Прескочи до съдържание

Какви са правата ни на пътници съгласно Регламент 261/2004?


Препоръчани мнения

преди 3 часа, Zaro каза:

Мейлът им съдържа това:

За да извършим плащането, бихме искали да Ви помолим, да ни предоставите банковите сметки, на потърпевшите пасажери, като детайлите от които се нуждаем са следните:
- IBAN
- SWIFT/BIC 
- Име на титуляр (изписано на Латиница)
- Име на банка (изписано на Латиница)
- Валута на банковата сметка

На всички пасажери изплащат отделно, без значение, че акаунтът е един, сметката, от която са излезли парите също е една. Обезщетението по директива се полага на пасажер, не на закупилия билети, така че изпащат обезщетенията поотделно (личен опит 2 пъти - ТАР+Раян и веднъж сестра ми с LOT - за нея и децата изплатиха по нейната сметка, а на зет ми отделно и на доста по-късен етап по негова сметка, въпреки, че той купува билетите и летяха заедно).

  • Харесвам 3
Връзка към коментар
На 13.09.2022 г. в 15:38, water каза:

Здравейте, имам следния казус и ще ми е полезно да прочета мнения. Билет София-Белград-Копенхаген е купен за пътник директно през сайта на Air Serbia, на обща резервация. 5 часа преди полета получава уведомление, че първият полет  е с ново време на излитане - вместо в 16:05 на 19:40, тоест отложен е с над три часа. Съответно ще се изпусне и следващия полет. Дадени са опции за full refund, премаршрутиране или ваучер. Той избира връщането на парите и си купува друг билет от друга авиокомпания. 

Знам от четеното до тук, че при приемане на опцията "възстановяване на сумата" се счита, че договорът е прекратен и допълнително обезщетение не се дължи.

Обаче :  1) тук  намирам тази информация:  „Моят полет бе отложен от авиокомпанията. Какви са правата ми като пътник? Съгласно правилата на ЕС полет, който е отложен с три часа или повече, се счита за отменен. Имате същите права като при отмяна на полет“.  2)  имате право на финансово обезщетение, при изпускане на сързващ полет, ако двата полета са част от една-единствена резервация. Ако 1) е вярно, то би трябвало да има право на обезщетение, тъй като уведомлението е дошло късно, а и свързващият полет вече няма как да се хване.

Изчетох регламента и тълкувателните насоки към него, както и някои заключения от съдебната практика, но не можах да открия сходен казус и тъй като не съм юрист, не съм сигурна, че мога да си съставя компетентно мнение. 

Пуснахме жалба до авокомпанията и описахме и случая до ГВА, които казаха, че няма право на обезщетение, защото, "пътниците имат права като тези с отменени полети, но в случая закъснелият полет не се счита за отменен". Добавят да изчакам отговора от сърбите, можело пък да ми дадат обезщетение.

Интересува ме ако становището на сърбите съвпаднес това ГВА  и не ме удовлетворява, какви са следващите стъпки? Дело, посредник или няма смисъл? Тоест тълкуванията на ГВА имат ли сила на последна инстанция при тези случаи или могат да се оборват?

Както съм писала и в темата за Wizzair (може би ще е най-добре да преместя мнението тук), това, че на пътника е предложено премаршрутиране, не означава, че той трябва да го приеме...

Цитат

Пътници, чиито полети са отменени, следва да могат да получат или възстановяване стойността на билетите, или премаршрутиране при задоволителни условия, и за тях следва да се положат съответни грижи, докато чакат по-късен полет.

Ключовото тук е "при задоволителни условия"! При положение, че предложеното премаршрутиране не е задоволително за потърпевшия пътник, то той може да избере да получи възстановяване на стойността на билетите, ведно с полагащото му се обезщетение, съгласно разстоянието до крайната точка, след което да си търси сам премаршрутиране.

