Прескочи до съдържание

Авиоинциденти...


Oshko

Препоръчани мнения

преди 14 часа, yordanov каза:

То този полет по принцип си каца в София на път за Лондон. Даже го видях преди малко като минаваше над града. 

 

Но се зачудих защо не пуснаха Уиз от Франкфурт да кацне преди него, тъй като беше въртял преди това няколко кръгчета... може заради това да е било. 

И аз веднъж се зачудих в Гугъл полети излезе София-Лондон с Иракчаните.

Връзка към коментар

Ан-124 Руслан е бил унищожен на летището в Триполи при нападение на 22-ри юни. Нападението е извършено с Ръчен противотанков гранатомет (РПГ), който вероятно също е съветско производство.

 

Самолетът е бил собственост на Libyan Arab Air Cargo. Така е изглеждал преди и след нападението:

 

1.jpg

 

2.jpg

 

3.jpg

 

 

 

 

  • Харесвам 1
  • Шок 3
  • Замислям се 1
Връзка към коментар

Самолет МД-88, изпълняващ редовен полет DL1425 от Атланта до Балтимор на 8 юли 2019, 154 души на борда, е бил на височина 33 000 фита, 30 морски мили северозападно от Ралей Дърнам, когато пилотите са взели решение за кацане на летище RDU. Машианата е кацнала успешно около 30 минути след това. Няма ранени и пострадали. Причина за решението - счупен и дрънчащ  spinner на левия двигател:

 

  • Харесвам 1
  • Шок 1
  • Замислям се 1
Връзка към коментар

Всички полети от и до Лондон - Гатуик са преустановени от 5:47 следобед местно време днес. Причината - проблем със системи на ATC:

https://twitter.com/Gatwick_Airport

Връзка към коментар

Боинг много се оср**а с този модел  :rolleyes: и изглежда  продължават да затъват в кашата, опитвайки се да решат един вероятно конструктивен дефект със софтуерни средства и елементарни маркетинг номера като ребрандиране, сякаш става дума за кафемашина, смартфон или телевизор. :unsure:
Жалко, защото това е (не ми се иска да казвам "беше") велика компания, създала множество чудесни самолети и друга авиационна и космическа техника.

  • Харесвам 4
Връзка към коментар

Куче е ухапало стюардеса на полет АА3506 от Далас до Грйнсборо (Северна Каролина) в понеделник. Стюардесата има 5 шева.

https://www.usatoday.com/story/travel/airline-news/2019/07/23/american-flight-attendant-bitten-emotional-support-dog-dallas-north-carolina-stitches/1808632001/

Кучето не е service animal, а emotional support animal (ESA).

 

  • Шок 1
Връзка към коментар

Според директива на EASA компютърните системи на А350 трябва да се рестартират на 149 часа за да няма проблеми. Доста успокоително решение...

 

Software

Airbus A350 software bug forces airlines to turn planes off and on every 149 hours

https://www.theregister.co.uk/2019/07/25/a350_power_cycle_software_bug_149_hours/

Връзка към коментар

За щастие не е за всички А350, а само за някои - А350-941.

Статията малко си  противоречи:

Quote

Some models of Airbus A350 airliners still need to be hard rebooted after exactly 149 hours,

Quote

...For all other A350-941s, operators need to completely power the airliner down before it reaches 149 hours of continuous power-on time.

Иначе посочената причина е прозаична - buffer overflow...

Ако го рестартират на земята, по-скоро е ок. Но ако следва да го рестартират на 149-ия час и самолетът е някъде над Атлантика или Пасифика, не е ОК сякаш 🙂

 

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Това е по-скоро журналистическа интерпретация, която случайно или не те вкарва в размисли в определена посока. 

 

EASA в случая просто казват, че след като Airbus са предложили решение, временната мярка от предишната директива от преди две години с рестартирането трябва да се прилага само за самолети, които все още не са преминали въпросния софтуерен ъпгрейд.

