Прескочи до съдържание

дневник УЗБЕКИСТАН - практични съвети и мой поглед


Happy_Traveler

Препоръчани мнения

Преди година минах границата пеша именно през Панджакент наобратно, бързо и просто. Задължително трябва да се отървеш от узбекските пари в страната - и от двете страни на границата при смяна на повече от 10-20 лева почват да претръскват джобовете на всички кибици около границата, очевидно нямаше много оборот. На пазара в Панджакент също сменят пари, де.

  • Харесвам 3
Връзка към мнение

За туровете, за които питаше Съни

 

file:///D:/BrowserDownloads/Home.htm

 

Спрял съм се на втория - 10 обекта - 39 $

 

Иначе има какво да се види и в Туркестан, и в Худжант, и в Коканд.  Не искам всичко да се свежда  до Смарканд - Бухара - Хива....

  • Харесвам 1
Връзка към мнение
5 minutes ago, ruwenzogy said:

Пътуването не е съвсем сигурно с какво ще го осъществим. Ако има удобен влак ще се възползваме, но влаковете са твърде малко и май не всеки ден.

Миналия август имаше нощен влак през ден по директната линия Ургенч - Бухара и в другия ден по линията Ургенч - Навои, откъдето можеш да хванеш такси до Бухара за около час и половина. Е, малко една вечер не се се къпеш, ама... какво да се прави 😉
В някои от дните има и полети Ургенч-Бухара, за 35 долара спрямо поне 15 за таксито ще си спестиш много време.
Големият проблем на таксито е, че има опасност 10 часа да обясняваш колко струва бензинът в България и друг подобен small talk. И колите масово са Шевролет Авео и разни Деу-та, не са кооой знае колко широки на задната седалка.

  • Харесвам 3
Връзка към мнение
преди 2 часа, ruwenzogy каза:

Напиши къде нощува и ако може за колко пари.

И другия въпрос е как стоят нещата с регистрацията.  задължителна ли е , къде се прави, искат ли я някъде, какъв документ получаваш, сам ли си я правиш....че не ми се губи и един час за такова нещо...

Регистрация по правило трябва да си направиш сам, ако не си отседнал в хотел. Имаш 3 дни, макар че аз можех да изчакам до ден 4 в Хива, където хотелчето ме регистрира. Ако оставаш в хотели и къщи за гости - те го правят за теб, изисквай им бележките и ги пази, ще ти ги искат на границата. Не е проблем, ако липсва някой и друг ден, например при мен липсваха дните в Ташкент, никой не ме попита.

 

Границата между Ташкент и Шимкент е бавна и досадна, разстоянието е 1,30 часа, а ви отнема 4-5, но не е болка за умиране, карат те да си вземеш целия багаж, да си го качиш по едни стълби, после се бутате всички на една опашка, после пак чакате и т.н., ама ти няма да си като мен с 24 кг куфар, така че 10 стълби - голяма работа. Мен просто много ме издразниха тези стълби и как всички се бутахме по тях с багажите. Но пак зависи и колко хора има - понякога е много спокойно, понякога много натоварено. Узбеките работят по-бързо и организирано от казахите. Аз понеже бях с рейс и 80-90% от пасажерите бяха жени, някой възрастни мъже и само 3-4 по-млади. Та представи си като ти се бутат и пререждат жени и възрастни мъже, от възпитание не можеш да ги буташ и ти, направи ми впечатление как 4-мата по-млади от кавалерство все минаваха последни. 

  • Харесвам 3
Връзка към мнение

Да разбирам, че искат бележки/регистрация за всички дни от престоя.  В Казахстан/Шимкент също ли е така?

И хотелите длъжни ли са да ги правят, или постоянно трябва да ги ръчкаш, че се ослушват....

Връзка към мнение
Публикувано: (редактирано)

B 'n' B Zafarbek в Хива - моята стая не беше най-готината, обаче мястото е много автентично, можеш да видиш как точно са строяли и строят къщите си - домът обикаля около двора, тъй като често се случва няколко братя да разделят имота със съпругите и семействата си. 

 

https://www.booking.com/hotel/uz/b-amp-b-zafarbek.bg.html?label=gen173nr-1DCAEoggI46AdIM1gEaBeIAQGYAQO4AQjIAQzYAQPoAQGIAgGoAgO4ApLtz-YFwAIB;sid=0a129ffbcf46c6c718eb725acc7ce4cf;all_sr_blocks=138409303_163339804_2_1_0;checkin=2019-05-24;checkout=2019-05-25;dest_id=-2577285;dest_type=city;dist=0;group_adults=2;hapos=1;highlighted_blocks=138409303_163339804_2_1_0;hpos=1;room1=A%2CA;sb_price_type=total;sr_order=popularity;srepoch=1557395106;srpvid=0c7644915daa00fd;type=total;ucfs=1&#hotelTmpl

 

Bukhara - https://www.booking.com/hotel/uz/bonu.bg.html?label=gen173nr-1DCAEoggI46AdIM1gEaBeIAQGYAQO4AQjIAQzYAQPoAQGIAgGoAgO4ApLtz-YFwAIB;sid=0a129ffbcf46c6c718eb725acc7ce4cf;all_sr_blocks=254658901_104240131_2_1_0;checkin=2019-05-24;checkout=2019-05-25;dest_id=-2575720;dest_type=city;dist=0;group_adults=2;hapos=1;highlighted_blocks=254658901_104240131_2_1_0;hpos=1;room1=A%2CA;sb_price_type=total;sr_order=popularity;srepoch=1557395324;srpvid=16e144fe0f300146;type=total;ucfs=1&#hotelTmpl

 

Това хотелче в Бухара беше много добре поддържано, с много хубава закуска, всичко беше чисто ново и все пак традиционно. Пада се леко в страни от основните забележителности, ама не много - около 15-20 мин до центъра, но като започнете обиколката от т.нар. Арк и старата Джамия - идва близко. Персоналът беше впечатляващ. 

