Прескочи до съдържание

Какви са правата ни на пътници съгласно Регламент 261/2004?


Препоръчани мнения

Публикувано:
преди 9 минути , tch каза:

Колко по-късно пристига полетът на пуйките в сравнение с първоналният? Ако е над 4 часа имате право на по 400 евро на човек.

Ако пристигане между 2 и 4 чада по-късно тогава са 200 евро.

Според мен размерът на компенсацията зависи само от разстоянието и е при 3+ часа.

  • Харесвам 1
Публикувано:
преди 6 минути , jorocontrola каза:

Според мен размерът на компенсацията зависи само от разстоянието и е при 3+ часа.

Има разлика между закъснение и отмяна на първоначалния полет с последващо премаршрутиране.

 

Screenshot_20220618-205830.png

  • Харесвам 2
  • Замислям се 1
Публикувано:

Благодаря много за отговорите. Над 5 ч. по-късно е пристигането в крайната дестинация, спрямо оригиналния полет. Вчера от летището ми съдействаха да получа номерата на новите билети, защото нямах никакво потвърждение, че действително са презаверени. Странното е, че нямаше други опции, а реално, ако нямахме всички международни паспорти, не знам дали нямаше да има проблем при чекирането на гише... 

Публикувано:
преди 10 часа, tch каза:

Има разлика между закъснение и отмяна на първоначалния полет с последващо премаршрутиране.

 

Screenshot_20220618-205830.png

Така е. Ако авиокомпанията осигури премаршрутиране в часове близки до разписанието на първоначалните полети, се взема под внимание и часа на пристигане с новите полети. Предвидено е 50% намаление на обезщетенията и в зависимост от дължината на маршрута, часовете забавяне при които това се прилага са различни.

  • Харесвам 4
Публикувано:

Здравейте,

Току що ни отмениха утрешния полет на Easyjet за Лондон. Имам ли право на обезщетение спрямо регламента на ЕС?

Публикувано:
преди 10 минути , penkoyordanov каза:

Здравейте,

Току що ни отмениха утрешния полет на Easyjet за Лондон. Имам ли право на обезщетение спрямо регламента на ЕС?

Да, имаш. Ако пътуваше в обратна посока Лондон-ЕС с easyJet нямаше да имаш

Публикувано:
преди 5 минути , penkoyordanov каза:

Благодаря! Каква е процедурата, жалба към Easyjet или жалба към ГВА (https://www.caa.bg/bg/category/282/19247)?

Едновременно и към двете. В жалбата към Изи пишеш, че пращаш копие на ГВА, за да следят процеса.

Публикувано:
преди 4 часа, iMari каза:

Едновременно и към двете. В жалбата към Изи пишеш, че пращаш копие на ГВА, за да следят процеса.

Благодаря! Доколкото разбирам имам право на възстановяване на сумата за билетите и обезщетение, прав ли съм? 

  • Харесвам 1
Публикувано:

Точно така. Трябва да ти възстановят цената за билета, плюс 400€ на пътник (2024 км)

  • Харесвам 3
Публикувано:
На 29.06.2022 г. в 10:36, feel_the_rush каза:

@Георги Матеев, страхотно прибиране. Относно въпросът дали ти се дължат 2 обезщетение - едва ли. Ако при първото анулиране на Неапол-София си приел премаршутиране, така директно се съгласяваш авиокомпанията да поеме грижата за теб, а ти да не търсиш други обезщетения. Виж, при Рим-София вече имаш пълното право.

 

Няма такова нещо. Това, че са го премаршрутирали не отменя задължението им да изплатят обезщетение за закъснение/отмяна на полета, а единствено да възстановят цената на билета:

Цитат

Пътници, чиито полети са отменени, следва да могат да получат или възстановяване стойността на билетите, или премаршрутиране при задоволителни условия, и за тях следва да се положат съответни грижи, докато чакат по-късен полет.

