Прескочи до съдържание

дневник Пътепис: Да почувстваш Словения...


Препоръчани мнения

Бих искала да посветя първият си пътепис на една от най-любимите си страни, а именно Словения. Много от хората я пренебрегват, заради високите пътни такси и винетки, други заради малката й територия и повярвайте ми, изпускат много! Когато през 2015 г за първи път отидох там за еднодневна разходка до езерата Блед и Бохини и Марибор и Птуй, по време на гостуване на приятел в Австрия, останах очарована от невероятната природа и си обещах да се върна отново следващата година, но за по-дълго. Влюбих се в тази държава от първия ден, в който попаднах в нея и разбрах защо словенците избират за свое рекламно лого именно това послание – “I feel Slovenia”.
Пътуването започна в края на юли 2016, с моя приятелка решихме да тръгнем в посока Словения като идеята ни беше да я съчетаем с обиколка и по крайбрежието на Хърватска за 2 седмици. Багажът беше събран в туристическа раница, включително спален чувал и шалте за всеки случай, тъй като нямахме предварително уредени нощувки навсякъде.
post-7019-0-99846500-1488660805_thumb.jpg
Повярвайте ми, когато направихме тази снимка на автогарата в София, въобще не знаех какво ме чака и част от чара на това пътешествие беше именно в неизвестното и в това, че всички планове се правеха в движение.
Използвахме автобус на Арда тур до Загреб, който тръгваше около 16 часа следобед и пристигаше рано сутринта в хърватската столица. Не усетихме пътя, тъй като през половината време водехме разговори за предните си пътешествия (аз се бях върнала преди 1 ден от Италия) и моята приятелка се беше постарала да намери толкова много снимки от прекрасни места в Словения, за някои от които не предполагах, че съществуват. Използвахме много полезното приложение maps.me, което действа без интернет, само трябва предварително да си изтеглиш карти на съответните страни, което става много лесно от самото приложение. На него си отбелязахме всички места по маршрута, които евентуално бихме искали да видим и след това го ползвахме по пътя, особено когато вървяхме пеша. Прекарахме 1 ден в Загреб, приятно градче, което човек може да разгледа за половин ден, но все пак ние направихме 1 нощувка там, за да си починем от пътя и с нови сили да следващия ден в 5 да поемем към Любляна.
Ден 1: Любляна Градът е много красив, чист и приветлив, с доста мостове над река Любляница, като най-интересен е тройният мост:

post-7019-0-76590100-1488661037_thumb.jpg
Няма как да се пропусне и кметството с фонтана пред него и Замъкът – изграден през 15 век, бил е болница и затвор в различни периоди. Докато се изкачвате към него, не пропускайте местата с гледки като това:

post-7019-0-17269000-1488661125_thumb.jpg

post-7019-0-20246900-1488661646_thumb.jpg

 

post-7019-0-99290700-1488661421_thumb.jpg

post-7019-0-57853600-1488661488_thumb.jpg

post-7019-0-25257000-1488661598_thumb.jpg
Има и многобройни пейки, алеи за разходка около замъка, а ако искате гледка от още по-високо можете да се качите на кулата на замъка.

post-7019-0-62751700-1488663842_thumb.jpg
Вървейки по улицата се натъкнахме на магазинче с латернички, които можеш сам да завъртиш и прослушаш дори без влизаш. Не бях виждала такива и ми се сториха много сладки.

post-7019-0-49393500-1488661246_thumb.jpg
Ако имате повече време и пари, можете да се поразходите с лодка по реката, ето ги как изглеждат.

post-7019-0-39278600-1488661277_thumb.jpg
Ние предпочетохме да се разходим пеша по улиците и площадите на града, да минем покрай университета, няколко музеи, националната галерия и операта и да потърсим отмора в парка Тиволи (красив розариум и езерце с водни лилии, иначе нищо по-различно от някой наш парк).

post-7019-0-80838200-1488661711_thumb.jpg

post-7019-0-04978600-1488661764_thumb.jpg

post-7019-0-66618200-1488661792_thumb.jpg

post-7019-0-55309100-1488661842_thumb.jpg

post-7019-0-48768200-1488661860_thumb.jpg

post-7019-0-84760700-1488661891_thumb.jpg

post-7019-0-86370600-1488661941_thumb.jpg

post-7019-0-18240900-1488661962_thumb.jpg

post-7019-0-67085700-1488661992_thumb.jpg

Връщайки се към центъра и площадът с катедралата времето взе да се разваля, дъждът набързо ни вкара вътре и ни позволи да се насладим по-дълго на красотата й.

post-7019-0-42746700-1488662081_thumb.jpg

post-7019-0-78104500-1488662040_thumb.jpg

post-7019-0-83870900-1488662138_thumb.jpg

Като излезнахме времето отново беше хубаво, но на един малък периметър пред катедралата отново валеше (на табелата май не се вижда, но пише, че това е зона със свое собствено време).Децата много се забавляваха, пък и наистина беше така направен, че не се вижда откъде идва водата.

post-7019-0-98381800-1488662174_thumb.jpg
Драконите са символът на града, затова и един от най-известните мостове е с 4 дракона.

post-7019-0-35898000-1488662198_thumb.jpg

Градът е много оживен вечер, много добре осветен и заведенията през лятото са пълни.

post-7019-0-72333600-1488662252_thumb.jpg

post-7019-0-88796900-1488662282_thumb.jpg

post-7019-0-22078300-1488662309_thumb.jpg
Мястото ни за нощувка е C-punkt hostel (http://www.booking.com/hotel/si/c-punkt-hostel.bg.html?aid=304142;label=gen173nr-1FCAEoggJCAlhYSDNiBW5vcmVmaBeIAQGYAQO4AQzIAQ_YAQHoAQH4AQuoAgM;sid=f655d5e050644f26b4ea4206a8789d08;dest_id=-87271;dest_type=city;dist=0;group_adults=2;hpos=9;room1=A%2CA;sb_price_type=total;srfid=140a7c1f5c6f6cdc7af9da2d541efc440acb6ed1X24;type=total;ucfs=1&)
Много чисто, тихо и добро за хостел местенце. Дори ни дадоха съвет къде е удачно да стопираме, за да излезем от града в посоката, в която бяхме решили да се насочим на следващия ден, а именно – проходът Вършич.
Ден 2: Пътуване на автостоп. Това беше първото ми голямо пътуване на стоп (не броя инцидентното ни стопиране в Италия, когато едни симпатични перуанци ни качиха на стоп, за да ни изведат от една завряно градче и ни разходиха по хубавите места по крайбрежието). Хванахме автобус до изхода на града, където започва магистралата за Крайнска гора. Преди нея има светофар с малко шантаво кръстовище и се отделя един път за Kranje, който обаче не е магистрала и по него имаше доста трафик. Тук започна голямото чакане, началото се оказа трудно, пробвахме с табела, без табела, но никой дори не спираше да ни пита нещо. И така 2 часа под убийственото слънце... Вече си мислех, че стопирането хич не е лесно нещо, а моята дружка ме убеждаваше, че е така само докато излезнеш от големия град. Накрая решихме, че въпреки че мястото изглеждаше супер (преди светофар, имаше наблизо автобусна спирка, уширение и т.н.), трябва да пробваме да сменим и решихме да пресечем пътния възел и да пробваме на 200 м от там, по пътя за Кран, въпреки че той не беше най-прекия за там, където бяхме тръгнали. И какво да видим там:

post-7019-0-15426900-1488662367_thumb.jpg
Хора, ако някой ми беше казал, че съществува такова нещо, нямаше да повярвам, камо ли на 200 м от нас! Е, явно не сме единствените. Имаше и обозначение на тротоара дори. Чакането там ни костваше 30 мин и най-накрая ни спря един словенец, пътуващ с кучето си на село, демек някъде към Kamnik, намиращо се в планинска верига в северната част на Словения – Камнишко-Савинските Алпи. Докато ни караше към Кран, човекът ни предложи, ако така и така на планина сме тръгнали да ни закара към своя град и да направим някой преход заедно, но на нас не ни се искаше толкова много да се отклоняваме от района, в който се бяхме насочили, защото на следващия ден имахме нощувка в Бовец. Слезнахме в покрайните на Кран, от там отново стопирахме и много бързо ни качиха едни новежци, тръгнали с пълна кола с багаж на едноседмична почивка. Това, което ми направи впечатление за словенския нрав е, че хората са изключително спокойни. Въпросните норвежци спряха изведнъж на път с една лента в посока и започнаха да си слагат багажа от задните седалки в багажника насред пътя, с цел да ни направят място. Никой от другите участници в движението не наду клаксон, както у нас би се случило веднага, не ги напсува или нещо по-лошо. А ние чак се притеснихме, че създадохме такъв смут на пътя, но за словенците явно не е характерно да се ядосват на такива неща. Нашите спътници се оказаха странни птици, та в момента, в който ни казаха, че искат да отидат до Блед да го видят, решихме да използваме това като предтекст да слезнем от колата им. Бяхме виждали вече езерото Блед предишната година и не искахме да губим повече време. Оставиха ни на едно кръгово близо до Блед, където също чакахме 1 час на температури над 30 градуса. И когато вече ми се виждаше невъзможно да стигнем тия планини, най-сетне се появи един мил човек с детето си, който ни закара до Йесенице  и по пътя ни обясни как бил идвал в България с мотора си, участвал в мото-сбирки и имал познати у нас. С влизането в Йесенице пейзажът се промени, вече навлизахме в Планината!