 

Самарканд - https://www.booking.com/hotel/uz/world-guest-house.bg.html?label=gen173nr-1DCAEoggI46AdIM1gEaBeIAQGYAQO4AQjIAQzYAQPoAQGIAgGoAgO4ApLtz-YFwAIB;sid=0a129ffbcf46c6c718eb725acc7ce4cf;all_sr_blocks=481994401_155886455_2_1_0;checkin=2019-05-24;checkout=2019-05-25;dest_id=-2578646;dest_type=city;dist=0;group_adults=2;hapos=1;highlighted_blocks=481994401_155886455_2_1_0;hpos=1;room1=A%2CA;sb_price_type=total;sr_order=popularity;srepoch=1557395536;srpvid=106a456775a401a7;type=total;ucfs=1&#hotelTmpl

 

Малко по-встрани от центъра, обаче се държи от 2-ма страхотни братя - Али и Мохамед (Могамед на руски и му викаха Мага), които приемат гостите си много присърце, помагат им с всичко. 

 

Иначе ако решите нещо по-добро има няколко много красиви избора - https://www.booking.com/hotel/uz/luxury-guest-house.bg.html?aid=304142;label=gen173nr-1DCAEoggI46AdIM1gEaBeIAQGYAQO4AQjIAQzYAQPoAQGIAgGoAgO4ApLtz-YFwAIB;sid=0a129ffbcf46c6c718eb725acc7ce4cf;all_sr_blocks=466421401_143777475_5_0_0;checkin=2019-05-24;checkout=2019-05-25;dest_id=-2578646;dest_type=city;dist=0;group_adults=2;hapos=1;highlighted_blocks=466421401_143777475_5_0_0;hpos=1;room1=A%2CA;sb_price_type=total;sr_order=review_score_and_price;srepoch=1557395752;srpvid=94e845d37776013d;type=total;ucfs=1&#hotelTmpl

 

Като цяло повечето хотели и къщи за гости поддържат стария пищен азиатски стил, който аз лично обожавам. 

https://www.booking.com/hotel/uz/kukaldosh.bg.html?aid=304142;label=gen173nr-1DCAEoggI46AdIM1gEaBeIAQGYAQO4AQjIAQzYAQPoAQGIAgGoAgO4ApLtz-YFwAIB;sid=0a129ffbcf46c6c718eb725acc7ce4cf;all_sr_blocks=107690009_164417443_2_41_0;checkin=2019-06-28;checkout=2019-06-29;dest_id=-2575720;dest_type=city;dist=0;group_adults=2;hapos=2;highlighted_blocks=107690009_164417443_2_41_0;hpos=2;room1=A%2CA;sb_price_type=total;sr_order=popularity;srepoch=1557395934;srpvid=525f462eee660062;type=total;ucfs=1&#hotelTmpl

 

https://www.booking.com/hotel/uz/boutique-hotel-minzifa-bukhara.bg.html?aid=304142;label=gen173nr-1DCAEoggI46AdIM1gEaBeIAQGYAQO4AQjIAQzYAQPoAQGIAgGoAgO4ApLtz-YFwAIB;sid=0a129ffbcf46c6c718eb725acc7ce4cf;all_sr_blocks=36640301_91924506_0_1_0;checkin=2019-06-28;checkout=2019-06-29;dest_id=-2575720;dest_type=city;dist=0;group_adults=2;hapos=16;highlighted_blocks=36640301_91924506_0_1_0;hpos=16;room1=A%2CA;sb_price_type=total;sr_order=popularity;srepoch=1557395934;srpvid=525f462eee660062;type=total;ucfs=1&#hotelTmpl

 

Това, което много ми хареса при узбеките - винаги поддържат много чисто, според мен няма да имаш забележки при местата за настаняване, където и да е, тъй като ги почистват все жени. А там жените постоянно чистят и подреждат - те като цяло от малки са научени, защото в узбекската култура най-важно е момичето да стане ДОБРА СНАХА, която може да домакинства - кариерата не е приоритет.

 

 

Да, хотелите са длъжни, но ти им напомняй. Иначе ги глобяват, ако не те регистрират. В Казахстан май също имат някакво правило за регистрация до 5-тия ден престой, но аз стоях само 2 и не съм се интересувала. Преди 2 години бях в Астана - никой не ми каза подобно нещо, може би хотелът сам се оправя. Може би важи само за самостоятелно пътуващи и гостуващи на местни, тъй като беше отбелязано на листчето, което ми дадоха при влизането. 

