Прескочи до съдържание

Препоръчани мнения

Много хубави снимки - шаренко, веселко, наистина не личи мизерията.Може би, Панама трябва да бъде като малко отклонение към някое друго пътуване из района и за малко.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Лили, моля те, дай някакви логистични насоки. Кацаме на Tocumen в 08:10 и излитаме в 18:30. Идеята е през деня да видим канала и евентуално да се разходим в центъра на Панама Сити. Как да разпределим времето? С такси ли да се придвижваме? Навсякъде ли приемат долари? Някакви особености?

Връзка към коментар

Лили, моля те, дай някакви логистични насоки. Кацаме на Tocumen в 08:10 и излитаме в 18:30. Идеята е през деня да видим канала и евентуално да се разходим в центъра на Панама Сити. Как да разпределим времето? С такси ли да се придвижваме? Навсякъде ли приемат долари? Някакви особености?

 

Доларът е официалната валута в Панама. Наричат го балбоа (PAB) и долар. Монетите са сентавос или центове, като панамските не можеш да ги използваш в САЩ.

 

Под канала предполагам, че имаш предвид да отидеш до Miraflores Locks, а за център - Casco Viejo?

 

Miraflores Lock се посещава и сутрин, и следобед - предстои да пиша за него. Там атракцията е да гледаш как преминават корабите. Те не минават постоянно, може да се налага да чакаш час,че и повече, на нас ни се наложи. Ние бяхме следобяд и аз изгорях, тълпата беше голяма, притеснявах се да не изгоря докато снимам.

 

Аз бих отишла от летището до Miraflores Locks и после в Casco Viejo на спокойствие и после на летището, а и aко погледнеш картата, Miraflores Locks са по-далече от летището. Там има да си купиш кафе, напитки и някакви емпанади, та може да закусите там, а в Casco Viejo да обядвате. Предвиди поне час до летището, може и малко повече, защото стават големи задръствания. 

 

По принцип има автобуси и то хубави. Но за да ползваш автобус ти трябва магнитна карта, а доколкото разбрах не се продава на летището. С автобус от летището до центъра е 1,25$, другите пътувания са 0.25$ и с една карта може да пътуват повече от един. Може да ти дадем нашата, мисля, че има за пътуване до центъра и после може да я заредиш. Но аз не знам кои автобуси вършат работа. Сигурно с автобус ще излезе евтино. Спирката на автобусите не е точно на летището, трябва да вървиш - дават го 7мин. Ние се движихме главно с такси, само накрая взехме автобус от автогара Albrook до летището, пътувахме 45мин. 

 

Официлната тарифа на такситата от летището до центъра е 30$ за двамата. Дори е написана на едно табло. Мирафлорес обаче е по-далеч. Дали ще се съгласят на по-малко или на 30$ до Мирафорес Локс, не знам. Като не знаеш испански, шансовете са малки според мен. От Miraflores Locks до Casco Viejo би трябвало да е 10$ и после до летището - максимално 25$, ако можеш го свали на 15$, това цени за двамата.

 

Входът за Miraflores Locks e 15$/човек.

  • Харесвам 5
Връзка към коментар

Сега се сещам, че в летището има гише за такси. Може да провериш първо там, а не директно на стоянката. Ние пристигнахме след полунощ и беше затворено.

Също може да отидеш на пристигащи и да вземеш някое от такситата, които са докарали пътник.

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Благодаря ти! Ако правилно съм разбрал с такси от летището до Miraflores Locks е около и малко над $30, като се пътува един час. Там да стоим около час и после към Casco Viejo за още $10. Да се разходим в центъра за няколко часа и после към летището с такси. Чудя се дали не е възможно да спазаря такси за цял ден, като ни чака в центъра и развежда нагоре-надолу?

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Благодаря ти! Ако правилно съм разбрал с такси от летището до Miraflores Locks е около и малко над $30, като се пътува един час. Там да стоим около час и после към Casco Viejo за още $10. Да се разходим в центъра за няколко часа и после към летището с такси. Чудя се дали не е възможно да спазаря такси за цял ден, като ни чака в центъра и развежда нагоре-надолу?

$30 е до центъра, до Мирафлорес Локс може да ти искат повече, но ти се пазари.

Да, по принцип е възможно да се спазариш да имаш такси за целия ден. Затова говори на гишето - може да обсъждате вариантите. Въпросът е, че на летището ще искат повече отколкото в града. Не знам дали в интернет няма да намериш. Също може да провериш и Мак кои е ползвал, ако излезе по-изгодно.

Един час на Мирафлорес Локс е оптимистично, но ако минават корабите точно като отидете, е възможно. Дори да останете повече, ще имаш предостатъчно време за Каско Виехо, то не е толкова голямо.

Ако успееш да си с такси целия ден ще може да видиш повече - най-малкото ще ти обяснява, но и Мирафлорес Локс+Каско Виехо е достатъчно за един ден в Панама Сити, това са двете топ атракции според мен.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

12.12.2015

Panama Viejo & Miraflores Locks

 

Решили сме този път да се възползваме от закуската. Настаняваме се в ресторанта, но готвачът още не се е появил на работа, та сервитьорката ни приготвя пържени яйца.

С багажа и такси се придвижваме до автогара Albrook. Първоначално ни съобщават, че нямало вече съхраняване на багаж, но за щастие се намира къде да го оставим.

Такситата пред автогарата са копърки и трябва или да спреш преминаващо, или да вземеш таксито на някой, който слиза. Спазаряваме с някакъв за Miraflores Locks, той тъкмо обяснява как ще бъдем там в много добро време, за да видим корабите, но разбирайки, че искаме да посетим и Panama Viejo, което те познават повече като ruinas, предлага първо да ни закара до Панама Виехо, да ни изчака там да разгледаме - "То там няма много за разглеждане. Няколко руини. Няма проблем. Отделете им колкото време Ви трябва." и после да ни закара до канала. Не е съгласен на обратния вариант, нищо че преди това е обяснявал, че времето е подходящо за Мирафлорес Локс, защото не е ясно колко време ще чакаме. Приемаме.

Не е препоръчително човек да се разхожда около Панама Виехо, ако този човек е турист, но се вижда автобусна спирка наблизо.

Плащаме вход - 8$ без музей, 12$ с посещение на музея. Момичето, което продава билетите за пръв път вижда българи и проявява интерес как е "благодаря" на български.

Шофьорът не е излъгал - няма много за разглеждане. Обикаляме, качвам се на кулата, правя снимки и обратно в таксито.

Честно казано не знам какво точно да очаквам от канала и шлюзовете, имам опит само с тези по р. Нил (Esna). Не съм инженер и техническите съоръжения не ме вълнуват особено. nomad се интересува още по-малко и от мен. Първоначалната му идея му е да си спести 15$ за вход и да ме чака отвън, но от солидарност влиза и той. Минаваме през кафенето, аз се любувам на птици, които наричам драконови (frigatebird), Към 14ч "водещият" - местен, който говори английски с дразнещ ме американски акцент, обявява, че няколко кораба ще преминат канала. Въпреки, че каналът по проект е двупосочен, на практика в даден момент шлюзовете се използват само в едната посока, при Мирафлорес: сутрин в посока от Тихия океан към Карибско море а следобед - .от Карибско море към Тихия океан, Та имаме късмет, някакъв кораб патил 30 000$ (?!) е достигнал шлюзовете.

Оставям nomad на първия ред на платформата за наблюдения, а аз с фотоапарата се инсталирам в ъгъла на платформата, за да правя снимки. Някаква американка ме пита дали това е най-доброто място. Мога само да се надявам. Определено. Има и тераса на четвъртия етаж. Когато първите кораби наближават шлюзовете, тълпата е толкова голяма, че аз съм свита в ъгъла, а nomad нищо не е виждал от мястото си на първия ред.

Както обикновено се получава, когато нямам големи очаквания от дадена туристическа атракция, тя ми харесва. С риск от слънчево изгаряне се вижда целия процес - връзването на корабите с въжета, използването на "мулета", т.е. малки локомотивчета за големите съдове (PANAMAX е най-големият кораб, който може да премине през канала; работи се върху разширяването му, за да пропуска по-големи кораби), изпускането на водата от шлюзовете и преминаването на кораба, тържествено в случай на пътнически. А пътнически се намират - пълни с туристи, платили си, за да преминат по канала.

Най-евтиният начин за преминаване на канала е с... преплуване. Както е направил Ричард Халибъртън за 36 цента през 1916г. Дали днес е възможно не знам, защото, както е ставало дума и преди, .. не мога да плувам.

За да се разбере какво всъщност се гледа, може би е добре бегло да си запознат с историята на построяването на канала и ключовите решения за успеха на проекта.