post-7019-0-67216900-1488662546_thumb.jpg

post-7019-0-84196800-1488662575_thumb.jpg

post-7019-0-31076500-1488662656_thumb.jpg

Националния парк Триглав беше всъщност мястото, към което се бяхме запътили и единственият начин да влезем беше да преминем Vrsic pass. Вече бяхме толкова близо и този път докато се въртим да направим няколко снимки на пейзажа наоколо и вече би бяха спрели двамата най-готини хора, които срещнахме в Словения. Оказа се, че не са словенци, живеят в Австрия и използват свободното си време да ходят на почивка я в Словения, я в Хърватска. Единият се занимава с каучсърфинг, другият е типичен фрийлансър, работи от всякъде, където има интернет, живяли са в чужбина и много се зарадваха на нашето приключение. И така, докато пътувахме и си говорихме с тях за живота в Европа и Америка, ненадейно стигнахме до границата с Австрия. Наредихме се на опашката и те ни казаха да си извадим личните карти за проверка, при което ние недоумявахме какво се случва и защо трябва да минаваме през Австрия за Vrsic pass. Аз се опитах пак да им обясня като им показах мястото на картата на приложението maps.me и те много се смяха, защото се оказа, че двата прохода от Крайнска гора към Австрия и към високите части на национален парк Триглав имат сходни имена – най-вероятно те са имали предвид Wurzen pass. В този момент вместо да ни оставят там и да потеглят към Австрия или пък да ни метнат до Крайнска гора и да ни оставят да чакаме поредния стоп, тези хорарешиха да спасят обещанието си да ни закарат до мястото, където бяхме тръгнали и поеха по дългия път наобратно към планините на Словения. Преминахме Крайнска гора като крайпътен знак и поехме към онова, което цял ден бяхме чакали. Проходът Vrsic! Обичам това място и се радвам, че не бях шофьор там, макар че пътят е страхотен откъм настилка, защото на всеки завой се появява нещо още по-красиво от предишното. Там пътят се изкачва стръмно и пътят вие с почти обратни завои и дори само пътувайки виждаш едни от най-величествените върхове на Юлийските Алпи.

post-7019-0-46691300-1488662730_thumb.jpg

post-7019-0-03206900-1488662745_thumb.jpg

post-7019-0-59554500-1488662791_thumb.jpg
По едно време аз осъзнах, че тоя път е много дълъг и преминава надлъж през целия масив Триглав и попитах моята приятелка за съвет къде можем да спрем, за да не караме нашите спътници да прекосяват цялата планина заради нас. Решихме да се отбием в хижата Пощарски дом, която е разположена на 1688 м, на 30 мин пеша от пътя, където оставихме колата на паркинга под долната хижа – Тичарйев дом. Ето малко инфо за самата хижа, ако някой се интересува и би искал да нощува там: https://www.pzs.si/koce.php?pid=18 Преди да паркираме за няколко минути пътят беше задръстен от стадо овце, които бързичко ни дадоха път, но и предизвикаха много туристи да награбят малките и да се снимат с тях.

post-7019-0-07343500-1488662839_thumb.jpg

post-7019-0-50590700-1488662856_thumb.jpg

Тук нашите спътници, вдъхновени от красотата на околния пейзаж решиха да поемат с нас на малък преход до Пощарски дом, преминавайки през Tičarjev dom и по добре маркирана и обозначена с табели пътека.

post-7019-0-69692500-1488662909_thumb.jpg

post-7019-0-15978600-1488662987_thumb.jpg

post-7019-0-01920000-1488663031_thumb.jpg

post-7019-0-00947000-1488663052_thumb.jpg

post-7019-0-96188500-1488663107_thumb.jpg

post-7019-0-35722300-1488663129_thumb.jpg

По пътя преминахме през едно място, което е свързано с легенда за девойка с чудодейни сили, която предказвала бъдещето и затова била осъдена и се вкаменила и като погледнахме скалата, можехме много ясно да видим лицето.

post-7019-0-85288300-1488663168_thumb.jpg

Разходката до хижата е лека и приятна, отнема 15 мин, ако бързах и около 30 или повече, ако снимаш и гледаш навсякъде, както ние правихме.

post-7019-0-68195700-1488663237_thumb.jpg

В хижата се сервира почти всичко като в ресторант на нормални цени за Словения, дори бих казала, че спагетите болонезе, които опитахме бяха вкусни. Цените на нощувките са между 21 и 27 евро, в линка който дадох можете да видите и останалите цени.
Първоначалната идея за този ден беше да стигнем до тук, да се върнем до Крайнска гора и оттам да хванем нов стоп и да отидем да спим на открито на италианските езера Laghi di Fusine, но времето започна да се разваля, идваха черни облаци към планината и като хора, които имат поне малко опит в планина, решихме да не продължаваме според плана, а и толковамного ни хареса това място, че не искахме просто да го преминем. Така изпращайки нашите спътници до колата и чудейки се какво да направим, решихме да попитаме за нощувки в долната хижа Tičarjev dom (https://www.pzs.si/koce.php?pid=17) и се оказа, че имат свободни места, пък и ни направиха отстъпка 50% от цената, защото казахме, че ходим по планини в България и сме дошли, за да правим трекинг в Словения. Хижарят е много готин и дори ни предложи маршрут, който да направим следващия ден. Условията са добри като за хижа, има храна, сравнително разнообразна, вътрешни санитарни възли, баня и различни по вид стаи.
И така австрийците вместо да се ядосват, че сме ги забавили и отклонили от пътя им, бяха толкова благодарни, че сме ги накарали да направят нещо спонтанно и казаха, че много пъти са били в Словения, но не са виждали толкова красиво място. И аз съм им страшно благодарна и мога да кажа, че ми оправиха мнението за пътуването на стоп (след всичките часове висене по пътищата, в които бях решена, че това нещо няма да го правя повече), понякога хората, които срещаш по път, те учат да си по-добър и отворен към света.
След това с моята приятелка се разходихме в района на хижите и определено бихме се върнали там, за да направим някой преход.

post-7019-0-75482100-1488663350_thumb.jpg

post-7019-0-33574900-1488663382_thumb.jpg

post-7019-0-15437600-1488663494_thumb.jpg

post-7019-0-14457800-1488663521_thumb.jpg

post-7019-0-00616400-1488663555_thumb.jpg

post-7019-0-91584600-1488663584_thumb.jpg

  • Харесвам 41
  • Браво 1
Връзка към мнение

mary_shery, много си злобна! :P

Половин година "дразнеше" по фейсбука с малки порции от словенските снимки, сега продължаваш във форума :) Обаче ти се получава добре :)

Миналата година, хем ме беше яд, че до последния момент променяхте плановете си, хем няма смисъл да ви обвинявам, че така се стекоха нещата при мене. Дори и при първоначалния план нямаше да мога да се включа. Пък и разликата между двама и трима души на стоп е сериозна. А вие дори и само двете не сте имали гладко пътуване.

С интерес чакам разказа за качването на Мангарт!

И решавайте това лято пак ли Словения, или отиваме да се катерим в Черна Гора и Босна :)

Редактирано от master_of_germs
  • Харесвам 1
Връзка към мнение

Словения. Много от хората я пренебрегват...

 

Така е и да ви кажа честно, намирам това за прекрасно! Защото там където е стъпил масовият туристически крак, трева не никне. 

 

 

И решавайте това лято пак ли Словения, или отиваме да се катерим в Черна Гора и Босна  :)

 

Аз отдавна си търся компания, с която да кръстосвам Балканите надлъж и нашир, с акцент върху планините, та ако решите, може да обадите, като затръгвате за някъде следващия път :) 

  • Харесвам 3
Връзка към мнение

Така е и да ви кажа честно, намирам това за прекрасно! Защото там където е стъпил масовият туристически крак, трева не никне. 

