Прескочи до съдържание

Какви са правата ни на пътници съгласно Регламент 261/2004?


Препоръчани мнения

преди 18 минути , antea каза:

т.е. ако ти предложат полет след 5 дни, целият престой докато дойде датата на новия полет, ще е за сметка на авиокомпанията? /престой= хотел, транспорт от/до летище, храна/

Да!

 

https://www.dw.com/en/ryanair-passengers-win-volcano-damages-at-eu-court/a-16564370

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
преди 7 часа, antea каза:

т.е. ако ти предложат полет след 5 дни, целият престой докато дойде датата на новия полет, ще е за сметка на авиокомпанията? /престой= хотел, транспорт от/до летище, храна/

В София като отмениха полет не бе точно така с Уиз, нямало места в хотелите!!?? Довиждане подайте си жалба където искате, в чужбина все пак може и да оказват някакво съдействие.

Връзка към коментар
преди 1 час, vinidj каза:

В София като отмениха полет не бе точно така с Уиз, нямало места в хотелите!!?? Довиждане подайте си жалба където искате, в чужбина все пак може и да оказват някакво съдействие.

В такъв случай си пазиш разписките от хотела, после искаш да платят и така. Мисля, че имаше и условие за постоянно жителство, т.е. ако си българин, не са длъжни да покриват хотел, но малко ми се губят нещата тук. 

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
На 27.07.2018 г. в 18:43, koliob каза:

Нямам никакво желание да споря, още повече, че ако си прав бих получил 8 компенсации. Проблемът е, че цитираният вестник е жълт по всички стандарти, а пък Civil Aviation Authority няма правомощия да принуждава която и да е авиокомпания да плаща на когото и да е по която и да е Директива или Регламент. В случая единствено съдът може да ги принуди.

Прав сте, нямат правомощия да ги накарат да платят, но могат да им наложат санкции, ако преценят, че не изпълняват Регламента. А ако решат и наложат ефективно санкции, размерът им значително надвишава размера на обезщетението.

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Здравейте. Решението на Съда на ЕС по повод на това дали стачка на летателния персонал е извънредно обстоятелство е сравнително ново и все още нямаме впечатления относно това как ще се прилага и тълкува както от регулаторите в различните страни от ЕС, така също и от съда.

Част от регулаторните органи вече излязоха със становище, че стачка на летателния персонал на самата авиокомпания, без значение дали е организирана от синдикална организация или не и кога е обявена, не е извънредно обстоятелство и авиокомпаниите следва да изплащат обезщетения. 

От друга страна в случая Райънер категорично заявиха, че няма да компенсират пътниците. Разбира се това може да се промени, ако започнат да ги глобяват ефективно за всеки един случай, за който бъде подадена жалба. 

Остава и другия начин за постигане на обезщетение - по съдебен ред. Но пак няма гаранция, тъй като решението на съда е по случай, в който има твърде много конкретика в обстоятелствата, с които се е съобразил съда и както писахме по-горе все още не се знае как ще бъде прилагано на практика от националните съдилища.

 

  • Харесвам 5
Връзка към коментар

ще е полезно да споделите регулаторните органи на кои други държави поддържат становището, че при стачки на персонала на авиокомпанията се дължат обезщетения

 

дотук знаем със сигурност за британската CAA

Връзка към коментар
На 28.07.2018 г. в 13:52, Георги каза:

Това е една от тези сиви зони. По идея би трябвало да те качат на следващия наличен, но ако следващите налични са пълни ще те качат, когато могат. Няма регулация, която да ги задължава да предложат алтернативни авиокомпании или маршрути, ако го правят е на добра воля. Възможно е до по-редки дестинации, до които летят веднъж седмично да ти предложат полет за след няколко седмици. 

 

Имай предвид, че в такива случаи имаш право на хотели, ваучери за храна и покриване на разходите за транспорт от/до летището. Независимо от причината за отменения полет. 

 

Благодаря за отговора!

Общо взето оставиха хората да се оправят кой както може... Препоръчах на приятелите си да пазят всички разписки. Прибрали са се с полета на BA в неделя сутринта(500GBP на билет + хотел).

А какъв е срокът за подаване на жалби?

