Прескочи до съдържание

Оставяте ли бакшиши и как определяте какъв да е размерът им?


Препоръчани мнения

Аз винаги оставям бакшиш, когато обслужването е добро. Колкото по-добро - толкова повече.

Наистина рядко се случва да не оставям - само при отвратително обслужване - все повече се случва в България, а по-рядко в други държави.

Ако всички сервитьори в САЩ си знаят, че изкарват заплатите си от бакшиш, ще правят всичко възможно да ми е добре и да си получат заслуженото. Но ако не го направят - няма да получат нищо. Независимо дали съм наясно с общо приетите им нрави. Щом съм турист и клиент, те ще се съобразяват с мен - а не аз с тях.

  • Харесвам 5
  • Браво 2
Връзка към коментар
преди 12 минути , zon каза:

Защо ли не се опитат да направят същото с например Норвегия (?) Много ме съмнява, че в норвежките ресторанти оставят въобще някакъв бакшиш, камо ли 20-25% отгоре.

Като каза Норвегия, та се сетих, точно на този круиз (имаше и доста американци из пасажерите), където и да акостираше кораба, се чуваше само мърморене не хора - ох, колко е скъпо, много е скъпо, ужасно скъпо. Съответно всяка сутрин си правеха всички от блок масата сандвичи, наливаха си в термосче кафе, в бутилчица вода, и тогава слизаха. А японците, независимо дали са на пристанище в Италия, Франция, Германия или Дания, винаги си наливат кафе в термос и тогава слизат. Не ги е срам, не го намират за скръндзаво явно. Абе тая тема стана малко да си поговорим за..., но дано Жоро не се разсърди. 

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
преди 4 минути , luba_rizova каза:

А японците, независимо дали са на пристанище в Италия, Франция, Германия или Дания, винаги си наливат кафе в термос и тогава слизат. Не ги е срам, не го намират за скръндзаво явно.

Случи ми се в Дубровник на крепостните стени да видя японци да си купуват фреш от портокал и продавача да им каже цена в евро от сорта на 10 евро на чаша. Та японецът беше яко изненадан. На такива туристически места някои наистина яко се оливат с цените.

На Санторини в близост до лифта един американец попита продавач на сергия/тераса на заведение за малка бутилка кола, която е да се вземе, не да се пие на терасата и продавачът каза: "7евро". Американецът му отказа и коментира, че това е крейзи.

  • Харесвам 3
Връзка към коментар
7 hours ago, 123456 said:

Ако повечето разсъждават по "българския манталитет", а именно "да му давам бакшиш, защото си е свършил работата, за която му плащат?!?!", персоналът в световен мащаб ще започне да се е**ва с клиентите. 

 

Нещата са навързани, не бъдете тесногледи и коне с капаци. Плащайте си за доброто обслужване. И плащането на сметката съвсем не е достатъчно.

 

P.S. Ясно е, че ако персоналът те е обслужил кофти, няма да му ставиш бакшиш. Но и сервитьор, който не получава бакшиши, няма как цял ден да е на 6 за работа.

 

Ивинявай, но не бих се съгласил изобщо с теб за “българския манталитет“ . Българите и славяните като цяло са може би най-ларж хората в цял свят, когато става дума да почерпят някого или да дадат бакшиш. Западняците много по често цепят стотинката и се пазарят за неща за които мен ме е срам.

 

Плащането за добро обслужване, няма нищо общо с очакването да осигуря заплата за персонала, въпреки че вече веднъж съм платил за тази услуга! Плащането за добро обслужване трябва да е бонуса, а не заплатата!

 

Това до колко този въпрос не е еднозначен показва и различната политика на различните компании:

 

- когато отидете на ол инклузив хотел аз не съм чувал някъде по света да начисляват допълнителна такса за обслужване. Максимум камериерката може да има някакво очакване за дребен бакшиш. (В тези хотели, сервитьорите, готвачите и т.н. демотивирани ли са?)

- ако ол инклузив хотелът обаче е на вода под формата на круизен кораб изведнъж почват най-различни схеми:

    - бакшишите и таксата обслужване може да са в цената на круиза.

    - Може да има задължителна такса облужване, която не може да се променя.

    - на един и същи кораб може да има хора с включен в цената бакшиш и такива на които им начисляват бакшиш всеки ден.

    - бакшишът може да се начислява, но да не е задължителен с възможност да се коригира до нула.

 

При толкова много опции е трудно да се каже, че има някаква много ясна практиктика и очаквания към пътника. Аз лично съм изпробвал всичките горни варианти и не съм видял сериозна разлика в мотивацията на круизния персонал.