Накратко, първи към построяване на канала пристъпват французите, същите, построили Суецкия канал. Но къде от самочувствие, къде от пренебрежение към климатичните и геоложки условия в Панама, а също и финансовите спекулации със средствата, френският проект претърпява фиаско. Шокиращ е броят на умрелите работници - около 20 000, главно от малария и жълта треска. Тогава все още не е направена врзъката между комарите и причинените от тях болести.

Американците  купуват проекта от французите, но не получават разрешение от Колумбия за пристъпване към построяването, защото САЩ искат екслузивни права върху канала и зоната около канала. Тогава те отцепват Панама от Колумбия и се появява тази уж независима страна. Първоначално идеята е да се следва приблизително проекта на французите - да се изкопае канал на морското равнище. Реализираната идея е за системи от шлюзове, изкуствено езеро, използвано и за корабопланове, и за доставяне на вода за шлюзовете и т.н. детайли.

Един кораб от Тихия океан минава под Моста на Америките (опредя максималната височина на кораба), през шлюзовете Мирафлорес (16.5м над морското равнище), езерото Мирафлорес, шлюзовете  Педро Мигел, Culebra Cut, река Чагрес, изкуственото езеро Гатун, което при построяването си е най-голямото изкуствено езеро в света, шлюзовете при Колон, Карибско море. Дължината на Панамския канал е 77км.

Търсех американски документален филм за построяването на канала, в който се признава отцепването на Пнама от Колумбия, за да могат да си построят и екслплатират канала. За мое учудване в оше първия намерен го има. На мен ми беше интересно да изгледам целия филм:

 

https://youtu.be/VOu8aqE5GN0

 

А това е епизодът за Панамския канал на NG Megastructures, любим на много приятели и колеги:

 

 

 

Може би не трябваше да го гледам, защото стигнах до извода, че няма никакво съгласуване на корабите, които преминават през канала.

 

Вземаме ново такси или по-точно ни извозва предприемчив местен с личното си МПС до автогарата. Приключили сме предсрочно с туристическата си програма за деня, едва 15ч, е, а предварително закупените билети за автобус за Давид са за 23ч. Нощните преходи и изобщо дългите преходи с автобус не са ми по вкуса и ако пътувам сама бих взела самолета.

Настаняваме се в чакалнята. Има 4 чакални. На гишетата за продажба на билети пише номера на изхода и на чакалнята. Повечето изходи са от чакалните. За да се качиш в автобуса, трябва да се таксуваш на изхода с електронната карта - 0.25$.

Времето го уплътнявам в интернет и с наблюдение на местните. Много са такива като нас - чакат нощния автобус. Не знам дали по същата причина като нас. Малко са местата в Панама Сити, които се водят безопасни по тъмно, т.е. след 18ч. и то заради засиленото полицейско присъствие. Докато вечеряме, забелязвам увеличената охрана на автогарата. В самата автогара има кътове за хранене като в нашите молове. Присъстват някои от известните ни вериги за бързо хранене, но и те ми изглеждат със съмнителна хигиена. Сигурно съм прекалено взискателна.

Освен местни, в чакалнята пристигат и кубинци. Личат си отдалеч - поддържани, добре облечени, с високо самочувствие, от различни раси, преобладаващо млади, бързо окупират всички контакти, за да зареждат батериите на смартфоните и лаптопите си. Въпреки продължителността и  високата цена, по-сигурният вариант е от Куба да отидат в Еквадор, после в Колумбия, от Турбо се прехвърлят до Capurgana, после в Puerto Obaldia в Панама, оттам пак с ланча до Carti и оттам с джип до Панама Сити. След това с автобуси прекосяват Коста Рика, Никарагуа, Хондурас, Салвадор,Гватемала, Мексико докато достигнат до мечтаните САЩ. Освен бавно, това пътуване е скъпо. Т.е. тези кубинци имат пари. Прави впечатление добрата огранизация. На всеки половин-цял час тръгват по 3 автобуса за границата с Коста Рика. Човек, сигурно от правителствена организация, ги извиква и чекира. Изглежда, че Панама прави всичко възможно, кубинските бежанци да напуснат страната възможно най-бързо.

 

Изгрев от хотела:

DSC08978.JPG

 

Гледка от стаята в хотела: Plaza 5. de Mayo:

DSC08979.JPG

 

Panama Viejo:

DSC08982.JPG

 

DSC08983.JPG

 

DSC09015.JPG

 

DSC08984.JPG

 

DSC_6592.JPG

DSC_6593.JPG

 

DSC_6598.JPG

 

DSC_6600.JPG

 

DSC08986.JPG

 

DSC08999.JPG

 

DSC09000.JPG

 

Време за селфи:

DSC09001.JPG

 

DSC09002.JPG

 

DSC09003.JPG

 

DSC09008.JPG

 

DSC09013.JPG

 

любимата ми:

DSC09012.JPG

 

DSC09017.JPG

 

DSC09023.JPG

 

 

Miraflores Locks:

DSC09030.JPG

 

DSC09033.JPG

 

DSC_6603.JPG

 

DSC_6604.JPG

 

DSC_6605.JPG

 

DSC_6607.JPG

 

DSC_6609.JPG

 

DSC_6613.JPG

 

DSC_6615.JPG

 

DSC_6619.JPG

 

DSC_6620.JPG

 

DSC_6622.JPG

 

DSC_6625.JPG

 

DSC_6626.JPG

 

DSC_6629.JPG

 

DSC_6631.JPG

 

DSC_6633.JPG

 

DSC_6642.JPG

 

DSC_6644.JPG

Редактирано от Childish
  • Харесвам 15
Връзка към коментар

Започвам с дневника на пътуването

 

1. Панама Сити

9-10.12.2015

 

 

 

Започва доста интересно... Като видях бирата се сетих, че съм ходил и в Балбоа... Ха ха ха, през 1997 г. Още имам един пуловер от лаймска вълна от местния пазар. Панама сити е един измислен град по хамериканско подобие и съвсем не на мястото си (по мое скромно мнение), но е добре да се види :)

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Лили, моля те, дай някакви логистични насоки. Кацаме на Tocumen в 08:10 и излитаме в 18:30. Идеята е през деня да видим канала и евентуално да се разходим в центъра на Панама Сити. Как да разпределим времето? С такси ли да се придвижваме? Навсякъде ли приемат долари? Някакви особености?

Напълно е възможно да разгледате двете атракции ,Мирафлорес и Каско , с автобус. Излизате от летището и надясно по алеята на около 300-400м на булеварда е спирката на Метробус-а. Автобусите нямат номера , а големи електронни надписи за линията по която се движат в самостоятелна лента.

Има поне 3 линии до Алброк, но най-бързата еTocumen-Corredor Sir - Albrok около 35-40мин, от там без да излизаш от огражденията се качваш на  Albrok - Esclusas de Miraflores пак за горе-долу същото време. 

Аз бих препоръчал първо да отидете на канала, има си определени часове (последния мисля че към 15:00) за посещение съобразени с движението на корабите, според които се изявява и водещия на английски с подчертан латино акцент. Качете се на последния етаж на кулата - от там изгледа е най-добър и схващаш мащабите на това творение. Време за посещение - около 2-2,5 часа.

На връщане на Алброк на пешеходно разстояние от около 500м ,е и Casco Viejo. Трябва да минете край едно красиво кръгово до рибния пазар - седнете и хапнете рибка на някое от "капанчетата", страхотно вкусна. Седнете на отиване защото следобед ще са затворили. За стария квартал  са ви достатъчни още 2 часа , има да се гледат 4-5 улици на кръст.

 

 

Редактирано от stefanrusev
  • Харесвам 6
Връзка към коментар

12.12.2015

Panama Viejo & Miraflores Locks

 

 

Минавал съм канала поне 10 пъти и в двете посоки, почти винаги в удобството на джакузи или басейн, все с кораби на ръба на PANAMAX т. е. остават няколко сантиметра до ръба на шлюзовете и ако не са локомотивите от двете страни, аха-аха сме закачили шлюза. Мирафлорес шлюзовете са откъм Тихия океан, после се чака малко в езерото Гатун, после се снижава към Атлантика, ако се идва от изток т. е. откъм Кристобал - всичко наобратно. Хеликоптери постоянно кръжат над канала, сакън да не се оспори инвестицията (сякаш пък някой се е опитвал в тази част на света)... За времето си е бил наистина гениален проект от инжинерна гледна точка и все още е от огромно стратегическо значение.

  • Харесвам 4
Връзка към коментар

Напълно е възможно да разгледате двете атракции ,Мирафлорес и Каско , с автобус. Излизате от летището и надясно по алеята на около 300-400м на булеварда е спирката на Метробус-а. Автобусите нямат номера , а големи електронни надписи за линията по която се движат в самостоятелна лента.