Връзка към коментар
преди 12 минути , Емилия каза:

 

Благодаря за отговора!

Общо взето оставиха хората да се оправят кой както може... Препоръчах на приятелите си да пазят всички разписки. Прибрали са се с полета на BA в неделя сутринта(500GBP на билет + хотел).

А какъв е срокът за подаване на жалби?

Зависи от къде / за къде пътуват, но предполагам, че след като приключи всичко ще си пуснат искането, така че няма да е късно.

А иначе за разходите по време на престоя - авиокомпанията е длъжна да ги възстанови, без значение дали отмяната е поради извънредни обстоятелства или не.

Връзка към коментар
преди 7 часа, Аероиск каза:

А иначе за разходите по време на престоя - авиокомпанията е длъжна да ги възстанови, без значение дали отмяната е поради извънредни обстоятелства или не.

разходите за престоя е ясно, но ако компанията предлага техен полет след седмица, а ние си купим друг билет, трябва да възстановят и цената на другия билет, нали?

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
преди 7 часа, neuromancer каза:

разходите за престоя е ясно, но ако компанията предлага техен полет след седмица, а ние си купим друг билет, трябва да възстановят и цената на другия билет, нали?

Не мисля че нямат такова задължение. Тяхно задължение е да ти предложат подходящ полет, без да са дефинирани някакви срокове или каквито и други специфики какво е "подходящ" полет. И да се грижат за теб, докато дойде време за този полет. Ако не приемеш предложението - връщат ти парите и се оправяй сам нататък. 

Връзка към коментар
преди 14 часа, neuromancer каза:

разходите за престоя е ясно, но ако компанията предлага техен полет след седмица, а ние си купим друг билет, трябва да възстановят и цената на другия билет, нали?

Ако не ви предложат заместващ полет и вие си купите сами нови билети, тогава авиокомпанията трябва да плати по-скъпия от двата билета (т.е. да възстановят стойността на първоначалния билет или да платят новозакупения).

Ако е предложен заместващ полет (без значение кога) и вие го откажете, тогава имате право на връщане на стойността на неизползвания билет и също така авиокомпанията не е длъжна да възстанови разходи за престой.

  • Харесвам 6
Връзка към коментар

какво разбрах аз дотук от поясненията

отменен полет /няма значение за причината/ - предлагат ти заместващ полет след 5 дни

 - вариант 1 - приемаш, не ти дължат връщане на пари за първоначалния билет, разходите за престой до новия полет са за сметка на авиокомпанията, очевидно този вариант ще работи ако имаш достатъчно свободно време да се мотаеш в чужд град, докато те извозят когато могат

 - вариант 2 - не приемаш /примерно прекалено е далеч във времето новия полет/, връщат ти парите за първоначалния билет, новият билет, ако е по-скъп, както и разходите за престой до новия полет си остават за лична сметка /малко несправедливо/

 

отменен полет /няма значение за причината/ - не ти предлагат заместващ полет

- има само един вариант - възстановяват ти разходите за първоначалния билет или доплащат и разликата, ако си си купил по-скъп от първоначалния; не ми е ясно разходи за престой до новия самоорганизиран полет дали се възстановяват, май по-скоро не...?

 

има ли някакъв срок, до който компанията е длъжна да предложи заместващ полет, и след който се счита, че не ти е предложила? като пример - отменените полети в петък вечер, ако до събота на обяд не са ти предложили заместващ полет за някаква дата /неделя, понеделник и тн/, да се счита, че не са ти предложили нищо, за да се организираш и спасяваш сам, защото човек не може да чака безкрайно да му бъде предложено или не нещо, след като не е сигурно дали ще ти възстановят разходите за престой

  • Харесвам 1
  • Замислям се 1
Връзка към коментар

Здравейте! Със съпругата ми трябваше да пътуваме на 7 юли 2018 г. от Будапеща до София (W6-2471). Първоначално обявиха закъснение от 50 минути, после от 1 и 15 минути и накрая от 1,45. После отмениха полета. На място не дойде служител на Wizz. Не дадоха нито храна, нито вода, държаха ни затворени без информация.