 

Ако сумите за бакшишите не бяха сериозни не мисля, че би си струвало толкова много писане и обсъждане. Сумите обаче са сериозни и забележими дори за жителите и на най-богатите държави. Много ми е интересно как бихте оценили поведението ми при последния 4 седмичен круиз:

 

- Цена на круиза за 4 седмици за двама възрастни и две деца беше общо 1800 евро (Това е ласт минит цена много под нормалната, но и аз съм се жертвал в последния момент да си променя плановете. Ако не бяхме ние е доста вероятно каютата да беше останала празна)

- Бакшишът за който предварително знаехме беше 10 евро на възрастен и 5 евро на дете на ден или общо 30 евро на ден. За 28 дни това правеше 840 евро. Ако бяхме четирима възрастни щяха да ни начислят по 40 евро на ден или общо 1120 евро бакшиш.

- В английската версия на сайта на немската туристическата агенция през която резервирах пишеше, че препоръчителен бакшиш от 10 евро на ден ще бъде удържан, но без повече подробности. В немския сайт на агенцията обаче подробно е описано, че по желание този бакшиш може да бъде премахнат напълно или променен на рецепцията по желание на клиента цък

- За да стане объркването още по голямо в американската версия на MSC cruises за същите такси пише, че не подлежат на промяна цък

- В ежедневния бюлетин на борда обаче коментираха, че бакшиша на сметката е за да може да предоставят идеална услуга, но без да споменават евентуална възможност за промяна на тази сума.

 

Оказа се, че за един и същи круиз бакшишът може и да е задължителен, но може и да не е задължителен в зависимост от къде резервира човек, но ако не е задължителен не рекламират много тази опция...За мен лично подобен подход не изглежда много коректен...

 

Какво направих аз?

 

Предварително не бях прочел подробно различните опции за бакшиша и си мислех, че е задължителен. Едни български момчета на борда обаче ме светнаха, че бакшишът не е задължителен и според тях немците масово го сваляли на нула. Питах на рецепцията и от там ми потвърдиха, че мога да променя както си искам бакшиша без да има нужда да давам някакви обяснения за решението си.

 

След малко мислене реших да редуцирам бакшиша с 50% от 840 евро на 420 евро, като аргументите ми за себе си бяха следните:

- 840 евро се равняват на 47% бакшиш върху цената която платих. 47% бакшиш по всякакви стандарти е много.

- 420 евро са 23% процента бакшиш, което пак е много спрямо 15% процента сервиз, които начисляваха на кораба ако купиш коктейл, сладолед и т.н. и спрямо 10% които съм свикнал да плащам.

- на кораба на 4 пътника се падаше средно по един служител и ако разделят по равно бакшиша ние реално плащахме бакшиша на един човек. 840 евро на месец или 1120 евро при 4 възрастни по моите стандарти са много човек да ги получава само като бакшиш над заплатата. Голяма част от служителите на кораба идваха от държави, където годишната заплата не е толкова, колкото искаха от нас да платим за един месец бакшиш.

- Освен горният бакшиш на камериерите дадох по около 1 евро на ден или общо около 30 евро допълнително в кеш.

 

Как ще оцените поведението ми? Много ще съм благодарен @FlyTraveler @Таньо и всички останали с опит или без опит в круизите си дадат мнението.

Ако някой не иска да го напише нека избере от следните опции:

 

1) Topfly е пълен балкански скръндза, който взима от залъка на бедните индийски, индинезийски, кубински и т.н. деца и заслужава трима индийци да си заврат четката му за зъби в задните си части! :)

2) Topfly е супер ларж човек, защото за един месец е дал повече бакшиш от колкото е годишната заплата на един кубинец. :)

3) В конкретната ситуация Topfly е подходил коректно и заслужава да бъде обслужен добре без гадни наказания от служителите :)

 

 

 

 

Редактирано от Topfly
  • Харесвам 7
  • Смея се 2
Връзка към коментар
преди 4 часа, akair каза:

Ако това е твоят take away message след 7 страници дискусия, аз не мисля, че имам необходимите знания и умения, за да разбера какво те смущава и да се опитам да го обясня по начин, който няма да породи допълнително объркване и за 2-те страни.

Не, напротив, много добре обоснова гледната си точка и позицията на която се базира американската ситема на tipping : обслужващият персонал е с гарантиран доход, плаща данъци и е стимулиран и оценяван за труда си непосредствено от ползващия услугата, а не от мениджъра, което предполага максимално стимулиран труд и гъвкава система на заплащане - immediate reward. Perfect!

