Прескочи до съдържание

Как ще се пътува след Брекзит?


Препоръчани мнения

Предлагам в тази тема да събираме статии и информация за евентуалните последици от Брекзит за пътуващите.

 

"Ще мога ли да пътувам със самолет", или какво ще стане с въздушния транспорт след Брекзит

 

Най-лошият сценарий за авиацията след Брекзит бе избегнат благодарение на плановете за извънредни ситуации в Лондон и Брюксел. След като Великобритания напусне ЕС обаче, нищо няма да е същото, особено ако договорената между тях сделка не бъде одобрена от британските депутати. "Политико" обобщава какво може да се случи с полетите между Великобритания и ЕС след деня на Брекзит – 29 март.

 

Ще мога ли да резервирам билет между ЕС и Великобритания след 30 март?

 

Да (вероятно).

 

Най-добрият сценарий за пътниците е, ако споразумението за излизане от ЕС бъде одобрено от британския парламент на 14 януари. Ако това се случи, въздушните транспортни услуги между ЕС и Обединеното кралство ще останат същите поне до края на 2020 г. (а вероятно и по-дълго), като през този период преговарящите се надяват да договорят постоянно споразумение за въздушния транспорт.

 

Вълненията в британския парламент обаче са знак, че сделката може да не бъде одобрена, което създава опасност Великобритания да напусне съюза без споразумение. През декември Европейската комисия предложи серия от извънредни планове за този сценарий, които, ако бъдат одобрени от 27-те останали държави членки, ще позволят директните полети между ЕС и Великобритания за период от 12 месеца след 30 март. Така че, да, дори и в случай на Брекзит без сделка, ще можете (след одобрение на плановете на комисията от страните членки и от Европейския парламент) да летите между ЕС и Великобритания и обратно.

 

Ще остане ли въздушният транспорт същият?

 

Не.

 

Комисията настоява, че това е само основата на споразумение и освен че е по-малко от това, което Великобритания вече има, то е само временно. Британските авиолинии ще загубят правото си да извършват вътрешноевропейски полети. Те освен това ще загубят правото да обслужват полети от Великобритания до ЕС и оттам до друга дестинация – например Лондон-Мадрид-Буенос Айрес.

 

Авиокомпаниите ще могат да продължат да оперират по маршрутите, които вече съществуват, но няма да могат да откриват нови.

 

Операторите освен това не могат да добавят нови полети към съществуващи маршрути, например ако има два дневни полета до Рига от "Гетуик", не може да се добави трети.

 

"Това ограничаване на развитието на въздушната свързаност от сценария без сделка е детайл, който има значение. Ако той се приложи и от Великобритания за авиолиниите на ЕС-27, ще доведе до загубата на 140 хил. нови полета и почти 20 милиона пътници на британско-европейския пазар", коментира Оливие Янковец, генерален директор на ACI Europe.

 

Трябва ли пътниците от САЩ или други държави да се тревожат от Брекзит?

 

Да.

 

Около половината от всички пътуващи до Великобритания от САЩ продължават към други страни от ЕС, което означава, че американците могат да срещнат сериозни затруднения и американските превозвачи могат да загубят голяма част от бизнеса си.

 

Ще се нуждаят ли британците от визи, за да пътуват до ЕС и обратното?

 

Комисията реши да предостави безвизов статут на британците, което ще им позволи да остават в ЕС за период до 90 дена. Това означава, че британските граждани ще могат да отидат на почивка или да посетят приятелите и семействата си на континента, но може да трябва да кандидатстват за визи, ако възнамеряват да останат по-дълго от три месеца. Британците освен това ще трябва да плащат такса от 7 евро според новата Европейска информационна система за разрешение за пътуване.

 

Европейските граждани може също да не се нуждаят от визи, за да посетят Великобритания за кратък период от време, но британското правителство предложи нов имиграционен план, който ще ги постави в същата категория като останалата част от света, що се отнася до кандидатстването за работа или имиграцията. Планът по всяка вероятност няма да влезе в сила преди 2025 г.

