Прескочи до съдържание

Ryanair и Wizzair са глобени в Италия заради платения ръчен багаж


Препоръчани мнения

Добре де, айде ще играя Devil's Advocate донякъде, нека се съгласим, че има голяма непрозрачност в този бизнес, която обърква масовия неинформиран потребител (не оправдавам John Doe, но той няма да се промени) и от която НТА масово се възползват. Да кажем и че определена стандартизация може да избистри нещата и доведе до приемлив баланс в тази взаимозависимост без да се стига до крайности и ограничаване на конкуренцията, което би навредило и на двете страни.

 

Категорично обаче съм на мнение, че услуга без ръчен багаж трябва има, най-малкото, защото тя не ограничава, а дава възможност за избор, и никакви "стандарти" измислени от други търговци в други времена изцяло в техен интерес няма как да са валиден аргумент. Нека не забравяме, че точно НТА разбиха повечето от тези „стандарти“ и така превърнаха един транспорт, които беше често недостъпен за масовия потребител в един от най-масовите. Няма да е лошо и да избягваме Reductio ad absurdum, защото така разумен спор не се води, особено ако ще броим копчета и чорапи...

 

Предлагам стандарт включващ няколко ясно определени класове билети, които всички АК задължително ще трябва да спазват и ясно да обозначават, а тези които предлагат Basic и/или Light задължително ще трябва да имат и Standard, за да могат лесно да се сравняват в търсачките. 

 

ECONOMY BASIC - без багаж (освен раницата под седалката)

ECONOMY LIGHT - само с ръчен багаж

ECONOMY STANDARD - с ръчен и чекиран багаж

ECONOMY CLASSIC - с ръчен, чекиран багаж и кетъринг

 

Освен това, стандарт за минималния размер на ръчния багаж също би ограничил сегашния съвсем умишлено организиран хаос. Стандартът обаче няма да се занимава с това дали John Doe ще се седи до собствената си жена или до нечия друга и други неща от подобен род, които не са основна цел на услугата. 

 

Доизчистваме сега стандарта, постигаме "консенсус" по този въпрос, който ще определим като "всички без @Topflyне за друго, а защото не е добре да има пълно единомислие, някак странно напомня за други времена… пращаме ме го в EU и решаваме проблема. 

 

 

PS: На вън има сняг… отидете на ски, шейни, бой със снежни топки и каквото ви харесва… после пак ще спорим ако има за какво.

  • Харесвам 6
Връзка към коментар
преди 29 минути , Adventurer каза:

Добре де, айде ще играя Devil's Advocate донякъде, нека се съгласим, че има голяма непрозрачност в този бизнес, която обърква масовия неинформиран потребител (не оправдавам John Doe, но той няма да се промени) и от която НТА масово се възползват. Да кажем и че определена стандартизация може да избистри нещата и доведе до приемлив баланс в тази взаимозависимост без да се стига до крайности и ограничаване на конкуренцията, което би навредило и на двете страни.

 

Категорично обаче съм на мнение, че услуга без ръчен багаж трябва има, най-малкото, защото тя не ограничава, а дава възможност за избор, и никакви "стандарти" измислени от други търговци в други времена изцяло в техен интерес няма как да са валиден аргумент. Нека не забравяме, че точно НТА разбиха повечето от тези „стандарти“ и така превърнаха един транспорт, които беше често недостъпен за масовия потребител в един от най-масовите. Няма да е лошо и да избягваме Reductio ad absurdum, защото така разумен спор не се води, особено ако ще броим копчета и чорапи...

 

Предлагам стандарт включващ няколко ясно определени класове билети, които всички АК задължително ще трябва да спазват и ясно да обозначават, а тези които предлагат Basic и/или Light задължително ще трябва да имат и Standard, за да могат лесно да се сравняват в търсачките. 

 

ECONOMY BASIC - без багаж (освен раницата под седалката)

ECONOMY LIGHT - само с ръчен багаж

ECONOMY STANDARD - с ръчен и чекиран багаж

ECONOMY CLASSIC - с ръчен, чекиран багаж и кетъринг

 

Освен това, стандарт за минималния размер на ръчния багаж също би ограничил сегашния съвсем умишлено организиран хаос. Стандартът обаче няма да се занимава с това дали John Doe ще се седи до собствената си жена или до нечия друга и други неща от подобен род, които не са основна цел на услугата. 

 

Доизчистваме сега стандарта, постигаме "консенсус" по този въпрос, който ще определим като "всички без @Topflyне за друго, а защото не е добре да има пълно единомислие, някак странно напомня за други времена… пращаме ме го в EU и решаваме проблема. 

 

Без да съм адвокат на дявола, точно това и аз имах предвид. Чудесно обобщение - за мен! 