Просто темата не  е само за САЩ, а по принцип. И , уви, маного често, да не кажем по-често, нещата не стоят точно така. И продължаваме да си коментираме " да, ама не е баш тъй" случаят. Не го приемай като лична критика или неоценан принос в спора.

Напротив. Шапо! беше ми много полезно, научих неща, които не знаех.

 

Да допринеса и аз - в Япония сметката в ресторант се плаща на каса, не се носи на масата. Дори в скъпи ресторанти, на изхода дискретно е разположен касов апарат и излизайки от заведението, се разплащаш със служител, който не е обслужилият те сервитьор. Не само че се връща до стотинка, но и в по-високия клас заведения ти дават малко подаръче - торбичка с някакво лакомство и визитката на ресторанта, или ръчно калиграфисаното меню. В по-нисък клас заведения е близалка за децата или бонбонче.

 

@T.E.Lawrence не е само Япония. Мисля, че е нещо свързано с Конфуцианството, но Китай, Корея, Япония - имат подобна култура. Мисля че @Георги Матеев беше приятно изненадан от надпис в  лаунджа на китайско летище, цитирам твърде грубо, но "благодаря, но не приемаме бакшиши" или в този дух...Има и такива табели по света. Това му е хубавото - че  е шарен!

  • Харесвам 21
Връзка към коментар
16 hours ago, zon said:

може ли да ги сравни с тези в Европа. Действително ли е голяма разликата. Става въпрос за сравнение между един ранг/клас ресторанти.

Предполагам в гурме ресторантите порциите с грамаж като в гурме ресторантите в Европа, или пък греша в предположението си?

По мои наблюдения и в Европа не са еднакви. Според мен в САЩ порциите са сравними с тези в Германия, по-големи от тези в Бенелюкс, малко по-големи от порциите в България, не много различни от порциите в УК, по-големи от Италия, Испания и Португалия, сравними с Австрия, по-големи от Дания и Швеция, сравними с Чехия, по-големи от порциите в Унгария,...

За мен по-интересното за салатите в САЩ е, че всъщност доста често са доволно калорични. Всеки може да погледне сайта на някое заведени, но за пример взех TGiFridays - https://www.tgifridays.com/menu/#/salads. Салатите се движат в границите от 220 до 1220 калории. А основната съставка на всичките салати е някакъв зелен зеленчук ("някакъв вид трева" :)). Другите неща променят "сметката" - тежки сосове, сирена, месо, ...

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
преди 1 час, samuraika каза:

Да допринеса и аз - в Япония сметката в ресторант се плаща на каса, не се носи на масата. Дори в скъпи ресторанти, на изхода дискретно е разположен касов апарат и излизайки от заведението, се разплащаш със служител, който не е обслужилият те сервитьор. Не само че се връща до стотинка, но и в по-високия клас заведения ти дават малко подаръче - торбичка с някакво лакомство и визитката на ресторанта, или ръчно калиграфисаното меню. В по-нисък клас заведения е близалка за децата или бонбонче.

 

В САЩ попаднахме на ресторант, където се плащаше по същия начин и получихме подарък пакетче с бонбони. В ресторант във Вегас, на масата имаше нещо като таблет, там ти излиза сметката, плащаш си с карта и заминаваш. 

Връзка към коментар
преди 3 часа, Topfly каза:

 

 

Как ще оцените поведението ми? 

 

Топфлай, аз не мисля, че някой трябва да те оценява.:)))Така си преценил,така си сторил.

Ако твоето собствено вътрешно чувство за справедливост е спокойно, значи, си постъпил правилно.

 

 

  • Харесвам 9
Връзка към коментар
преди 3 часа, samuraika каза:

@T.E.Lawrence не е само Япония. Мисля, че е нещо свързано с Конфуцианството, но Китай, Корея, Япония - имат подобна култура. Мисля че @Георги Матеев беше приятно изненадан от надпис в  лаунджа на китайско летище, цитирам твърде грубо, но "благодаря, но не приемаме бакшиши" или в този дух...Има и такива табели по света. Това му е хубавото - че  е шарен!

На мен ми се е случвало с двама различни таксиметрови шофьори в Малайзия от китайски произход да откажат бакшиш.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Случка отпреди по-малко от 2 седмици: 

 

Първо да уточня, че редовно оставям бакшиш, където и да е, освен ако не си тръгвам с горчив вкус (в буквален и/или преносен смисъл).

 

На 1ви януари вечерта, със съпруга ми (не българин, който за втори път идва в България) сме в  София преди полет следващия ден. Тъй като не познавам София и търсим лесно, удобно и непретенциозно заведение за вечеря, се озоваваме на Витошка, в заведение с име от 5-букви, с не много ниски цени като за България. 