Има поне 3 линии до Алброк, но най-бързата еTocumen-Corredor Sir - Albrok около 35-40мин, от там без да излизаш от огражденията се качваш на  Albrok - Esclusas de Miraflores пак за горе-долу същото време. 

Аз бих препоръчал първо да отидете на канала, има си определени часове (последния мисля че към 15:00) за посещение съобразени с движението на корабите, според които се изявява и водещия на английски с подчертан латино акцент. Качете се на последния етаж на кулата - от там изгледа е най-добър и схващаш мащабите на това творение. Време за посещение - около 2-2,5 часа.

На връщане на Алброк на пешеходно разстояние от около 500м ,е и Casco Viejo. Трябва да минете край едно красиво кръгово до рибния пазар - седнете и хапнете рибка на някое от "капанчетата", страхотно вкусна. Седнете на отиване защото следобед ще са затворили. За стария квартал  са ви достатъчни още 2 часа , има да се гледат 4-5 улици на кръст.

 

 

И аз мисля, че с автобус е напълно възможно да се отиде, но според мен ще му е притеснено, за да си хване самолета - все пак ще трябва да е на летището 2-3ч преди полета, с автобус ще му трябват близо 2ч в двете посоки. Няма гаранция, че веднага ще вземеш автобус, може да се наложи да чакаш. На нас не ни се чакаше и взехме такси.

 

За посещение на канала след известно разсъждение определено препоръчвам да се отиде сутринта. Видяхме корабите от Тихия океан да чакат на опашка да взлязат в канала, т.е. може би ще има оше като отидеш в 9 и така за час ще си готов. И в тази посока шлюзовете ще се пълят с вода, а не се изпразват, за да вдигнат кораба на 16.5м над морското равнище.

Аз на терасата на 4я етаж не се качих - реших, че нищо няма да стане от снимките с 3x-zoom, но за гледка от там сигурно са добре. Следобед и там беше голяма тълпа.

 

Стефане, няма ли да опишеш това си пътуване, откога то чакам  :blush:  :P

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

И аз мисля, че с автобус е напълно възможно да се отиде, но според мен ще му е притеснено, за да си хване самолета - все пак ще трябва да е на летището 2-3ч преди полета, с автобус ще му трябват близо 2ч в двете посоки. Няма гаранция, че веднага ще вземеш автобус, може да се наложи да чакаш. На нас не ни се чакаше и взехме такси.

Може би си права от Токумен до Мирафлорес да се отиде с такси. От там надолу и автобус , и таксита колкото си щеш. Доколкото си спомням бакшишите пред стъпалата искаха по около 20-30$, но все ще се намери с кого да го споделите. 

 

Най-близката станция до Casco Viejo е Estacion Maranon, а не Albrok както писах по-горе.

 

Според времето в което сме правили снимките шлюза пред кулата се пълни за 8 ( осем) минути.

 

Нашето пътешествие е с изтекла давност и си беше по-скоро "препускане из ЦА"

Редактирано от stefanrusev
  • Харесвам 2
Връзка към коментар

бакшишите пред стъпалата искаха по около 20-30$, но все ще се намери с кого да го споделите. 

Тези за копърки. 10$ е максимумът, на който трябва да се съгласи човек.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Досега май не бях теглила чертата колко е излязло дадено пътуване, но за всичко си има първи път.

 

престой в Панама: 19 нощувки

 

разходи за двама:

носени в брой 900$ (всъщност бяха 1000$, по 500$ на човек, защото при влизане в Панама по принцип може да искат да покажеш 500$ или кредитна карта; не са ни искали; като се върнахме установих, че една банкнота от 100$ се е измъкнала от изхарчване)

теглени от банкомат: 1200$ - 6 пъти по 200$, на всяко теглене са ни удържали такса 4$ +

плащания с карти: 1100 лв  - това приблизително е 610$

курс на долара по време на пътуването 1$=1.80+ лв

 

т.е. 2 800 $ + за двама

и 150$ средно на ден за двама

 

В тези пари са включени нощувки, транспорт, храна, напитки, турове, бакшиши, но не и самолетни билети, подаръци и пр.

Редактирано от Childish
  • Харесвам 3
Връзка към коментар
  • 2 седмици по-късно ...

4. Boquete & David

12-14.12.2015

 

В автобуса сме на първия ред на втория етаж - с панорамни прозорци, досега не ми се е удавало, но в тъмното не се вижда нищо. От другата страна са двойка канадци, завити с одеало на Thomas Cook. Очаквано е много студено, може да тракаш със зъби. Нямам обяснение защо поддържат толкова ниска температура в автобусите, може би, за да не мирише. Но това, че автобусът си е най-обикновен пътнически автобус, а не cama или semi cama, както в Гватемала или Аржентина, това не съм го очаквала за нощен експрес. Пътуваме за David - втория по големина град в Панама, но с много по-малобройно население в сравнение със столицата, около 200 000 дупи. Другото неудобство е, че друса много - в тъмното успявам да видя, че често минава в лявото платно и после в дясното. По принцип пътищата в Панама са в много добро състояение. Ако не е така - го знаеш предварително. Но до Давид има магистрала. Мистерията е разгадана на връщане - ремонт. И то колосален, из основи. Може ли да дойдат да оправят пътищата в България, моля! Дори и да спиш, по средата на пътя автобусът спира. За тоалетна. Защото в автобуса може да пишкаш, но не, хм, да акаш. В Давид пристигаме към 6. Посрещат ни оферти за таксита, но самите таксиджии са достатъчно любезни да ни обяснят откъде да вземем автобус за Бокете. Автобусът е маршрутка, но по-голяма от софийските. Още е тъмно, но доста оживено. Постоянно слизат и се качват хора, най-вероятно отиват на работа.

Надяваме се, че резервираната стая в Бокете ще е совободна и ще може да се настаним, вземем душ и отидем на някакъв тур, но уви, ще трябва да почакаме до 13ч. Оставяме багажа зад елхатa и излизаме. Гладни сме. В представите ми Бокете е туристически град, в който ще може да закусим в сладкарница или закусвалня. Много американци купуват имоти в градчето и цените са скочили 3 пъти за последните години. Докато търсим заведение, разглеждаме града. На централния площад има едно, леко мизерничко, но всички маси са заети - главно от местни и въпросните американци. Самия град го намирам неугледен, но няколко идеи по-добре от Портобело. Закусвалня или кафене не намираме. Има 2 отворени ресторанта, пак с подозрителна хигиена. В единия има опашка. Това в неделя сутрин ме изумява. Не закусват ли вкъщи цялото семейство?! Почти става бой за мекиците, но успявам да се вредя за 2 с резен бяло сирене. nomad и повечето местни започват с мръвка. Най-популярното ядене в Панама е пържено или печено пиле. Това е стандартната мирирзма на панамски град за мен. Лошото е, че предизвиква обилно слюнкоотделяне. Защо пиле? Според nomad, обяснението е горещия климат. Но в "Sabroson" (ресторанта), се предлага и телешко, и свинско. Мъжката тоалетна е затворена "por mal uso" (поради неправилна употреба).

На обяд най-накрая опитваме емпанади в заведението на площада. Затварям си очите за липсата на течаша вода и че мият чиниите в леген с химикали. Емпанадите са пържени, оваляни в царевично брашно (предполагам) и затова не сме ги разпознали като такива. Вкусно е, но после и двамата се оплакваме от стомашни болки. ГГЗ.

Записваме се за екскурзия за следващата сутрин. Идеята е следобяд да се върнем в Давид за нощувка, а на по-следващия ден да се придвижим до Серо Пунта. Затова и изборът пада върху тура: "Най-доброто в Бокете".

Прибираме се в хотела, за да подремнем... и ставаме за екскурзията. За тура сме само двамата, другите са предпочели coffee tour. Оказва се, че главно ще се возим. Има и 20-минутна разходка за десерт. С кафе във финка.

Гидът Армандо е много приказлив. Започнал е работа в ранчо - чистел е земята от плевели. Един ден собственикът го чува до говори английски с някакви туристи. Във финките отдавна се предлагат турове. Армандо имал роднини в САЩ и затова говорел английски. Бил повишен да посреща туристи. Четял каквото намери. Научил латинските имена на растенията във финката и околността. И ги назовава докато ни ги показва. Следва работа като гид в туристическа агенция Hola Panama. Туровете били скъпи, а той работел на процент, но след инцидента с двете холандки, намалели туристите. Започнал работа на фиксирана заплата в Mamallena, където сме закупили тура.

Самият Армандо се възхищава на Рубен, индианец, който като тинейджър гледа филм за катерене и му се посвещава. Макар и самоук, спечелва 11то място на състезание в САЩ. Сега има бизнес - обучение на туристи по скално катерене. Самата природа е изваявал скалите за това.