Редактирано от Happy_Traveler
  • Харесвам 7
Връзка към мнение

Влака е много неудобен, отнема целия ден и пътува 7-8 часа. нощен няма. За сметка на това самолета е 55 минути и струва 24 евро

  • Харесвам 4
Връзка към мнение
преди 24 минути , ruwenzogy каза:

Влака е много неудобен, отнема целия ден и пътува 7-8 часа. нощен няма. За сметка на това самолета е 55 минути и струва 24 евро

Взимайте го. Аз не знам защо взех влак, не си спомням цената, но не беше особено по-изгодно, някъде към 100 000+ сома май излезна... 

  • Харесвам 1
Връзка към мнение
1 hour ago, ruwenzogy said:

Влака е много неудобен, отнема целия ден и пътува 7-8 часа. нощен няма. За сметка на това самолета е 55 минути и струва 24 евро

Идеален ти е самолетът! Цените също не се променят, но все пак не се бави с купуването чак то юни-юли, че през август полетите все пак се пълнят.
Хубавото на влака е, че гледаш пустиня, докато се возиш, ама ти пустинята даже ще си я видял предния ден

Редактирано от Венелин
  • Харесвам 1
Връзка към мнение

Happy_Traveler, супер си! Прекрасно си описала всичко и с много полезна информация за всички, които решат да пътуват до тази дестинация. От твоето описание разбирам, че страната е любопитен микс между комунизъм и ислям. Беше ми много интересно да видя всички снимки и моля те, разказвай още. Така научавам много интересни неща за страна, която не съм посещавал и в интерес на истината едва ли ще посетя.

  • Харесвам 2
  • Благодаря 1
Връзка към мнение
Преди 1 час, Crazy Horse каза:

Така научавам много интересни неща за страна, която не съм посещавал и в интерес на истината едва ли ще посетя.

Очаквах да продължиш със "защото не обичам диктатури". Хем комунизъм, хем диктатура, че и мюсюлмани - само за тебе, перфектната дестинация. Хахаха!

 

  • Смея се 4
Връзка към мнение
преди 5 часа, ruwenzogy каза:

Ние сме 4 човека и по скоро ще си наемем нормална кола/такси, а не споделено. Същото важи и за другите места, където съм писал споделено такси.

Здравейте. Преди година и половина посетих Узбекистан за първи път. Съпругата ми е Узбечка.  родена и живяла в Узбекистан 35 години.
Едната отсечка от екскурзията ни беше Хива - Бухара.
Пътувахме с такси. Колата беше Шевролет Орландо и беше много комфортна климатикът беше пуснат през цялото време. По-голямата част от пътя е през пустинята и е нещо подобно на магистрала и на мен ми беше много приятно. Останалата част от пътя е стар съветски път двупосочно движение и той не е в много добро състояние. Но моята съпруга изрично настояваше за по-комфортна кола затова и пътуването беше приятно. Ако решите да пътувате с такси препоръчваме ви то да бъде организирано от Islambek  travel. Това е едно младо момче което се казва Мурат и има семеен хотел в Хива и организира екскурзии в региона.
Ние с моята съпруга сме много доволни от него и цените му са много добри. За сравнение съм виждал двойни и тройни цени в руски сайтове. Изпращам ви контакти и ценова листа.
Аз лично бих предпочел самолет.
първия път ми беше интересно защото не бях виждал пустиня и не бях пътувал пет-шест часа през пустинята.
https://photos.app.goo.gl/4XhCGKDXD6zUUBeG9
В момента отново сме на екскурзия в Узбекистан.
Същото момче ни организира такси Нукус - Муйнак - Нукус -  Ургенч, за 60 долара, в рамките на1 ден
По думите на шофьора това са около 600 км подобно на разстоянието Хива - Бухара. Пътят не беше добър като магистралата . В края на деня бяхме скапани. Таксито имаше климатик но последната една трета от пътуването шофьорът спря климатика защото беше замръзнал и си беше облякъл якето.
След това пътуване предпочитам влак Афросиаб или Самолет.
Доколкото съм разбрал влак Афросиаб няма в отсечката  Хива Ургенч Бухара засега.
Онлайн продажбите за билети за влака в Афросиаб се откриват 45 дни преди датата на пътуването.
Още първия ден от тези 45 дни билети за икономичната класа почти няма. Цената на бизнес класа е подобна на цената със Самолет.
В момента сме в Бухара. Тука е много топло, 35 градуса и въздуха е много сух. Weather.com показва 11%. Не знам дали е толкова , но е много сух. През целия ден ни се образуват сухи кървави сополи. Предишния път не беше така.
Най-горещия месец в Узбекистан е от края на юли до края на август. Температурите достигали 40 - 50 - 60 градуса.

Колкото до регистрациите в хотелите наистина може би се ослушват. Ние пропуснахме Една регистрация хотел Ратмина в Нукус. Просто забравихме да си поискаме бележката. Когато вече бяхме в Ургенч момчето което ме регистрира в следващия хотел каза че нямаме регистрация от предишния. Жена ми се обади в предишния хотел. От там ни казаха че ще проверят и ще ни се обадят

Досега не са се обадили.

Преди година и половина бях събрал всички бележки но на границата не ми ги поискаха, но системата е единна и те виждат кой има и кой няма регистрация. До три дни може без регистрация така че един ден не е проблем.

