Прескочи до съдържание

Етикет и неписани правила при летене със самолет


Препоръчани мнения

Опрях до варианта със стюардите, но исках да се размине цялата история, понеже съм на 6-7ми ред, а зад мен идват хора и на всичкото отгоре самолета вече закъсняваше. Можеше всичко да мине гладко, но някои хора искат както @Alexander каза, шапката им да пътува на мястото за два куфара 🙂 

преди 38 минути , dimitrov6 каза:

Казвате  на стюардеса и тя ще ви сложи  куфара  горе. Мен само няколко  пъти са ме карали да слагам в краката  раницата.

Обикновено не се налага, просто трябва да се подредят багажите горе и всичко се смества 🙂 

А в твоя случай, щом използваш раницата за възглавница, може да си купиш едно от тези предпазни джобчета, които хем я пазят при дъжд, хем и при прахоляк в държави като Африка биха били много полезни.

  • Благодаря 1
Връзка към мнение
Георги Матеев
преди 19 часа, era123 каза:

Освен с БГ пътници, никъде не съм виждал да се пляска при нормални МТО. Айде ако кацаме на пряко на пистата при буря, иди-дойди. 

Това си е 100% мурафет на бай Ганьо. 

Явно не си пътувал достатъчно. На поне 1/3 от полетите се ръкопляска. Например, преди час на кацане на полета Панама-Истанбул самолетът (видимо пълен с  пътници от поне 20 националности и почти никакви източно европейци) избухна в бурни овации.

 

Да, на полетите с преобладаващи пътници от Балканите се ръкопляска една идея повече, но това въобще не е запазена марка само за нашите географски ширини.

 

Иначе за анцузите също не съм съвсем съгласен. Няма по-удобно облекло за дълги полети. Честно казано на мен лично ми е абсолютно безразлично как изглеждам, стига да ми е комфортно по време на път.

 

преди 18 часа, stanimir каза:

До не толкова отдавна в икономична класа даваха и чорапки ( "Емирейтс" дори и пантофки),  като вероятно са предполагали, че пътниците се качват измити и изкъпани. Е вече май никой не дава такива неща в икономична , но пък аз си нося.

Turkish Airlines още дават. Допреди малко си носех гордо розовите чорапки и червените пантофки 🙂

  • Харесвам 15
  • Браво 1
Връзка към мнение
преди 5 часа, DaBo каза:

Групата се изписва на бордната карта, а се определя според това къде се намира седалката. Например в Луфтханза и другите от алианса, групите са:

1 и 2 - бизнес класа, приорити бординг

3 - седалки до прозореца

4 - седалки в средата

5 - седалки до пътеката

 

Моят опит е, че стриктно се спазва бординг по групи до група 3 включително, след това отварят за останалите две.

За първите две групи редът е точно такъв, но следващите групи се определят по-скоро по редове, а не местоположение на местата. Идеята е да се започне запълването на самолета отзад напред, за да се ускори бординг процедурата...

 

Навремето системата с групите се използваше най-вече при бординг на широкофюзелажни машини, където без нужната организация е почти невъзможно да не се генерира допълнително закъснение. Сега вече се практикува и при по-малките самолети. Естествено, това е възможно само при бординг на ръкав, което изключва приложение на системата от повечето нискотарифни авиокомпании...

Връзка към мнение
преди 30 минути , Duke каза:

За първите две групи редът е точно такъв, но следващите групи се определят по-скоро по редове, а не местоположение на местата. Идеята е да се започне запълването на самолета отзад напред, за да се ускори бординг процедурата...

 

Навремето системата с групите се използваше най-вече при бординг на широкофюзелажни машини, където без нужната организация е почти невъзможно да не се генерира допълнително закъснение. Сега вече се практикува и при по-малките самолети. Естествено, това е възможно само при бординг на ръкав, което изключва приложение на системата от повечето нискотарифни авиокомпании...

