Прескочи до съдържание

Препоръчани мнения

Публикувано:
преди 39 минути , домосед каза:

Всъщност жокерът си сработи много добре. Виж отговора на @neuromancer

Аха, сработи му интелектът и критичното мислене да не вярва на всичко, което чете. Ще взимам пример. 🙄

Не ти го бъде жокера и това е. Без него на загадката щеше да е отговорено за пет минути. Не е толкова огромна бройката юнескота в Северна Италия. 

Не ми се разправя повече. 

 

 

  • Браво 1
Публикувано:
На 13.06.2025 г. в 18:54, Argentique каза:

юнескота в Северна Италия

Продължаваме по темата.

 

Центъра на Венеция вече го разгледахме подробно в темата за загадките

 

Обаче! 

 

На градски транспорт (автобус 53E) разстояние от площадче Рим, откриваме още едно ЮНЕСКО.

Ренесансовата вила Фоскари (позната и като La Malcontenta) от Андреа Паладио

 

IMG_20250612_1055012.jpg.4c00c119b963da7d32b0c7f5c78d7b23.jpg

 

Вече е ставало дума, че Паладио е човекът, продал на богаташите на века (XVI) идеята да си строят вили, напомнящи на храмове от античността. Но понеже клиентите му били конкретно венециански богаташи, трябвало да се съобразява и с регионални народо-психологически особености. Тоест - хем да възроди римското величие, хем да не натрапва имперския му дух, за да не накърни републиканските им чувства. Решението било да възроди формите, симетрията и силуета, но да остане пестелив на мрамор и щедър на тухла. И да не си помисли някой, че ограничението е било бюджетно.

 

IMG_20250612_1140272.jpg.4ab7787fc486262840ec47d90e5165f6.jpg

 

IMG_20250612_113505.jpg.546b7f698ab39c2112c0543c6f30d927.jpg

 

IMG_20250612_1059302.jpg.81c95fde819e2e84cdb63b615ffc8ed8.jpg

 

Във вътрешното разпределние на пространството следвал свой собствен принцип - жилищните апартаменти (в случая - два - източен и западен, свързани с вестибюл) да бъдат винаги точно тристайни. Независимо от имотното, семейното или социалното положение на клиента. 

 

IMG_20250612_111540.jpg.7b417560b3992b0af3bf4127fa05f7ad.jpg

 

IMG_20250612_1120562.jpg.0767c250eb28155822fb248af1493a88.jpg

 

IMG_20250612_111330.jpg.6e291a8c63a51ed251f2d56efa0fd6a1.jpg

 

IMG_20250612_1113502.jpg.381b1f71ba1e5e32e71d9606ca3de290.jpg

 

Изписването на вътрешните стени от цокъла до тавана с фрески по теми от митологията и античния начин на живот, не влизало в оригиналния замисъл (той ги предавал на клиента чисто бели варосани), но се твърди, че давал съгласие.  Любопитен факт е, че във вилите си венецианските благородници имали право (разбирай: нямало кой да следи) да приемат на гости други благородници от своя ранг. Според вековната републиканска традиция в самата Венеция било недопустимо да си гостуват, за да се предотвратят слухове за непрозрачност на управленските решения.

Шушу-Мушу колониална империя разваля (венецианска народна пословица)

 

IMG_20250612_1107222.jpg.b7808f924a5dc251cbdebf91f9930c7f.jpg

 

IMG_20250612_1112142.jpg.162e798a14118b4d4fce21e5dcdb4fd6.jpg

 

IMG_20250612_1114152.jpg.d38843a451754672c973bbb40a22eaee.jpg

 

IMG_20250612_1118232.jpg.a3bc3829a16a8fb1011d115c7e42b722.jpg

 

Вила Фоскари е частен имот, отворен за посещения с билетче.

Достъпна е и с лодка по нарочен канал. Което е било и оригиналният замисъл - за постигане на по-силен ефект на ахване.