Когато е предложено премаршрутиране и закъснението в крайната точка е по-малко от 2 часа за полети до 1500 км (какъвто е случаят с Неапол  - София и Рим - София), обезщетението се намалява с 50%, но не се отменя, а когато закъснението в крайната точка е повече от 2 часа за полети до 1500, 3 часа за полети от 1500 до 3500 км и повече от 4 часа за по-дългите, въпреки премаршрутирането се дължи пълно обезщетение:

Цитат

Член 7

Право на обезщетение

1.   При прилагането на този член пътниците получават обезщетение , възлизащо на:

а)

250 EUR за всички полети до 1 500 километра;

б)

400 EUR за всички полети на територията на Общността над 1 500 километра и за всички други полети между 1 500 и 3 500 километра;

в)

600 EUR за всички полети, непопадащи под букви а) или б).

При определяне на разстоянието базата е последният краен пункт на пристигане, в който отказаният достъп на борда или отмяна на полет ще забавят пристигането на пътника след времето по разписание.

2.   Когато на пътниците се предложи премаршрутиране до крайния пункт на пристигане с друг полет съгласно член 8, времето на пристигане не превишава времето на пристигане по разписание на първоначално резервирания полет

а)

с два часа за всички полети до 1 500 километра; или

б)

с три часа за всички полети на територията на Общността над 1 500 километра и за всички други полети между 1 500 и 3 500 километра; или

в)

с четири часа за всички полети, непопадащи под букви а) и б),

опериращият въздушен превозвач може да намали обезщетението, предвидено в параграф 1, с 50 %.

За справка - РЕГЛАМЕНТ (ЕО) № 261/2004 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от https://eur-lex.europa.eu/

  • Харесвам 16
  • 4 седмици по-късно ...
Публикувано:
преди 3 минути , penkoyordanov каза:

Месец и половина по-късно, Easyjet ме обезщетиха с £1015 за отменения полет до Лондон.

Честито! А каква беше причината за отмяната? Изи отмениха доста полети и заради стачкуващ техен персонал и заради невъзможността на Лондонските летища да обслужват полети. Би било полезно да се знае в кой случай откликват толкова бързо на иска. 🙂

 

 

 

 

  • Харесвам 1
Публикувано:
преди 4 часа, iMari каза:

Честито! А каква беше причината за отмяната? Изи отмениха доста полети и заради стачкуващ техен персонал и заради невъзможността на Лондонските летища да обслужват полети. Би било полезно да се знае в кой случай откликват толкова бързо на иска. 🙂

 

 

 

 

Не посочиха конкретна причина за отмяната, но в предвид че кацаше на Гетуик, по-скоро причината е невъзможност на летище Гетуик да обслужи полета.

  • Харесвам 1
Публикувано:
преди 4 минути , penkoyordanov каза:

Не посочиха конкретна причина за отмяната, но в предвид че кацаше на Гетуик, по-скоро причината е невъзможност на летище Гетуик да обслужи полета.

Чудесна новина, ако е така, защото в общият случай АК не би трябвало да дължи обезщетение, ако полета е отменен не по нейна вина.

Публикувано:
преди 14 минути , penkoyordanov каза:

Не посочиха конкретна причина за отмяната, но в предвид че кацаше на Гетуик, по-скоро причината е невъзможност на летище Гетуик да обслужи полета.

Ако причината беше в невъзможността на летището да обслужи полета, това би било отлично оправдание за Easyjet да си спестят тези 1015 паунда, тъй като това категорично е извън техния контрол и няма институция на света, която да ги накара да платят обезщетение при това положение, така че бъди сигурен, че не това е причината за отмяната.

Публикувано:
преди 57 минути , chandni каза:

Ако причината беше в невъзможността на летището да обслужи полета, това би било отлично оправдание за Easyjet да си спестят тези 1015 паунда, тъй като това категорично е извън техния контрол и няма институция на света, която да ги накара да платят обезщетение при това положение, така че бъди сигурен, че не това е причината за отмяната.

We’re sorry your flight 6538 was cancelled due to technical issues. Although we make every effort to ensure you get to your destination on time, sometimes there are circumstances where we need to cancel or delay a flight.

We’ve had a look at your claim request and are pleased to tell you that you are eligible for compensation.

 

Представено е като технически причини.

Публикувано:
преди 4 минути , penkoyordanov каза:

Представено е като технически причини.