 

Аз отдавна си търся компания, с която да кръстосвам Балканите надлъж и нашир, с акцент върху планините, та ако решите, може да обадите, като затръгвате за някъде следващия път :)

Предварителният план е за втората половина на юли - да речем: 18-30 юли (тогава ни се засичат отпуските), но този път - с кола. Като шофирането да се ограничи до минимум и акцентът да е на планините.

  • Харесвам 2
Връзка към мнение

Предварителният план е за втората половина на юли - да речем: 18-30 юли (тогава ни се засичат отпуските), но този път - с кола. Като шофирането да се ограничи до минимум и акцентът да е на планините.

 

Звучи много примамливо :) Така като гледам, засега втората половина на юли ми се очертава най-свободна, тъй че ако ви се отваря място в колата за един куфар, направо може да ме пишете в кюпа. Дотогава трябва да съм понаучил и словенския за по-пълноценно изживяване на местна почва :) 

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

Чудесен пътепис!Мислех,че в днешно време стопът не действа,а ти доказваш обратното.Прекрасни места сте избрали за почивка!Успех в таз годишния тур !Ако не се задъхвах на равно,щях да поискам да се включа и аз.

  • Харесвам 2
Връзка към мнение

Наистина, много, много интересни места сте видели, чудесен пътепис се е получил. 

Това, което знам за себе си обаче е, че стопирането не е моята начин. Първо ми се струва, че губя ужасно много време, второ  - хич не ми се струва по-евтино, особено като взема предвид и първото....

Връзка към мнение
  • 1 месец по-късно ...

Словения е малка,чиста и много спретната!Хората са с европейски манталитет още от Титовото време.Чудесен пътепис,прочетох го с интерес за втори път.Хубаво е,че сте успели да посетите толкова красиви места и сте имали прекрасни моменти.И аз съм влюбена в тази държава и признавам си-няма да ми омръзне да я посещавам.По-скоро,няма да мирясам,докато не я обиколя цялата!

I feel sLOVEnia

Благодаря за споделеното чудесно пътешествие и очаквам продължението!!!

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

Ден 2

След приятна нощувка на хижа Tičarjev dom и лека закуска решихме да се пробваме да изкачим връх Мала Мойстровка (2332 м). За него не са необходими специална екипировка и осигуровки, но не е подходящ за неопитни планинари, защото теренът е много каменист с няколко сипейни участъка и в последната част без ясна пътека. Няма как да бъде объркан маршрута, защото има маркировка, а накрая дори където няма пътека, най-високата част се вижда през цялото време. По време на изкачването се разкриват чудесни гледки навсякъде и в един момент хижата се вижда като нещо миниатюрно в долината.

DSC04778.thumb.JPG.a873ed93f8a280c9b14fc46c5c6c4bc7.JPG

DSC04780.thumb.JPG.12eab9bc9c77e4ae2e1c2faf6667730a.JPG

DSC04792.thumb.JPG.706ebfb9840e22d616ad181f80411532.JPG

DSC04801.thumb.JPG.2b1426de60844284eebc2716291f562d.JPG

DSC04802.thumb.JPG.53acd2c1b13fd06fc1b99fe8b8d27a2b.JPG

Изкачването ни продължи около 3 часа с доста спиране за почивка и снимки и когато вече бяхме на върха, времето започна драматично да се променя. На снимките ясно личат и облаците, виновни за още по-трудното ни слизане.

DSC04806.thumb.JPG.ebbcaf64a6d0972626e5782028a59d6b.JPG

DSC04808.thumb.JPG.40bdb9090ae6ae2346c69ffdc5bcfe49.JPG

DSC04810.thumb.JPG.fc264b2ea4cb206a452579aaed446d68.JPG

DSC04811.thumb.JPG.d8f458dc6e97f31656fa45e07378b4d8.JPG

Започна да ръми леко, което по принцип не ме плаши, но когато съм на мраморно било нещата рязко се променят, когато скалите се намокрят дори съвсем малко. Слизането беше най-екстремното преживяване, което съм имала, дори претърпях леко падане, а на хижата след няколко опита да обясня що е то етилов спирт, ми дадоха една малка водка да си промия раната. Благодарихме на хижаря, взехме голямите раници и поехме към следващото набелязано в списъка ни място, което предния ден пропуснахме - Laghi di Fusine. Дъждът беше спрял и се надявахме на хубаво време, за да ги видим в пълната им красота. Стопът ни провървя много бързо този път, взе ни човек, който продава билети за паркинга под хижата и от дума на дума като разбра, че отиваме към границата с Италия, реши да ни закара до там, макар че пътят му по принцип беше само до Крайнска гора, но тъй като му се плаща на час, а на прохода е продал достатъчно билети вече, реши да спечели още около час. Границата я минахме съвсем спокойно пеша, няма граничен пункт, първото селце, от където се ходи към езерата е съвсем близо до границата.

DSC04816.thumb.JPG.26cbb8fe294dc8f8492884b3e7d65797.JPG

DSC04818.thumb.JPG.384ca3683291a1465589757474a27e54.JPG

DSC04819.thumb.JPG.6564dbacea6d83a009bdf4a7ab4543df.JPG

Лошото беше, че докато вървяхме към него отново се смрачи и заваля и за съжаление дъждът стана доста силен и се наложи да се скрием под една стряха на изоставена къща. Чак ме е яд, че не я снимах, но в тоя дъжд ме беше страх да извадя апарата. За моя учудване, къщата дори беше отворена, нещо което съвсем случайно установихме, облягайки се на бравата. Дори открихме тенис маса, шах, табла и стари карти за игра. След като разбрахме, че времето не е на наша страна и деня напредваше, а имахме нощувка в Бовец, решихме да опитаме да стопираме и в дъжда, макар че не ни изглеждаше много вероятно някой да ни качи. Не след дълго обаче една млада италианка ни спря до най-близката бензиностанция (обясни ни, че горивото струва по-малко в Словения и затова често ходи да зарежда там). От там отново стопирахме до Крайнска гора и в градчето намерихме туристическата информация, от където ни помогнаха да се ориентираме към най-близката спирка на автобус, минаващ през целия Вършич проход и стигащ до приказното малко градче Бовец. Транспортът през прохода е редовен, има поне по 1 автобус на 30 минути. Влизайки в Бовец пред нас се показа този зелен и остър връх, който си бяхме набелязали да качим в някой от следващите дни.

DSC04824.thumb.JPG.ec5506fcb265283f3e46494b21218014.JPG

  • Харесвам 15
  • Браво 2
Връзка към мнение
  • 3 месеца по-късно ...

Ако искате да нощувате на място пълно с пътешественици и любители на екстремни спортове от целия свят, има само едно място в Бовец, където това ще ви се случи: Hostel Soca Rocks - http://hostelsocarocks.com/en/

Мястото е отлично като за хостел, в кухнята има всичко необходимо, за да си приготвиш храна, огромен хладилник (в който всеки си слага етикетче на това, което е негово и нищо не изчезва), чисти и симпатични стаи за между 4 и 8 души (с имена на различни видове екстремни спортове), страхотни бани (с огледало, което учтиво се моли да бъде избърсано от ползващия банята), хамаци в градината. Но толкоз за него, ние потеглихме рано този ден, за да пробваме стопа в Словения, този път между малките населени места, където главно пътуват туристи. Целите на деня бяха основно двата водопада Козяк и Бока. Имахме късмет, много бързо ни качи един човек, който беше тръгнал да взима каякарите след първото им спускане по Соча и да ги води към друго място пак за каяк. Каякът е много на почит там и условията за него по Соча са доста добри, човекът ни се похвали, че имало много групи и изкарвали добри пари от този бизнес. И така пристигнахме на Наполеоновия мост (малко преди Кобарид, има къмпинг точно там), от където тръгва пътеката за водопад Козяк. И какво да видим, най-светлосинята вода, която може да съществува! Има много просто обяснение за това, но все пак ние като хора дето за първи път виждахме река, течаща върху мраморно дъно, бяхме възхитени. А аз си мислех, че това дет го бях гладала на снимките е фотошоп, но не – цветът е такъв, няма лъжа!

15727341_10211653727079666_8027709684267

 

15673022_10211653735479876_5504064690271

 

15697213_10211653738239945_1337072029185

 

15741307_10211653733799834_7085865199185

 

15697382_10211653747600179_6027686347798

 

15665577_10211653733719832_7949998104568

 

Има множество въжени мостчета над реката, които се клатят и в първия момент се стряскаш, но изглежда са стабилни, защото страшно много хора преминават едновременно по тях. Има места, където човек може да седне до реката, да си направи пикник, пък и да се поразхлади също, но на мен водата ми се видя безумно студена. След кратка разходка, която сигурно може да се направи за 20 мин, но ние много снимахме и се шматкахме, стигнахме до водопада. Доста популярен е, няма големи туристически групи, но много семейства ходят там и тъй като в последния участък е изградена дървена конструкция по скалата, по която двама души трудно се разминават, става едно изчакване и общо взето не можеш много дълго да останеш пред водопада. Ето го и него:

 

15727216_10211653725159618_2788818331779

Тези хора на снимката най-вероятно са се спуснали във водопада отгоре, каньонингът също е разпространен спорт в Словения и в хостела ни предлагаха и такива екстри.