 

От вратата ни поема и настанява госпожица с важно изражение и походка. Пристига сервитьор със съмнително чисти дънки и вълнен син пуловер. Обръща се към нас пасивно-агресивно, на висок тон, на диалект, за който само мога да гадая, че е от някое село около София. Поръчваме  бургери, салата ница и коктейли. 

 

След 15 мин носи поръчката. Коктейлите са добри. Салатата ница - не знаех, че освен риба тон й се слагат и синьо сирене и обилно количество сусамово олио. Това ще да е някакъв нов тип фюжън кухня, с който ресторантите в София са напред в играта. Бургерите - студени, ъгълчетата на тънкия резен сирене стърчат рязко изправени настрани. "Разглобявам" бургера - месото е още замразено. Отмествам го настрани и решавам, че ще ям хляба със студеното сирене. Оглеждам се - сервитьорът е на бара и спори за нещо с колегата си, който му отговаря на висок тон "Ми щот' си по-готин". 

 

В началото на вечерта мислехме да пием по повече от един коктейл, но не ни се седи повече там. Поисквам сметката от сервитьора, ще плащаме с карта. След 10 минути най-накрая идва с четеца. "Еми извиня'айте ама машинката се е развалила и докът' намеря една друга...". "Няма проблем", казвам. "Как ще оставите бакшиш, с карта или кеш"? Моля? Леко ме изненадва, но успявам да се окопитя и любезно отговарям, че всъщност не възнамеряваме да оставим бакшиш. "И защо?" Хм, досега не ми се е случвало да ме питат защо няма да оставя бакшиш, от 30+ държави, в които съм била. "Ами защото храната не беше добра", отговарям аз, без да споменавам впечатленията си относно обслужването. "Ами като не беше добра, защо чиниите ви са празни!", ми повишава тон сервитьора, при което аз вече почвам леко да вдигам кръвно, но решавам, че няма да му се дам. "Чиниите бяха празни, тъй като цял ден бяхме на път и не бяхме обядвали, а не защото храната беше добра", отговарям все така любезно но категорично аз. За моя изненада, и той не се отказва: "Ами като не ви харесва храната, що не ми кaзAхте, аз можеше да направя нещо!". "А вие минахте ли да попитате как е храната?". "Ъъъъ ми не, ама добре както и да е!", ми отговаря с яд той и замарширува към бара. 

 

Съпругът ми гледа с недоумение и ме пита какво става - въпреки, че не разбира български, познава жена си и усеща, че температурата се е покачила близо до "danger zone". "Нищо", отговарям, и му казвам да тръгваме. На улицата изпитвам 40% недоумение, 30% яд, и 30% неудобство от съпруга си поради току-що разигралата се ситуация, на която беше свидетел. 

 

... 

 

Единственото, за което съжалявам, е, че не поисках да разговарям с мениджъра - просто бях толкова стъписана от поведението на сервитьора, че не се сетих на момента. От друга страна, би ли си заслужавало да хабя още от времето и нервите си - дали мениджър, който допуска подобно качество на храна и обслужване, би го било грижа какво бих му казала...? Все пак освен парите, които им оставих на 1ви януари, от мен въпросната верига ще получи още две неща: ревю в TripAdvisor и твърдото решение никога никъде пак да не стъпя в тяхно заведение. 

 

 

 

Редактирано от MCC
  • Харесвам 8
  • Шок 2
  • Браво 1
  • Смея се 1
Връзка към коментар
4 hours ago, AlexandraKo said:

Топфлай, аз не мисля, че някой трябва да те оценява.:)))Така си преценил,така си сторил.

Ако твоето собствено вътрешно чувство за справедливост е спокойно, значи, си постъпил правилно.

Не е точно така! Хубаво е да си сверим часовниците, за да не се окаже, че четката ми за зъби е ходила на места, където не съм и предполагал :lol:

 

Преди малко говорих с един приятел, който преди 15 години е работил за Celebrity Cruises и реших, че е по добре да си изхвърля в боклука четката за зъби ;)

Той е бил сервитьор и заплата му е била 50 долара на месец!!! Всичко останало е идвало от бакшиши давани в плик централно или директно на служителите! На пътниците не са им удържали от сметката нищо, но са им давали насока по телевизора колко бакшиш да оставят. Парите след това обаче не се раздавали пропорционално, а според преценка на вишестоящите. Служителите точно поради това предпочитали да получават директно oт пътниците пари, които не са ги делили с никого. Имало е седмици, когато е изкарвал 100 долара, но е имало седмици, когато е печелил по 500 долара. Преди 15 години естествено това са били повече пари от днес. Данъци и осигуровки никой не е плащал. корабите са били регистрирани в офшорни зони и служителите прибирали кеша без никакви формалности и удръжки. Спането и храната естествено са били безплатни.