Армандо ни дава координати на хостели и гидове в Серо Пунта. Нашето търсене беше неуспешно и затова сме резервирали стая в Давид с идеята оттам да ходим в Серо Пунта. На края на тура го питам дали според него ще се справим с Quetzal Trail - турът, който ми е хванал окото. Отговаря положително за мен и отрицателно за nomad, с което си спечелва черна точка у спътника ми.

Следобяд не успяваме да се включим в друг тур. Няма. Туристите не искали да ги вали. Изчакваме пералнята и се придвижваме с пилешки автобус за нощувка.

 

Хотелът ни в Давид е близо до гарата, по пътя за центъра. Местен ни завежда до хотела без да иска нищо в замяна. Уверяват ни, че по тъмно е безопасно да се ходи към центъра, но не и към гарата. Центърът на града е типичен за повечето, но не и всички градове - зелена градина с правоъгълна форма. Има фиеста. Пълно е с хора. Забавленията са обикновени, но забравени - като в лунапарк - захарен памук, колички, въртележки. Армандо ни е казал, че в Давид има хубави ресторанти, но не намираме. Всякко отдалечаване от центъра, дори и с една пресечка, показва мизерия. Затова пък ресторантът на хотела е хубав, чист, вкусно е и най-накрая опитваме  patacones, но не ни харесват. В Давид се усеща, че не сме в планината. Жегата е непоносима и трудно се спи.

 

 

Рубен:

 

DSC_6657.JPG

 

 

DSC_6655.JPG

 

Армандо:

 

DSC09063.JPG

 

Кафе:

DSC_6660.JPG

 

DSC_6663.JPG

 

DSC_6665.JPG

 

DSC_6668.JPG

 

DSC_6673.JPG

 

DSC_6674.JPG

 

 

 

DSC_6677.JPG

 

DSC_6678.JPG

 

DSC_6679.JPG

 

 

DSC09090.JPG

 

 

DSC09094.JPG

 

DSC09098.JPG

 

 

DSC_6686.JPG

 

DSC_6692.JPG

 

Гости във финката, където пием кафе:

 

 

 

DSC_6713.JPG

 

DSC_6714.JPG

 

DSC_6715.JPG

 

DSC_6716.JPG

 

DSC_6723.JPG

 

DSC_6724.JPG

 

DSC_6725.JPG

 

DSC_6727.JPG

 

DSC_6728.JPG

 

DSC_6729.JPG

 

Обяд на площада в Бокете:

 

DSC09116.JPG

 

DSC09117.JPG

 

Давид:

 

DSC09124.JPG

 

DSC09125.JPG

 

DSC09128.JPG

 

Вечеря:

 

DSC09129.JPG

 

DSC09130.JPG

 

DSC09131.JPG

 
  • Харесвам 11
Връзка към коментар

5. Cero Punta

15.12.2015

 

От автогарата в Давид вземаме маршрутка до Серо Пунта. Разстоянието се минава за 2:30ч с малка почивка по средата. По пътя, различен от този за Бокете, се минава през Volcán, където най-много ми харесва. Изобщо около градовете има хубави финки. Към Серо Пунта кафе вече не вирее, но има финки за коне, крави, прасета, овце, замята се обработва. Красиво е, но за съжаление нямам снимки.

В Серо Пунта се настаняваме в единствения хостел в самото градче. Много занемарен, продава се от банката, защото собственичката не е плащала ипотеката. На рецепцията ни излъгват, че има интернет в стаите. Това докато платим. После се оказва, че интернет има само в общите части. А в ресторантът на хостела е затворен за тържество вечерта. Нещо като абитуриентски бал, но абитуриентите са може би 7ми клас, завършили местното адвентистко училище, единствената голяма сграда в неугледното градче. Изобщо адвентистите на седмия ден са се преборили за душите на местните в провинция Chiriquí - освен училище, разполагат и с радио, което сме имали "честта" да слушаме по пътя. Някои от момичетата са индианки, облечени както обикновено скромно, в национални носии - памучни рокли с малко бродерия. Така и не посмявам да ги снимам. Индианците са работници във финките без да ги притежават. Работят по 10ч на ден за минимална надница, която е около 400$/месец. В магазина покупките им се записват в тефтери, но не пазаруват на вересия. Правят депозит и после пазаруват докато изчерпят парите или се местят на друго място. Като цяло индианците, особено жените, изглеждат много щастливи - усмихнати са. Не знам дали от мирогледа, простия живот или "обработването" от адвентистите. Има и момичета от богати семейства. Познават се по пищните, за мен прекалено шарени и дантелести рокли, които показват на останалите, по-скромни вече бивши съученички.

Рецепционистът се обажда на познат таксиджия. Целта ни е паркът Amistad (Приятелство), простиращ се и в Коста Рика. И според гидовете, и според таксиджията, има две пътеки в парка и човек може да се разходи 4ч. Приятна разходка по мостове, до водопад и пр.

Да, ама не! Паркът е затворен без никаква бележка защо. Като обект на ЮНЕСКО, официалното му работно време е всеки ден.

За да не си губим деня, таксиждията ни предлага да ни закара до началото на Quetzal Trail. Харесала съм го в Бокете и много ми се иска да го измина. На туристите в Бокете го предлагат в два варианта - половин трек от Бокете до Серо Пунта или цял от Серо Пунта до Бокете. Така е, защото от Серо Пунта има само малко изкачване в началото до рейнджърската станция (45 минути), после е слизане и накрая - 20 минути изкачване до рейнджърската станция в Бокете.

Идеята е да видим как е изкачването, за да преценим дали сме в състояние да направим целия трек.

Речено-сторено. Бавно и полека се изкачваме до рейнджърската станция. По пътя виждаме работници по нивите, крави. Превалява, по-скоро ръми.

Рейнджърът ни посреща. 7 дни прекарва сам в станцията, после го сменят за 7 дни. Явно е работяга, защото рейнджърската станция изглежда като градина и той все нещо човърка. Пуска ни да се разходим и да направим снимки наоколо.

Quetzal Trail се намира в парка Volcán Barú. Самият вулкан е скрит зад близките хълмове. При хубаво време го дават, че от върха му се виждат и двата океана - Атлантически и Тих. Но самото изкачване го оценяват за 6-8 часа за планинари, т.е. или трябва да тръгнеш много рано или да преспиш на върха, т.е. да носиш палатка и топли дрехи. Още преди потеглянето ни за Панама съм се примирила, че няма да го изкача този вулкан. А докато пиша това, The Life Nomadik вече са разказали за тяхното изкачване тук. В Бокете освен изкачване пеша, предлагат и с 4x4, 120$/човек.

Вземаме си довиждане с рейнджъра. Предупреждаваме го, че евентуално на следващия ден ще направим трека. За трека се разбираме с таксиджията да ни закара до началото на пътеката и после да ни чака с багажа в Бокете, след като се разбира, че Амистад е затворен за реконструкция след свлачища.

Вечеряме в единственото заведение, което ни се струва чисто. Жената готви за деня и продава, каквото е сготвила.

 

Входът на оарка Амистад:

DSC09134.JPG

 

Карта на Quetzal Trail:

DSC09135.JPG

 

По пътеката до рейндърската станция (или станцията на пазачите):

 

DSC09136.JPG

 

DSC09137.JPG

 

DSC09138.JPG

 

DSC09139.JPG

 

 

 

DSC09141.JPG

 

DSC09142.JPG

 

DSC09144.JPGDSC09143.JPG

 

DSC09145.JPG

 

DSC09146.JPG

 

DSC09147.JPG

 

DSC09148.JPG

 

посестримите:

DSC09150.JPG

 

DSC09151.JPG

 

DSC09152.JPG

 

DSC09153.JPG

 

DSC09154.JPG

 

DSC09155.JPG

 

DSC09158.JPG

 

DSC09159.JPG

 

DSC09160.JPG

 

DSC09161.JPG

 

DSC09162.JPG

 

 

 

DSC09165.JPG

 

DSC09166.JPG

 

 

 

DSC09173.JPG

 

DSC09174.JPG

 

DSC09175.JPG

 

DSC09176.JPG

 

Официалното начало на пътеката от рейндъжрската станция:

 

DSC09177.JPG

 

DSC09178.JPG

 

DSC09179.JPG

 

DSC09180.JPG

 

DSC09181.JPG

 

DSC09182.JPG

 

DSC09183.JPG

 

DSC09184.JPG

 

DSC09186.JPG

 

DSC09188.JPG

 

 

DSC_6731.JPG

 

DSC_6733.JPG

 

DSC_6734.JPG

 

DSC_6735.JPG

 

DSC_6742.JPG

 

DSC_6744.JPG

 

DSC_6746.JPG

 

DSC_6748.JPG

 

DSC_6749.JPG

 

DSC_6751.JPG

 

DSC_6752.JPG

 

DSC_6753.JPG

 

DSC_6754.JPG

 

DSC_6755.JPG

 

DSC_6756.JPG

 

DSC_6757.JPG

 

Финки в близост до началото на пътеката. В Панама коледните дървета са на верандата:

 

DSC_6766.JPG

 

DSC_6767.JPG

  • Харесвам 14
Връзка към коментар

6. Quetzal Trail

16.12.2015

 

Пътят до първата рейнджърска станция е известен - вървели сме го вече, но това е и демотивиращо. Срещаме група местни, водачи на фотографи, търсещи кецали. Успяваме да зърнем един високо в клоните на дърветата. Макар пътеката да е кръстена на тези птици, на практика шансът да се види е точно тук, съвсем в началото, преди рейнджърската станция.

