Прескочи до съдържание

Препоръчани мнения

Едва ли ще има по добър момент от сегашния за даване на концесия на летището. Много важен елемент при определянето на цената на концесията е растежа на пътниците, а той сега е в небесата. Не бих се учудил ако няма нито едно голямо летище в света, което януари и февруари да е направило 45% ръст спрямо базата. Дано политиците не провалят една сделка която би могла да е изгодна и за държавата и за пътниците. Подробности за условията на концесията не знам, но летището си плаче за нови инвестиции и по ефективно управление.

Tова е така, ако целта е изгодна пазарна концесия, ако целта е да се даде на наши хора е съвсем друго. То ще се разбере, като видим какво ще направят.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Tова е така, ако целта е изгодна пазарна концесия, ако целта е да се даде на наши хора е съвсем друго. То ще се разбере, като видим какво ще направят.

 

 

май някой ще трябва да ми поясни какво е "изгодна пазарна концесия" на местна почва, някой пример? че поне аз не се сещам... иначе поне да се молим да не отиде и София в ръцете на онези, дето по инфо от новия/стар директор на летището вече имали да плащат едни скромни 60 млн. лв.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

май някой ще трябва да ми поясни какво е "изгодна пазарна концесия" на местна почва, някой пример? че поне аз не се сещам... иначе поне да се молим да не отиде и София в ръцете на онези, дето по инфо от новия/стар директор на летището вече имали да плащат едни скромни 60 млн. лв.

 

Ако сравниш какви пари получава държавата от Летище Софиия и от Варна и Бургас и какви инвестиции се правят, мисля че Варна и Бургас ще спечелят с огромна преднина.

 

Що се отнася до концесионирането на летището в София схемата за плащане на голяма сума на веднъж предполага участието главно на много големи международни играчи. Български играч няма как да извади толкова голям кеш.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Ако сравниш какви пари получава държавата от Летище Софиия и от Варна и Бургас и какви инвестиции се правят, мисля че Варна и Бургас ще спечелят с огромна преднина.

 

Що се отнася до концесионирането на летището в София схемата за плащане на голяма сума на веднъж предполага участието главно на много големи международни играчи. Български играч няма как да извади толкова голям кеш.

 

 

ами големите инвестиции във Варна и Бургас май са отчетени главно на хартия, едни реално типови хангари не са нито кой знае колко забележителни, нито скъпи; пък мен главно като пътник повече ме интересува, че на хартия инвестиции има, ама на практика избор на полети и разумни цени няма, та се налага да се пътува от Букурещ или София... та ако в София се повтори модела на Варна/Бургас ще е повече от жалко... че от Варна Букурещ е близо, ама от София не чак толкова; не случайно и Ryan се изказаха по темата, ако си мислим, че сме им много важни и ще стоят тук на всяка цена много ще сбъркаме...

 

иначе не подценявайте нашите играчи, кеш на хартия ще намерят, пък като се вземе концесията се подписват анекси... :)

Редактирано от logist13
  • Харесвам 1
Връзка към коментар

ами големите инвестиции във Варна и Бургас май са отчетени главно на хартия, едни реално типови хангари не са нито кой знае колко забележителни, нито скъпи; пък мен главно като пътник повече ме интересува, че на хартия инвестиции има, ама на практика избор на полети и разумни цени няма, та се налага да се пътува от Букурещ или София... та ако в София се повтори модела на Варна/Бургас ще е повече от жалко... че от Варна Букурещ е близо, ама от София не чак толкова; не случайно и Ryan се изказаха по темата, ако си мислим, че сме им много важни и ще стоят тук на всяка цена много ще сбъркаме...

 

иначе не подценявайте нашите играчи, кеш на хартия ще намерят, пък като се вземе концесията се подписват анекси... :)

 

Варна и Бургас все пак са основно лятна дестинация и няма достатъчно местно търсене за да е толкова богат избора на НТА, като от София, но пътникопотока на Варна и Бургас взети заедно се равнява на този на София, като летните месеци определено бият София.