Схемата с ниско заплащане и бакшиши е била валидна само за служители работещи пряко с пасажерите, което означава, че горната ми сметка между колко служители се разделя бакшиша не е вярна. Бакшишите на един служител е възможно да се събират средно от 7-8 души...

 

За MSC cruses намерих обаче актуална информация, че заплатите на сервитьорите и камериерките е около 1000-1200 долара цък , но за бакшишите нищо не пише...

В други източници и за други круизни компании четох за заплати 800 евро плюс бакшиши и ентуално процент от оборота за продаден алкохол и безалкохолно от сервитьорите..

 

От горната информация ми е трудно да преценя, кое точно е най правилното поведение, но взаимно можем да си помогнем за да не сме нито глупави и наивни прахосници, нито клиенти които не оценяват коректно труда на обслужващия персонал...

 

3 hours ago, zon said:

На мен ми се е случвало с двама различни таксиметрови шофьори в Малайзия от китайски произход да откажат бакшиш.

Това мен най-много може да ме подлуди. Искам да дам, а той ми връща рестото и се чувствам, като някой който зорлем иска да го корумпира  ;)

Редактирано от Topfly
  • Харесвам 3
Връзка към коментар
преди 3 минути , Topfly каза:

Не е точно така! Хубаво е да си сверим часовниците, за да не се окаже, че четката ми за зъби е ходила на места, където не съм и предполагал :lol:

 

To е интересно как и кога служителите разбират кой е отказал бакшиша (имам предвид плащания централно, не каквото им даваш лично в брой). 

Щото ако ти си го намалил с 50% по твоя преценка, а хората от рецепцията са казали "ей тоя отказа да дава бакшиш", ти пак си уязвим, без значение какви са ти съображенията. Все си мислех, че бакшиша се дава (или отказва) на края, като си тръгваш, ама не съм бил на круиз до сега

Връзка към коментар
преди 34 минути , Topfly каза:

Това мен най-много може да ме подлуди. Искам да дам, а той ми връща рестото и се чувствам, като някой който зорлем иска да го корумпира  ;)

Мен, обратното. Много ме респектира, че си имат принципи и си ги спазват.

 

***

 

Даваме бакшиши в хотели извън Европа, най-вече Африка, Азия (не цяла разбира се) защото тези хора наистина не изкарват много пари за местния стандарт и изхранват семейства. За услуги като шофьори, гидове също, но те и се стараят и се държат възпитано, и пак най-вече защото семейства изхранват. В ресторантите също, не мога да си спомня да сме попадали на лошо обслужване или храна, може и да правим добър подбор, знам ли.

 

***

@Topfly съвсем добър бакшиш си им оставил според мен, предвид че сте с две малки деца. Даже ми е странно, че и за децата се оставя 50% бакшиш.

Редактирано от zon
  • Харесвам 3
Връзка към коментар
23 minutes ago, neuromancer said:

To е интересно как и кога служителите разбират кой е отказал бакшиша (имам предвид плащания централно, не каквото им даваш лично в брой). 

Щото ако ти си го намалил с 50% по твоя преценка, а хората от рецепцията са казали "ей тоя отказа да дава бакшиш", ти пак си уязвим, без значение какви са ти съображенията. Все си мислех, че бакшиша се дава (или отказва) на края, като си тръгваш, ама не съм бил на круиз до сега

При нас бяха два круиза един след друг с един и същ кораб, така че теоритично може да е изтекла информация. При MSC обаче може да промениш когато си искаш бакшиша. Може и в началото,  но може и в края на круиза.

Притесненията ми за четката за зъби са в кръга на шегата ;) Не искам и да си помислям сериозно за тази версия ;)

Ако служителите реално получават заплата от сорта на 50 долара и разчитат изцяло на моя бакшиш, дори и да нямаха възможност да ми навредят, бих имал проблем със ситуацията...

9 minutes ago, zon said:

Мен, обратното. Много ме респектира, че си имат принципи и си ги спазват.