 

Нека има една база. Нямам предвид да е с платен чекиран багаж - не е нужна ирония. Но да е ясно на какво имаш право. Наскоро купувах билет - няма да казвам колко дни и какво ровене падна, докато разбера на какво имам право изобщо и направя избор. Не знам, може и да съм глупава, но определено беше ужасно времеемко и бях изненадана от огромните разлики в различните авиокомпании - говоря само за ръчен багаж! А все пак има хора, които не владеят чужд език...

 

И да, хората определено са на различно ниво в степента си на информираност. Не е само John, но е и Pierre, и Иван... Пътуващите в този форум, а и в други чуждестанни форуми не сме хванали Господ за шлифера - excuse my French - поради факта, че знаем повече, защото сме луди на тема пътуване. И не малко агенции се възползват от тази неинформираност... 

 

преди 47 минути , Adventurer каза:

 

PS: На вън има сняг… отидете на ски, шейни, бой със снежни топки и каквото ви харесва… после пак ще спорим ако има за какво.

А които имат само слънце? 🙂 

Връзка към коментар
4 minutes ago, Rainy said:

И да, хората определено са на различно ниво в степента си на информираност. Не е само John, но е и Pierre, и Иван... Пътуващите в този форум, а и в други чуждестанни форуми не сме хванали Господ за шлифера - excuse my French - поради факта, че знаем повече, защото сме луди на тема пътуване. И не малко агенции се възползват от тази неинформираност... 

Ти си луда на тема пътуване, отделяш немалко време за да си намериш билети, които ти харесват, да си сглобиш пътуването по вкуса си и т.н.

Резултат е, че си удовлетворена и излиза изгодно пътуването ти. Съпоставимо с друг турист, който не е толкова навътре и т.н. - той си плаща на агенция, дали за билети, дали за цяло пътуване и т.н. - това не прави агенциите обирджии...

Всеки с интересите си и хобито си - въпросния човек, който си е платил като поп за пътуването на агенциите, пък може да я маняк на тема автомобили, да е отделил време и усилия и да си е купил същия като автомобила, който ти си си купила, но с 30% по-евтино. Това прави ли дилърите на автомобили, че са се възползвали от твоята неинформираност и са те обрали ?  И трябва ли КЗП или който и друг там да глобява дилърите, защото екстрите на автомобилите не са стандартизирани и потребителя не може лесно да съпоставя оферти, например някой имат екстра автопилот, други круиз контрол, трети адаптивен круиз контрол, радарен автопилот и т.н. което може да е объркващо за потребителя - и сега да режем глави за това ли?

Колкото повече регулации под формата на "стандарти" има, толкова повече ни зомбират и ни превръщат в роботизирани пионки, без индивидиалност и право на мислене. Може би и това е целта, но на мен не ми харесва и определено не съм щастлив от това .....

Връзка към коментар

ДОбра идея за базаов модел ( след като масово се иска от хората да има такъв ) но се съмнявам че може да се постигне а и ще се спре до тук. После ще се иска стандарт за храна ( в единия самолет има вафла а в другия вафла с боза ) и така с местата, бордните карти защо ще се плащат на чек ин и т.н.

 

И в крайна сметка разлика между редовни и НТА авиокомпании няма да има. А и цените ще трябва да се уеднаквят.

 

Колкото повече стандартизираме , толкова по малка свобода на избор ще имаме.

 

ПП. А и аз не мисля че всеки трябва да разбира от всичко. Не му е ясно - чете, ако пак не му е ясно - лошо няма , има агенции за това.

  • Харесвам 3
Връзка към коментар
преди 7 минути , georgebg каза:

...това не прави агенциите обирджии...

 

преди 7 минути , georgebg каза:

Това прави ли дилърите на автомобили, че са се възползвали от твоята неинформираност и са те обрали ? 

Разбира се, че не. Но принципът е, че неясните правила създават условия за неправилно взети решения. И ако аз не съм толкова пряко засегната - плащам сметки за сам човек при пътуване, то едно четиричленно семейство може да има сериозен допълнителен дерт.

 

преди 7 минути , georgebg каза:

И трябва ли КЗП или който и друг там да глобява дилърите, защото екстрите на автомобилите не са стандартизирани и потребителя не може лесно да съпоставя оферти, например някой имат екстра автопилот, други круиз контрол, трети адаптивен круиз контрол, радарен автопилот и т.н. което може да е объркващо за потребителя - и сега да режем глави за това ли?

Колкото повече регулации под формата на "стандарти" има, толкова повече ни зомбират и ни превръщат в роботизирани пионки, без индивидиалност и право на мислене. Може би и това е целта, но на мен не ми харесва и определено не съм щастлив от това .....

Липсата на регулации и свобода на духа - романтика в действие. Но ние сме първите - поради нивото ни на информираност, които претендираме за обезщетения, когато някоя регулация е нарушена. Или не е така? 