Може и да са, а може и да не са технически причините.... Тъй като и технически причини са събития, които се водят в контрола на авиокомпанията и дължат обезщетение за тях, предпочитат да представят нещата като "технически причини" и "ние сме много загрижени за безопасността на нашите пасажери", вместо да напишат, че не наемат повече персонал, понеже им е по-изгодно да изплащат обезщетения, отколкото да наемат повече хора... 🙂 

  • 2 седмици по-късно ...
Публикувано:
На 2.08.2022 г. в 20:00, stanimir каза:

П.П.Някой знае ли с какви лостове разполага регулаторът ГВА за реално въздействие върху авиокомпаниите ,че пред него така често стават необичайно любезни и сговорчиви ? 

Това е откъс от писмото на ГВА до авиокомпанията (не става дума за Wizzair), с която летя една приятелка и в момента протакат претенцията ѝ по регламент 261:

Цитат

След като вече са Ви предоставени всички документи от пътничката, доказващи статута й като пътник на посочения полет, моля в кратки срокове (по възможност до 25.08.2022 г.) за предоставяне на становище по иска й за обезщетение по чл.5 и 7 от Регламент 261/2004.

 

.........

 

В случай, че такова не бъде предоставено тъжителката има право да потърси правата си по съответния съдебен ред, и респективно ГД ГВА има право да наложи санкция на превозвача по смисъла на чл. 143 от ЗГВ.

Цитат
Чл. 143. (Изм. - ДВ, бр. 85 от 1998 г., в сила от 01.01.1999 г.) (1) Наказва се с глоба от 3000 до 10 000 лева, който:
 
(6) (Нова - ДВ, бр. 89 от 2015 г.) Налага се имуществена санкция от 2000 до 5000 лв. на:
1. въздушен превозвач, който не изпълни задълженията си при отказан достъп до борда съгласно чл. 4, параграф 1 от Регламент (ЕО) № 261/2004;
2. въздушен превозвач, който не изпълни задълженията си да компенсира пътниците при отказан достъп на борда против тяхната воля съгласно чл. 4, параграф 3 от Регламент (ЕО) № 261/2004;
3. въздушен превозвач, който не изпълни задълженията си при отмяна на полет съгласно чл. 5, параграф 1, букви "а", "б" и "в" от Регламент (ЕО) № 261/2004;
4. въздушен превозвач, който не изпълни задълженията си да предостави съответната помощ на пътниците при закъснение на полет съгласно чл. 6, параграф 1, букви "i", "ii" и "iii" от Регламент (ЕО) № 261/2004;
5. въздушен превозвач, който откаже да предостави правото на обезщетение съгласно чл. 7, параграф 1 от Регламент (ЕО) № 261/2004;
6. въздушен превозвач, който не изпълни задълженията си да изплати в срок до 7 дни обезщетението съгласно чл. 8 от Регламент (ЕО) № 261/2004;
7. въздушен превозвач, който откаже правото на грижа съгласно чл. 9, параграфи 1, 2 и 3 от Регламент (ЕО) № 261/2004;
8. въздушен превозвач, който не изпълни задълженията си да възстанови в рамките на 7 дни частта от цената на билета съгласно чл. 10, параграф 2, букви "а", "б" и "в" от Регламент (ЕО) № 261/2004;
9. въздушен превозвач, който не изпълни задълженията си да информира пътниците за техните права съгласно чл. 14, параграфи 1, 2 и 3 от Регламент (ЕО) № 261/2004;
10. (изм. - ДВ, бр. 16 от 2021 г.) въздушен превозвач, който не отговаря на жалбите на пътниците в срок до два месеца, считано от датата на подаването им;
11. въздушен превозвач, който не отговаря в посочения срок на запитванията, отправени към него от национален орган по чл. 16, параграф 1 от Регламент (ЕО) № 261/2004.

 

  • Харесвам 16
  • Благодаря 1
  • Браво 1
  • 2 седмици по-късно ...
Публикувано:

Не знам дами мястото на тази новина е тук, но я споделям в тази тема.