15741020_10211653723279571_5529297511132

 

15697980_10211653713999339_1136639505691

 

15726779_10211653722239545_5528267739546

Има нещо мистично в тоя водопад, независимо по кое време на деня е, там никога не огрява слънце, сякаш си в пещера.

Върнахме се до паркинга, където ни остави инструкторът по каяк и започна да вали леко, имаше и друг стопаджия освен нас. Негласно се разбрахме да стоим поне на 10-тина метра едни от други, за да не мислят, че сме заедно. Доста забито местенце е, но се намериха едни словенци, които много бързаха и щяха да минават голям маршрут и набързо ни стовариха на Бока. Или по-точно на място от главния път, от където се вижда водопадът в далечината.

15622237_10211653750640255_4112134461145

Имаше приятна пътечка, по която за около 30-тина мин се стига до най-добрата погледна площадка, преди нея има още няколко. Водопадът беше страшно пълноводен и огромен, 106 м е висок и има огромен дебит, дори лятото.

15726829_10211653727119667_4243925678528

 

15747902_10211653745360123_6953440064574

 

15726276_10211653748840210_8659068327064

 

15726250_10211653728839710_4753279189588

 

15747345_10211653747640180_2912757152074

 

Стигането до подножието на самия водопад е доста завъртяно, имало два подхода, за които бяхме чели в нета, пробвахме единия като продължихме от погледното място и се позагубихме, има много пътеки и лесно можеш да се объркаш, погледнахме навигацията и видяхме, че почти доникъде не сме стигнали, нямахме идея колко още денивелация има, нямахме и видимост към водопада, а и дъждът макар и лек започваше доста да ни мокри вече.

Решихме да се върнем в Бовец, да хапнем и да разгледаме още един водопад, ако времето се пооправи. Ето какви сладки къщета, градинки и дувари видяхме в Бовец, а и облаците бяха като нарисувани.

 

15672528_10211653718199444_8889880773468

 

15622653_10211653722519552_5607119357227

 

15672986_10211653715079366_5183171744756

Времето се оправи и тръгнахме към най-близкия до Бовец водопад Вирйе – на около 4 км, мислехме си дори да ги извървим пеша, но в крайна сметка по забития селски път мина един италианец с джип, който веднага спря и пита къде сме тръгнали. Оказа се, че имал вила съвсем близо до водопада и много се изненада, че ние сме от България и знаем за това място и беше сякаш горд с това, че ще ни го покаже. Вирйе не беше много пълноводен, но мястото е много фотогенично, водата има един искрящо зелен цвят, а камъните са много яки за снимки и за почивка. Имаше няколко деца, които се къпеха във водата, така че явно става и за разхлаждане в жегите.

15665472_10211653730559753_9574512130778

 

15672895_10211653746320147_6371110471622

 

15541897_10211653726199644_1422325888546

 

15698076_10211653716199394_2096570274326

 

15727105_10211653750000239_7567870570699

Прекарахме страхотен час там и решихме да тръгваме като тайно се надявахме някой да ни вземе по пътя.

15697360_10211653727839685_4496060072494

 

15727060_10211653717319422_7198564979016

 

15665871_10211653718239445_2010663545630

 

15665500_10211653718159443_3207702768638

Този път никой не мина докато вървяхме към хостела, стъмни се докато влезем в Бовец, но докато вървяхме сами в сумрака по идеалния път обграден с планини усещането за свобода ни облада и нямаше и капчица страх у нас, защото знаехме къде отиваме. Накрая дори хванахме някакъв концерт в Бовец и отворена сладоледаджийница, където се почерпихме за прекрасния ни „водопаден“ ден.

Редактирано от mary_shery
  • Харесвам 17
  • Браво 1
Връзка към мнение

С тази скорост на писане финалът на стопа ви ще се окаже в следващото десетилетие вместо преди година ;)

Ама пък няма смисъл да се изказвам като прашасал критик - по-добре да сядам да пиша черновите на пътеписите ни от това лято, че и аз не съм по-скоростен :)

  • Харесвам 2
  • Смея се 1
Връзка към мнение
преди 21 часа, master_of_germs каза:

по-добре да сядам да пиша черновите на пътеписите ни от това лято, че и аз не съм по-скоростен :)

Каква я измъдрихте това лято, много ми е интересно? :)

Връзка към мнение
преди 19 минути , Meidj каза:

Каква я измъдрихте това лято, много ми е интересно? :)

Някаква невероятна комбинация от 3 държави в противоположни краища на Европа. И никаква Словения...остава за догодина, след тазгодишният офроуд, който ми се наложи да правя, не мисля, че има път на Балканите, който да ме изплаши.

  • Харесвам 1
Връзка към мнение
  • 9 месеца по-късно ...

Този ден планът беше за „лек“ преход до най-близкото до Бовец връхче със запомнящо се име Свиняк. Бяхме го видели още предния ден, остричко като пирамидка и надвисващо над градчето. Викали му "Матерхорн" на Бовец.

15726608_10211697956585376_7551298978136

Отправихме се към близкото до Бовец градче Кал-Коритница по пътя и почти равна пътека, минахме дори през един къмпинг за по пряко.

15781607_10211697919824457_2703173065268

В началото на пътеката към върха си наляхме вода от чешмата в Кал-Коритница, но аз както винаги мислех, че ще мина с 500 мл, още повече че маршрутът е предимно в гора. Пътеката постепенно се изкачваше сред гората и на моменти се откриваха гледки към по-далечни масиви.

15726859_10211697916184366_7563059696949

Крайният участък, който не е никак малък, е открит и вече чакълест и това правеше жаждата ми стана още по-силна. Явно тези 1100 м денивелация и яркото слънце си казват думата. Вярвате ли ми, винаги когато някой спомене думата жажда, се сещам за този ден.

15781381_10211697908344170_8360127645881

15740724_10211697916984386_2654625195564

За щастие на върха моята приятелка ми почерпи с половин ябълка и се чувствах вече по-добре. Изкачването ни отне към 4 часа и половина. Върхът е висок 1653 м и се разкрива панорамна гледка към Бовец, реката Соча и околните върхове.

15747803_10211697929424697_3940336065398

15823259_10211697907344145_7425117601732

15781064_10211697914784331_2817822511494

15823195_10211697907784156_7993504949696

15823425_10211697898303919_6869214680391

15780930_10211697900783981_3838600471801

15822535_10211697904144065_5490483241617

Беше страхотно, искаше ни се да полетим като това самолетче, което обикаляше около всички върхове наоколо.

15727225_10211697907704154_1091997094661

15727262_10211697901904009_2024006080419

Моята приятелка изрази и желание да се повози, пък и в тая жега и аз не бих имала нищо против да не слизам пак по същата пътека, но нямаше как. На котата, обозначаваща най-високата точка беше кацнало едно същество, което сякаш ни следеше с поглед, обръщайки се всеки път, когато ние се обърнем. Беше много симпатично.

15781805_10211697897623902_3343331501886

15740971_10211697904344070_6382496070353

15590492_10211697903264043_2798087679090

  • Харесвам 11
  • Браво 3
Връзка към мнение
  • 4 седмици по-късно ...

@mary_shery,благодаря за чудесния пътепис!

Тази година да посетите още много хубави и непознати местенца в приказно красивата Словения!