 

IMG_20250612_1145552.jpg.5a11baab8f9185c2ed0cf099fdb33f52.jpg

 

IMG_20250612_1052263.jpg.7123ff88ca254f02b3331398185c8f10.jpg

 

 

  • Харесвам 10
Публикувано:

Ако кацате в Банкок на BKK, а после летите нанякъде от DMK (откъдето летят Air Asia и други нискотарифни) и сте си оставили едни 30 часа между полетите за малко освестване, може да не влизате в Банкок, а от хотела до DMK да отскочите до Аютая с влак. Много е удобно така.

Аютая е някогашната столица на Сиам, срината почти до основи от бирманците. Има стотици разрушени храмове, като се препоръчват към пет за посещение. Ние и толкова не можахме.

Гарата на DMK, оттук може да се хване влакче за центъра на Банкок, както и различни влакове на север, вкл. за Чианг Май (там, плюс едно село в планината съм си запазила за друг път).


20250203_133923.jpg.40ebb7a790b1a683fbd720592aa9edea.jpg

Ние хващаме местно влакче за Аютая, билетът за 70 км беше около 60 ст.

20250203_134046.jpg.2df4e8b6b9ba6367263aec2877bec3c5.jpg

 

20250203_134250.jpg.3c90af622169716262377eb2817a5314.jpg

 

Има само „китайски“ климатик, но е поносимо.

В Аютая първо се минава реката зад гарата с лодка и после вече може пеш или с тук-тук – предлагат се ненатрапчиво на всеки ъгъл. Ние бяхме пеш.


20250203_144111.jpg.c0cbbfe31942d15ed37c2d234c772e88.jpg

20250203_150633.jpg.84d7a1d7dd50c8e5c106cc5909a2e2b6.jpg

20250203_151059.jpg.1ad50fc2944887987d27158be23062c6.jpg

20250203_151345.jpg.6d8a4d69bd3e4b7d6fe3af46d61736b5.jpg

20250203_151927.jpg.8b9f5ae82cfe528917e5f589bfa9fccd.jpg

20250203_155854.jpg.a3a69fa73e03991ada8eceeaa59e17b9.jpg

20250203_160641.jpg.19c2da9722b6f91fdf9a4069fe0d8cea.jpg

Посетихме два храма Wat Phra Mahathat (с главата на Буда в дървото) и Wat Ratchaburana и бяхме тръгнали за трети, но четирите часа сън последната нощ, нула предишната, липсата на обяд и 35-те градуса някак повлияха на gps-a на телефона и той неусетно ни отведе в най-близката тайска кръчма за продължаващо културно опознаване на потайностите на някогашната столица.

20250203_161712.jpg.4ed25ff21938dd5cafac4f5be1e2f0e9.jpg

Вероятно денем в Аютая има много хора, но ние не ги срещнахме! А по залез е чудно!

20250203_173533.jpg.1aede90ed8e64c4e1fced877d0d13977.jpg

20250203_174351.jpg.a4b4f4072a431872e129cccc28cf262e.jpg

Обратно с влакчето


20250203_183253.jpg.0ffe2ad807f880319bd0c4d3d97f9d26.jpg

И останалите нови и повтаряни юнескота за тази година – къде умишлено, къде съвсем неволно. Ще ги познаете и без жокер 😉

20250119_103421.jpg.c6bbd9672ca69cd67a42e31688af4698.jpg

 

20250313_144001.jpg.696db39842fe285a87ef40fc580ef4f2.jpg

 

20250315_115559.jpg.cf5b0fa51333788e53ad59124a755635.jpg

 

20250322_113341.jpg.34944db40534cb1aeb3c98d215c94c07.jpg

 

20250413_212406.jpg.af0b6a9a333b8036a75a6d339304d55e.jpg

 

20250421_154427.jpg.61216444a4ba8b8fff3119968d184c53.jpg

 

20250524_185334.jpg.aaf8d1ff8ad66ce6cbfcb09b37a0dcbf.jpg

 

20250525_201650.jpg.dc01efb7b416ac834b1f457b009d9973.jpg

 

