Прескочи до съдържание

Препоръчани мнения

и малко от аргументите за искането за спиране на концесията от пресконференцията на министъра; специално за тези, които много хвалеха концесията и наивно си мислеха, че е за добро (и сравняваха колко "добро" било във Варна и Бургас), да четат много внимателно...

 

https://news.bg/politics/sluzhebniyat-ministar-spira-kontsesiyata-na-letishte-sofiya.html

Връзка към коментар

една добра новина за мен :) поне временно ново "Варна и Бургас" ще се размине...

 

Няма да има нов терминал, а лошото управление ще продължава :( Не ми звучи като добра новина  :(

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Няма да има нов терминал, а лошото управление ще продължава :( Не ми звучи като добра новина  :(

 

ами поне известно време още ще има ниски цени и избор на полети - отлична новина за пътниците... "лошото" управление всъщност доведе до значителен ръст на полети и пътници през последните години, дано да продължава все така да е "лошо"... и поне аз предпочитам да има полети и пътници отколкото полупразен нов терминал...

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

и малко от аргументите за искането за спиране на концесията от пресконференцията на министъра; специално за тези, които много хвалеха концесията и наивно си мислеха, че е за добро (и сравняваха колко "добро" било във Варна и Бургас), да четат много внимателно...

 

https://news.bg/politics/sluzhebniyat-ministar-spira-kontsesiyata-na-letishte-sofiya.html

 

Това са общи приказки, но без никаква конкретика точно какво не му харесва на министъра и как може да се промени. Обещават, че уж можело да има по добра концесия, но съм повече от сигурен, че целта е да няма никаква концесия, а всичко да продължава по старому.

ами поне известно време още ще има ниски цени и избор на полети - отлична новина за пътниците... "лошото" управление всъщност доведе до значителен ръст на полети и пътници през последните години, дано да продължава все така да е "лошо"... и поне аз предпочитам да има полети и пътници отколкото полупразен нов терминал...

 

Ръст на НТА има във всички съседни държави в ЕС. Не мисля, че за това има някаква заслуга летището. Единствената им заслуга е, че не са ги изгонили!

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Това са общи приказки, но без никаква конкретика точно какво не му харесва на министъра и как може да се промени. Обещават, че уж можело да има по добра концесия, но съм повече от сигурен, че целта е да няма никаква концесия, а всичко да продължава по старому.

 

Ръст на НТА има във всички съседни държави в ЕС. Не мисля, че за това има някаква заслуга летището. Единствената им заслуга е, че не са ги изгонили!

 

 

аха, абсолютно никаква заслуга нямат летище София, то дето се вика всичко става напук на тях... пък интересно, че е уж навсякъде, ама ръста на НТА някак си заобикаля 'добре' концесионираните Бургас и Варна, ако не бяха чартърите щяхме да видим колко пътници ще отчитат...

 

а пък иначе от "общите" приказки на министъра случайно изскочили и едни числа, ей така, от нищото...

Редактирано от logist13
Връзка към коментар

ами поне известно време още ще има ниски цени и избор на полети - отлична новина за пътниците... "лошото" управление всъщност доведе до значителен ръст на полети и пътници през последните години, дано да продължава все така да е "лошо"... и поне аз предпочитам да има полети и пътници отколкото полупразен нов терминал...

 

Аз също не разбирам откъде идва този зор за концесия. Имам предвид по отношение на потребителя. За държавата е ясно, че търси пари, за да запуши друга дупка. Предпочитам липсата на добра организация на терминалите пред потенциално добра организация срещу по-високи летищни такси. Нито летището е голямо, още по-малко пък натоварено, че сегашното положение да буди сериозни тревоги или кой знае какви неудобства на средностатистическия пътник...

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

аха, абсолютно никаква заслуга нямат летище София, то дето се вика всичко става напук на тях... пък интересно, че е уж навсякъде, ама ръста на НТА някак си заобикаля 'добре' концесионираните Бургас и Варна, ако не бяха чартърите щяхме да видим колко пътници ще отчитат...

 

а пък иначе от "общите" приказки на министъра случайно изскочили и едни числа, ей така, от нищото...

 

Във Варна и Бургас има много сериозен ръст на пътниците, но защо този ръст до сега се осъществяваше основно от чартъри не знам. Възможно е да има пазарна причина в това. Хубавато е, че НТА революцията вече почва да се премества и към морските летища, като почти всички важни играчи се появиха, а Уиз ер отвори и база. Може би проблем на Варна и Бургас е, че не са целогодишна дестинация и до сега НТА имаха възможност да запълват много по печеливши дестинации лятото. Ryanair доста време заобикаляше и София докато най-накрая и дойде реда.