За пътуването от Шимкент до Истанбул и напускане на летището ще ви пиша по-късно.
Ако с нещо можем да сме ви полезни може да ни питате.
Приятно пътуване в Узбекистан

received_1992947947478280.jpeg

  • Харесвам 17
  • Благодаря 2
  • Браво 1
Връзка към мнение
6 hours ago, Vassil77 said:

Онлайн продажбите за билети за влака в Афросиаб се откриват 45 дни преди датата на пътуването.
Още първия ден от тези 45 дни билети за икономичната класа почти няма. Цената на бизнес класа е подобна на цената със Самолет.

received_1992947947478280.jpeg

Напомни ми за поредния абсурд, с който се сблъскахме в Узбекистан миналото лято. Билетите се пускаха в онлайн продажба доста рано, май точно тези 45 дни по-рано. Обаче месец по-рано за Афросиоб билети няма налични, а за 10 дена напред - има. Оказа се, че за Афросиоб билетите ги пускаха на "пакети" в предишната 15-дневка. Примерно ние искахме билети за 20-и август и бяха налични едва на 1-ви август.

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

Странно, аз нямах никакви проблеми с намирането на билет за всички възможни влакове и класи, както и за Афросиоб. Може би това е сезонен проблем за лятото...

Връзка към мнение

След смъртта на първия президент през 2016 година, в Узбекистан  всичко се променя много бързо в посока отваряне към туристите. Реших да ви споделя някои особености които може да са ви полезни при пътуване в Узбекистан.


1. Тези дни забелязах че навсякъде са поставили два вида банкомати едните оцветени в бяло и синьо другите в бяло и жълто. Реших да пробвам тези бяло и жълто на kapital bank. Изтеглих минималната сума 100000 сом. На бележката която получих пишеше:
100000 UZS
13.39 USD
За тези 13,39 долара в обменните бюра ще получите 
13.39 х 8420 = 112 744 сом
По-късно получих съобщение от моята банка че са ми взели
22.52 лв+ 6.09 лв такса= 28.61 лв
За тази сума в евро в обменните бюра ще получите
28.61 / 1.96 х 9370=136773 сом
Доста високи проценти за такси през банкомат. Не знам как ще е за по-високи суми но и нямам желание да проверявам :)))
Курс купува за долари и евро които съм използвал са еднакви за всички обменни бюра и банкови офиси.

2. Когато си купувах долари в България жена ми ме предупреди че в обменните бюра и банкови офиси в Узбекистан правят проблеми за дребни несъвършенства на банкнотите. Такива на каквито от България не обръщаме внимание и не забелязваме или поне никой не прави проблем. Аз не повярвах тогава. 
Преди 3 дни в обменно бюро в хотел Азия бухара , град Бухара,
Отидох да обменя една банкнота от 100 долара в сом. Служителката я огледа подробно и попита дали имам друга. Ако съм нямал друга щяла да ми вземе някакъв  процент. Не знам какво точно не и хареса на банкнотата може би защото беше с сгъната по средата. Жена ми е чела по форумите че точно за такива дреболии правят проблеми. И то не само на чужденци а и на местни жители.
Подадох и всичките си банкноти да си избере една от тях. :))).
Бях щастлив че бързо си намери една банкнота която става.
Иначе препоръчвам ви това обменно бюро защото се намира в подземния етаж на хотел Азия Бухара, хладно е, работи на празници като 9 май, служителките работят сравнително бързо, няма много опашка.

3. Ако търсите евтин превоз град Самарканд, може да ползвате приложението на  itaxi.uz . Малко е неудобно защото не ти показва предварително сумата. Но шофьорът който поеме поръчката веднага ще звънне на номера на узбекската сим карта която сте дали при регистриране в приложението и ще ви обясни колко ще струва. Да се надяваме че ще имате общ език на който говорите. Начина на формиране на цената е доста сложен.
Първите пет минути от пътуването струват твърдо 5000 сом . След тези пет минути започват да върти по 600 сом на километър за главните булеварди и 1200 сом / км по кварталните улички, 400 сом на минута за престой на светофара. Накрая ако сте излезнали извън рамките на града ви добавя 2000 сом. Това ни обясни един шофьор който ползвахме.
също така ми каза че от гроба на АмирТимур което е в центъра до летището излиза около 10000 сом. Довечера ще го проверим.

Благодаря ви. Надявам се да ви бъде полезна тази информация

  • Харесвам 13
  • Благодаря 2
  • Браво 1
Връзка към мнение

@Happy_Traveler и @Vassil77, много ви благодаря за инересната и полезна информация!

Не съм се залетяла натам, ама, определено взе да ми става интересно.:wink:

  • Харесвам 3
Връзка към мнение

Аз да си продължа разказа... Следваща спирка - ХИВА

 

Както обсъдихме по-рано, до Хива се стига най-лесно със самолет от Ташкент до Ургенч и от там със споделено такси. Самолетен билет - около 50 долара, споделено такси - 100 000 сома за цялата кола, по 25 000 на човек.

 

Хива е мъничка и се разглежда спокойно за 1 ден. Вземете си място за настаняване в Стария град, голям е колкото Стария Пловдив. Предлага се билет за 100 000 сома, с който можете да посетите всички забележителности.  