 

Летище Schiphol в Амстердам предлага схема за компенсация на пътници, които са били навреме на терминала между 23 април 2022 г. и 11 август 2022 г., но са изпуснали полета си поради дългото изчакване при проверките за сигурност. ✅Жалби се приемат до 30 септември.
✅ Пътуващите могат да кандидатстват за обезщетение за разходи, направени за нов полет, за алтернативен транспорт
или за настаняване наблизо.
От Фейсбук страницата на - Amsterdam Airport Schiphol:
"Schiphol will introduce a scheme for passengers who were at the airport on time between 23 April 2022 and 11 August 2022, but missed their flight due to an exceptional waiting time at security control. Travellers can submit a compensation request until 30 September:  - https://news.schiphol.com/schiphol-compensates-travellers-who-missed-flight-due-to-long--queue/
  • Харесвам 3
  • 4 седмици по-късно ...
Публикувано:

Здравейте, имам следния казус и ще ми е полезно да прочета мнения. Билет София-Белград-Копенхаген е купен за пътник директно през сайта на Air Serbia, на обща резервация. 5 часа преди полета получава уведомление, че първият полет  е с ново време на излитане - вместо в 16:05 на 19:40, тоест отложен е с над три часа. Съответно ще се изпусне и следващия полет. Дадени са опции за full refund, премаршрутиране или ваучер. Той избира връщането на парите и си купува друг билет от друга авиокомпания. 

Знам от четеното до тук, че при приемане на опцията "възстановяване на сумата" се счита, че договорът е прекратен и допълнително обезщетение не се дължи.

Обаче :  1) тук  намирам тази информация:  „Моят полет бе отложен от авиокомпанията. Какви са правата ми като пътник? Съгласно правилата на ЕС полет, който е отложен с три часа или повече, се счита за отменен. Имате същите права като при отмяна на полет“.  2)  имате право на финансово обезщетение, при изпускане на сързващ полет, ако двата полета са част от една-единствена резервация. Ако 1) е вярно, то би трябвало да има право на обезщетение, тъй като уведомлението е дошло късно, а и свързващият полет вече няма как да се хване.

Изчетох регламента и тълкувателните насоки към него, както и някои заключения от съдебната практика, но не можах да открия сходен казус и тъй като не съм юрист, не съм сигурна, че мога да си съставя компетентно мнение. 

Пуснахме жалба до авокомпанията и описахме и случая до ГВА, които казаха, че няма право на обезщетение, защото, "пътниците имат права като тези с отменени полети, но в случая закъснелият полет не се счита за отменен". Добавят да изчакам отговора от сърбите, можело пък да ми дадат обезщетение.

Интересува ме ако становището на сърбите съвпаднес това ГВА  и не ме удовлетворява, какви са следващите стъпки? Дело, посредник или няма смисъл? Тоест тълкуванията на ГВА имат ли сила на последна инстанция при тези случаи или могат да се оборват?

Публикувано:
преди 35 минути , water каза:

Дадени са опции за full refund, премаршрутиране или ваучер.

Какво са предложили като премаршрутизиране?

Кога се е очаквало да се пристигне спрямо оригиналното време? Защото мисля, че и това има значение при искане на компенсация.

  • Харесвам 1
Публикувано:

Опция за безплатно букване на друг полет за същата дестинация по друго време; опция за букване на полет до друга дестинация в същата mileage group; ваучер за пътуване (с 10% бонус) или рефънд. Тоест, това са варианти, които обикновено се предлагат при отмяна на полет. Все повече съм сигурна, че  случая попада под хипотеза "отложен (rescheduled more than 3 hours)", която се приравнява на отмяна, а не под "кацнал със закъснение".

Публикувано:

Да, ако е повече от 3 часа имаш право както на връщане на парите, така и на компенсация и това не би трябвало да е сложно за тълкуване.

 

И като цяло за референтна точка се взима моментът на кацане, а не на излитане, в твоя случай със сигурност кацането след софийското закъснение е доста по-късно предполагам. Но чисто хипотетично, ако полетът ти беше София - Белград - Копенхаген с излитане рано сутрин от София и доста време за прекачване, но кацане по същото време в Копенхаген, евентуално многочасово закъснение на софийския полет не би довело до компенсация след като пристигането в крайната точка е навреме.

  • Харесвам 2
Публикувано:

Никъде не сте написали причината за закъснението - ако е форсмажорно обстоятелство, независещо от а/к ( лошо време , стачка , въздушен трафик контрол ) , няма право на обезщетение при всеки един сценарий.  Рифанд е различно от обезщетение .

Ако причината за закъснение е от компетенцията на а/к и предложеното премашрутиране е с пристигане с над три часа закъснение в крайната точка , се дължи обезщетение според регламента.

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.