Неговото поведение и мен ме респектира, но аз се чувствам като глупак, все едно, че се опитвам да корумпирам един напълно некорумпируем човек.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

преди малко, докато слушах любимата си Rhapsody in Blue, реших че, ако съм била на премиерата през 1924, след това вечерта с кеф щях да типвам по много из всички манхатънски барове :biggrin: та това ме замисли дали е съществувало явлението и тогава, и попрочетох малко история

 

патентът си е чисто британски :hi:още от средните векове, а етимологията на думата tip е съкращение от "To Insure Promptitude", надпис върху купата, в която писателят Самюел Джонсън и негови другари са оставяли монетки в любимото им кафене

 

в Америка се разпространява след Гражданската война, пренесено от новобогаташи, посетили Европа, които искали да демонстрират, че са ходили в чужбина и владеят засукани маниери :cool: разбира се, по типичен начин започват и да прекаляват (сефте!) с бакшишите /overtipping/

 

в резултат, през 1904 се основава Anti-Tipping Society of America с над 100000 члена, които се заклеват да не типват поне една година, а в следващите години шест щата приемат закони, забраняващи бакшишите, но докъм 1926 година всички те са отменени

 

и все пак не съм сама в представата си, че има нещо унизително в даването на такава "благодарност" - дори древни журналисти са писали, че “a tip should be given to someone "who is presumed to be inferior to the donor, not only in worldly wealth, but in social position also", а според съвременни професори, проучвали феномена, именно идеята, че даваш на по-нисшестоящи е това, заради което то продължава да съществува

а и самият Баща-Основател, както и титуляр на 100-доларовата банкнота, е изразил следното мнение по въпроса -   "To overtip is to appear an ass, to undertip is to appear an even greater ass." ... пак добре, че не е записано така в Конституцията :lol:

 

 

 

  • Харесвам 12
  • Смея се 2
Връзка към коментар

Да ви кажа информация от първа ръка от другата страна на бариерата.

В 4 звезден хотел от веригата Мелия в Канарските острови сервитьорите 6-7 човека делят по 2-3-4 евро на смяна-вечерна, като обслужват средно около 200 души. 80% от клиентите са от Западна Европа, основно немци и англичани. 

До преди няколко години са взимали по 10евро на смяна даже 15, но сега е така.

В момента макар у рядко и много слабо бакшиш дават немци и скандинавци, по-рядко англичани.

Французи, испанци и най-вече италианци никога.

 

Та теорията е едно и практиката друго. 

 

 

  • Харесвам 6
  • Шок 2
  • Замислям се 1
Връзка към коментар
7 hours ago, Alexander said:

Да ви кажа информация от първа ръка от другата страна на бариерата.

В 4 звезден хотел от веригата Мелия в Канарските острови сервитьорите 6-7 човека делят по 2-3-4 евро на смяна-вечерна, като обслужват средно около 200 души. 80% от клиентите са от Западна Европа, основно немци и англичани. 

До преди няколко години са взимали по 10евро на смяна даже 15, но сега е така.

В момента макар у рядко и много слабо бакшиш дават немци и скандинавци, по-рядко англичани.

Французи, испанци и най-вече италианци никога.

 

Та теорията е едно и практиката друго.

 

За ол инклузив хотел ли става дума, където няма плащане към сервитьорите? Ако няма някакво централно очакване за бакшиш като при круизите, а комуникацията е че в ол иклузива всичко е включено може би е нормално да не се дава бакшиш..

Голям въпрос е и кой какъв смисъл влага в бакшиша. Ако плащаш за сервиза и сервизът е включен в цената е нормално да не платиш, но ако гледаш на бакшиша като израз на задоволство от добрата услуга би трябвало да дадеш нещо ако си доволен...

 

Даването на бакшиш заедно със сметката е малко по дискретен и елегантен акт. Директното даване на пари обаче има винаги лек привкус на корупция, когато с пари си купуваш екслузивно отношение. Особено неприятно е ако в такъв момент този на който искаш да дадеш поради някаква причина откаже да приеме парите.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

И на мен ми  се вижда адски малко това за бакшиш, освен ако наистина не е ол ин. Когато е ол ин, гледам слагат едни кутии за готвачите и сервитьорите(ама те само отсервирват), други на баровете, най-много пари събират обаче кутиите на анимацията. В другите има доста малко парички, честно казано. А се и съмнявам, че се дават пари и на ръка. С ол инклузива е нормално да е така, за съжаление на персонала. Ние оставяме само на камериерката, и то последния ден, ако сме доволни. Гледам другите хора също оставят точно на камериерките, но първия ден. На мен това не ми допада. Не ми е и дошло на ум да се сетя, че ще очаква веднага пари и ако не получи, ще ползва четката ми за красоти. Дано не е практика :). В Бг мамата пише една камериерка от кораби, ами доста злоба е събрала към пасажерите, които не оставят бакшиши (говоря за задължителните), включително и брои на хората залците, откровено си мрази клиентите на круизите компании . Абе свят широк, хора разни. 