 

Що се отнася до числата за мен нищо не ми говорят. Никъде не казва, че ръста на приходите от такси трябва да дойде от увеличението на таксите. Общо взето и обявяването на концесията и прекратяването на процедурата става крайно непрозрачно, както е типично за региона :(

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Аз също не разбирам откъде идва този зор за концесия. Имам предвид по отношение на потребителя. За държавата е ясно, че търси пари, за да запуши друга дупка. Предпочитам липсата на добра организация на терминалите пред потенциално добра организация срещу по-високи летищни такси. Нито летището е голямо, още по-малко пък натоварено, че сегашното положение да буди сериозни тревоги или кой знае какви неудобства на средностатистическия пътник...

 

Преди 12 години летището в Будапеща имаше пътникопоток колкото сега има летище София. Тогава унгарското правителство го даде на концесия по схемата едно голямо плащане в началото и взеха около 1,8 милиарда евро на веднъж. От тогава летищна инфраструктура са инвестирали над 300 милиона евро и следващите години се очаква да направят още толкова инвестиции.

Въпреки фалита на Малев пътникопотока на летището не само че не падна, а се увеличи до 11,5 милиона души миналата година. Според класацията на Skytrax това е най-доброто летище в Източна Европа. Летище София в същата класация е на 7-мо място.

 

 

Best Airports in Eastern Europe     1 Budapest 2 Tallinn 3 Kiev Boryspil 4 Riga 5 Belgrade 6 Tbilisi 7 Sofia 8 Bratislava 9 Bucharest 10 Skopje

http://www.worldairportawards.com/Awards/best_airports_by_world_region.html

Редактирано от Topfly
  • Харесвам 2
Връзка към коментар

аха, абсолютно никаква заслуга нямат летище София, то дето се вика всичко става напук на тях... пък интересно, че е уж навсякъде, ама ръста на НТА някак си заобикаля 'добре' концесионираните Бургас и Варна, ако не бяха чартърите щяхме да видим колко пътници ще отчитат...

 

а пък иначе от "общите" приказки на министъра случайно изскочили и едни числа, ей така, от нищото...

От Варна откриват 7-8 нови полета тази година точно на НТА. А защо не сравниш какви компании са летяли от Варна и от Бургас преди концесията и сега?

До края на 2016 година летищните такси на Т2 бяха по-високи от тези във Варна и в Бургас. И въпреки всичко всяка година печалбата на Фрапорт е по-голяма от тази на летище София. Вече съм споменавал за нежеланието да си съберат едни 60 милиона, плюс решение на съда за още 75млн. 

Неправилно беше желанието да вземат едни пари на куп и да ги изсипят в БДЖ. Ако концесията се осъществи по-късно, при по-добри условия, тогава съм съгласен, но абсолютно отказване от концесията е 100% грешка.

Предпочитам липсата на добра организация на терминалите пред потенциално добра организация срещу по-високи летищни такси. Нито летището е голямо, още по-малко пък натоварено, че сегашното положение да буди сериозни тревоги или кой знае какви неудобства на средностатистическия пътник...

При цялото ми уважение това е ориенталско мислене. Дай да не плащаме тогава данъци, за да имаме повече "суха пара" в джобчето, а пък навсякъде около нас да е мизерия.

И както и в друг мой пост написах до края на 2016 година таксите на Т2 бяха по-високи от тези във Варна и в Бургас. И къде беше по-слабата организация и по-голямата мръсотия, правилно на Т2.....

Редактирано от tch
  • Харесвам 1
Връзка към коментар

 

При цялото ми уважение това е ориенталско мислене. Дай да не плащаме тогава данъци, за да имаме повече "суха пара" в джобчето, а пък навсякъде около нас да е мизерия.

И както и в друг мой пост написах до края на 2016 година таксите на Т2 бяха по-високи от тези във Варна и в Бургас. И къде беше по-слабата организация и по-голямата мръсотия, правилно на Т2.....