 

https://www.dnevnik.bg/evropa/2019/01/06/3369368_shte_moga_li_da_putuvam_sus_samolet_ili_kakvo_shte/?ref=home_editorial

  • Харесвам 9
  • Шок 1
Връзка към мнение
Quote

Говорител на транспортното министерство каза, че Германия е в близък контакт с Великобритания, за да се избегне прекъсване на въздушните транспортни връзки в случай на Брекзит без сделка.

https://www.dnevnik.bg/evropa/2019/01/07/3371272_brjuksel_otnovo_izkljuchi_predogovariane_na_sdelkata/?ref=home_main_news

Връзка към мнение

Нямам представа кое е най-добро решение. Тази тема е за пътуване и в този контекст беше мнението ми. Знам също, че всяко решение ще засегне милиони хора, стремя се да не бъда съдник и просто казах, че е добре да се изчака решението на Правителството, за да се коментират сценариите. 

Връзка към мнение

Темата е формулирана "Как ще се пътува след Брекзит". Моля коментарите да бъдат свързани с възможните проблеми при пътуване след Брекзит.

  • Харесвам 3
Връзка към мнение

FT цитира служители в ЕК, които не виждат как  BA може да продължи да оперира полетите си до летища на територията на ЕС при евентуален изход без сделка:

https://www.reuters.com/article/us-britain-eu-iag/brussels-casts-doubt-on-iags-no-deal-brexit-flight-plan-ft-idUSKCN1P22G6

  • Шок 1
Връзка към мнение

Авиокомпаниите ще получат една година срок да си променят собствеността при евентуален твърд Брекзит

 

EU ready to consider extra time for UK airlines in case of no-deal Brexit

https://www.euractiv.com/section/uk-europe/news/eu-ready-to-offer-uk-airlines-extra-time-in-case-of-no-deal-brexit/

 

Най-проблематични са авиокомпаниите от групата IAG (British Airways, Iberia, Vueling и Level)

  • Харесвам 1
  • Браво 1
Връзка към мнение

то е ясно, че ще измислят нещо, просто иначе би имало твърде голям катаклизъм, който никой не иска

  • Харесвам 1
Връзка към мнение
4 minutes ago, neuromancer said:

то е ясно, че ще измислят нещо, просто иначе би имало твърде голям катаклизъм, който никой не иска

Въпросът е какво точно ще измислят и как ще решат проблемите. За мен най-рискови изглеждат код-шеринг споразуменията на американски авиокомпании към ЕС. British Aiways например може да продължи да лети към ЕС, но без правото да дава на код шеринг на американските си партньори. Който има такъв билет, може да пие една студена вода...

  • Харесвам 1
Връзка към мнение
преди 36 минути , Topfly каза:

Който има такъв билет, може да пие една студена вода...

 

А може просто спре да следи темата тук,  както и тази за Al Italia. Нека се тревожи за истински неща  😉

Редактирано от stanimir
  • Харесвам 2
Връзка към мнение
преди 18 минути , Topfly каза:

Въпросът е какво точно ще измислят и как ще решат проблемите. За мен най-рискови изглеждат код-шеринг споразуменията на американски авиокомпании към ЕС. British Aiways например може да продължи да лети към ЕС, но без правото да дава на код шеринг на американските си партньори. Който има такъв билет, може да пие една студена вода...

Ами пак не би трябвало. Вместо полет ААхххх ще преиздадат билета да е с БАуууу примерно. Това не са някакви физичски закони, които няма как да заобиколиш, това всичко са просто фантазии, измислици...

Ако и двете засегнати страни не искат проблеми, е въпрос просто на един подпис.

 

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

Според мен и да останат, и да си бегат, каквото и да се говори по медиите, като се тегли чертата, за нас като пътуващи нещата реално няма да се променят. Ама да не навлизам в политиката, дори и като казвам, че не навлизам, за да не реши някой, че пак иронизирам ... 🙂

  • Харесвам 4
Връзка към мнение

Британците не са идиоти, така че дори да излязат от ЕС, което все още не е сигурно как и кога ще стане, гражданите на ЕС ще продължат да посещават Великобритания без визи, както и британците ЕС. Друг е въпросът какво ще стане с хората, които искат да работят, но този форум е туристически, а не имигрантски, така че от туристическа гледна точка не мисля, че ще има проблем. Никой няма интерес да спре туристическия поток в която и да е посока Британия-ЕС или ЕС-Британия, така че мисля, че има нужда от излишни драматизации. С две думи, напълно съм съгласен с Брани.