 

Не знам колко реално са инвестирали във Варна и Бургас, но е факт, че са направили нови терминали и че не че чува да има такива проблеми и безхаберие като в София. На летище София с години висеше пропадналия покрив и разваления ръкав на Терминал 2. При един добър стопанин, това е абсурд да стане. Летище София е монопол в един много динамично развиващ се град и регион и е нормално да му расте пътникопотока. Ако погледнем обаче финансовите резултати, липсващите инвестиции и дразнещите ежедневни проблеми, положението изобщо не е розово.

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

не бих казал, че Варна и Бургас са основно летни дестинации, нито пък, че можем да сравняваме механично бройка пътници без да отчитаме, че едните са главно по редовни линии, а другите са чартъри, които мене като пътник оттук хич не ме греят...; също така не бих се осмелил да твърдя, че няма достатъчно местно търсене, то няма и как да има при положение, че полети не се предлагат :) ама затова пък колите с български номера около Отопени не са никак малко... иначе за дразнещи ежедневни проблеми може и да не се чува, ама не е като да ги няма, ама може и причината да е, че за София може да се говори и плюе на спокойствие, пък за Варна и Бургас не е точно така...

 

пък за поддръжката и резултатите на летище София дали нямат никакво значение едни скромни 60 млн. лева дето не ги били платили тези, същите, дето много печелили и имали резултати от Варна и Бургас...

Редактирано от logist13
  • Харесвам 1
Връзка към коментар

не бих казал, че Варна и Бургас са основно летни дестинации, нито пък, че можем да сравняваме механично бройка пътници без да отчитаме, че едните са главно по редовни линии, а другите са чартъри, които мене като пътник оттук хич не ме греят...; също така не бих се осмелил да твърдя, че няма достатъчно местно търсене, то няма и как да има при положение, че полети не се предлагат :) ама затова пък колите с български номера около Отопени не са никак малко... иначе за дразнещи ежедневни проблеми може и да не се чува, ама не е като да ги няма, ама може и причината да е, че за София може да се говори и плюе на спокойствие, пък за Варна и Бургас не е точно така...

 

пък за поддръжката и резултатите на летище София дали нямат никакво значение едни скромни 60 млн. лева дето не ги били платили тези, същите, дето много печелили и имали резултати от Варна и Бургас...

 

Извинявай, но населението на Варна и Бургас взето заедно е около 500 000 души, а София и региона (с Пловдив) е 2-3 милиона души. Като към това добавим, че хората с високи заплати и доходи живеят главно в София и околностите може да се окаже, че доходите на разположение в София и околностите са 5-10 пъти по високи. На Отопени може да има много коли с български номера, но не бъди сигурен, че това са българи ;) Румънски предприемачи и частни лица масово си регистрират колите в България, защото така им е по евтино ;)

 

Във Варна и Бургас 60% от концесията се държи от Фрапорт. Ако повярваш, че Фрапорт са подставено лице в България, то тогава няма проблем да повярваш на всички конспирации в света ;)

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

ми не, Фрапорт въобще не са подставено лице, те си спечелиха честно и почтено концесията, нали така??? ааа, че имаше всъщност друг победител и как беше отстранен, то това май удобно се забрави...

 

иначе механичното цитиране на бройки хора е смешно, да сравним ли колко е общо бройката редовни полети от Варна и Бургас през случаен ноемврийски с тези от София... и че всъщност полетите никак не съответстват на пропорцията 1/4 или дори 1/6 да речем... та при липсата на редовни полети е нелепо да се твърди, че Варна/Бургас били сезонни дестинации и на всички в България им било много удобно да летят видиш ли само от София... 

 

ако същите спечелят и София, после пак ще си говорим, на мен Букурещ ми е близо :)

Редактирано от logist13
Връзка към коментар

ми не, Фрапорт въобще не са подставено лице, те си спечелиха честно и почтено концесията, нали така??? ааа, че имаше всъщност друг победител и как беше отстранен, то това май удобно се забрави...