 

 

Редактирано от Гост
Връзка към коментар
преди 3 минути , Rainy каза:

...Но ние сме първите - поради нивото ни на информираност, които претендираме за обезщетения, когато някоя регулация е нарушена. Или не е така? 

Тук не става въпрос за нарушена регулация а за нарушени договорни отношения. Ние сме подписали (един вид договор) за точно този вид билет , включващ или не екстри, но авиокомпанията не си е изпълнила договорката - закъснял полет, изгубен багаж, изпусната връзка- и ние сме претърпели загуба от това.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
В момента, funny каза:

Тук не става въпрос за нарушена регулация а за нарушени договорни отношения. Ние сме подписали (един вид договор) за точно този вид билет , включващ или не екстри, но авиокомпанията не си е изпълнила договорката - закъснял полет, изгубен багаж, изпусната връзка- и ние сме претърпели загуба от това.

Но този договор е въз основа на регулации в ЕС. Или не е така? 

Връзка към коментар
преди 4 минути , Rainy каза:

Но този договор е въз основа на регулации в ЕС. Или не е така? 

Регулациите просто улесниха процеса. Иначе и без тях всеки можеше да си поиска обещетение чрез съд , по общия ред , но ставаше по-тромаво и бавно. Не отнеха право на потребителя , нито на авиокомпанията . Авиокомпанията отново може да да не плати и да докаже в съда "правотата си" ако смята че не е нейна вината.

 

Регулирането с цел уеднаквяване на услугата предлагана от авиокомпаниите определено ще доведе до улеснение на процеса на закупуване на билета, но надали ще е и до удовлетвореност на потребителя, защото ще му отнеме правото на избор на различен продукт от "стандарта". 

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
преди 1 минута , funny каза:

Регулациите просто улесниха процеса. Иначе и без тях всеки можеше да си поиска обещетение чрез съд , по общия ред , но ставаше по-тромаво и бавно. Не отнеха право на потребителя , нито на авиокомпанията . Авиокомпанията отново може да да не плати и да докаже в съда "правотата си" ако смята че не е нейна вината.

И не само по-бавно, но много хора нямат и финансова възможност да преследват авиокомпаниите по съдебен ред. Регулациите - в общия смисъл, включително и трудови, например - дават точно шанс на тези хора. Всеки има право да съди дадена компания, примерно, но колко могат да си го позволят? 

И точно този форум - доколкото съм виждала - е огромен защитник на ЕС и неговите регулации. Авиокомпаниите не са си сключили договорите от добро сърце за пътниците си. 

 

преди 4 минути , funny каза:

Регулирането с цел уеднаквяване на услугата предлагана от авиокомпаниите определено ще доведе до улеснение на процеса на закупуване на билета, но надали ще е и до удовлетвореност на потребителя, защото ще му отнеме правото на избор на различен продукт от "стандарта". 

Наистина не съм съгласна с това. Категорично. Избор винаги има - за всичко, просто се плаща друга цена. 

Връзка към коментар

Незнам, темата е необятна и не се очаква да се постигне единомислие. Което е хубаво. Иначе ако и в мисленето ни бяхме еднакви щеше да е страшно. Света е хубав, защото е шарен. И аз харесвам да е шарен.

 

За мен всяко ограничаване на свободата ми ( естествено тази с която не преча и застрашавам околните ) е безумие. Не харесвам това че някой иска да мисли вместо мен ( да си сложа колана в колата, да ми улесни купуването на билета..... абе "да ми каже топло ли ми е или съм гладна").

Смятам че мога да мисля сама за себе си, къде по-добре, къде по-лошо , но и грешките са нещо от което се учи човек и никой не трябва и не би следвало да може да ограничава това ми право и да иззема тези ми функции.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Нямам нищо против стандартите и грижата за потребителя, ама ми се струва, че прекалено много почваме да зависим от държавата и по-скоро от някой друг за мисли вместо нас. А държавата (или ЕС) няма ли по-важни проблеми от това дали багажа трябва да е 20х35х50 или 25х30х40 и дали съпрузите трябва да седят заедно? Ако няма, евала!

  • Харесвам 4
Връзка към коментар

Може и да съм недоразбрал, но дискусията ми се струва, че се измести от непрозрачност към стандартизиране.  Доколкото разбрах, идеята е човек като си купува билет да разбира на момента какво включва билета, какъв точно багаж и с какви точно размери, а не да проверява всяка една АК поотделно какви точно размери багаж се включват или не включват в цената за различните дестинации.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
преди 22 часа, Rainy каза:

Без да съм адвокат на дявола, точно това и аз имах предвид.

...

И да, хората определено са на различно ниво в степента си на информираност. Не е само John, но е и Pierre, и Иван...

...