Двамата не се чувствахме добре по различни причини. Чакахме няколко часа, след което ни осигуриха такси, хотел и презавериха полета за вторник, 10 юли. Писах вече два пъти на Wizz, но не ми дадоха реалната причина (в резултат на непредвидени обстоятелства извън нашия контрол; полетната документация на Wizz Air е конфиденциална и може да се предоставя единствено на упълномощени представители на официални органи). Кои са тези органи, как можем да разберем причината, знаете ли нещо конкретно за този полет. можем ли да претендираме за морални щети, защото ни постави в много неприятна ситуация, вкл. мен и на работа. И двата пъти ми казват, че не дължат компенсация, но аз не смятам така!

 

Благодаря!

Връзка към коментар
преди 17 минути , Пътувко каза:

Здравейте!

В България органа се казва "Главна дирекция гражданска въздухоплавателна авиация". Но полетът е от Унгария, така че трявба да изискате информация от еквивалетния орган там. Право на допълнително обезщетения освен предвиденото в директивата нямате, освен ако не заведете отделно дело и стане дълга и широка и с много малък шанс за успех.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
16 minutes ago, tch said:

Но полетът е от Унгария, така че трявба да изискате информация от еквивалетния орган там

Ако се оплачат на българската ГД ГВА, тя има задължение да препрати оплакването към съотвения NEB в Унгария.

  • Харесвам 3
Връзка към коментар
преди 23 часа, antea каза:

какво разбрах аз дотук от поясненията

отменен полет /няма значение за причината/ - предлагат ти заместващ полет след 5 дни

 - вариант 1 - приемаш, не ти дължат връщане на пари за първоначалния билет, разходите за престой до новия полет са за сметка на авиокомпанията, очевидно този вариант ще работи ако имаш достатъчно свободно време да се мотаеш в чужд град, докато те извозят когато могат

 - вариант 2 - не приемаш /примерно прекалено е далеч във времето новия полет/, връщат ти парите за първоначалния билет, новият билет, ако е по-скъп, както и разходите за престой до новия полет си остават за лична сметка /малко несправедливо/

 

отменен полет /няма значение за причината/ - не ти предлагат заместващ полет

- има само един вариант - възстановяват ти разходите за първоначалния билет или доплащат и разликата, ако си си купил по-скъп от първоначалния; не ми е ясно разходи за престой до новия самоорганизиран полет дали се възстановяват, май по-скоро не...?

 

има ли някакъв срок, до който компанията е длъжна да предложи заместващ полет, и след който се счита, че не ти е предложила? като пример - отменените полети в петък вечер, ако до събота на обяд не са ти предложили заместващ полет за някаква дата /неделя, понеделник и тн/, да се счита, че не са ти предложили нищо, за да се организираш и спасяваш сам, защото човек не може да чака безкрайно да му бъде предложено или не нещо, след като не е сигурно дали ще ти възстановят разходите за престой

Здравейте! Добър въпрос 🙂 На практика няма регламентиран срок, в който трябва да предложат заместващ полет, но до сега не сме имали спорове с авиокомпаниите относно това кога е бил предложен заместващ полет. Обикновено спора е дали е бил предложен 🙂

Когато авиокомпанията отмени полет и уведоми пътниците за това (обикновено с имейл), приемаме, че с уведомяването би следвало да се предложи и алтернатива. А ако полета бъде отменен след като пътниците са вече на летището, би трябвало да им бъде предложен полет веднага.

  • Харесвам 4
Връзка към коментар

@Аероиск,и аз имам въпрос.При канселиран вътрешен полет и предложен от авиокомпанията заместващ автобусен транспорт,пътникът длъжен ли е да се съгласи.Отказът за пътуване с автобус,приема ли се за отказ на предложената алтернатива(в който случай АК дължат само стойността на билета,ако правилно разбирам) или могат да се изискват грижа и полет в друг ден?

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

А, ако излитането закъснее с 15мин. примерно дължат ли разходи за храна и напитки срещу касовите бележки или фактури трябват - има ли някакъв минимален период на закъснение?!

  • Смея се 1
Връзка към коментар
Преди 1 час, vinidj каза:

А, ако излитането закъснее с 15мин. примерно дължат ли разходи за храна и напитки срещу касовите бележки или фактури трябват - има ли някакъв минимален период на закъснение?!