  • Харесвам 13
  • Браво 1
Публикувано:

По римско време Аквилея е била ключово (и богато!) адриатическо пристанище и търговски център от значение, съизмеримо със значението на Венеция по-късно през Средновековието и Ренесанса. Също - и раннохристиянска епископска катедра с голямо регионално влияние, особено след легализирането и официализирането на християнството през IV век. На нейна база през Средновековието се развива Патриархатът на Аквилея - църковен феод, лавирал няколо века политически между Свещената Римска империя и Венцианската република. Някъде по средата по оста на времето се падат Тъмните векове (хуните и ломбардите са основни действащи), което е много отчетливо илюстрирано от наследството, достигнало до наши дни. Базиликата е средновековна. XI век. Бюджетно за италианските земи изпълнение в рамките на романския стил върху пустото поле на мястото на отдавана затрития античен град.

 

IMG_20250610_1457072.jpg.4dd0432ca10dc395a76ca5bbe74eef5e.jpg

 

IMG_20250610_1337312.jpg.3c5f30dcb637c54ec7d00be07525456e.jpg

 

IMG_20250610_1340232.jpg.0ec4fad1a85161cd2da756234c8839ab.jpg

 

IMG_20250610_1344042.jpg.6d98c02250cbfbc61711df4f7283e9af.jpg

 

IMG_20250610_1346242.jpg.4d63b5b0cfada928019b8d06dc9663ea.jpg

 

IMG_20250610_1345102.jpg.b8fe180d2d4260b1ca12ace3697dbb69.jpg

 

Обаче! Две педи под пръстено-теракотения ѝ под са открити мозайките на пода на двойно по-просторната ранно-християнска базилика от IV  век, които нямат равни в Европа!

 

IMG_20250610_1323542.jpg.5169b5243e533b8b4bb2feab40acf5f3.jpg

 

IMG_20250610_1325382.jpg.d664b8064548eb1a8d66470a2c376807.jpg

 

IMG_20250610_1328062.jpg.a86eb0528e4107a5c3c5b9a2c3076ea3.jpg

 

IMG_20250610_1329472.jpg.daeee726ef43eb2cbb6ce341feba98e5.jpg

 

IMG_20250610_1331442.jpg.01c385a631734fd14f6784b1b5adaab0.jpg

 

IMG_20250610_1323422.jpg.94f2e8c3870b52e1d54c95ea4b9944e5.jpg

 

Северното крило на античната базилика се намира приблизително под наоса на църквата, а южното - под пиацата и камбанарията

 

IMG_20250610_1356332.jpg.1e7e79373488ae0c808097c766d1cb50.jpg

 

IMG_20250610_135813.jpg.04dd840ebf10643a43532817e99cb7c5.jpg

 

IMG_20250610_1359292.jpg.adc9a448a1b19808fdc62d508497f32e.jpg

 

IMG_20250610_1359482.jpg.d29f3d33fca4825ff6219fcd1f1667b2.jpg

 

В града има още няколко разкопани изложени за посещение археологически обекти и музей с много добре подредена експозиция на събраните в района артефакти

 

IMG_20250610_1139413.jpg.85d6437ee3c735a3b40fc0d5d8478495.jpg

 

IMG_20250610_1142372.jpg.51468c3f063e75a7e6f95033a5fef77c.jpg

 

IMG_20250610_1146432.jpg.781070fe6aa06d144e87b4fd5e764234.jpg

 

IMG_20250610_1147532.jpg.4cb64fbfaf9678d8a6278c61c5b23455.jpg

 

IMG_20250610_1221592.jpg.ae7390ec9d6cc0d55fe702c137e29b41.jpg

 

IMG_20250610_1226432.jpg.41b8d3b3b4b5f1218dfd753ffaf4f144.jpg

 

IMG_20250610_1233442.jpg.2fb6cbc9cfe93c094708742909b719b2.jpg

 

Да. Пирамидата на последната снимка е от погребални урни-костници.

 

  • Харесвам 5

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.