Цитат

Член 7

Право на обезщетение

1.   При прилагането на този член пътниците получават обезщетение , възлизащо на:

а)

250 EUR за всички полети до 1 500 километра;

б)

400 EUR за всички полети на територията на Общността над 1 500 километра и за всички други полети между 1 500 и 3 500 километра;

в)

600 EUR за всички полети, непопадащи под букви а) или б).

При определяне на разстоянието базата е последният краен пункт на пристигане, в който отказаният достъп на борда или отмяна на полет ще забавят пристигането на пътника след времето по разписание.

2.   Когато на пътниците се предложи премаршрутиране до крайния пункт на пристигане с друг полет съгласно член 8, времето на пристигане не превишава времето на пристигане по разписание на първоначално резервирания полет

а)

с два часа за всички полети до 1 500 километра; или

б)

с три часа за всички полети на територията на Общността над 1 500 километра и за всички други полети между 1 500 и 3 500 километра; или

в)

с четири часа за всички полети, непопадащи под букви а) и б),

опериращият въздушен превозвач може да намали обезщетението, предвидено в параграф 1, с 50 %.

 

  • Харесвам 6
Връзка към коментар
Преди 1 час, chandni каза:

На всички пасажери изплащат отделно, без значение, че акаунтът е един, сметката, от която са излезли парите също е една. Обезщетението по директива се полага на пасажер, не на закупилия билети, така че изпащат обезщетенията поотделно (личен опит 2 пъти - ТАР+Раян и веднъж сестра ми с LOT - за нея и децата изплатиха по нейната сметка, а на зет ми отделно и на доста по-късен етап по негова сметка, въпреки, че той купува билетите и летяха заедно).

 

Това значи, че трябва да дам три отделни сметки?

Връзка към коментар
преди 1 минута , Zaro каза:

 

Това значи, че трябва да дам три отделни сметки?

Колкото са пълнолетните потърпевши пасажери. Сметката на всеки (пълнолетен), получаващ обезщетение, трябва да е на негово име. Не можеш да дадеш нечия чужда сметка, по която да ти преведат обезщетение на теб.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Благодаря на всички за мненията. Първоначално си мислих, че не схващам нещо, защото не може екпертът от ГВА да е по-незапозната от мен, но след като разменихме по още един мейл, вече си мисля, че изобщо не е прочела внимателно жалбата и текстовете в линковете към нея. Отново ми написа "да, пътниците имат права като на отменен полет, но този полет не е отменен, тоест нямате права в случая", кето съждение е логично точно колкото "жените имат права като мъжете, но вие не сте мъж, значи нямате същите права" 😄 После ми е копирала разликите между отменен и закъснял полет. Накрая пак се разбрахме да чакаме какво ще кажат от авиокомпанията. 

Връзка към коментар
преди 22 часа, chandni каза:

Колкото са пълнолетните потърпевши пасажери. Сметката на всеки (пълнолетен), получаващ обезщетение, трябва да е на негово име. Не можеш да дадеш нечия чужда сметка, по която да ти преведат обезщетение на теб.

При Луфтханза няма такова изискване. Превеждали са ми сума по обезщетение за мен и съпругата по личната ми банкова сметка. Дори не помня да са искали декларация. Просто ми се обадиха по телефона, за да се извинят учтиво и да попитат по същата сметка по която съм направил резервацията ли да преведат обезщетението. Отговорих утвърдително и след няколко дни сумата за двама постъпи по личната ми сметка...

преди 3 часа, water каза:

Благодаря на всички за мненията. Първоначално си мислих, че не схващам нещо, защото не може екпертът от ГВА да е по-незапозната от мен, но след като разменихме по още един мейл, вече си мисля, че изобщо не е прочела внимателно жалбата и текстовете в линковете към нея. Отново ми написа "да, пътниците имат права като на отменен полет, но този полет не е отменен, тоест нямате права в случая", кето съждение е логично точно колкото "жените имат права като мъжете, но вие не сте мъж, значи нямате същите права" 😄 После ми е копирала разликите между отменен и закъснял полет. Накрая пак се разбрахме да чакаме какво ще кажат от авиокомпанията. 