 

В корумпирана държава е нормално мултинационални фирми да влизат с корупция. Това, че тези компании влизат с корупция не означава, че биха играли ролята на подставено лице. Това че тези компании са склонни да подкупват не означава че самите те са корумпирани и можеш да ги купиш за подставено лице. Така погледнато за мен концесията във Варна и Бургас си е на Фрапорт.

Редактирано от Topfly
  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Чак се очудвам, че някой мрънка от новите терминали във Варна и в Бургас?! Май някой не е лятял от старите, които и за автогара не могат да минат. Ако двете летища бяха останали в държавни ръце още щяха да са в това покъртително състояние. Концесионерът (Фрапорт) внася в бюджета годишно между 18-20 милиона лв. (плюс инвестициите по инфраструктура). Летище София има около 10 милиона лева печалба при по-голям пътникопоток. Като прибавим едни изгорели 30 милиона депозит в КТБ и 75млн. лева обезщетение на кувейстката фирма за стройтелство на писта към Т2, аргументите то да остане държавно се свеждат до минимум.

И да във Варна в момента има едва 5 целогодишни редовни линии: София, Виена, Москва, Истанбул и Лондон. Но от есента Уиз и Раян пускат още 7-8 нови линии. Плюс традиционните чартъри и сезонни линии. Като цяло летище Варна има поне 1 милион потенциални клиенти (извън сезона) и си мисля, че новите линии на Раян и Уиз ще са ренталбилни!

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Едно от малкото хубави неща (ако не и единственото) на старите терминали бяха терасите с изглед към апрона. Много е яко да отидеш на летището за сутрешния полет до София и да изпиеш 1 кафе на слънце, докато летището се събужда и подготвят самолетите за натоварения график през деня. :) За съжаление на бургаската сложиха ограда, която прецаква гледката...

Дано наистина линиите от морските летища са успешни. Да не се окаже скоро, че румънците ще летят от Варна, а одринците - от Бургас :)

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

 

Дано наистина линиите от морските летища са успешни. Да не се окаже скоро, че румънците ще летят от Варна, а одринците - от Бургас :)

Варна не може да се съревновава с Букурещ и Истанбул, но спокойно може да обслужва: Варненска, Бургаска, Добричка, Шуменска и Търговищка области. В редки случай потенциални клиенти може да се "дърпат" и от Сливен, Търново, Разград, така че има достатъчно потенциални пътници. 

Дано и цените са прилични, защото по линията Меминген-Варна (еднопосочно) през август месец цените са над 100евро, което ми се вижда доста...

Редактирано от tch
Връзка към коментар

В корумпирана държава е нормално мултинационални фирми да влизат с корупция. Това, че тези компании влизат с корупция не означава, че биха играли ролята на подставено лице. Това че тези компании са склонни да подкупват не означава че самите те са корумпирани и можеш да ги купиш за подставено лице. Така погледнато за мен концесията във Варна и Бургас си е на Фрапорт.

 

това, че има компании които влизат с корупция да го приемаме за нормално - ами не е... тези, които си държат на името не го правят, достатъчно малък пазар сме за да сме им чак толкова интересни; а да се надяваме, че влезлите с корупция после са чисти като сълзичка е повече от наивно... всъщност реалността е, че във всяко едно отношение такива много бързо усвояват "добрите" практики на местна почва; та формално погледнато концесията си е на Фрапорт, ама точно същата е схемата и с Амадеус България, една от хендлинг фирмите на летище София и т.н., примери доста...

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Чак се очудвам, че някой мрънка от новите терминали във Варна и в Бургас?! Май някой не е лятял от старите, които и за автогара не могат да минат. Ако двете летища бяха останали в държавни ръце още щяха да са в това покъртително състояние. Концесионерът (Фрапорт) внася в бюджета годишно между 18-20 милиона лв. (плюс инвестициите по инфраструктура). Летище София има около 10 милиона лева печалба при по-голям пътникопоток. Като прибавим едни изгорели 30 милиона депозит в КТБ и 75млн. лева обезщетение на кувейстката фирма за стройтелство на писта към Т2, аргументите то да остане държавно се свеждат до минимум.