@master_of_germs,Словения е фърст!!! 😊

  • Харесвам 2
Връзка към мнение
Публикувано: (редактирано)

Ден 5

 

След поредната нощувка в хостел Soca Rocks в Бовец, вече имахме опит с ранното ставане, още повече че и съквартирантите ни (двама словенци и един сърбин) ставаха в ранни зори, защото бяха любители на силните усещания, дошли в този хостел, за да се включат във всички екстремни преживявания, които се организират за гостите му. Ако някой се интересува мога да напиша и какви активности се предлагат. Ние обаче не си падаме толкова „екстремисти“ и дотук бяхме обходили само най-достъпните местенца. В този ден обаче срещу нас щеше да се изправи един каменен великан – връх Мангарт (2679 м). Научих за този връх в автобуса, с който пътувахме до Загреб от моята приятелка, която беше видяла няколко много яки снимки от върха и околностите и беше обнадеждена от нейн познат, че е възможно да хора без специална екипировка и катерачески умения, да го качат. Хич не бях сигурна в думите й, но върхът ми хареса и приех да се пробваме. И така, около 7:30 бяхме на пътя в очакване на някой ранобуден човек, тръгнал с кола към Мангарт. Пътят от Бовец до Мангартско седло, от където тръгват пътеките е само един – добър знак, че стопът ще бъде лесен. Е, в 7:30 движение нямаше, но след около 30 мин стоене в очакване, една жена ни спря. Беше почти излишно да ни пита на къде сме тръгнали. Оказа се, че жената е имала един неуспешен опит да качи върха заради лошо време. Сега отива за втори опит, тя с колата, пък мъжът й с колелото, за да тренира. Пътят беше може би най-бруталният който съм виждала и на всеки остър завой имаше охкания и всякакви възклицания на словенски, изразяващи страх, че дори направо ужас. Жената беше видимо стресната, а ние също. Опитвах се да гледам само напред, за да не ми стане лошо и да не мисля за несигурния ни шофьор и че всеки момент може да се озовем в дерето.

16105719_10211838053607714_1902902664756

На едно място имаше бариера с плащане на такса за минаването по пътя към Мангарт – 5 евро. От там нататък няма никакви къщи, само скали и нашият виещ се път.

16114428_10211838090968648_2480331667616

 

15966289_10211838004366483_8784497119829

 

Ето че най-после пристигнахме на Мангартското седло, от където тръгват пътеките.

15977634_10211838018206829_9171655047554

 

15965231_10211838038007324_1580892336262

 

Тук хапнахме по нещо малко и се огледахме към върха, който вече надвисваше над нас. Гледам го аз и си казвам – е, супер близо е, ама пътека на пръв поглед няма.

15965147_10211838012126677_1855706080048

Е, колкото повече се приближвахме, виждахме все повече групи хора, тръгнали към върха и решихме да питаме на къде точно да се насочим. Едно възрастна жена с многолюдното си семейство се качваше на върха за 6-ти път и ни препоръча да минем по пътеката от италианската страна, защото словенската е виа ферата, макар и не много трудна. Видяхме и че всички, тръгнали по словенската пътека бяха оборудвани като за сериозно изкачване с всички възможни атрибути по тях, та бързо решихме, че не сме за там и поехме по италианската. Времето беше страхотно, видяхме езерата Фузине, гледахме и надолу към пътя и завоите му.

 

16003018_10211838087808569_1215634190908

 

15965942_10211838009646615_5667337770977

 

15966235_10211838059127852_1720468716964

 

15966030_10211838009886621_4012074685624

 

Видяхме и една от страшните ферати, идващи от езерата Фузине и буквално катерене по отвес, което правеха неколцина ентусиасти.

 

15977394_10211838003806469_3901241008993

 

Толкова се радвахме на гледките, че една жена поиска да ни снима двете, говори ни нещо на руски, ама не я разбрахме много, но пък снимката си я харесвам.

 

16002865_10211838018166828_4210851988885

 

15977045_10211838027927072_7060018027147

 

15940632_10211838031407159_1022751590249

 

16105890_10211838008326582_5269113844155

 

16002739_10211838048127577_4143739411689

 

16003066_10211838065288006_2491116808049

 

16105966_10211838045047500_1783744979680

 

Постепенно на самия връх започваха да се събират облаци и като се качихме нямаше много добра панорамна гледка. Успяхме да видим доста повече докато се качвахме към върха.

 

15941354_10211838049447610_1416632172132

 

Около нас се въртеше и това приятелче (тук някои хора казват, че е гарван, ама според мен не е, дори само затова, че чуруликаше).

 

16113953_10211838051407659_8586895689690

 

15940338_10211838083208454_4898727824787

 

16105882_10211838027447060_8362478851757

 

15965596_10211838054607739_1123577317604

 

16105761_10211838065408009_4803576898452

 

15977962_10211838071968173_5727832836540

Но пък важно е, че стъпихме и най-горе, че даже написахме имената си и в книгата, която надлежно се пази на върха в една метална кутия.

16105928_10211838080608389_8741449711853

 

15977579_10211838077448310_3054562062903

Сигурна съм, че ще се върнем някой ден и в по-ясно време. Върхът се оказа доста лесен за качване. На по-трудните места са забити метални колчета и стъпала, които го правят доста лесен. Пътеката е много ясна и няма къде да се отклониш. На слизане си направихме малка фотосесия с върха и пътя.

15965883_10211838069888121_5206339061458

 

16003270_10211838095168753_1514956402152

 

16003292_10211838080408384_4807415620265

 

15940659_10211838083248455_3278554330330

 

Има и хижа малко по-надолу от паркинга.

15940524_10211838093088701_8146164871957

Тъй като бая се замотахме, стана доста късно и връщането на стоп се оказа трудничко, почти нямаше коли вече, а тепърва в 16 часа следобед идваха хора да качват върха. Накрая все пак имахме късмет и се прибрахме успешно в Бовец.

Редактирано от mary_shery
  • Харесвам 8
  • Браво 3
Връзка към мнение
  • 1 месец по-късно ...

Ден 6

 

За този ден решихме да си дадем малко почивка на коленцата след двата върха, които качихме предните дни и да се разходим по река Соча. Взехме автобус до най-близката спирка до хижата при извора на Соча, в търсене на Upper Soca Valley, както пишеше на снимките, които бяхме гледали. Оказа се, че горната част на долината Соча е точно в другата посока, но поне така имахме възможност да видим долината от началото й. Хижата изглежда много приятна, продават и хубави сувенирчета. Надолу - къщички като от приказките, гора и река Соча с прозрачна вода, в която моята приятелка нагази на едно място без да иска, тъй като водата беше толкова бистра и неподвижна, че е трудно човек да разбере, че има вода.

16487875_10212052679813235_6580048111137

 

16427641_10212052723974339_6584038452497

 

16422589_10212052704333848_4704330222340

 

16487685_10212052728374449_4485099680935

 

16427278_10212052728454451_6271625378932

 

16507865_10212052706973914_6686419761229

 

16473098_10212052707293922_7382031777723

 

16388411_10212052732854561_7834038164519

 

Неусетно започнаха да се появяват и по-високи върхове:

 

16463588_10212052709453976_4787120127349

 

16422838_10212052709493977_2366421169719

 

16463108_10212052712094042_4429245146903

 

16463704_10212052688893462_5244673061376

 

Кажете ми, как да не ти се прииска да живееш там като гледаш тия къщи и тая природа?!

 

Отклонихме се към долината Zadnjica, която е добре означена и дори да нямате навигация се намира лесно. По нея по принцип може да се влезе с кола, но може би само 2-3 км по чакълест път, но ние си вървяхме пеша. Нямаше жива душа, само ние и планината. Знаехме, че има туристически маршрути, започващи от там, че дори и един от трудните подходи към Триглав, а и Канявец би могъл да се качи с по-дълъг преход от там. Не след дълго срещнахме една група хора, много добре екипирани с всякакви катерачески неща, които слизаха от горе. Ние обаче нямахме такива смели идеи за този ден и поехме наобратно. Ето малко кадри от приказната долина, която в бъдещи мои планове ще бъде отправна точка на преходи по високото.

 

19238041_10213430191450165_8022495680870

 

16403226_10212052680053241_7847677585542

 

16402941_10212052691373524_8448567542465

 

16463241_10212052715214120_1436871297711

 

16463051_10212052693373574_7029769478259

 

Pogacnikov dom na Kriskih Podi (хижата при Кришките езера) наднича от високото.

 

16422979_10212052674373099_5604282297069

 

16422897_10212052682453301_3590587075840

 

16463638_10212052684293347_9146557671144

 

Продължаваме по река Соча по много приятна и лека пътечка.

 

16486952_10212052693893587_7255959995006

 

16463751_10212052736694657_8587105274210

 

Ето че идва място, където можем да видим онези сини води от картичките и да погледнем ждрелото от малко по-високо.

 

16427718_10212052715334123_3928203407035

 

16508105_10212052697773684_1484546297114

 

16427281_10212052742894812_7509965744851

 

Намерихме си и място да се разхладим в жегата, но водата е толкова студена, че не можах да издържа повече от 5 мин. Словенците обаче явно са свикнали и се задържаха за дълго нагазили във водата, а децата направо се мятаха вътре.

 

16403409_10212052717214170_2154456761257

 

16486943_10212052698013690_3251966883445

 

16487196_10212052685133368_1665207064683

 

16402605_10212052687093417_1229924100496

 

16472920_10212052700333748_6571930597715

 

Смрачи се сериозно за нула време и ни заваля пороен дъжд. Скрихме се под едно дърво, сложихме дъждобраните, но нищо не беше в състояние да ни запази сухи. Обаче след дъжда се вдигнаха такива яки изпарения, каквито никога никъде не бях виждала.

