Прескочи до съдържание

Препоръчани мнения

Само че естественият монопол трябва да бъде под наблюдение на държавата, когато изпълнява обществена услуга, а не да бъде под нейните протекции. Нали правиш разликата? Т.е. ако естественият частен монополист го удари през просото, това може да става с (без)действието на държавата. А тук икономиката не играе.

 

Естественият монопол, независимо дали е в частни или държавни ръце, трябва да се контролира от държавата и ако има проблеми, то тези проблеми в повечето случаи идват от държавата, а не от собствеността. Предимството на частния естествен монопол е, че частникът няма да търпи лошо управление и няма да наеме някой роднина за мениджър, ако той не е подходящ за тази позиция.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Естественият монопол, независимо дали е в частни или държавни ръце, трябва да се контролира от държавата и ако има проблеми, то тези проблеми в повечето случаи идват от държавата, а не от собствеността. Предимството на частния естествен монопол е, че частникът няма да търпи лошо управление и няма да наеме някой роднина за мениджър, ако той не е подходящ за тази позиция.

 

С което стигна до първото ми мнение.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Предимството на частния естествен монопол е, че частникът няма да търпи лошо управление и няма да наеме някой роднина за мениджър, ако той не е подходящ за тази позиция.

Това е огромна заблуда. Частникът също може да бъде лош стопанин.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Това е огромна заблуда. Частникът също може да бъде лош стопанин.

Разбира се, че може. Но вероятността държавата да е лош стопанин в България е много по-висока. Освен това, ако частникът е на загуба бързо ще хвърли кърпата и ще даде възможност някой друг да развива дейността. А при държавната собственост загубите ще се покриват от бюджета. Това е все едно да наливаш вода в къртичина.

Още един минус на държавната собственост, е че всеки данъкоплатец напрактика е акционер в тази фирма, но няма право да си казва мнението какво да се случва с нея.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Може, но не изкарват дълго така.

Понякога това е целта.

 

А при държавната собственост загубите ще се покриват от бюджета. Това е все едно да наливаш вода в къртичина.

Още един минус на държавната собственост, е че всеки данъкоплатец напрактика е акционер в тази фирма, но няма право да си казва мнението какво да се случва с нея.

Може би това е най-точната дефиниция за разликата между източване на държавна фирма и източване на частна фирма  :lol:

Връзка към коментар

Естественият монопол, независимо дали е в частни или държавни ръце, трябва да се контролира от държавата и ако има проблеми, то тези проблеми в повечето случаи идват от държавата, а не от собствеността. Предимството на частния естествен монопол е, че частникът няма да търпи лошо управление и няма да наеме някой роднина за мениджър, ако той не е подходящ за тази позиция.

 

Това изобщо не е вярно, ама изобщо... за съжаление. Не е задължително частникът да управлява по-добре от Държавата, доказателство за това са Скандинавските страни. Повярвай ми, знам достатъчно голямо количество частни компании с безумно управление, шуро-баджанащина, не разтегнат, а ужасяващо огромен дори чиновнически състав за сметка на пчеличките ... просто такъв е животът и е крайно време да се сложи край на господстващата неолибералистична доктрина в икономиката.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Това изобщо не е вярно, ама изобщо... за съжаление. Не е задължително частникът да управлява по-добре от Държавата, доказателство за това са Скандинавските страни. Повярвай ми, знам достатъчно голямо количество частни компании с безумно управление, шуро-баджанащина, не разтегнат, а ужасяващо огромен дори чиновнически състав за сметка на пчеличките ... просто такъв е животът и е крайно време да се сложи край на господстващата неолибералистична доктрина в икономиката.

Така е, може да има безумно управление и в частни фирми, НО загубите са си за фирмите и не се покриват от бюджета.

  • Харесвам 5
Връзка към коментар

Ще бъде интересно някой да провери колко от Fortune 500 фирмите са държавни, били те от Скандинавия, Китай, Русия или някъде другаде... Не е задължително една голяма, частна, международна фирма да е крайно оптимална - примери има много - един от най-близките - HPE поддържа много на брой, но евтини служители в София. Много от големите частни фирми са в едни безкрайни реорганизации, защото съвсем не е тривиално да бъде оптимизирана една огромна структура, представена по целия свят. И въпреки това, собствениците на тези фирми са милионери и милиардери. ;) И странно как  никой държавен милиардер не е част от https://givingpledge.org/   :)

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Това е огромна заблуда. Частникът също може да бъде лош стопанин.

 

Частникът може да бъде лош стопани, но лошият стопани частник фалира и това е гаранцията, че дългосрочно главно добрите стопани частници остават на пазара. Ако дадеш летището на оператор, които има референция, че може да работи като добър стопанин е доста вероятно, че и в България ще бъде такъв.