Дължат грижи на клиента (храна, напитки) след 2 часа закъснение. 

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
На 31.07.2018 г. в 17:36, Пътувко каза:

Здравейте! Със съпругата ми трябваше да пътуваме на 7 юли 2018 г. от Будапеща до София (W6-2471). Първоначално обявиха закъснение от 50 минути, после от 1 и 15 минути и накрая от 1,45. После отмениха полета. На място не дойде служител на Wizz. Не дадоха нито храна, нито вода, държаха ни затворени без информация.

Двамата не се чувствахме добре по различни причини. Чакахме няколко часа, след което ни осигуриха такси, хотел и презавериха полета за вторник, 10 юли. Писах вече два пъти на Wizz, но не ми дадоха реалната причина (в резултат на непредвидени обстоятелства извън нашия контрол; полетната документация на Wizz Air е конфиденциална и може да се предоставя единствено на упълномощени представители на официални органи). Кои са тези органи, как можем да разберем причината, знаете ли нещо конкретно за този полет. можем ли да претендираме за морални щети, защото ни постави в много неприятна ситуация, вкл. мен и на работа. И двата пъти ми казват, че не дължат компенсация, но аз не смятам така!

 

Благодаря!

Здравейте. Имаме искове за предходния полет и по информация от наши клиенти закъснението е поради технически причини. Виждаме по-долу в коментарите, че са ви писали за конкролните органи към които можете да се обърнете, а ако желаете ние да ви съдействаме можете да регистрирате иска си на сайта ни.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
На 1.08.2018 г. в 12:28, temporary каза:

Здравейте,

а как стои въпроса с пренасочен полет към друго летище?

Какво се полага на пътниците в този случай и дължат ли някакво обещетение?

Здравейте. Полета се приравнява на закъснял, ако бъде предложено премаршрутиране до летището по резервация или ако бъде отклонен за друго летище в града на пристигане. В противен случай случай пътниците имат права както при отменен полет.

Авиокомпанията не дължи обезщетения, ако полета е пренасочен поради извънредни обстоятелства, но при всички случаи трябва да осигури грижа.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
На 1.08.2018 г. в 13:46, mamaivy каза:

@Аероиск,и аз имам въпрос.При канселиран вътрешен полет и предложен от авиокомпанията заместващ автобусен транспорт,пътникът длъжен ли е да се съгласи.Отказът за пътуване с автобус,приема ли се за отказ на предложената алтернатива(в който случай АК дължат само стойността на билета,ако правилно разбирам) или могат да се изискват грижа и полет в друг ден?

Здравейте. По принцип премаршрутирането трябда да бъде "при сходни транспортни условия", но авиокомпаниите нямат регламентирано задължение да бъде със същия вид транспорт. 

Ако пътниците откажат премаршрутиране с автобус, авиокомпанията трябва да възстанови стойността на неизползвания билет, а ако полета е отменен поради неизвънредни обстоятелства - и да изплати обезщетения.

  • Благодаря 1
Връзка към коментар

@Аероиск имам въпрос, относно полет W64401 на дата 06.07.2018г. от София за Мадрид на Wizz Air дали имам право на евентуално обещетение и/или компенсация, тъй като полетя излетя от София с над два часа и половина закъснение? Благодаря предварително за отговора!

Връзка към коментар
Преди 1 час, agenta каза:

@Аероиск имам въпрос, относно полет W64401 на дата 06.07.2018г. от София за Мадрид на Wizz Air дали имам право на евентуално обещетение и/или компенсация, тъй като полетя излетя от София с над два часа и половина закъснение? Благодаря предварително за отговора!

Не. За да имате право на обезщетение, полетът трябва да е пристигнал с над 3 часа закъснение, а във вашия случай той е пристигнал само с час и 27 минути по-късно. Ако действително беше излетял с над 2 часа закъснение, това, което компанията щеше да ви дължи, са храна и напитки, но според историята на полета, сте излетели с 1 час и 46 минути закъснение, така че и храна не са ви дължали.

Редактирано от chandni
  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.