 

16427632_10212052676213145_3850389420904

 

16427562_10212052717134168_2337170994508

 

16422792_10212052702173794_6033285383233

 

16487274_10212052720934263_3059396738931

 

16462905_10212052678213195_5950705920812

 

16388264_10212052724014340_6327104804952

 

16299247_10212052704173844_8716258335923

 

Стигнахме около градчето Соча, от където си взехме автобус до Бовец за 2-3 спирки. За следващия ден плановете бяха неясни, а и обувките ми бяха сериозно наквасени от поройния дъжд и май нямаше да изсъхнат толкова бързо.

  • Харесвам 8
  • Благодаря 1
  • Браво 2
Връзка към мнение

Ден 7

 

Имахме идея в този ден да отскочим до най-високо разположено езеро в Словения - Krnsko jezero, но положението с времето и екипировката ни не беше добро. Даваха го да вали целия ден, а моите обувки още не бяха съвсем изсъхнали от предния порой. Затова с неухота се простихме с плановете за 2 часово катерене до него и решихме да се отправим към едни други езера, до които в началото на пътуването ни 2 дни подред не можахме да стигнем. Laghi di Fusine - тези две невероятни италиански езера, които ни чакаха съвсем близо до границата със Словения. Този път трябваше да ги стигнем, вече се бяхме примирили, че ще ни вали, но поне хубавото е, че до тези езера отива асвалтов път и не се налага да се ходи дълго, пък и е достатъчно гористо, за да не се пребием на камънаците, която опасност ни отказа от Крнското езеро.

И така, сбогувахме се с хората в хостела, взехме раниците и потеглихме с един от ранните автобуси към Кранска Гора. Отново преминахме Vrsic pass и успях да щракна 2-3 снимки в движение. Тези кулички от камъни се редят с молитви към планината за добро време и успешни качвания.

 

16299357_10212099669387945_7904435712366

 

16684111_10212099670547974_5413083387094

 

Пристигнахме в Кранска гора и зачахме на пътя към Италия, за да хванем стоп. Качиха ни бързо, но хората не бяха към Италия и ние решихме да ги помолим да ни свалят на едно малко изворче с необикновен цвят, от което бяхме виждали само няколко снимки в нета. Мястото се нарича Zelenci и е напосредствено след Подкорен. От там извира река Сава Долинка. Характерно за него е освен цвета, е че има подводни кратери и никога не замръзва. Смята се, че там извират водите на река Надижа, която поема по пътя си под земята на доста километри от мястото и че всъщност Зеленци е карстов извор. 

 

16473738_10212099685308343_3726326521710

 

16508785_10212099677868157_2966841619693

 

Върховете си криеха в облаците и отново започна да вали леко и да се издига пара от извора.

 

16508464_10212099676668127_5972567986109

 

16508353_10212099695308593_3734115301055

 

16508484_10212099681308243_1360624438622

 

Пийнахме по нещо в близкото до паркинга кафе докато се извали дъжда (кафето 2 години по-късно вече го няма, но пък има по-голям паркинг и наблюдателница). Когато спря застанахме на позиция за стопиране към Италия и нещеш ли спря един възрастен много елегантно облечен италианец, който отиваше към дома си в близост до Laghi di Fusine. Като му казахме, че сме били онзи ден на Мангарт, ни изгледа с такова възхищение и почуда. Закара ни до долното езеро, където свършва асвалтовия път. Не ни се видя нищо особено, имаше лодки, но сигурно заради времето нямаше жива душа, освен в хижата, която се оказа немска и с цени като за луксозен хотел и с предимно немска кухня. Не очаквах да видя такова нещо в Италия. Единственото интересно нещо свързано с нея беше тоалетната и дори я снимах.

 

16641014_10212099682108263_4090191131773

 

16681948_10212099670387970_7620889971413

 

16508119_10212099711348994_8789521564824

 

16473695_10212099705268842_5906987609991

 

До горното езеро се достига по някоя от многобройните пътечки за около 10 мин. То е и по-живописно, но в този облачен и дъждовен ден, гледка към Мангарт над езерото почти нямаше. Все пак беше красиво, но всичко беше мокро и останахме не повече от 20-тина мин.

 

16473540_10212099686828381_3920119555199

 

16508361_10212099694028561_3074996843845

 

Стопът на връщане към Словения беше бърз. Качиха ни една група от 7-8 души с минибус, но шофьорът беше малко мнителен и поиска да си покажем личните карти, да види, че не сме бежанци или нещо такова. Не знам какъв вид сме имали, ама явно сме изглеждали съмнителни. Оставиха ни в близост до Крайнска гора и поеха по пътя си нагоре към Вршич. Междувременно се заговорихме с тях и разбрахме, че са идвали в България в Пирин и по морето и въобще всяка година си правят обиколки някъде по Балканите с това бусче и шофьора. Ето и 2 снимки от мястото, където чакахме при Кранска гора.

 

16602633_10212099678628176_7010333587591

 

16508775_10212099706628876_8606297008401

 

Нашата следваща цел беше някак да стигнем Бохинското езеро, да направим нощувка на хижа в близост и на следващия ден, ако времето е добро, да се качим към Триглавските езера. Качи ни обаче една жена, която отиваше към родния си град Мойстрана и на нас веднага ни светна една идея. В близост до Мойстрана се намира водопада Pericnik. Бяхме го почти изключили от плановете, както и Зеленци, поради по-трудният достъп - малко градче, не много използван път, но късметът ни се усмихна. Само споменахме на жената, че сме гледали, че близо до Мойстрана има водопад и тя потвърди и каза, че ще ни закара и че тя самата не е ходила от дете, но ще го намери. Много беше мило, че се отклони от пътя си само заради нас. Това е гледката към водопада от пътя, нагоре става все по-красиво. Водопадът е в два пада, ние видяхме само големия - 52 м. Стигането до него е за около 10-15 мин, ако не сте с тежки раници като нас и не правите много снимки (което е на практика невъзможно, защото отвсякъде е много красив). Когато минеш зад него, излизаш почти изцяло мокър, но това е част от чара, а и в тоя въпросен ден, толкова дъжд и мъгла мина над нас, че вече не ни пукаше дали ще се намокрим още.

 

16473737_10212099710708978_7180559338151

 

16640838_10212099706588875_5605549544772

 

16508368_10212099705308843_7442953404138

 

16508148_10212099699668702_1654511819877

 

16602962_10212099681268242_2741682850042

 

16507828_10212099705148839_7852939401311

 

16473044_10212099686788380_1844442253363

 

16508400_10212099688228416_3310939203173

 

16640806_10212099709148939_5899706103681

 

Все още бяхме много далече от Бохинското езеро, пробвахме се да стопираме по пътя от водопада надолу към Мойстрана, но малкото коли, които минаха бяха пълни и не ни качиха. Нямаше какво да се прави, освен да вървим през градчето до главния път. По моста освен нас, преминаваха и няколко черни котки.

 

16473443_10212099683828306_2150959603555

 

16640588_10212099699708703_7887190549010

 

16473046_10212099698148664_2448216889780

 

Стигнахме до автобусна спирка, стопирахме там известно време, но никой не спираше и по едно време дойде автобуса и ние решихме да се качим до Йесенице. От Йесенице решихме да вземем влака до Бохинска Бистрица, който макар и бавен, със сигурност щеше да ни спести доста време за чакане по пътищата. Пък и не бяхме се возили още на такъв транспорт в Словения. Гарата на Йесенице беше като българска гара, че и по-зле. Нямаше гише за билети, нямаше нищо отворено, никакви магазинчета, никакви табла, показващи кога идва влака. Само някакви разписания видяхме, които ни ориантираха, че влакът ще дойде съвсем скоро. Дойде навреме, качихме се и се надявахме да можем да си купим билети във влака. Кондукторът дойде по едно време, пита ни от къде сме се качили и ни продаде билети до Бохинска Бистрица. Градчето е приятно, повървяхме малко из него, за да намерим пътя, водещ към Бохинското езеро и зачакахме за някоя кола, отиваща натам. Спря ни една възрасна женица, която не говореше не говореше никакъв английски, но пък разбра на български, че искаме да ни закара до края на езерото, където е къмпинга. Кой знае, сигурно си е мислела, че ще спим на палатка там, но ние нямахме палатка и се запътихме към близката хижа Koca pri Savici. Щракнахме Бохинското езеро малко преди залез.

