940.JPG

 

DSC08942.JPG

 

DSC08943.JPG

 

DSC08944.JPG

 

DSC08945.JPG

 

 

 

DSC08947.JPG

 

DSC08952.JPG

 

Митницата:

 

DSC08935.JPG

 

DSC08941.JPG

 

DSC08955.JPG

 

DSC08956.JPG

 

Fuerte batería de Santiago de la Gloria en Portobelo, сниман от автобуса:

 

 

DSC08929.JPG

 

 

 

DSC08960.JPG

 

DSC08962.JPG

 

Колон, централният площад, снимките са правени от автобуса:

 

DSC08964.JPG

 

DSC08965.JPG

 

DSC08966.JPG

 

DSC08968.JPG

 

DSC08969.JPG

 

DSC08923.JPG

 

Колон, пресечки на главния площад:

 

DSC08970.JPG

 

DSC08971.JPG

 

DSC08972.JPG

 

DSC08973.JPG

 

DSC08974.JPG

 

DSC08975.JPG

 

DSC08977.JPG

Редактирано от Childish
  • Харесвам 21
  • Благодаря 1
  • Браво 1
Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.