А които имат само слънце? 🙂 

Мисля, че с теб горе долу ще се разберем… 😉

 

John Doe известен още като Average Joe, го използвам като общоприет "стандарт" (няма как без ирония) за средностатистическия гражданин на света, понеже е по-безопасен и политически коректен образ. Ако несъобразително бях казал нещо от рода на Ганьо например, можеше да залитнем в друга посока, което пък показва колко хубаво нещо са стандартите... 😆 

 

За слънцето днес, мога да ти предложа Man Utd vs Liverpool… но може и да не ти хареса… не знам. 😎

 

преди 21 часа, georgebg каза:

Съпоставимо с друг турист, който не е толкова навътре и т.н. - той си плаща на агенция, дали за билети, дали за цяло пътуване и т.н. - това не прави агенциите обирджии...

Не знам да ти кажа, преди време направих опит да осигуря цяла почивка на по-възрастни родните, като си направих труда да избера по-добри агенции… няма да ти казвам с колко простотия, глупост и некомпетентност се сблъсках и колко пъти чух "ми то така не може" за съвсем стандартни неща. Накрая им проведох инструктаж, нарисувах им картинки и им дадох телефон с план да звънят при нужда, всичко мина по вода, пак ще ходят вече по-оперени… Та и там е малко "слепец води слепеца" и после гледаме цирковете по телевизията, да не говорим, че всеки пети гараж е агенция…  и не, не искам да ги стандартизирам, даже не искам и да ги знам.

преди 21 часа, georgebg каза:

И трябва ли КЗП или който и друг там да глобява дилърите, защото екстрите на автомобилите не са стандартизирани и потребителя не може лесно да съпоставя оферти, например някой имат екстра автопилот, други круиз контрол, трети адаптивен круиз контрол, радарен автопилот и т.н. което може да е объркващо за потребителя - и сега да режем глави за това ли?

Не е тоя примера и по-скоро работи в обратна посока, защото кола купуваш сравнително рядко, а може да пътуваш много често и "екстрите" и те могат да се променят често. Иначе, за предимствата на кросоувърите ще се разберем, че ти четох другите постове… но друг път и в друга тема.

преди 21 часа, georgebg каза:

Колкото повече регулации под формата на "стандарти" има, толкова повече ни зомбират и ни превръщат в роботизирани пионки, без индивидиалност и право на мислене. Може би и това е целта, но на мен не ми харесва и определено не съм щастлив от това .....

Не и когато говорим за минимален базов стандарт, които по никакъв не ограничава тези, които искат индивидуалност дори и при купуването на билет за самолет. Никой няма да спира АК да предлагат колкото искат други класове билети или добавянето на допълнителни екстри.   

 

Ето ти пример за базов стандарт: Масовия потребител търси хляб "Добруджа", но докато го открие трябва да си купи 20 хляба с това име от които 15 ще отидат в кофата. Правиш задължителен стандарт за този хляб и му решаваш проблема. Това само по себе си по никакъв начин не ограничава тези, които купуват някой от останалите 256 вида хляб, даже ако искаш индивидуалност можеш да си купиш машина и сам да си го изпечеш...

 

преди 21 часа, funny каза:

ДОбра идея за базаов модел ( след като масово се иска от хората да има такъв ) но се съмнявам че може да се постигне а и ще се спре до тук. После ще се иска стандарт за храна ( в единия самолет има вафла а в другия вафла с боза ) и така с местата, бордните карти защо ще се плащат на чек ин и т.н.

 

И в крайна сметка разлика между редовни и НТА авиокомпании няма да има. А и цените ще трябва да се уеднаквят.

 

Колкото повече стандартизираме , толкова по малка свобода на избор ще имаме.

Аз не вярвах преди време и че ще имаме регламент за компенсации или път безплатен роуминг но имаме… А иначе съм съгласен с нищо не трябва да се прекалява, но това и не значи, че въобще нищо не трябва да се прави, просто трябва да се търси балансът и да се отстоява след това.

 

преди 20 часа, neuromancer каза:

Нямам нищо против стандартите и грижата за потребителя, ама ми се струва, че прекалено много почваме да зависим от държавата и по-скоро от някой друг за мисли вместо нас. А държавата (или ЕС) няма ли по-важни проблеми от това дали багажа трябва да е 20х35х50 или 25х30х40 и дали съпрузите трябва да седят заедно? Ако няма, евала!

Имат разбира се, кривите краставици, свободните кокошки, половото многообразие и т.н., но може и за други явно не толкова важни проблеми да намерят време.

 

Както казах и преди, нека не прекаляваме и превръщаме всичко в абсурд. Единственото, което предложих е минимален размер на ръчния багаж и то с цел да може да си купиш един куфар по стандарт и той да става за всички АК и да не се занимаваш повече, а не да се разхождаш по магазините с ролетка, всеки път, когато някой промени размерите, което е доста по-абсурдно. Дори в този форум е пълно с всякакви въпроси на тема размерите на багажа, само обърни внимание колко време се отделя на тази иначе маловажна тема... 