 

16640935_10212099674748079_1192128507709

 

Оказа се, обаче, че хижата не е чак толкова близо и ще се наложи да вървим 3-4 км по пътя. Качването беше доста уморително, най-вече заради раниците с целия ни багаж. Докато вървяхме съвсем се стъмни, а пътят се вие през много гъста борова гора с огромни борове, стигащи небето. В един момент не виждах нищо, само се надявах настилката на пътя да си продължи да бъде все така добра и хижата да се окаже работеща. По средата на пътя ми мина през главата дори идеята, че хижата може и да не работи, но пък реших да се доверя на приложението мапси и да разчитам, че информацията е актуална. За първи път в живота си вървях през гора на тъмно и усещането беше някак магично. Чуваш всякакви звуци, които не знаеш от какво са, дали от животни, дали от вятъра или пукат стари дървета. Към 21:30 двете излезнахме от тъмнината на гората пред погледите на хижарката и неколцина останали гости, които просто вечеряха там преди да се приберат обратно в цивилизацията. За нас гледката на светеща хижа и хора беше успокояваща и вече знаехме, че няма да се наложи да се връщаме отново надолу. Хижарката ни каза, че места има, но нощувките са нещо от сорта на 23 евро в обща спалня, ако нямаме членство в планински съюз. Аз тръгнах да ровя за карта от БТС, имейл или нещо подобно, моята приятелка тръгна в посока към гората след кратък разговор, че тези пари са доста за нощувка в хижа. Хижарката отиде да пита шефа си дали може да направят отстъпка за туристи от България, въпреки че за разлика от всички други държави, ние си нямаме планинарско дружество, което да фигурира в техните списъци. В крайна сметка решиха да ни настанят за 11 евро, което беше перфектно и тъй като не беше уикенд, нямаше никой освен нас в огромната туристическа спалня. Храната също беше много вкусна. Бяхме много доволни от развоя на деня и чакахме с нетърпение прехода до Триглавските езера.

 

 

  • Харесвам 5
  • Браво 2
Връзка към мнение
На 18.08.2018 г. в 17:04, mary_shery каза:

Ден 7

 

Имахме идея в този ден да отскочим до най-високо разположено езеро в Словения - Krnsko jezero, но положението с времето и екипировката ни не беше добро. Даваха го да вали целия ден, а моите обувки още не бяха съвсем изсъхнали от предния порой. Затова с неухота се простихме с плановете за 2 часово катерене до него и решихме да се отправим към едни други езера, до които в началото на пътуването ни 2 дни подред не можахме да стигнем. Laghi di Fusine - тези две невероятни италиански езера, които ни чакаха съвсем близо до границата със Словения. Този път трябваше да ги стигнем, вече се бяхме примирили, че ще ни вали, но поне хубавото е, че до тези езера отива асвалтов път и не се налага да се ходи дълго, пък и е достатъчно гористо, за да не се пребием на камънаците, която опасност ни отказа от Крнското езеро.

И така, сбогувахме се с хората в хостела, взехме раниците и потеглихме с един от ранните автобуси към Кранска Гора. Отново преминахме Vrsic pass и успях да щракна 2-3 снимки в движение. Тези кулички от камъни се редят с молитви към планината за добро време и успешни качвания.

 

16299357_10212099669387945_7904435712366

 

16684111_10212099670547974_5413083387094

 

Пристигнахме в Кранска гора и зачахме на пътя към Италия, за да хванем стоп. Качиха ни бързо, но хората не бяха към Италия и ние решихме да ги помолим да ни свалят на едно малко изворче с необикновен цвят, от което бяхме виждали само няколко снимки в нета. Мястото се нарича Zelenci и е напосредствено след Подкорен. От там извира река Сава Долинка. Характерно за него е освен цвета, е че има подводни кратери и никога не замръзва. Смята се, че там извират водите на река Надижа, която поема по пътя си под земята на доста километри от мястото и че всъщност Зеленци е карстов извор. 

 

16473738_10212099685308343_3726326521710

 

16508785_10212099677868157_2966841619693

 

Върховете си криеха в облаците и отново започна да вали леко и да се издига пара от извора.

 

16508464_10212099676668127_5972567986109

 

16508353_10212099695308593_3734115301055

 

16508484_10212099681308243_1360624438622

 

Пийнахме по нещо в близкото до паркинга кафе докато се извали дъжда (кафето 2 години по-късно вече го няма, но пък има по-голям паркинг и наблюдателница). Когато спря застанахме на позиция за стопиране към Италия и нещеш ли спря един възрастен много елегантно облечен италианец, който отиваше към дома си в близост до Laghi di Fusine. Като му казахме, че сме били онзи ден на Мангарт, ни изгледа с такова възхищение и почуда. Закара ни до долното езеро, където свършва асвалтовия път. Не ни се видя нищо особено, имаше лодки, но сигурно заради времето нямаше жива душа, освен в хижата, която се оказа немска и с цени като за луксозен хотел и с предимно немска кухня. Не очаквах да видя такова нещо в Италия. Единственото интересно нещо свързано с нея беше тоалетната и дори я снимах.

 

16641014_10212099682108263_4090191131773

 

16681948_10212099670387970_7620889971413

 

16508119_10212099711348994_8789521564824

 

16473695_10212099705268842_5906987609991

 

До горното езеро се достига по някоя от многобройните пътечки за около 10 мин. То е и по-живописно, но в този облачен и дъждовен ден, гледка към Мангарт над езерото почти нямаше. Все пак беше красиво, но всичко беше мокро и останахме не повече от 20-тина мин.

 

16473540_10212099686828381_3920119555199

 

16508361_10212099694028561_3074996843845

 

Стопът на връщане към Словения беше бърз. Качиха ни една група от 7-8 души с минибус, но шофьорът беше малко мнителен и поиска да си покажем личните карти, да види, че не сме бежанци или нещо такова. Не знам какъв вид сме имали, ама явно сме изглеждали съмнителни. Оставиха ни в близост до Крайнска гора и поеха по пътя си нагоре към Вршич. Междувременно се заговорихме с тях и разбрахме, че са идвали в България в Пирин и по морето и въобще всяка година си правят обиколки някъде по Балканите с това бусче и шофьора. Ето и 2 снимки от мястото, където чакахме при Кранска гора.

 

16602633_10212099678628176_7010333587591

 

16508775_10212099706628876_8606297008401

 

Нашата следваща цел беше някак да стигнем Бохинското езеро, да направим нощувка на хижа в близост и на следващия ден, ако времето е добро, да се качим към Триглавските езера. Качи ни обаче една жена, която отиваше към родния си град Мойстрана и на нас веднага ни светна една идея. В близост до Мойстрана се намира водопада Pericnik. Бяхме го почти изключили от плановете, както и Зеленци, поради по-трудният достъп - малко градче, не много използван път, но късметът ни се усмихна. Само споменахме на жената, че сме гледали, че близо до Мойстрана има водопад и тя потвърди и каза, че ще ни закара и че тя самата не е ходила от дете, но ще го намери. Много беше мило, че се отклони от пътя си само заради нас. Това е гледката към водопада от пътя, нагоре става все по-красиво. Водопадът е в два пада, ние видяхме само големия - 52 м. Стигането до него е за около 10-15 мин, ако не сте с тежки раници като нас и не правите много снимки (което е на практика невъзможно, защото отвсякъде е много красив). Когато минеш зад него, излизаш почти изцяло мокър, но това е част от чара, а и в тоя въпросен ден, толкова дъжд и мъгла мина над нас, че вече не ни пукаше дали ще се намокрим още.

 

16473737_10212099710708978_7180559338151

 

16640838_10212099706588875_5605549544772

 

16508368_10212099705308843_7442953404138

 

16508148_10212099699668702_1654511819877

 

16602962_10212099681268242_2741682850042

 

16507828_10212099705148839_7852939401311

 

16473044_10212099686788380_1844442253363

 

16508400_10212099688228416_3310939203173

 

16640806_10212099709148939_5899706103681

 

Все още бяхме много далече от Бохинското езеро, пробвахме се да стопираме по пътя от водопада надолу към Мойстрана, но малкото коли, които минаха бяха пълни и не ни качиха. Нямаше какво да се прави, освен да вървим през градчето до главния път. По моста освен нас, преминаваха и няколко черни котки.