 

Хива е град, който наподобява жив музей - възхитителен лабиринт от тесни улички, къщи с кирпичени стени и зрелищни сини мозайки, които ще ви върнат назад във времето. Градът понякога бива пропускан, тъй като е отдалечен, но със сигурност не е непознат за чуждестранните туристи. Отидете на разходка в пиковите часове и неизбежно ще се озовете сред море от туристи, но встрани от основните улици е много спокойно, а и организираните групи бързо си заминават. Заради тях обаче в ресторантите има жива музика и танци, които може да гледате безплатно. Когато аз влезнах да погледна шоуто в един, сервитьорът дори не дойде да ми даде меню, макар че исках да си поръчам чай. Трябваше сама да стана и да му кажа, толкова са спокойни и ненатрапчиви местните.

 

Животът на хората в Хива е изключително автентичен - старите мъже с традиционни шапки са седнали на мохабет, ярко облечените жени със забрадки помитат праха от прага си, а децата играят по улиците. Хубаво е да видиш, че на такова място са останали и млади хора. Всяка врата по централните улички на града ви кара да се върнете назад във времето чрез безупречната работа и  богатото майсторство, с което са украсени. Ще видите много и елегантно заострени минарета, увити в плочки от тюркоаз и смарагд и колони с финна дърворезба. На много места се забелязва и туристическа полиция. Та, разходете се из всички централни и странични улички и като се уморите, седнете някъде да хапнете или да пиете чай. Във всеки град трябва да опитате плова - на всяко място е с различен вкус. 

 

20190409_184116.jpg.d0ccf936885b9cd891997aaa03f5db57.jpg20190409_194937.jpg.e631cf943311a886639355d6efc242e2.jpg20190410_134732.jpg.c9e96385d27d2ae9e3e0cda7f7d02594.jpg20190410_134959.jpg.148d10769ff415d84743c9e65168ca6f.jpg20190410_135010.jpg.e7dff11ff6746909207b9e9be7ab4177.jpgB612_20190409_180821_545.jpg.6b5af08c890f803256ef069beea541ea.jpgB612_20190410_134500_886.jpg.4dae13fe1ba03e66b58c1e06195ed7a7.jpgB612_20190410_140640_335.jpg.53b32988e707e82daf44369803dd3db7.jpgB612_20190410_140745_404.jpg.941c906d5d01f79701cb027afebcd9d6.jpgB612_20190410_140848_327.jpg.de45e4e307255f5838f139f854fd9bca.jpgB612_20190410_140946_960.jpg.1ae96fe8a32a7cab297bde5d712b2544.jpgB612_20190410_141016_280.jpg.7180754fe59c733fea6fc0a2e38dce96.jpgB612_20190410_141218_704.jpg.332ff52e39caf50ec6ff99108cfa2833.jpgB612_20190410_141250_452.jpg.69858f52aac4a28a437cab012a0ee7e4.jpgB612_20190410_152212_974.jpg.eef81dbceebf0ef9bcac64fb2bfa6d3c.jpgDSC07666.JPG.566f2f9551628e2195ad69d3a69293e9.JPGDSC07682.JPG.cbbf83524edf3608941af62166a05a8a.JPGDSC07685.JPG.944fac6f4b48da17b944fb8bfaaebb07.JPGDSC07689.JPG.f3bb8051d1c317b2ab579fd0282552da.JPG

 

 И сега малко снимки от страничните улички. Има много какво да се научи от узбеките - например, че беднотията не е извинение да ти е мръсно и разхвърляно и къщата ти да не е измазана и да прилича на катун. И че не е извинение да не си чист и изпран. Никъде не видях зле изглеждаща къща отвън или някой рошав човек с петна по дрехите, дори в доста забитите квартали на градовете, които посетих. Макар че видях няколко пияници. Не мисля, че има и бездомни хора в тази държава или аз поне не видях, както и просяци. Макар че и те си имаха роми, за които казваха, че били работливи. Пред къщите в Хива можеше да се види т.нар топчан за сядане и тандур - пещ за печене. 

 

 B612_20190410_101937_213.jpg.464de90ed902452026379375e7ffa6ec.jpgB612_20190410_102240_605.jpg.4719ed9ac35c998188d12759c1bc4759.jpgDSC07698.JPG.df19a42ae1263ca5b297fc4b901b7562.JPGDSC07699.thumb.JPG.30b6c803287904a552eeaa6bd7f24790.JPGDSC07700.thumb.JPG.ea4cc2c2d88b5d4b889a030473f71669.JPGDSC07708.thumb.JPG.17c0af470465d5198ebe749fc376a5fa.JPGDSC07717.thumb.JPG.3f942c99334ce07cc93633a373f5f01d.JPGhouse_p1.jpg.161c3a41659f2b8f0bb4b1ea8c226494.jpghouse2.jpg.a43ecbf417c8173df7464a87f6b79f93.jpghouse6.jpg.e112e2574463d96a227d2e8061daf742.jpghouse7.jpg.3f62688e35d3c326dc0b8ddba8eb8d4f.jpghouse3.jpg.8885f7fbcf5592a9a7060feb634b5747.jpghouse4.jpg.134c30188c4917170b37a998268fb47c.jpg

 

 

На следващия ден може да отидете на дневен тур до крепостите в региона - за мене беше изключително безинтересно занимание, тъй като не са чак толкова голями и добре запазени, а и бях виждала такива в Пакистан. Но вижте снимки в Интернет - може би ще ви харесат.  Смятам, че по-добре човек, ако има време - да посети Аралско море и да види изоставените кораби, макар че е много далеч и не е по път за нищо. 