 

Освен това явно EASA не смятат проблема за достатъчно сериозен, за да направят софтуерния ъпгрейд задължителен и оставят на авиокомпаниите да преценят кога да го направят.   

 

https://ad.easa.europa.eu/ad/2017-0129R1

 

Предполагам, че този тип новини вече предизвикват достатъчен интерес и затова и се занимаваме с тях...
 

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
7 minutes ago, Adventurer said:

Освен това явно EASA не смятат проблема за достатъчно сериозен, за да направят софтуерния ъпгрейд задължителен и оставят на авиокомпаниите да преценят кога да го направят.  

След първият инцидент с 737MAX регулаторите също не сметнаха, че софтуерният проблем за достатъчно голям, за да ги спрат.. Не казвам, че е същото, но регулаторните органи си проиграха голямото доверие, което си бяха изградили преди проблемите с 737 Max.

Връзка към коментар
преди 9 минути , Topfly каза:

След първият инцидент с 737MAX регулаторите също не сметнаха, че софтуерният проблем за достатъчно голям, за да ги спрат.. Не казвам, че е същото, но регулаторните органи си проиграха голямото доверие, което си бяха изградили преди проблемите с 737 Max.

Това е така, само че нито медиите, нито пък ние можем да бъдем по-добри регулатори особено когато дори не получаваме достатъчно информация. Иначе аз съм критикувал регулаторите повече от всеки друг в този форум точно по повода, които споменаваш.   

 

В случая, ако смяташ това за проблем предполагам би ти било интересно колко са неъпгрейднатите самолети и има ли въобще такива, каквато информация няма как да бъде извлечена от директивата, както медиите го представят.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Предписания от типа на "изпълнявайте еди какво си на всеки Х часа, докато не го оправите постоянно по еди кой си начин" са ежедневие. И нарочно го пиша толкова общо, защото може да се отнася за много неща по самолетите - от софтуер, до временни повреди причинени от малки инциденти, та дори до конструктивни дефекти. 

 

Ако се спираха цели флоти при най-малките проблеми, в момента нямаше да има самолет в небето. 

На който му се чете повече: https://ad.easa.europa.eu/

  • Харесвам 1
  • Браво 1
Връзка към коментар
8 hours ago, Георги said:

Предписания от типа на "изпълнявайте еди какво си на всеки Х часа, докато не го оправите постоянно по еди кой си начин" са ежедневие. И нарочно го пиша толкова общо, защото може да се отнася за много неща по самолетите - от софтуер, до временни повреди причинени от малки инциденти, та дори до конструктивни дефекти. 

 

Ако се спираха цели флоти при най-малките проблеми, в момента нямаше да има самолет в небето. 

На който му се чете повече: https://ad.easa.europa.eu/

Технически не съм много грамотен, но за мен лично е изненадващо, че освен за механичните части на самолета подобно предписание може да има за софтуера. Ако можеше лесно да се изчисли след колко точно часа ще забие компютъра, защо и при домашните компютри няма предписание за автоматичен рестар тна компютритe? Толкова ли е сложно предварително да се зададе такъв свръкапацитет на хардуера на самолета, че никога да не се достига до забиване?

 

Ако е толкова лесно да се изчисли, че точно до 149 часа няма да забие компютъра, как при конструирането на самолета за допуснали такава елементарна конструктивна грешка, която допуска забиване на компютъра? Каква е гаранциата, че и сега не са допуснали грешка и компютърът няма да  забие след 100 часа работа? За мен лично ми изглежда малко страшно, че от един рестарт на компютъра зависи авиационната сигурност, но може би съм аматьор в областта и имам прекалени очаквания към специалистите...

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Може да се изчисли, разбира се, особено когато става въпрос за препълване на паметта и е ясно какво я предизвиква. Ето една стара история за точно такъв популярен бъг на Windows, които е засегнал и трафик контрола в Калифорния.