Регистрираме се при пазача на парка, плащайки 5$/човек. Прелиствам страниците назад, търсейки Life Nomadik, но не ги намирам. По-късно прочитам, че те са минали преди 8 и не са се регистрирали.

Официалната пътека между двете станции на рейнджърите е 5.7 или 6км, които според пазача се минаваt за 4-5часа, но т.к. сме un poco gordos, той ни дава 5-6ч. Е, имало и изненади. Баби-пенсионерки са вземали разстоянието за 3 часа и половина. Цялото разстояние, включително до станциите на пазачите е 8км.

Снимала съм картата и уверено потегляме напред. Аз скришом се надявам да се справим за 4ч.

В началото пътеката е много приятна - има дънери с метална мрежа върху тях, за да не се подхлъзваш, мостчета, стълби, парапети. Виждаш, че 5те долара си отиват по предназначение. В момента тече и реконструкция на пътеката, чуваме работниците в далечината. Неусетно стигаме до табелата за първия километър.

След това обаче започва спускане по стъпала, на моменти стръмно. Стъпалата са високи или ги няма. Трябва да внимаваш да не си навехнеш/изкълчиш крака. Явно ремонтът на пътеката току-що е започнал и не са напреднали още.

Минава много време, а не виждаме табели. Решаваме, че табелите не са на всеки километър, както е в Ел Чалтен.

Срещаме 3 жени в зряла възраст, които се изкачват. Бойни баби.

На единственото, според пазача, отклонение се чудим накъде. Първо допускаме грешка, та трябва да се върнем. Когато стигаме до скалите Las Rocas, недоумяваме какво има за гледане. Следва кът за почивка. И табела 4км. Убедени сме, че сме вървели доста и затова заключваме, че остават 2км до рейнджърската станция в Бокете, нашата цел. Докато отмаряме, ни настигат и подминават друга двойка туристи, а малко след това ни пресреща друга двойка.

Ние си вървим спокойно - нали имаме време. Докато.. не стигаме до табела - 3км до Бокете, 3км до Серо Пунта. Т.е. онези 2км, които смятаме, че остават, се оказват само изминатите!

Аз изпадам в паника. Проста сметка: 3км за 4ч. Т.е., ако продължаваме така, ще замръкнем на пътеката. Тръгвам да вървя бързо, но nomad след мен почти не е увеличил темпото. Или поне недостатъчно. Болял го кръстът.

40 минути по-късно сме изминали 4км, остават 2. Теренът е лесен, както в началото.

Но отново стигаме до реката и този път няма мост. Трябва да я прецапаме. Nomad - с маратонките, но аз - боса.

Остава 1км, излизаме от гората, но стрелката пак е двусмислена. Тръгваме в едната посока и след малко виждаме таксиджията и сина му. Решили да се поразтъпчат докато ни чакат и с тях продължаваме до колата.

Предлагат ни да ни закарат до Pedasí или  Bpcas del Torro за 150$.

Колебаем се дали да продължим за Давид или да пренощуваме в Бокете. Избираме последното заради хладината.

Стаята в Mamallena е хубава, но прясно лакирана. Миризмата е много силна, а от малкото прозорче почти не прониква свеж въздух. Самият хостел има много хубави общи помещения. Предлагат трансфер до Bocas del Torro за 25$/човек.

По време на вечеря в любимата ни пицария решаваме да се придвижваме до Педаси и резервирам стая за следващата вечер във Vanao Cove.

 

DSC_6770.JPG

 

DSC_6771.JPG

 

DSC_6775.JPG

 

DSC_6776.JPG

 

DSC_6777.JPG

 

DSC_6778.JPG

 

DSC_6779.JPG

 

DSC_6790.JPG

 

DSC_6791.JPG

 

DSC_6792.JPG

 

В търсене на колибри:

 

DSC_6793.JPG

 

DSC_6797.JPG

 

DSC_6799.JPG

 

DSC_6801.JPG

 

DSC_6805.JPG

 

DSC_6806.JPG

 

DSC_6808.JPG

 

DSC_6809.JPG

 

DSC_6810.JPG

 

DSC_6811.JPG

 

DSC_6812.JPG

 

DSC_6813.JPG

 

DSC_6814.JPG

 

DSC_6815.JPG

 

DSC_6816.JPG

 

DSC_6817.JPG

 

DSC_6819.JPG

 

DSC_6820.JPG

 

DSC_6824.JPG

 

DSC_6828.JPG

 

DSC_6832.JPG

 

Las Rocas:

 

DSC_6833.JPG

 

DSC_6834.JPG

 

DSC_6837.JPG

 

DSC_6838.JPG

 

DSC_6840.JPG

 

DSC_6841.JPG

 

DSC_6846.JPG

 

DSC_6849.JPG

 

DSC_6851.JPG

 

DSC_6852.JPG

 

DSC_6857.JPG

 

DSC_6858.JPG

 

DSC_6860.JPG

 

DSC_6863.JPG

 

DSC_6864.JPG

 

DSC_6869.JPG

 

DSC_6871.JPG

 

DSC_6872.JPG

 

По разбираеми причини, от останалата част на пътеката няма снимки

 

DSC_6873.JPG

 

DSC_6874.JPG

 

DSC_6879.JPG

 

 

Разходи:

70$ за такси

Редактирано от Childish
  • Харесвам 16
Връзка към коментар

7. Pedsí, Vanao & Isla Iguana

17-19.12.2015г

 

17.12.2015

Бокете - плаж Ванао: първо: chicken bus до Давид (1.5$$/човек). Автогарата или както я нарирачат terminal за Сатняго е в близост. Чакаме близо час. Освен нас, другите чужденци са двойка американци. Жената изглежда така, както се виждам след 20г. Маршрутката до Сантяго - 3:30-4ч., 9$/човек - на моменти се пука по шевовете.  От Сантяго - автобус до Читре (Chitré) - 3$/човек, после маршрутка до Las Tablas (1.5$/човек) и още една до Pedasí(1.5$/човек) . Последният автобус за Ванао е в 14ч,  а е почти 18ч, когато пристигаме в Педаси. Нямаме друг избор освен да вземем такси: Ванао се намира на около 24км от Педаси. Шофьорът ни изчаква да си напазаруваме в супера, защото в резервацията пише, че няма нито магазини, нито ресторанти наоколо.

Заварваме голяма тълпа във Ванао. На рецепцията е англоговорящ младеж. Упътва ни към бунгалото. Под самостоятелна стая с баня явно разбират бунгало с две стаи, общя кухня и общи тоалетна и баня. Мобе би става за 2 двойки, които са близки. Тоалетната и банята нямат врата, а пред всяка от тях - нещо като завеса. Другата двойка тъкмо вечерят и ние ги притесняваме, по-късно разбираме, че са канадци. В банята има само един кран за вода, т.е. дори не се и предполага да има топла вода. Като в допълнение към всичко това, успявам да вляза в интернет чак към 1ч през нощта, когато тълпата си е легнала.

 

DSC09191.JPG

 

DSC09195.JPG

 

DSC09204.JPG

 

DSC09208.JPG

 

DSC09197.JPG

 

DSC09213.JPG

 

 

18.12.2015

На сутринта излизам рано, за да видя плажа, нарочен за хубав. Във формата на дъга е. По пясъка пълзят рачета, които при опасност замръзват и може да ги вземеш за камъче или по-скоро за буца пръст, защото камъни няма. Ами, видях го плажа. И сега какво?

Пием по кафе, което си купуваме от рецепцията и някакви девойки врели-кипели по хостелите ми обясняват как да си го направя и после да си измия съдовете. Стягаме багажа и се приготвяме да си тръгваме. Двойката канадци също напускат. Разменяме по някоя и друга дума. Мъжът е фотограф и мъкне голяма чанта с техника. Планът им е да прекарат 2 месеца в Панама.

В Педаси молим шофьорът на маршрутката да ни остави пред хотел, харесан в интернет. Изглежда сме единствените гости. Обясняват ни, че толкова късно няма шанс да организираме тур до Isla Iguana. За Isla Tortuga цената от 150$ от предната вечер ни е отказала. А първоначалната идея за Педаси е била да търсим костенурки през нощта с водач.