  • Харесвам 2
Връзка към мнение
46 minutes ago, Crazy Horse said:

Британците не са идиоти, така че дори да излязат от ЕС, което все още не е сигурно как и кога ще стане, гражданите на ЕС ще продължат да посещават Великобритания без визи, както и британците ЕС. Друг е въпросът какво ще стане с хората, които искат да работят, но този форум е туристически, а не имигрантски, така че от туристическа гледна точка не мисля, че ще има проблем. Никой няма интерес да спре туристическия поток в която и да е посока Британия-ЕС или ЕС-Британия, така че мисля, че има нужда от излишни драматизации. С две думи, напълно съм съгласен с Брани.

Британците не са идиоти и европейците не са идиоти, но се стигна до идиотска ситуация при която няма споразумение за Брекзит 😞 Пътуването има стотици аспекти и не може просто да се сведе до това ще може или не може да се пътува. Два месеца преди Брекзит все още не е ясно ще има ли нужда от международен паспорт за пътуване до Великобритания, а ваденето на паспорт по нормалната процедура е 30 дни. Ваденето на международен паспорт през посолството може да изисква дори и месеци, а това засяга стотици хиляди граждани на ЕС работещи във Великобритания и стотици хиляди британци живеещи в ЕС. Ето няколко аспекта на пътуването събрани от Скайскенер, които щяха да са решени със споразумението, но сега висят във въздуха...

 

 

Brexit: Travelling to the EU with a UK passport

 

First things first – make sure you check your passport is still valid. That’s because in the event of a no-deal Brexit, if you’re travelling to a country in the EU after 29 March 2019, you’ll need at least 6 months left on your UK passport from the date you start your trip (that includes all adult and child passports).

Did you renew your passport before it expired? Extra months might have been added to your expiry date, which may not count towards the 6 months you’ll need remaining. Check the latest official guideline updates on this gov.uk page.

Have you got fewer than six months remaining?

If you don’t have at least 6 months remaining on your passport, you should renew your passport in plenty of time before you travel. According to gov.uk, it can take around 3 weeks to get a new passport, but it could take longer at busy times or if they need more information from you.

If you find you need a new passport urgently there are various fast-track options available, but they are more expensive.

Will flights to and from the UK be affected?

Even in the event of a no-deal scenario, the European Commission has said that UK airlines would still be able to fly between the UK and the EU. That said, if you’re travelling after 29 March, it’s worth checking the terms and conditions of the airline you’re flying with so you know what would happen if flights are affected.

 

For the latest updates, please check gov.uk.

Are there any changes to passenger rights?

The UK Government has guaranteed that for passengers flying out of the UK, there will be no change. EU passenger rights will stay the same, as they’ll be carried over into UK law straight after the EU exit.

This means:

  • travellers who are not allowed to board, are delayed, or face cancellations are still given the same assistance and compensation that they would be today – the Civil Aviation Authority (CAA) has more on this
  • travellers with mobility issues will still be given the same assistance from airports and airlines that they are given today
  • if a travel provider becomes insolvent, UK consumer protection laws would still apply – the CAA has more on this too

 

Will you need a new driving licence?

In the case of no deal, your UK driving licence might not be valid by itself anymore when you’re driving in the EU. It’s possible you’ll need to apply for an International Driving Permit (IDP).

An IDP is a special licence that you’d carry along with your normal driving licence. It lets you drive outside the UK. There are different types of IDP depending on which country you’ll be driving in.

Before travelling and ahead of picking up your hire car in the EU, please check the most up to date information on gov.uk and read the terms and conditions of the hire car company you’ve used.

Will the European Health Insurance Card (EHIC)  still be valid?

It’s expected to be continued during the transition period, but check for updates on this gov.uk page.

 

Will mobile phone roaming charges increase?

If the UK leaves the EU without a deal, the costs of roaming services might change.

For the latest information, please check this gov.uk page on mobile roaming.

What about travelling by train?

If you’re travelling by train in the UK, your rights will stay the same.

Arrangements for cross-border services would depend on agreements that the UK negotiates.

Be sure to check the latest rail guidance on gov.uk.

 

What about travelling with pets?

In the case of no deal, the UK would become a third country in the EU Pet Travel Scheme. This means that pets would still to be able to travel, but the documents and health checks you need will change.