 

boats-aral-sea.jpg.df5f6c332366042faf8cc31a21ef89a4.jpg

 

Едно от най-интересните ми преживявания беше хващането на влака от Хива до Бухара - 8 часа, спален вагон. Както споменах, има няколко класи, аз си взех първа. Разказах ви и за моята спътница. Гарата беше изключително красива и поддържана и с ВИП чакалня за туристи. Ако имате време - препоръчвам ви да го пробвате - приятно е, има топла вода, чай, кафе, чисти чаршафи и тук-таме интересни гледки. 

 

20190411_200747.jpg.23bba5e96c5d841cf84114c50706dd74.jpgB612_20190411_133018_422.jpg.3ea2b1d48a6ecb41ec7d8f7f0e8930e4.jpg988910887_vlak1.jpg.db8d060031a0f0d1552dc420ea794135.jpg19381847_vlak2.jpg.e04ecf729c1e1ae7e2bedb0de188ad05.jpg

 

 

 

Поздрави от мен и да не пропуснете чая с десерт! 

 

 

B612_20190409_173938_122.jpg.b6958fc66367ed428df37bfde210b709.jpg

 

  • Харесвам 18
  • Благодаря 1
  • Браво 5
Връзка към мнение
  • 2 седмици по-късно ...
На 11.05.2019 г. в 18:19, Vassil77 каза:

 Реших да ви споделя някои особености които може да са ви полезни при пътуване в Узбекистан.
1. Тези дни забелязах че навсякъде са поставили два вида банкомат...

Сега ми напомни, че аз ОБМЕНЯХ ПАРИ на банкомат! Сигурно сте ги срещнали и вие - те приемат нежеланите от сарафите долари. Просто поставяш банкнотата, взима я и ти дава сомове. Курсът беше добър. Видях такива в Самарканд и Бухара, значи ги има в повечето големи градове. 

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

Да, според мен Узбекистан е по-безопасен от почти всички други държави по света. Има полиция навсякъде, няма тероризъм и се стараят да следят ако има наченки на радикализация, хората са мили.

  • Харесвам 3
  • Браво 1
Връзка към мнение

БУХАРА

 

 Бухара е градът, който почти никой не пропуска да види. И номер 1 в моята класация на узбекските градове, хареса ми повече и от Самарканд, което е доста спорен факт за повечето пътешественици.  Бухара е богата на исторически забележителности, с около 140 архитектурни паметници. Петият по големина град в страната, с население от 250 000 души. Хората са обитавали района около Бухара поне пет хилядолетия, а градът съществува от половината на това време. Майчиният език на мнозинството от жителите на Бухара е таджикски - т.е. повечето хора, които живеят там, са таджики. Разположен на Пътя на коприната, градът отдавна служи като център на търговията, науката, културата и религията. ЮНЕСКО е включила историческия център на Бухара (който съдържа множество джамии и медресета) като обект на световното наследство. 

 

Тъй като пристигнах с влак, първите ми впечатления бяха от поддържана гара. След кратък пазърлък с досадните таксиметрови шофьори се озовах в хотела си. Имаше парти, за което ви споменах. На следващата сутрин ме чакаше богата закуска и отново бях впечатлена от работливостта и бързината на местните жени. В този хотел днес на смяна беше само една дама, която правеше закуски на всички, обслужваше на рецепцията и чистеше стаите. А ние бяхме над 10 човека... В хотелчето можеш да ходиш само бос или със специални пантофи, но в никакъв случай с обувки. Предполагам не важи за големите хотели, но малките бяха изцяло застлани с килими и обувките, както на повечето места в Азия, бяха непростим грях. 

20190412_124210.jpg.8b1fb99c7b67ed6f3820b31e30ac04bb.jpg15222519_20190412_124157(1).jpg.68b29dcb6c7b8731f073b71a3e5a5a89.jpg978035031_20190412_124751(1).jpg.e73c231c7c9955af4a79747b4768828b.jpg589193581_20190412_124806(1).jpg.27ab71c71ca0fcee0850f76566639a06.jpg

 

 

 Наслаждавах се на красиво декорираните им стаи и хол, който ползваха за закуските. Отвън гледката малко приличаше на Кабул, тъй като ремонтираха и затвърждаваше в мен усещането, че Узбекистан се развива с невероятни темпове и сигурно съвсем скоро няма да има неасфалтирани улици и зони без тротоари в градовете.

 

 

 

Съветвам ви да останете в града поне 2 дни. Най-интересните места за посещение са:

 

1.  Po-i-Kalyan Complex

 

Po-i Kalyan (означава "Голямата фондация") e названието на архитектурния комплекс, разположен в основата на голямото минаре Калян.