И да във Варна в момента има едва 5 целогодишни редовни линии: София, Виена, Москва, Истанбул и Лондон. Но от есента Уиз и Раян пускат още 7-8 нови линии. Плюс традиционните чартъри и сезонни линии. Като цяло летище Варна има поне 1 милион потенциални клиенти (извън сезона) и си мисля, че новите линии на Раян и Уиз ще са ренталбилни!

 

ами не, ама връзката не е концесионирано летище - нов терминал, и да се внушава, че видиш ли, няма ли концесия, няма и нов терминал е смешно; странно, но летище София има нов терминал и без да е на концесия; и между другото терминала му е много по-смислен от хамбарите тип Кауфланд във Варна и Бургас; пък ако се поразровите сравнете и цената с отчетените "инвестиции" от концесионерите...

 

мятането на някакви произволни цифри за уж внасяни в бюджета от Фрапорт 18-20 млн. лева годишно е смешно, въобще поглеждали ли сте им годишния отчет??? ами има го в търговския регистър, общодостъпен е... че току-виж при сравнението се окаже, че всъщност летище София внася повече пари в бюджета... иначе към 30-те милиона в КТБ и 75 млн. за кувейтците (явно не съм наред като си мисля, че е редно да им се плати за свършената работа; то в БГ обикновено се плаща без да се върши нищо) можем да добавим и едни други 60 млн. лева...

 

и за феновете на концесията - ако има нещо по-лошо от държавния монопол, то това е частния монопол в безхаберна държава... огледайте се, примери много, енергетика, ВиК и т.н.; и ако сега се радваме на много полети с ниски цени от София не го смятайте за гарантирано завинаги - една концесия в грешните ръце и това приключва; примери с лошо концесионирани летища има немалко, а резултата за полети и пътници е катастрофален; и на фона на цялата ни държава и управление да се надявам, че точно апетитната концесия на летище София ще бъде направена добре без да надделеят частните интереси - ами наивно е... та много внимавайте какво си пожелавате - лично мен статуквото в София напълно ме урежда... пък който много му харесва Варна и Бургас да заповяда да лети оттук - да го видя до кои дестинации и на какви цени...

Редактирано от logist13
  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Колко е смислен Т2 на летището се вижда по: опашките, които стават на ескалаторите, по мръсните (с извинение) кенефи, с не рядко течащите покриви и сложените кофи по зямата, които да обират водата, с абсурдното работно време на шатъла между Т1 и Т2 и много други.

За цената на "хамбарите" във Варна и в Бургас. Фрапорт е отчел като стойност 150 милиона лева за двата терминала. Т2 на летище София струва 145 милиона евро- двойно. Разбира се по площ Т2 е по-голям, но от сравнението поне за мен не се вижда "надписване" от страна на концесионера.

Внасяните от Фрапорт пари в бюджета не са "мятане" във въздуха! Превеждат всяка година 19.2% от приходите на концесионното дружество. За 2015 приходите са 54 милиона евро, за 2014 61 милиона евро, смятай. http://www.fraport.com/content/fraport/en/misc/binaer/investor-relations-/annual_reports/annual-report-2015/jcr:content.file/fraport_annual-report_2015.pdf

Май се оказа, че друг не е гледал отчета им  ;)

А 60-те милиона дълг, който е бил позволен да се натрупа е още един пример за некадърното управление, така че даже не знам защо го даде. А дължимите пари на кувейците набъбват заради съдебното дело, бавни процедури по очуждаване и т.н. http://www.dnevnik.bg/biznes/companii/2015/10/20/2632396_letishte_sofiia_e_osudeno_da_plati_44_mln_dolara_za/

 

Относно страховете ти за повишаване на таксите и от там прогонване на НТА, не знам кой концесионер би го направил, при положение, че НТА съставляват над 50% от общия трафик на летище София. Единственото, което не трябва да се допуска е да се излеят парите от концесията в БДЖ.