  • Харесвам 5
Връзка към коментар

Това изобщо не е вярно, ама изобщо... за съжаление. Не е задължително частникът да управлява по-добре от Държавата, доказателство за това са Скандинавските страни. Повярвай ми, знам достатъчно голямо количество частни компании с безумно управление, шуро-баджанащина, не разтегнат, а ужасяващо огромен дори чиновнически състав за сметка на пчеличките ... просто такъв е животът и е крайно време да се сложи край на господстващата неолибералистична доктрина в икономиката.

 

Не отричам, че има примери за добре управлявани държавни фирми в света, но това е свързано с развитието на демокрацията,просветеността на избирателите и ниското ниво на корупция. Колкото по лошо работи демокрацията в дадена държава, толкова по лесно избирателите се подвеждат по популистки лозунги, толкова по голяма е корупцията и по лошо управлявани държавните фирми. В слабо работещите демокрации собственическият контрол от страна на избирателите е много нисък и затова в тези държави не е добре да има високо ниво на държавна собственост.

Пример за слаба демокрация, високо ниво на корупцията и висок дял на държавната собственост е България от 90-те години. Надявам се да не искаш да се върнем там? Много хора си мислят, че много по доброто представяне на България след 2000-та година се дължи единствено на валутния борд, но истината е, че валутният борд е само рамка и без приватизация сега заплатите в България нямаше да са 3-4 пъти по високи. Валутният борд обаче също е един вид отказване от воденето на собствена монетарна политика и отнемането на един значителен лост от ръцете на корумпираните политици с който могат да провалят държавата.

България е на 75-то място в света по корупция цък и колкото по малко пари и власт има в ръцете на корумпираните политици, толкова е по добре.

Погледни края на списъка най-корумпираните държави и си задай въпроса коя държавна фирма или услуга работи добре в тези държави? Венецуела например е на 166-то място по корупция и въпреки че  те имат най-големите запаси от нефт в цял свят цък държавните им нефтодобивни компании са пред колапс, а икономиката им е в хаос. Единствено работещо нещо в корумпираните държави са частните фирми и благодарение на тях хората могат да си купят нещо в магазините и има място където могат да получат пазарно изработеnа заплата.

 

Частните фирми обаче работят добре и при ниска и при висока корупция, като винаги се справят по добре от държавните. При ниска корупция държавните фирми могат да работят относително добре в слабо иновативните сектори, но когато стане дума за иновация липсата на корупция не е достатъчно условие за да може да бъде една фирма добър иноватор, защотото държавните мениджъри не обичат да поемат висок риск.

 

Безпорно е, че има и лошо управлявани частни фирми, но там от една страна частникът си рискува собствените пари и пазарът рано или късно отсява лошите играчи. Критерий за успешна фирма обаче не е непременно мнение на някои служители, които си мислят че са по умни от шефа и знаят как се управлява фирма, а реалните резултати на фирмата. Шуро-баджанашкото управление също не е непременно лошо управление при фирми под определен размер, защото там основателят е основният източник на експерност и за него е важно не да има около себе си много знаещи експерти, а доверени хора на които може да разчита.

Редактирано от Topfly
  • Харесвам 6
Връзка към коментар

 крайно време да се сложи край на господстващата неолибералистична доктрина в икономиката.

Точно обратното :)  - трябва да се сложи карй на всички тъпи регулации и държавни фирми и да се освободи икономиката, а държавата да си гледа нейните неща - отбрана, сигурност и правосъдие, базова инфраструктура    ;)

 

Миналия месец ми се наложи 2-3 пъти да ползвам държавните ПОЩИ.  :O

 Е, честно - не вярвах, че мога като с машина на времето да се върна 30г. назад в соца   :biggrin: , за 2 марки за две писма - едното до Америка и другото до България - две страшно отегчени лелки се туткаха 10мин. като плюнчеха пръсти и ровеха в някакви халваджийски тефтери, където правеха справки, а после нещо записаха на ръка в някакви други халваджийски тефтери  :biggrin:  :O . Това в пощенска станция в София, в 2017-та година, не в някое затънтено място в Сакар миналия век! За 2 пощенски марки!?!?!?  По едно време помислих, че е скрита камера  :lol:

Редактирано от Фичо
  • Харесвам 8
Връзка към коментар

 И странно как  никой държавен милиардер не е част от https://givingpledge.org/   :)

 

Държавните милиардери в нормална държава следва са част от друг списък - на осъдените лица  :lol:

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Много интересен е огромният ръст на пътниците от и до София. Чудя се не е ли почнало да става летище София и трансферна летище? Аз най-често полвам Италия и Испания за трансфер с НТА, но нищо чудно и летище София да е почнало да се превръща в трансферно летище.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Съмнявам се.Според мен, големият ръст през януари и февруари се дължи на 1) Раян и смешно ниските им цени през зимният сезон , което води до 2) хиляди гастарбайтери предпочетоха да летят до Бг вместо да разчитат на бусове и автобуси 3) по-достъпните полети до ЮИ Азия от София.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Много интересен е огромният ръст на пътниците от и до София. Чудя се не е ли почнало да става летище София и трансферна летище? Аз най-често полвам Италия и Испания за трансфер с НТА, но нищо чудно и летище София да е почнало да се превръща в трансферно летище.