Минарето Калян е известно и като Кулата на смъртта, тъй като според легендата е мястото, където престъпниците са били екзекутирани, като са били хвърляни от върха в продължение на векове. Минарето е най-известната част от ансамбъла и доминира над историческия център на града. Ролята му е предимно за традиционни и декоративни цели - надхвърля границите на основната функция на едно минаре - да извика хората за молитва. 

 

20190412_224629.jpg.d6bf8093fa9a87add23cbdd540a9172b.jpgB612_20190412_160753_177.jpg.fefd89141f53c885361b6bb7b7c71854.jpgDSC07771.thumb.JPG.e9cdb31e3c7037922632090342b26474.JPG

 

Джамията Калян (Masjid-i Kalân), вероятно завършена през 1514 г., е равна на размера на джамията Биби-Ханъм в Самарканд и може да настани дванадесет хиляди души. Въпреки, че двете джамии са един и същ тип сгради, те са различни по отношение на изкуството на строителството. 288 монументални стълба служат като опора за покрива на галериите, обграждащи двора на джамията Калян. 

 

B612_20190412_161634_984.jpg.bef10085203714b1a9f0313733dde1bf.jpgB612_20190412_162314_587.jpg.3e23388b80cfd41670d71b3acce78803.jpgB612_20190412_163105_866.jpg.516b0c7ffd56e4eecaf5aec132aec9f4.jpgB612_20190412_163404_320.jpg.e99e1db66ee759c7b2212af6c2d0d25e.jpg

 

 

Мир-и-Араб медресе (1535–1536)

 

   Изграждането на медресето Мир-а-араб се приписва на шейх Абдула Ямани от Йемен - наречен Мир-и-араб - духовният наставник на Убайдул-хан и сина му Абдул-Азиз-хан. Убайдул-хан води трайна успешна война с Иран.  Неговите войски завземат Херат най-малко три пъти. Всяка война с Иран е съпроводена със залавянето на много пленници. Казват, че Убаидула хан е вложил парите, спечелени от изкупването на повече от три хиляди персийски пленници, в изграждането на медресето. Убайдул-хан е бил много религиозен, с голямо уважение към исляма в духа на суфизма. В средата на медресето е разположена и гробницата му.  

 

B612_20190412_160729_921.jpg.0a1780960285312fb5379f5c720f271c.jpg20190412_161005.jpg.cbbc27386a016efb68945898395e2abb.jpg

 

 

2. The Ark of Bukhara

 

Представлява масивна крепост, която първоначално е построена около 5-ти век след Христа с функция на военна структура. Обхваща вътрешен град, който през по-голямата част от историята на крепостта е бил обитаван от различни династии, които са владели района около Бухара. Фортът е бил използван и само като крепост, докато Русия не завладява региона през 1920 г. В момента е туристическа атракция и в него се помещават музеи, описващи история му.

 

1025538375_20190412_151311-Copy.jpg.5df7bfbdc248c38141a4db5b7e0e2d17.jpg20190412_230019.jpg.eaf1aa95e63e8c88d86895ae2a8555ba.jpgB612_20190412_150948_620.jpg.f197622987f05f369328d083b6b04fd7.jpgB612_20190412_151245_757.jpg.cba641afbc6e9ed6712fef7ca8057aec.jpgB612_20190412_152739_611.jpg.74a773ce453171a5059dc9db1737713a.jpgB612_20190412_152757_014.jpg.da80050fd08a0322aedcd1d490a8535a.jpgB612_20190412_153333_307.jpg.31fede543db9ee0b24a50c48544c9464.jpgB612_20190412_153616_299.jpg.753822b8ef02cc64d62f62ab44e181f4.jpgB612_20190412_153841_269.jpg.c3063ce26134b6befb404604a3d1f7fe.jpgB612_20190412_154116_730.jpg.1a36c6a1271639e94507d0959402e5a4.jpg

 

През определени часове на деня (които не успях да разбера) можете да видите и ДВУГЪРБИ КАМИЛИ! Предлагат се като атракция и може да се качите и да се повозите на тях. Снимка - 5000 сома, разходка - 10 000 сома. На мен ми допаднаха изключително много - големи и космати, сядаш си спокойно между двете гърбици, с удоволствие бих пояздила през пустинята.

 

20190413_163841.jpg.b0d29ba6122bbcd79aea7ba6432aeed4.jpgB612_20190413_163337_345.jpg.24bb7e7338245d86177d9fc42ba83345.jpg

 

3.  Lab-i Hauz Complex

 

Комплексът Лаб-и Хауз (означаващ езеро) е името на района около един от малкото останали "езера" в град Бухара. Басейните са действали като основен източник на вода в града, но също така са били известни с разпространението на болести. Lab-i Hauz оцелява поради ролята си на централен архитектурен ансамбъл, датиращ от 16-17 век. Състои се от медресе Кукелдаш, построено през 16-ти век, разположено по северната страна на езерото. По източната и западната страна на езерото се помещава къща от 17-ти век за пътуващите суфи и друго медресе. Много близо до това място е и оригиналният кервансарай Олимджон, за който ви споменах по-рано. 