If you want your pet to come with you, you should contact your vet at least 4 months before your trip starts.  

Check this gov.uk page for the latest updates.

Want to know more? Please check the official guidance from the UK Government and always remember to carefully read the terms and conditions of the company you’re travelling with.

https://www.skyscanner.net/news/brexit-traveller-information

 

Редактирано от Topfly
  • Харесвам 1
Връзка към мнение

Wizzair и те са подготвили съвети, които са насочени по-скоро към британски граждани, в случай на Брекзит без сделка:

 

https://wizzair.com/en-gb/information-and-services/travel-information/brexit-notice-uk-passport-holders#/

  • Харесвам 1
  • Смея се 1
Връзка към мнение

Визи, книжки... Нови документи за пътуване заради Brexit

https://www.dnes.bg/eu/2019/01/18/vizi-knijki-novi-dokumenti-za-pytuvane-zaradi-brexit.399564

 

Тереза Мей вече не изключва публично варианта за твърд Brexit

https://www.investor.bg/evropa/334/a/tereza-mei-veche-ne-izkliuchva-publichno-varianta-za-tvyrd-brexit-275523/

 

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

Летища, митници, търговия: Европа се готви за хаотичен Brexit

Великобритания предвижда хиляди държавни служители и няколко милиарда лири за мерки за облекчаване на на най-лошите последици

https://www.investor.bg/evropa/334/a/letishta-mitnici-tyrgoviia-evropa-se-gotvi-za-haotichen-brexit-275577/

Редактирано от Topfly
Връзка към мнение

При евентуален твърд брекзит 300 споразумения между ЕС и Великобритания ще загубят сила, като вероятно значителна част от тях се отнасят до пътуването и митническия контрол.

 

300 нови договора между Лондон и ЕС при твърд Brexit!?

https://www.dnes.bg/eu/2019/01/21/300-novi-dogovora-mejdu-london-i-es-pri-tvyrd-brexit.399737

 

Най-интересната част от статията е, че според двустранните споразумения между България и Великобритания само фалиралата “БГА Балкан“ може да лети от българска страна към Великобритания...

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

Според IATA до 5 милиона самолетни билета могат да бъдат анулирани при евентуален твърд Брекзит.

 

Why Hard Brexit Could Rip Up Five Million Flight Tickets

http://fortune.com/2019/01/21/hard-brexit-flights-cancelled/

  • Шок 1
Връзка към мнение

Това е излишно търсене на сензации. Никой няма да допусне толкова полети да пропаднат и милиони билети да бъдат анулирани. Но, пусти сензации, щракат ли щракат читателите, като мухи на мед налитат.

  • Харесвам 2
  • Замислям се 1
Връзка към мнение
19 hours ago, Crazy Horse said:

Това е излишно търсене на сензации. Никой няма да допусне толкова полети да пропаднат и милиони билети да бъдат анулирани. Но, пусти сензации, щракат ли щракат читателите, като мухи на мед налитат.

Няма смисъл от излишно политизиране на темата и опит да се предвиди какво точно ще стане. Ако си толкова сигурен, че няма да има твърд Брекзит, направи залог при някой букмейкър и вземи парите на песимистите 🙂 Аз лично не се опитвам, а и не това е целта на темата, да се прави прогноза за Брекзит. По скоро е важно да се информираме първи какви ще са евентуално ефектите за пътуващите при различните сценарии, като естествено твърдият Брекзит е най-несигурният сценарий.

 

Горното което цитирах не е просто сензация на някой вестник, а изчисление на IATA, която е организация на 264 авиокопмпании от цял свят.

 

Все повече компании вече правят конкретни стъпки във връзка с Брекзит, което показва, че десижънмейкърите приемат въпроса много сериозно:

 

Quote

182-годишната британска фериботна компания P&O обяви, че изтегля корабите си от британските регистри. Шестте ферибота ще плават под кипърски флаг, защото така компанията ще запази данъчни облекчения, които предоставя Европейския съюз.
 

https://dariknews.bg/novini/sviat/kompanii-obiaviha-che-napuskat-velikobritaniia-zaradi-brekzit-2143734

 

 

 

Редактирано от Topfly
  • Харесвам 1
Връзка към мнение

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.

×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.