Единственият смисъл от комуникация с ГВА е с цел да оказват въздействие върху авиокомпанията. ГВА на практика не може да разреши спор или да присъди дължимо обезщетение. В този смисъл е излишно с тях да се уточняват детайли по иска, неговото основание и размер...

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

За първи път ми се налага. По прочетеното тук пуснах жалба и едновременно и към авиокомпанията, и към тях. Ако авиокомпанията не уважи жалбата, все пак тяхното становище няма ли да повлияе на последващите действия? Тоест, ако компанията казва - няма да ви платим, а ГВА : ми ние нали ви казахме, че нямате право, какво да правя тогава?

Връзка към коментар
преди 1 минута , water каза:

Тоест, ако компанията казва - няма да ви платим, а ГВА : ми ние нали ви казахме, че нямате право, какво да правя тогава?

Ако получите отказ от авиокомпанията, който под някаква форма е потвърден и от ГВА не виждам какво повече можете да направите, защото очевидно в конкретния случай поради някаква причина не се дължи обезщетение. В противен случай, завеждате съдебен иск към авиокомпанията.........ако имате, време, нерви и достатъчно свободни средства, за да авансирате процеса...

Връзка към коментар
преди 21 минути , water каза:

За първи път ми се налага. По прочетеното тук пуснах жалба и едновременно и към авиокомпанията, и към тях. Ако авиокомпанията не уважи жалбата, все пак тяхното становище няма ли да повлияе на последващите действия? Тоест, ако компанията казва - няма да ви платим, а ГВА : ми ние нали ви казахме, че нямате право, какво да правя тогава?

ГВА само, ако полета излита от България.

Връзка към коментар
On 9/14/2022 at 8:31 AM, chandni said:

На всички пасажери изплащат отделно, без значение, че акаунтът е един, сметката, от която са излезли парите също е една. Обезщетението по директива се полага на пасажер, не на закупилия билети, така че изпащат обезщетенията поотделно (личен опит 2 пъти - ТАР+Раян и веднъж сестра ми с LOT - за нея и децата изплатиха по нейната сметка, а на зет ми отделно и на доста по-късен етап по негова сметка, въпреки, че той купува билетите и летяха заедно).

Това не е така ,освен ако не е нещо съвсем ново или различна политика  на различните авиокомпании.Wizz плащат за всички в билета на сметката на титуляра.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
преди 20 минути , stanimir каза:

Това не е така ,освен ако не е нещо съвсем ново или различна политика  на различните авиокомпании.Wizz плащат за всички в билета на сметката на титуляра.

Явно е до политика на компанията в такъв случай, защото както писах, трите авиокомпании, с които имам опит при изплащане на обезщетения, искаха отделна сметка за всеки пасажер.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Здравейте,

Полага ли се обезщетение при чартърен полет на България Еър от България до Турция кацнал с над 3 часа закъснение? Пояснявам, че самолета е на Бул Еър и те го изпълняват.

Благодаря предварително за информацията.

Връзка към коментар

Здравейте,

 

отмениха ми прекачването (2рия полет) от луфтханза и ми насрочиха някакъв полет след 10ч и то не директен( с още два полета) . Дадоха ми само ваучер за 15евро. Ще съм доволен ако някой каже имам ли право на иск или не и в кой сайт най често попълвате? В момента съм в Мюнхен и цял ден ще кисна 😞

Връзка към коментар
преди 2 часа, 招き猫 каза:

Здравейте,

 

отмениха ми прекачването (2рия полет) от луфтханза и ми насрочиха някакъв полет след 10ч и то не директен( с още два полета) . Дадоха ми само ваучер за 15евро. Ще съм доволен ако някой каже имам ли право на иск или не и в кой сайт най често попълвате? В момента съм в Мюнхен и цял ден ще кисна 😞

дали имаш право на обезщетение зависи от причината за отмяна - ако е по вина на авиокомпанията. Не е спешно, може да мислиш за това по-късно вкъщи. Добре е да разбереш причината за отмяната. За заместващи полети - дават каквото има налично, ако не те устройва си казваш и се търси друго, но може и да няма.