 

16473443_10212099683828306_2150959603555

 

16640588_10212099699708703_7887190549010

 

16473046_10212099698148664_2448216889780

 

Стигнахме до автобусна спирка, стопирахме там известно време, но никой не спираше и по едно време дойде автобуса и ние решихме да се качим до Йесенице. От Йесенице решихме да вземем влака до Бохинска Бистрица, който макар и бавен, със сигурност щеше да ни спести доста време за чакане по пътищата. Пък и не бяхме се возили още на такъв транспорт в Словения. Гарата на Йесенице беше като българска гара, че и по-зле. Нямаше гише за билети, нямаше нищо отворено, никакви магазинчета, никакви табла, показващи кога идва влака. Само някакви разписания видяхме, които ни ориантираха, че влакът ще дойде съвсем скоро. Дойде навреме, качихме се и се надявахме да можем да си купим билети във влака. Кондукторът дойде по едно време, пита ни от къде сме се качили и ни продаде билети до Бохинска Бистрица. Градчето е приятно, повървяхме малко из него, за да намерим пътя, водещ към Бохинското езеро и зачакахме за някоя кола, отиваща натам. Спря ни една възрасна женица, която не говореше не говореше никакъв английски, но пък разбра на български, че искаме да ни закара до края на езерото, където е къмпинга. Кой знае, сигурно си е мислела, че ще спим на палатка там, но ние нямахме палатка и се запътихме към близката хижа Koca pri Savici. Щракнахме Бохинското езеро малко преди залез.

 

16640935_10212099674748079_1192128507709

 

Оказа се, обаче, че хижата не е чак толкова близо и ще се наложи да вървим 3-4 км по пътя. Качването беше доста уморително, най-вече заради раниците с целия ни багаж. Докато вървяхме съвсем се стъмни, а пътят се вие през много гъста борова гора с огромни борове, стигащи небето. В един момент не виждах нищо, само се надявах настилката на пътя да си продължи да бъде все така добра и хижата да се окаже работеща. По средата на пътя ми мина през главата дори идеята, че хижата може и да не работи, но пък реших да се доверя на приложението мапси и да разчитам, че информацията е актуална. За първи път в живота си вървях през гора на тъмно и усещането беше някак магично. Чуваш всякакви звуци, които не знаеш от какво са, дали от животни, дали от вятъра или пукат стари дървета. Към 21:30 двете излезнахме от тъмнината на гората пред погледите на хижарката и неколцина останали гости, които просто вечеряха там преди да се приберат обратно в цивилизацията. За нас гледката на светеща хижа и хора беше успокояваща и вече знаехме, че няма да се наложи да се връщаме отново надолу. Хижарката ни каза, че места има, но нощувките са нещо от сорта на 23 евро в обща спалня, ако нямаме членство в планински съюз. Аз тръгнах да ровя за карта от БТС, имейл или нещо подобно, моята приятелка тръгна в посока към гората след кратък разговор, че тези пари са доста за нощувка в хижа. Хижарката отиде да пита шефа си дали може да направят отстъпка за туристи от България, въпреки че за разлика от всички други държави, ние си нямаме планинарско дружество, което да фигурира в техните списъци. В крайна сметка решиха да ни настанят за 11 евро, което беше перфектно и тъй като не беше уикенд, нямаше никой освен нас в огромната туристическа спалня. Храната също беше много вкусна. Бяхме много доволни от развоя на деня и чакахме с нетърпение прехода до Триглавските езера.

 

 

@mary_shery,чудесен пътепис!Как се зарадвах,че сте пристигнали благополучно в хижата!Очаквам продължението с интерес!

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

Ден 8

 

Станахме много рано, тъкмо навреме да говорим с хижарите за плана ни да обиколим Седемте Триглавски езера и евентуално да се върнем да спим още една нощувка на хижата. Те ни казаха, че въпреки огромната денивелация, преходът е възможен за ден и ще ни пазят раниците с многото багаж при тях, пък ако не се върнем същия ден, ще знаят, че сме решили да останем на горната хижа и ще слезнем на следващия ден.

Тръгнахме през стръмна гора (рида Комарча) и качихме поне 700 м денивелация с доста усилия. Тук-таме използвахме металните въжета и стъпалца, забити в скалите, но не бих казала, че има особена опасност. По едно време облаците започваха да се разкъсват и да се откриват гледки към околните ридове.

 

16603088_10212116409646441_3389962592724

 

16640901_10212116408326408_2464476739047

 

16508618_10212116412566514_4732356763462

 

16602587_10212116411086477_7204093063044

 

Ето че стигнахме до Черното езеро, което се намира доста по-надолу от останалите и се нарича така, тъй като се намира сред борови гори, които почти винаги му хвърлят сянка.

 

16640759_10212116406326358_1953385552331

 

16602577_10212116390605965_5983463128269

 

Продължихме с изкачването докато достигнахме същинската долина на Триглавските езера.

 

16508945_10212116378645666_8171401998021

 

Първото езеро е т.нар Двойно езеро, защото е разполовено на две части от големи скали. Хижата Koca na Triglavski jezerih се намира почти до езерото.

 

16681733_10212116374965574_8462312109072

 

16708689_10212116397726143_6258688101695

 

16708427_10212116372205505_5629524607343

 

На хижата беше пълно с хора, чуваше се предимно немска и френска реч, но все пак имаха свободни места. Решихме все пак да останем на нея само, ако времето се влоши. Постояхме малко на нея и продължихме по пътеката към следващите езера.

 

16708561_10212116380485712_6345730825397

 

16640860_10212116395286082_3302845690095

 

16603094_10212116366565364_2778105495512

 

16602927_10212116396526113_4228442679311

 

16649196_10212116399926198_4640063270058

 

Ненадейно се появи още една дива козичка.

 

16683973_10212116398926173_6063169039505

 

16508015_10212116389565939_2633804980589

 

Изведнъж както си гледам наоколо, нещо върху един камък направи няколко бързи движения. Благодарение на добрия зуум успях да заснема единствения мармот, който съм виждала през живота си в естествена среда. Имаше си дупка-убежище в камъка.

 

16649143_10212116380565714_1514826566463

 

16649196_10212116372125503_1200161504455

 

16640664_10212116373925548_7863673592601

 

16508648_10212116369005425_8756546374938

 

След съвсем леко изкачване достигнахме Голямото езеро или Jezero v Ledvicah, както още го наричат. То е и най-красивото от всички и е толкова голямо, че е почти навъзможно да бъде обхванато цялото в един кадър.

 

16649034_10212116386045851_6648497586084

 

16640907_10212116402206255_5771411887351

 

16603048_10212116411366484_9160307954407

 

Пътечката продължава да се вие нагоре с плавен наклон, но все нагоре.

 

16640663_10212116377365634_6736810796972

 

Вече съвсем ясно различим е връх Канявец, който надвисва над циркуса с езерата.

 

16602888_10212116374885572_8383972432785

 

16508866_10212116403806295_9511272155145

 

Зеленото езеро беше почти пресъхнало и не ни впечатли. Затова решихме да не продължаваме нагоре към другите две по-малки езерца, тъй като едва ли и в тях щеше да има повече вода. Определено краят на юли не е най-добрият период за посещение за езерата.

 

16508215_10212116364285307_4326693614561

 

По пътеката на връщане видяхме цяло семейство диви кози, които ни погледаха за няколко секунди и избягаха също толкова бързо нагоре по склона.

16996231_10212260298523573_630860897587416939215_10212260326404270_6901928176919

 

Връщането беше бавно и в частта с гората бая напрегнахме колената си, но слезнахме преди да се стъмни за втора нощувка в хижата при Савица. Спомням си, че си легнах с желанието да остана още в Юлийските Алпи, но все пак с моята приятелка бяхме стигнали до консенсус за разпределение на времето между Словения и Хърватска в рамките на 2 седмици, а вече отдавна бяхме минали едната седмица в Словения и нямах право да искам повече. Не и тази година...но и двете бяхме категорични, че ще се върнем скоро.

 

 

 

  • Харесвам 2
  • Браво 4
Връзка към мнение
  • 3 седмици по-късно ...

@mary_shery имало за какво да чакаме! Прекрасни места ни показваш и описваш! Благодаря, че намери време да довършиш пътеписа си! Ако беше почнала с езерните снимки, щяхме отдавна да знаем, че любовта ти към тази страна е сериозна и ще оцелее, колкото и пъти да се върнеш там!

Пък колкото до гарвана - ето това е гарван ( снимката е от интернет ), а вашето е някакво миролюбиво фтиче, неизвестно мен.

742416815_360px-Corvus_corax_(Common_Raven)_Yosemite_NP_CA_US_-_Diliff.jpg.1226c454adff269ce7a0d9ff108e84fd.jpg

  • Харесвам 2
Връзка към мнение
В момента, patilana каза:

вашето е някакво миролюбиво фтиче, неизвестно мен.

742416815_360px-Corvus_corax_(Common_Raven)_Yosemite_NP_CA_US_-_Diliff.jpg.1226c454adff269ce7a0d9ff108e84fd.jpg

Жълтоклюна гарга се вика и ще има звездно присъствие в новия пътепис 😉 

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.

×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.