 Вдясно на комплекса е и металната скулптура на Nasruddin Hodja, умният и сърдечен мъж, който формира главния характер на много детски фолклорни истории в Централна Азия, Турция, Афганистан и Пакистан. Седнал на върха на мулето си, с една ръка на сърцето и друга с надпис: „Всичко е OK“ . Не успях да го снимам, понеже беше заобиколен от толкова много хора, че едвам се промъкнах да го видя. 

 

B612_20190414_132022_345.jpg.01648ace53ce07521aa185ddc0193682.jpg139740817_20190412_192627-Copy.jpg.e236fad96a55d3b04df4c9949a7c7b5c.jpg

 

Разхождайки се между Арк и Езерото, ще минете през пешеходния център на града - напълно реставриран и изключително красив. Спирах се на много места, заобиколих някой от къщите, за да видя как наистина са изглеждали преди реставрацията и резултатите са наистина впечатляващи, ето как изглежда отпред:

 

20190413_170036.jpg.0571a55bf7171ca520c5120353b188ee.jpgB612_20190412_165600_763.jpg.2bd99492ab5cee6278ed15c2e7f8b889.jpgB612_20190413_183140_604.jpg.4005c5898966aead34096ba348ba2033.jpg

 

А как е отзад и встрани: 

B612_20190412_182513_445.jpg.718c23f7b3fc854393c6deb5d0d697d1.jpgB612_20190412_182549_281.jpg.cf9b97561dbd6a219f7d979ce0bb1ee1.jpg

 

 

На главната улица се намира и едно кафенце, което трябва да посетите - сервират огромен избор от ориенталско кафе и чайове за 30 000 сома с опцията за free refill, като ако сте няколко човека и поръчате различно - при рефила може да си размените чашите и да опитате почти всичко. Носят ядки и сладки. 

 

20190413_173147.jpg.223bbd8f058d85d30788d86d296065d5.jpg

 

4. Chor Minor 

 

Чор Минор е сграда, закътана встрани от комплекса Ляб-и Хауз. Структурата е построена от Халиф Нияз, богат бухарец от туркменски произход през 19-ти век под управлението на династията Джанид. Чор-Минор е всъщност комплекс от сгради с две функции - ритуал и подслон. Основната сграда е джамия. Въпреки необичайната си външна форма, сградата има типичен интериор за централноазиатска джамия. Благодарение на купола, главната стая има добри акустични свойства и затова придобива специално значение на "дхикр-хана" - място зa ритуалните церемонии. От двете страни на централната сграда са разположени жилищни помещения, някои от които са се срутили, оставяйки видими само основите.

 Всяка от четирите кули има различни декоративни мотиви. Някои казват, че елементите на декорация отразяват четирите религии, известни на централните азиатци. Могат да се намерят елементи, напомнящи кръст, християнски мотив за риба и будистки мотиви в допълнение към зороастрийските и ислямските.

 

B612_20190414_121559_139.jpg.faf6e19482727253cb0b846098f6d26e.jpg

 

Това са в общи линии основните забележителности на Бухара, но по уличките има много други интересни неща. Интересен е пътят между езерото Лаб-и-Хауз и Чор минор, тъй като той не е ремонтиран. Мен много ме впечатли - предимно бедни къщи и  неасфалтиран път, но всичко беше много чисто. Гледах улиците и си мислех: "Уау, узбеките наистина ли са реновирали и построили всичко друго за 2 години"!? И понеже аз смятам, че винаги трябва да представяме обективно страните, които сме посетили: 

 

20190414_122159.jpg.4b89943b08a3e7c6120472d4065bb842.jpg20190414_122216.jpg.6f0bf3b88c04feb7d1c261e2388564e9.jpg20190414_122221.jpg.8a7b9bbcf36611967dc1200ca14ec1f7.jpg

 

Из тези малки и прашни улички видях и "ДЕДУШКА"! Ще забележите много узбекски фигурки с белобрад дядо и местни мотиви, но рядко ще срещнете човек, който вече да изглежда така. Затова този възрастен господин много ме зарадва: 

B612_20190414_115301_495.jpg.c46ed10815e3faf1b2776de5647ef194.jpg

Естествено, както повечето узбеки, знаеше много добре България и беше ходил. 

 

Бухара предлага много и разнообразни места за настаняване и разглеждане, а когато приключите с основните забележителности - може да отидете малко в страни и да посетите някой мавзолей или стара джамия - например Bolo Haouz Mosque и Ismail Samani mausoleum.

 

B612_20190413_150327_218.jpg.846eee058e7e0ca836d35c7179ea845b.jpgB612_20190413_153314_443.jpg.d7e2e924cf348e0f8564eefdfde0a234.jpg

 

Надявам се да ви е било интересно. Ако имате въпроси - давайте смело! До скоро!

 

  • Харесвам 22
  • Благодаря 2
  • Браво 4
Връзка към мнение
  • 3 седмици по-късно ...
На 11.06.2019 г. в 21:13, Svetulche каза:

@Happy_Traveler ще споделиш ли впечатления и снимки от Самарканд? Моля 🙂

Здравей, здравей!

 

Ще гледам тези дни да го направя, само той остана. Казват, че е най-красивият град в Узбекистан, макар че аз повече харесах Бухара. Сори, че се забавих с разказа, ама ми се събраха пътуване и много сватби в Пакистан.

  • Харесвам 2
Връзка към мнение

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.

×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.