Градчето първоначално не ми хваща окото. Други са ми очакванията за колониален град. Но успява да ми харесва, особено като отминава обедната жега.

Минаваме през банкомат, пералня и закусвалня. През закусвалнята два пъти. Много е вкусно, чисто и има интернет и климатик. Какво му трябва на човек.

Давам идея за разходка до близкия плаж - Playa del Toro. Но той не се оказва толкова близо. Успяваме да го зърнем и бързаме да се връщаме в града преди да е станало тъмно.

Вечеряме в ресторант на американец със странно чувство за хумор ("Говорите ли английски, немски, испански?" и без да изчака отговор - "- Нито пък аз".) По принцип предпочитам заведения на местни, за да ги "стимулирам", но тук надделяват изискванията ми към хигиена. Нямам забележки към ресторанта. Храната е вкусна. А докато вечеряме минава процесия. В навечерието на Коледа сме.

 

Педаси: (има много възрастни хора):

DSC09215.JPG

 

DSC09216.JPG

 

DSC09217.JPG

 

DSC09219.JPG

 

DSC09220.JPG

 

DSC09221.JPG

 

DSC09222.JPG

 

DSC09225.JPG

 

DSC09224.JPG

 

DSC09226.JPG

 

DSC09227.JPG

 

DSC09228.JPG

 

DSC09229.JPG

 

DSC09231.JPG

 

DSC09232.JPG

 

DSC09233.JPG

 

DSC09234.JPG

 

DSC09235.JPG

 

DSC09236.JPG

 

емпанади:

DSC09241.JPG

 

DSC09243.JPG

 

DSC09244.JPG

 

DSC09248.JPG

 

DSC09249.JPG

 

DSC09250.JPG

 

DSC09252.JPG

 

DSC09256.JPG

 

DSC09257.JPG

 

DSC09259.JPG

 

DSC09260.JPG

 

DSC09261.JPG

 

DSC09262.JPG

 

DSC09263.JPG

 

DSC09264.JPG

 

DSC09265.JPG

 

DSC09266.JPG

 

DSC09267.JPG

 

DSC09268.JPG

 

DSC09270.JPG

 

DSC09271.JPG

 

DSC09272.JPG

 

DSC09273.JPG

 

DSC09274.JPG

 

DSC09275.JPG

 

DSC09278.JPG

 

DSC09282.JPG

 

DSC09291.JPG

 

DSC09293.JPG

 

DSC09296.JPG

 

DSC09299.JPG

 

DSC09300.JPG

Редактирано от Childish
  • Харесвам 13
Връзка към коментар

19.12.2015

 

Сутринта в 7 с багажа се опитваме да отидем на рецепцията. Заключено е. Кой да провери, че рецепцията е с работно време 8-21ч. Нервно чакаме, за да си оставим багажа на съхранение, за да отидем на тур. Такси до плажа El Arenal, откъдето тръгват лодките за Исла Игуана. Още не сме слезли от таксито, когато ни посрещат с офертите. Нормалната цена е 70$ за лодка за 7 души и идеята ни е да почакаме докато пристигнат други туристи. Лодкаджията ни предлага 50$ за двамата и да не се съобразяваме с други хора. Съгласяваме се. Морето ми изглежда много бурно. Има рейнджър и се изкушавам да го питам дали е опасно да се излиза в открито море с това корито, но ме досрамява. Потегляме. Раниците с фотоапаратите са прибрани под носа, за да не се наморкят. Отнема около 20 минути, за да се стигне до острова. Ръката ми побелява от стискане, за да не изпадна от лодката. Морето става по-спокойно когато приближаваме към острова и слънцето се показва изпод облаците. Плащаме вход (10$/човек). Още до постройката, която пазачите използват да си готвят има игуани, явно свикнали с човешко присъствие. На пейка до плажа виждам корал и си мисля, че е реклама. По плажа и пътеката има от малките рачета. Толкова са много, че сигурно някои падат в жертва, настъпани от туристи. Вниманието ми е привлечено от червен рак с лилави щипки, който панически се опитва да избяга. Не е един, не са два, но бързат да се скрият. Както и игуаните, които пресичат пътеките. Има две пътеки, едната преминава в другата и излизаш отново на първоначалния плаж. Но се минава през малко плажче и след като изминаваме пътеката се връщаме на него. Сами сме, водата е приятна за къпане. Докато се опитвам да напиша "магеланци" с корали, излиза една игуана и се отправя до остатъци от рак и невъзмутено си ги хапва. На връшане океанът е по-спокоен. Nomad ми прави забележка да си скрия усмивката. Оставяме 10$ бакшиш на лодкаря за това, че ни е върнал живи и здрави. От 70$/курс, 20$ дава на собственика на лодката, 8$ за бензин, друга сума на пристанището.

Маршрутка до Лас Таблас и автобус до Панама Сити. Не е ясно къде точно си губя банския и красивия индонезийски шал. По пътя виждам, че минаваме близо до El Valle de Anton и си се ядосвам, че не ми е хрумнало по-рано да нощуваме там, а не в Панама.

На автогарата не успявам да взяза в интернет и направо отиваме на рецепцията на хотела без резервация. Цената на рецепция е по-висока от тази, в букинг. Стаята ни гледа към вътрешен двор, в който цялата нощ тече купон с надута на мах гадна чалга.

 

 

 

DSC09302.JPG

 

DSC09307.JPG

 

DSC09310.JPG

 

DSC09311.JPG

 

DSC_6885.JPG

 

DSC_6900.JPG

 

DSC_6903.JPG

 

DSC_6904.JPG

 

DSC_6907.JPG

 

DSC_6972.JPG

 

DSC_6975.JPG

 

DSC_6979.JPG

 

DSC_6982.JPG

 

DSC_6990.JPG

 

DSC09341.JPG

 

DSC09374.JPG

 

DSC09376.JPG

 

DSC09403.JPG

 

DSC09411.JPG

 

DSC09398.JPG

 

DSC09414.JPG

 

 

На аштогарата в Лас Таблас опитваме храната за местните (3$):

 

 

DSC09416.JPG

  • Харесвам 14
Връзка към коментар

 8. Punta Culebra

20.12.2015г.

 

Освобождаваме стаята и оставяме багажа на рецепцията. Уговорката е да го вземем до 15ч, когато свършва смяната на рецепционистката.

Вземаме такси до Пунто Кулебра. Таксиджията е свестен: не само ни взема прилична цена (5$), но и първо ни закарва до яхтеното пристанище, за да го видим. Набелязвам си го за снимки.

В 10 без 15 сме на входа. Отварят в 10ч. Явно сме по-нетърпеливи и от децата. В 10:30 влизаме на видим експозицията от жаби. Единият от двамата има фобия от жаби, другият е имал жаба за домашен любимец. Изложени са жаби от района на Панама Сити. Толкова са миниатюрни, че ако не ти ги покажат може и да ги пропуснеш. Известната golden frog отсъства. Друга експозиция имало в El Valle de Antón. 

Отвикнали сме от жегата и влагата в Панама Сити. Добре, че има автомати за газирани напитки.

Следват костенурки. Водят ги малки до 25г възраст. Акулите също били бебета.

До всеки аквариум има човек - къде възрастен, къде тинейджър - служител на парка, който ти дава информация, отговаря на въпроси и пр. Води се престижно да си доброволец в Пунта Кулебра.

Ред е на морските звезди. Могат да се пипат, ако си си измил (т.е. намокрил) ръцете на съседната чешма и не ги вадиш от водата. Аз не се престрашавам да ги докосна, но си харесвам едно момченце за фотомодел и се приготвям да го снимам. Калпазанинът бързо и ловко изважда една звезда от водата за ужас на служителите. Те притеснено се огледат дали някой от по-висшестоящите е забелязал белята.

Вниманието ни е привлечено от игуани - 2 броя. Едната е зелена и първоначално я пропускам - слива се с короната на дървото, на което се е разположила. Другата - горд екземпляр - разхожда се напред-назад, изправя се на задни лапи, за да си хапне листо, покатерва се на едно дърво, чува се "туп", но после се появява ни лук ял, ни лук мирисал. Изумена съм колко са пъргави.

Служител ни посочва дървото, на което спи ленивец. Много е високо, едва го виждаме. Не се очертава скоро да се размърда - прекалено е горещо. На дървото има и една птица.

В един момент зелената игуана се покатерва на същото това дърво. Последва я и другата игуана. Служителите се смеят, че всички животни от парка са се събрали на едно и също дърво.

Следват малки аквариуми с риби от Индийския океан, Карибите и сладководни басейни.

Решаваме, че сме видeли достатъчно.

Искам малко да повървим по булеварда, за да направя снимки. Красиво е, но маранята е голяма, слънцето е прекалено силно. Едната страна на булеварда я реконструират. Има мрежа, преграждаща гледката към небостъргачите.