 

преди 12 часа, stanislavpp каза:

Може и да съм недоразбрал, но дискусията ми се струва, че се измести от непрозрачност към стандартизиране.  Доколкото разбрах, идеята е човек като си купува билет да разбира на момента какво включва билета, какъв точно багаж и с какви точно размери, а не да проверява всяка една АК поотделно какви точно размери багаж се включват или не включват в цената за различните дестинации.

Мога да ти кажа аз как го разбрах още като видях темата, един антимонополен регулатор, който спокойно може да е и политически орган, налага глоба за непрозрачна ценова политика, която след съдебното решение, евентуално може да окаже влияние на начина, по който се предлага/рекламира услугата, а не върху самата услуга, защото за второто едва ли има правни основания.

 

Иначе темата беше отвлечена в друга посока, и понеже не бях се замислял много за това преди, реших да се включа от любопитство да видя до къде ще стигнем и за какво евентуално можем да се съгласим, въпреки че и аз не съм съвсем убеден в този подход.  

 

Редактирано от Adventurer
  • Харесвам 1
Връзка към коментар
19 hours ago, funny said:

Незнам, темата е необятна и не се очаква да се постигне единомислие. Което е хубаво. Иначе ако и в мисленето ни бяхме еднакви щеше да е страшно. Света е хубав, защото е шарен. И аз харесвам да е шарен.

 

За мен всяко ограничаване на свободата ми ( естествено тази с която не преча и застрашавам околните ) е безумие. Не харесвам това че някой иска да мисли вместо мен ( да си сложа колана в колата, да ми улесни купуването на билета..... абе "да ми каже топло ли ми е или съм гладна").

Смятам че мога да мисля сама за себе си, къде по-добре, къде по-лошо , но и грешките са нещо от което се учи човек и никой не трябва и не би следвало да може да ограничава това ми право и да иззема тези ми функции.

По тази логика историята на идустриализацията, бума на световната търговия и глобализацията от последните 200 години е пълно безумие. Тези процеси не биха могли да протекат без тоталната стандартизация на производството и търговията. Болшинството от хората вероятно биха искали дрехи и обувки, които точно им пасват по размер, но в името на по ниската цена и по големия избор са съгласни да направят компромис с размера и да изберат стандартизираните размери на конфекцията в магазина. Търговците вероятно биха искали да поръчат точно толкова количество стока, колкото им трябва на момента, но в името на по евтиния транспорт сключват компромис да поръчат стока развняваща се на един камион, контейнер, вагон и т.н., като се съобразяват с разписанието на корабите, влаковете и т.н.

 

Ако като пътник искаш да пътуваш, когато ти скимне, да ядеш храна от любимия ти ресторант, да имаш лична масажистка и т.н. ще трябва да пътуваш с частен самолет. Ако искаш обаче да пътуваш евтино трябва да се приспособиш към определени стандарти удовлетворяващи повечето пътници.

 

Това, че можем в момента да пишем в този форум също е благодарение на това, че нашите интернет доставчици, а косвено през тях и ние двамата сме приели да ползване един и същи стандарт на комуникация. Ако ползвахме различен протокол, трябваше да платим на някого за да превежда информацията между различните протоколи, което е скъпо и неефективно.

Ако всеки мобилен оператор ползваше собствени технически стандарти, тогава никога нямаше да може с един и същи мобилен апарат да ползваме услугите на различни оператори и нямаше да има роуминг. Тази възможност за “избор“ на технологии от потребителите, едва ли би направила хепи по голямата част от тях.

 

Когато купуваш самолетен билет искаш или не искаш приемаш хиляди стандарти. Приемаш стандарта за международни плащания с банкови карти, за строеж и сертификация на самолетите,  за сигурност, за индентификация с лични документи и т.н. Тези стандарти обаче не ти ограничават свободата, а напротив, дават ти много по голяма свобода и възможност за избор.

 

Когато обаче има различни стандарти привидния избор на различни възможности, на практика ти ограничава възможността за избор.

Сигурно има хора за които е много важно да могат да избират между ляв и десен волан в колата, но на практика съществуването на два стандарта ограничава световната търговия и прави неефективен пазара на автомобили.

Вероятно много езиковеди ще ме удушат, но наличието на стотици стандарти за говорене (езици) в света голям проблем. Много хора са бедни или имат проблем с достъпа до важна информация поради неговорене на чужди езици и няма език (стандарт) , който да решава всички комуникационни проблеми в света. Колко по добре би било ако цялата научна и ходожествена литература, туристическа информация и т.н. е достъпна на един език, но на практика само по важната информация се превежда и така всеки човек в света е ограничен в достъпа си до информация. От това всички ние губим много повече от колкото от “ценността“ на разнобразието в езиците...