И между другото може ли да ми дадеш една държавна фирма в България, която не е на загуба или на минимална печалба. Жокер- няма такава  ;)

Редактирано от tch
  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Поправка! Сега го видях новия вид шатъл. Точно тип 84. Голям и оранжев със сини надписи пише това, което и на микробусите пишеше. Вероятно за пиковите часове сутрин и вечер да върти, но и през деня да е - малко по-добър вариант все пак. Има място за куфари :)

Ако ще влак да пуснат, със сегашното работно време ще е половинчата работа.

  • Харесвам 5
Връзка към коментар

това, че има компании които влизат с корупция да го приемаме за нормално - ами не е... тези, които си държат на името не го правят, достатъчно малък пазар сме за да сме им чак толкова интересни; а да се надяваме, че влезлите с корупция после са чисти като сълзичка е повече от наивно... всъщност реалността е, че във всяко едно отношение такива много бързо усвояват "добрите" практики на местна почва; 

Ами, не е съвсем така. Siemens е 170-годишна фирма, която държи на името си. И е изобретател на съвременната корупция. В Гърция ги бяха надробили такива попари, че Ципрас още се чуди как да им извие ръцете, че да си върне нещичко. 

 

Проблемът с монополите в България (частни и държавни) е липсата на контрол от страна на държавата, с една дума - безстопанственост. И не че няма нормативна база. Хубава или лоша - има я. Обаче тя не се спазва кога заради бездействащи или корумпирани контролни органи, кога заради смехотворни санкции... Изобщо, придобитото чувство за безнаказаност е проблем на цялото ни общество.

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

това, че има компании които влизат с корупция да го приемаме за нормално - ами не е... тези, които си държат на името не го правят, достатъчно малък пазар сме за да сме им чак толкова интересни; а да се надяваме, че влезлите с корупция после са чисти като сълзичка е повече от наивно... всъщност реалността е, че във всяко едно отношение такива много бързо усвояват "добрите" практики на местна почва; та формално погледнато концесията си е на Фрапорт, ама точно същата е схемата и с Амадеус България, една от хендлинг фирмите на летище София и т.н., примери доста...

 

Проблемът в корупцията не е в този, който дава, а в този който приема! Ако имаш нетърпимост към корупцията трябва да насочиш гнева си към корумпираните политици, а не към компаниите, които ги изнудват да си платят!

 

Що се отнася до това колко интересен пазар е България, безспорно не сме голяма държава, но в индекса на корупция не сме и сред най-корумпираните държави. От 176 държави, България е на 75-то място цък Ако някой има идея да прави бизнес в света без да дава подкупи, той трябва да се откаже да прави бизнес в 90% от държавите в света, а това вече изобщо не е малък пазар!

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

и за феновете на концесията - ако има нещо по-лошо от държавния монопол, то това е частния монопол в безхаберна държава... огледайте се, примери много, енергетика, ВиК и т.н.; и ако сега се радваме на много полети с ниски цени от София не го смятайте за гарантирано завинаги - една концесия в грешните ръце и това приключва; примери с лошо концесионирани летища има немалко, а резултата за полети и пътници е катастрофален; и на фона на цялата ни държава и управление да се надявам, че точно апетитната концесия на летище София ще бъде направена добре без да надделеят частните интереси - ами наивно е... та много внимавайте какво си пожелавате - лично мен статуквото в София напълно ме урежда... пък който много му харесва Варна и Бургас да заповяда да лети оттук - да го видя до кои дестинации и на какви цени...

 

Безхаберието на държавата никога не може да го изключиш, но частният интерес не е изобщо лошо нещо стига да е насочен в правилната посока. Концесията трябва да е направена така, че да мотивира концесионера в посока на повече пътници и повече приходи, а двете неща в повечето случаи са тясно свързани. Що се отнася до монопола на летището, той далече не е толкова голям, колкото на ВИК например. Вода искаш не искаш ще купуваш, но болшинството от пътниците на летище София пътуват само защото има евтини самолетни билети. Ако нямаше евтини самолетни билети или нямаше да пътуват (туристите) или щяха да пътуват, но с автобус (гастарбайтерите). Единствено за бизнесмените и държавната администрация летището действа като частен монопол, защото независимо от цените, те ще му ползват услугите.