Рибари се опитват да преборят конкуренцията на пеликаните. Чувам един от тях да се оплаква от ловките птици, но някак казано с уважение.

Вземаме багажа и се отправяме към автогарата. Надявам се да намерим хладина в Ел Вайе де Антон.

 

DSC_6998.JPG

 

DSC_7004.JPG

 

DSC_7011.JPG

 

DSC_7018.JPG

 

DSC09437.JPG

 

DSC09445.JPG

 

DSC09447.JPG

 

DSC09448.JPG

 

DSC09452.JPG

 

DSC09462.JPG

 

DSC09463.JPG

 

DSC_7028.JPG

 

DSC09515.JPG

 

DSC09517.JPG

 

DSC09518.JPG

 

DSC09519.JPG

 

DSC09525.JPG

 

DSC09469.JPG

 

DSC09472.JPG

 

DSC09480.JPG

 

DSC09488.JPG

 

DSC09505.JPG

 

DSC09555.JPG

 

DSC_7093.JPG

 

DSC_7081.JPG

 

DSC_7076.JPG

 

DSC_7068.JPG

 

DSC_7036.JPG

 

DSC_7052.JPG

 

DSC_7056.JPG

 

DSC_7067.JPG

 

DSC09531.JPG

 

DSC09534.JPG

 

DSC09535.JPG

 

DSC09537.JPG

 

DSC09538.JPG

 

DSC09557.JPG

 

DSC09558.JPG

 

DSC09559.JPG

 

DSC09561.JPG

 

DSC09423.JPG

 

DSC09564.JPG

 

DSC09565.JPG

 

DSC09569.JPG

 

DSC09570.JPG

 

DSC_7101.JPG

 

DSC_7105.JPG

 

 

Avenida Central:

 

DSC09580.JPG

 

DSC09579.JPG

 

DSC09582.JPG

 

DSC09581.JPG

 

DSC09583.JPG

 

DSC09584.JPG

  • Харесвам 11
Връзка към коментар

9. El Valle de Antón

20-22.12.2015г.

 

Атобусът за Ел Вайе де Антон се оказва маршрутка, която на моменти се пука по шевовете.Успяваме да пристигнем по светло. Настаняваме се в първия изпречил се хотел. След като сме платили за 2 нощувки (55$/нощ), установяваме, че най-нагло са ни излъгали, че има wifi в стаята. Има празник и се запътваме да го видим. Плащаме по 1$ вход, слагат ни гривна на ръката и излизаме на поляна. Прилича на нашите панаири - сергии с храна и кой каквото продава, нещо като лунапарк и силна музика. Вечеряме в ресторанта на хотела. Уж съшата риба като в Педаси, но не е толкова прясна и вкусна.

На закуска пробваме мекици и емпанади. Местните, както повелява традицията, започват деня с мръвка.

Отправяме се към единия водопад, El Macho. Има вход само за водопада (5$), да се къпеш (5$), да се спускаш с въже (65$). Направено с мостчета като екопътека. Дали са ни по една тояжка неясно защо.

Запътваме се към втория водопад. Плащаме вход (1$) на индианците, пазещи импровизираната бариера - опънато въже. Има мостче и след това се върви покрай реката. По едно време nomad отказва да продължава нататък. Аз упорствам, но става много хлъзгаво. Не е за маратонки. И не е да си помъкнал цялата си техника. Отказвам се на 5 минути от водопада, според двойка, къпещи се в реката туристи.

До Cero La Cruz също не стигаме. Спътникът мрънка - горещо е, не е ясно дали 10те минути според индианците са 10 минути или часове.

Междувременно сме разгледали градчето и съм документирала всяка къща, която ми е хванала окото.

Прибирайки се в хотела, питаме за пералня. Дрехите щели да бъдат готови до обяд на следващия ден. Един час по-късно - не можело да ни ги приемат. На следващата сутрин - друга песен - не можели да гарантират, че няма да ги повредят.

45-ти рожден ден. За пръв път успявам да си изпълня заканата да го празнувам далече от България. Но най-хубавият подарък идва точно от родината - имам племенничка. Дългоочакваното попълнение в семейството е избрало моя рожден ден, за да се появи преждевременно на този свят.

 " - English?". На спирката на автобуса се приближават американците, с които сме пътували от Давид за Сантяго и после сме видели в Педаси. Недоумявам какъв е въпросът - дали сме англичани - очевидно не, дали говорим английски? Пътят до Панама Сити ни струва наполовина (5$) отколкото от Панама Сити до Ел Вайе до Антон (10$).

Този път отсядаме в друг хотел, в друг район на града, който се води безопасен. Чувството за безопасност е индивидуално. Аз не се чувствам по-сигурна в Bella Vista отколкото в централната част на града. Хотелът поне е хубав. (Los Ojos del Río).

Снабдяваме се с билети за San Blas. Решили сме да не използваме посредници и отиваме направо в офиса на индианците Куна, осъщестяващи трансфера. Там виждам и албинос - куна. Процентът на албиносите сред индианците Куна - едно на 150 деца - е по-висок отколкото в останалите части на света. Предполага се, че се дължи на генна мутация. Да си "дете на луната" на тропиците означава проблеми с кожата.

 

DSC09585.JPG

 

DSC09587.JPG

 

DSC09589.JPG

 

DSC09592.JPG

 

DSC09594.JPG

 

DSC09595.JPG

 

DSC09596.JPG

 

DSC09599.JPG

 

DSC09600.JPG

 

DSC09601.JPG

 

DSC09602.JPG

 

DSC09603.JPG

 

DSC09604.JPG

 

DSC09605.JPG

 

DSC09606.JPG

 

DSC09609.JPG

 

DSC09610.JPG

 

DSC09611.JPG

 

DSC09612.JPG

 

DSC09613.JPG

 

DSC09615.JPG

 

DSC09616.JPG

 

DSC09617.JPG

 

DSC09618.JPG

 

DSC09619.JPG

 

DSC09621.JPG

 

DSC_7108.JPG

 

DSC_7109.JPG

 

DSC09634.JPG

 

DSC09636.JPG

 

DSC09637.JPG

 

DSC09648.JPG

 

DSC09649.JPG

 

DSC09650.JPG

 

DSC09651.JPG

 

DSC09652.JPG

 

DSC09653.JPG

 

DSC09655.JPG

 

DSC09656.JPG

 

DSC09657.JPG

 

DSC09658.JPG

 

DSC09659.JPG

 

 

 

DSC09662.JPG

 

 

DSC09665.JPG

 

DSC09667.JPG

 

DSC09668.JPG

 

DSC09669.JPG

 

DSC09670.JPG

 

DSC09671.JPG

 

DSC09672.JPG

 

DSC09673.JPG

 

DSC09674.JPG

 

DSC09675.JPG

 

DSC09676.JPG

 

DSC09677.JPG

 

DSC09678.JPG

 

DSC09680.JPG

 

DSC09682.JPG

 

DSC09683.JPG

 

DSC09684.JPG

 

DSC09685.JPG

 

DSC09687.JPG

 

DSC09688.JPG

 

DSC09689.JPG

  • Харесвам 9
Връзка към коментар

10. Kuna Yala

23-25.12.2015г

 

23.12.2015г

В 5:30ч ни вземат от хотела с 4x4 за Куна Яла. Освен нас двамата e и Фелипе, който говори испански, но с акцент на гринго. Явно и манталитетът му е на гринго, а не на латино, защото се възмущава от честите спирания - първо в супер в покрайнините на Панама Сити за пазаруване и после по пътя за закуска и кафе на шофьора. С нас пътува и жена, но не мога да определя връзката й с шофьора. Говорят си на испански. Облечени са като западняци. Толкова години Куна са успяли да опазят езика и културата си, но сега не убедена, че ще устоят на консуматорското общество и глобализацията.

След магистралата, пътят прдълвава през джунглата. Асфалтът е преобладаващо добър, но има участъци, където е изчезнал, най-вероятно от проливни дъждове. Доста завои. Минава се граничен контрол.

Cartí е разочарование. Прилича на гара-разпределителна. Има гише да си платиш пристанищната такса, ако не си го направил предварително. Предполага се, че веднага ще се прехвърлиш на ланча.

Лодкаджията ни осведомява за възможностите за отсядане на островите. Решаваме да останем за една нощувка на един остов - Aguja, а за втора - на друг - Perro Chico. Идеята е да видим повече или поне така се надявам.