Връзка към коментар

Успях да се вреда в уейтинглистата и се качихна друг и чаках по малко 2.5ч. После ще гледам какви са ми правата някъде но тая причина за отмяна как да я разбера, имейлите които пращат не я пише.

освен това като попълвам нещо в ecc.bg поше първо да се свържа със компанията тоест трябва да видя някаква кореспонденция явно преди да попълвам каквото и да е?

Връзка към коментар

Вече 2 години очаквам да ми върнат пари за отменена резервация от Таром.

Писах няколко пъти писма, но без успех. Към кое ГВА да изпратя жалба?

 Полета трябваше да е Букурещ- Мюнхен.

Връзка към коментар
преди 28 минути , Taliana каза:

Към кое ГВА да изпратя жалба?

 Полета трябваше да е Букурещ- Мюнхен.

Към румънската ГВА трябва да пуснеш жалба (в точката на излитане). Единствено за полети от извън ЕС към ЕС (и естествено с авиокомпании, регистрирани в ЕС), жалбата се отправя към ГВА на европейската държава, т.е. в точката на кацане. 

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
преди 2 часа, chandni каза:

Към румънската ГВА трябва да пуснеш жалба (в точката на излитане). Единствено за полети от извън ЕС към ЕС (и естествено с авиокомпании, регистрирани в ЕС), жалбата се отправя към ГВА на европейската държава, т.е. в точката на кацане. 

 Някой да има имейл на Румънската ГВА?

  Намерих някакви контакти - ако може някой да потвърди че съм на правилното място - https://www.caa.ro/en/pages/contact

registratura@caa.ro

Връзка към коментар
На 16.09.2022 г. в 14:56, agenta каза:

Здравейте,

Полага ли се обезщетение при чартърен полет на България Еър от България до Турция кацнал с над 3 часа закъснение? Пояснявам, че самолета е на Бул Еър и те го изпълняват.

Благодаря предварително за информацията.

Може разбира се - пускай жалба към авиокомпанията първо, после към ГВА и накрая към Аероиск, ако не стане. Пробвай да оспориш и транзакцията, ако не е минал срока.

На 18.09.2022 г. в 9:32, 招き猫 каза:

Здравейте,

 

отмениха ми прекачването (2рия полет) от луфтханза и ми насрочиха някакъв полет след 10ч и то не директен( с още два полета) . Дадоха ми само ваучер за 15евро. Ще съм доволен ако някой каже имам ли право на иск или не и в кой сайт най често попълвате? В момента съм в Мюнхен и цял ден ще кисна 😞

Вероятно имаш, Луфти отменят полети редовно по тяхна вина напоследък.Но и те се научиха от УизЕър и не отговарят на жалби.

преди 22 часа, Taliana каза:

Вече 2 години очаквам да ми върнат пари за отменена резервация от Таром.

Писах няколко пъти писма, но без успех. Към кое ГВА да изпратя жалба?

 Полета трябваше да е Букурещ- Мюнхен.

Пробвай към ЕПЦ първо, после Аероиск. Максимум 3 години назад май търсеха обезщетения, така че побързай.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
преди 23 часа, marycap каза:

www.anpc.ro

 

 

Пуснах жалба прикачени  документи  и към https://reclamatii.anpc.ro и към https://www.ecc.bg/bg

Ако някой има идея към кой друг да пиша моля да сподели.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Тия луфтханза яко са изплискали легена, на отиване канселиран трансфер, сега на връщане закъснение 4ч и изпуснат трансфер…

 

Моля да ми препоръчате сайт чрез който може да ми направят исковете и сте доволни? Аз знам за Аероиск има ли други коректни?

Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.