 

Когато си служим с квалификации е добре да умеем да се аргументираме. Това последното пък изисква, освен себе си, да четем и какво пишат останалите. Това последното, разбира се, не е задължително, но е необходимо с оглед водене на рационален диалог... ;)

 

П.П.: И за да не се налага отново да се обясняваме, нека повторя моята теза. Бъдеща концесия на летище София евентуално (но не непременно задължително) ще доведе до по-добра организация на работа и обслужване, но това със сигурност ще се случи на по-висока цена - иначе няма как да се плащат ежегодни концесионни такси на държавата. Аз, като краен потребител, който поне по веднъж на два-три месеца ползвам летище София, предпочитам липсата (според някои) организация за сметка на по-евтино обслужване. Аналогията между летище София и тези във Варна и Бургас (във всяко едно отношение, включително размер на летищни такси) е смешна и дори не заслужава отделно изречение...

Редактирано от Duke
  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Аз, като краен потребител, който поне по веднъж на два-три месеца ползвам летище София, предпочитам липсата (според някои) организация за сметка на по-евтино обслужване. Аналогията между летище София и тези във Варна и Бургас (във всяко едно отношение, включително размер на летищни такси) е смешна и дори не заслужава отделно изречение...

Напълно те разбирам, но ако се загледаш по-глобално, летището така или иначе те "цака" повече и в момента, преди концесията. Тъй като не си събира летищните такси, тъй като бива осъдено и плаща повече от колкото е заложено по договор и т.н.

И защо аналогията между летищата да е смешна? Летищата са от различен тип- едните са сезонни, другото е със силен трафик целогодишно, но преди стъпването на Раян, Варна+Бургас обслужваха сходен брой пътници със София.

Връзка към коментар

П.П.: И за да не се налага отново да се обясняваме, нека повторя моята теза. Бъдеща концесия на летище София евентуално (но не непременно задължително) ще доведе до по-добра организация на работа и обслужване, но това със сигурност ще се случи на по-висока цена - иначе няма как да се плащат ежегодни концесионни такси на държавата. Аз, като краен потребител, който поне по веднъж на два-три месеца ползвам летище София, предпочитам липсата (според някои) организация за сметка на по-евтино обслужване. Аналогията между летище София и тези във Варна и Бургас (във всяко едно отношение, включително размер на летищни такси) е смешна и дори не заслужава отделно изречение...

 

Концесията и плащане на концесионни такси от концесионера не означава непременно по високи летищни такси, а дори напротив. Това което ще се промени от първия момент е, че ще се оптимизират разходите, ще се спрат финансовите злоупотреби и печалбата ще скокне, като концесионерът е възможно да е на печалба и след плащането на концесионните такси.

 

Като бизнес модел има два вида летища:

 

1. летище печелещо от летищни такси и реализиращо допълнителни приходи от наеми и т.н.

 

2.  МОЛ с платен паркинг и Хотел, който междо другото може да го ползваш и като летище.

 

При модел номер едно с намаляване на летищните такси и увеличаване на пътникопотока е възможно да се достигне до определено ниво където приходите допълнителния пътникопоток не успяват да покрият увеличаващите се разходи. Тук оптимума на приходите и нивото на таксите може да е по високо от колкото са максималните възможности за пътникопоток на даденото летище.

 

При модел номер две (в тази посока се развиват всички големи летища) Приходите от наеми на магазините, такси за паркиране, хотел и т.н. са по високи от приходите от летищни такси. При този модел колкото повече пътници има, толкова е по голяма печалбата на концесионера от наеми, такси за паркинг, хотел и т.н.. При екстремна ситуация на концесионера му е по изгодно да намали летищните такси до нула или да дотира авиокомпаниите за да му докарват пътници. Шефът на Ryanair не веднъж е изказвал мнение, че бъдещето на авиацията е в тази посока.

Редактирано от Topfly
  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Напълно те разбирам, но ако се загледаш по-глобално, летището така или иначе те "цака" повече и в момента, преди концесията. Тъй като не си събира летищните такси, тъй като бива осъдено и плаща повече от колкото е заложено по договор и т.н.

И защо аналогията между летищата да е смешна? Летищата са от различен тип- едните са сезонни, другото е със силен трафик целогодишно, но преди стъпването на Раян, Варна+Бургас обслужваха сходен брой пътници със София.

Не бих искал да спекулирам с твърдението, че летищните такси в момента са допълнително завишени, поради задължения на търговското дружество. Може и да е така, но аз обичам да се позовавам на факти. Същите не говорят в полза на концесията в европейски план. Има статистика, моля не ме затрупвайте с изключения...

 

Няма как да сравним обективно две малки, сезонни летища с постоянно увеличаващо своя капацитет подобно...