Първият остров - Aguja или Icodub - може да бъде обиколен за 3 минути. Nomad "ми отпуска" 5, защото съм "късокрачка". Наречен е Aguja заради някакво растение с игли, което се срещало на острова, първоначално необитаем и после облагороден, за да посреща туристи. А туристи се намират. Това е най-посещаваният остров, заради близостта си до сушата. И най-"цивилизованият." Настаняването е в т. нар. "кабини" - колиби - някои с пясъчен под, други с дървен. В цената на нощувката (50$/човек за кабина с дървен под) влиза и храна - закуска, обяд и вечеря. В кабините има осветление и неработещи контакти. На острова има дори мобилен интернет, ако си си закупил.

Излежавам се в хамак и най-голямото ми притеснение е върху главата ми да не падне някой кокосов орех от палмите, на които е вързан хамакът. Освен да подремвам сладко-сладко, другото ми забавление е да наблюдавам как ловуват пеликаните - летят, набелязват рибата в тюркоазената вода и се изстрелват към плячката. Нямат пропуски.

Друго занимание би бил плажът, ако не си си затрил банския по пътя. Не таих големи надежди, че ще продават някъде бански. Иначе бих била много разочарована.

Уплътнявам си времето с писане на този дневник. Чакам да мине досатъчно време от закуската, за да отида първо на обяд, а после на вечеря. Да. В рая е скучно! Не забелязвам нито змии, нито ябълки. Само мравки.

 

DSC09698.JPG

 

DSC09700.JPG

 

DSC09701.JPG

 

DSC09704.JPG

 

DSC09706.JPG

 

DSC09713.JPG

 

DSC09715.JPG

 

DSC09716.JPG

 

DSC09717.JPG

 

DSC09726.JPG

 

DSC09727.JPG

 

DSC09728.JPG

 

DSC09729.JPG

 

DSC09732.JPG

 

DSC09734.JPG

 

DSC09735.JPG

 

DSC09741.JPG

 

DSC09745.JPG

 

DSC09746.JPG

 

DSC09747.JPG

 

DSC09748.JPG

 

DSC09753.JPG

 

DSC09758.JPG

 

DSC09761.JPG

 

DSC09763.JPG

 

DSC09769.JPG

 

DSC09771.JPG

 

DSC09772.JPG

 

DSC09773.JPG

 

DSC09774.JPG

 

DSC09775.JPG

 

DSC09777.JPG

 

DSC09778.JPG

 

DSC09789.JPG

 

DSC09793.JPG

 

DSC09795.JPG

 

DSC09796.JPG

 

DSC09797.JPG

 

DSC09798.JPG

 

DSC09806.JPG

 

DSC09808.JPG

 

DSC09812.JPG

 

DSC09813.JPG

 

DSC09816.JPG

 

DSC09818.JPG

 

DSC09820.JPG

 

DSC09821.JPG

 

DSC_7113.JPG

 

DSC_7118.JPG

 

DSC_7120.JPG

 

DSC_7122.JPG

 

DSC_7123.JPG

 

DSC_7124.JPG

 

DSC_7125.JPG

 

DSC_7128.JPG

 

DSC_7130.JPG

 

DSC_7131.JPG

 

DSC_7132.JPG

 

DSC_7133.JPG

 

DSC_7134.JPG

 

DSC_7136.JPG

 

DSC_7137.JPG

 

DSC_7139.JPG

 

DSC_7140.JPG

 

DSC_7141.JPG

 

DSC_7142.JPG

 

DSC_7143.JPG

 

DSC_7144.JPG

 

DSC_7145.JPG

 

DSC_7149.JPG

  • Харесвам 10
Връзка към коментар

24.12.2015г

Perro Chico

 

Към 10 Деси (лодкаджията) идва да ни вземе заедно с кормчията и шофьора Луис. Ще остават с нас на Перо Чико, за да празнуват Коледа.

Морето е малко бурно, но Деси ме успокоява, че всичко ще бъде наред. Само ще  бъдем добре подгизнали. Заради вълните пътуването отнема 25-30 минути, а не обичайните 20. От Perro Chico не се виждала сушата. В началото лодката удря вълните (или обратното) силно. Разбирам защо Деси си е полдожил няколко спасителни жилетки.

Островът ми се вижда по-мизерен от Aguja. По-малък е и с повече хора. Преброявам 10 (!) палатки освен няколкото колиби и постройката на 2 етажа. Стаята ни е на втория етаж. На първия са кухнята и столовата.  Плащаме, хвърляме багажа и тръгваме на тур. "Екскурзията" е включена в цената на транспорта (40$/човек за целия ни престой в Куна Яла).  Отвеждат ни до "басейна" - плитчина с пясък по дъното и морски звезди.

Слизането във водата е сравнително лесно. Качването после ще го мисля. Деси, кормчията и Луис се грумкат по границата на плитчината. Търсят морски звезди. Ами не знам какво търсят, защото морски звезди има до мен. Осмелявам се да държа една. Луис гордо носи по-големи екземпляри.

Видях атракцията, сега да се качвам на лодката. Опитът да се набера на мускули - да, нали така се наричат тези части от анатомията - е неуспешен. Последващите опити водят само до синини. Отказвам да стъпвам на крака на момчето. И обявавам, че оставам там, в басейна. Куна се смеят, но се вижда, че са притеснени. Стреснат, nomad ме вдига и поставя в лодката. Като благодарност получава шоколада, спасен от изяждане предния ден.

Следваща спирка - друг малък остров за безалкохолно и бира. Вижда се, че Луис и другите са "ценители" на кехлибарената течност.

Минаваме покрай остров, който изглежда "много лъскав". Куна избират свой, за да ги представлява в парламента. Но въпросният пич прибира 3 милиона долара в брой от президента, за да си смени партията и сега си е "облагородил" острова, получен в наследство. Колко познато.

На Perro Chico Деси става прекалено сервилен след получаване на бакшиш. Самият бакшиш (20$) е приет нормално, даже е бил очакван, според nomad. Оказва се, че междувременно са получили обаждане от клиенти и няма да празнуват Коледа с нас.

Perro Chico наистина е по-мизерен. Хигиената ми изглежда съмнителна. Само стаята е по-хубава. Има прозорец с мрежа против насекоми. Мравки не се наблюдават. За разлика от Гватемала, ухапването от местните мравки не е толкова болезнено, но сърби повече. По-неприятното е, че тези мравки не напускат панически при напръскване с Аутан. Та, ако нямаше мравки и не се пълнеше с туристи за деня, Aguja щеше да е много приятно място за почивка дори за хора като мен, които не си падат по плажни дестинации. Местенето на Perro Chico е отчетено като грешка, но това е то да си алчен за нещо ново. Няма хамаци, няма къде да седнеш. Обядът е само един вид, а на Агуха имаш избор от 4 ястия. Но и тук не е лош. Колата и водата са по 2$ (на Агуха е 1$).

В 6:30 ни предлагат нещо леко за прехапване, защото в 12 ще има коледна вечеря. И това без увеличение на цената, както би било с българска туристическа агенция.

Но ние така и не слизаме за фиестата. Свикнали сме да си лягаме в 8-9. Аз обикновено спя до 12 и после малко на разсъмване. От стаята се чува глъчката. Отивайки до тоалетна, гледам фойерверките отдалече и управителят на острова се забавлява - мисли, че ме е страх. Не е бил в София по празниците да види какво са фойерверки - като на бойно поле.

 

DSC09825.JPG

 

DSC09828.JPG

 

DSC09831.JPG

 

DSC09832.JPG

 

DSC09835.JPG

 

DSC09842.JPG

 

DSC09844.JPG

 

DSC09845.JPG

 

"Made in Sweden":

 

DSC09847.JPG

 

DSC09848.JPG

 

DSC09849.JPG

 

DSC09851.JPG

 

DSC09852.JPG

 

DSC09854.JPG

 

DSC09855.JPG

 

DSC09856.JPG

 

DSC09857.JPG

 

DSC09861.JPG

 

DSC09865.JPG

 

DSC09866.JPG

 

DSC09867.JPG

 

DSC09868.JPG

 

DSC09872.JPG

 

DSC09873.JPG

 

DSC09874.JPG

 

DSC09875.JPG

 

DSC09876.JPG

 

DSC09878.JPG

 

DSC09882.JPG

 

DSC09883.JPG

 

DSC09884.JPG

 

DSC09885.JPG

 

Миене на чиниите:

 

DSC09888.JPG

 

DSC09889.JPG

 

DSC09890.JPG

 

DSC09893.JPG

 

DSC09894.JPG

 

DSC09895.JPG

 

DSC09900.JPG

 

DSC09902.JPG

  

  • Харесвам 12
Връзка към коментар

24.12.2015г

Perro Chico

 

Към 10 Деси (лодкаджията) идва да ни вземе заедно с кормчията и шофьора Луис. Ще остават с нас на Перо Чико, за да празнуват Коледа.

 

Радвам се да видя островите Сан Блас почти 20 години след като бях там. Изключително уникално място.

Редактирано от FlyTraveler
  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.