 

Стандартизацията е нещо за нещо! Няма пълно щастие в живота! Докато стандартизацията води до по ниски цени и по голям избор от неща важни за потребителите, тя е добро нещо. Изборът на опции от потебителя също е важно нещо, но само докато този избор задоволява реални нужди! Когато обаче дадени компании създават измислени опции, само за да затруднят избора на потребителя, тези опции са вредни за пазара.

 

Проблемът на повечето хора е, че могат да мислят само в черно и бяло, в добро или лошо, а реалният свят не е един черно бял филм. Държавната регулация е като ножа. Може да донесе много ползи ако се ползва по предназначение, но може и да убие човек, ако се ползва за лоши цели.

 

 

Връзка към коментар

Нищо против регулациите (както съм обяснила и по-горе) които пряко рефлектират върху здравето, живота и личното пространство на човек. Както и стандартизациите. 

Аз съм против това да се премахва всичко ИЗВЪН тези регулации и стандартизации. Необходимия минимум ако е изпълнен - нека има малко свобода все пак.

- Защо да няма обувки 39 и 4/5 размер ? Ако има клиенти за тях и производителя е ок със производството им от към себестойност......  (стандарта за безопастност и качество ще е приложен)

- Защо да няма и билети с включен само транспорта и дамската ми чанта ? ( стандарта за безопастност е изпълнен, другото да е на пазарен принцип)

... примери много

Връзка към коментар
1 minute ago, funny said:

Нищо против регулациите (както съм обяснила и по-горе) които пряко рефлектират върху здравето, живота и личното пространство на човек. Както и стандартизациите. 

Аз съм против това да се премахва всичко ИЗВЪН тези регулации и стандартизации. Необходимия минимум ако е изпълнен - нека има малко свобода все пак.

- Защо да няма обувки 39 и 4/5 размер ? Ако има клиенти за тях и производителя е ок със производството им от към себестойност......  (стандарта за безопастност и качество ще е приложен)

- Защо да няма и билети с включен само транспорта и дамската ми чанта ? ( стандарта за безопастност е изпълнен, другото да е на пазарен принцип)

... примери много

В офлайн търговията никога няма да има обувки 39 и 4/5, защото това ще оскъпи като цяло обувките. Едно е в магазина да държиш на склад от 20 модела по 10 размера обувки, а съвсем друго е да имаш от 20 модела по 50 вида размера. Това изисква много повече рафтове, търговска площ, складови помещения, а е и доста по голям шанса някои от тези 50 размера никога или само след дълги месеци да се продадат. Всичко това намалява ефективността и увеличава разходите на търговеца и единственият вариант да си избие разходите е да продава всички обувки на много по високи цени. Това не е в интерес нито на търговеца, нито на клиентите, въпреки че привидно уж по големият избор е по добре.

 

В случая със самолетните билети говорим точно за това къде да бъде необходимия минимум за да може нещо да се нарече самолетен билет? До скоро (включително при НТА) този минимумът беше малкото куфарче с колелца ръчен багаж  плюс безплатен гардероб за палто, чадър шапка и т.н. и безплатен превоз на детска или инвалидна количка. В минимума при физическа възможност беше включено и настаняването един до друг на пътуващи в една резервация.

 

НТА посегнаха, а вече и останалите авиокомпании посегнаха на устанавения стандарт по две посоки:

 

 От една страна въведоха категории платен ръчен багаж, а от друга страна таксите за опциите съзнателно ги скриха и динамизираха техните цени. Така стигнахме до ситуацията където близо 50% от реално плащаната от средностатистическия пътник цена се калкулира по един напълно непрозрачен и трудно достъпен начин, а 99% от пътниците изобщо не са наясно вече какво могат да очакват като услуга от базовия билет. Този хаос не помага помага за коректната конкуренция и лесния избор от страна на пътника на най-добрата за него оферта!

 

По нагоре беше написала, че хората не четат. Прави са хората! Не е коректно ако пътуваш веднъж годишно авиокомпаниите да те накарат да си загубиш половин ден пред компютъра да четеш и условията да са толкова сложни, че дори професионалните търсачки да не могат да ти дадат 50% от нужната информация за взимане на бързо решение. Ако човек си губи толкова време преди покупката на всяка стока и услуга, тогава цяла година трябва да чете само условия, вместо да работи, почива или се забавлява.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
преди 29 минути , Topfly каза:

По нагоре беше написала, че хората не четат. Прави са хората! Не е коректно ако пътуваш веднъж годишно авиокомпаниите да те накарат да си загубиш половин ден пред компютъра да четеш и условията да са толкова сложни, че дори професионалните търсачки да не могат да ти дадат 50% от нужната информация за взимане на бързо решение. Ако човек си губи толкова време преди покупката на всяка стока и услуга, тогава цяла година трябва да чете само условия, вместо да работи, почива или се забавлява.