Topfly, очевидно с теб разглеждаме темата от две диаметрално противоположни гледни точки. Аз съм избрал тази на потребителя, който не е акционер или концесионер, а случайно преминаващ през летището...

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Няма как да сравним обективно две малки, сезонни летища с постоянно увеличаващо своя капацитет подобно...

Topfly, очевидно с теб разглеждаме темата от две диаметрално противоположни гледни точки. Аз съм избрал тази на потребителя, който не е акционер или концесионер, а случайно преминаващ през летището...

 

Аз от същата гледна точка се опитах да представя нещата, като описах къде е оптимума на концесионера за да разбереш, че има схема при която твоят интерес и интереса на концесионера може да съвпадне.

 

Летището във Виена например вече има търговски площи, колкото един голям МОЛ, като и предлаганото разнообразие е като в МОЛ. Последният път когато се прибирах през Виена реших да напазарувам на летището защото магазините щяха да затворят докато се прибера вкъщи. С изненада установих, че цените са много приемливи и има всичко което ми трябва. Купих прах за пране, паста за зъби, топъл хляб, шунка колбаси и т.н. За стоки оставих над 100 евро и ядохме за още над 20 евро. При такъв оборот вероятно летището би било хепи да ме обслужи дори и без да плащам летищни такси и би се радвало да има още много такива пътници като мен ;)

Редактирано от Topfly
  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Не бих искал да спекулирам с твърдението, че летищните такси в момента са допълнително завишени, поради задължения на търговското дружество.

Не спекулирам, че таксите в момента са завишени. Казвам, че с несъбирането на летищните си такси към БГ Еър и други лоши управленски практики, ръководството на летището ощетява всеки един от нас, без значение дали е пътник или не, тъй като тези пари не постъпват в бюджета.

http://www.worldairportawards.com/Awards/best_airports_by_world_region.html

 

От 10-те най-добри летища в Западна Европа едва три са държавна собственост и то не на 100% от акциите. Толкова от мен за "неуспешните" концесии в европейски план.

Редактирано от tch
Връзка към коментар

Помолих да не се замеряме с изключения, но очевидно трябва да помоля и да си служим с адекватни сравнения. Както и да е, както вече споменах аз с ненужни обобщения, "ако", "може би" и подобни категории не боравя...

Връзка към коментар

Помолих да не се замеряме с изключения, но очевидно трябва да помоля и да си служим с адекватни сравнения. Както и да е, както вече споменах аз с ненужни обобщения, "ако", "може би" и подобни категории не боравя...

Надявам се нямаш предвид мен, защото аз през цялото време боравя с факти и цифри  ;)  Ако 3 от 10 е изключение, здраве му кажи.

Както и да е, явно никой няма да промени мнението на другия. Дано, без значение какво решение се вземе, да е за доброто на летището, а не за джобчето на някого или да се спасява БДЖ. 

Връзка към коментар

Христо Алексиев не ми беше познато име. Но вече съм категорично наясно, че е поредният служебен министър по-компетентен и по-отдаден на дълга си от повечето си предшественици. Да, цялата идея на концесията на летището не беше развитието на летището. Тя трябваше и да спаси не БДЖ, а цоцането от БДЖ - една от най-масивните бездънни ями, захранващи нечисти интереси в последните десетилетия. Нямаше как при така замислен конкурс да има полза за обществото. Резултатът щеше да е пореден пример, че лошата концесия не е за предпочитане пред държавната собственост.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
  • 2 седмици по-късно ...

Има форма за обратна връзка на сайта на летището. Аз преди 1 месец пуснах оплакване за хигиената в тоалетните на Т2. Отне им 17 дни да ми върнат автоматичен мейл, че им е отнело 3 дни да заведат сигнала в деловодството им (явно в хартиен вид). Има линк за следене на развитието на случая, но той не работи :lol: Дали има смисъл сам прецени :)

Вода на Т2 в магазина срещу лаунджа на Суиспорт също има - 2 лева. Но не е в хладилника, който седи изключен, а буквално под тезгяха на касиерката

Има смисъл от концесиониране  :P

Мисля е редно да направя обществено достояние какъв отговор получих почти 2.5 месеца след като бях пуснал сигнала:

 

 

ДО

                                                Г-Н XXXXXXXXXXXXXXXXXXX

                                                Е-MAIL:  XXXXXXXXXXXXXXXX

 

 

 

 

        Относно: Ваш сигнал Вх. № XXXXXXX/XX.01.2017 г.