 

https://sites.google.com/site/edmarkovich2/whywindows95andwindows98wouldcrashafter49.7daysofuptime

 

https://www.neowin.net/news/microsoft-server-crash-nearly-causes-800-plane-pile-up/

 

И нека да не залитаме излишно в разговори тип "какво, ако...?", защото това до никъде не води.

 

Относно решенията на регулаторите в такива ситуации, предполагам че все пак това е доста тънък баланс между сигурност и бизнес интересни, нали се се сещаш, че приземяване на даден модел самолет не е толкова лесно решение и освен огромни финансови загуби може и да фалира някоя авиокомпания. Много е лесно да се каже, че сигурността е винаги на първо място, но ако се изпадаше в крайности за щяло и нещяло, както Георги е казал, конкуренцията и малките компании в този сектор отдавна нямаше да съществуват.

 

И нека все пак си припомним, че авиационната сигурност следва модела на швейцарското сирене с много нива на защита и за да се случи сериозен инцидент са необходими много сериозни грешни на всички нива, какъвто всъщност беше случая с 737 MAX, който си е направо за учебник. 

 

swiss.jpg.bd221b76a86d84feb64aca617fca04d3.jpg

 

 

катастрофален дизайн (Boeing) -> тотално неадекватен регулатор (FAA), друг недостатъчно адекватен регулатор (EASA), трети декоративни регулатори -> недостатъчно заинтересувани авиокомпании -> недостатъчно подготвени пилоти    

 

Затова и преди казах, че ако не се променят нещата на всички нива ще мине време, вероятно достатъчно дълго, за да забравим и пак ще се натрупат грешки, които рано или късно ще доведат отново до нов подобен инцидент.   

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
преди 3 часа, Topfly каза:

Технически не съм много грамотен, но за мен лично е изненадващо, че освен за механичните части на самолета подобно предписание може да има за софтуера. Ако можеше лесно да се изчисли след колко точно часа ще забие компютъра, защо и при домашните компютри няма предписание за автоматичен рестар тна компютритe? Толкова ли е сложно предварително да се зададе такъв свръкапацитет на хардуера на самолета, че никога да не се достига до забиване?

 

Ако е толкова лесно да се изчисли, че точно до 149 часа няма да забие компютъра, как при конструирането на самолета за допуснали такава елементарна конструктивна грешка, която допуска забиване на компютъра? Каква е гаранциата, че и сега не са допуснали грешка и компютърът няма да  забие след 100 часа работа? За мен лично ми изглежда малко страшно, че от един рестарт на компютъра зависи авиационната сигурност, но може би съм аматьор в областта и имам прекалени очаквания към специалистите...

По-вероятно е тези 149 часа да са приблизително (с малък резерв) най-малкото време, за което буферът ще се препълни. Абсурдно е да си мислиш, че някой може с точност да определи настъпването на този момент, при положение, че компютрите не изпълняват абсолютно идентични поредици от действия и процедури, така че при един препълването може да настъпи на 150-ия час, а при друг - на 204-тия.

Не бъркай също така конструирането на самолета с конструирането на компютъра в него. Още по-малко пък забърквай писането на софтуера, който, освен всичко друго, може да се дописва, пренаписва, коригира и т.н., така че след 10 години компютърът, респективно самолетът, да има съвсем друго „мислене“.

Домашните компютри също нямат място в сравнението ти, защото те са домашни. Самолетът не е дом. Има съвсем други критерии за оценка на риска, съвсем други прагове и аргументи за вземане на решения, а също и съвсем друг хардуер и софтуер. Не мисля, че самолетите работят под Windows 10... Но може и да греша. По-склонен съм да заложа на XP :smile:, ако са с редмъндска ОС. Не ми се вярва да са с RTOS. Някой от познавачите да каже, моля :smile:

 

Представям си как ще изохкаш по адрес на безопасността, ако ти кажа, че много космически апарати се управляват от процесори х86, Хъбъл например е с 486 :grin: Даже преди година-две NASA май пак търсеха да изкупуват такива процесори, които вече са стари даже и за ключодържатели.

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.