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

В Мексико, в комплекса всичко беше така организирано, че да не ти трябва кеш никъде.

Момчетата, дето обслужваха нашата маса /сядаш, където искаш/, ама ние си обичаме да е “нашата маса”, получаваха по 2 долара на всяко хранене. Ама непрекъснато се грижеха нещо да не ни липсва. Освен това, след първия ден, приятничко си е, щом се появиш, още не си седнал и вече прстигат два джин -тоника.Последния ден , сувенири +по-едричка банкнотка.:)))

Не знам, дали разказах, че първия ден, късото ми еспресо пристигна в чаена чаша. Викнах Биг Бос и го сгълчах,че в 5зв.ресторант, няма мънички чашки.

Той ме изслуша внимателно и ми обеща, че лично за мен, ще има чашка за кафенце.

Така и стана, щом се появяхме на закуска, тържествено ми се носеше късичкото ми еспресо в мъничката чашка.

Когато последния ден Биг Бос получи сувенири от Бг+една едричка доларова банкнота, беше изключително доволен.

Ама, човекът си го заслужи и ние с удоволствие го поощрихме.

  • Харесвам 6
  • Браво 1
Връзка към коментар
преди 17 часа, zon каза:

На мен ми се е случвало с двама различни таксиметрови шофьори в Малайзия от китайски произход да откажат бакшиш.

В Куала Лумпур ми са се случвали най-неприятните случки с таксиметрови шофьори, нямащи общо с цената на услугата. Запознаваме се с двойка холандци на Бату кейвс. Оказва се, че нямат транспорт и им предлагаме да ги закараме с нашето такси. Шофьорът се запъна, че правим много лошо, не било добре за бизнеса и нямало да ги качи?!? Казахме му,  че ако желае да види пари изобщо, ще се направим, че не сме чули какво ни казва и омекна.

Случай на другия ден, търсим един бар, адресът ни е написан на ръка от местен човек. Заради грешно разчетена буква, се озоваваме в съвсем друг квартал. Намираме с голям зор стоянка на таксита с включени табели и шофьорите с ръце в джобовете. Вече било късно и не работели. Последваха няколко отказа от минаващи таксита, защото адресът бил извън тяхната зона. След големи нерви един ни закара на двойна цена. Та да им "таковам" принципите на всички малайзийски таксита. Радвам се, че  по моя критерий това е дестинация като за веднъж в живота и не смятам да се връщам изобщо там.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
преди 14 часа, Topfly каза:

Не е точно така! Хубаво е да си сверим часовниците, за да не се окаже, че четката ми за зъби е ходила на места, където не съм и предполагал :lol:

 

Преди малко говорих с един приятел, който преди 15 години е работил за Celebrity Cruises и реших, че е по добре да си изхвърля в боклука четката за зъби ;)

Той е бил сервитьор и заплата му е била 50 долара на месец!!! Всичко останало е идвало от бакшиши давани в плик централно или директно на служителите! На пътниците не са им удържали от сметката нищо, но са им давали насока по телевизора колко бакшиш да оставят. Парите след това обаче не се раздавали пропорционално, а според преценка на вишестоящите. Служителите точно поради това предпочитали да получават директно oт пътниците пари, които не са ги делили с никого. Имало е седмици, когато е изкарвал 100 долара, но е имало седмици, когато е печелил по 500 долара. Преди 15 години естествено това са били повече пари от днес. Данъци и осигуровки никой не е плащал. корабите са били регистрирани в офшорни зони и служителите прибирали кеша без никакви формалности и удръжки. Спането и храната естествено са били безплатни.

Схемата с ниско заплащане и бакшиши е била валидна само за служители работещи пряко с пасажерите, което означава, че горната ми сметка между колко служители се разделя бакшиша не е вярна. Бакшишите на един служител е възможно да се събират средно от 7-8 души...

 

За MSC cruses намерих обаче актуална информация, че заплатите на сервитьорите и камериерките е около 1000-1200 долара цък , но за бакшишите нищо не пише...

В други източници и за други круизни компании четох за заплати 800 евро плюс бакшиши и ентуално процент от оборота за продаден алкохол и безалкохолно от сервитьорите..

 

От горната информация ми е трудно да преценя, кое точно е най правилното поведение, но взаимно можем да си помогнем за да не сме нито глупави и наивни прахосници, нито клиенти които не оценяват коректно труда на обслужващия персонал...