 

 

        УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН XXX,

 

        В отговор на Ваш сигнал Ви благодарим за отделеното време и за отправените препоръки. Вашето мнение е важно за нас и е от съществено значение за подобряване на предоставяните летищни услуги.

        Бихме искали да изразим съжаление за изпитаното от Вас неудобство по време на пътуването Ви през летище София и да Ви уверим, че са предприети всички мерки за подобряване хигиената на санитарните помещения на Терминал 2. Осигурени са всички необходими материали и консумативи за поддържане на чистотата и е обърнато специално внимание на служителите, ангажирани с дейността по почистване относно качествено изпълнение на техните задължения.

        Разчитаме на Вашето разбиране и се надяваме, че споделяте мнението, че доброто поддържане на санитарните помещения зависи както от усърдието и отговорността на служителите, така и от добросъвестното отношение и култура на поведение на пътуващите.

        Като Ви благодарим за сигнала и отделеното време, оставаме

 

 

        С уважение,

 

 Comments Sofia Airport

 www.sofia-airport.bg

comments@sofia-airport.bg

 

Ще се въздържа от коментар. Нека всеки сам прецени отговора :)

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Всъщност отговорът е добре формулиран, което означава, че на летището все пак има назначен грамотен служител "Връзки с обществеността", който се занимава с подобна комуникация. Реално какво очакваше да получиш като отговор? Информация за дисциплинарно наказание на провинили се служители или снимков материал на тоалетните - сутрин, обед, вечер? С получаване на този стандартен отговор, сигналът практически доказано е свършил своята работа...

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Аз пък мисля, че отговорът е формален и писан набързо. Само и само за да се отговори нещо:

 

-  "... са предприети всички мерки за подобряване ..."

- "...Осигурени са всички необходими материали и консумативи ..."  

 

чак пък всички - винаги може повече, особено при чистене на тоалетни на балканския полуостров;

 

А пък това последното - да учиш хората как да ползват тоалетните ... Другаде по света явно WC-тата се ползват по друг начин или пък пътуващите сами да награбят всичките осигурени материали и консумативи и да действат вместо персонала.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Хич не е писан набързо, писан е няколко месеца преди оплакването и вероятно просто е копи-пейстнат. Това е нещо като стандарт във формалните отговори. 

 

- извиняваш се

- обръщаш внимание на персонала, който уж ще премине задължително допълнително обучение

- осигурени са консумативи

 

Такива отговори може да срещнеш навсякъде, било то при оплакване към летище, към хотел, към авиокомпания и т.н. Кучетата си лаят... Не пречи вътрешно наистина да са взети мерки, но тия изводи не могат да се направят от абсолютно шаблонен отговор. 

  • Харесвам 4
Връзка към коментар

Скоро се прибрахме с приятели от Тайланд. Един от нас беше посетил тоалетната на Т2 при пристигане и е станал свидетел на следния разговор между друг пътник и служителката:

 

- Извинете, но идваме едва ли не от "третия свят", а там тоалетните бяха стотици пъти по-чисти и по-поддържани от тук. Това на нищо не прилича...

- Ами да ти дам парцала и ако искаш да я изчистиш ти? - отговорила служителката

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Реално не очаквах много, защото бях чувал за предишни подобни сигнали, които изобщо не получават отговор. За полученото писмо - Георги и ven62 са го обобщили - не мисля, че е достижение да напишат приличен отговор. Не разбирам напълно "всички мерки", защото субективните усещания за "всички" са различни. Не смятам доставянето на необходимите материали и консумативи за мъчно получено благо - по-скоро е изначална необходимост за извършването на тази дейност.

И за да не бъда разбран неправилно, не очаквах снимки или заповед за уволнение. Вярвам, че такива писма следва да отнемат доста под 2.5 месеца, ако целта е да има формален отговор на подадения сигнал. А ако наистина са направили нещо за подобряване на хигиената, да го бяха написали - завишили са контрола, зачестили са контрола, направили са тренинги, ...

Откровено не мога да купя последния им аргумент - писоарите бяха мръсни в 6:45 сутринта. Имаше засъхнали петна от урина около тях и цялата тоалетна миришеше на урина. Колко човека трябва да са минали през тази тоалетна от последното й чистене, за да достигне тя до това състояние?

Дали сигналът е свършил своята работа, ще кажат магеланците - ако тоалетните са станали по-чисти, значи сме на прав път.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.