Всъщност, в заключение ще напиша с това което започнах - интерпретацията на правата ни.

 

Полага ни се да сме информирани, без да се потрудим за това.

Полага ни се в каквато и да е област ако искаме информация , да има кой да ни я синтезира коректно, по много критерии, пък и да са сравними.

Полага ни се всички да се съобразяват с нашите нужди и желания.

Полага ни се да има търсачки за самолетни билети, и не само това ами и те да ни дадат пълната, и много коректна и сравнима по поне 15-20 критерия информация за билета, без да се налага ние да я проверим при директния източник - сайта на авиокомпанията. А всъщност самите търсачки никога не са претендирали за изчерпателна информация. Те са само и единствено за да ни улеснят. 

 

В крайна сметка - никой с нищо не е длъжен на другия . Ако искаш информация - намираш си я. 

Но ние с всяка изминала година искаме все по-малко и по-малко усилия да влагаме . 

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
35 minutes ago, Topfly said:

По нагоре беше написала, че хората не четат. Прави са хората! Не е коректно ако пътуваш веднъж годишно авиокомпаниите да те накарат да си загубиш половин ден пред компютъра да четеш и условията да са толкова сложни, че дори професионалните търсачки да не могат да ти дадат 50% от нужната информация за взимане на бързо решение. Ако човек си губи толкова време преди покупката на всяка стока и услуга, тогава цяла година трябва да чете само условия, вместо да работи, почива или се забавлява.

Така е със всяка стока и не виждам защо самолетния билет да прави изключения.

Ако искаш изгодна за теб цена и условия за дадена стока/услуга - плащаш за това с изгубено време , което също е ценно.

Затова с термините за стандартите, защото ги обичаш, има два стандарта:

- ако времето ти е по-ценно в основното ти занимание т.е. примерно на час печелиш 100, а ще изгубиш 2 часа за да икономисаш 20 от билет, си купуваш с 5 мин. разговор от агенция с пълните си изисквания и след това те работят за теб ... т.е. тук попадаш в "стандарта"  ПРО да кажем 🙂 

- ако прецениш, че имаш свободно време, или горното съотношение е обратно, значи си прекарваш времето в търсение, икономисваш от билет/стока/услуга и т.н. и попадаш в "стандарта" Аматьор или Ентусиаст 🙂 

Не случайно, както и ти казваш има офлайн магазини - защото и за тях има клиенти, и те също печелят - ако не беше така, то щяха да останат само онлайн магазините, защото винаги дават по-ниска цена !

Затова и стандартите, и регулациите, трябва да са образно казано като тръба Ф300, а не като тръба ф5 😉, защото иначе ще започнат да ни задължават да си слагаме и калъпи на краката, за да сме точно определен номер всички хора и така видиш ли ще се спестят страшно много пари - всички магазини ще зареждат един номер, а по-късно с регулация - и един цвят .... това ли искаме?

Връзка към коментар
преди 26 минути , funny каза:

Всъщност, в заключение ще напиша с това което започнах - интерпретацията на правата ни.

 

Полага ни се да сме информирани, без да се потрудим за това.

Полага ни се в каквато и да е област ако искаме информация , да има кой да ни я синтезира коректно, по много критерии, пък и да са сравними.

Полага ни се всички да се съобразяват с нашите нужди и желания.

Полага ни се да има търсачки за самолетни билети, и не само това ами и те да ни дадат пълната, и много коректна и сравнима по поне 15-20 критерия информация за билета, без да се налага ние да я проверим при директния източник - сайта на авиокомпанията. А всъщност самите търсачки никога не са претендирали за изчерпателна информация. Те са само и единствено за да ни улеснят. 

 

В крайна сметка - никой с нищо не е длъжен на другия . Ако искаш информация - намираш си я. 

Но ние с всяка изминала година искаме все по-малко и по-малко усилия да влагаме . 

Синтезирано - искаме, всичко да ни св полага, тоооочно, както ни е удобно.

Само допълних казаното от теб .:)))

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
30 minutes ago, georgebg said:

Така е със всяка стока и не виждам защо самолетния билет да прави изключения.

Ако искаш изгодна за теб цена и условия за дадена стока/услуга - плащаш за това с изгубено време , което също е ценно.

 

Не искам да се повтаря, защото по горе дадох доста добри примери, как в други сектори ценообразуването е с пъти по прозрачно. Ако купувате преалня, мобилен телефон и т.н. с пъти по лесно и бързо може да стигнете до крайната цена за интересуващите ви комбинации от опции и функции.

При самолетните билети авиокомпаниите съзнателно съботират този процес и го превърнаха в един от най-непрозрачните сектори в света...

 

Истинската конкуренция е да предложиш по добра и евтина услуга, а не да затрудниш потребителя да сравни твойта оферта с тази на конкурента и да се надяваш, че по лесно ще го заблудиш, защото времето за проучване на офертите за него е ценно!