И аз така мислех или може би е било така, но сега е седалки. Последните ни три полета с Луфти са точно така. Съпругът ми до прозорец е група 3, аз в средата група 4, а човекът до нас е 5. Това е на конфигурация 3+3. Австрийските и те така го правят. Големите самолети със сигурност ги затоварват отзад напред и така бях свикнала. А може и да е някаква комбинация от двата варианта. Хем отзад напред, хем от прозорците към пътека, като се върви към началото на самолета.

  • Браво 1
Връзка към мнение

Какво ви става, анцузите са супер тренди последните години и всеки знае, че се носят натъпкани в бели бархетни чорапи?!

Пляскането далеч не е само балканска черта, а шегичките свързани с него отдавна пълнят мрежата:

image.png.0911c0c58e65e689da04df8fd4398696.png

 

Screenshot_20230217-181540.png.11546b7e0d890c647618acb9aaf18437.png

 

 

Screenshot_20230217-182014.png.e27c42e6d2999a31176fd62e37ee54d2.png

  • Браво 2
  • Смея се 4
Връзка към мнение
преди 29 минути , Duke каза:

За първите две групи редът е точно такъв, но следващите групи се определят по-скоро по редове, а не местоположение на местата. Идеята е да се започне запълването на самолета отзад напред, за да се ускори бординг процедурата...

 

Това "по-скоро" твое предположение ли е или визираш конкретна авиокомпания, за която знаеш, че правилата на групиране на хората са по редове. Имам подозрения, че живееш в свой утопичен свят 

Единствената авиокомпания, за която съм виждал писано правило за групиране, свързано с разположението на местата е точно Lufthansa. Правилото, разбира се, е абсолютна глупост, защото не позволява на хора, които пътуват заедно и седят един до друг да се качат заедно на борда. 

 

https://business.lufthansagroup.com/de/en/news/news-boarding-by-groups#:~:text=The boarding group is indicated,finally guests with aisle seats.

 

За много други авикомпании, особено в Щатите, групирането на пътници е функция единствено на цената на билета и статуса в програмата за лоялност

 

https://www.flyingblue.us/en/news/130619-zone-boarding

 

https://www.aa.com/i18n/travel-info/boarding-process.jsp

 

https://upgradedpoints.com/travel/airlines/united-airlines-boarding-groups/#:~:text=United Boarding Groups,-United uses 6&text=Group 1 and Group 2,board through the green lane.&text=If you qualify for certain,ahead of your assigned group.

 

 

 

  • Харесвам 4
Връзка към мнение
преди 8 минути , DaBo каза:

И аз така мислех или може би е било така, но сега е седалки. Последните ни три полета с Луфти са точно така. Съпругът ми до прозорец е група 3, аз в средата група 4, а човекът до нас е 5. Това е на конфигурация 3+3. Австрийските и те така го правят. Големите самолети със сигурност ги затоварват отзад напред и така бях свикнала. А може и да е някаква комбинация от двата варианта. Хем отзад напред, хем от прозорците към пътека, като се върви към началото на самолета.

Хм, странно, летяхме преди две седмици. Общо четири полета, от които един на широкофюзелажен. И на четирите полета бяхме в една и съща група - прозорец/средно или пътека/средно...

  • Харесвам 2
Връзка към мнение

Явно има разни варианти (предни/задни редове), този на Луфтханза не го бях срещал. То си пише на бордната карта коя група си и като почват бординга казват коя група да мине.

Връзка към мнение
преди 2 минути , домосед каза:

Това "по-скоро" твое предположение ли е или визираш конкретна авиокомпания, за която знаеш, че правилата на групиране на хората са по редове. Имам подозрения, че живееш в свой утопичен свят 

Единствената авиокомпания, за която съм виждал писано правило за групиране, свързано с разположението на местата е точно Lufthansa. Правилото, разбира се, е абсолютна глупост, защото не позволява на хора, които пътуват заедно и седят един до друг да се качат заедно на борда. 

 

https://business.lufthansagroup.com/de/en/news/news-boarding-by-groups#:~:text=The boarding group is indicated,finally guests with aisle seats.

