домосед Публикувано: Петък в 15:10 Публикувано: Петък в 15:10 Преди 1 час, Argentique каза: подвеждащ жокер Всъщност жокерът си сработи много добре. Виж отговора на @neuromancer. 1
Дани Магелани Публикувано: Петък в 15:13 Публикувано: Петък в 15:13 преди 2 минути , домосед каза: Всъщност жокерът си сработи много добре. Виж отговора на @neuromancer. Не било компютри, а компоти... 1
Argentique Публикувано: Петък в 15:54 Публикувано: Петък в 15:54 преди 39 минути , домосед каза: Всъщност жокерът си сработи много добре. Виж отговора на @neuromancer. Аха, сработи му интелектът и критичното мислене да не вярва на всичко, което чете. Ще взимам пример. 🙄 Не ти го бъде жокера и това е. Без него на загадката щеше да е отговорено за пет минути. Не е толкова огромна бройката юнескота в Северна Италия. Не ми се разправя повече. 1
домосед Публикувано: Понеделник в 07:38 Публикувано: Понеделник в 07:38 На 13.06.2025 г. в 18:54, Argentique каза: юнескота в Северна Италия Продължаваме по темата. Центъра на Венеция вече го разгледахме подробно в темата за загадките Обаче! На градски транспорт (автобус 53E) разстояние от площадче Рим, откриваме още едно ЮНЕСКО. Ренесансовата вила Фоскари (позната и като La Malcontenta) от Андреа Паладио. Вече е ставало дума, че Паладио е човекът, продал на богаташите на века (XVI) идеята да си строят вили, напомнящи на храмове от античността. Но понеже клиентите му били конкретно венециански богаташи, трябвало да се съобразява и с регионални народо-психологически особености. Тоест - хем да възроди римското величие, хем да не натрапва имперския му дух, за да не накърни републиканските им чувства. Решението било да възроди формите, симетрията и силуета, но да остане пестелив на мрамор и щедър на тухла. И да не си помисли някой, че ограничението е било бюджетно. Във вътрешното разпределние на пространството следвал свой собствен принцип - жилищните апартаменти (в случая - два - източен и западен, свързани с вестибюл) да бъдат винаги точно тристайни. Независимо от имотното, семейното или социалното положение на клиента. Изписването на вътрешните стени от цокъла до тавана с фрески по теми от митологията и античния начин на живот, не влизало в оригиналния замисъл (той ги предавал на клиента чисто бели варосани), но се твърди, че давал съгласие. Любопитен факт е, че във вилите си венецианските благородници имали право (разбирай: нямало кой да следи) да приемат на гости други благородници от своя ранг. Според вековната републиканска традиция в самата Венеция било недопустимо да си гостуват, за да се предотвратят слухове за непрозрачност на управленските решения. Шушу-Мушу колониална империя разваля (венецианска народна пословица) Вила Фоскари е частен имот, отворен за посещения с билетче. Достъпна е и с лодка по нарочен канал. Което е било и оригиналният замисъл - за постигане на по-силен ефект на ахване. 10
Argentique Публикувано: Понеделник в 11:21 Публикувано: Понеделник в 11:21 Ако кацате в Банкок на BKK, а после летите нанякъде от DMK (откъдето летят Air Asia и други нискотарифни) и сте си оставили едни 30 часа между полетите за малко освестване, може да не влизате в Банкок, а от хотела до DMK да отскочите до Аютая с влак. Много е удобно така. Аютая е някогашната столица на Сиам, срината почти до основи от бирманците. Има стотици разрушени храмове, като се препоръчват към пет за посещение. Ние и толкова не можахме. Гарата на DMK, оттук може да се хване влакче за центъра на Банкок, както и различни влакове на север, вкл. за Чианг Май (там, плюс едно село в планината съм си запазила за друг път). Ние хващаме местно влакче за Аютая, билетът за 70 км беше около 60 ст. Има само „китайски“ климатик, но е поносимо. В Аютая първо се минава реката зад гарата с лодка и после вече може пеш или с тук-тук – предлагат се ненатрапчиво на всеки ъгъл. Ние бяхме пеш. Посетихме два храма Wat Phra Mahathat (с главата на Буда в дървото) и Wat Ratchaburana и бяхме тръгнали за трети, но четирите часа сън последната нощ, нула предишната, липсата на обяд и 35-те градуса някак повлияха на gps-a на телефона и той неусетно ни отведе в най-близката тайска кръчма за продължаващо културно опознаване на потайностите на някогашната столица. Вероятно денем в Аютая има много хора, но ние не ги срещнахме! А по залез е чудно! Обратно с влакчето И останалите нови и повтаряни юнескота за тази година – къде умишлено, къде съвсем неволно. Ще ги познаете и без жокер 😉 13 1
домосед Публикувано: преди 14 часа Публикувано: преди 14 часа По римско време Аквилея е била ключово (и богато!) адриатическо пристанище и търговски център от значение, съизмеримо със значението на Венеция по-късно през Средновековието и Ренесанса. Също - и раннохристиянска епископска катедра с голямо регионално влияние, особено след легализирането и официализирането на християнството през IV век. На нейна база през Средновековието се развива Патриархатът на Аквилея - църковен феод, лавирал няколо века политически между Свещената Римска империя и Венцианската република. Някъде по средата по оста на времето се падат Тъмните векове (хуните и ломбардите са основни действащи), което е много отчетливо илюстрирано от наследството, достигнало до наши дни. Базиликата е средновековна. XI век. Бюджетно за италианските земи изпълнение в рамките на романския стил върху пустото поле на мястото на отдавана затрития античен град. Обаче! Две педи под пръстено-теракотения ѝ под са открити мозайките на пода на двойно по-просторната ранно-християнска базилика от IV век, които нямат равни в Европа! Северното крило на античната базилика се намира приблизително под наоса на църквата, а южното - под пиацата и камбанарията В града има още няколко разкопани изложени за посещение археологически обекти и музей с много добре подредена експозиция на събраните в района артефакти Да. Пирамидата на последната снимка е от погребални урни-костници. 5
Препоръчани мнения
Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш
Трябва да си член за да оставиш коментар.
Създай профил
Регистрирай се при нас. Лесно е!
Регистрирай сеВлез
Имаш профил? Влез от тук.
Влез сега