Този ръст от над 40% е валиден и за последните 3-4 месеца от мин. година, което говори, че причината за него е Раян, не трансферни пътници.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Този ръст от над 40% е валиден и за последните 3-4 месеца от мин. година, което говори, че причината за него е Раян, не трансферни пътници.

 

Ryanair е авиокомпания, а не пътник :) Ясно е че Ryanair увеличи капацитета си до София, но въпросът е кой пътува от и до София с Ryanair и Wizz air? Ако има много евтини билети е възможно един италианец да пътува през София за Брюксел, вместо с директен полет. Скоро пътувах с Уиз ер от Бари до София и на самолета имаше изненадващо много италианци (по мои преценки около 60% от пътниците). В предишни години тези полети бяха пълни предимно с гастарбайтери. Като видях толкова много италианци се зачудих всички за София ли пътуват или част от тях се възползват от промоционалните цени за да направят евтин трансфер през София за някоя европейска дестинация или до друг град в Италия ;) ?

Съмнявам се.Според мен, големият ръст през януари и февруари се дължи на 1) Раян и смешно ниските им цени през зимният сезон , което води до 2) хиляди гастарбайтери предпочетоха да летят до Бг вместо да разчитат на бусове и автобуси 3) по-достъпните полети до ЮИ Азия от София.

 

Точка 1 и 3 не противоречи на това някой да пътува с прекачване в София. Ако ти е по евтино да пътуваш с прекачване в София за някъде от колкото с директен полет защо да не го направиш? Въпросът е кой има статистика за тези пътници? Ако пътува със същата авиокомпания, тя би трябвало да има статистика за тези хора, но ако някой сменя Wizz air с Ryanair или Wizz air с Qatar в София това трудно се засича.

Редактирано от Topfly
Връзка към коментар

За летище София трансферните пътници биха били тези, които идват от градове, намиращи се на изток от българската столица: Истанбул- едва ли, Букурещ- звучи ми абсурдно, Киев- възможно е, но в малка степен, Кутаиси- полетите са спрени, Москва- по-малка вероятност и от Киев. Евентуални "трансферни" градове на запад от София са Скопие, Тирана, Белград. С първите два липсават полети, от Белград имат добри цени до много направления. От западна Европа през София за западна Европа е нереалистично да се мисли на този етап. За мен изводът е, че в никакъв случай не можем да говорим за увеличен трансферен поток на летище София.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

За летище София трансферните пътници биха били тези, които идват от градове, намиращи се на изток от българската столица: Истанбул- едва ли, Букурещ- звучи ми абсурдно, Киев- възможно е, но в малка степен, Кутаиси- полетите са спрени, Москва- по-малка вероятност и от Киев. Евентуални "трансферни" градове на запад от София са Скопие, Тирана, Белград. С първите два липсават полети, от Белград имат добри цени до много направления. От западна Европа през София за западна Европа е нереалистично да се мисли на този етап. За мен изводът е, че в никакъв случай не можем да говорим за увеличен трансферен поток на летище София.

 

Може би аз съм с изкривено мислене, но винаги търся най-евтиният билет. По маршрута София-Будапеща например съм пътувал с прекачване в Бари, Рим, Милано, Болоня, Барселона, Малмьо и Мюнхен, просто защото в дадения момент това е бил най-евтиният и най-удобният като разписание маршрут. Мен с много летене със самолет не могат да ме уплашат :)

Един познат веднъж пътува от Будапеща до София с прекачване в Тел Авив, като си  направи и еднодневна разходка, защотото между двата полета имаше 13-14 часа :)

Повечето Магеланци които познавам също правят доста сложни трансфери в името на ниската цена и евентуалната няколко часова разходка до нова дестинация.

  • Харесвам 4
Връзка към коментар

Със сигурност са се увеличили, тази зима бяхме свидетели на ценова война между Уиз и Раян, което съм сигурен е вдигнало акциите на София в търсачки като azair и т.н. И до ден днешен, най-икономично ефективния начин да се стигне до Полша сигурно е я през Шарлероа, я през Айндховен - нищо общо с географската логика :) И да, и тук сме дискутирали случаи, май беше полет до Прага, който излизаше най-евтино да се прекачи в Тел Авив. 