Връзка към коментар

В темата на много места се спомена думата "стандарт". 
Искам да призова да не се бъркат техническите стандарти - от сорта например на волтаж и честота на електричеството за битови нужди, разстоянието между релсите на жп-линиите, размери на фасонките и крушките, интернет протоколите и пр.  - с някакви "стандарти", които да ограничават разнообразието, вида и обхвата на различни  потребителски стоки и услуги!  И с каква цел такива ограничения? За да можело някой да се ориентира по-лесно, защото не може или няма време или желание да прочете и да се информира. 
При това тук коментираме самолетни билети, при които различните варианти/опции са значително по-малко, отколкото за много други стоки и услуги. 
Ами когато трябва да си купиш телефон, телевизор или фотоапарат?  Там вариантите са стотици!  И да  - ако искаш да откриеш това, което най-точно отговаря на твоите нужди и то на на най-добра цена - разбира се, че трябва да отделиш време да прочетеш, да се информираш и да избереш. Или пък, ако прецениш, че нямаш достатъчно време или познания - плащаш си на специалист/експерт, на когото имаш доверие и той ти спестява време и те ориентира. 

Редактирано от Фичо
  • Харесвам 1
Връзка към коментар
13 minutes ago, Topfly said:

Не искам да се повтаря, защото по горе дадох доста добри примери, как в други сектори ценообразуването е с пъти по прозрачно. Ако купувате преалня, мобилен телефон и т.н. с пъти по лесно и бързо може да стигнете до крайната цена за интересуващите ви комбинации от опции и функции.

При самолетните билети авиокомпаниите съзнателно съботират този процес и го превърнаха в един от най-непрозрачните сектори в света...

 

Истинската конкуренция е да предложиш по добра и евтина услуга, а не да затрудниш потребителя да сравни твойта оферта с тази на конкурента и да се надяваш, че по лесно ще го заблудиш, защото времето за проучване на офертите за него е ценно!

Самолетните билети изобщо не могат да се приравняват със всякаква друга стока и това трябва да е ясно от самото начало.

Ако при някоя стока съзнателно продаваш на загуба (т.е.цена по-ниска от себестойността) - това се нарича дъмпинг и съответно се санкционира от онези 3 буквените комисии, независимо дали фирмата ти ще е на печалба в края на финансовата година и т.н.

Сега ме опровергай, че билет, който си купил за 1-2-5 EUR е над себестойността на услугата, и след това с удоволстие ще те изслушам, за всякакви телефони, телевизори, печки и т.н. ... ако искаш и поотделно може да ги обясниш 😉 

Връзка към коментар
42 minutes ago, funny said:

Всъщност, в заключение ще напиша с това което започнах - интерпретацията на правата ни.

 

Полага ни се да сме информирани, без да се потрудим за това.

Полага ни се в каквато и да е област ако искаме информация , да има кой да ни я синтезира коректно, по много критерии, пък и да са сравними.

Полага ни се всички да се съобразяват с нашите нужди и желания.

Полага ни се да има търсачки за самолетни билети, и не само това ами и те да ни дадат пълната, и много коректна и сравнима по поне 15-20 критерия информация за билета, без да се налага ние да я проверим при директния източник - сайта на авиокомпанията. А всъщност самите търсачки никога не са претендирали за изчерпателна информация. Те са само и единствено за да ни улеснят. 

 

В крайна сметка - никой с нищо не е длъжен на другия . Ако искаш информация - намираш си я. 

Но ние с всяка изминала година искаме все по-малко и по-малко усилия да влагаме . 

В добре работещите пазарни икономики, държавата чрез регулация и стандартизация помага помага на потребителите да вземат бързо и добро информирано решение. Това е нужно, защото ако преди 200 години потребителите са ползвали 20-30 елементарни стоки и услуги от познати доставчици, днес тази бройка е набъбнала на десетки хиляди разновидности. Няма човек който да има достатъчно голяма експертиза за да вземе истинско информирано решение. С определена регулация и стандартизация обаче значително може да се улесни ози процес, като така се стимулира истинската конкуренция.

 

4 minutes ago, Фичо said:

При това тук коментираме самолетни билети, при които различните варианти са значително по-малко, отколкото за много други стоки и услуги. 
Ами когато трябва да си купиш телефон, телевизор или фотоапарат?  Там вариантите са стотици!

Вчера Уиз ер коментира, че в момента има 50 различните комбинации за багаж! Като към това добавиш и другите опции и динамичното ценообразуване може да се окаже, че купуването на самолетен билет има също стотици различни комбинации. За разлика от телефоните, телевизорите  или фотоапаратите при които за по малко от минута може да сравниш цените на продуктите с интересуващите те опции, при самолетните билети няма такъв вариант.

Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.