 

Това мен най-много може да ме подлуди. Искам да дам, а той ми връща рестото и се чувствам, като някой който зорлем иска да го корумпира  ;)

Круизите са малко по-различна бира от останалите места. Всяка компания си има политика за бакшишите, която е най-добре да се спазва. Както бях написал и преди, при високия клас круизни компании (Crystal, Silversea, Saebourn, SeaDream и още няколко) бакшишите не са нужни изобщо (но какви цени, в замяна на това).

Иначе относно организацията на труда по круизните кораби - не попадат почти под никакъв държавен контрол и регулации (ако изключим например кораби под американски флаг - има един такъв на NCL в Хавай), бакшишите даже и да не се спускат централно от горе надолу, се очаква от висшестоящите другите да им връщат пари нагоре по-веригата (те навремето също са били низшестоящи). Нямам представа каква е точно системата, аз съм работил през втората половина на 90-те като "западняк" с почти пълни пасажерски права и на позиция, която не разчита на бакшиши, но случки като с четките за зъби изобщо, ама изобщо не са рядкост.
 

Рядкост е примерно случка с група евреи (пътници) от Ню Йорк (6-7 поредни кабини). В края на круиза никой от тях не оставя бакшиш. Съседните кабини означават, че един камериер се грижи за тях т. е. човека остава почти без доход за цялата седмица.  Предполагам знаете, как вечерта преди напускането на кораба си оставяте готовите куфари пред кабините, на сутринта ви ги вземат и си ги виждате чак на летището в града в който живеете (круизната компания се занимава със събирането им, трансфера до летището, чекирането (много често и самите самолетни билети са купени от круизната компания)... Т. е. понякога си виждате багажа след един-два дни... Та камериерите през нощта бяха отворили куфарите на тези, бяха се изходили във всеки един от тях и затворили отново. Съответно имало е време всичко да втаса добре, до момента когато куфарите се отворят у дома за да се раздадат подаръците... Тогава си спомням, че круизната компания раздаде безплатни круизи. Това е рядкост. Четките за зъби в задниците обаче е стандартна процедура, за която почти никой така или иначе не разбира ;)

Като отидете в атриума (централното лоби) на някой круизен кораб, много често се вижда табло със снимката на "Employee of the month" т. е. отличника на месеца, който винаги е някой от бедна държава на ниска длъжност. HR Менажерите на компаниите въртят такива програми, с редовни събрания, схеми за надъхване и пр. тъй като на тези хора им се дават много ниски заплати, с възможност да си докарат останалото от пътниците. Тотално лицемерие...

Присъствал съм на разговор на менажер с офиса на компанията, в случая в Лос Анжелис, относно преназначаването на някакъв филипинец (на speaker phone):

- Should I hire him again?

- Will the motherfu*er work for shit and eat it after?

- He will.

- Hire him.

Иначе обаче няма как да се докарат примамвливите цени на офертите, които цитирате тук... ;)  Та си има и обратна страна на водопадите от шампанско, джакузитата, басейните и театрите с мюзикалите... :):):)  Не, че някой е накарал тези хора да работят там насила. Те иначе повечето са тип хора, които освен с твърда ръка, просто няма как иначе да бъдат управлявани и държани под контрол. За да разпуснат им се бута евтин алкохол в бара за екипажа. На някои кораби в този бар съм виждал и ротативки (игрални автомати), над които лицемерно е поставен надпис "Не проигравайте надниците си тук, мислете за семействата си". ;)

В наше време повечето круизни компании се научиха да си събират нужните бакшиши предварително от кредитните карти на гостите или пък ги карат да депозират сумата преди да са започнали круиза.

  • Харесвам 7
Връзка към коментар
преди 2 минути , T.E.Lawrence каза:

Та да им "таковам" принципите на всички малайзийски таксита.

В Куала Лампур живеят различни етноси и за съжаление на всички таксиметрови шофьори са от китайски произход, а би ни се искало :)

 

От телевизионната кула на връщане вечерта на гишето/стоянката на такситата ни поискаха тройна цена за кратко разстояние и ние им казахме, че тая работа няма да стане. И си слязохме пеша.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
преди 2 часа, Topfly каза:

За ол инклузив хотел ли става дума, където няма плащане към сервитьорите? Ако няма някакво централно очакване за бакшиш като при круизите, а комуникацията е че в ол иклузива всичко е включено може би е нормално да не се дава бакшиш..

Плащат се напитките отделно, понякога у храната, та не е да няма плащане.

Има и дневен бар където се плаща всичко и там, се взимат по 5 евро на смяна, работи един човек.

Интересен факт е, че макар и рядко има индийци и винаги давали бакшиш.

Има и редовни клиенти от 20год, които дават винаги, но това са 1-2% от посетителите.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.