 

За много други авикомпании, особено в Щатите, групирането на пътници е функция единствено на цената на билета и статуса в програмата за лоялност

 

https://www.flyingblue.us/en/news/130619-zone-boarding

 

https://www.aa.com/i18n/travel-info/boarding-process.jsp

 

https://upgradedpoints.com/travel/airlines/united-airlines-boarding-groups/#:~:text=United Boarding Groups,-United uses 6&text=Group 1 and Group 2,board through the green lane.&text=If you qualify for certain,ahead of your assigned group.

 

 

 

Знаеш, че винаги пътуваме заедно със съпругата. Досега при полети с десетина различни компании никога не сме били в различна група. Сега прочетох правилото на Луфти, което си пуснал. Нямам обяснение, може би когато се чекират пътници от една и съща резервация, системата ги определя автоматично в една група...

  • Харесвам 2
Връзка към мнение

всъщност е доста логично да не разделят хора, пътуващи заедно в различни групи...

  • Браво 1
Връзка към мнение

точно същото е и при Aegean, както го е написала @DaBo - място до прозореца 3 група, средно място 4 група, очевидно и там няма как двама заедно пътуващи със съседни места да се бордват заедно, но и никой на гейта не го е изисквал

  • Харесвам 1
  • Браво 1
Връзка към мнение

Аз също мислех че групите ( след бизнес, майки с деца и прочие) са за поредово запълване на местата.

Обикновено винаги съм в последните групи при обичайния ми избор на място в задната част на самолета.Явно пък в седалката до пътека може да е причината.

 

Както беше посочено има смисъл единствено при машина на ръкав.

Връзка към мнение

Видовете бординг , които използват а/к са няколко , дори една и съща а/к може да използва няколко метода на бординг в зависимост от самолета . WILMA е бординга , при който в различни групи са местата до прозорец , пътека и средни места .Най-популярни са рандъм ( който изобщо не е рандъм ) и блок.

 

————————————————————-
1. WILMA BOARDING

WilMA boarding is when passengers board the plane based on whether they’re sitting at the window seat, the middle seat or the aisle seat. This method claims to increase boarding efficiency since it means there are fewer people standing in the way while others try to get to their seats.

Still, even by boarding all passengers with windows seats, then all passengers in middle seats and finally passengers in aisle seats, there ends up being a bottleneck. People are attempting to find their seat, perhaps boarding ahead of their turn when they’re traveling with others or struggling to fit their luggage into the overhead compartment — and all of these end up holding up anyone behind them.

2. RANDOM BOARDING

While its name might suggest disorganization, there is some method to random boarding. In random boarding, passengers are assigned Zone A, Zone B or Zone C. Passengers are boarded according to their zones, with Zone A boarding first.

With this method, passengers essentially file on to the plane in large groups. They attempt to simultaneously find their seats and store their luggage while the aisles fill up behind them.

3. BLOCK BOARDING

Commonly known as boarding from the rear, block boarding — as its name suggests — calls passengers to board in blocks. The blocks are determined by seat numbers, with those seated at the back boarding first, then those in the middle and finally those in the front.

Priority boarding is still available to passengers in higher classes or economy passengers who paid more to board first and can board at any time. The bottleneck in the aisles does still happen with this method, but it remains isolated in one area of the plane — the section called to board.

SAFER BOARDING METHODS

When it comes to how to board a plane, there are a couple of different methods that could help reduce boarding congestion.

1. STEFFEN METHOD

One method that could help to ease boarding congestion was invented 10 years ago by an American astrophysicist named Jason Steffen. Steffan created an algorithm that allows passengers to board safely and quickly while complying with airplane safety tips. Steffen’s method allows for priority boarding of those passengers in wheelchairs and those with small children. For the rest of the passengers, the Steffen Method calls for passengers in alternate window seats on one side of the plane to board first. After they’re seated, the same is done for passengers sitting in alternate window seats on the other side of the plane.

Once the alternate window seats are occupied, passengers in alternate middle seats on one side of the plane take their seats followed by the opposite side. Once these middle seats are occupied, passengers in alternate aisle seats on one side of the plane board. Then passengers in alternate aisle seats on the other side of the plane.