 

Не казвам, че няма примери за лоша концесия на летище, но в повече случаи става дума за схема с непрофесионални концесионери. В нормалния случай един концесионер печели минимум от две места от увеличението на пътникопотока. От една страна получава повече летищни такси, а от друга по високи наеми от магазините на летището. Освен това обаче може да има и по високи приходи от наеми за рекламни билбордове, такси за паркиране и т.н.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

и за феновете на концесията - ако има нещо по-лошо от държавния монопол, то това е частния монопол в безхаберна държава... огледайте се, примери много, енергетика, ВиК и т.н.;

 

Ами ти сам назоваваш проблема - безхаберната държава. Проблемът не е в частния монопол. Частникът гледа да извлече максимална печалба в условията, в които работи. Наличието на частен монопол е крещящо доказателство за безхаберието на държавата, допуснала го. Пак тръгваме да се борим срещу неправилния опонент - не е частникът виновен, а онзи, който не упражнява контрола, който е негово задължение.

 

Изобщо в показната битка с монополите са намесени други, нечисти интереси, и нещата започват да влизат в политическото измерение.

Връзка към коментар

Проблемът в корупцията не е в този, който дава, а в този който приема! 

С едно уточнение - проблемът е и в този които приема и в този, който дава, защото ако няма кой да дава, приемащия няма да има какво да приема.

  • Харесвам 4
Връзка към коментар

Наличието на частен монопол е крещящо доказателство за безхаберието на държавата, допуснала го.

 

В икономиката има понятие естествен монопол и не безхаберието на държавата създава тези монополи:

 

 

естествен - възниква чрез естествените сили на конкуренцията. Това се получава, когато една фирма е в състояние да задоволи пазарното търсене при по-ниски разходи за единица продукция. Тя се превръща в единствен продавач и издига бариери за вход в отрасъла за всички останали. Тази ситуация е характерна за отрасли, в които е възможна икономия от мащаба, а конкуренцията е силно затруднена. Пример са водоснабдяване, топлофикация, железопътен транспорт и др.

 

Икономически не е лесно и изгодно да направиш успоредни топлофикация, водоснабдяване или жп релси. Летището в някаква степен също е естествен монопол, но ако държавата му определя или ограничава летищните такси единственият начин да си увеличи приходите е с увеличаване на пътникопотока.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

С едно уточнение - проблемът е и в този които приема и в този, който дава, защото ако няма кой да дава, приемащия няма да има какво да приема.

 

Ако изборът е дад дадеш подкуп и да правиш бизнес и да не дадеш подкуп и да не правиш бизнес за даващия подкупа това е въпрос на оцеляване, а не на морал и реален избор. От такава гледна точка винаги по големият проблем е в получаващия. Светът е голям и винаги ще се намери някой склонен да даде подкуп, но ако никой не иска да му го приеме, тогава няма да има корупция.

 

Политиците, съда, медиите и т.н. в слабо корумпираните държави винаги са си затваряли очите за далаверите на техните фирми в силно корумпирани държави, защото ако притиснат фирмите си да не корумпират, това ще направи техните икономики по малко конкурентноспособни.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

В икономиката има понятие естествен монопол и не безхаберието на държавата създава тези монополи:

 

 

Икономически не е лесно и изгодно да направиш успоредни топлофикация, водоснабдяване или жп релси. Летището в някаква степен също е естествен монопол, но ако държавата му определя или ограничава летищните такси единственият начин да си увеличи приходите е с увеличаване на пътникопотока.

 

Само че естественият монопол трябва да бъде под наблюдение на държавата, когато изпълнява обществена услуга, а не да бъде под нейните протекции. Нали правиш разликата? Т.е. ако естественият частен монополист го удари през просото, това може да става с (без)действието на държавата. А тук икономиката не играе.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.