 

Въпреки това съм сигурен, че подобни пътници са някаъв мизерен процент от общото и едва ли добавят кой знае какво към общия растеж. А и те сигурно по-скоро правят "меки прекачвания", т.е. идват и стоят в София 2-3 дни, преди да заминат към следващото място. 

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Моята теза е именно тази, че за трансфер Западна Европа-София-Западна Европа е рано да се говори. Обратното от София през Западна Европа, разбира се, работи добре. Случаи като този с Тел Авив са единични. Сигурно има и определен брой трансферни пътници през София, но те не биха могли значимо да повишат общия трансферен поток на летището.

Връзка към коментар

Ryanair е авиокомпания, а не пътник :) Ясно е че Ryanair увеличи капацитета си до София, но въпросът е кой пътува от и до София с Ryanair и Wizz air? Ако има много евтини билети е възможно един италианец да пътува през София за Брюксел, вместо с директен полет. Скоро пътувах с Уиз ер от Бари до София и на самолета имаше изненадващо много италианци (по мои преценки около 60% от пътниците). В предишни години тези полети бяха пълни предимно с гастарбайтери. Като видях толкова много италианци се зачудих всички за София ли пътуват или част от тях се възползват от промоционалните цени за да направят евтин трансфер през София за някоя европейска дестинация или до друг град в Италия ;) ?

 

 

 

Хаха, много се съмнявам, че точно от Италия ще правят прекачвания, е, ако някой ден пуснат в изобилие билети по 3 евро примерно, и то само от София,  може и да стане, но пак е нереално...

Връзка към коментар

Със сигурност са се увеличили, тази зима бяхме свидетели на ценова война между Уиз и Раян, което съм сигурен е вдигнало акциите на София в търсачки като azair и т.н. И до ден днешен, най-икономично ефективния начин да се стигне до Полша сигурно е я през Шарлероа, я през Айндховен - нищо общо с географската логика :) И да, и тук сме дискутирали случаи, май беше полет до Прага, който излизаше най-евтино да се прекачи в Тел Авив. 

 

Въпреки това съм сигурен, че подобни пътници са някаъв мизерен процент от общото и едва ли добавят кой знае какво към общия растеж. А и те сигурно по-скоро правят "меки прекачвания", т.е. идват и стоят в София 2-3 дни, преди да заминат към следващото място. 

 

Колко процента от пътниците са тези които правят трансфер през София може само да предполагаме, но ако видим каква е другата алтернатива за увеличението на чужденците пътуващи към София, тя също не е непременно много реалистична.

 

Единият вариант е изведнъж само заради по евтините билети и повечето полети да е скокнал много интересът на чужденците към София, а другият вариант е поради многото евтини билети търсачките да показват с пъти повече добри трансфери през София. Да не забравяме, че до Дубай например нискотарифни полети има основно от Източна Европа.

 

Правещите трансфери с НТА са едни от най-гъвкавите пътници, а и все повечето сайтове предлагащи търсене на подобни връзки за мен показват, че този пазар изобщо не е мизерен. Този пазар се движи основно от цените, а не от географската логика. Ако от София масово са пуснали ниски цени, нищо не пречи през летище София да минат например 500 000 пътници без никой да ги забележе статистически. Ръстът на пътниците е толкова голям, че дори и такава бройка хора може да остане незабелязана. Интересно ще е да се види статистиката след една година с колко са се увеличили нощувките в София и ако ръстът на хотелите е по малък от ръста на пътуващите през летище София, може да предполагаме, че разликата идва от трансферни пътници, които не са спали в хотел.

Хаха, много се съмнявам, че точно от Италия ще правят прекачвания, е, ако някой ден пуснат в изобилие билети по 3 евро примерно, и то само от София,  може и да стане, но пак е нереално...

 

Ти когато си купуваш самолетен билет имаш ли някакви предразсъдъци към летището на което ще правиш трансфер или просто търсиш най-ниската цена? Ако ти винаги търсиш най-ниската цена, защо си мисли, че други не го правят? Да не мислиш, че Магеланци са единствените, които цепят стотинката, когато купуват самолетни билети?

Редактирано от Topfly
Връзка към коментар

Не мисля, че от София има толкова евтини и интересни дестинации, които да докарат някой от Западна Европа, за да спести 5 евро примерно....като се добавя и рискът от изпускане на полет при закъснение , губене на много време и т.н.

А за вътрешен полет в Италия през София наистина е нелепо....

Аз лично не бих летял до някой гръцки остров примерно през Брюксел или Лондон, за да спестя 10 лева....

Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.