Once all these alternate seats are filled, the process begins anew to fill the remaining seats in the same order. For example, if rows 1, 3, 5, etc. were boarded in the first round, then rows 2, 4, 6, etc. will board next, starting with passengers in the window seats of these rows on one side of the plane and then the other.

The goal of the Steffen Method is to stagger the passengers who board so everyone can reach their seats with fewer obstacles, and potentially none at all.

2. FLYING CARPET METHOD

Another efficient way to board passengers is the Flying Carpet Method, in which an actual carpet is marked with numbers to stand for the seats on the plane. In groups of 30 or 40, passengers stand over the mark that signifies their assigned seats and then board the plane in order of where they stood on the carpet. Once they’re on board, the next group of 30 or 40 passengers moves on to the carpet and does the same.

This method also staggers passengers and does it in a way that the person ahead won’t be in your way as you’re finding your seat. You also won’t be in the way of the person behind you with this method.

  • Харесвам 2
Връзка към мнение

Я, дискусията за пляскане и анцузи избояла. 

Няма значение дали само балканци го правят или и други. Невероятно дразнещо е.  Темата е за етикет при полети все пак. 

@Георги Матеев 30% полети с пляскащи е уникална глупост, много по-рядко са, и главно към балканите.

 

Но е факт,че българите са си селтаци по принцип, във всичко. Преди 2 седмици един манго на полет до Англия, сигурно 10 пъти каза на сервитьорката 'гОвори на български ма, тука сме в България '. 

 

Не, че няма други тъпанари по държание (италианци, румънци и тн), но за кво да се мерим само по тъпанари?

 

 

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

На път единствено ми правят впечатление неща, които пряко ме засягат - космести домашни любимци, към които имам алергия, грубо отношение, пререждащи се на опашката възрастни хора, неприятни миризми и шумове и т.н. Кой в какво е облечен, кой пляска/не пляска, кой откъде е и закъде е тръгнал не ми пука, а и защо да ми пука? Не можем да контролираме поведението/вкуса на останалите, дали някой е Ганьо, Портоганьо, Американьо. @stanislavpp много хубаво е синтезирал основните правила по етикет при пътуване, които да спазваме, а @jungfraujoch няколко пъти прикани да сме по-толерантни към околните - апел, към който и аз се присъединявам. 
Българите не сме нито най-културните, нито най-некултурните пътници и е безсмислено да се спори дали сме облечени в анцузи или ръкопляскаме.

  • Харесвам 11
  • Браво 2
Връзка към мнение
преди 2 часа, era123 каза:

българите са си селтаци по принцип

Ти българин ли си?

 

П.П. Нека дискусията не излиза от добрия тон. Благодаря!

  • Харесвам 7
Връзка към мнение

Магеланци се предполага да са широко скроени хора, да не им прави впечатление дали съседът по седалка е по анцуг, дали ръкопляска, българин ли е, циганин ли е. Тръгнал да превзема света, а задълбава в дребнавости.

  • Харесвам 5
  • Браво 3
Връзка към мнение
преди 17 часа, dimitrov6 каза:

Раницата като я сложа под краката ,после как ще я сложа мръсна на гърба си.Затова винаги горе.

Аз винаги си слагам в някой джоб 1-2-3 найлонови плика с подходяща големина. Нито тежат, нито заемат място. Като най-лесно - откъсвам 2-3 плика от ролката с тези, които са за боклук. В самолета си пъхам раницата в единия плик и спокойно я слагам под седалката - хем не се цапа, хем не се ядосвам, ако я подритна като си местя краката. Щом кацнем хвърлям плика в първото срещнато кошче на летището. На връщане - втория плик.

  • Харесвам 13
Връзка към мнение
преди 31 минути , iaia_mama каза:

 В самолета си пъхам раницата в единия плик и спокойно я слагам под седалката - хем не се цапа, хем не се ядосвам, ако я подритна като си местя краката. 

По нагоре  писах,че ме боли дясно  коляно и дънките са ми ластични,та си опъвам краката. Даже  ги слагам  един  върху друг. 

Ако  сте до прозореца може  да си включите  навигацията  на телефона  и да гледате точно кои градове се  виждат  долу.

  • Харесвам 2
Връзка към мнение
преди 11 часа, era123 каза:

че българите са си селтаци по принцип, във всичко

Ние сме българи,а ти?

Във всяко стадо има мърша,не слагай цял народ под един знаменател!!!!

Начинът,по който пишем и изразяваме мнението си във форума е много показателен за нас.

преди 11 часа, Marusinka каза:

Кой в какво е облечен, кой пляска/не пляска, кой откъде е и закъде е тръгнал не ми пука, а и защо да ми пука?

Аз съм на същото мнение.Тръгвам на път без значение с какво превозно средство и с положителна нагласа.Имам спътници за споделяне на пътешествията и емоциите и въобще не мога да гледам и мисля кой какво прави.Това не е моя работа.

 

преди 8 часа, Аzia каза:

Магеланци се предполага да са широко скроени хора, да не им прави впечатление дали съседът по седалка е по анцуг, дали ръкопляска, българин ли е, циганин ли е. Тръгнал да превзема света, а задълбава в дребнавости.

Не само магеланци,а повечето готини пътешественици.

 

преди 48 минути , iaia_mama каза:

Аз винаги си слагам в някой джоб 1-2-3 найлонови плика с подходяща големина. Нито тежат, нито заемат място. Като най-лесно - откъсвам 2-3 плика от ролката с тези, които са за боклук. В самолета си пъхам раницата в единия плик и спокойно я слагам под седалката - хем не се цапа, хем не се ядосвам, ако я подритна като си местя краката. Щом кацнем хвърлям плика в първото срещнато кошче на летището. На връщане - втория плик.

И аз така.В себе си винаги имам няколко пликчета,не само на път.Иначе каква българка ще съм без пликчета?😀Много практично и удобно е.

  • Харесвам 1
Връзка към мнение
10 hours ago, chandni said:

Ти българин ли си?

 

П.П. Нека дискусията не излиза от добрия тон. Благодаря!

Да, исках да кажа 'сме....'. Което е жалко, че след 20г масови пътувания не сме взели нищо добро, все същите неадекватници сме си. 

Генерализирам за целия народ, пишещите тук, правят впечатление на изключение. 

Връзка към мнение
преди 1 минута , era123 каза:

Което е жалко, че след 20г масови пътувания не сме взели нищо добро, все същите неадекватници сме си. 

Моите наблюдения са съвсем различни. Има голям напредък сред пътуващите ни сънародници в последните години, нищо общо с изцепките отпреди 10тина год. Хората пътуват и взимат добрия пример. Дори ромите ми правят страшно добро впечатление и като разсъждения и като поведение. 

Може би човек вижда това, което търси.

  • Харесвам 7
Връзка към мнение

Понеже забелязвам, че се надига вълна от мнения в посока толерантност, а това измества същността на темата в коренно различна посока, предлагам всеки от нас да си даде ясна сметка, че самолетът е обществено превозно средство. Това означава, че писаните и неписани правила и норми за поведение, които са в сила по отношение на всяко останало обществено място, са в сила и по време на пътуване със самолет...

 

В този смисъл не смятам, че е признак на нетолерантност изискването ми към останалите 180 човека на борда да спазват елементарни хигиенни навици, да не говорят на висок тон, когато останалите се опитват да дремнат по време на ранни или късни полети и да бъдат облечени по подходящ начин...

 

Съжалявам, но намирам принципа "всеки сам си преценя", скрит зад призиви за повече толерантност към малцинството, за крайно непродуктивен...

  • Харесвам 5
  • Браво 1
Връзка към мнение
преди 30 минути , iMari каза:

Дори ромите ми правят страшно добро впечатление и като разсъждения и като поведение.

Септември като се качвах на полета Стокхолм-Ниш точно пред мен семейство млади роми с дете си говореха на български.Аз ги поздравих.После самолета закъсня ужасно и щях да изпусна последния автобус Ниш-София та ги питах те с какво ще пътуват до България.Казаха,че щели да ги вземат с кола и място нямало.

Връзка към мнение
Гост
Тази тема е заключена за нови мнения.
  • Четящи темата   0 магеланци

    Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.

×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.